eitaa logo
[درمکتب‌عشق💕]
339 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
8 فایل
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم🌱 . . 【درمکتب قرآن و اهلبیت علیه‌السلام🌸】 مباحثات و سخنان استادصاحبی🌸. . 🧡 فهرست‌مطالب‌کانال: https://eitaa.com/maktabeshgh313/4
مشاهده در ایتا
دانلود
💢غفلت،در قرآن کریم: ⬇️نکوهش غفلت: وان کثیرا من الناس عن ایاتنا لغافلون؛بسیاری مردم،از ایات و نشانه های ما غافل اند.(سوره یونس،ایه 92) ⬇️نهی از غفلت: ولا تکن من الغافلین؛هرگز از غافلان و بی خبران از یاد خدا مباش.(سوره اعراف،ایه 205) ⬇️عوامل غفلت: 1.روی گردانی از یاد خدا: لنفتنهم فیه ومن یعرض عن ذکر ربه یسلکه عذاباً صعدا؛ تا در این باره آنان را بیازماییم و هر کس از یاد پروردگار خود دل برگرداند،وی را در قید عذابی(روز) افزون درآورد. (سوره جن،ایه 17) 2.فراموش کردن خدا: ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم اولئک هم الفاسقون؛و چون کسانی مباشید که خدا را فراموش کرده اند و او (نیز) آنان را دچار خود فراموشی کرد، آنان همان بدکاران هستند. (سوره حشر،ایه 19) 3.عدم ایمان: وانذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر وهم فی غفلة وهم لا یؤمنون؛وآنان را از روز حسرت بیم بده، آن گاه که داوری انجام گیرد و حال،آن که آنها (اکنون) در غفلت هستند و سر ایمان آوردن ندارند.(سوره مریم،ایه 39) 4. فراموش کردن روز حساب: ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب؛در حقیقت،کسانی که از راه خدا به در می روند،به سزای آنکه روز حساب را فراموش کرده اند،عذابی سخت خواهند داشت.(سوره ص،ایه 26) 5. سبب است که آنان ایات ما را دروغ انگاشتند و غفلت ورزیدند.(سوره اعراف،ایه 146)
6.فراموش کردن مرگ: لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید؛به او می گویند واقعا که از این حال سخت در غفلت بودی،ولی ما پرده ات را از جلوی چشمانت برداشتیم و دیده ات امروز تیز است.(سوره ق،ایه22) 7.همنشینی با دوستان ناباب: یا ویلتی لیتنی لم أتخذ فلاناً خلیلاً.لقد اضلنی عن الذکر بعد اذ جاءنی و کان الشیطان للانسان خذولاً؛ای وای!کاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم!او بود که مرا به گمراهی کشانید؛پس از آن که قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است.(سوره فرقان،ایات 28 و 29) 8.غفلت از ایات الهی: ان الذین لا یرجون لقاءنا ورضوا بالحیاة الدنیا واطمأنوا بها و الذین هم عن ایاتنا غافلون. اولئک مأواهم النار بما کانوا یکسبون؛ کسانی که امید به دیدار ما ندارند و به زندگی دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافته اند و کسانی که از ایات ما غافل هستند.آنان به کیفر آنچه به دست می آوردند، جایگاهشان آتش است.(سوره یونس،ایات 7 و8) 9.