هدایت شده از گروه هنری رسانهای الف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتوکلیپ | حقیقت مرگ
▫️مرگ انصراف قوی از عالم مادی است که برگشتپذیر نیست!
▫️تجربههایی که از مرگ ذکر میشود، نوعی انصراف است که در این تجربهها مساله اهل نجات و مساله حق بودن را باید توجه کرد.
🎙 گفتاری از استاد علی امینینژاد.
#فتوکلیپ
#زندگی_پس_از_زندگی
#استاد_امینی_نژاد
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این آخرین جملۀ دکتر #میثم_سفیدخوش در #برنامه_زاویه است؛ و من آن را مهمترین جملۀ ایشان در آن یکساعت میدانم.
🔺 او در این برنامه با موضوع «رابطۀ فلسفه و علوم انسانی» تلاش کرد بگوید که فلسفه باید تلاش کند «امکان گفتوگو» را برای علوم فراهم کند. فارغ از ایدۀ ایشان در این برنامه، فعلاً برایم همین یک جمله مهمّ است...
👈 ادامه در اینجا
@Maktabkhaaneh
🔰 گفتوگو بهمثابه امرِ مقدّس
🔸 طی سالهای متمادی از وقتی با علم #منطق آشنا شدم تا امروز، هرچه که گذشت، باورم به «گفتوگو» بیشتر شد. تاحدّی که گاهی فکر میکنم چهبسا بهتر بود #ارسطو بهجای اینکه انسان را «حیوانِ ناطق» معرفی کند، او را «حیوانِ اهلگفتوگو» معرّفی میکرد!
🔹 #سقراط که او را نقطۀ عطفِ دوران جدید تفکّر برای بشر میدانند، در کوچه و خیابان راه میرفت و با مردم معمولیِ شهر #گفتگو میکرد. مهمترین دیدگاههای فلسفی او در قالب #گفت_و_گو شکل گرفته است و به همین دلیل هرچه اثر از او (به روایتِ شاگردش #افلاطون ) باقی مانده، تحت عنوان «محاورات» منتشر شده است. نمونهی امروزیِ سقراط را در شیوهی استاد #ابراهیمی_دینانی میتوان یافت!
🔸 تا امروز هم، نه فقط #فلسفه، که اساساً «علم» هویّت خودش را در بستر گفتوگو سامان داده است. تاریخ دانشهای بشری در واقع تاریخِ گفتوگوهایی است که میان اندیشمندان رخ داده است. اساساً #تفکر در بستر گفتوگو شکل میگیرد و پیش میروَد و انسان با گفتوگو است که امکانِ ظهور و بروز خودش و انسانیّت خودش را پیدا میکند.
🔹 گفتوگو را نه امری عادی و روزمره، بلکه شاید بتوان حتی معجزهای نرم دانست که خدا آن را در اختیار بشر قرار داده تا به کمک آن بتواند، ناممکنها را دستیافتنی و به معنای حقیقی کلمه #پیشرفت کند.
🔺 این امر آنقدر در حقیقتیابی برای انسان کارآمد است که بخش قابل توجّهی از #قرآن -این معجزۀ آخرالزمانیِ خدا- هم بر همین اساس سامان یافته. تقریباً صفحهای از قرآن را نمیتوان یافت که حاوی یکی از مشتقّاتِ «قول» نباشد و از یک «گفتوگو» روایت نکند!... این امر چنان مهمّ بوده که بعضی از متفکّرین از آن الگوهای منطقی استخراج کرده و از خداوند متعال با عنوان «خدای گفتوگو» یاد کردهاند!
🔹 جامعۀ انسانی در سطح خرد و کلان نیازمند گفتوگو است. بدون گفتوگو، انسانیّت در جامعه کمرنگ میشود و هرجا که باب گفتوگو بسته باشد، قطعاً شکلی از توحّش امکان ظهور و بروز پیدا میکند.
🔺 اینها را گفتم که بگویم [هیچوقت در زندگی گفتوگو را رها نکنید. و هیچوقت راهِ گفتوگو را به خودتان نبندید.]
