تعریف شانس:
شانس در جهان بینی اسلامی اصلا موجودیت نداره
در اصطلاح مردم عوام
خیلی رایج...
🍁ولی شانس همون چیزیست،
که خداوند به بنده ای در زمان نیاز مبرم و وقت مناسب بنا به شایستگی و عمل و نیت خیری که داره افاضه وعنایت میکنه.
شانس نوع بد هم،
بلا ومصیبت هایی که دراثر گناهان خودمان ونفرین مظلوم و پدر ومادر و.....
برسر ما میاد،
ویا نتیجه انتخابهای غلط وعملکرد غلط وعجله درکار وبی احتیاطی های خودمون که بازتابش برخود ما برمیگرده..
اگر ما شانس را یک نیروی بالقوه مستقل از اراده خدا بدانیم،
یقینا مرتکب شرک بخدا شدیم!
ازهرنوعش،خوب یا بد
اصلا
توصیه اکید به ذکر
⚡️لاحول و لاقوة الا باالله العلی العظیم
باتوجه به ترجمه اون:
یعنی اینکه هیچ نیرو و قوه ای درجهان هستی غیر قوه واراده الهی وجود نداره!
تمام..
✨لطفا با حوصله و تامل تا آخر بخوانید✨
وقتی دارم می میرم اصلا نگران نیستم و هیچ اهمیتی به جسد خشکیده ام نمی دهم...
چون دوستان مسلمانم آنچه را که لازم است انجام خواهند داد؛ ان شاءالله.....
آنان:
۱. لباسهایم را از تنم بیرون می آورند...
۲. مرا می شویند...
۳. کفنم می کنند...
۴.مرا از خانه ام بیرون می برند و به خانه جدیدم (قبر) منتقلم می کنند...
۵. افراد زیادی برای تشییع جنازه ام می آیند...
خیلی ها برای دفن من کارهایشان را تعطیل و قرارهایشان را لغو می کنند.
این در حالی است که خیلی از این افراد یک بار هم به فکر نصیحت من نبوده اند...
۶. از همه وسایلم جدا می شوم...
کلیدهایم..
کتابهایم...
کیفم...
لباس هایم...
و...
شاید توفیق نصیب خانواده ام شود و به خاطر من این وسایل را صدقه بدهند.
مطمئن باشید که دنیا بر من ماتم نخواهد گرفت...
با مرگمن جهان از حرکت باز نخواهد ایستاد...
چرخه اقتصاد خواهد چرخید...
کارم به کسی دیگر واگذار خواهد شد...
اموالم در اختیار وارثان قرار خواهد گرفت اما حسابش را من باید پس بدهم... چه کم چه زیاد چه کوچک چه بزرگ...
نخستین چیزی که پس از مرگم از من گرفته می شود نام من است!!!
وقتی مُردم، می گویند: "جسد کجاست"؟
هرگز مرا به نامم صدا نمی زنند...
وقتی می خواهند بر من نماز بخوانند می گویند: "جنازه را بیاورید"؟
هرگز مرا به نامم صدا نمی زنند...
وقتی می خواهند مرا دفن کنند می گویند: "میت را نزدیک بیاورید" ... و باز هم نامم را به زبان نمی آورند...
به همین خاطر هیچ گاه فریفته نسب و قبیله و منصب و شهرتم نشده ام...
وه که این دنیا چقدر کوچک است و سرانجام ما چه بزرگ!
ای کسی که اکنون زنده ای... بدان که به سه گونه بر تو اندوهگین خواهند شد:
۱. کسانی که آشنایی سطحی از تو دارند؛ خواهند گفت: بیچاره مرد.
۲. دوستانت؛ چند ساعتی یا چند روزی غمگین خواهند بود و پس از آن به سخنان روزانه و خنده هایشان باز خواهند گشت.
۳. اندوه عمیق در خانه ات؛
خانواده ات بر تو غصه خواهند خورد... یک هفته... دوهفته... یک ماه... دوماه... یا یک سال...
پس از آن تو را به آلبوم خاطراتشان خواهند سپرد...
بدین ترتیب داستانت در میان مردم به پایان می رسد.
اما داستان واقعی تو که همان آخرت است آغاز می گردد...
زیبایی، دارایی، سلامتی، فرزند، خانه، قصر و همسر از تو جدا شده اند...