کفر: اولئک الذین طبع الله علی قلوبهم و سمعهم و ابصارهم واولئک هم الغافلون؛آنان کسانی اند که خدا بر دل و گوش و دیدگانشان مهر نهاده و آنها همان غافلان می باشند.(سوره نحل،ایه 108) 10.علاقه افراطی به اموال واولاد: یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاولئک هم الخاسرون؛ ای کسانی که ایمان آورده اید،[زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نگرداند،البته کسانی که در اثر توجه به امور دنیا از یاد خدا غافل می شوند، آنها،همان زیانکاران هستند.(سوره منافقون،ایه 9) 🌹🌹🌹
⬇️درمان غفلت: 1.ذکر خدا: الا ان یشاء الله واذکر ربک اذا نسیت وقل عسی ان یهدین ربی لأقرب من هذا رشدا؛ مگر آن که خدا بخواهد و چون فراموش کردی،پروردگارت را باز به یاد آور و بگو امید که پروردگار مرا به حقایقی بهتر و علومی برتر،هدایت کند» (سوره کهف،ایه 24) 2.خواندن در قرآن: کلاإنه تذکرة.فمن شاء ذکره؛ چنین نیست،قرآن،در حقیقت،پند و یادآوری است،تا هر که خواهد از آن پند گیرد» (سوره مدثر،ایات 54 و55) 3.یاد نعمت ها و نعمت دهنده: وَ اَلّو استقاموا علی الطریقة لاسقیناهم ماءً غدقاً. لنفتنهم فیه ومن یعرض عن ذکر ربه یسلکه عذابا صعداً؛واگر مردم در راه درست، پایداری ورزند، قطعاً آب گوارایی (علم،رحمت و رزق) به ایشان می نوشانیم تابه آن نعمت،آنها را بیازماییم و هر کس از یاد پروردگار خود دل بگرداند،خدا،او را به عذابی سخت درآورد.(سوره جن،ایات 16 و17) 4.عبرت از تاریخ پیشینیان: افلم یهد لهم کم اهلکنا قبلهم من القرون یمشون فی مساکنهم ان فی ذلک لایات لاولی النهی؛ایا برای هدایتشان کافی نبود که ببینند چه نسل ها را پیش از آنها نابود کردیم که اینک،در سراهای همانها راه می روند؟ به راستی،برای خردمندان در این امر نشانه هایی عبرت انگیز است.(سوره طه،ایه 128) 5.یاد مرگ: اینما تکونوا یدرککم الموت؛هر جا باشید،مرگ شما را در می یابد.(سوره نساء،ایه 78) 6.یاد قیامت؛اعلموا أن الله یحی الأرض بعد موتها قد بینّا لکم الایات لعلّکم تعقلون؛بدانید، خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند!ما ایات خود را برای شما بیان کردیم،شاید اندیشه کنید. (سوره حدید،ایه 17)
🌸🌸🔻🔻🌸🌸🔻🔻🌸🌸 باید بدانیم که انسان های بی بصیرت،از هدف،خدا،خود،امکانات،آخرت، نشانه ها،قانونها و نعمت های خداوندی و گناهان خویش غافل هستند و به فرموده قرآن کریم: اولئک کالأنعام بل هم اضل،اولئک هم الغافلون.(سوره اعراف،ایه 17) غافلان از حیوانات هم بدترند. بیابیم به منظور این که در این جرگه قرار نگیریم،با خالق خود ارتباط قوی داشته باشیم و قرآن کریم را همیشه چهل چراغ زندگی قرار دهیم…! هرکدام ازمارا در منزل ومدرسه وکوچه وخیابان حیوان خطاب کنند حتما واکنش تند نشان میدهیم. اینجا خداوند فرموده انسان غافل ازحیوانات هم بدتره.
دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست •• زاین همرهان سست‌عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست •• گفتم که یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت آنچه یافت می‌نشود آنم آرزوست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👑به نام خدا👑 🖇موضوع بحث: [ انواع لـباس در قـرآن ] ┈••✾•🍀❤️❤️
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓ لباس در معنای لغوی یعنی جامه و پوشش انسان و در آیات قرآن کریم به تعابیر مختلفی به کا رفته است. وآنچه که انسان به تن می‌کند ودر مقابل عریانی و برهنگی قرار دارد. – هُنّ لباس لکم وانتم لباس لهن ، نظر به اینکه زن سبب جلوگیری شوهر از گناه می‌شود ونیز شوهر نسبت به زن این مقام را دارد، از این جهت در این آیه زوج و زوجه را لباس وپوشاک یکدیگر قرار داده است. – وجعلنا الیل لباسا ؛ شب را لباس قرارمی‌دهد. – ولباس التقوی ذلک خیر ، قرآن، از ذکر لباس و پوشش ظاهر ، به ذکر لباس باطن وچیزی که سیئات باطنی را می‌پوشاند و آدمی را از شرک و گناه که باعث رسوایی اوست باز می‌دارد، توجه کرده است. – اذاقها الله لباس الجوع والخوف ، خوف و ترس به لباس تعبیر شده است.و معانی وتعابیر دیگری نیز برای لباس در آیات الهی به کار رفته است. این منظور پس از تعریف ریشه« لَبسَ» لباس را چنین معنا می‌کند:« واللباسُ مایلبس، لبس الثوب یلبسه لبساً؛ لباس آن چیزی است که انسان می‌پوشد و او را در بر می‌گیرد.» بنابراین لباس در معنای اصلی خود مفهومی عام دارد، بدین سان که هم به جامه و پوشش ظاهری دلالت دارد و هم بر پوشش های باطنی و معنوی اطلاق میشود.
انسان که از روح خداوند در او دمیده شده است در پی کسب زیبایی می کوشد و در زندگی خود برای به دست آوردن قلب ها و مهربانی با هم نوع به آرایش ظاهر خود می پردازد🍃 لباس وجامه‌ زیبا از جمله نعمت های خداوندی است که به انسان ارزانی داشته وآن را از آیات و نشانه‌های خود بر می‌شمرد:«یا بنی آدم أنزلنا علیکم لباساً یُواری سوآتکم و ریشاً ولباس التقوی ذلک خیر ذلک من آیات الله لعلّهم یذکّرون. دراین آیه به آراستگی ظاهری و باطنی انسان اشاره شده، سپس لباس تقوی را بهتر وعالی تر می داند. لباس ظاهری، عیب های‌ظاهری را می‌پوشاند و لباس تقوی معایب ونقائص درونی را که منجر به آراستگی‌ درونی‌ انسان می شود. در سیره اهل بیت (علیهم السلام) و پیشوایان دینی، به لباس توجه شده است تا آنجا که برای بشر عموماً و برای مومنان و مسلمانان خصوصاً راه و روشی صحیح واصولی معرفی شده است. امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: بپوشیدو خود را بیارائید که خداوند زیباست و زیبایی را دوست می‌دارد، اما این لباس و زینت باید از راه حلال باشد. بررسی انواع لباس به عنوان یکی از مظاهر زیبایی در قرآن و حدیث ، موضوعی است که در این نوشته به آن می پردازیم. درقرآن کریم ازانواع واقسام لباس نام‌برده شده که هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارد. 🍂برخی مربوط به ظاهر انسان وبرخی دیگر مربوط به باطن اوست.
درآیه ۱۸۷ سوره بقره خداوند می‌فرماید:« هُنّ لباسٌ لکم و أنتم لباس لَهّنَ زنان جامه ستروعفاف شما هستندوشما نیزلباس عفت آنها هستید» زنان به وسیله‌ بهره‌گرفتن ازشوهران خود از بسیاری ازگناهان محفوظ می‌مانند ومردان نیز به خاطر همسران خویش از بسیاری ازمعاصی درامان می‌مانند، زن ومرد به وسیله‌ یکدیگردر پوششی ازعفت وحیا وکرامت قرارمی‌گیرند. 💫نقش لباس و زینت درجامعه : زینت ، در تداوم زندگی اجتماعی نقش بسزایی دارد ، معیار و شاخص ترقی و تنزل جامعه خواهد بود. وجود«زینت» نشان دهنده‌ رشدجامعه بشری است و نبودآن نابودی جامعه را پدید می‌آورد، زیرا نابودی جامعه چیزی جز از بین رفتن حسن و قبح و حب و بغض و اراده وکراهت و مانند آن نیست. نکته‌ای که درتداوم وبقای جوامع موثر است ، ودراین مطلب نهفته است آن است که زینت عامل علاقه وحب ودوستی انسان ها نسبت به هم می‌شود . مرحوم علامه طباطبایی درتفسیرآیه۳۲ سوره اعراف (الطیبات من الرزق) می‌فرماید:«الطّیب»به معنای ملایم بودن با طبع است که در آیه عبارت است ازانواع غذاهای مختلفی که انسان به وسیله آنها تغذیه می‌کند. این طیب بودن صرفاً مختص غذاهای گوناگون نیست، بلکه شامل تمام مواردی است که انسان درادامه زندگی ازآنها کمک می‌گیرد مانند مسکن،لباس وهمسر. نکته بعدی پس از زینت و رزق حلال ، تشکیل خانواده به عنوان واحد جامعه است یعنی تشکیل جامعه ای که در آن زن ومرد هردو برای هم بسان لباس هستند. زندگی اصولی انسان باید مبتنی بربهره‌مندی صحیح از« زینت ولباس، رزق پاک وطیب وزندگی خوب وشیرین» باشدوانسان برای رسیدن به خوشبختی وسعادت خود بایداز زینتی بهره‌مند شودکه با طبعش سازگار باشد، بداند از کجا آمده،چه مقدار باید باشد و آیا از نظرشرعی قابل استفاده است یانه؟ 🌺لباس تقوی: «یا بنی آدم قدأنزلنا علیکم لباساً یواری سوآتکم وریشا ولباس التقوی ذلک خیر» تقوا ازریشه«وقی»و وقایه به معنی حفظ کردن چیزی است به منظورآنکه بدان آزاروزیان نرسد. وتقوا یعنی قراردادن نفس درحفاظی که می‌ترسد به آن ضرری برسد. همانگونه که لباس وسیله‌ای برای حفظ انسان ازگزند طبیعی دربرابر عوامل خارجی است و نوعی محافظ به شمار می رود،تقوا نیز همین،کارکرد را دارد . تفاوت لباس ظاهربا لباس تقوا دراین است که لباس ظاهرانسان راحفظ کرده ولی تقوی، باطن انسان را زینت می‌دهد. جا دارد انسان همان طورکه برای بدست آوردن و تأمین لباس مناسب ظاهری خود تلاش می‌کند،برای لباس باطنی خودیعنی تقوا نیز تلاش کند. امام صادق (علیه السلام)دراین باره فرموده‌اند:« أزین اللباس للمؤمنین لباس التقوی وأنعمه الایمان ؛ زیباترین لباس برای مومنین،لباس تقوا است ونرمترین آن لباس ایمان است.» مرحوم طبرسی درمجمع البیان می‌فرماید: «لباس تقوا یعنی حیاء» همانطوری که لباس عیوب را پوشش می دهد،حیاء هم موجب می‌شودکه انسان به معاصی وگناهان نزدیک نشود،چرا که حیاء مانع ازنزدیک شدن به گناهان است. جهاد نیز ، لباس تقوا، بلکه لباس متقین است. حضرت علی می‌فرماید: بندگان خدا،شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم ، تقوایی که برشما زیبایی و لباس فاخر می‌پوشاند و زندگی را برشما فراخ می‌گرداند. همانطور که لباس بدن را ازسرما وگرما حفظ می‌کند و سپری است در برابر خطرها وعیوب جسمانی و برای انسان زینت نیز محسوب می‌شود، روح تقواو پرهیزگاری نیز علاوه بر پوشاندن بشراز زشتی گناهان وحفظ بسیاری از خطرات فردی و اجتماعی ، زینت بزرگی برای روح او محسوب می‌شود.
