10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این از اون کلیپ هاست که گردنتونه اگر نشر ندید
به همین سادگی، راه حلی متفاوت برای مشکل بی قانونی پوششی و کشف حجاب
🔻کانال آگـاهـانـه
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝به من میگن علی کیه ...
🎙شعرخوانی مرحوم آقاسی بمناسبت شهادت حضرت علی(ع)
📎 #ماه_رمضان
📎 #ایران_صدا
📎 #شهادت_امام_علی(ع)
﷽، چرا دین؟
درباره ضرورت و کارکردهای دین، مطالب متنوعی بیان شده و هریک از زاویه ای به این موضوع پرداخته است.
اما از نظر استاد مطهری فرد با ایمان در کشف هستی همچون شهروند کشوری است که قوانین و تشکیلات و نظامات آن را صحیح و عادلانه می داند و به حسن نیت کارگزاران آن ایمان دارد. لاجرم:
اولاً زندگی برای او مطبوع و دلپذیر میشود.
ثانیاً زمینه های ترقی و تعالی را برای خود و دیگران فراهم می بیند و روح «امیدواری» در او پدید می آید.
ثالثاً، اگر چیزی موجب عقب ماندگی او شود آن را جز از ناحیه کم کاری و بی تجربگی و مسئولیت گریزی خود و امثال خود نمی داند. او همچنین پاره ای از رنج ها و دشواری ها را زمینه ترقی و تکامل خود می داند.
این اندیشه به طور طبیعی شخص را به غیرت می آورد و با «خوش بینی» و «امیدواری» به حرکت و جنبش در جهت اصلاح خود وامی دارد و از دشواری ها استقبال می کند.
در مقابل، فرد بی ایمان مانند شهروندی است که قوانین، تشکیلات و کارگزاران کشورش را فاسد می داند و از قبول آنها هم چاره ای ندارد. درون چنین فردی انباشته از عقده ها و کینه هاست. او هرگز به فکر اصلاح خود نمی افتد، از جهان لذت نمی برد و هستی برای او زندانی هولناک است که یا باید از چنگ آن بگریزد و یا با رنج و سختی آن را تحمل کند.
با توجه به آنچه گذشت می توان تأثیرات معنای دینی حیات بر روان و کنش فرد را به شرح ذیل برشمرد:
خوش بینی، مطبوع سازی زندگی، امیدواری، مسئولیت پذیری و جنبش و حرکت اصلاحی.
#قربانی_مقدم
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی
⁉️ آیتالله میرباقری | کلید مبارزه با بدحجابی
♦️ اقامۀ مُنکَر بدتر از اشاعۀ مُنکَر و ارتکاب مُنکَر است. یکعدّهای فرهنگ مردم را عوض میکنند تا مُنکَر به معروف تبدیل میشود. در نتيجه، این آدمی که تا دیروز از گناه بدش میآمد حالا خوشش میآید! این آدمی که تا دیروز به نظرش میآمد که باید باعفّت باشد امروز به نظرش میآید که اصلاً حجاب چیست؟!
در اقامۀ بدحجابی، بستری درست میکنند که حجاب میشود ضدّارزش. و بیعفّتی میشود ارزش. لذا آنکسی که با هفتقلم آرایش و بدحجاب بيرون میآید احساس عزّت و شرافت میکند! و در مقابل، آن کسی که میخواهد باحجاب باشد، احساس حقارت میکند.
♦️ بر این اساس، وقتی بیحجابی به معروف تبدیل شده باشد، نهی از بیحجابی، نهی از معروف قلمداد خواهد شد!
♦️در جامعهای که «معروف بشود مُنکَر و مُنکَر بشود معروف»، دیگر اصلاً نمیشود نهی از منکر کنی! در نهی از مُنکَر، انسان اول باید مُنکَر را مُنکَر کند و بعد، از آن نهی کند. مُنکَری که در نگاه جامعه معروف است، چطوری میتوانی از آن نهی کنی؟! چون به نظر آنها، داری منع از معروف میکنی!
♦️ راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است: شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. آنوقت میتوانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بیحجابی هم میشود عرف، میشود خوبی، اسمش هم میشود آزادی!
🇮🇷 🇵🇸
هدایت شده از [درمکتبعشق💕]
⁉️ آیتالله میرباقری | کلید مبارزه با بدحجابی
♦️ اقامۀ مُنکَر بدتر از اشاعۀ مُنکَر و ارتکاب مُنکَر است. یکعدّهای فرهنگ مردم را عوض میکنند تا مُنکَر به معروف تبدیل میشود. در نتيجه، این آدمی که تا دیروز از گناه بدش میآمد حالا خوشش میآید! این آدمی که تا دیروز به نظرش میآمد که باید باعفّت باشد امروز به نظرش میآید که اصلاً حجاب چیست؟!