فقط عملت در کنار توست...
زندگی واقعی شروع شده است..
سوال اینجاست که:
تا کنون برای قبرت و برای آخرتت چه فراهم آورده ای؟!
این حقیقتی است که نیاز به تامل دارد.
بنابراین حریص باش بر:
فرض ها...
نافله ها...
صدقه پنهانی...
خوش اخلاقی با همسر و فرزندانت
کار نیکو...
نماز شب...
تلاوت قرآن...
نیکی به پدر و مادر...
صله رحم..
شاید که نجات یابی!!!
اگر توانستی در حیاتت با این نوشته مردم را یادآور شوی به زودی اثر این یاداوری ات را روز قیامت در میزان اعمالت خواهی یافت..
(وذكّر فإن الذكرى تنفعُ المؤمنين)
خدا می فرماید شخص پس از مرگش درخواست بازگشت به این دنیا می کند تا صدقه بدهد.
( رب لولا أخرتني إلى أجل قريب فأصدق)
براستی چرا مرده در صورت بازگشت به دنیا صدقه را بر می گزیند؟
و نمی گوید برگردم تا عمره ای به جا آورم یا نمازی بگزارم یا روزه بدارم.
علما گفته اند:
مرده چون آثار فراوان صدقه را بعد از مرگش می بیند، صدقه را بر می گزیند.
پس بسیار صدقه بدهید.
بهترین صدقه ای که هم اکنون می توانی بپردازی ۱۰ ثانیه از وقتت برای نشر این پیام به نیت یادآوری و تذکر است.
سخن نیکو صدقه است.
[درمکتبعشق💕]
✨لطفا با حوصله و تامل تا آخر بخوانید✨ وقتی دارم می میرم اصلا نگران نیستم و هیچ اهمیتی به جسد خشکید
عبرت نامه خیلی خوبی بود...
کاش بخونیم وباور کنیم وعمل کنیم. والله وبالله عین حقیقته
بقدری سرگرم بازیچه دنیا هستیم
فکر میکنیم مرگ مال همسایه وپیرمرد وپیرزنهاست..
آیه قران
اقتربت لناس حسابهم وهم فی غفلت معرضون
زمان حساب و...مردم نزدیک شده
ولی اونها درحال غفلت ودوری ازاون هستن
💫شیعه میدونید به کی میگن؟
ریشه لغویش چیه؟
"شیعه"
از کلمه شیع میاد
یعنی پیروی کردن.
میگن مهمان را تادم در مشایعت کنید یعنی دقیقا پشت سرش بااحترام قدم بردارید
🚶♂
ببینید
بچه ها دربرف زیاد پشت پدرشون
دقیقا پاهاشون را میذارن جای پای پدر که برف توکفششون نره
به این میگن شیعه👌👌
فعلا همینو بگم
که بهشت وجهنم مثل یک انبار وسوله نیست همه یکجا جمع بشن
هفت طبقه هرکدام به اندازه وسیع..
اگر فرصت مناسب بود شبهای آینده درباره طبقات جهنم وعذابهای اونجا ازقران وحدیث مطلب میذاریم تن آدم میلرزه..
والسلام✨
خیانت یکی از گناهان کبیره است که در قرآن و روایات برای آن وعده آتش دوزخ داده شده و در آیه ۲۷ سوره انفال در این رابطه آمده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اى کسانىکه ایمان آوردهاید به خدا و پیامبر او خیانت مکنید و [نیز] در امانتهاى خود خیانت نورزید و خود میدانید [که نباید خیانت کرد]».
🌺🌺🍃🍃
عوامل فراوانی را میتوان برای زمینههای بروز خیانت نام برد که از جمله آنها میتوان به ضعف ایمان اشاره کرد، همانگونه که ایمان خاستگاه بسیاری از ارزشها و از جمله امانتداری است، ضعف ایمان و عقیده یا فقدان آن از عوامل بروز خیانت است. از این و پیامبر(ص) فرمود: «نشانه منافق سه چیز است؛ آنگاه که سخن میگوید دروغ میگوید و آنگاه که وعدهای میدهد خلف وعده میکند و آنگاه که امین شمرده میشود، خیانت میکند».
