eitaa logo
مکتب‌خانه
237 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عرفانِ شورانگیز آیت‌الله خامنه‌ای (سایه‌اش مستدام) : ❓از شيخ صفى‌الدّين -آن عارفِ عالمِ مفسّر و داناى معارف دين- پرسيدند: شيخنا! پيغمبر فرموده است كه من هر روز هفتاد بار استغفار مى‌كنم؛ چرا؟ پيغمبر كه گناه نمى‌كرد؛ و حتّى خدا در سوره‌ى فتح در مورد ترك اولاى پيغمبر فرمود: «لِيَغْفِرَ لَكَ اَللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» ؛ او كه بار وزر و وبالى بر دوش ندارد؛ استغفار چرا؟ ☑️ شيخ در جواب گفت: پيغمبر با مجاهدت خود، با ذكر و با تلاش عظيم معنوى خود، هر روز مرحله‌اى از مراحل قرب به خدا را طى مى‌كرد. پيغمبر هم بااينكه انسان كامل است، متوقّف نيست؛ اما ساحت قدس قرب الهى پايان ندارد. او هم بايد هر روز يك مرحله پيش برود و هر روز يك مرحله جلو مى‌رفت. پيغمبر وقتى به مرحله‌ى ديروز نگاه مى‌كرد، آن را به صورت حجابى، بُعدى و دورى‌اى مشاهده مى‌كرد؛ لذا از دورىِ ديروز استغفار مى‌كرد. هر روز يك مرحله‌ى نو مى‌گشود و از حضور در مرحله‌ى قبلى كه نسبت به موضع امروز، دورى بود از خدا آمرزش مى‌طلبيد. 🔹 اين درس بزرگى است؛ عمق معنا و بطن اين سخن مثل اقيانوس‌هاست. يك‌لحظه توقّف در راه كمال انسانى جايز نيست. دراين اقيانوس عظيم كه بعضى از ما در آغاز راه تا قوزك پا و بعضى تا زانوانمان وارد شديم، كسانى «دل به دريا زده» شنا مى‌كنند و كسانى مرحله‌ها پيش رفتند، خود را نورانى كرده‌اند، از فراز مادّيات عالم و از فراز خواستهاى حقير و آرزوهاى كوچك پرواز مى‌كنند. دنيا را نديده نمى‌گيرند، اما دنيا را هدف قرار نمى‌دهند. آن بلندپروازان اين آسمان لايتناهى هم هر روز براى پروازى بلندتر، همّت تازه‌ترى را به‌خرج مى‌دهند. 🗓 ۰۵/۰۵/۱۳۷۹ @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار سال به عرش است پرچم این شاه هزار قرن دگر نیز پرچمش بالاست... @Maktabkhaaneh
دکتر رهدار.mp3
21.01M
💢 رقبای تمدّنیِ جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام ✔️ نکات مهم درباره‌ی ظرفیت‌های تمدّنیِ انقلاب اسلامی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار @Maktabkhaaneh
🔻بنی‌اميه مانع نشر توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را گرفتند. 🔰 : ⚡️ در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند، بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، می‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه). ⚡️ این يعنی اسلامِ یک‌بعدی. اسلامی که در آن باشد، اما نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدی پنداشته می‌شوند! ⚡️ انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلمانی شیاطین و طواغیت و به‌تبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنيای امروز، که شايد سازمان‌يافته‌ترينش حجاب تمدن مادی است که بر معارف دينی و دستگاه حق، سنگينی می‌کند. انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برون‌رفت از اين فضا به سمت تمدن دینی برتر و کارآمدتر را برای جامعه تبيين و طراحی کند. همچنین انسان باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگی کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 📗 «صلح امام حسن (علیه‌السلام)؛ پرشکوه‌ترین نرمشِ قهرمانانه‌ی تاریخ» 📝 تألیف آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین (ره) ✍️ ترجمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّله‌العالی) 1️⃣ بخش اوّل 2️⃣ بخش دوم 3️⃣ بخش سوم @Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