به قول #فاضل_نظری «راه بستن به صدا سنگدلی میخواهد»!...
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 تا «واجب عینی» نشده، سراغ ریاست نرو!
➕ خاطرۀ جالب آیتالله خامنهای (سایهاش مستدام) دربارۀ کاندیداتوریشان برای ریاست جمهوری
🔹 «بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم(تصمیم قطعی) بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم -حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ- دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است -هر دو را گفتند- گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم برخلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.
🔺 درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان به سراغ ریاست نرود و آن را دنبال نکند.
✔️ بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.»
🗓 بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره تبعات اخروی ریاست به تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از علامه محمد شجاعی (ره)
👁#امواج_چشم
🟢 اشعه و انواری یا امواجی از چشم ساطع می شود که در واقع آن قدرتی است و کمالی است؛
🔹اما با توجه به شخص مورد نظر، اگر از دید توحیدی برخوردار باشد و انسان موحدّی باشد، از این قدرت در جهت درست استفاده می شود و حتی نهایتا نفوذ آن، حجاب ها را کنار می زند و حقایق پشت پرده را می بیند؛
🔻برعکس کسی که موحّد نیست و مشرک است و یا قدرت روحی قوی برای کنترل در جهت صحیح آن ندارد، اثرات سوء امواج چشم، اثر می کند بر دیگران؛
🔸اصل این نفوذ از طریق چشم، از دل و قلب سرچشمه می گیرد؛ کسی که می ترسد اثر سوئی از طریق چشم بر دیگران بگذارد، با گفتن ذکر« ما شاء الله لاحول و لا قوه الا بالله » اثر آن را خنثی می کند.
" ۱۳۶۷ هجری شمسی "
#علامه_شجاعی(ره)
#آیت_الله_شجاعی (ره)
🌐 www.shojaee.org
✅ @shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟
👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل
همۀ آنچه که تاکنون علم جدید از جهان شناخته، درواقع کمتر از ۵درصدِ واقعیّتِ جهان است!
و امروز فیزیک جدید و کیهانشناسی به این کمال رسیده که فهمیده ۹۵% آنچه در جهان هست را اصلاً نشناخته و فقط تا این حد فهمیده که چیزی مبهم و رازآلود هست که شبیه ماده است (۲۷% ماده تاریک) است و چیز دیگری هم شبیه انرژی (۶۸% انرژی تاریک) است. اما اینکه دقیقاً چیست و کجاست، نمیدانیم!
🔺 فیلم بالا گزیدهای از قسمت چهارمِ برنامۀ علمیِ «راه شیری» است که به زبان ساده دربارۀ «مادۀ تاریک» و «انرژی تاریک» توضیح میدهد و آن دو را معرّفی میکند.
🔗 ادامهی برنامه شامل مصاحبه با دکتر کامران وفا را اینجا ببینید.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ در ستایش غیرت
«من ناموس کسی نیستم»؛
▪️این شعاری بود که سالهاست از طریق پرچمداران فمینیسم در داخل و خارج از کشور دهان به دهان شد و ماههاست به اوج خود رسیده تا زمینهی روانی را برای آزادی پوشش و روابط جنسی زنان فراهم کند. بماند که حاصل این آزادیها بیش از هرکس، کام مردان هوسباز را شیرین میکند و به اسارت زنان در قالب ابژهی جنسی ضریب میدهد.
▪️اما کجا هستند آنهایی که این لقمهی زهرآلود را در دهان دختران این سرزمین گذاشتند و حالا از دور به حماقتشان پوزخند میزنند؟!
آن نامردهایی که دوشادوش زنان خودفروخته هر روز در خیابان جولان میدادند و حافظان امنیت را بیغیرت و بیشرف میخواندند، به دنبال کدام غیرت و شرافت بودند؟!!
▪️مگر میشود مرد ایرانی بود و غیرت نداشت؟!
مگر میشود سالها از غیرت عباس شنید و بیتفاوت نسبت به حریم زنان عبور کرد؟!
برای مرد با شرف فرقی نمیکند زنِ مورد بیاحترامی مادرش باشد یا خواهرش یا دختری غریبه و حتی بیحجاب! همه را ناموس خودش میبیند؛ نه به معنی غلط تسلط بر زن که به معنی درست حمایت از زن.
مرد با غیرت برای زن احترام قائل است.
حاضر است جانش را بدهد ولی ناموسش در خطر و هتاکی نباشد!
▪️روزی در کربلا، روزی در مرز ایران، روزی در کردستان عراق، روزی در سوریه و امروز هم در کف خیابانهای شهر!!!
⚫️ پ.ن:
شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری چند تن از اراذل با دو دختر جوان شده و در اقدامی شجاعانه و غیرتمندانه، بلافاصله برای نجات دختران اقدام میکند که مورد حملهی ناجوانمردانهی اراذل از پشت سر و روبرو قرار میگیرد و به دلیل شدت جراحات وارده به قلب و خونریزی زیاد ساعتی بعد در بیمارستان به شهادت میرسد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از بر پا
حالا که دشمن از لباس روحانیت که رخت سربازی امام عصر عج است و رخت خادمی مردم، احساس خطر کرده...
حالا که پوشیدن این لباس شده نماد دشمنی با همه هویت طاغوت....
پس
یا علی مدد.
این لباس رزم است، لباس خدمت، لباس عزم برای نصرت و پای کار آمدن.
کنار پیکر غرق به خون طلبه شهید و خادم نظام،
کنار مزار فاطمه انقلاب رضوی،
در شهر خون و شهر قیام،
در ایام شهادت شاگرد روح الله و معلم جهاد تبیین مطهری عزیز،
به یاد شهدای مظلوم اغتشاشات که در خون خود پر پر زدند،
بال میگشاییم.
دشمن این مردم را نشناخته و نخواهد شناخت....
بسم الله الرحمن الرحیم
@ali_mahdiyan
هدایت شده از نامه جمهور
🖋شماره ۱ و ۲ فصلنامه «نامه جمهور»، بهار ۱۴۰۲ منتشر شد:
📌 در هفت فصل به همراه ویژهنامه «آینده عدالتخواهی»
📌 تعداد صفحات: ۶۴۰ صفحه
♨️ #مدیرمسئول: روحالله رشیدی
♨️ #سردبیر: مجتبی نامخواه
🔰 با آثار و نوشتارهایی از
✔️ عماد افروغ
✔️ حسن سبحانی
✔️ محسن قنبریان
✔️ حسن رحیمپور
✔️ وحید جلیلی
✔️ مصطفی زالی
و...
🔶 فصلها:
🔹 #ایده: نوشتارهایی در تمنای عدالت
🔹 #مسئله: بررسی و جمعبندی پیرامون مهمترین مسائل ایران
🔹 #تجربه: هویت سوژه انقلابی و عدالتخواه
🔹 #اندیشه: در جستجوی نظریه عدالت
🔹 #عرصه: بررسی فرهنگ و کتاب از منظری عدالتخواهانه
🔹 #آینه: جمهور عدالتخواه
🔹 #نقشه: راهبردهای سوژه انقلابی
◀️ در ویژهنامه آینده عدالتخواهی میخوانیم:
✅ آینده عدالتخواهی
✅ پارلمان عدالتخواهی
✅ عدالتخواهان در برابر عدالتخواهان
✅ کالبد شکافی ذهنیت عدالتخواهان
➖➖➖➖
‼️ برای تهیه نامه جمهور با ۱۰٪ تخفیف و #ارسال_رایگان مبلغ ۱۳۵هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه ادرس پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
🌋 سرنوشت کوهها در روز قیامت
👈 آیتالله جوادی آملی: این از آن بخشهای قرآن است که معنایش قابلفهم نیست❗️
🔸 (مقدمه) در این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که فرمود: «وَتَّدَ بالصُّخورِ مَیَدانَ أَرضِه» «مَیَدان» یعنی اضطراب. فرمود ذاتاقدسالهی بهوسیلۀ این صخرههای عظیمِ سلسله جبال، جلوی اضطراب و حرکت زمین را گرفته؛ اما در قیامت خود اینها میلرزند! همین کوههایی که اساساً برای آرامش زمین، به منزلۀ میخهایی هستند که زمین با آنها محفوظ میماند، در روز قیامت خود اینها میلرزند.