🌷🌷🍃🍃
خدا به صراحت در قرآن می فرماید: إن الله لا یحب کل خوان کفور؛ براستی که خدا هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست نمی دارد. (حج، آیه ۳۸)
در جایی دیگر می فرماید: إن الله لا یحب الخائنین، همانا خدا خائنان را دوست نمی دارد. (انفال، آیه ۵۸)
مفهوم خیانت درازدواج مجدد مرد
امروز بارها از زنان شنیده میشود که شوهرش به او خیانت ورزیده و با زنی دیگر ازدواج دائم یا موقت داشته است. در این باره باید گفت که اگر عهد و تعهداتی وجود داشته و شوهر بر خلاف آن عمل کرده و شرایط لازم را انجام نداده است این رفتار میتواند از مصادیق خیانت در عهد باشد؛ اما این هرگز به معنای خیانت ناموسی نیست و زن نمیتواند همسرش را به خیانت ناموسی متهم کند.
اما اگر زنی بر خلاف میثاق ازدواج با نامحرمی جمع شود، از مصادیق خیانت ناموسی است و مجازاتهای سخت کیفری در دنیا و آخرت بر آن بار میشود که از جمله این مجازاتها میتوان به مجازات سنگسار برای زنای محصنه زن شوهردار اشاره کرد؛ در حالی که خیانت عهدی چنانکه گفته شد هرگز چنین مجازات سنگینی را به دنبال ندارد. بنابراین، اطلاق عنوان «خیانت ناموسی» به ازدواجهای نهان مردان صحیح نیست؛ زیرا خیانتی انجام نشده است مگر آنکه گفته شود که تعهداتی در ضمن عقد داشته است و شرایطی را که شارع مقدس تعیین کرده انجام ندهد،که در آن صورت این خیانت به عنوان «خیانت در عهد» تلقی میشود، نه خیانت ناموسی.
🦋عزّت نفس🦋
استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری
عزّت نفس مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده و یا اساسا مورد توجه واقع نشده است و حال آنکه ما ریشه و مبنا و زیر بنای اخلاق اسلامی را از همین جا می توانیم استنباط و استخراج کنیم، و آن نوعی بازگشت انسان به خود و متوجه کردن انسان به شرافت و کرامت و ذاتی خود است.
در این بحث،نخست باید ببینیم آیا در متون اسلامی تعبیراتی که از آن مفهوم توجه دادن انسان به خود که معنای آن ادراک عظمت و اهمیّت خود استنباط شود،وجود دارد یا نه؟آیا این تعبیرات به فرض وجود با بعضی تعلیمات دیگر در اسلام که دربارهء نفی خود آمده است تعارض ندارد؟
☘عزّت در انحصار مؤمن است☘
همان طور که گفته شد در بسیاری از تعبیرات اسلامی تحت عنوان عزّت نفس،این حالت گاهی به علوّ و گاهی به مناعت و احساس شرافت تعبیر شده است. در رأس اینها تعبیر خود قرآن کریم است که تعبیری حماسی است:
و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین، عزّت اختصاصا مال خدا و پیغمبرش و مؤمنان است،یعنی مؤمن باید بداند عزّت اختصاصا در انحصار مؤمنان است،و اوست که باید عزیز باشد و عزّت شایستهء اوست و او شایستهء عزّت است.این نوعی توجه دادن به نفس است.حدیثی است نبوی که می فرماید:«اطلبوا الحوائج بعزّة الانفس»اگر درخواست حاجتی از دیگران می کنید با عزّت نفس بخواهید،یعنی برای حاجتی که دارید پیش دیگران خودتان را پست و ذلیل نکنید بلکه عزّتتان را حفظ کنید و درحالی که آن را حفظ می کنید اگر حاجت و نیازی دارید آن را طرح کنید.و به عبارت دیگر نیاز خودتان را با قیمت از دست رفتن عزّتتان رفع نکنید.
جملهء معروف نهج البلاغه ضمن خطابه ای است که حضرت علی(ع) به اصحابشان می فرماید:« فَالْمَوْتُ فی حَیاتِکُمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِکُمْ قاهِرینَ زندگی این است که بمیرید ولی پیروز باشید. مردن این است که بمانید ولی مغلوب و مقهور باشید.
(نظرات استاد شهید مطهری درباره علوم اسلامی ؛
بعد آیات قران و احادیث و روایات معصومین به ویژه نظرات دانشمندان غربی
مانند پروژکتور در مقابل چراغ قوه
ویا عصای موسی و شعبده بازی جادوگران
بنده حقیقتا عاشق این شهید هستم و خودم را مدیون ایشان میدانم
وخدا را شاکرم که اصول و فروع واخلاقیات و.... دین را با دیدگاه ایشان شناختم)
🌹🌹🌹
عزت نفس، یکی از لوازم زندگی موفقیت آمیز است و ریشه بسیاری از محرومیتها، ناکامیها، عدم موفقیتها، انتخاب راههای خلاف عرف و شرع، شکستن هنجارهای مقدس جامعه، خیانتها، جنایتها و بزهکاریهای گوناگون را می توان در نداشتن عزت نفس و وجود عقده حقارت جستجو نمود.
امام علی علیه السلام می فرماید: «من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیه آن کس که [بزرگی و کرامت نفس خود را باور داشته باشد، آن را با گناه، پست و ذلیل نخواهد کرد.»
برای همین، به افرادی که از عقده حقارت رنج می برند و برای خود هیچگونه ارزشی قائل نیستند، نمی توان اعتماد کرد و امری از امور جامعه را به آنان سپرد. سایر افراد جامعه نیز از شر این افراد در امان نخواهند بود.
🔅امام هادی علیه السلام فرمود: «من هانت علیه نفسه فلاتامن شره کسی که نفس او در نزدش خوار و ذلیل باشد، از شر او ایمن مباش.»
کسی که به شخصیت خود توجه ندارد، مطمئنا در خوار کردن دیگران نیز باکی نخواهد داشت. بنابراین برای حفظ اجتماع مسلمانان و تقویت ارتباط دینی، عاطفی و فرهنگی میان افراد جامعه و جلوگیری از شیوع گناه و انواع خلافها، باید روحیه عزت و کرامت نفس را در جامعه پرورش داده و تقویت نمود...
🍃🌺
عزت نفس نیز از دیگر صفتهای امام حسین(ع) است و همین موضوع است که ایشان را از تمامی مجاهدان تاریخ ممتاز ساخته، باعث سرپیچی از ذلت شده است و شایسته است ما به عنوان پیروان آن حضرت ، همواره به خصوصیات ایشان توجه داشته باشیم.
عجیبه این آقای کریستوفر درباره چیزی که هنوز خودش نفهمیده چیه، کتاب نوشته!
الله اکبر
معلومه این آقایان به اصطلاح دانشمند غربی با این واژه بیگانه باشن
مصداق افرادی که عزت نفس را به صورت عملی تفسیر کردن:
مانند علی (ع) 👇🏼🍃
قصاب محل عرض کرد یا اباالحسن
گوشت خوبی امروز دارم
آقا فرمودند فعلا پول ندارم
قصاب گفت مهم نیست نسیه ببرید هروقت داشتید بدید
آقا فرمود به عوض اینکه به شما بدهکار باشم به نفسم میگم:هر وقت پول دارم میخرم و زیر دِین شما قرار نمیگیرم.
و از همه بالاتر:
زیر بار بیعت یزید نرفتن امام حسین (ع) که حاضر شد جان خود وعزیزانش را با لب تشنه فدا کنه ؛
ولی شعار "هیهات منا الذله" و شعار "انی لا اری الموت الاالسعاده" سر بده..
ویا اباذر غفاری هدیه معاویه را درقبال سکوت قبول نکرد در حالی که چند روز بوده گرسنه بودن
ونمونه های فراوان که وقت تایپ نیست..
📩حدیثی از حضرت صادق هست كه در داستان راستان نقل كرده ام:
مردی آمد خدمت حضرت صادق و شكایت از روزگار كرد كه چنین و چنانم، درمانده ام و قرض دارم. حضرت مقداری پول به او دادند. او گفت: من مقصودم این نبود كه بخواهم چیزی بگیرم، خواستم شرح حالم را بگویم كه دعایی بفرمایید. فرمودند:
من هم نگفتم مقصود تو این بود، ولی این را بگیر و به مصرف خودت برسان، چیزی هم می گویم و آن این است: وَ لا تُخْبِرِ النّاسَ بِكُلِّ ما اَنْتَ فیهِ فَتَهونَ عَلَیْهِمْ هر گرفتاری كه داری جلو مردم بازگو نكن [زیرا] نزد ایشان خوار می شوی و این كار یعنی در زندگی شكست خورده ام.
