eitaa logo
مکتب‌خانه
268 دنبال‌کننده
261 عکس
144 ویدیو
18 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: !🔸 ▫️ قرآن می‌گوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد می‌شوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن. ▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟ یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامه‌ریزی آنها بود. نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه». باید بگویند که همۀ اینها بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ». ▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین پیروزی‌هایی بدست آوردند فرمود: «مبادا غرور پیدا کنید که این غرور، مایۀ شکست می‌شود». خداوند به بنی‌اسرائیل می‌گوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمده‌اند تفاخر نکنید. و می‌بینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، مغضوب خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمت‌هایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من. ▫️ یاد کنیم نعمت‌های خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ... @madare0120
2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی از جلسه دفاع رساله‌ی دکتریِ شهید سید ابراهیم رئیسی به راهنمایی آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد. 🗓 سال ۱۳۹۲ 🔰 عنوان رساله: «تعارض اصل و ظاهر» @Maktabkhaaneh
الهیات اجتماعی آیت الله خامنه‌ای ج۱.mp3
زمان: حجم: 48.58M
📌 الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای سخنرانی حجة الاسلام سید مهدی موسوی قم. سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ °•°•🌺🍀•°•°🌷🌱•°•° ❇️ https://eitaa.com/usul121/1120
‌ ‌ 🔸 فلسفۀ هر فیلسوف ضرورتاً ربطی به اشتباه و خطایی که او در زندگی خصوصی و در عمل اجتماعی ‌سیاسی مرتکب شده است، ندارد و آرا و آثار فیلسوف را نباید بر اساس اشتباهی که کرده است، تفسیر کرد. 🔹 مفسرانی که فلسفه را با امور هر روزی سیاست می‌سنجند، فیلسوف نیستند. هیچ فیلسوفی فلسفه فیلسوف دیگر را با خطاها و اشتباه‌ها و به طور کلی با رفتار و زندگی خصوصی اش درنمی‌آمیزد، حتی اگر میان این دو به طور کلی تناسبی نیز بیاید. 🔸 آنان که حاصل و نتیجه فلسفه فیلسوف را خطای احتمالی او در زندگی می‌دانند، بیشتر اهل کین‌توزی، هیاهو و جدال و نزاع‌اند. ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ‌ ‌📗 یادداشت "من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم" ‌ ‌
💢ما در «جهانِ خمینی» زندگی کرده‌ایم و «هوای خمینی» را تنفّس کرده‌ایم. 🔺 اگر نفَسِ مسیحاییِ روح‌الله نبود، معلوم نبود امروز چه‌کاره بودیم و کدام گونه‌ی زیست بشری را برگزیده بودیم! 🔹 ما به خمینی (سلام‌الله‌علیه) به قدر ایمان و عقلانیت‌مان بدهکاریم. بدهکاریم چون هرچه که داریم از زمینِ حاصلخیزِ انقلاب او برداشت کرده‌ایم. 🔸 اگر خمینی پای مأموریت تاریخی و الهیِ «بعثت به انقلاب توحیدی» نایستاده بود، معلوم نبود به‌جای دغدغه‌های ایمانی و علمی و درگیرشدن به پرسش‌های ناظر به معاصرتِ دین و تفکّر دینی و فکر کردن به و مسائل دیگری در این سطح، دغدغه و اولویّت‌مان را کدام‌یک از میوه‌های تمدّن اومانیستی و غرق در شهوت و غضب مادّی شکل میداد و با قوّه‌ی واهمه درحال چاره‌اندیشی برای کدامیک از اهدافِ پست و حیوانیِ بشر بودیم!... ♨️ آری؛ ما به حضرت روح‌الله و انقلابش، خیلی بیش از این‌ها و حتی بیش از تعداد نفَس‌هایمان بدهکاریم و تازه حتی یک سیلی هم برای آن نخورده‌ایم!... ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh
✖️یک نمونه‌ی عینیِ لطیف از «مغالطه‌ی زمان‌پریشی» 🔃 حکمی که مربوط به یک بستر و شرایط زمانیِ خاصی است را بدون لحاظ تغییر بستر زمانی، به زمان دیگری سرایت میدهد. 👆 مثل ایشان که دو بیان از رهبر انقلاب را بدون توجه به بستر زمانیِ هر یک (و تفاوت موضوع نزاع در هر یک) ، در تناقض با هم تلقّی کرده است. 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 کربلای جدید! به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یحیی السنوار در نامه‌هایش از آمادگی‌اش «برای مرگ در میدان نبرد» می‌نویسد. در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین(ع) در کربلای معلی در قرن هفتم میلادی و شهادت ایشان تشبیه می‌کند و می‌نویسد: «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم. یا بگذار باشد». پ.ن: ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ذیل خطبه۵۱ (جلد۳ص۲۴۹)، سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم (ظلم همراه با ننگ) می شمارد که به مردم مرگ زیر شمشیر را در مقابل پذیرش پستی و خفت آموخت. * مرتبط: حسین(ع) آنجاست که "عاشورا" آنجاست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🧿 «توحیدِ فطری» دیدنِ نادیدنی! ✍ علی‌رضا ملااحمدی 🔸 اگر از شما بخواهند برای لحظه‌ای هر آنچه که با چشم خود می‌بینید را نبینید و فقط آن پردۀ بسیار نازکی که روی چشم‌تان کشیده شده (مثلاً قرنیه) را ببینید، آیا می‌توانید؟ قطعاً نه؛ قرنیه انقدر به چشم ما نزدیک است که اصلاً امکانِ دیدنش را نداریم؛ پاسخ دقیق‌تر اینست که اصلاً ما به‌واسطۀ همین قرنیه (به عنوان جزئی از چشم) است که داریم اشیاء را می‌بینیم و معنی ندارد انسان چیزی را ببیند که خود وسیلۀ دیدن است! ▪️ واقعیّت هم این است که بشر اگر نمی‌توانست چشم‌های «دیگر» را ببیند، هیچگاه به وجود قرنیه یا دیگر اجزاء ظریف و لطیف چشم پی نمی‌بُرد. در واقع بشر چشمِ خودش را که «امکانِ دیدن» با آن فراهم است، از طریق چشم‌های دیگر شناخته است. حالا فرض کنید اگر انسان از چنان توانایی برخوردار بود که می‌توانست تمام اجزاء چشم خودش را ببیند، چقدر در چشم‌شناسی پیشرو، دقیق و عمیق بود. 🔹 توحیدِ فطری چنین چیزی‌ست! «خدا» که «بنیادِ هستی من» است و اساساً بودنِ من به او وابسته است، انقدر به «من» نزدیک است که در نگاه عادی نمی‌توان دیدش. حالا در گام اوّل چطور خدا را می‌شناسد؟ از طریق «دیگرها». براهین جهان‌شناختی مثل برهان نظم و... همان دیگرها هستند که انسان را با بعضی اوصاف خدا آشنا میکنند. 🔹 او خودش در قرآنش سه بیان دربارۀ عُمقِ ارتباط وجودی‌اش با انسان دارد که دوّمی از اوّلی عجیب‌تر است و سوّمی از هر دوی آنها عمیق‌تر و ظریف‌تر: ۱- «من از رگ گردن به انسان نزدیک‌ترم.» (۱۶ ق) ۲- «الله، بین انسان و قلبِ او حائل است.» (۲۴ انفال) [قلب، مرکزی‌ترین بخش وجودی و هویّتیِ انسان است!] ۳- «آنگاه که تیر میزنی، تو تیر نمی‌زنی، بلکه این الله است که تیر می‌زند.» (۱۷ انفال) [ اکنون مجال شرح این سه عبارتِ عجیب نیست.] 🔹 انسان هر اندازه که بتواند در «من» عمیق شود و پرده‌های نازک و ظریفِ وجودی‌اش را کنار بزند و از لایه‌های وجودیِ خودش فراتر برود، به همان نسبت میتواند این حقیقت را ادراک کند. این معرفت از یک جایی به بعد انقدر جان انسان را با خود درگیر میکند که هیچ برهان عقلی و هیچ حجّت بیرونی نمی‌تواند به گرد پایش برسد و کلاً رنگ و معنای دیگری به حیات آدمی میدهد. امّا سؤال اینست که چگونه می‌توان به چنین شناختی دست یافت؟ پاسخ اجمالی اینست که خداوند خودش با «شریعت» این مسیر را پیش روی انسان هموار کرده است. از قرارِ معلوم «نمازهای پنج‌گانه» مهم‌ترین اقدام در این مسیر است و به همین دلیل «واجب» شده است و اینقدر به آن اهمّیت داده شده است. @Maktabkhaaneh
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیّتِ تلخ برای علم فیزیک اینست که: «کشف رازِ گرانش» که در فیلم میان‌ستاره‌ای به تصویر کشیده شده است، در واقع فقط یک رؤیاپردازی است و نه بیشتر! دانش فیزیک، ده‌ها سال است که در این نقطه‌ی مرزی متوقّف شده و به بن‌بست رسیده است!... ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh