هدایت شده از گاه نوشت | مجید تقی زاده
زمان:
حجم:
14.73M
♻️ آیت الله جوادی آملی: مقایسۀ جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین
🔹جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین بهتر است...
🔰 از دید آیت الله جوادی آملی- حفظهالله تعالی-:
این مسلّم است که احدی با اهل بیت- علیهمالسّلام- قابل مقایسه نیست اما بحث بر روی حکومت و تمام ارکان آن است و نه صرفاً شخصیت و ویژگیهای شخص حاکم....
چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا و چهل هزارتا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همهٔ حکومتها وجود داشته، مهم اصل آن نظام، ارکان آن و تلاش برای رفع اشکالات است که در این نظام وجود دارد.
@gah_newesht
هدایت شده از مجله باور
نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع و در اختیار مخاطبان قرارمیگیرد.
این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم شما مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دینپژوهی است.
🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت ویلفرد مادلونگ، شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه وتنظیم شده است.طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم شیخ تمام شاخههای شیعهشناسی به ایشان اختصاص دارد.
🗒دیگر پرونده خواندنی نخستین شماره باور، دین و هنر است که به دبیری ساجده ابراهیمی و به بهانه خودکشی کیومرث پوراحمد به سراغ فراز و فرودهای نمایش نیستی درسینما، انیمه و ادبیات میرود و با مرور پیوند میان هنر و دین، خودکشی را در تاریخ هنر مطالعه میکند.
🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز میکند.
خنفرکه در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهارکه به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرتهبرداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.
این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشتهایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبههایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانهای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.
@baavarmag
مکتبخانه
نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع و در اختیار مخاطبان قرارمیگ
نقدی بر کتاب «دولت و اجرای شریعت» از آقای محمّد سروش محلاتی داشته ام که در شمارۀ اوّل نشریۀ باور منتشر شده است.
@Maktabkhaaneh
1.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ یک نکتۀ اساسی برای دستگاه محاسباتی
🗓 ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
@Maktabkhaaneh
5.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 ضرباهنگ تمدّنیِ این سخنان رو حس میکنی؟...
@Maktabkhaaneh
3.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«فرماندۀ کلّ قوای نظامی» است. فرماندهان نداجا اذعان دارند که صفر تا صدِ این پیشرفتِ تمدّنی، مدیونِ راهبری و فرماندهیِ شخص اوست.
امّا در مقامِ تحلیل، این دستاورد تمدّنی را در سبدِ «انقلاب اسلامی» تعریف میکند!
نه ذرّهای «منیّت» در وجود اوست، و نه برای خودش هویّتی فارغ از انقلاب تعریف کرده این مرد!...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
از همدلی تا حضور.pdf
حجم:
1.21M
📕کتابچه | از همدلی تا حضور
🌷تقدیم به آستان اباعبداللهالحسین علیهالسلام به امید گوشه چشمی.
▫️این کتابچه شرح مختصر زیارت اربعین، به بیان استاد آیتالله سید یدالله یزدانپناه است.
✍️کاری از مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و انتشارات آلاحمد علیهمالسلام.
#اربعین
#از_همدلی_تا_حضور
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از مستوره | فاطمه مرادی
چندهفتهست دنبال صفحاتی میگردم که بشه ازش محتوای قرآنی درست گرفت. فکر میکنید چی پیدا کردم؟ عمدتا صفحات وابسته به وهابیهاست یا اهل سنت. پس ما شیعهها چه میکنیم؟
@masture
📍سیاست در کشاکشِ امامت و سلطنت
🔹 ماجرای ولایتعهدی امام رضا علیهالسلام برای حکومت مأمون احتمالاً پیچیدهترین و بغرنجترین ماجرای دوران امامت است.
❗️حتّی از ماجرای صلح امام مجتبی علیهالسلام (که انقدر پیچیده بود که حتّی اعتراض خصّیصین از اصحاب را هم برانگیخت) پیچیدهتر! تنها چیزی که باعث شد شیعیان امام رضا علیهالسلام همچون زمان امام حسن علیهالسلام به ایشان اعتراض نکنند، پُختگی و رشد تفکّر سیاسیِ شیعیان در کورۀ حوادث تاریخی در حدّفاصل زمان صلح تا ولایتعهدی بود.
🔹 مهمترین بُعد پیچیدگیِ ماجرای ولایتعهدی چالش «مشروعیت» بود!
مأمون خود را عمیقاً ارادتمند به امام رضا علیهالسلام نشان میداد و اصلاً دعوت از حضرت از مدینه به خراسان برای این بود که حکومت به حضرت تحویل دهد. بعد که حضرت حکومت را قبول نکردند، پیشنهاد ولایتعهدی را مطرح کرد.