جمله وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ یعنی آن كه درد و رنج و ناراحتی خود را جلو مردم بازگو می كند به ذلت تن داده. وَ هاَ نَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ اَمَّرَ عَلَیْها لِسانَهُ هركس شهواتش را بر خود حكومت دهد نفسش را در مقابل خود خوار كرده. این جمله خیلی پرمعنی است.
جمله دیگری در نهج البلاغه هست: اَلْمَنِیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ مرگ و نه پستی، وَ التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوَسُّلُ. باز همان روح عزت نفس موج می زند. انسان چرا دست پیش دیگران دراز كند؟ ! به كم می سازم و دست پیش دیگران دراز نمی كنم. سعدی داستانی در بوستان دارد كه آن را از عارفی نقل می كند. ولی این داستان، حدیث است كه حضرت امیر از جلو دكان قصابی می گذشتند. قصاب گفت: گوشتهای خوبی آورده ام. حضرت فرمودند: الآن پول ندارم كه بخرم. گفت: من صبر می كنم. حضرت فرمودند: من به شكمم می گویم كه صبر كند...
🎈🦋
جمله معروفی است در نهج البلاغه كه حضرت ضمن خطابه ای به اصحابشان می فرمایند: فَالْمَوْتُ فی حَیاتِكُمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِكُمْ قاهِرینَ. مردن این است كه بمانید ولی مغلوب و مقهور باشید، و زندگی این است كه بمیرید ولی پیروز باشید.
اینجا اساسا مسئله عزت و قاهریت و سیادت آنقدر ارزش والایی دارد كه اصلاً زندگی بدون آن معنی ندارد؛ اگر باشد مهم نیست كه تن انسان روی زمین حركت كند یا نكند، و اگر نباشد حركت كردن روی زمین حیات نیست.
به همین تعبیر، شعار معروف حضرت سیدالشهداء است كه در روز عاشورا فرمود: اَلْمَوْتُ اَوْلی مِنْ رُكوبِ الْعارِ مرگ از متحمل شدن یك ننگ بالاتر است؛ یعنی من فقط عزت می خواهم. یا این جمله ایشان: هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ كه شعار دیگری است در آن روز، و تعبیرات دیگری كه در خلال عاشورا زیاد گفتند، و هیچ مطلبی جز این مطلب در خلال تاریخ عاشورا موج نمی زند: اِنّی لااَرَی الْمَوْتَ اِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَما . و جزء كلماتی كه از ایشان ذكر كرده اند این است: مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ مردن با عزت از زندگی با ذلت بهتر است.
تعبیر دیگر كه به مطلب ما نزدیكتر است، باز از ایشان است: اَلصِّدْقُ عِزٌّ وَ الْكِذْبُ عَجْزٌ از آن جهت انسان باید راستگو باشد كه راستی برای انسان عزت
است (در اینجا راستی مبنای عزت قرار گرفته) و دروغ گفتن عجز و ناتوانی است؛ آدم ناتوان دروغ می گوید، آدم قوی كه دروغ نمی گوید.
در نهج البلاغه جمله دوم از حِكَم چنین است: اَزْری بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، یعنی آن كسی كه طمع را شعار خود قرار داده، حقارت به نفس خود وارد كرده است.
اینجا طمع به این جهت محكوم شده است كه انسان را خوار می كند. مبنای این خُلق پلید، حقارت نفس ذكر شده. وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ. شرعا مكروه است كه انسان اگر گرفتاری و ابتلایی دارد پیش هركس كه رسید بگوید، چون این امر آدمی را حقیر می كند.
🌹🍃🌹🍃
هرچند ممکنه به علت متنهای کمی زیاد درباره عزت نفس خسته تون کنه ولی شما را بخدا اولیای دین ما به ویژه امامان شیعه را ببینید
چقدر عزیز وسرافراز بودن
اگر رهبران وخود دشمنان ما یک هزارم این خلق وخو را داشتند هر روز علم میکردن
ماها از ائمه خود فقط ذکر مصیبت اونها را شنیدیم.