در اقامۀ بدحجابی، بستری درست میکنند که حجاب میشود ضدّارزش. و بیعفّتی میشود ارزش. لذا آنکسی که با هفتقلم آرایش و بدحجاب بيرون میآید احساس عزّت و شرافت میکند! و در مقابل، آن کسی که میخواهد باحجاب باشد، احساس حقارت میکند.
♦️ بر این اساس، وقتی بیحجابی به معروف تبدیل شده باشد، نهی از بیحجابی، نهی از معروف قلمداد خواهد شد!
♦️در جامعهای که «معروف بشود مُنکَر و مُنکَر بشود معروف»، دیگر اصلاً نمیشود نهی از منکر کنی! در نهی از مُنکَر، انسان اول باید مُنکَر را مُنکَر کند و بعد، از آن نهی کند. مُنکَری که در نگاه جامعه معروف است، چطوری میتوانی از آن نهی کنی؟! چون به نظر آنها، داری منع از معروف میکنی!
♦️ راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است: شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. آنوقت میتوانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بیحجابی هم میشود عرف، میشود خوبی، اسمش هم میشود آزادی!
🇮🇷 🇵🇸
ملائکه در شب قدر کجا نازل میشوند ؟
مطلبی فوق العاده زیبا و علمی برای شبهای قدر
(لطفا برای دیگران هم ارسال کنید)
همیشه فکر میکردم شب قدر یعنی شب نزول قرآن . ارزش شب قدر را به نزول قران میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت .
سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت :
آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده ؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است ؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت ان وقت به ازدواج نیست . نزول قران یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده….
انا انزلناه فی لیلة القدر .
یعنی اول شب شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده . دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر .
لیلة القدر خیر من الف شهر
تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم
من کل امر
سلام هی حتی مطلع الفجر .
«انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد . اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند .
یادم است این حرفها بدجوری مرا گیج کرده بود این استاد چه میخواست بگوید جلسه سکوت محض بود و من یقین داشتم همه میخواستند بیشتر بشنوند . اما استاد آرام ولی محکم ادامه میداد :
«الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد . «الروح» همان رئیس ملائکه است در ان شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند .چه واقعه ای رخ میدهد ؟ چه شده که همه دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند ؟
هر سال ؟ همه ؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین ؟
یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست !
سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا میایند ؟
برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند ؟
«من کل امر .»
یعنی چه ؟
یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز . این امر امر تکوینی است یعنی هر موجودی .
از این جا باید فهمید کجا میآیند .
حرفها علمی بود اما برای من مثل یک رمان شیرین و دلکش بود که دوست داشتم زودتر اخرش را بفهمم . با این تفاوت که این بار قضیه فرق میکرد قرار بود تکلیف مهمترین شبهای زندگیم را تعیین کنم باید میفهمیدم کجا باید بروم و چه باید بکنم ؟ منتظر بودم و باز استاد آرام آرام پیش میرفت و در صحنه خالی و بی هویت دلم سوال میکاشت و انگار میخواست همه را در یک لحظه به ثمر بنشاند با ارامش معنی داری پیش میرفت :
«من کل امر .»
«امر» چیست ؟
این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» و دیگری «ائمة یهدون بامرنا .»
علامه طباطبایی از اولی این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد امر تکوینی . و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فصل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را .
و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . ....
کم کم رنگ صورت استاد عوض میشد انگار موقع نتیجه گیری بود نتیجه ای که قبل از اینکه از زبان استاد بیان شود معلوم بود که دارد قلب خود او را میسوزاند . مگر ممکن است حرف قلب را بسوزاند نمیدانم . اما داشتم چیزهایی را نه فقط فهم بلکه احساس میکردم . استاد ادامه داد:
عزیزان ! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دستش برسد و از مجرای او جاری شود . شب شب اوست .یعنی چی ؟
یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قران سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی .
هیچ عملی بی رنگ فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است .
مردم !بدانید باید به چه چیز بچسبید . کدام ریسمان را چنگ بزنید .
بعد با بیانی طعنه آمیز گفت : همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟!
این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند . آن حلقه گم شده تو امام است چه بفهمی چه نفهمی .
