♨️ مهارِ بحران؛ از سطح تا عمق
📍دربارۀ اهمّیت دیدار رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برهه
🔹 آیتالله خامنهای بعد از آنکه تحلیل کلانِ حوادث اخیر رو با رویکرد تمدّنی ارائه داد و ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و قضاییِ این اغتشاشات رو تشریح کرد و موضع متقدرانه و البته پدرانهی نظام در مواجهه این ماجرا رو نشون دادند، حالا پس از آرامش نسبیِ فضای روانی جامعه، وارد ابعاد عمیقِ مسئله شده و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون اشارۀ مستقیم [علنی] تا بهانه دست مغرضین ندهند، به آسیبشناسی حاکمیّت دربارۀ ابعاد اجتماعی و فرهنگی این حوادث اخیر پرداختند.
🔺 این از چند جهت جالبتوجه است:
1️⃣ اول از جهت سِیر موضعگیری دربارۀ این حوادث که از سطحیترین ابعاد (که ذهن جامعه درگیرش هست) شروع شد و به عمیقترین ابعاد (که معمولاً ازش غفلت میشه) رسید.
2️⃣ دوّم از اینجهت که برخلاف همۀ تحلیلهای سطحی، آسیبشناسیِ حاکمیّت در این ماجرا را نه در سطوحی مثل معیشت و حجاب و گشت ارشاد، بلکه در سطح عمیق فرهنگی پیگیری کردند.
3️⃣ سوّم اینکه برخلاف همۀ غُرّولندهای بیمبنایی که مُد شده و خیال میکنند حاکمیّت (بهویژه رهبری) فهم درستی از واقعیّات اجتماعی نداره و از جامعه فاصله گرفته و... ، اتفاقاً ایشان نشان داد که در تحلیل ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسئله، فهمِ جامعتر و واقعیتری (نسبت به همانها) از صورتمسئله دارند.
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
🚫 نامعقول و بیمعنابودنِ «تعطیلیِ حدود در زمان غیبت»
✍️ علیرضا ملااحمدی
📍در این یادداشت کوتاه تلاش میکنم توضیح دهم که «تعطیلیِ حدود» مسئلهای کلامی و پیشافقهی است؛ و بر اساس ادلّهی کلامی، تعطیلی حدود در زمان غیبت اساساً امری نامعقول و بیمعنا است.
✅ اگر «تعطیلیِ حدود» بعنوان یک حکمِ اجتماعی اسلام در زمان غیبت «معقول» باشد، لازم میآید که تعطیلی همۀ دیگر احکام اجتماعیِ اسلام هم معقول باشد؛ و این یعنی «معقول و ممکن» است که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور و اندک اندک و آرام آرام بر اساس شرایط خاصی که ممکن است عارض شود، تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که قطعاً معقول نیست و نقض غرضِ شارع است.
🔰 توضیح اینکه:
علم فقه بر پایهی مبانی کلامیِ خاصّی استوار است که بدون آنها امکان حیات ندارد. از جملهی این مبانی «ضرورت استمرار شریعت در زمان غیبت» است. روشن است که تکلیفِ این مبنا با همۀ حدود و صغورش، باید قبل از ورود به تفقّه و بر اساس ادلّهی کلامی (نه فقهی) روشن شود. لذا ورود به علم فقه با بلاتکلیف رهاکردنِ این مسئله، ورودی غیرروشمند و اشتباه است.
🔺 معنای این مبنا این است که فقیه قبل از ورود به تفقّه، به صورت اصل موضوعه میپذیرد که «تمام شریعت» باید در زمان غیبت جریان یابد؛ تأکید بر «تمام شریعت» بخاطر این است که ادلهی کلامیای که ضرورت اصل شریعت و جریان آن در زمان غیبت را اثبات میکنند (که مهمترین آنها ضرورتِ جریان ارادۀ تشریعیِ خداوند در همۀ ساحتهای حیات بشر است)، استثناءبردار نیستند. بنابراین:
1️⃣ اولاً هیچ «امکانی» برای تعطیلیِ بخشی از شریعت نمیتوان از آنها استخراج کرد و
2️⃣ ثانیاً هیچ معیاری از دلِ آن ادلّه نمیتوان استخراج کرد که بر اساس آن بتوان بین آن دسته از احکامی که تعطیلیشان معقول است و آن دسته از احکامی که چنین نیست، حدّفاصل روشنی قرار داد؛ واضح است که مقصود «معیار»ی از جنس کلامی است، نه فقهی.