❇️پرسش و پاسخ❇️
✍استاد.صاحبی
⚜ #حقالناس_درمجازی ⚜
#سوال:
یکی میاد تو مجازی میگه حق الناس گردنته آیا همچین چیزی امکان داره؟
#پاسخ:
اعتنا نکنید
اگر دلیل ومصداق آورد ویادتون اومد که صحت داره ، پیگیری
وگرنه رها کنید، اهمیت ندید
خود انسان بهتر ازهمه خبرداره
چه کارهایی کرده.
درفضای مجازی
مانند عبور ازمیدان مین درتاریکی شب فقط باید به معبری که توسط همرزمان امین تعیین شده حرکت کرد وگرنه لطمه میخوریم.
#سوال:
استاد آدمی میمونه کدوم خوبه کدوم بده کی راست میگه وکی دروغ
#پاسخ :
بصیرت وعلم برای همین روزهاست
اگر خط کش ومعیار داشته باشید
آسان میشه
تنها شما نیستید
فلان شخص درجنگ صفین درکنار علی ع درحال جنگ بود ،
اومد پیش امام وگفت من دچار شک وتردیدم
نمیدونم کی راست میگه وکی ...
امام ع افسوس خورد
وفرمود برو درمرز باکفار بجنگ
وقتی بین حق وباطل ومن ومعاویه مردد هستی
#سوال: آیا حق الناس میتونه در مجازی هم اتفاق بیفته؟!
#پاسخ:
حق الناس فقط دزدیدن ماشین وپول وکفش و....یک نفر نیست
اینهارا براحتی میشه جایگزین کرد
باارزشترین دارایی انسان بعد روح
وجسم وایمان وعقل،
آبروی انسانه که اگر خدای نکرده باتهمت وغیبت وبهتان وافتراء لطمه بخوره انسان لطمه شدیدی خواهد خورد
واین حق الناس از حق الناس مالی وجانی سخت تره
فضای مجازی پر است ازاین خطرها ، قضاوتهای عجولانه، انگ وتهمت. و.....خیلی مراقب باشیم
شیطان هم بنا به فرموده آیت الله جوادی آملی تمام هدفش لطمه زدن به آبروی مومن هست که منزوی وفلج بشه وگاهی کارش بکفر هم کشیده میشه.
قضاوت درفضای مجازی خیلی سخته، وحشتناکه
گاهی ماها ممکنه مرتکب خطا بشیم وکسی را نابود کنیم
وبعد متوجه بشیم که اشتباه کردیم ولی حیف دیگه دیرشده
نه زود میشه به یکی بگیم احسنت وهزار ماشا الله و.....
ونه اینکه بگیم ایشان .........
ومورد بمبارانش قرار بدیم
اگر اشتباه کرده باشیم
دیگه خیلی دیرمیشه😢
باید گفت بر اساس آیات و روایات اسلامی، مردم ومۆمنان دارای سه نوع حق و احترام میباشند :
💠۱- احترام به مال مردم
در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مۆمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.
💠۲- احترام به جان مردم
جان مسلمان از نظر اسلام حرمت خاصی دارد بنابراین هیچ کس نمیتواند به جان مسلمان، لطمهای از قبیل ضرب و جرح وارد آورد یا با دادن غذای فاسد و مسموم و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا هر چیز دیگری، سلامتی کسی را به خطر اندازد. بنابراین احترام به جان و بدن و سلامتی افراد، تا آن حدّ مورد اهمیت و مۆاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمیکند! امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خداوند میفرماید: «به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگر چه به اندازه دست بر دست زدنی باشد، یا با فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد». (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۹ )
علاوه بر احترام و حرمت جسم و بدن دیگران، انسان نمیتواند با ترساندن و اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به اعصاب و روان دیگران موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید، درغیر این صورت باید همه ضربهها و خسارتهای وارده را جبران نماید. و اگر چنین نکند، در دنیا و آخرت کیفر کردار ناروای خویش را خواهد دید.
💠۳- حفظ آبروی دیگران و احترام به آن
عرض و آبروی افراد هم، دارای حرمت و مصونیت فوق العادهای است و از موارد حق الناس به شمار میآید. بنابراین انسان نمیتواند به وسیله غیبت، تهمت، افشاگری و هرگونه رفتار دیگری، به آبرو و حیثیت دیگری ضربه و آسیبی وارد نماید، زیرا در غیر این صورت مرتکب ظلم بزرگی در حق او شده که باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «مَن کسَرَ مۆمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ؛ هر کس حیثیت مۆمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید.» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۲۲