@abuhossein
🌷 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
ماه رمضان، ماه خداست؛ ماهى كه خداوند، حسنات را در آن، چند برابر مى كند و سيّئات را محو مى كند، ماه بركت، ماه بازگشت به سوى خدا، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه آزاد شدن از آتش و دست يافتن به بهشت. پس، در اين ماه از هر حرامى بپرهيزيد و در آن، زياد قرآن تلاوت كنيد و در آن، حاجت هاى خويش را بخواهيد و در آن، به ذكر پروردگارتان بپردازيد و مبادا ماه رمضان نزد شما، مانند ماه هاى ديگر باشد؛ چرا كه آن نزد خداوند، نسبت به ماه هاى ديگر، حرمت و برترى دارد.
📗فضائل الأشهر الثلاثة، صفحه ۹۵
❇️آیت الله جاودان از علمای اخلاق می گوید: شب قدر شبی است که یک شب معادل هزار ماه است. اگر یک مقدار صدقه دادم مثل این است که هشتاد سال صدقه دادم. برای سلامتی امام زمان صدقه بدهید که ارزشش بسیار بیشتر می شود.
❇️سعی کنیم در هر سه شب قدر مقداری صدقه دهیم اگر چه هزار تومان باشد
❇️صدقه دادن برا سلامتی و تعجیل در فرج آنحضرت باعث خشنودی قلب مقدس آنحضرت و توجهات و عنایات او به ما میشود
❇️امشب برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا و مولایمان و برای حاجت روایی و شفای مریضهایمان و برطرف شدن مشکلات و گره های زندگی مقداری صدقه دهیم.
🔆 خرافه 13
بحث امروز من در اطراف «خرافه 13» است. شاید بهتر بود عنوان را «دفاع از 13» قرار میدادیم. این عددی که بدون ارتکاب هیچ جرم و جنایتی و بدون هیچ سابقه سوئی، این بشر ظالم ستمگر و این بشر جَهول ظَلوم- به تعبیر قرآن- او را محکوم کرده و برای او نحوست و شئامت قائل شده است و گناهان و جرمها و جنایات و تبعات و آثار سوئی که این گناهان و جرمها و جنایات دارد همه را- زیرکانه یا احمقانه- از دوش خودش برداشته است و به دوش چیزهای دیگری که آنها را نحسها و شومها نامیده، گذاشته است. و در میان همه اشیائی که بشر برای آنها شئامت و نحوست قائل است اعداد سهم بیشتری دارند و در میان اعداد هم از همه- به اصطلاح- مظلومتر و بیچارهتر و توسریخورتر عدد 13 بوده است. اساساً این فکر از کجا پیدا شده است؟
🔹 به نظر من دو خاصیتی که در بشر هست سبب پیدایش فکر نحوست در اشیاء و اعداد شده است.
1️⃣ یکی اینکه بشر به طور کلی خودخواه است، یک حالت گریز از مرکزی در مسئله تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمیخواهد مسئولیت شکستهای خودش را متوجه خودش بکند. همیشه دنبال این میگردد که یک چیز دیگری پیدا کند و بگوید این شکست، این بدبختی که پیدا شد، این من نبودم، این فکر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود که باعث این شکست شد، یک چیز دیگری بود. این یک علت بوده است که بشر برای اینکه از تقبل مسئولیتها فرار کند، آمده است برای اشیاء، برای 13، برای... نحوست قائل شده است.
2️⃣ خاصیت دیگر، روح تنبلی است که در انسان میباشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی کاوش و تفکر و جستجو و تفحص کند تا علت واقعی اشیاء را درک کند. اگر در جنگی شرکت کردیم و شکست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی کنیم که چرا شکست خوردیم، دو ناراحتی دارد: یکی اینکه میرسیم به اینکه خودمان مسئول این شکست بودیم؛ دوم اینکه مدتها باید زحمت بکشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم ولی با یک کلمه خودمان را راحت میکنیم، میگوییم علت اینکه ما در این جنگ شکست خوردیم این بود که مثلًا در روز چهارشنبه شروع کردیم یا روز 13 بود.
🔹 گره زدن سبزه
آیا برویم بیرون شهر، سبزهها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟! با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج میشویم؟ از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو. آیا تو با آن کارها از نحوست بیرون میآیی؟! 13 چه گناهی دارد؟ از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! به خدا ننگ این مردم است که روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون] میروند! بدانید این مسائل مال اسلام نیست.
🔹 سیزده بدر واقعی
سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملکات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
📚 پانزده گفتار، صفحه 141 و 148
📚 یادداشتهای علامه شهید استاد مطهری، جلد 6، صفحه131
Arad KhodadadiArad Khodadadi - Homaye Rahmat (128).mp3
زمان:
حجم:
3.52M
نه خدا توانمش خواند،
نه بشر توانمش گفت..