1️⃣ چالش اوّل اینست که شیعه بیش از صد سال برای تشکیل حکومت علوی مبارزه کرده بود؛ پس چرا حضرت پیشنهاد دراختیارگرفتنِ حکومت را قبول نکردند؟! چرا حضرت این فرصت بینظیر را از دست دادند و آیا این نمیتوانست به معنای تأیید مشروعیت مأمون باشد؟
2️⃣ چالش دوّم اینست که چرا حضرت لااقل پیشنهاد ولایتعهدی را -ابتدائاً- ردّ کردند؟! آیا این فرصتی نبود که ایشان بعد از مرگ مأمون حکومت علوی را تشکیل دهند؟ اگر هم گفته شود که این بمعنای این ردّ مشروعیت مأمون بود، پاسخ اینست که خب وقتی حضرت به حکومت میرسیدند، حکومت به صاحب حقیقیاش میرسید و مشروعیت مییافت. پس مشکل کجا بود و چرا امام این پیشنهاد را ردّ کردند؟!
3️⃣ چالش سوّم اینست که اگر به هر دلیلی تحویلگرفتنِ حکومت و قبول ولایتعهدی به مصلحت نبود، پس چرا بعد از تهدید به قتل، حضرت پذیرفتند؟! آیا با پذیرفتن آن، مُهر تأیید بر مشروعیت مأمون نزدند؟!
❗️آیا -نعوذبالله- حضرت از مرگ ترسیدند که ولایتعهدی را پذیرفتند؟ مگر نهاینکه همۀ امامان بالأخره شهید میشدند؟ پس چه باک که ایشان با نپذیرفتنِ ولایتعهدی و شهادت خود، نامشروعبودنِ مأمون را فریاد بزنند و حتی چهبسا همچون جدّشان سیّدالشهداء (ع) با خون خود، باعث قیام شیعیان و نابودیِ حکومت مأمون پس از خود شوند؟
🔸 آیا با پذیرفتنِ ولایتعهدی، امام رضا علیهالسلام مجبور نشدند در زمینِ تدبیر و سیاستورزیِ مأمون بازی کنند و پازل او را تکمیل نکردند و این نهایتاً آیا کمک به حکومت مأمون نبود؟
❓و سؤال اساسیای که در پسِ همۀ این پرسشها نهفته، اینست که «هدف مأمون از این اقدامات عجیب و بیسابقه در تاریخ امامت، چه بود؟!»
📝 اینجا به جای پاسخ به این پرسشها، میخواهم مقالۀ تحلیلی و عمیقی را معرّفی کنم که به بهترین پاسخ را به این پرسشها داده است. بهترین تحلیل از پیچیدهترین ماجرای سیاسیِ دوران امامت را کسی میتواند ارائه دهد که علاوهبر تخصّص در تاریخ و سیرۀ امامان معصوم علیهمالسلام، خود نیز فهم درستی از امر سیاسی و پیچیدگیهایش داشته باشد. شخصی همچون «آیتالله سیدعلی خامنهای».
🔹ایشان در این مقاله، شیوۀ خاصّی را برای تحلیل سیرۀ سیاسیِ امام رضا علیهالسلام پی گرفته:
برای روشنشدن معنا و علّت کنشهای سیاسیِ امام، ابتدا معنا و علّت تصمیمات و اقدامات سیاسیِ دشمن یعنی مأمون عبّاسی را تشریح کرده و نشان میدهد که چگونه حضرت ابوالحسن الرضا علیهالسلام با یک «نبرد پنهانیِ سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند» مواجه شدند.
این مقاله که در واقع متن پیام ایشان به «کنگرهی علمی بینالمللی امام علیبنموسیالرضا علیهالسّلام» در سال ۱۳۶۳ است، در عین اختصار، یک تحلیل تاریخیِ جامع دربارۀ این ماجرا است.
🔺 تجربۀ شخصی خودم پس از مطالعۀ این مقاله (که گاه با تپش قلب همراه میشد) اوّلاً دریافت جدیدی از باهوشی و زیرکی عجیبِ دشمن (مأمون) بود! و ثانیاً حیرت و شگفتزدگی بخاطر ابعاد عمیقِ سیاستورزیِ الهیِ حضرت رضا علیهالسلام که به بهترین نحوِ ممکن، مکرهای او را به ضدّ خودش تبدیل کرد و باعث رسوایی و بیآبروییِ خود او شد.
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ماجرای ولایتعهدی امام رضا علیهالسلام برای حکومت مأمون احتمالاً پیچیدهترین و بغرنجترین ماجرای دوران امامت است...
🔖 متن یادداشت + معرّفی مقاله
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از .
📜 حیرت میوه شیرین سالکی است که به فناء کامل رسیده و وحدت را در کثرات می بیند و کثرت از وحدت قاهره می بیند، و چه حیرتی!
📚 ترجمه و شرح مصباح الانس ص ۲۸۳۷/استاد نائیجی
@ostadnaeiji
معنای حکمت.mp3
زمان:
حجم:
589.9K
💎 معنای «حکمت» در قرآن و تطبیق آن با معنای رایج میان فلاسفه
آیتالله خامنهای ؛ ۷۵/۰۲/۲۶
@Maktabkhaaneh