آرامش ناشى از عقلانيّت.jpg
حجم:
1.06M
💠 آرامشِ ناشى از عقلانيّت
#استوری
رهبر انقلاب:
«بعضىها انقلابىگرى را با رفتار هيجانى اشتباه ميگيرند!... امام از همه انقلابىتر بود؛ واقعاً ماها گاهی كم مىآورديم، امّا امام هيچوقت كم نياورد؛ از همه انقلابىتر امام بود، از همه عاقلتر هم امام بود؛ از همه پختهتر و سنجيدهتر كار ميكرد و حرف ميزد.»
#عقلانیت_انقلابی
#ومضات
@Maktabkhaaneh
💢 تمثیلِ انتظارِ انقلابی
🔖 اگر از مهارتِ رماننوشتن بهرهای برده بودم، این تمثیل را تبدیل میکردم به قصهای برای تبیین مسئلهی «انتظارِ فرَج» در روایت انقلاب اسلامی:
🔹 «جهت و وجهۀ دوم [از مسئله #مهدویت] عبارت است از میدان زندگی اجتماعی و عمومی و آنچه که مربوط به سرنوشت بشر و ملتهاست. در این زمینه، اعتقاد به قضیّۀ مهدی و موضوع ظهور و فَرَج و انتظار، گنجینهی عظیمی است که ملتها میتوانند از آن بهرههای فراوانی ببرند.
▪️ شما کشتیای را در یک دریای توفانی فرض کنید! اگر کسانی که در این کشتی هستند، عقیده داشته باشند که اطرافشان تا هزار فرسنگ، هیچ ساحلی وجود ندارد و آب و نان و وسایل حرکت اندکی داشته باشند، چه کار میکنند؟
🔸 آیا هیچ تصوّر میشود که اینها برای آن که حرکت کنند و کشتی را پیش ببرند، تلاشی بکنند؟ نه؛ چون به نظر خودشان، مرگشان حتمی است. وقتی انسان مرگش حتمی است، دیگر چه حرکت و تلاشی باید بکند؟ امید و افقی وجود ندارد.
🔻 يكى از كارهايى كه مىتوانند انجام دهند، اين است كه در اين مجموعهى كوچك، هركس به كار خودش سرگرم شود. آن كسى كه اهل آرام مردن است، بخوابد تا بميرد و آنكه اهل تجاوز به ديگران است، حق ديگران را بگيرد تا آنكه چند ساعتى بيشتر زنده بماند.
🔺 طور ديگر هم اين است كه كسانى كه در همين كشتى هستند، يقين داشته باشند و بدانند كه در نزديكى شان ساحلى وجود دارد. اينكه آن ساحل دور و يا نزديك است و چقدر كار دارند تا به آن برسند، معلوم نيست؛ اما قطعاً ساحلى كه در دسترس آنهاست، وجود دارد. اين افراد چه كار مىكنند؟ تلاش مىكنند كه خود را به آن ساحل برسانند و اگر يك ساعت هم به آنها وقت داده شود، از آن يك ساعت براى حركت و تلاش صحيح و جهت جهتدار، استفاده خواهند برد و فكرشان را روى هم خواهند ريخت و تلاششان را يكى خواهند كرد تا شايد بتوانند خود را به آن ساحل برسانند.
📍اميد، چنين نقشى دارد. همين قدر كه اميدى در دل انسان به وجود آمد، مرگ بالهاى خود را جمع مىكند و كنار مىرود. اميد موجب مىشود انسان تلاش و حركت كند، پيش ببرد، مبارزه كند و زنده بماند.»
🗓 آیتالله خامنهای ؛ ۱۳۷۴/۱۰/۱۳
@Maktabkhaaneh
3.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎇 بعد از حملههای موشکیِ سپاهِ عزیز
به مقرّهای تروریستهای اسرائیلی و آمریکایی، حالا وقت چیه؟ 😉
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از نظم مقاومت | م.ص.صاد
الحمدلله الذی کرَّمَنا بالشهاده فی سبیله و فتح لنا باب جهاده
این روزها و ساعات که باب معطر جهاد و شهادت بر ملت عزیز ایران، عراق، لبنان، یمن و فلسطین باز است و شهدا شمع روشنی بخش در مَظلمکده دنیا میگردند، نقل تحلیل یکی از مهمترین فرماندهان مقاومت در لبنان خالی از لطف نیست، چه بسا موجب افق گشایی برای برخی برادران و خواهران شود.
این تحلیل جامع را بیش از یک ماه پیش فرمودهاند که فهرست وار تقدیم میگردد: (نقل به مضمون این فرمایشات با اجازه است)
۱. سوریه خط امداد و پشتیبان محور مقاومت در لبنان و فلسطین است. پس نباید وارد جنگ شود و انسان عاقل خط پشتیبان خود را وارد جنگ نمیکند.
۲. ایران منشاء و قلب مقاومت است، پس به هیچ وجه نباید درگیر جنگ شود، فلسطین که جای خود حتی اگر لبنان هم درگیر جنگ کامل شود، ایران نباید وارد جنگ تمام عیار شود.
هزینههای ما - گروههای مقاومت - قابل جبران است اما ضربات به ایران و هزینه دادن او کل محور مقاومت را به سالها عقب برمیگرداند. جمهوری اسلامی حُلم الانبیاء است و باید از آن مراقبت کرد.
۳. شکست و نابودی دولت صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی با یک ضربه فنی تمام کننده، امکانپذیر نخواهد بود! بلکه با ضربات متعدد و جمع امتیازها خواهد بود.
تمام
جنگ جنگ تا پیروزی اما یادمان باشد که جنگ و فتنه طولانی در پیش داریم و شهادتها در پیش است. پس به عقل سرد و قلب گرم نیاز داریم. (ابومهدی المهندس)
م.ص.صاد|۳۰دی۱۴۰۲ شهادت #حاجصادق و یاران عزیز راه روشن سلیمانی در مزه دمشق| جنگ حق و باطل در غزه هنوز ادامه دارد! ما کجاییم؟
#نظممقاومت
https://eitaa.com/mssadeghi_ir
هدایت شده از حمیم ( صلح میرزایی )
#موقت
#پیشنهاد_همکاری
مجموعه ای پژوهشی نیازمند خلاصه سازی و ساخت پرده نگار (پاورپوینت) از کتب رهبر معظم انقلاب مدّظلّهالعالی است.
افراد توانمند مشخصات و سوابق و نمونه کارهای خود را به نام کاربری زیر ارسال نمایند:
👇
@adm_pajoohesh
2.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ فلسفهی «مقام شهادت»
👈 حرکت جوهریِ نفس در بیان حکمتآمیزِ شهید #حاجقاسم سلیمانی (ره)
🔻 متن:
«تا کسی شهید نباشد، شهید نمی شود. در واقع شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش میشود. تمام شهدای ما این مشخصه را داشتند؛ قبل از اینکه شهید شوند، شهید بودند. کسی نمیتواند قبل از اینکه علم بیاموزد، عالم شود. شرطِ عالمشدن علمآموزی است؛ [به همین وزان] شرط شهیدشدن، شهیدبودن است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
🔺 شرح فلسفی:
شهادت بهمثابه یک آرمان، امری دفعی نیست که در لحظهی پایانیِ عمر انسان رخ دهد؛ بلکه یک حقیقتِ تدریجی است که در طول حیات دنیوی آرام آرام محقّق میشود.
بدین صورت که نفس ناطقه در فرایند حرکت اشتدادیِ جوهری، در تمام آنات زندگی در حال تلبّس به حقایق ملکوتیای است که «مقام شهادت» وجه تنزّلیافتهی آن حقایق در عالم مادّه است.
اتّفاقی که در لحظه پایانی حیات دنیویِ شهید رخ میدهد و منجر به شهادت ظاهریاش میشود، نه نقطهی آغازِ این حرکت اوست و نه نقطهی پایان؛ بلکه نقطهی عطفی است که شهید به درجه و رتبهی مطلوبی از این مقام نائل شده که بتواند برای ادامهی حرکت از قیود مادّه فراتر برود. پس آن حادثه در واقع نقطهی رهاییِ نفس از قفسِ تن و ادامه حرکتش در قوس صعود است. بنابراین شهادت نه امری متواطئ بلکه حقیقتی تشکیکی است که نفس در طول حیات مادّیاش آناً فآن متلبّس به آن میشود.
📌 پ.ن: در وهلهی اوّل خیال میکردیم یک سخن ذوقی است؛ اما در حین یک مقالهی فلسفی تازه ملتفت شدم که این سخن چقدر عمیق و حکیمانه است!
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
⛔️ «طرَبانگیزبودن» معیار حرمت موسیقی نیست!
حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در مباحث خارجفقه غنا، تصریح میفرمایند که «طربآور بودن» نمیتواند معیاری برای صدق عنوان «لهو» و حرمت موسیقی باشد:
🔹 معیارقراردادنِ «طربانگيز بودن» برای حرمت موسیقی، به نظر ما از آن حرفهاى عجيب است! همچنانکه در كلمات بعضى از بزرگان هم گذشت كه به اشتباه بودن اين حرف اشاره كردهاند.
❗️هيچ دليلى نداريم بر اينكه صدا اگر طربانگيز شد، حرام است. طرب چيست؟ طرب آن حالت خفّتى است كه انسان پيدا ميكند، چه در حال سرور، چه در حال حزن.
🔻 فرض بفرماييد كه يك روضهخوانى روضهاى ميخواند، انسان از حال طبيعى خودش خارج ميشود، ازبس اين روضه سوزناك است، انسان بىاختيار خودش را ميزند مثلاً. اين، همان طَرَب است. يا يك نفرى لطيفهاى تعريف ميكند، حرف زيبايى، خوشمزهاى ميزند، انسان از خود بىخود ميشود، ميخندد. طرب معنايش اين است. دليلى بر حرمت اينگونه موارد نداريم.
🔹 نه خود اين طرب حرام است، نه بهطريقاولى صوتى كه چنين حالتى را ايجاد كند، حرام است. دليلى بر اين معنا در روايات نداريم، در روايات لفظ مُطرب وجود ندارد. پس طربانگيز بودن جزو معيارهاى حرمت نيست.
⁉️ پس آنها به چه دلیل این را معیار دانستهاند؟
به نظر ما يك اشتباهى از سوی بعضی فقها در اينجا صورت گرفته است؛ چون در كلمات لغويّين در معنای غناء، «صوت المُطَرَّب» هست، نه «مُطرِب بهمعناى طربانگيز بودن». «مُطَرَّب» يعنى «مُرَجَّع»، يعنى تحرير صوت كه از مقوّمات غناء است. [امّا] تطريب را بعضى [از فقها] بهمعناى ايجاد طرب دانستهاند، درحالىكه تطريب بهمعناى ترجيع است. و اين، مقوّمِ صدق عنوان غناء بهمعناى لغوىِ آن است، نه اينكه از مناطات حرمت باشد. اصلاً مسئلهى طرب ربطى به حرمت ندارد.
📖 کتاب «غناء و موسیقی» ، ص ۴۵۵ و ۴۶۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکتبخانه
📍زنی بر بلندای تاریخ
👈 نگاهی به عبارت تاریخیِ «والله لَنتَمحوا ذِکرَنا»
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔹 «لَن» برای «نفیِ ابدی» استفاده میشود؛ تقریباً معادلِ «هرگز تا ابد». تعبیر عجیبیست، زینب کبری (سلامخدابراو) هماوردیِ عجیبی میکند و ادّعایی مطرح میکند به وسعتِ کلّ تاریخ و همسنگِ ادّعای قرآن!
✔️ مثل سیمرغی که در بلندترین قلّهی تاریخ ایستاده باشد و بر تمام قوانین هستی و تاریخ اشراف داشته باشد و حالا در عجیبترین موقعیّت، در مجلس یزید، که درواقع مجلس پیروزیِ او بهمناسبت محوکردنِ هر نشانه و اثری از حسینبنعلی (علیهماصلواةالله) است، یکی از آن قوانینِ هستی را به صحنه فرامیخواند: «بهخداقسم که هرگز تا ابد نخواهی توانست #ذکر ما را مَحو کنی»!
🔹 از تمام حسین و اهل و اصحاب و اولادش، فقط زنان حرمش باقی ماندهاند (بإستثناء امام سجّاد علیهالسلام) که -از نگاه یزیدیان- اصلاً اینها باید بمانند تا عبرتِ دیگران شوند و نشانهای بر -خاکبردهانم- ذلّت حسین باشند؛ امّا حالا سروَرِ همین زنان، چونان مردی رزمجو در میدان جنگ، رجَز میخواند و در ضعیفترین و -باز خاکبردهانم- ذلیلانهترین موقعیّت ظاهری، چنین ادّعای بزرگ و شگرفی را مطرح میکند!
🔸 اصلاً از ابتدا قرار بود هیچ نشانه و اثری از حسینبنعلی نماند و حالا هم در ظاهر به هدفش رسیده و حتی طفل ششماهه را هم از میدان بهدَر کرده و حتیتر بدنِ حسین را هم با خاک مخلوط کرده و دیگر هیچ جای نگرانی نیست. اما دقیقاً در همین موقعیّت، این زن چنین میگوید!! که خیال نکن تو زنده میمانی؛ #حیات از آنِ ماست و این ما هستیم که زندگیِ انسانِ آینده سرشار از شعاع وجود ما میشود.
🔻اینکه امروز بعد از ۱۴ قرن بگوییم یزید برخلاف همهی قواعد دنیایی نتوانست نور حسین را خاموش کند هنر نیست؛ شگفتانگیز وقتیست که در چنان موقعیّت مردافکنی بخصوص در چنان مجلسی، یک #زن چنین عزّتمندانه و از موضع قدرت و با #حرّیت تمام، چنین رجز بخواند و کلّ تاریخ را انگشتبهدهان بگذارد!
🔹 به تعبیر آن حکیم، این #زن دیگر ضعیفه نیست؛ بلکه او «زنِ تاریخ» است. زنی چنان درخشان بر تارُک تاریخِ عزّت و قدرتمندی و بلندنظری و حیات، که هر مردی در برابرش به زانو میافتد.
پ.ن ۱ : منظورم از #حکیم ، "حکیمِ انقلاب" است.
پ.ن۲ : این جماعت میخواهند به ما درس "زن زندگی آزادی" بدهند! :)
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از خانه اخلاقپژوهان جوان
#مقاله
فیلسوفان غربی، بازندۀ اصلیِ جنگ غزه | ترجمۀ یادداشت حمید دباشی
🔸 #ترجمه_اختصاصی | شماره ۱۹۸
📝 نویسنده: حمید دباشی | مترجم: حسین یعقوبی
🌐 در سایت خانۀ اخلاقپژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید.
اینجا چراغی روشن است...!
@EthicsHouse