3️⃣ ثالثاً قول به جواز تعطیلیِ بخشی از شریعت مصداق «نؤمنُ ببعضٍ و نکفرُ ببعضٍ» (۱۵۰ نساء) است که در قرآن کریم بعنوان دینداریِ کافرانه! مطرح شده است.
🔹 بر این اساس اگر مبنای مذکور بهگونهای تبیین شود که تعطیلیِ بخشی از شریعت را «معقول» بداند، منطقاً این امکان و معقولیت در همۀ دیگر اجزاء شریعت نیز سرایت مییابد. اگر تعطیلیِ حدود را بعنوان یک حکمِ اجتماعی و حاکمیّتی (که نیازمند ساختار و نهاد قضائی و اجرائیِ مقتدری هست) معقول بدانیم، منطقاً هیچ مانعی وجود ندارد که لااقل دربارۀ دیگر اجزاء شریعت که با حدود در این وصف (اجتماعی) مشترکند نیز تعطیلبردار باشند.
🔸 پرواضح است که وقتی امکان منطقی و معقولیّت وقوعیِ یک امر تشریعی فراهم میشود، مسیرِ «تحقّق» آن نیز هموار میگردد و این یعنی همان چیزی که در ابتدای سخن به آن اشاره شد: «لازم میآید که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که نقض غرضِ شارع است.»
❌ ممکن است گفته شود که «ادلّهی حدیثی» معیار لازم را تأمین میکنند و ما با معیارقراردادنِ این ادلّه، میتوانیم این امر را معقول بدانیم. پاسخ اینست که ادلّهی حدیثی در مقام «تفقّه» به کار میآیند و همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تکلیف این مسئله قبل از تفقّه روشن میشود.
🔸 بدین معنا که این به عنوان یک «مبنای تخطّیناپذیرِ کلامی» پیشفرضِ فقیه برای مواجهه با ادلّهی حدیثی است و لذا اگر در حین تفقّه با حدیثی مواجه شد که از ظاهرِ آن تعطیلیِ حدود استنباط میشد، به استناد آن مبنای کلامی باید دست از این ظهور بردارد.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از خبرگزاری رسا
19.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 از رویکرد پیشا انقلابی سروش محلاتی به فقه تا تهدید ژرونالیسم فقهی
🔹 حجت الاسلام علیرضا ملا احمدی پژوهشگر انقلاب اسلامی در نشست تبیینی نظریه پردازان آشوب، رویکرد آقایان سروش محلاتی و ایازی را در شبهه اجرای حکم محارب بر اغتشاشگران قمه کش، رویکردی پیشا انقلابی دانست و گفت: باید رویکرد ژورنالیسم به فقه را به یک فرصت برای ارتقای عقلانیت ایمانی جامعه تبدیل کنیم.
🆔 @rasanewsagency
❇️ واقعگراییِ نظریات فیزیک بنیادین
🔹 پژوهشکدهی فلسفهی تحلیلی نشستی برگزار کرده با عنوان «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف». ارائهی این بحث برعهدهی آقای شاهین کاوه است که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پیتزبورگ آمریکا گذرانده است.
🔺 من تصور میکنم اگر همین موضوع را یک دانشجوی دکتری فلسفهعلم از یکی از دانشگاههای ایران میخواست ارائه دهد، احتمالاً به سادگی مورد پذیرش جامعۀ علمی (بخصوص یک پژوهشکدهی معتبر در این سطح) قرار نمیگرفت! چون موضوع این بحث کاملاً برخلاف ذائقهی جریان علمی و فلسفهعلمیِ حاکم بر ایران است. جامعهی علمی (ساینتیست) ایران تا آنجا که من میدانم از انتشار چنین دیدگاهی (که ازقضا کاملاً واقعبینانه هم هست) چندان خوشحال نمیشود!
🔹 اصلاً خود این ایده که «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف» (شرح در تصویر)، یک فهمِ انقلابی نسبت به فضای پوزیتیوِ حاکم بر ساینسِ ایران است.
✔️ اگر قرار باشد در حوزهی فیزیک بنیادین حرف تازهای بزنیم (که امروز دانش فیزیک تشنهی یک نظریهی جدید در این عرصه است) گام اوّل، فهمِ این واقعیّت است که نظریات فیزیکی «وحیِ مُنزَل» نیستند که دیگر قابل تغییر نباشند. این نشستی که برگزار شده و دیگر موضوعاتی از ایندست میتوانند قدمِ مهمّی در این عرصه باشد.
✍ علیرضا ملااحمدی
پ.ن: انشاءالله در صورت دسترسی به صوت جلسه، آن را به اشتراک میگذارم.
#فیزیکانه
@Maktabkhaaneh
📸 «طریق القاسم» ، مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان.
🔺📸وقتی تشییع عجیب و باشکوه آن مرد برگزار شد، بعضی کوتهنظرها گفتند که مردم جوّگیر شدهاند!! اما حالا بعد از سه سال، اجتماع چنین جمعیتی بدون هیچ تبلیغاتِ حاکمیتی، اصلاً عادی نیست!
📍 بهوضوح میتوان از یک پدیدهی اجتماعیِ نوظهور اسم برد: «پدیدهی حاجقاسم»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
خدا بلد است منظورش را برساند!
✍ سید مقدام حیدری: هیچ وقت خدا مستقیم با انسان حرف نزد، ولی از اولش خوب بلد بود چگونه منظورش را به انسان برساند. آن که باید بگیرد میگرفت و آن که دوست نداشت بگیرد، خودِ خدا بهانهی انکار و فرار را برایش جور میکرد. خدا الآن هم دارد پیام خود را میرساند و با ما حرف میزند؛ که 40 سال بلکه بیشتر روی حاج قاسم سرمایهگذاری کرد تا از او یک شهید ویژه برای کل جهان اسلام بسازد. شوخی نیست؛ سه سال از شهادت حاجی گذشته و 700 کتاب دربارهاش چاپ شد. نمیشود خدا پشت سر این ماجرا نباشد و منظور نداشته باشد.
این همه شهید، انقلاب داده و میدهد، ولی حضرت آقا فقط از «مکتب سلیمانی» گفت و بس. لابد این شهید، عیار دیگری داشت که آمارهای همهی شهدا را جابهجا کرد. لابد شخصیتش کاملتر بود. لابد تجربهاش بیشتر بود. لابد ابعاد وجودیاش بیشتر و نابتر بود. چه میدانم؛ لابد از همهی شهدا شهیدتر زندگی کرد و شهیدتر شهید شد. و گر نه معنی نداشت سخن از «مکتب سلیمانی» گفتن.
گویا خدا با این همه احساس کار دارد. خدا این همه امکانات، بیخود و بیجهت نمیریزد. شهید سلیمانی و این همه کتاب و خاطره و کلیپ و صدا و تصویر از او و دربارهی او، مهمات جنگ ما با شیاطین جن و انس است. او امکانات معنوی دهههشتادیها و نودیهاست. در برابر این همه جذابیت پوشالی و الکی و خباثت و توطئههای پیدرپیِ دشمنان، باید گوهر جذابی باشد که دل جوانهای جهان اسلام را گرم کند و خاطرشان را جمع! کار جهان اسلام در آستانهی سقوطِ همهی تمدنها بسی دشوار است. باید سفت بایستد و نگذارد دشمنی که دارد میافتد آن را با خود به قعر هلاکت ببرد. جهان اسلام باید قهرمان واقعی داشته باشد تا سوپرمنهای شرق و غرب دنیا را ریز ببیند.
جهان اسلام در این جنگ ترکیبی آخر الزمانی، به همچین شهیدی نیاز داشت؛ شهیدی که همهی خاکریزها و سنگرهای جهان اسلام با او خاطره داشته باشند. شهیدی که همهی شخصیتهای جهان اسلام از نزدیک او را دیدهاند. شهیدی که روزی با پوتین جلسه میگیرد و روزی در کنار بچههای مدافع حرم، تا احساس خستگی میکند همانجا کفشش را زیر سرش میگذارد و میخوابد؛ شهیدی که با تکتک علمای جهان اسلام رفت و آمد داشت؛ شهیدی که یک دنیا او را میشناخت و برایش احترام قائل بود یا ازش حساب میبرد. خدا این سرمایه را در اختیار جهان اسلام قرار داد، چون فعلا به چنین سرمایهای نیاز دارد.
حاج قاسم یک تنه، یک شهر را میتواند زیارتی کند. خیلی حرف است؛ کم داشتیم از این شهدا. قشنگ معلوم است که خدا این شهید را برای آخر الزمان کنار گذاشته بود. این همه امکانات لابد مقدمهی امتحانی بزرگ است. چه میدانم؛ شاید امتحانات هولناک آخر الزمان و فتنههای آخر الزمان را فقط با مکتب سلیمانی میشود رد کرد. و صد البته این مکتب، بروز شدهی همان مکتب خمینی است. نمیدانم؛ شاید فردای قیامت خدا از هیچ جوانی نپذیرد اگر کم کار کرده باشد و زیادی خوابیده باشد. هر بهانهای اگر بیاورد، خدا میتواند بگوید: یک شهید فوق جذاب در اختیارت گذاشتم که بعد از سه سال 700 جلد کتاب دربارهاش نوشته شد! چرا کنجکاو نشدی که ببینی کیست این آدم؟! روزی چند صفحه اگر کتابهای حاجی را میخواندی بمب انرژی میشدی مثل خودش، نترس میشدی مثل خودش، پرکار میشدی مثل خودش، متواضع و خاکی میشدی مثل خودش، باتقوا و باخدا میشدی مثل خودش، مبتکر و خلاق میشدی مثل خودش، روابط عمومیات بالا میرفت مثل خودش، عاشق رهبر میشدی مثل خودش، توفیقاتت زیاد میشد مثل خودش، در فتنههای آخر الزمان سربلند میشدی مثل خودش و شاید شهید میشدی مثل خودش! حالا مثل خودش نه؛ ولی چیزی شبیه خودش!
اگر کارهای بودم میدادم 40 ـ 50 کتاب، به عنوان اصول مکتب سلیمانی معرفی یا تألیف شود. و آنگاه تصویب میکردم که هر که بخواهد در این نظام پست و مسئولیتی بگیرد باید این کتابها را مطالعه کرده باشد و حداقل با مکتب سلیمانی آشنا باشد.
خدا وقتی امکاناتِ زیاد ریخت و پاش کند، بدان که بعدش امتحانهای سختی در کار است. قاعدتا در روزها و سالهای پیش رو حملههای فوق سنگینی به شخص رهبر انقلاب خواهد شد. بعید نیست آدمهای خیلی مهم و سابقهداری یکی یکی به شخص رهبر انقلاب حمله کنند و خیلیها را به شک بیندازند. خدا از این امتحانها باکی ندارد، چون قبلش محکمکاریها را کرده و حجت را تمام کرده است. بروید وصیتنامهی شهید سلیمانی را بخوانید. این آدم باسابقه و باتجربه و پراطلاع و خبره و فوق نورانی که سینهاش آکنده از حکمت شده بود، این شهید استثنایی در وصیتنامهاش، تقریبا فقط از امام خامنهای گفت و رفت. دیگر خدا چگونه منظورش را برساند؟!
#جان_فدا
https://eitaa.com/sayedmeqdam
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است!
▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️
فقهای شیعه دوازده قرن خوندل خوردند تا اینکه بالأخره خداوند فرصت «اقامهی دین» را در قامتِ نظام جمهوری اسلامی در اختیارشان گذاشت. پرواضح است که امر اقامهی دین بدون «ولایت» بیمعنا بوده و حالا «نهاد ولایت» آن نعمت سنگینی است که به پاسِ چهارده قرن مجاهدتِ مرجعیّت شیعه به آنان عطا شده است.
حالا که «نهاد ولایت» بهمثابه شکل تکاملیافتهی «نهاد مرجعیّت» تکوّن یافته، به حکمِ تمثیلِ «مراقبت از حرمت امامزاده برعهدۀ متولّی»، مأموریتِ مراقبت از این نهاد هم بیش از هر قشر و گروهی بر عهدهی مراجع معظّم تقلید است.
پس از توهینهای عجیب نشریهی فرانسوی شارلیاِبدو به شخصیّت رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) -که میتوان آنها را زشتترین و وقیحانهترین توهینهای تاریخ به یک امر مقدّس دانست- اکنون پیش و بیش از همه از مراجع معظّم انتظار میروَد که صدای اعتراضشان را به جهانیان برسانند تا واکنش درخور و پشیمانکننده به این وقاحت صورت بگیرد.
نعمتِ ولایت، که شیعه در طول تاریخ از آن محروم بوده و اکنون به توفیق الهی از آن برخوردار است، آنقدر سنگین هست که کفرانِ آن موجبات قهر الهی را فراهم آورَد!... (نعوذبالله)
اگر امروز مقابل این حرکت موهِن نایستیم، دیگر بابِ جرأت و جسارتِ توهین به مرجعیّت هم باز خواهدشد و این سرمایهی هزارودویستساله در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است! ▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️ فقهای شیعه
❌ پیشنهاد عملی برای واکنش به اقدامِ وقیحانهی نشریهی شارلیابدو :
🔰 19 دی در پیش است؛ سالروز قیام مردمِ قم در واکنش به توهینِ روزنامه اطلاعات وقت به امام خمینی (رضوان الله علیه) که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
👈 اکنون فرصتی عالی برای ارتقاء موقعیّت گفتمانیِ انقلاب اسلامی است؛ مراجع معظّم تقلید برای این روز از مردم دعوت کنند تا در دفاع از نهاد ولایت و تکریم شخصیّت رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) به خیابان بیایند و صدای خود را به آنان که باید برسانند.
❗️فراموش نکنیم این سخن رهبر انقلاب را که «فریاد انتقامِ مردم، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.» اکنون نیز فریاد مطالبه و دادخواهیِ مردم مؤمن ایران نیز میتواند انرژی لازم برای اقدامات دیپلماتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام را فراهم کند.
بسم الله!
📛 شاید عجیب باشه، ولی واقعاً کمبود گاز در این ایام هم ریشه در تدابیرِ دولت تدبیر و امید (!) داره!.....
‼️ سال ۹۶ شرکت راهبردی «ذخیرهسازی گاز» که از سالها قبل تأسیس شده بود، عملاً منحلّ شد و نتیجهاش این شد که امسال با سردی کمسابقهی هوا و مصرف چهاربرابریِ گاز نسبت با تابستان، شرکت گاز در تأمین گاز با مشکل جدّی مواجه شد...
پ.ن: دولت سیزدهم مجدداً اقدام به راهاندازی این شرکت کرده است
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از فکرت
🔲 #یادداشت|#اختصاصی
✅ کنکاشی درباره ماهیت «رزم عرفانی»
🖋علیرضا ملااحمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
▪️آن لحظهای که «عقیده» تبدیل به «واقعه» میشود، همان لحظهی سرنوشتسازی است که حکایت عرفانی شکل میگیرد.
▪️پیکارِ اهل فتوّت از مغرب آغاز میشود و به سمت مشرق در حرکت است؛ اما نه غرب و شرقِ جغرافیایی؛ مغرب هستی دورترین نقطه از مبدأ اشراقِ نور الهی است.
▪️«خلع از بدن» توسّط پهلوان، حاصل اشتیاق مجنونواری است که او نسبت به ملکوت دارد؛ اگر بخواهیم بارزترین و مهمترین ویژگی حاج قاسم را بیان کنیم، میتوان آن را با تعبیر «جریانیافتنِ باورِ ذهنی (عقیده) به واقعیّت بیرونی» توصیف کرد.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از حاج مهدی رسولی
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
#ببینید
صحبت های حاج مهدی رسولی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری
- مراسم میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🗓 پنجشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
📍#هیئت_ثارالله_زنجان
[ @mahdirasuli_ir ]
[ @sarallah_zanjan ]