eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
550 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 رازِ هستی 🎙حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 برگرفته از آیین رستگاری، ص ۷۳. 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
💎 رازِ هستی 🎙حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔹به‌دنبال علومِ خارج [از ذات خود] رفتیم؛ یکی دکتر، یکی شیمیست، مهندس، عالِم، مفسّر، محدّث یا فقیهِ منهای عرفان شده؛ ولی نرفته‌ایم خود را پیدا کنیم که چه کسی هستیم! که من بعد از اینکه از شناختِ ذات خود بی‌نیاز شدم، حالا می‌روم دنبال علومِ خارجی، خب مبارک است؛ ولی هنوز منِ بیچاره خودم را نشناخته‌ام! 🔸«مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّه[؛ هرکس خود را شناخت پروردگارش را شناخته است]» از نفیس‌ترین کلماتی است که شواهد عجیب و غریبی دارد. انسان بایستی خدا را در خود بیابد. در ذاتِ انسان، سِرّ خداست؛ خدا با ذاتِ انسان معیّت (همراهی) دارد؛ «و هو مَعَکُم أینَ ما کُنتُم؛ هرجا باشید خدا با حقیقتِ شماست!» برو خود را پیدا کن و بشناس، تا خدا را پیدا کنی. 🔹سیمرغ‌ موجودی حقیقی است، ولی دیده نمی‌شود، لذا در حکایت طیور (پرندگان) هم دیده نشد، چون به آن شکل قابل دیدن نیست. ولی حقیقتِ آن سیمرغ، سی مرغ است. 🔸برو عبور کن از این مراحل، از این شهوت‌ها و غفلت‌ها، از این چشمه‌ها و لجن‌زارها، از این مُرداب‌ها و جیفه‌ها، تا بتوانی مقام سیمرغ را پیدا کنی. 🔹این کنایه از این است که همیشه انسان باید همّتش بلند باشد، مثل آن سی تا مرغ، که گفتند: ما باید برویم و پیدا کنیم. چشمه آنها را گول نزد، آب آنها را گول نزد، مثلاً طایفۀ کبوتران که به مانندِ خودشان مایل بودند، آنها یک جا پایین آمدند، آنها امثالِ خودشان را دیدند و گول نخوردند؛ امثالِ انسان در شرف و مقام و فلان و فلان گول نخوردند. هِی رفتند، رفتند و گفتند که ما می‌رویم دنبال سیمرغ تا پیدا کنیم؛ آخر تا کِی ما در جهالت باقی باشیم؟! آفتاب هم بر آنها تابید، اعتنا نکردند، رفتند و به مقصد هم رسیدند. حکایت، خیلی حکایتِ لطیفی است؛ خیلی لطیف و خوب این معنا را برای انسان مجسّم کرده است. 📚 برگرفته از آیین رستگاری، ص ۷۳. 📌 @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تفاوت سطح فکر در همنشینی با اولیای الهی 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | جلسه ۲۲۸ | دقیقه ۲۵:۳۸ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
💠 برترین متاع در پیشگاه پروردگار! 🔸در وهلۀ اوّل باید اظهار مَسکَنَت بشود؛ چون این اظهار مسکنتْ همان قابلیّت است! امّا اگر گفتیم: «نه‌خیر، ما قابلیّت داریم، ما تهیّؤ و استعداد داریم!» ما را دست به‌سر می‌کنند! 🔸آنها هم در این مسئله بسیار وارد و استاد هستند و آن‌چنان انسان را مشغول می‌کنند که تا ده سال هم متوجّه نشویم! خواب می‌آید، مکاشفه می‌آید، حالات می‌آید؛ ولی همۀ اینها دست‌به‌سرکردن است و انسان به‌اندازۀ یک سرِسوزن بالا نمی‌رود؛ همه‌اش تخیّلات است، همه‌اش اوهام و وارد شدن در اهواء و مسائل است. 🔸و اگر خدا بخواهد و دست انسان را بگیرد، تازه بعد از ده سال متوجّه می‌شود که در چه مسائل و مطالبی گرفتار است، و از عهدۀ چه امتحاناتی نمی‌تواند بربیاید! اینجا است که یک‌دفعه به خود می‌گوید: «پس ما در این ده سال چه‌کار می‌کردیم؟!» 🔸بر سر بازار عشق، کس نخرد ای عزیز از تو به یک جو هزار، کشف و کرامات را 🔺بهترین متاع و ارزشمندترین بوایع¹ در این سوق و بازار، متاع فقر و درماندگی و بیچارگی است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 3 ص 40 ۱. بوایع: کالای خریدنی @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔘 برای شفاعت ما! 📌 سلام‌الله‌علیها @Maktabe_Vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🔳 واقعیتِ توجیه‌ناپذیر! 🔹عجيب است از ابن‌أبى‌الحديد [عالِم معتزلیِ اهل‌سنّت] كه پس از آنكه بعضی از اين جرياناتِ [هجوم به خانۀ وحی] را نقل می‌كند و سپس اعتراف مي‌كند كه فاطمه، در حال خشم و غضب از أبوبكر و عُمَر از دنيا رفت، می‌گويد: «در نزد من گناهِ عمر و أبوبكر از گناهان صغيره بود!» 🔹ما نفهميديم بنابراين گناهِ كبيره يعنى چه؟! با اين همه رواياتِ متواترى كه خودِ آنها در فَضلِ فاطمه و حُبِّ فاطمه، از رسول خدا روايت كرده‌اند و خودْ شهادت داده‌‏اند كه «غضبِ فاطمه موجبِ آتش و دخول در جهنّم است.» ✓ خانۀ دختر رسول خدا و بضعۀ مصطفىٰ كه حريم اَمْن و اَمان است را در حالی‌كه أميرالمؤمنين و جماعتِ بنی‌هاشم و اصحاب بزرگوارِ رسول‌خدا ـ مانندِ سلمان و مقداد و أبوذر و عمّار ياسر و حذيفة‌بن‌اليمان و عبّاس‌بن‌عبدالمطّلب و غير آنها ـ در آنجا به عنوان حريم و پناهگاهْ مُتحَصّن شده‌‏اند، آتش زنند ✓ و دربِ خانه را باز نموده، در خانه بريزند ✓ و مُتحَصّنين را با وضع اَسَف‌بارى در ميان اَنظارِ مردمِ مدينه در كوچه‌‏ها و شوارِع به مسجد بَرَند، ✓ و فاطمه جنينِ خود را سِقط كند ✓ و با وِلوِله و صيحه با جماعتى از نساءِ بنی‌هاشم و غير آنها به مسجد برود و از مُتحَصّنين و شوهرش؛ علىّ‌بن‌أبی‌‏طالب، وصىِّ رسول‌خدا دفاع كند ✓ و صدايش در مسجد به گريۀ طولانى بلند شود؛ 🔹اينها گناه كبيره نيست؟! و موجب زوالِ دوستى با شيخَين و موجبِ تبرّى و تنفّر از آنان نخواهد شد؟! اگر اينها گناه صغيره است پس گناه كبيره يعنى چه؟! آنها از آزار و اذيّت چيزى فرو گذار نكردند، تا ما آن درجه از اذيّت را گناه كبيره بدانيم؛ ﴿وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَىَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ﴾ 🔹و حال آنكه اهانتْ به كفشِ پاى آن طاهرۀ مطهَّره گناهِ كبيره است، و ارتكاب جرائمى به مقدار يک‌هزارم از جرائم آنها موجبِ خلود در آتش و موجب تَبرّى و زوالِ تَولّى خواهد بود. 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ص 217 و 218 📌 سلام‌الله‌علیها @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