🐚پوشش : درفرهنگ سخن ، پوشش چنین تعریف شده است: « آنچه که یک بخش یا همه بخشهای خارجی و رویی چیزی را می‌پوشاند یا دربر می‌گیرد، آنچه به تن می‌کنند.» دکتر معین نیز پوشش را به عمل پوشیدن، جامه، لباس ستر و حجاب معنا کرده است. درمجموع ، پوشش به معنای چیزی است که بدن انسان را در بر می‌گیرد و او را می‌پوشاند. لباس ظاهری: در قرآن کریم ، سوره نمل می خوانیم: «وهوالذی سَخّرالبحر لتأکلوا منه لحماً طریاً وتستخرجوا منه حلیهً تلبسونها ؛ او خداوندی است که دریا را زیر سلطه شما قرارداد تا ازآن گوشت تازه بخورید و از آن زیورهایی مانند درّ ومرجان استخراج کنید که آن را (به عنوان لباس) می‌پوشید.»خداوند دراین آیه یکی ازمنابع تهیه لباس را دریا و زیورهای آن را به عنوان نعمت برای انسان، معرفی می‌نماید. درهمین سوره می فرماید:«والله جَعَلَ لکم ممّا ظلالاًوجعل لکم مِن الجبال اکناناً وجعل لکم سرابیل تقیکم الحَرّو سرابیل تقیکم بأسکم لذلک یُتِّم نعمته لعّلکم تسلمون ؛ خداوندبرای شما سایبانهایی را آفرید وازکوهها غارهایی را قرارداد و برای شما پوشش هایی قراردادکه شما را ازگرما حفظ می‌کندوپوشش هایی که شما رادرمیدان جنگ حفظ می‌کند،این چنین خداوندنعمت خود را برشما تمام می‌کند شایدکه مطیع او شوید.» خداوند در پایان این آیه لباس مادی را به عنوان نعمت ازطرف خود ذکر می‌کند، نعمتی که نتیجه اش باید اطاعت و تسلیم دربرابرفرمان خدا باشد.
بنابراین اگربا استفاده از این نعمت ، اطاعت ازخداوند کنیم ، سپاسگزار بوده واگر نتیجه بهره‌مندی ما چیزی جز اطاعت الهی باشد،کفران نعمت کرده ایم. زینت و لباس ، نعمتی است برای رسیدن و به دست آوردن لباس تقوا. قرآن کریم دراین رابطه می‌فرماید:«یابنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد وکلوا واشربوا ولاتسرفوا،انّه لایحب المسرفین،قل مَن حَرّم زینه الله التی أخرج لعباده والطیّبات من الرزق،قل هی للذّین آمنوا فی الحیاه الدنیا،خالصهً یوم القیامه کذلک نفصّل الآیات لقومٍ یعلمون ؛ ای فرزندان آدم،هنگام ورودبه مسجد زینت خودتان راهمراه خودبرداریدو بخوریدوبیاشامیدواسراف نکنید، خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.بگوچه کسی زینت خدا را و روزیهای پاک را که برای بندگانش بیرون آورده،حرام کرده است،بگواینها،ازآن کسانی هستند که در زندگی دنیوی ایمان آوردند و روز قیامت این (زینت و نعمت) از آن مومنین است،ما اینچنین نشانه‌ها رابرای گروه دانایان شرح می‌دهیم. در این آیات، خداوند ازپوشش تن و سایر مواهب زندگی وچگونگی استفاده‌ صحیح سخن می‌گوید : نخست به همه دستور می‌دهد که«زینت خودرا به هنگام مسجد رفتن همراه خود داشته باشید». این جمله هم می‌تواند اشاره به« زینت های جسمی» چون پوشیدن لباسهای پاک ، مرتب وتمیز و هم شامل« زینت‌های معنوی» یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی واخلاص باشد. خداوند برای رسیدن به جمال ظاهری ،به طور فطری لباس و وسایل زینتی را فراهم نمود تا برای رسیدن به کمالات درونی با ظاهری آراسته وزینت‌هایی مقبول به سوی مساجد روی آورده تا به کمالات باطنی دست یابد. انسان نظافت وپاکی وتناسب درچهره ولباس را پیش زمینه‌ پاکی روح وقلب خودمی‌کند ، لذا بایدازاین نعمت(لباس و زینت) عالی‌ترین استفاده را ببردو به تقوای الهی که بهترین لباس است، برسد.