eitaa logo
[درمکتب‌عشق💕]
339 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
8 فایل
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌱 . . 【درمکتب قرآن و اهلبیت علیه‌السلام🌸】 مباحثات و سخنان استادصاحبی🌸. . 🧡 فهرست‌مطالب‌کانال: https://eitaa.com/maktabeshgh313/4
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب مجمع البحرین از حضرت رضا (ع) نقل شده که فرمودند خداوند در روز قیامت امر میکند بنده ای را برای حساب حاضر میکنند و معاصی او را برایش میخوانند آن بنده بسیار ناراحت میگردد و بعد امر میفرماید تا اینکه عبادات او را به او تذکر می دهند تا خشنود گردد و سپس ثواب عباداتی را که به جا نیاورده است برای او میخوانند عرض میکند من این عبادت را به جا نیاورده ام ، خطاب می رسد آری آنها را به جا نیاورده ای ولکن من مطلع بر ضمائر قلوب بندگان خود می باشم چون میدانم تو در قلب تمنای ( انجام ) این گونه عبادات را می کردی و وسیله فراهم نشد که آنها را بجا آوری لذا من ثواب آنها را در نامه عمل تو ثبت و ضبط نمودم ، و در کتب معتبره نقل شده است که چون جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر حسین (ع) مشرف شد به رفیقش عطیه عوفی فرمود ما شریک در ثواب این مردمی هستیم که در کنار قبر حسین (ع) مدفون می باشند ، زیرا از پیغمبر اکرم (ص) شنیدم که فرمودند کسی که راضی به کردار قومی باشد شریک در اعمال آنها خواهد بود. 📗منهاج السرور جلد 3 صفحه 117
در احادیث زیاد وارد است که هرکس بشنود عمل کسی را از خوب و بد و راضی به آن عمل گردد در اجر و عقوبت او شریک میباشد ، چنانچه در لآلی الاخبار نقل شده که از حضرت صادق (ع) پرسیدند دوازدهمین از شما که خروج میکند به چه جهت ذراری قتله جدش حسین (ع) را میکشد ؟ فرمودند : برای آنکه چون ذریه آنها می شنوند کردار ناشایسته پدران خود را و راضی به آن عمل میگردند و به این جهت استحقاق عقوبت پیدا میکنند. و در حدیث دیگر نقل شده روزیکه جنگ بصره خاتمه پیدا کرد شخصیکه در اردوی کیوان شکوه علی (ع) بود گفت ای کاش برادر من که در کوفه میباشد اینجا حضور داشت تا اینکه در ثواب این جنگ شریک بود ، حضرت فرمودند با ما در ثواب شریک می باشند آنهائیکه در اصلاب آباء و ارحام امهات میباشند تا روز قیامت راوی عرض کرد به چه سبب آنها شریک ما هستند فرمود برای آنکه چون از این غزوه ( جنگ ) اطلاع پیدا میکنند راضی به کردار ما می گردند و هرکس راضی به کردار کسی گردد در آن عمل شریک می باشند. و نیز روزی که جابر بن عبدالله به زیارت قبر امام حسین (ع) مشرف شد پس از زیارت قبر شریف رو کرد به طرف قبر شهدائیکه در زیر قدم آنحضرت دفن شده بودند و بر آنها سلام کرد و عرض کرد ما هم در ثواب با شما شریک میباشیم عطیه عوفی که در خدمتش بود عرض کرد چطور ما با اینهائیکه در راه حق بدنشان از دم شمشیر قطعه قطعه شده و اموالشان به غارت برده شد و اولادهای آنها یتیم گشته و عیالاتشان بیوه شده است شریک می باشیم ؟ فرمود : من از پیغمبر اکرم (ص) شنیدم که هرگاه کسی دست رس به عملی پیدا نکند ولکن موقعی که می شنود راضی به آن عمل گردد در اجر و ثواب یا گناه و عقوبت آن شریک می باشد و من به خدا قسم دوست داشتم که حاضر شوم و آنها در عمل خیر کمک کنم پس ما هم شریک در اعمال این مردم می باشیم ، و نیز در جامع السعادات از حضرت صادق (ع) نق شده که فرمودند : (( العامل بالظلم و المعین له و الراضی به شرکاء ثلاثتهم )) یعنی کسی که ظلم کند و کسی که ظالم را کمک کند و کسی که راضی به آن ظلم باشد هر سه طائفه در ظلم شریک می باشند و عقوبت دارند ، و در سفینة البحار از علی (ع) نقل شده که فرمودند (( انما یجمع الناس الرضا و السخط و انما عقرناقة ثمود رجل واحد فعمهم الله تعالی بالعذاب لما عموه بالرضا )) یعنی این است و جز این نیست که مردمرا با یکدیگر جمع آوری در عقوبت یا مثوبت میکند این که چون قومی عملی از خوب یا بد انجام دادند کسانی که در آن عمل شرکت نداشته اند چون مطلع بر آن عمل میگردند یا راضی به آن عمل میشوند یا این که از آن عمل تنفر پیدا میکند پس آنهائیکه راضی به آن عمل گشته اند در اجر یا عقوبت شریک آنها می باشند و بدرستیکه ناقه ( شتر ) صالح را یک نفر پی کرد ( کُشت ) ولکن خداوند تمام آنها را به عذاب مبتلا کرد برای آنکه تمام آنها راضی به آن عمل گشتند ، و نیز در عیون الاخبار الرضا نقل شده که حضرت رضا (ع) فرمودند { و من غاب عن امر فرضی به کان کمن شهده واتاه } یعنی کسی که دور از کاری باشد ولکن چون آن عمل را شنید راضی به آن عمل شود مثل همان کسی است که در آن عمل حاضر بوده و او را به جا آورده است. سوغات سفر ( از تالیفات حاج شیخ علی قرنی گلپایگانی ره ) 📗جلد 1 صفحه 267 الی 269
ابن بابویه به سند خود از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده که گفت حضور امام رضا (ع) عرض کردم ای پسر رسول خدا چه میفرمایید در این حدیثی که از حضرت صادق (ع) روایت میکنند که آنحضرت فرموده زمانی که قائم آل محمد (ص) ظهور نماید آنچه از نسل قاتلین حضرت امام حسین (ع) میباشد خواهد کشت بواسطه کارهای پدرانشان ، فرمود : این حدیث صحیح و درست است حضورش عرض کردم خداوند میفرماید : (( ولا تزروا وازرة وزر اخری )) خداوند گناه کسی را بر دیگری بار نمی کند ، پس مقصود و مراد این آیه چیست ؟ فرمود خداوند در تمام گفتارش راست فرموده لکن دودمان قتله ی امام حسین (ع) از کارهای پدرانشان راضی و خشنود بوده و به آنها افتخار میکنند و هرکه به کار دیگری راضی باشد مانند همان کس است که آن کار را انجام داده است ، اگر مردی را در مشرق زمین به قتل برسانند و شخصی در مغرب زمین به آن قتل راضی باشد این شخص شریک با قاتل محسوب میشود ، و حضرت قائم (ع) آنها را از آن جهت میکشد که راضی به قتل امام حسین (ع) بودند. 📗تفسیر جامع جلد 1 صفحه 306
سوره آل عمران آیه 180 ( ترجمه شیخ محمود یاسری ره ) {{ البته شنید خدا قول آن کسانی را که گفتند خدا فقیر است و ما توانگریم بزودی در دیوان عملشان بنویسیم آنچه را که گفتند و بنویسیم کشتن آنها پیغمبران را به ناحق ( اگرچه کفاریکه در زمان پیغمبر (ص) بودند پیغمبران را نکشتند ولی چون راضی بودند به عمل آنها که کشتند ، و هرکس راضی باشد به کاری مثل آن است که آن کار را کرده باشد به این جهت خدا کشتن پیغمبرانرا به ایشان نسبت داد ) و می گوئیم روز قیامت به ایشان بچشید عذاب سوزان را }}
عیاشی از حضرت صادق (ع) روایت کرده در آیه 183 سوره آل عمران (( قل قد جائکم رسل من قبلی )) فرمود گرچه معلوم و معین است که یهودیان معاصر پیغمبر اکرم (ص) قاتل پیغمبران بنی اسرائیل نبوده اند ولی چون آنها به عمل پیشینیان خود راضی بوده و هوای آنها را بر سر داشتند لذا خداوند آنها را قاتلین نامید و آنها را ملزم به عمل قتل نمود چون از اعمال یهودیان سلف ( گذشته ) خشنود بودند ، و نیز از محمد بن ارقط روایت کرده گفت حضرت صادق (ع) به من فرمود آیا وارد شهر کوفه شده ای ؟ عرض کردم بلی فرمود آیا قاتلین حضرت امام حسین (ع) را مشاهده کرده ای عرض کردم ابدا حتی یکی از آنها را ندیده ام فرمود چطور آنها را ندیدی آیا نشنیدی قول خداوند را که میفرماید (( قل قد جائکم رسل من قبلی )) تا آخر آیه پس در زمان پیغمبر اکرم (ص) کجا بودند پیغمبرانی که نسبت قتل آنها به یهودیان زمان پیغمبر داده میشود و حال آنکه میان آخرین پیغمبر بنی اسرائیل تا پیغمبر ما پانصدسال فاصله بود چون آنها راضی به قتل آن پیغمبران بودند خدا آنها را هم قاتل نامید و چون مردم کوفه راضی به قتل حضرت حسین (ع) شدند لذا آنها را هم قاتل می نامند ، و نیز به سند خود از عمروبن معمر روایت کرده فرمود حضرت صادق (ع) خدا لعنت کند قدریه را و خدا لعنت کند طایفه خوارج را و لعنت کند طایفه مرجئه را و تکرار فرمود لعن بر مرجئه را عرض کردم حضورش آن دو طائفه اول را یکمرتبه لعن فرمودید ولی مرجئه را چندین مرتبه سبب چیست ؟ فرمود آنها خیال کردند کسانیکه ما ائمه را به قتل می رسانند مومن هستند آنان به واسطه این سخنان دامنهایشان به خونهای ما آغشته و آلوده میباشند تا روز قیامت آیا نمی شنوی قول خدا را که میفرماید : (( قل قد جائکم رسل من قبلی )) تا آخر آیه (( ان کنتم صادقین )) پس فاصله میان مخاطبین و قاتلین پانصدسال میباشد ولی نامیده خداوند آنانرا قاتل برای خاطر آنکه راضی به قتل پدران خود بودند. 📗تفسیر جامع جلد 1 صفحه 507 الی 508
حکمت 154 نهج البلاغه ترجمه دشتی ؛ اهميّت نيّت‏ها : (اخلاقى، سياسى) و درود خدا بر او، امام علی (ع) فرمود: آن کس که از کار مردمى خشنود باشد، چونان کسى است که همراه آنان بوده و هر کس که به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل ، و گناه خشنودى به کار باطل.
نوف بکالی گوید در مسجد کوفه خدمت امیرالمومنین (ع) رسیدم و سلام کردم و ایشان جواب سلام را دادند گفتم یا امیرالمومنین (ع) پندی به من بدهید فرمود ای نوف خوبی کن تا با تو خوبی شود.گفتم یا امیرالمومنین (ع) باز هم بفرمایید : امام (ع) فرمود : رحم کن تا با تو رحم کنند ( به مردم رحم کن تا آنها هم به تو رحم کنند ) . خوب بگو تا به خوبی یادت کنند. (سخن خوب و درست بگو تا تو را مردم به خوبی یاد کنند) از غیبت اجتناب کن و غیبت مکن که غیبت کننده خورشت سگهای دوزخ است . سپس فرمود : ای نوف دروغ گفته کسی که فکر می کند حلال زاده است و به غیبت کردن گوشت مردم را میجود . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و زنا را دوست دارد یا بر نافرمانی خدا در شب و روز دلیر است . ( در شب و روز بی باک گناه میکند) ای نوف صله رحم کن تا خدا عمرت را زیاد کند ( صله رحم با افراد مومن و دین دار) ای نوف خوش اخلاق باش تا حسابت را سبک گیرند . ای نوف اگر می خواهی روز قیامت با من باشی به ستمکاران کمک مکن . ای نوف هرکه ما را دوست دارد روز قیامت با ما است و اگر مردی سنگی را دوست بدارد در قیامت با او محشور گردد ( یعنی در این دنیا هر کسی را دوست داشته باشی و با کارهایش موافق باشی در قیامت با او محشور میشوی )ای نوف مبادا خود را در میان مردم خوب جلوه دهی و در پنهان و خلوت خدا را نافرمانی کنی(مبادا در میان مردم خود را انسان خوب و مومن نشان دهی ولی در خلوت و تنهایی گناه کنی ) تا آنکه خدا در روزیکه ملاقاتش می کنی رسوایت کند. ای نوف آنچه راکه به تو گفتم نگهدار و عمل کن تا به خیر دنیا و آخرت برسی . امالی شیخ صدوق مجلس 37 صفحه 209 الی 210 پس برادران و خواهران گرامی از این سخنان نورانی اهل بیت علیهاالسلام درس گیرید و به کار نیک و حسنه دیگران راضی باشید ( که در این صورت در ثواب آن شریک هستید ) و از کار بد و گناه و معصیت دیگران بی زاری جویید و به آن راضی نباشید ( وگرنه اگر به کار بد و گناه و معصیت دیگران راضی باشید ، با اینکه شما آن گناه را انجام نداده اید ولی در گناهشان شریک هستید و به حساب شما هم گناه نوشته میشود )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️ : مثلا تو گذشته من غیبت کسیو کردم یا بهش دروغ گفتم نمیدونم خلاصه حق الناس داشته باشم اما یادم نباشه اون اشخاص رو یااینکه اگه ازشون بخوام حلالیت بگیرم خجالت بکشم و نشه باید برا جبران چیکارکنم که خدا محاکمم نکنه واون دنیا اعمال خوبمو ندم به کس دیگه؟! : اگر طرف رو نمی شناسید بعد استغفار ازطرف اون احسان وصدقه و ..... و اگر میشناسید و میدانید با گفتنش مفسده ایجاد نمیشه،غرور خود را بشکنیدو ازش حلالیت بطلبید و بگید فلانی اگر من پشت سرتون حرفی زدم و...‌گفتم به بزرگواری خود یا منو حلال کنید یا حاضرم تنبیهم کنید و.... باید خودرا بشکنید بخاطر اون خطا. یک‌خاطرهـ👇 بخدا زمان جنگ مرخصی اومدم رفتم داروخانه ای که قبل جبهه سالها اونجا کار کرده بودم گفتم فلانی من گاهی ازدخل پول برداشتم ورفتم نون و....برای عصرانه خریدم، گاهی خمیردندان ومسواک برداشتم پولشو عمدا یاسهوا توصندوق نگذاشتم خداشاهده تقریبا مثل یک آدم شرمنده غرور خودم را منهدم کردم وخود را مثل یک دزد معرفی کردم. صاحب داروخانه عوض اینکه ناراحت بشه پیشانی وصورت منو بوسید وگفت الان میفهمم رزمنده ها چرا شهید میشن! تو اومدی باپای خودت ، غرورتو شکستی وحلالیت میطلبی.بلاخره هردوگریه کردیم و حلال کرد چندسال بعد بنده خدا  همونجا سکته کرد وازدنیا رفت. باید خودتون را کوچک کنید وبشکنید تا باتازیانه الهی عذاب نشید این دنیا راحت تره، اونجا واویلاست... : بعد استاد اگر قبل سن تکلیف این کارارو کرده باشیم چی بازم حق بگردنمونه؟! : گناهش  نزدخداکمتر ولی در کوچکی هم به مال وآبروی مردم لطمه زدیم و....باید حلالیت بطلبیم. خدا واقعا تو حق الناس ریزبینه من یاد فرمایش اباعبدالله به اصحابش درکربلا میفتم، که فرمود: هر کدام حق الناس و.....بگردن دارید تا وقت هست بروید از گردنتون ساقط کنید در رکاب من هم شهید بشید وبه گردنتون حق الناس باشه، روزقیامت تا اون شخص رضایت نده، وارد بهشت نمیشوید. ابی عبد الله الحسین دربقای دین اسلام واقعا نقش فو ق العاده داره بیجهت نبود رسولخدا (ص) فرمود حسین از من و من از حسینم یعنی بقای نام و دین من از حسین هست من از این بابت درباره خودم خیلی نگرانم پشت سراین و اون گاهی حرف زدیم ، قضاوت درست وغلط کردیم، خودمون را بدبخت کردیم این زبان تا مارا بجهنم نفرسته ول کن نیست. اون دنیا ثواب های مارا که به اون شخص طلبکار ازما دادن که تمام شد گناهان اون به گردن ما میفته،، بازار وحشتناکیه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا🦋🍃 💢موضوع بحث: ممنوع⛔️
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ برای آنان [که عیب جویان مسخره کننده اند] چه آمرزش بخواهی چه نخواهی [یکسان است] اگر برای آنان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی، خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزید؛ زیرا آنان به خدا و پیامبرش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمی کند. *(توبه/۸۰)*