دلیل و حکمت همنشینی و همراهی با دوستان در آخرت، به جهت انتخاب راه و صفات نیک یا بد انسانی و اخلاقی میباشد؛ یعنی هر انسانى از نظر خطّ و ربط اجتماعى و خُلقوخو و صفات انسانى و اخلاقی؛ در روز رستاخیز با کسانى خواهد بود که در دنیا به آنها پیوند محبّت و همراهی در طریق زندگی داشته است.
در این راستا؛ حقیقت دیگری که در این روایات به چشم میخورد، مسئله پذیرش ولایت پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) و محبت نسبت به آن بزرگواران، در سرنوشت زندگی دنیایی و اخروی تأثیر بسزایی دارد. پیوند محبّت با دوستان خدا و اقتدا و تأسّى به پیشوایان معصوم و اولیای الهی، عاملى براى حرکت در تمام زمینههاى اعمال خیر و صفات نیک است. بنابراین، با احیای این اصل، اصول دیگر نیز زنده میشود؛ و با ترک این اصل، بقیّه تضعیف یا نابود میگردد.
❣🔅❣
#پرسش:
آيا اين جمله صحيح است كه: «انسان هر كسي را دوست داشته باشد با همان شخص محشور مي شود» آيا روايت يا حديثي در اين باره هست؟
#پاسخ:
براي رسيدن به جواب ذكر چند نكته ضروري است:
🔖1. در منابع روايي اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ از دين به محبت تعبير شده است تا جايي كه فرموده اند: «هل الدين الّا الحبّ» دين چيزي جز دوستي نيست، دوستي با دوستان خدا و البته دشمني با دشمنان خدا.
🔖2. اين دوستي و محبت وقتي اثر كامل خود را خواهد داشت كه به تبعيت و پيروي از دين و محبوبان آن يعني پيامبر و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ منجر شود قرآن كريم از زبان حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: فَمَنْ تَبِعَني فَإنَّهُ مِنّي هر كس از من پيروي كند از شيعيان و دوستان من است.
🔖3. وقتي اين تبعيت كامل شود فرد به عنوان عضوي از مجموعه اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ قرار مي گيرد تا جايي كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ درباره سلمان مي فرمايد: «سلمان از ما اهل بيت است» در نتيجه، به جاي سلمان فارسي بايد گفت: سلمانِ محمدي.
🔖4. روايات زيادي از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ تحت عنوان «محشور شدن با اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ وجود دارد كه به عنوان يكي از آثار دوستي با اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ شمرده شده است. در تعداد زيادي از اين روايات جمله مشابه سؤال مورد نظر آمده است كه به چند مورد از آنها اشاره مي شود:
🖇الف): پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ: «مَنْ احَبّنا اهل البيت في اللهِ حُشِرَ مَعَنا و أدخَلْناهُ مَعَنا الجنّةَ»
«هر كه ما اهل بيت را به خاطر خدا دوست داشته باشد با ما محشور شود و او را با خود به بهشت بريم».
🖇ب): پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ : «مَنْ اَحَبّنا كانَ مَعَنا يَومَ القيامَةِ وَ لَوْ اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجَراَ لَحَشَرَهُ اللهُ مَعَه»
«هر كه ما را دوست بدارد روز قيامت با ما خواهد بود انسان اگر سنگي را دوست بدارد خداوند او را با همان سنگ محشور مي كند».
سوگند به خدایی که محمد(صلی الله علیه وآله) را به حق فرستاد، ما در راهی که رفتید، شریک شماییم.
عطیه گفت: به جابر گفتم: چگونه با آنان شریکیم در حالی که نه ]با آنان[ دشتی پیمودیم و نه از بلندی و کوه بالا رفتیم و نه شمشیر زدیم، اما اینان سر از پیکرهای شان جدا شد، فرزندان شان یتیم گشتند و همسران شان بیوه شدند؟
جابر گفت: ای عطیه! از حبیبم رسول خدا(صلی الله علیه وآله) شنیدم که می فرمود: هر کس گروهی را دوست دارد در عمل آنان شریک است. سوگند به آن که محمد(صلی الله علیه وآله) را به حق به پیامبری فرستاد نیت من و نیت یارانم همان است که حسین(علیه السلام) و اصحابش داشتند.