⁉️ بحثهای [قرآن دربارۀ] قیامت را آدم اوایلش را میفهمد؛ اما قدری جلوتر که میرود، یا باید توجیه کند یا اینکه اعتراف کند که ما این را نمیفهمیم!
🔹 ببینید درباره این کوهها از رسولخدا (ص) سؤال کردند که در قیامت با این سلسلهجبال چه میکنند؟ فرمود: ﴿و یسئلُونك عنِ الْجِبالِ فَقُلْ ینسِفُها ربی نسفاً﴾ در آن روز کوهها را در هم میکوبد و خرد میکند، ﴿فَكَانَت سَراباً﴾ این مقدار که کوهها را در هم میکوبد، ریز میکند، زمین را مسطح میکند، پستی و بلندی در زمین نیست میشود، تا اینجا قابل فهم است؛ اما ﴿فَكَانت سراباً﴾ قابلفهم نیست!
🔹 چون قابل فهم نیست، خیلی از مفسّرین این «کانَت» را به معنی «صارَت» (دگرگون شدن) معنا کردند؛ یعنی «صارَت سراباً». که چنین معنا شود: «در آن روز کوهها به سراب و نیستی و توهّم تبدیل میشوند» ما اگر دلیل قطعی داشتیم که اینچنین است، میگفتیم «کانَت» به معنی «صارَت» است؛ [اما چنین دلیلی در دست نیست]
🔹 ﴿كَانت سراباً﴾ یعنی برای شما معلوم میشود که این از اساس سراب بوده؛ اصلاً کوهی در عالم نبوده! این است که آدم نمیفهمد. اگر برهان قطعی داشتیم یا روایتی داشتیم، بله میگفتیم این «کانَت» به معنی «صارَت» است؛ اما ﴿فَكَانت﴾ یعنی قبلاً هم همین طور بوده و شما خیال میکردید که در عالم کوه هست! خیلی از چیزها در نظر آدم بزرگ میآید، بعد معلوم میشود که اینطور نبود...
🔹 سراب یعنی هیچ. سراب غیر از آینه است. تصویری که در آینه میافتد هم چیزی نیست، چیزی در آینه نیست ولی آینه راست میگوید. یعنی این تصویری که در آینه هست، آینه واقعاً آن شخص را نشان میدهد، دروغ نمیگوید و راست میگوید. چیزی که روبهروی آن نباشد را نشان نمیدهد. آینه این طور است؛ اما سراب دروغ میگوید. فرمود: ﴿فَكانت سَراباً﴾، این را واقعاً ما نمیفهمیم!
🔸 تازه این «کانَت» را اگر به معنی «صارَت» هم بگیریم -که زمخشری و امثالش چنین گفتهاند- تازه اگر این را قبول هم بکنیم باز نمیفهمیم. چون هرچه شود، «سراب» نمیشود؛ به هر حال به صورت دیگری تبدیل میشود و آن دیگری واقعیتی دارد، نه اینکه هیچ باشد!
🎙 درس تفسیر به تاریخ ۲۲ و ۲۵ آذر ۱۳۹۶
#ابدیت #قیامت #وحیشناسی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل همۀ آنچه که تاکنون علم
35.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ کیهان بهسمتِ ناکجاآباد!
⁉️ کیهان به کدامسو میرود؟ عمر جهان مادّه چقدر پیشبینی میشود و سرنوشت آن چه خواهد شد؟
👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش دوّم
دکتر کامران وفا |(استاد دانشگاه هاروارد و از برجستهترین فیزیکدانان معاصر دنیا) در این مصاحبهی ویدئویی (از قسمت چهارم برنامهی علمی «راه شیری») ، پروژهی علمیاش که بر مبنای #نظریه_ریسمان در حال انجام است و بر محور «انرژی تاریک و مادۀ تاریک» شکل گرفته است را توضیح میدهد و از «سرنوشت کیهان» سخن میگوید...
🔗 بخش اوّل را اینجا ببینید.
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ مدرنیته بهمثابه ایدئولوژی
✖️ «مدرنیسم» را به غلط برای ما «سلامکردن به دوران جدید» معنا کردهاند؛ که یعنی هر آنچه جدید و نو و بهروز و جذّاب است، مدرن است؛ خیر دروغ به عرضتان رساندهاند!
▪️حقیقتِ #مدرنیته یک «دین جدید» است. دینی که بر مبنای «منِ استعلایی» شکل گرفته و امتدادش چیزی جز «منِ حیوانیِ انسان» نیست که در آن «نفس أمّاره» میدانداری میکند و در این جهت #سیریناپذیر و #تمامیتخواه است!
انقدر تمامیتخواه که هر گرایشِ حیوانی (که حتی حیوانات هم از آن ابا دارند) را با افتخار، نهتنها به رسمیت میشناسد، بلکه صیانت از تجلّیاتِ این «حیوانیّتِ بل هُم أضلّی» را وظیفۀ خودش هم میداند!
🔺 در این دینِ تمامیتخواه، شما یا این حیوانیّت را با همۀ ابعاد و امتدادهایش میپذیری یا محکوم به مرگ هستی! لذاست که یکی را بخاطر آتشزدنِ پرچمِ همجنسگرایان به ۱۶ سال زندان حبس میکنند یا کودکی را به جرم اینکه از پدرومادرش آموخته همجنسگرایی کار بدی است، از والدینش جدا میکنند تا به رسمِ دین خودشان تربیتش کنند و در عوض برای بچهها «پدوفیلی (گرایش جنسی به کودکان)» را عادیسازی میکنند و اگر هم کسی بخواهد مخالفت کند، به همان سرنوشت تلخ و تاریک محکوم است!
🔸 آری #مدرنیته بمعنای دقیق کلمه یک «دین» و حامل یک «ایدئولوژی» (در عمیقترین و رادیکالترین شکل) است و دروغ گفتهاند آنانکه گفتهاند دوران ایدئولوژیها به پایان رسیده است!
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
♨️ منِ استعلایی بهمثابه فلسفۀ استعمار!
📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریهی فلسفیِ بیگناه، بلکه یک سلاح سیاسی با قدرتی عظیم است.
🔹 حتی زمانیکه این نظریه پیامرسانِ نوعی برابریطلبیِ رادیکال شد و حساسیت جهانی و انتظار طولانی را در این خصوص ایجاد کرد، باز هم توجیهکنندهی رواداریِ بیحدوحصری نسبت به نگاه پدرمآبانه و خودبرحقبینیِ اروپاییان نسبت به دیگر جوامع بود.
🔸 این توجیهگری وظیفهای بر عهدهی «فیلسوفان سفیدپوست» بود. فیلسوفانی که هرگز حتی زادگاهشان را ترک نکرده بودند، خود را خبرگان «طبیعت بشر» معرفی میکردند، و قوانین اخلاقیِ تمدنها و «وحشیان» را هزاران مایل دورتر از محدودهی دانششان بررسی میکردند.
🔺 #کانت هیچگاه ایالت کُنیکسبرگ را ترک نکرد، اما اصرار داشت که در بندرگاه شلوغ این شهر این فرصت را دارد که کل بشریت را نظاره کند!
📕 فلسفهی قارهای (از مجموعه تاریخ فلسفهغرب آکسفورد) ؛ رابرت سی.سالمن ؛ ترجمه محمدمهدی اردبیلی ؛ ص ۱۲-۱۳
#غرب_شناسی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رفتار کم نظیر با علمای گذشته!
🎥 چه بودیم چه شدیم؟!
❗️پس از سوءقصدهای اخیر، سخنان یک معمم بازتاب زیادی یافت، وی گفت:
«امروزه بین #مردم و #روحانیت فاصله افتاده و ما راه را #اشتباه رفتیم!
قبلا در قم اگر بیحجابی به روحانی میرسید خود را جمع میکرد!...