«و لباس التقوی ذلک خیر. ❌استفاده غیر صحیح: نعمت لباس و پوشش نیز همانند سایر نعمات الهی، گاهی مورد سوء استفاده قرار گرفته وازمسیر اصلی کارکرد خود خارج می شود. شیطان آرام نمی نشیند ،زیرا می‌داند استفاده‌ صحیح ازلباس، آثارو برکات فراوانی داردکه با برنامه‌های او سازگار نیست. زمانی که انسان ازنعمت لباس بطور صحیح استفاده نکند و راه افراط وتفریط در‌پیش‌گیرد، خود، شیطان است. شیطان وقتی نتوانست لباس کرامت خدایی را ازتن انسان بیرون کند از راه دیگری وارد شد و انسان را به اسراف وتبذیر وادار کرد: « اِنّ المبذرین کانوا اخوان الشیاطین» یکی ازصفات شیطانی خود برتربینی وفخرفروشی به دیگران است. همیـن نقص، موجب دوری از رحمت خدا و هبوط وی ازبهشت شد وبا استفاده از همین ابزار سعی می کند انسان را از مسیر قرب الهی بازدارد . گروهی از انسان ها نیز با پیمودن راه تفریط قرین و همنشین شیطان می‌شوند. این گروه بهره‌مندی از نعمت لباس و زینت را موجب دوری ازکمالات پنداشته و با عدم آراستگی و نظافت پیروی از شیطان می کنند. این گروه می‌خواهند با ظاهر ناآراسته، خود را در جامعه ، زاهد و دنیا گریز معرفی کنند ولی غافل از آنکه در دام شیطان گرفتار شده اند.در مقابل ، گروه دیگری وجود دارندکه راه افراط و اسراف را درپیش می‌گیرندو در بهره‌مندی ازلباس و زینت متحمل انواع واقسام زحمات می شوند. براساس غریزه‌ زیاده ‌طلبی،انسان برای اینکه بتواند لباس فاخرو زیوری گران قیمت برای خود آرایی فراهم کند،تمام جوانب زندگی خویش را تحت تأثیر بدست آوردن آن قرارمی دهدتا جایی که ازمسیر اصلی زندگی منحرف می‌شود. این گروه جزء اسراف کاران ومبذرین شمرده می‌شوند. شیطان ازاین راه وارد زندگی آدمی شده و به کوره‌ پر از حرص و ولع او می‌دمد، چراکه یکی از صفات شیطانی،تفاخر وخودبرتربینی است: «ان اللّه لا یٌحبّ کلّ مختال فخور» شیطان با تبلیغ افراط و اسراف درپوشش و زینت، انسان را از راه اعتدال خارج ‌نموده و او را در ورطه نابودی می‌اندازد و بدین‌ سان، لباس و زینت که مقدمه‌ای برای رسیدن به قرب الهی است، وسیله‌ای می‌شود که منجر به خفت وخواری انسان شده وچشم‌و هم‌ چشمی‌ها و تقلید از دیگران شیرازه‌ زندگیش را ازهم می‌پاشد. حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: هرکس لباسی بپوشدکه بدان تفاخر کند، خداوندازگدازه‌ جهنم به وسیله‌ همین لباس به او می‌چشاند،او همنشین قارون می‌شود زیرا اولین کسیکه تفاخرکرد قارون بودوخداوند او وخانه‌اش را درزمین فرو برد وهرکس تفاخر کند باخداوند درجبروتش نزاع کرده است» خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است : « قُل مَن حَرّمَ زینهَ الله التی اَخرج لعباده» انسان ذاتاً محتاج به زینت است،زیرا یک موجود اجتماعی است،‌ پس به اسباب ولوازم زندگی اجتماعی نیاز دارد واگر می‌خواست انفرادی زندگی کند.