دراینجا #نیت را هم دخیل دانسته
خیلی عجیبه
یعنی موافق بودن با یک گروه ویا مخالف بودن
برای همین در زیارت عاشورا میخوانیم:
انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم الی یوم القیامه
🔽🔽مطلب مهم🔽🔽
درروز قیامت اعمال ما مشابه هرکس باشه اورا میتوانیم امام خود بنامیم
نمیشه اعمال من شبیه معاویه
ولی در روز محشر پشت سر علی (ع)
صف بایستم وادعای محب وشیعگی ایشان را داشته باشم..
تقاضای عاجزانه دارم ؛
نگاه نکنید این حرفها را کی گفته
به اهمیت موضوع اون توجه کنید
و تفکر و تامل
✍قالَ علی علیهالسلام:
«اُنظُر الي ما قالَ و لا تَنظُر الي مَن قالَ»
«نگاه کن به آنچه گفت ؛ نه به آنکه گفت..»
#بخش_عالم_پس_ازمرگ
🌹...بسم الله الرحمن الرحیم...🌹
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
امام علی (ع): به راستی بهای جان های شما بهشت است. پس آنها را جز به آن بها مفروشید. (نهج البلاغه حکمت 456)
💠موضوع بحث:
انواع نعمات و #طبقات_بهشت درقرآن مجید
✨۳۹۹/۱۲/۱۱
✍استاد.صاحبی
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
اغلب مردم در ذهنشون بهشت و یا جهنم را مانند یک تالار ویا یک سوله فرض میکنند که همه را وارد اون میکنند، اینطور نیست! هم بهشت و هم جهنم دارای طبقات متعدد بوده و ازنظر درجه خیلی باهم متفاوتند.
📌هفت طبقه ی بهشت چگونه است و چه فرقی باهم دارند؟ما انسان ها در کدام طبقه قرار میگیریم؟
وسعت بهشت در مقیاسهای دنیایی قابل تبیین نیست به همِن جهت بزرگی وسعه آن به شکلهای مختلف در روایات آمده در برخی روایات این گونه آمده است که بهشتی که به یک مومن داده میشود چند برابر این دنیا است ودر برخی روایات آمده است فاصله میان هر درجه به اندازه فاصله میان آسمان وزمین است و در برخی روایات این گونه آمده که به قدری که اسب تند رو چند هزار سال بدود ، و یا به مقداری که چشم کارکند ، در قران کریم نیز وسعت بهشت به قدر وسعت اسمان وزمین آمده است همه این تعابیر حاکی از آن است که بزرگی بهشت قابل تبیین نیست به همین جهت از بزرگترین چیزهای دنیا به عنوان مثال وتقریب به ذهن استفاده شده است.
وآیه {✨لا یمسه الا المطهرون✨} اشاره به این دارد که درک حقایق قران تنها برای پاکان میسر است ودیگران به حقایق کتاب الهی دست پیدا نمی کنند ضمن آنکه ظاهر ایه بر این دلالت می کند که بدون وضو نباید به قران دست زد وتنها پاکان میتوانند و مجازند به قرآن دست بزنند.
درباره درجات بهشت از منابع دینی مانند قرآن و روایات به دست مى آید که مراتب مختلفى دارد.
طبق روایات اسلامى، بهشت #هشت در دارد.
در روایتی از امیر المؤمنین(ع) نقل است که: بهشت دارای هشت در است دروازه ای که پیامبران و صدیقان از آن وارد می شوند، دروازه ای که شهیدان و صالحان از آن داخل می شوند و پنج دروازه دیگر که شیعیان و دوستداران ما از آن وارد می شوند ... و یک دروازه دیگر که دیگر مسلمانانی که به یگانگی خداوند گواهی داده و در دلشان ذره ای دشمنی نسبت به خاندان (نبوت) نباشد از آن به بهشت درمی آیند. (خصال صدوق ۴۰۸/۶)
و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی فرمودند: بهشت را هشت دروازه است... هر که خواهد از هشت دروازه وارد شود باید به چهار خصلت چنگ زند: صدقه دادن، بخشندگی، خوشخویی و نیازردن بندگان خدا. (الفضائل ۱۲۹)
بهشت معادل واژه « الجنّة» است که در قرآن مجید با اسامی و اوصاف متفاوتی به کار رفته است.