ما قبلا این روزگار را نداشتیم!
قبلا چه رفتاری با روحانیون میشد؟
امروز چطور؟»
♨️ اما علمای بزرگ گذشته، شرایط آن روزگار را چگونه توصیف میکنند؟ در کلیپ بالا ببینید...
#روحانیت_و_مردم
#حرمت_روحانیت
#احترام_روحانیت
@Manahejj
مکتبخانه
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل همۀ آنچه که تاکنون علم
💠 خدای حرکتها
آیتالله جوادی آملی:
🔹 همهی ستایشها ویژهی خداست: «اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العـٰلَمین» چون ستایشِ هر ستایشگری در برابر کمالی ستودنی است و همهی کمالاتِ هستیداران، از ذات اقدس ربوبی است.
🔺 خروج از قوّه به فعلیّت و از فقدان به وجدان در اصطلاح فیلسوفان، «حرکت» خوانده میشود و هر حرکتی، فاعل و محرّک و مقصدی دارد که باید واجد مطلق و واجب بالذّات باشد، از این رو در نیایشهای عرشی معصومان (علیهمالسلام) آمده است: «اللهمّ مُحرِّکَ الحرَکات و مُبدِءَ نهایَةِ الغایات».
📖 ادب فنای مقرّبان ؛ ج۸، ص ۲۵
📌 ترجمه دعا: خدایا ای حرکتبخشِ حرکتها و آغازکنندۀ حرکتها بسمتِ مقصدها!
(البلد الامین، ص ۳۴۹؛ المصباح فی الادعیة، ص ۲۶۵ )
📸 تصویر: یکی از شاهکارهای ثبتشده توسط تلسکوپ جیمزوب از سحابیِ کارینا.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
💠 اخیــــراً مناقشههایی پیـــــــرامون اصول و سیـاســـتهای اقتصـــادی جمهوری اسلامی در گرفته و ایـن گفتگـــوها اگرچه با تأخیــــر، زمینــه بازگشــت دوباره به سرچشمه اندیشـههای اقتصـــادی و بازخـــوانی قوانیـــــــن اساسی و سیـاســـتهای کلان جمهوری اسلامی در اقتصـــاد را تمهیــــــد و تدارک نموده است. ایـن فرصت را مغتنم بشماریــم و به استقبال آن برویــم.
🔰کارگاه یک روزه اصول سیاستها و نهادهای اقتصادی جمهوری اسلامی(۱)
🖇آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
▫️تعدادجلسات: ۶ جلسه ۶۰ دقیقهای
▫️زمان برگزاری: پنجشنبه(۲۱ اردیبهشت)، ساعت ۷:۳۰ الی ۱۶:۳۰
▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود)
قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
🎴لینک ثبتنام:
http://www.negahschool.ir/product/workshop-economy/
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۴ در ارتباط باشید.
#دبیرخانههماندیشیپیشرفتاسلامی
#مرکزعلومنویناسلامی(معنا)
@maana_hamandishi
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 بدهی ملی آمریکا
🔹 1ژانویه 2000: 5.7 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2010: 12.3 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2020: 23.2 تریلیون دلار
🔹1ژانویه 2023: 31.4 تریلیون دلار
🔻 روند تصاعدی افول آمریکا از منظر اقتصادی
@StrategicNews_ir
📍 «من احساس میکنم امام واقعاً حکیم بود؛ همان معناى حکمت؛ همان «صیرورة الانسان عالماً عقلیّاً مضاهیّاً للعالم الحسّى»، مصداق کاملش آن مرد ملکوتى و الهى بود.
آدم احساس میکرد که تمام حقایق عالم، منعکس در روح او است؛ یک چیزهایى را به وضوح و روشنى -نه با استدلال و با ترتیب مقدّمات معمولى؛ نه، با همان نورانیّت نفسانى خودش، با حکمت خودش- خوب میفهمید که آدم بایستى زحمت میکشید و به قول معروف، عصازنان و کورکورانه خودش را میرساند به آنجایى که ایشان با یک نگاه ربّانى و نورانى به آن رسیده بود و فهمیده بود. واقعاً ایشان یک حکیم الهى بود.
این مرد حکیم الهىِ مجرّبِ دلسوزى که چند سال هم این جامعه را اداره کرده بود -آن روز هفت سال، هشت سال- مهمترین مسئله را همین چند کلمه میدانست که یکیاش «رُحَماءُ بَینَهُم» است. باز هم من وصیّت حقیقى امام را این میدانم. بر سلایق باید پا گذاشت؛ آنجایى که موجب جدا شدن از دیگران است، چه برسد به اهواء و هوسها و انگیزههاى مادّى که حالش معلوم است.»
🗓 حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) ؛ ۱۳۶۸/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از أخٌفيالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر مادرید این تصاویر رو نبینید😭
لعنت خدا بر صهیونیسم
لعنت خدا بر صهیونیستها
لعنت خدا بر اسقاطیل و هرچی غاصب سرزمین فلسطینه
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است.
▫️تخصّصگرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص.
سید علی خامنه ای ۱۸/۰۲/۱۳۹۸
🔹یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی.
🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فقط یه حرومزاده اسرائیلی میتونه به کودککش بودن خودش افتخار کنه
@BisimchiMedia
هدایت شده از مهدوی ارفع
♦️تعجب امیرالمؤمنین علیهالسلام از شش گروه
۱.#در_شگفتم از بخيل؛ به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند. در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند، امّا در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود.
۲.و #در_شگفتم از متكبّر كه ديروز نطفه اى بى ارزش، و فردا مردارى گنديده خواهد بود،
۳.و #در_شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد،
۴.و #در_شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است،
۵.و #در_شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد،
۶.و #در_شگفتم از آن كس كه خانه نابود شدنى را آباد مى كند، امّا جايگاه هميشگى را از ياد برده است.
نهجالبلاغه حکمت ۱۲۶
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
@mahdavi_arfae
📛 مخالفت رهبر انقلاب با مصوّبهی شورایعالی امنیت ملّی در زمان دولت خاتمی، مبنی بر ورود به جنگ با طالبان!
👈 یک نمونه از مدیریت بحران و جلوگیری از ورود ایران به جنگ نظامی توسّط رهبر معظّم انقلاب
👤 محسن امینزاده، معاون وزیر خارجه دولت خاتمی:
🔸 طالبان به سرکردگی طلاب افغان مدارس علمیه پاکستان، با تفکراتی قشری و افراطی، از سال ۱۳۷۵ با حمایت های گسترده پاکستان و عربستان سعودی، از پاکستان به افغانستان هجوم برده و در میانه جنگهای داخلی افغانستان، بین گروههای تشکیلدهنده دولت مجاهدین، به آسانی، عمده سرزمینها را اشغال کردند؛ گروههای متحد ایران، متشکل از بخش مهمی از پشتونها، تمامی شیعیان و فارستباران و اقوام دیگر، تدریجا به مناطق شمال عقبنشینی کردند و نهایتا بخش موثری از آنها به فرماندهی احمدشاه مسعود، در ارتفاعات پنجشیر، موضع گرفتند؛ کمکهای ایران به شیوههایی مشابه به افغانهای نزدیک به ایران با پیشینهای ۱۵ ساله تداوم داشت؛
🔸 در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به دنبال قتل عام پرسنل کنسولگری ایران در مزار شریف توسط گروهی ناشناس که ادعا میشد طالبان، هستند، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه در ۲۵ مرداد به دیدار هاشمیرفسنجانی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گزارش سقوط مزارشریف را میدهد؛ قاسم سلیمانی اطلاع میدهد که جبهه متحد افغانستان به خاطر اختلافات میان خود، در مقابل هجوم طالبان دفاع نکرده است؛ او به نقل از احمد شاهمسعود، از قول ژنرال اسلمبیگ، فرمانده نیروی زمینی سابق ارتش پاکستان، رویاهای بعضا جنونآمیز نظامیان پاکستان و حمید گل، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان برای دخالت در افغانستان و آسیای میانه در جهت گسترش اسلام را تشریح میکند؛
