7ـ عفو و گذشت:
روح گذشت از تقصير ديگران و ناديده گرفتن خطاهاي آنان، يكي ديگر از مكارم اخلاق و آداب معاشرت است. امير مؤمنان در اين خصوص ميفرمايند: عفو و گذشت به هنگام قدرت، روش فرستادگان الهي و اهل تقوا است.
و عفو و گذشت حضرت علي -عليه السلام- در جنگ احزاب نسبت به عمروبن عبدود، معروف و ضرب المثل روزگار است.ما در جامعهاي زندگي ميكنيم كه افراد آن دركهاي متفاوت، اخلاق گوناگون، طبعها و مزاجهاي متباين از همديگر دارند، بنابراين چگونه ميتوان در ميان چنين انسانهايي بدون بدون صبر و روحية گذشت زندگي كرد؟ كدام يك از ما عيبي نداريم و كدام يك از ما دوست نداريم عيب ما مورد گذشت قرار گيرد؟ كدام يك از ما دوست نداريم خدا او را ببخشد؟ پس بايد مردم را ببخشيم، تا خدا ما را ببخشد. خداوند در قرآن ميفرمايد: بايد بخشش كنيد و لغرشهاي ديگران را ناديده بگيريد آيا دوست نميداريد خداوند شما را ببخشد؟
آنچه بيان گرديد، اصول معاشرت با مردم از نظر علي -عليه السلام- بود كه در واقع برگرفته از اصول اخلاقي اسلام و آموزههاي تربيت ديني است. در كلمات همة معصومين -عليهم السلام- اصول ياد شده مورد تأكيد واقع شده است، روشهاي ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد كه اين مختصر را مجال ذكر آنها نيست.
#پایان.
✍نکاتی درباره عفو و گذشت:
عفو وگذشت بستگی به طرف مقابل داره
نمیشه با یک جاهل که بی احترامی به ما کرده
به مانند حرمله و یا ابن ملجم رفتار کرد. عفو وگذشت به امثال عبدالمالک ریگی ترحم برپلنگ تیزدندانه.
عذر خواهی برای همه افراد نتیجه مثبت نمیده
وقتی طرف مقابل تهمت زده وبا آبروی شما بازی کرده وظلمهای دیگه،
اینجا دیگه جای عذرخواهی شما نیست.
انگار حضرت زینب ازیزید بخواد عذرخواهی کنه!
برای هر دردی نسخه لازم باید پیچید.
اینها خیلی نکات ظریفی هستند...
با چه کسی، چه اندازه
خشونت، قهر، انتقام،
یا عفو وگذشت و.....
مثل مو باریک وحساس
بعد طرف مقابل
نسخه ما مثل طبیب حاذق باشه
گاهی یک قرص مسکن
گاهی چند تا هم آمپول
گاهی هم تیغ جراحی
به همه نسخه مشابه نمیشه تجویز کرد.
اغلب سر این موضوع دچار افراط و تفریط میشیم.
واکثر اختلافات خانوادگی برسر این هست که درمقابل خطای همدیگه نوع برخورد صحیح را بلد نیستیم و عملکرد غلط داریم
ودرنتیجه کار بجاهای باریک کشیده میشه. اکثر تصمیمات ما احساسی، بدون تفکر وتعقل، وبدور از دستورات دین واخلاق اسلامیه. سلیقهای عمل میکنیم
🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌺
#گواهان_درروزقیامت
« شاهدان خارجی »
شاهدان خارجی عبارتند از :
۱_خدای متعال
۲_پیامبران الهی
۳_ائمه اطهار
۴_فرشتگان
۵_قرآن
۶_افرادی از امت اسلامی
۷_زمین
۸_زمان
« شاهدان داخلی»
مقصود از شاهدان داخلی، گواهانی است که جزء بدن انسان بوده یا به گونهای به او مرتبط باشند، که عبارتند از :
۱_اعضاء بدن
۲_پوست بدن
۳_وجدان
در محکمه های قضایی ابتدا پرونده مجرم را قرائت نموده وبه تفهیم اتهام پرداخته می شودو چنانچه فرد تکذیب کند نوبت به شهادت شهود می رسد .
در روز قیامت هم همین مراحل طی می شود و ابتدا نامه اعمال را به فرد داده و سپس منتظر عکس العمل هستند
«بررسی نامه اعمال »
ممکن است گفته شود چگونه صحیفه ی اعمال خود گواه بر جرائم گنه کار میباشد، زیرا نامههای اعمال چیزی از قبیل پروندههایی است که در محکمههای دنیا برای بزهکاران تشکیل میدهند و آنچه در پرورنده مکتوب است در حد اتهام و ادعاء است و فرد مجرم میتواند در برابر آن از خود دفاع کند و اثبات آن تنها از طریق گواهان یا صلاحیت ممکن است.
باید عرض کنم که هر یک از گواهان و شاهدان در قیامت موقعیت ویژهای دارد، موقعیت نامههای اعمال این است که با توجه به علم و بصیرتی که در سرای دیگر برای انسان گنهکار حاصل میشود به گونهای که با دیدن پرونده عمل بر همه کارهای ناروایی که در دنیا انجام داده است آگاه میگردد، در این حالت اگر به وجدان خود رجوع کند و خود بخواهد بر اساس عدل و انصاف در مورد خود داوری کند، پرونده عمل او بهترین گواه و شاهد برای او به شمار میرود.
به همین جهت قرآن کریم پس از آن که نامه ی عمل انسان را به او میدهند، میفرماید:
اعمال خود را رسیدگی کن و با استناد به آنچه در صحیفه ی عمل تو نوشته شده است چنان که میفرماید:
«اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا»
حال اگر فرد گنهکار با دیدن نامه عمل، به گناهان خود اعتراف نمود، در این صورت خداوند حکیم بر اساس عدل و لطف خود درباره ی او تصمیم گیرد .
ولی اگر درصدد انکار برآمد و خواست از همان شیوهای که در دنیا و در برابر محکمههای دنیوی با انکار و خدعه خود را تبرئه میکرد در محکمه ی الهی نیز چنین فکر خامی در او راه یابد در این صورت شاهدان الهی (پیامبران و فرشتگان) علیه اوشهادت میدهند و در صورتی که گواهی آنان را نیز انکار نماید اعضای بدن او که به وسیله ی آنها گناه را انجام داده است خود بر گناهان او گواهی میدهند و دگر هیچ راه فراری برای او نخواهد بود.
این مطلب از برخی از روایات مربوط به گواهان روز قیامت به خوبی استفاده میشود که فرشتگان در مورد کسانی شهادت میدهند که نامه اعمال خود را انکار نمودهاند، و حتی پس از گواهی دادن فرشتگان الهی شهادت آنان را نیز انکار میکنند و در این صورت دهان آنان بسته میشود و اعضاء آنان به سخن میآید.
اولین شاهد خداست
در قرآن میخوانیم: «اِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَىْ ءٍ شَهیدٌ» (آیه ۱۷ سوره حج) همانا خداوند بر همه چیز گواه است و همچنین در آیهای دیگر میخوانیم: «إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» (آیه ۱سوره نساء) همانا خداوند مراقب شماست، و نیز «كَانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا» (آیه ۱۲۶ سوره نساء) و خداوند بر همه چیز احاطه دارد، پس با این استناد اولین گواه و شاهد در دنیا و آخرت ذات مقدس الهی است.
بر اساس همین آیات است که امام خمینی «ره» فرمودند :
عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید