خیانت یکی از گناهان کبیره است که در قرآن و روایات برای آن وعده آتش دوزخ داده شده و در آیه ۲۷ سوره انفال در این رابطه آمده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اى کسانىکه ایمان آوردهاید به خدا و پیامبر او خیانت مکنید و [نیز] در امانتهاى خود خیانت نورزید و خود میدانید [که نباید خیانت کرد]».
🌺🌺🍃🍃
عوامل فراوانی را میتوان برای زمینههای بروز خیانت نام برد که از جمله آنها میتوان به ضعف ایمان اشاره کرد، همانگونه که ایمان خاستگاه بسیاری از ارزشها و از جمله امانتداری است، ضعف ایمان و عقیده یا فقدان آن از عوامل بروز خیانت است. از این و پیامبر(ص) فرمود: «نشانه منافق سه چیز است؛ آنگاه که سخن میگوید دروغ میگوید و آنگاه که وعدهای میدهد خلف وعده میکند و آنگاه که امین شمرده میشود، خیانت میکند».
🌷🌷🍃🍃
خدا به صراحت در قرآن می فرماید: إن الله لا یحب کل خوان کفور؛ براستی که خدا هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست نمی دارد. (حج، آیه ۳۸)
در جایی دیگر می فرماید: إن الله لا یحب الخائنین، همانا خدا خائنان را دوست نمی دارد. (انفال، آیه ۵۸)
مفهوم خیانت درازدواج مجدد مرد
امروز بارها از زنان شنیده میشود که شوهرش به او خیانت ورزیده و با زنی دیگر ازدواج دائم یا موقت داشته است. در این باره باید گفت که اگر عهد و تعهداتی وجود داشته و شوهر بر خلاف آن عمل کرده و شرایط لازم را انجام نداده است این رفتار میتواند از مصادیق خیانت در عهد باشد؛ اما این هرگز به معنای خیانت ناموسی نیست و زن نمیتواند همسرش را به خیانت ناموسی متهم کند.
اما اگر زنی بر خلاف میثاق ازدواج با نامحرمی جمع شود، از مصادیق خیانت ناموسی است و مجازاتهای سخت کیفری در دنیا و آخرت بر آن بار میشود که از جمله این مجازاتها میتوان به مجازات سنگسار برای زنای محصنه زن شوهردار اشاره کرد؛ در حالی که خیانت عهدی چنانکه گفته شد هرگز چنین مجازات سنگینی را به دنبال ندارد. بنابراین، اطلاق عنوان «خیانت ناموسی» به ازدواجهای نهان مردان صحیح نیست؛ زیرا خیانتی انجام نشده است مگر آنکه گفته شود که تعهداتی در ضمن عقد داشته است و شرایطی را که شارع مقدس تعیین کرده انجام ندهد،که در آن صورت این خیانت به عنوان «خیانت در عهد» تلقی میشود، نه خیانت ناموسی.
🦋عزّت نفس🦋
استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری
عزّت نفس مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده و یا اساسا مورد توجه واقع نشده است و حال آنکه ما ریشه و مبنا و زیر بنای اخلاق اسلامی را از همین جا می توانیم استنباط و استخراج کنیم، و آن نوعی بازگشت انسان به خود و متوجه کردن انسان به شرافت و کرامت و ذاتی خود است.
در این بحث،نخست باید ببینیم آیا در متون اسلامی تعبیراتی که از آن مفهوم توجه دادن انسان به خود که معنای آن ادراک عظمت و اهمیّت خود استنباط شود،وجود دارد یا نه؟آیا این تعبیرات به فرض وجود با بعضی تعلیمات دیگر در اسلام که دربارهء نفی خود آمده است تعارض ندارد؟
☘عزّت در انحصار مؤمن است☘
همان طور که گفته شد در بسیاری از تعبیرات اسلامی تحت عنوان عزّت نفس،این حالت گاهی به علوّ و گاهی به مناعت و احساس شرافت تعبیر شده است. در رأس اینها تعبیر خود قرآن کریم است که تعبیری حماسی است:
و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین، عزّت اختصاصا مال خدا و پیغمبرش و مؤمنان است،یعنی مؤمن باید بداند عزّت اختصاصا در انحصار مؤمنان است،و اوست که باید عزیز باشد و عزّت شایستهء اوست و او شایستهء عزّت است.این نوعی توجه دادن به نفس است.حدیثی است نبوی که می فرماید:«اطلبوا الحوائج بعزّة الانفس»اگر درخواست حاجتی از دیگران می کنید با عزّت نفس بخواهید،یعنی برای حاجتی که دارید پیش دیگران خودتان را پست و ذلیل نکنید بلکه عزّتتان را حفظ کنید و درحالی که آن را حفظ می کنید اگر حاجت و نیازی دارید آن را طرح کنید.و به عبارت دیگر نیاز خودتان را با قیمت از دست رفتن عزّتتان رفع نکنید.
جملهء معروف نهج البلاغه ضمن خطابه ای است که حضرت علی(ع) به اصحابشان می فرماید:« فَالْمَوْتُ فی حَیاتِکُمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِکُمْ قاهِرینَ زندگی این است که بمیرید ولی پیروز باشید. مردن این است که بمانید ولی مغلوب و مقهور باشید.
(نظرات استاد شهید مطهری درباره علوم اسلامی ؛
بعد آیات قران و احادیث و روایات معصومین به ویژه نظرات دانشمندان غربی
مانند پروژکتور در مقابل چراغ قوه
ویا عصای موسی و شعبده بازی جادوگران
بنده حقیقتا عاشق این شهید هستم و خودم را مدیون ایشان میدانم
وخدا را شاکرم که اصول و فروع واخلاقیات و.... دین را با دیدگاه ایشان شناختم)
🌹🌹🌹
عزت نفس، یکی از لوازم زندگی موفقیت آمیز است و ریشه بسیاری از محرومیتها، ناکامیها، عدم موفقیتها، انتخاب راههای خلاف عرف و شرع، شکستن هنجارهای مقدس جامعه، خیانتها، جنایتها و بزهکاریهای گوناگون را می توان در نداشتن عزت نفس و وجود عقده حقارت جستجو نمود.
امام علی علیه السلام می فرماید: «من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیه آن کس که [بزرگی و کرامت نفس خود را باور داشته باشد، آن را با گناه، پست و ذلیل نخواهد کرد.»
برای همین، به افرادی که از عقده حقارت رنج می برند و برای خود هیچگونه ارزشی قائل نیستند، نمی توان اعتماد کرد و امری از امور جامعه را به آنان سپرد. سایر افراد جامعه نیز از شر این افراد در امان نخواهند بود.
🔅امام هادی علیه السلام فرمود: «من هانت علیه نفسه فلاتامن شره کسی که نفس او در نزدش خوار و ذلیل باشد، از شر او ایمن مباش.»
کسی که به شخصیت خود توجه ندارد، مطمئنا در خوار کردن دیگران نیز باکی نخواهد داشت. بنابراین برای حفظ اجتماع مسلمانان و تقویت ارتباط دینی، عاطفی و فرهنگی میان افراد جامعه و جلوگیری از شیوع گناه و انواع خلافها، باید روحیه عزت و کرامت نفس را در جامعه پرورش داده و تقویت نمود...
🍃🌺
عزت نفس نیز از دیگر صفتهای امام حسین(ع) است و همین موضوع است که ایشان را از تمامی مجاهدان تاریخ ممتاز ساخته، باعث سرپیچی از ذلت شده است و شایسته است ما به عنوان پیروان آن حضرت ، همواره به خصوصیات ایشان توجه داشته باشیم.
عجیبه این آقای کریستوفر درباره چیزی که هنوز خودش نفهمیده چیه، کتاب نوشته!
