eitaa logo
[درمکتب‌عشق💕]
339 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
8 فایل
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌱 . . 【درمکتب قرآن و اهلبیت علیه‌السلام🌸】 مباحثات و سخنان استادصاحبی🌸. . 🧡 فهرست‌مطالب‌کانال: https://eitaa.com/maktabeshgh313/4
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌺 «  شاهدان خارجی » شاهدان خارجی عبارتند از : ۱_خدای متعال ۲_پیامبران الهی ۳_ائمه اطهار ۴_فرشتگان ۵_قرآن ۶_افرادی از امت اسلامی ۷_زمین ۸_زمان
« شاهدان داخلی» مقصود از شاهدان داخلی، گواهانی است که جزء بدن انسان بوده یا به گونه‌ای به او مرتبط باشند، که  عبارتند از : ۱_اعضاء بدن ۲_پوست بدن ۳_وجدان
در محکمه های قضایی ابتدا پرونده مجرم را قرائت نموده وبه تفهیم اتهام پرداخته می شودو چنانچه فرد تکذیب کند نوبت به  شهادت شهود می رسد . در روز قیامت هم همین  مراحل طی می شود و ابتدا نامه اعمال را به فرد داده و سپس منتظر عکس العمل  هستند
«بررسی نامه اعمال » ممکن است گفته شود چگونه صحیفه ی اعمال خود گواه بر جرائم گنه کار می‌باشد، زیرا نامه‌های اعمال چیزی از قبیل پرونده‌هایی است که در محکمه‌های دنیا برای بزهکاران تشکیل می‌دهند و آنچه در پرورنده مکتوب است در حد اتهام و ادعاء است و فرد مجرم می‌تواند در برابر آن از خود دفاع کند و اثبات آن تنها از طریق گواهان یا صلاحیت ممکن است.
باید عرض کنم که  هر یک از گواهان و شاهدان در قیامت موقعیت ویژه‌ای دارد، موقعیت نامه‌های اعمال این است که با توجه به علم و بصیرتی که در سرای دیگر برای انسان گنهکار حاصل می‌شود به گونه‌ای که با دیدن پرونده عمل بر همه کارهای ناروایی که در دنیا انجام داده است آگاه می‌گردد، در این حالت اگر به وجدان خود رجوع کند و خود بخواهد بر اساس عدل و انصاف در مورد خود داوری کند، پرونده عمل او بهترین گواه و شاهد برای او به شمار می‌رود.
به همین جهت قرآن کریم پس از آن که نامه ی عمل انسان را به او می‌دهند، می‌فرماید: اعمال خود را رسیدگی کن و با استناد به آنچه در صحیفه ی عمل تو نوشته شده است چنان که می‌فرماید: «اقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا»  حال اگر فرد گنهکار با دیدن نامه عمل، به گناهان خود اعتراف نمود، در این صورت خداوند حکیم بر اساس عدل و لطف خود درباره ی او تصمیم گیرد .
ولی اگر درصدد انکار برآمد و خواست از همان شیوه‌ای که در دنیا و در برابر محکمه‌های دنیوی با انکار و خدعه خود را تبرئه می‌کرد در محکمه ی الهی نیز چنین فکر خامی در او راه یابد در این صورت شاهدان الهی (پیامبران و فرشتگان) علیه اوشهادت می‌دهند و در صورتی که گواهی آنان را نیز انکار نماید اعضای بدن او که به وسیله ی آنها گناه را انجام داده است خود بر گناهان او گواهی می‌دهند و دگر هیچ راه فراری برای او نخواهد بود.
این مطلب از برخی از روایات مربوط به گواهان روز قیامت به خوبی استفاده می‌شود که فرشتگان در مورد کسانی شهادت می‌دهند که نامه اعمال خود را انکار نموده‌اند، و حتی پس از گواهی دادن فرشتگان الهی شهادت آنان را نیز انکار می‌کنند و در این صورت دهان آنان بسته می‌شود و اعضاء آنان به سخن می‌آید.
اولین شاهد خداست در قرآن می‌خوانیم: «اِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَىْ ءٍ شَهیدٌ» (آیه ۱۷ سوره حج) همانا خداوند بر همه چیز گواه است و همچنین در آیه‌ای دیگر می‌خوانیم: «إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» (آیه ۱سوره نساء) همانا خداوند مراقب شماست، و نیز «كَانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطًا» (آیه ۱۲۶ سوره نساء) و خداوند بر همه چیز احاطه دارد، پس با این استناد اولین گواه و شاهد در دنیا و آخرت ذات مقدس الهی است. بر اساس همین آیات است که  امام خمینی «ره» فرمودند : عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید
دومین شاهد پیامبران‌اند یکی دیگر از شاهدان در قیامت پیامبران بزرگوار(ع) هستند که قرآن می‌فرماید: «وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلاء شَهِيدًا» (آیه ۴۱ سوره نساء) ما تو را، قیامت در حالی که گواه مردم هستی حاضر می‌کنیم، در جای دیگر می‌خوانیم: «وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلاء» (آیه ۸۹ سوره نحل) روزی که از میان هر قوم و امتی شاهدی از خودشان بر می‌انگیزیم بنابراین شاهد هر امتی در قیامت پیامبر همان امت خواهد بود و شاهد تمام انبیاء شخص رسول اکرم(ص) است
سومین گواه امامان معصوم(ع) هستند در قران کریم می‌خوانیم: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا»(آیه ۱۴۳ سوره بقره) و بدین گونه ما شما را یک امت معتدل و میانه قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید و رسول خدا(ص) هم بر شما شاهد باشد.
برای متوجه شدن این آیه باید مراجعه کنیم به تفسیر آن، که در تفسیر صافی در رابطه با این آیه حدیثی را از کتاب کافی نقل کرده که امام محمد باقر(ع) فرمودند: که آن امت وسط (که شاهدانند) تنها ما هستیم، و نیز در همان تفسیر چنین می‌خوانیم که امام صادق(ع) فرمودند: در هر دوره و قرنی امامی هست که گواه و شاهد بر مردم هستند. لذا سومین شاهد در روز قیامت امامان معصوم(ع) هستند