توصیف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت مفصل و در برخی از سوره های دیگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بیان شده است.
پس طبق آیات قرآن برای بهشت ۸ باب یا نوع و درجه وجود دارد که عبارتست از:
♦️اول: جنت فردوس
♦️دوم: جنت عالیه
♦️سوم: جنت نعیم
♦️چهارم: جنت عدن
♦️پنجم: جنت دارالسلام
♦️ششم: جنت دارالخلد
♦️هفتم: جنت الماوی
♦️هشتم: جنت دارالمقام
البته در ذکر اقسام جنت مختصر اختلافی بین بزرگان و مفسران است. در ادامه درباره تعدادی از درجات مذکور توضیحی کوتاه بیان می شود:
🌴جنت فردوس:
فردوس به معنای بالای بهشت، خلود و همیشگی و بستان آمده است. اما اینکه چه جور کلمه ای است مورد اختلاف لغت شناسان است؛
بعضی این کلمه را رومی و به معنای بستان ترجمه کرده اند.
بعضی این کلمه را سریانی و به معنای تاکستان و باغ انگور ترجمه کرده اند. و اصلش را فرداس می دانند.
بعضی این کلمه را حبشی و بعضی نیز عربی میدانند اما فصل مشترک همه این است که در این باغ انگور فراوان موجود است.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل است که فردوس را بالاترین درجه بهشت می دانند که چشمه های چهارگانه(کوثر، رنجبیل، سلسبیل و کافور)🌊 از اینجا می جوشد و مکان استقرار چهار تن از متقین یعنی ابوذر، سلمان، مقداد و عمار است ( و البته رهروان این بزرگان)
این کلمه دوبار در قرآن ذکر شده است:
⇜اول: سوره کهف آیه ۱۰۷ : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا. در این آیه جایگاه و منزل مومنین و نیکوکاران، در فردوس معین شده است.
⇜دوم: سوره مومنون آیه ۱۱: الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ. در اینجا بعد از اینکه صفات مومنین واقعی بیان می شود مژده و وعده می دهد که اینان وارثان و دارندگان فردوس هستند.
🌴جنت عالیه:
این کلمه به معنای بلند مرتبه، بهترین مکان و بهشتى است که داراى مقامى عالى است، و انسان در آن بهشت لذاتى دارد، که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده باشد، و نه بر قلب کسى خطور کرده باشد.
این کلمه دوبار در قرآن ذکر شده است:
⇜ #اول: سوره الحاقه: فَهُوَ فى عِیشةٍ رَّاضِیَةٍ(۲۱) فى جَنَّةٍ عَالِیَةٍ(۲۲) قُطوفُهَا دَانِیَةٌ(۲۳) کلُوا وَ اشرَبُوا هَنِیئَا بِمَا أَسلَفْتُمْ فى الاَیَّامِ الخَْالِیَةِ(۲۴).
در این آیات صفات اصحاب یمین ذکر شده و آنان کسانی هستند که نامه اعمالشان را در دست راست دارند و پاداششان بهشت عالیه است و آنجا مکانی است که زندگی به بهترین وجه رضایتمندی وجوددارد و از اوصافش می توان این موارد را ذکر کرد که میوه های این بهشت، همیشه در دسترس است و به سهولت می توان از آن استفاده کرد و خوردن و نوشیدن در آنجا هنیئ و مبارک و گوارا است و هیچگاه حالت تهوع و خستگی از آن بوجود نمی آید.
⇜ #دوم: سوره غاشیه آیه ۱۰: فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ. دراینجا حالت و صفات مومنین در روز حشر را بیان می کند که صورتشان شاداب و خندان است به خاطر سعی و تلاشی که در جهت رضایت خدا بکار برده اند، پاداششان بهشت عالیه است که برای آن ۶ صفت ذکر کرده اند که عبارتند از: سخن بیهوده در آنجا نمی شنوند، چشمه ها روان، تختها و اورنگهای بس بزرگ برای نشستن، جامهای چیده شده و پر از نوشیدنی گوارا، بالشتهای چیده شده برای تکیه دادن و لذت بردن و فرشهای زر باف که در صحن آنجا گسترده شده است ( ترجمه آیات ۱۱ تا ۱۶ همین سوره).