الله اکبر
معلومه این آقایان به اصطلاح دانشمند غربی با این واژه بیگانه باشن
مصداق افرادی که عزت نفس را به صورت عملی تفسیر کردن:
مانند علی (ع) 👇🏼🍃
قصاب محل عرض کرد یا اباالحسن
گوشت خوبی امروز دارم
آقا فرمودند فعلا پول ندارم
قصاب گفت مهم نیست نسیه ببرید هروقت داشتید بدید
آقا فرمود به عوض اینکه به شما بدهکار باشم به نفسم میگم:هر وقت پول دارم میخرم و زیر دِین شما قرار نمیگیرم.
و از همه بالاتر:
زیر بار بیعت یزید نرفتن امام حسین (ع) که حاضر شد جان خود وعزیزانش را با لب تشنه فدا کنه ؛
ولی شعار "هیهات منا الذله" و شعار "انی لا اری الموت الاالسعاده" سر بده..
ویا اباذر غفاری هدیه معاویه را درقبال سکوت قبول نکرد در حالی که چند روز بوده گرسنه بودن
ونمونه های فراوان که وقت تایپ نیست..
📩حدیثی از حضرت صادق هست كه در داستان راستان نقل كرده ام:
مردی آمد خدمت حضرت صادق و شكایت از روزگار كرد كه چنین و چنانم، درمانده ام و قرض دارم. حضرت مقداری پول به او دادند. او گفت: من مقصودم این نبود كه بخواهم چیزی بگیرم، خواستم شرح حالم را بگویم كه دعایی بفرمایید. فرمودند:
من هم نگفتم مقصود تو این بود، ولی این را بگیر و به مصرف خودت برسان، چیزی هم می گویم و آن این است: وَ لا تُخْبِرِ النّاسَ بِكُلِّ ما اَنْتَ فیهِ فَتَهونَ عَلَیْهِمْ هر گرفتاری كه داری جلو مردم بازگو نكن [زیرا] نزد ایشان خوار می شوی و این كار یعنی در زندگی شكست خورده ام.
جمله وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ یعنی آن كه درد و رنج و ناراحتی خود را جلو مردم بازگو می كند به ذلت تن داده. وَ هاَ نَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ اَمَّرَ عَلَیْها لِسانَهُ هركس شهواتش را بر خود حكومت دهد نفسش را در مقابل خود خوار كرده. این جمله خیلی پرمعنی است.
جمله دیگری در نهج البلاغه هست: اَلْمَنِیَّةُ وَ لاَ الدَّنِیَّةُ مرگ و نه پستی، وَ التَّقَلُّلُ وَ لاَ التَّوَسُّلُ. باز همان روح عزت نفس موج می زند. انسان چرا دست پیش دیگران دراز كند؟ ! به كم می سازم و دست پیش دیگران دراز نمی كنم. سعدی داستانی در بوستان دارد كه آن را از عارفی نقل می كند. ولی این داستان، حدیث است كه حضرت امیر از جلو دكان قصابی می گذشتند. قصاب گفت: گوشتهای خوبی آورده ام. حضرت فرمودند: الآن پول ندارم كه بخرم. گفت: من صبر می كنم. حضرت فرمودند: من به شكمم می گویم كه صبر كند...
🎈🦋
جمله معروفی است در نهج البلاغه كه حضرت ضمن خطابه ای به اصحابشان می فرمایند: فَالْمَوْتُ فی حَیاتِكُمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِكُمْ قاهِرینَ. مردن این است كه بمانید ولی مغلوب و مقهور باشید، و زندگی این است كه بمیرید ولی پیروز باشید.
اینجا اساسا مسئله عزت و قاهریت و سیادت آنقدر ارزش والایی دارد كه اصلاً زندگی بدون آن معنی ندارد؛ اگر باشد مهم نیست كه تن انسان روی زمین حركت كند یا نكند، و اگر نباشد حركت كردن روی زمین حیات نیست.