کلیپ صوتی پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند.mp3
2.92M
🎙 کلیپ صوتی | پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «پیغمبر بزرگوار اسلام اوّل‌شخص و برترین انسانِ مخلوقِ پروردگار است؛ از همه‌ی انبیا، از همه‌ِی اولیا، از همه‌ی خلق عالم در طول تاریخ، نبیّ مکرّم اسلام برتر و بالاتر و باعظمت‌تر است. فاق النّبیّین فی خَلق و فی خُلُق و لم یدانوه فی علم و لا کرم و کلّهم من رسول الله ملتمس غرفاً من البحر او رشفاً من الدّیم به معنای واقعی کلمه، وجود مقدّس پیغمبر قلّه‌ی عالم وجود و برترین نقطه‌ی عالم امکان است.» 💻 @Khamenei_ir
روش صحیح تحصیل فلسفه استاد حسن رمضانی: 🔹باید را با خواندن یک دوره حکمت متعارف - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت ، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار این‌ها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم. 🆔@hekmateislami
هدایت شده از مکتب‌خانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ماجرای ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام برای حکومت مأمون احتمالاً پیچیده‌ترین و بغرنج‌ترین ماجرای دوران امامت است... 🔖 متن یادداشت + معرّفی مقاله @Maktabkhaaneh
———————- در همه تاریخ ساختن بت و توتم وقتی در یک ملتی-با هر معنایی از خدا و زندگی- رواج یافته که مردم راه و رسم رجوع به خداوندگاران اجتماعی خود را فراموش کرده اند. در چنین موقعیت هایی بوده که کارمندهای دیوانی و کاهنان معابد، ساده ترین راه را انتخاب کرده اند و با خود گفته اند که حالا که مردم بلد نیستید خداوندگاران خود را یاد کنید و برای رفع مشکلات به آنها رجوع کنند -و این نگران کننده است!- پس عکس و تجسم خداوندگاران را در چشم ها فرو می کنیم تا اگرچه هیچ فایده ای ندارد، اما ما فکر کنیم خیلی هم جامعه به فکر آنهاست و حداقل جامعه ریاکاران حول این توتم ها جمع شوند و یک آبروداری بشود! ⚠️ پی نوشت: اگر برای ما مردم پرستیدن بت ها حرام است، شاید تکرار روند دیوان سالاران و کاهنان معابدِ معنا و معنویت اجتماعی، نیز بر مسئولین محترم حرام باشد! یعنی توتم تراشی برای آنها هم حرام باشد! بارها قران گفته است که این بت ها بی هنر و قدرت هستند و هیچ قدرتی ندارند برای حفظ فرهنگ و معنای جامعه! همه تاریخ همین بوده است! باور کنید آقایان کارمند نهادهای بی هنرِ حفظ و نشر! 🆔 @social_theory
هدایت شده از انجمن علمی ژرفا
📌«آیا مکانیک کوانتومی اصل علّیت را نقض می‌کند؟» 🔸در مکانیک کوانتومی استاندارد، قبل از اندازه‌گیری نمی‌توان از مقدار کمّیت‌هایی چون مکان و تکانه برای جسم سخن گفت. برای مثال، فرض کنید می‌خواهیم اسپین (تکانه زاویه‌ای ذاتی) الکترونی را در راستای مشخّصی اندازه بگیریم. نتیجه آن ممکن است 1/2+ یا 1/2- باشد. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، ذرّه پیش از اندازه‌گیری هیچ یک از این دو مقدار را ندارد. در واقع، تابع موج الکترون در حالت برهم‌نهی (Superposition) از حالت‌های مربوط به 1/2+ و 1/2- قرار دارد. در لحظه اندازه‌گیری، تابع موج الکترون به صورت کاملاً تصادفی به یکی از این دو حالت رُمبش می‌کند و ما مقدار مربوط به آن را مشاهده می‌کنیم. 