🔽معنی تقلید:
تقلید در اصل به معنی پیروی و دنبالهروی است و در شریعت اسلامی به معنی اجرای حکمی است که مرجع تقلید بیان میکند. عموماً گفته میشود تقلید در اصول دین جایز نیست و باید با تحقیق به آنها رسید، ولی در احکام اغلب اوقات باید از شخص متخصص که به او مجتهد جامعالشرایط یا مرجع تقلید میگویند تقلید نمود. البته در تعیین حوزه لزوم تقلید، اختلاف نظر وجود دارد.
〽️تقلید مصدر عربی باب تفعیل از مادّه «قَلَد»، و در لغت به معنای چیزی را ملازم کسی یا شخصی قرار دادن و گردن نهادن به کاری است. این واژه در اصطلاح فقهی به معنای التزام به عمل و گفتار مجتهد معیّن است.
از دیدگاه فقه اسلامی، تقلید در برخی موارد، از جمله دربارهٔ احکام ضروری و یقینی، مجاز نیست⛔️
زیرا در سیرهٔ عقلا، تقلید تنها در مواردی صورت میگیرد که علم و قطع برای خود شخص وجود نداشته باشد.
مورد دیگری که تقلید در آن ممکن نیست، عقایدی است که باید نسبت به آنها اعتقاد یقینی حاصل شود (مانند اصول دین)، حال آنکه تقلید یقینآور نیست. البته در برخی عقاید فرعی مذهبی رجوع جاهل به عالم میتواند برای مکلف یقینآور باشد.
✨موارد دیگر ممنوعیت تقلید در منابع فقهی امامی عبارت اند از:
مسائل اصول فقه؛مقدّمات اجتهاد، مانند صرف و نحو؛ شناختن مفهوم آن دسته از موضوعات احکام شرعی که جنبهٔ عرفی یا لغوی دارند، بر خلاف مواردی که شرع آنها را ایجاد نموده (مانند نماز و روزه)؛ و بالاخره احکام غیرالزامی مانند: مستحبات و مکروهات که نیازی به تقلید ندارند و میتوان آنها را به امید رسیدن به پاداش الهی انجام داد. در پارهای منابع فقهی سه مورد نخست هم، به استناد سیره عقلا، مشمول ادلهٔ جواز تقلیدند.
در مذاهب مختلف اسلامی، تقلید بر مجتهد حرام است اما فرد غیرمجتهد یا کسی که در برخی موضوعات، عامی محسوب میشود، باید تقلید کند☑️
در قرآن دو نوع تقلید مطرح شدهاست: ◀️تقلید ناپسند و تقلید پسندیده▶️
در آیات مختلف قرآن، تقلید از رهبران شرک، تقلید از مستکبران و تقلید از نیاکان از روی تعصب و جهل، ناپسند و مذموم دانسته شدهاست. همچنین تقلید کورکورانه در اصول دین را امری جاهلانه و خلاف عقل دانستهاست.به علاوه، آیه ۳۱ سوره توبه، تقلید چشمبسته و پیروی بی چون و چرای یهود از پیشوایان دینی خود را نکوهیدهاست.
تقلید در اصول دین و عقاید، مذموم و ناپسند است؛ ولی آیات متعددی، تقلید در فروع دین و احکام تأیید شده، و بر آن تأکید شدهاست.
علمای تفسیر و فقه از آیه ۱۲۲ سوره توبه لزوم تقلید «جاهلان به احکام دین» از فقیهان و عالمان برداشت کردهاند:
گروهی از علمای اسلام به آیه یاد شده در مسئله جواز تقلید استدلال کردهاند، و چنین استدلال نمودهاند که فراگیری تعلیمات اسلام و رساندن آن به دیگران در مسائل فروع دین و لزوم پیرویشوندگان از آنان، همان #تقلید است.
💥شهید مطهری میگوید:
تقلید بر دو قسم است: ممنوع و مشروع
یك نوع تقلید است كه به معنای پیروی كوركورانه از محیط و عادت است كه البته ممنوع است و آن همان است كه در آیه قرآن به این صورت مذمّت شده:
إِنّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ وَ إِنّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ
اینكه گفتم تقلید بر دو قسم است: ممنوع و مشروع،
مقصود از تقلیدِ ممنوع تنها این تقلید كه تقلید كوركورانه از محیط و عادت آباء و اجداد است نیست، بلكه می خواهم بگویم همان تقلید جاهل از عالم و رجوع عامی به فقیه بر دو قسم است: ممنوع و مشروع.
📢اخیراً از بعضی مردم كه در جستجوی مرجع تقلید هستند گاهی این كلمه را می شنوم كه می گویند می گردیم كسی را پیدا كنیم كه آنجا «سر بسپاریم» . می خواهم بگویم تقلیدی كه در اسلام دستور رسیده «سرسپردن» نیست، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است. تقلید اگر شكل «سرسپردن» پیدا كرد هزارها مفاسد پیدا می كند!
در اینجا حدیث مفصلی كه در این زمینه هست و نوشته ام، برای شما می خوانم. جمله معروفِ:
«فَاَمّا مَنْ كانَ مِنَ الْفُقَهاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً عَلی هَواهُ مُطیعاً لِاَمْرِ مَوْلاهُ فَلِلْعَوامِّ اَنْ یُقَلِّدوهُ »
كه از جمله سندهای تقلید و اجتهاد است جزء همین حدیث است و شیخ انصاری درباره این حدیث می گوید: آثار صدق از آن نمایان است.
این حدیث در ذیل این آیه كریمه است: وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ اَلْكِتابَ إِلاّ أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاّ یَظُنُّونَ.
این آیه در مقام مذمّت عوام و بی سوادان یهود است كه از علما و پیشوایان دین خود پیروی و تقلید می كردند، و دنباله آیاتی است كه روش ناپسند علمای یهود را ذكر می كند. می فرماید یك عده آنها همان مردم بی سواد و نادان بودند كه از كتاب آسمانی خود چیزی جز یك رشته خیالات و آرزوها نمی دانستند و دنبال گمان و وهم می رفتند.
📖مجموعه آثار شهید مطهری
🌼۲۳/زخرف:
وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ
قبل از تو هم در هر شهری که پیامبر هشداردهندهای فرستادیم، مرفّهان بیدردش اینطور میگفتند: «دیدیم که پدرانمان دنبال آیینی هستند. خب ما هم دنبالشان راه افتادیم!»
چند نکته پایانی:
✨استادصاحبی
دراصول دین تقلید جایز نیست.
باید درباره توحید ونبوت وامامت وعدل ومعاد
تحقیق کنیم ، اطلاعات لازم ویقین وایمان وباور داشته باشیم.
ولی در فروع دین باید جزو یک از این سه دسته باشیم:
یا #مجتهد
یا #محتاط
یا #مقلد
این فقط فقه شیعه اس که پویاست
اهل تسنن این موضوع نیست.
اگر مقلد هستیم از یک مرجع عادل و عاقل و زنده ، و شیعه و....
از شروع سن تکلیف تقلید کنیم.
محتاط به کسی میگن که ازکسی تقلید نمیکنه
هرمرجعی گفته احتیاط واجب عمل میکنه.
هرکدام میگه احتیاط واجب حرام
انجام نمیده.
خیلی سخته!
#پایان📚
سلام وقت بخیر.
👇یک نکته
دوست داشتن تمام قشر روحانیت و آخوند
برای مسلمین واجب #نیست.
🔸 و اما در زمان غیبت امام معصوم (ع) خود امامان فرمودن از فقهای دین پیروی کنید.
پس ماشیعیان درفروع دین یا باید
#مجتهد باشیم
یا #محتاط
یا #مقلد
اگرمقلد باشیم از یک مرجع تقلید که روحانی هست باید تقلید کنیم.
🔻 نکته بعد
‼️همین افراد مغرض و جاهلی که از دین و روحانیت ایراد میگیرند در زمان عقد و عروسی در دفترخانه چرا دنبال آخوند برای جاری کردن صیغه محرمیت میگردند؟!
‼️چرا در زمان فوت بستگان برای کفن و دفن و نماز میت و تلقین و قرآن و مداحی و... دنبال آخوند و فرد مومن میگردند؟
‼️و حتی برای اذان و اقامه گوش نوزاد و صیغه طلاق و.... ؟؟
👈 نمیگیم تمام آخوندها مقدس هستند، ولی باید آخوند فاسد را از آخوند صالح جدا کنیم. مگه همه دکترها و مهندس ها و نانواها و .... خوب هستند؟!
از بس دشمنان دین اسلام و تشیع تبلیغات علیه روحانیت میکنند برای کلاس گذاشتن هم که شده باید مخالف آخوند باشی و طرفدار حیوانات!!!
💠الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا
💠مردم خوابند وقتی مردند بیدار میشن.
متاسفانه عده کثیری از مردم هدف زندگی را رفاه و لذت کامل حرام و حلال و خوشگذرانی میدانند. خدا نکنه پرده حجاب بر قلب انسان به واسطه گناه کشیده بشه...
🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ «1» زمان حساب مردم نزديك شده است، درحالى كه آنان در بىخبرى، از آن روى گردانند!
🌹 مَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّن رَّبِّهِم مُّحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﻫﻴﭻ ﭘﻨﺪ ﺗﺎﺯﻩﺍﻱ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺳﺮﮔﺮم ﺑﺎﺯﻱ ﺷﺪﻧﺪ. (٢سوره انبیاء)
✍ استاد.صاحبی