به همین تعبیر، شعار معروف حضرت سیدالشهداء است كه در روز عاشورا فرمود: اَلْمَوْتُ اَوْلی مِنْ رُكوبِ الْعارِ مرگ از متحمل شدن یك ننگ بالاتر است؛ یعنی من فقط عزت می خواهم. یا این جمله ایشان: هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ كه شعار دیگری است در آن روز، و تعبیرات دیگری كه در خلال عاشورا زیاد گفتند، و هیچ مطلبی جز این مطلب در خلال تاریخ عاشورا موج نمی زند: اِنّی لااَرَی الْمَوْتَ اِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَما . و جزء كلماتی كه از ایشان ذكر كرده اند این است: مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ مردن با عزت از زندگی با ذلت بهتر است.
تعبیر دیگر كه به مطلب ما نزدیكتر است، باز از ایشان است: اَلصِّدْقُ عِزٌّ وَ الْكِذْبُ عَجْزٌ از آن جهت انسان باید راستگو باشد كه راستی برای انسان عزت
است (در اینجا راستی مبنای عزت قرار گرفته) و دروغ گفتن عجز و ناتوانی است؛ آدم ناتوان دروغ می گوید، آدم قوی كه دروغ نمی گوید.
در نهج البلاغه جمله دوم از حِكَم چنین است: اَزْری بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، یعنی آن كسی كه طمع را شعار خود قرار داده، حقارت به نفس خود وارد كرده است.
اینجا طمع به این جهت محكوم شده است كه انسان را خوار می كند. مبنای این خُلق پلید، حقارت نفس ذكر شده. وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ. شرعا مكروه است كه انسان اگر گرفتاری و ابتلایی دارد پیش هركس كه رسید بگوید، چون این امر آدمی را حقیر می كند.
🌹🍃🌹🍃
هرچند ممکنه به علت متنهای کمی زیاد درباره عزت نفس خسته تون کنه ولی شما را بخدا اولیای دین ما به ویژه امامان شیعه را ببینید
چقدر عزیز وسرافراز بودن
اگر رهبران وخود دشمنان ما یک هزارم این خلق وخو را داشتند هر روز علم میکردن
ماها از ائمه خود فقط ذکر مصیبت اونها را شنیدیم.
❇️پرسش و پاسخ❇️
✍استاد.صاحبی
⚜ #حقالناس_درمجازی ⚜
#سوال:
یکی میاد تو مجازی میگه حق الناس گردنته آیا همچین چیزی امکان داره؟
#پاسخ:
اعتنا نکنید
اگر دلیل ومصداق آورد ویادتون اومد که صحت داره ، پیگیری
وگرنه رها کنید، اهمیت ندید
خود انسان بهتر ازهمه خبرداره
چه کارهایی کرده.
درفضای مجازی
مانند عبور ازمیدان مین درتاریکی شب فقط باید به معبری که توسط همرزمان امین تعیین شده حرکت کرد وگرنه لطمه میخوریم.
#سوال:
استاد آدمی میمونه کدوم خوبه کدوم بده کی راست میگه وکی دروغ
#پاسخ :
بصیرت وعلم برای همین روزهاست
اگر خط کش ومعیار داشته باشید
آسان میشه
تنها شما نیستید
فلان شخص درجنگ صفین درکنار علی ع درحال جنگ بود ،
اومد پیش امام وگفت من دچار شک وتردیدم
نمیدونم کی راست میگه وکی ...
امام ع افسوس خورد
وفرمود برو درمرز باکفار بجنگ
وقتی بین حق وباطل ومن ومعاویه مردد هستی
#سوال: آیا حق الناس میتونه در مجازی هم اتفاق بیفته؟!
#پاسخ:
حق الناس فقط دزدیدن ماشین وپول وکفش و....یک نفر نیست
اینهارا براحتی میشه جایگزین کرد
باارزشترین دارایی انسان بعد روح
وجسم وایمان وعقل،
آبروی انسانه که اگر خدای نکرده باتهمت وغیبت وبهتان وافتراء لطمه بخوره انسان لطمه شدیدی خواهد خورد
واین حق الناس از حق الناس مالی وجانی سخت تره
فضای مجازی پر است ازاین خطرها ، قضاوتهای عجولانه، انگ وتهمت. و.....خیلی مراقب باشیم
شیطان هم بنا به فرموده آیت الله جوادی آملی تمام هدفش لطمه زدن به آبروی مومن هست که منزوی وفلج بشه وگاهی کارش بکفر هم کشیده میشه.
