⁉️چرا در وضو مردان باید از پشت آرنج آب بریزند ولى خانمها باید از قسمت تاى دست (جلو) اینکار را انجام دهند؟
قبل از پاسخ به این سوال باید دانست؛ تفاوت ریختن آب روى دست میان مردان و خانم ها، مستحب است و اگر هر دو از پشت آرنج و یا جلو دست آب بریزند وضو باطل نیست.
در خصوص این تفاوت باید گفت اگر چه علت اصلى این مساله هم چنان پوشیده مى باشد، اما در این زمینه به دو نکته مى توان اشاره نمود:
🔅اول:
چه بسا علت این مساله بازگشت به ساختار جسمى متفاوت زنان داشته باشد؛ بگونه اى که آغاز شستشو از قسمت جلو دست توسط آنهابالاترین تاثیر را از لحاظ تحریک گیرنده هاى حسى و بالا بردن سطح هوشیارى و نشاط آنها جهت آماده شدن براى نماز داشته باشد.
🔅دوم:
شارع مقدس براى صیانت زن از نگاه مردان و حفظ عفت و حیاى آنها، دستوراتى واجب یا مستحبى را در وضو و نمازداده است؛ آب ریختن به دست ها از داخل آرنج هنگام وضو و یا گذاشتن آرنج ها و شکم بر زمین و چسباندن اعضاى بدن به یکدیگر هنگام سجده و... همگى نشان دهنده آن است که این کارها مانع از در معرض دید قرار گرفتن برجستگى هاى بدن زن به هنگام وضو و نماز خواهد بود.
🔅سوم:
رعایت استحباب این مساله در وضو موجب مى شود همیشه مردان و زنان میان خود تفاوتى قایل بشوند و در نتیجه حفظ حریم ها به عنوان یک رفتار هنجار درجامعه نهادینه شود. بر خلاف آنچه جریان سازى فمینیسم به دنبال آن است که مرز حریم هاى میان زن و مرد را از بین ببرد و ناهنجاریهاى فراوانى حتى به طور ناخواسته در جامعه بوجود آید.
#احکام_وضو
🌸موارد شڪ در وضو🌸
موارد شک در وضو:
1⃣در بین نماز:
اگر در بین نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، نماز اوباطل است.
باید نمازرا بشکنه وضو بگیرد ونماز بخواند.
2⃣بعد نماز:
بعد نماز شک کند.
نمازی که خوانده صحیح
ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد.
3⃣قبل از نماز:
قبل نماز
اگر شک کند وضو گرفته اصلا یا نه
باطل و باید وضو بگیرد.
ولی اگر شک کند وضویی که گرفته باطل شده یانه ؛ بااستفاده ازقاعده استصحاب
بنارا براین میذاره که ان شا الله درسته وباهمون نماز میخونه.
🔰 #نکته: در وضو شستن صورت از بالا به پایین ؛ ودستها هم همینطور
اگر برعکس انجام بدیم یعنی پایین به بالا ؛ مبطل وضو
اما برعکس در غسل موالات وهم نیست
که در وضو ونماز هست
یعنی پی درپی وبدون وقفه.
#احکام🌿
🔻#عدم_دسترسی_به_مهر هنگام نماز
سؤال: اگر به هر دلیل هنگام نماز، مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟
جواب: اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است:
چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند.
اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند
🔻سؤال: گاهی در میهمانیها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرطبندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟
جواب: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمه نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید.
#احکام
#خوردن_خاک:
❎خوردن گل و خاک و تربت را تمام مراجع حرام اعلام کردند. الا تربت امام حسین (ع) اون هم کمتر از اندازه نخود.
🔶نوری همدانی: خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشهداء علیه السلام برای شفا و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنی برای معالجه ، اگر علاج منحصر به خوردن اینها باشد، اشکال ندارد.
🔷اراکی: خوردن گل ، بلکه بنا بر احتیاط واجب ، خوردن خاک حرام است ولی خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام برای شفا جایز است و خوردن گل ارمنی برای معالجه ، اگر علاج منحصر به خوردن اینها باشد، اشکال ندارد.
🔶گلپایگانی ، صافی: خوردن خاک حرام است ، ولی خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام برای شفا اشکال ندارد.