🔸احمد شاهمسعود در مذاکره با سایر نظامیان ایرانی، خواهان تصرف هرات در حمله مشترک و با پشتیبانی سلاحهای سنگین ایران، میشود؛ این پیشنهاد با حمایت علاءالدین بروجردی، معاون آسیای وقت وزیر خارجه دولت خاتمی و نماینده ویژه وقت دولت خاتمی در موضوع افغانستان، سرلشگر علی شمخانی، وزیر دفاع دولت خاتمی، سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی، رییس وقت ستاد کل نیروهای مسلح و معاون امور دفاعی میرحسین موسوی در زمان نخستوزیری، سرلشگر سیدرحیم صفوی، فرمانده وقت کل سپاه و علی لاریجانی، رییس وقت سازمان صداوسیما، در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی که ریاست وقت آن شورایعالی نیز با سیدمحمد خاتمی، رییسجمهور وقت بود، تصویب و گزارش آن توسط علی ربیعی برای رهبر انقلاب ارسال میشود؛
🔸علی ربیعی، مشاور خاتمی و مسئول اجرایی دبیرخانه در گزارش جداگانهای برای رهبری، فضای بحثها و مخالفت شدید سردار محمد باقری، معاون وقت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح (رییس فعلی ستاد کل نیروهای مسلح) و سرلشکر شهبازی، رئیس وقت ستاد ارتش را نیز گزارش میکند (به عبارتی، بقیه حاضرین، حداقل، مخالف شدیدی نداشتند)؛ نگرانی اصلی آنان، گرفتار شدن نظامیان ایران در باتلاق افغانستان و خطرات آن است؛
🔸این نامه، حدود ساعت ۲ نیمه شب ۲۸ مرداد، برای رهبری ارسال میشود که بلافاصله در ساعت ۵ صبح ۲۸ مرداد، پاسخ رهبری دریافت میشود که اعلام میکنند: ما وارد این باتلاق نخواهیم شد و تصریح میکنند که ورود نیروهای مسلح ایران به باتلاق افغانستان مجاز نیست و تدابیر دیگری انجام شود؛
🔸علی لاریجانی پس از جلسه شورای امنیت به دیدار هاشمیرفسنجانی می رود و از اینکه در شورای عالی امنیت ملی در مورد افغانستان به نتیجه نرسیدهاند شکایت میکند و میگوید که با نظر رهبری، عملا دخالت نظامی مقدور نیست؛ ۲ شهریور در دیدار رهبری با آقای هاشمی مسئله افغانستان مطرح می شود؛ رهبری با اقدام نظامی در افغانستان مخالف هستند، ولی نظامیان دستور دارند که به استعداد شش لشکر از سپاه و ارتش برای کنترل شرارتهای احتمالی طالبان و آمادگی برای اقدام احتمالی، فقط در مرز، مستقر شوند؛
🔸ظاهرا نظر رهبری این بوده است که «افغانستان مانند باتلاق است؛ هرکسی که واردش شده، نتوانسته آبرومندانه خارج شود؛ رهبر انقلاب، معتقد بودند که نشان دادن واکنش ضروری است، اما باید هشیارانه، تمامی شرایط واکنش مسلحانه را در نظر بگیریم.»
📝 برگرفته از یادداشت محسن امینزاده، معاون وزیر خارجه دولت خاتمی در روزنامه سازندگی و همچنین به نقل از امینزاده در کتاب عزیمت تهران نوشته فلینت و هیلاری لورت.
✅ ۱۲ شهریور ۱۳۷۷ | رهبر انقلاب در پاسخ به مطالبهی یکی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر اینکه «بهعنوان رهبر انقلاب، خواهشمندم تدابیری اتّخاذ فرمایید تا در گرداب افغانستان وارد نشویم.»
👈 «اگر مرادتان گرداب جنگ افغانستان است، انشاءالله چنین چیزی پیش نخواهد آمد و من در این قضیه بخصوص، مراقبت ویژهای داشتهام و انشاءالله خواهم داشت.»
@Maktabkhaaneh