قضاوت درفضای مجازی خیلی سخته، وحشتناکه
گاهی ماها ممکنه مرتکب خطا بشیم وکسی را نابود کنیم
وبعد متوجه بشیم که اشتباه کردیم ولی حیف دیگه دیرشده
نه زود میشه به یکی بگیم احسنت وهزار ماشا الله و.....
ونه اینکه بگیم ایشان .........
ومورد بمبارانش قرار بدیم
اگر اشتباه کرده باشیم
دیگه خیلی دیرمیشه😢
باید گفت بر اساس آیات و روایات اسلامی، مردم ومۆمنان دارای سه نوع حق و احترام میباشند :
💠۱- احترام به مال مردم
در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مۆمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.
💠۲- احترام به جان مردم
جان مسلمان از نظر اسلام حرمت خاصی دارد بنابراین هیچ کس نمیتواند به جان مسلمان، لطمهای از قبیل ضرب و جرح وارد آورد یا با دادن غذای فاسد و مسموم و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا هر چیز دیگری، سلامتی کسی را به خطر اندازد. بنابراین احترام به جان و بدن و سلامتی افراد، تا آن حدّ مورد اهمیت و مۆاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمیکند! امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خداوند میفرماید: «به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگر چه به اندازه دست بر دست زدنی باشد، یا با فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد». (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۹ )
علاوه بر احترام و حرمت جسم و بدن دیگران، انسان نمیتواند با ترساندن و اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به اعصاب و روان دیگران موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید، درغیر این صورت باید همه ضربهها و خسارتهای وارده را جبران نماید. و اگر چنین نکند، در دنیا و آخرت کیفر کردار ناروای خویش را خواهد دید.
💠۳- حفظ آبروی دیگران و احترام به آن
عرض و آبروی افراد هم، دارای حرمت و مصونیت فوق العادهای است و از موارد حق الناس به شمار میآید. بنابراین انسان نمیتواند به وسیله غیبت، تهمت، افشاگری و هرگونه رفتار دیگری، به آبرو و حیثیت دیگری ضربه و آسیبی وارد نماید، زیرا در غیر این صورت مرتکب ظلم بزرگی در حق او شده که باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «مَن کسَرَ مۆمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ؛ هر کس حیثیت مۆمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید.» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۲۲
💐🍃
#سوال:
چرا اگه گناه میکنیم و...اثرش توی زندگیمون میاد ولی افرادی که گناه میکنن انگار نه انگار؟
#پاسخ: مثال آقای قرائتی:
آدمها سه دسته اند (اینجا):
- عینک🔅
- ملحفه🔅
- فرش🔅
وقتی یک لکه ی چایی بنشیند روی عینکت، "بلافاصله" زود آن را با "دستمال کاغذی" پاک می کنی!
وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه، می گذاری "سر ماه" که لباس ها و ملحفه ها جمع شد، همه را با هم با "چنگ" (زمان قدیم) می شویی!
وقتی همان لکه بنشیند روی فرش، می گذاری "سر سال" ، با "دسته بیل" به جانش می افتی!
خدا ( و به تعمیم آن: ولی خدا) هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند. بنده های پاک و زلالی که جایشان روی چشم است، تا خطا کردند، بلافاصله حالشان را می گیرد (والبته دردنیا و خفیف) ..
دیگران را به موقعش تنبیه می کند آن هم با چنگ!! و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هایشان جمع شود (قرآن کریم: ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند) و سر سال (یا قیامت، یا هم دنیا و هم قیامت) حسابی با دسته بیل از شرمندگیشان در می آید..
🌹🌹🌹
اعوذُ بالله مِنَّ الشَُیطانِ الرَّجیم
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ(۱۳۴/آل عمران)
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند و #خشم خود را فرو مى برند و از مردم در مى گذرند و خداوند نكوكاران را دوست دارد.