🔷خوئی ، تبریزی: خوردن خاک حرام است و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنی برای معالجه اشکال ندارد و خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام برای استشفاء جایز است و بهتر این است که تربت را در مقداری از آب مثلًا حل نمایند که مستهلک شود و بعداً آن آب را بیاشامد.
🔶فاضل: خوردن خاک حرام است ولی خوردن کمی از تربت حضرت سید الشهداء علیه السلام برای شفا جایز است و بهتر است که تربت را در مقداری آب حل نمایند تا مستهلک شود و بعد آن آب را بیاشامند و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنی برای معالجه ، اگر علاج منحصر به خوردن اینها باشد، اشکال ندارد.
🔷بهجت: خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشهداء علیه السلام برای شفا به اندازه یک نخود، که از قبر مطهّر آن حضرت یا از اطراف آن برداشته باشند، اشکال ندارد و مظنون این است که خوردن تربت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سایر ائمّه طاهرین علیهم السلام برای شفا، در این حُکم مثل تربت امام حسین علیه السلام باشد اگر چه أحوط این است که آن را در آب مخلوط کنند به طوری که مستهلک شود. و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنی برای معالجه ، اگر علاج منحصر به خوردن آنها باشد، بنا بر أظهر اشکال ندارد.
🔶سیستانی: خوردن گِل حرام است و همچنین است خاک و شن بنا بر احتیاط لازم و خوردن گل داغستان و گل ارمنی و غیر آنها برای معالجه در صورت ناچاری اشکال ندارد و خوردن کمی از تربت حضرت سیّد الشهداء علیه السلام برای استشفاء به مقدار یک نخود متوسط جایز است ، و اگر آن را از خود قبر مقدس یا اطراف آن برندارد هر چند تربت امام حسین علیه السلام بر آن صدق کند به احتیاط واجب باید در مقداری از آب و مانند آن حل نمایند که مستهلک شود و بعداً آن آب را بیاشامند؛ و همچنین این احتیاط را باید رعایت کرد در موردی که اطمینان نباشد که تربت از قبر مقدس آن حضرت است و بیّنه ای هم بر آن شهادت ندهد.
🔷مکارم : خوردن خاک و گل حرام است.
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶
#احکام
#تغییرجنسیت
عمل جراحی مذکور برای کشف و آشکار کردن واقعیت جنسی آنان اشکال ندارد، به شرطی که این کار مستلزم فعل حرام و ترتیب مفسدهای نباشد.
(آیت الله خامنه ای)
دقت کنید
یکی بدنش نامعلوم
نه مرد و نه زن
حال این شخص برای کشف واقعیت جنسی اقدام میکنه
این اشکال نداره
میخواد تکلیف خود را روشن کند
که مرد هست یا زن
ولی یک نفر برای درمان ومعالجه و کشف حقیقت این عمل جراحی و...را انجام نمیده و برای تنوع طلبی و...این غلط را انجام میده
این عمل حرام محسوب میشه
آیت الله سیستانی فتواو توضیح کامل دراین مورد داده براتون میفرستم
۱پرسش: آیا تغییر جنسیت اشکال دارد ؟
پاسخ: اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند ، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می دهد مقصود این باشد که برای او آلت تناسلی مردانه مصنوعی قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردی از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موی صورت ایجاد کنند ، این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند و از جهتی چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست.
واما اگر مقصود تغییر دستگاه تناسلی داخلی وخارجی باشد که معیار اختلاف زن ومرد است ، پس این امر فی حد ذاته با قطع نظر از لوازمی که ممکن است حرام باشد اشکال ندارد ، ولی تا به حال این امر محقق نشده است و آن چه تا به حال صورت پذیرفته همان تغییر ظاهری است که تاثیری در تغییر احکام ندارد.
البته ممکن است در مورد کسانی که دچار ناهنجاری در دستگاه تناسلی شده اند با عمل جراحی آلت تناسلی مردانه را که مخفی شده است در مردی که ظاهری زنانه دارد ولی دستگاه تناسلی داخلی را ندارد نمایان سازند یا به عکس آلت تناسلی ظاهری مردانه را از زنی که دستگاه تناسلی زنانه داخلی دارد قطع کنند.
واین کار فی حد ذاته اشکالی ندارد و ارتباطی با تغییر جنسیت ندارد و البته اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد در صورتی جایز است که ضرورت داشته باشد یا ترک آن مستلزم حرج ومشقت شدید باشد .