💙🦋🌸
#پرسش💠
در هنگام ناراحتی و عصبانیت چکار کنیم که به فکر گناه نباشیم؟
#پاسخ_استادصاحبی💠
بیشترین و بهترین زمان تسلط شیطان بر انسان: زمان خشم و شهوت.
اغلبِ افراد زندانی و مجرمین هم
بعد از اعتیاد؛ این دو عامل دربند کشیده.
اغلب خطاهای ما در اثر خشم
یا زبانیه یا دستی
یا فحاشی، توهین، جیغ و داد
و تهمت و....
و یا آسیب رساندن به خود، ودیگران و یا لوازم و اشیاء دم دستی
#راهکار💠
راه علاج و درمان
عصبانیت و خشم گاهی دراثر مشکلات روحی وروانی و وقایع گذشته وحاله
گاهی براثر کمبود ویتامین ها من جمله ویتامین B
پس لازمه در هرحال درمان بشه
وگرنه درزمان زندگی مشترک عامل شدید اختلاف و نزاع میشه.
واما
ازنظر قرآنی سفارش به کظم غیظ
والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس
دستور قرانی
❇️موقع عصبانیت تغییر حالت جسمانی بدید
اگر ایستاده هستید بنشینید
نشسته هستید دراز بکشید
ذکر صلوات ولااله الا الله
ویاد خدا واستعاذه یعنی پناه بردن به خدا ازشر شیطان رجیم بسیار موًثره.
🌺باافراد خوش اخلاق و خنده رو معاشرت کنید؛ خلق وخوی اونها تاثیر برشما خواهد گذاشت
خیلی از طلاقها به خاطر همین عصبانیت و خشم اتفاق میفته
✅نتیجه
رمزسعادت وخوشبختی و رستگاری دنیا وآخرتمون مرتبط باحلم وصبر وخویشتنداری موقع عصبانیته
به ویژه برای افراد متاهل
ولذا
درمان کمبود های جسمی با پزشک؛
درمان روحی و روانی
با فراموشی خاطرات تلخ گذشته
و توکل برخدا وتوسل به اهلبیت واستمداد از اونها برای صفت وخلق حلم وصبر وخوش اخلاقی
پایان🌺🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃🌹 #مقایسه_کشورقبلوبعدانقلاب
🍃🌺4 آبانِ 1399🌺🍃
موضوع بحث: مقایسهی کشور؛ قبل انقلاب و بعد از آن
✍استاد.صاحبی
#سوال🔅
چرا با اینکه زمان شاه فسق و فجور زیاد بود اما اعتقادات مردم پررنگتر بود
الان ظاهرا همه چی اسلامی هستش اما اعتقادات ضعیف شده.
هیچ کارمون هیچ گوشه مملکت رنگ خدا نداره.
انگار زمان طاغوت مردم مسلمونتر بودن
حتی لات و لوت های قدیم چارچوب و عقیده داشتن ؛ الان که واویلا..
#پاسخ🗯
در مقایسه دوچیز باهم باید نگرش کلی داشت نه اینکه دردایره محدود،
اول حدیثی را عرض کنم
((مردم به زمامدارانشون ازپدر ومادر شبیه تر هستن))
درزمان شاه تعداد نماز جمعه ها چند تا بود؟؟
الان قریب به ۳۰۰ شهر نمازجمعه برگزار میشه( قبل کرونا).
مراسم اعتکاف قبل انقلاب چند مسجد والان چند مسجد؟
انصافا قابل مقایسه است؟؟
زمان شاه اغلب شهرها فاحشه خانه رسمی وآشکار داشتن
الان اگر کسی زنا میکنه درخفاست
زمان شاه فروش مشروبات الکلی درهمه شهرها وخیابونها آزاد بود
الان مخفیانه
واما بعد
زمان شاه چند نفر عاشق شهادت وکربلا داشتیم؟
چند تا امثال حاج قاسم داشتیم؟
چند تا مدافع حرم داشتیم؟
الان تعداد زیادی ازمردم پیرو ولایت وامامت هستن وجان برکف برای ایثار جان درراه اسلام
الان کشور ما ام القرای جهان
کشور مستقل وسربلند ودارای هزاران فدایی رهبرش درسایر نقاط جهان
در گوشه وکنار هم افراد کم ایمان وبی ایمان ورفاه طلب ، سگ بغل کن ومعتاد ودزد و.......وجودداره وجای کتمان نیست
ولی باید دید رهبری وآحاد مردم درچه خطی هستن
وزمان شاه که خودش یک فاسد به تمام معنا بود وانواع فسق وفجوررا انجام میداد
تمام خاندان پهلوی یکی یکی خلافکار بودن، این را متعصبانه نمیگم باتحقیق میگم
خاطرات ارتشبد فردوست را بخونید
خیلی بیش ازاین توضیح دارم
به همین اندازه اکتفا میکنم
ضمنا درهیچ دوره وزمان حتی زمان رسولخدا ص اکثریت مردم مومن ومتدین نبودن
بین اصحاب وزنان پیامبر هم آدم عوضی بود
و........
#سوال👇🏼
جوابی که دادین فقط مردم فدایی رهبرشونن نه اعتقاد به خدا؟!
#پاسخ🗯
الله اکبر
رسول اکرم ص ازپسر بچه ای سئوال کرد منو بیشتر دوست داری یا پدر ومادرتو ، جواب داد ،شمارا
دوباره پرسید
منو بیشتر دوست داری یا خدارا؟
جواب داد
یارسول الله اگر شمارا ازولدینم بیشتر دوست دارم
بخاطر خداست
چون رسولخدا وبنده خوب خداهستید
پبامبر اکرم تشویقش کرد
عزیز دلم مردم اگر امام راحل ورهبری را دوست داشتند ودارن
بعلت عبد خدا بودن اونها وایمان واخلاص وتقوای اونهاست
نه قیافه ظاهری اونها
زمان شاه ارزانی بود ، قیمتها ثابت بود جای شک نیست
ولی وجدانا به اندازه الان مردم مرفه بودن، ؟؟
دریک روستا یک عدد خودروسواری نبود
تلویزیون نبود
الان دریکی ارروستاهای اطراف همدان اقوام ما کمپرسی چند میلیاردی، اغلب دارای سواری، خانه ها مجهز،
ما یک فرقون نداشتیم
الان برادرم درروستا تراکتور ونیسان صفر، موتور و....داخل حیاتش
الان درشهرها هرخانه بیش از یک خودرو دارن
درثبت نام ایران خودرو وسایپا
خودروها دریک ساعت فروخته میشه
گرانی هست ولی وضع زندگی مردم قابل مقایسه نیست
من هردو دوره را بچشم دیدم وقضاوت میکنم
روستای ما نه برق، نه آب لوله کشی نه گاز
الان همه چیز داره
جاده اسفالت
بی انصافی این قضاوتها
درهردوره وزمان افراد مخلص وخلافکار داریم
اون زمان هم تمام لاتها خوب نبودن، خیلی هاشون توکافه ها عربده میکشیدن وروزها مست وچاقو بدست تو خیابون
خودم بچشم درمیدان انقلاب دیدم
#شما: مارو به سمت ترقی هستیم قرار نیس که در قرن حجر زندگی کنیم برادر من شما الان کشورهای دیگه روببین که حداقل 20 سال از ما جلوتر ومتمدن تران
#استاد: کدام کشورها؟؟
ما ۸ سال درحال جنگ بودیم
اغلب شهرهای ما اسیب دیدن
بعضیها تخریب شدن که من بچشم مهران وموسیان وخرمشهر وآبادان و......را دیدم فقط دیواری باقی مانده بود
شما یک سفر عراق بروید وبرگردید متوجه میشید که رفاه وامنیت وامکانات ما چقدره
مارا باآلمان وسوئیس وسوئد مقایسه نکنید
ازروز اول انقلاب هم درحال تحریم وضبط دارایی های کشورمون واخیراهم خیانت مدیران وآقازاده ها واقوام مسئولین