🔹اینکه گفته می‌شود «به صورت تصادفی»، بدین معنا نیست که اطّلاعات ما درباره الکترون قبل از اندازه‌گیری ناقص بوده است، بلکه بدین معناست که درست در لحظه اندازه‌گیری، الکترون یکی از این دو مقدار را به صورت تصادفی کسب می‌کند. در واقع اینکه اسپین الکترون در لحظه اندازه‌گیری 1/2+ شد و 1/2- نشد، هیچ علّت خاصی نداشته است و تصادف محض بوده است. بنابراین بعضاً گفته می‌شود که مکانیک کوانتومی اصل علّیت را زیر سؤال می‌برد چون شامل رویدادهایی بدون علّت است. برای ارزیابی دقیق‌تر این ادّعا باید با دو اصطلاح آشنا شویم: 🔺اصل موجبیت علّی (Causal Determinism): طبق این اصل، وضعیت جهان در هر لحظه، وضعیت آن را در لحظه بعد به طور کامل متعیّن و مشخّص می‌سازد. به عبارت دقیق‌تر، علّت شرط کافی برای تحقّق معلول است. یعنی اگر این رویداد خاص رخ داده‌است، امکان نداشته است که رخ ندهد، زیرا وجود علّت برای تحقّق آن کافی بوده است و آن را وجوب بخشیده است. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، در هنگام اندازه‌گیری این اصل نقض می‌شود. زیرا اگر خروجی اندازه‌گیری 1/2+ بوده است، بر حسب اتّفاق اینگونه بوده است و می‌توانسته است 1/2- باشد. در واقع، چیزی در لحظه پیش از آن نبوده است که این نتیجه را برای اندازه‌گیری قطعی و متعیّن سازد. 🔺اصل عام علّیت (General Causal Principle): طبق این اصل، هر رویدادی در جهان دارای علّتی است. به عبارت دقیق‌تر، شرط لازم برای تحقّق هر رویداد وجود علّت آن است. دقّت کنید که در اینجا از شرط لازم سخن گفته شده است و نه شرط کافی. یعنی از وجود آن علّت خاص لزوماً نمی‌توان وجود این معلول خاص را نتیجه‌گرفت، امّا برعکس آن ممکن است: از وجود معلول می‌توان نتیجه گرفت که علّت آن وجود داشته است. در اینجا علّت به معلول وجوب نمی‌بخشد و آن را قطعی نمی‌سازد. در مکانیک کوانتومی این اصل عام همچنان برقرار است. زیرا اگر نتیجه اندازه‌گیری ما یک الکترون با اسپین 1/2+ (معلول) را نشان دهد، به طور قطع می‌توانیم نتیجه بگیریم که در لحظه پیش از اندازه‌گیری، الکترونی وجود داشته است که تابع موج آن بر حالت اسپین 1/2+ عمود نبوده است(علّت). به عبارت دیگر، اگر علّت وجود نداشت، تحقّق معلول ناممکن بود. 🔵 خلاصه بحث و جمع‌بندی: در تفسیر استاندارد از مکانیک کوانتومی، اگرچه موجبیت علّی (لااقل در سطح جهان فیزیکی) زیر سؤال می‌رود امّا همچنان اصل عام علّیت برقرار است. لازم به ذکر است که آنچه در برخی براهین اثبات وجود خدا در فلسفه (مثل برهان کیهان‌شناختی کلام) نیاز است همین اصل عام علّیت است و نه موجبیت علّی. نکته دیگر اینکه، برخی تعابیر مهمّ دیگر مکانیک کوانتومی مثل مکانیک بوهمی و تفسیر چندجهانی، حتّی موجبیت علّی را نیز محترم می‌شمارند. 🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات 🆔@TheoCosmology
هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان! آیت الله شب زنده‌دار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمی‌توانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمی‌دهند؟ @Tanbiholomah
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مجروحان غزه به نماینده‌ی آیت الله سیستانی در عراق گفت: تمام اشخاصی که در غزه هستند میگویند آنچه که در غزه زندگی میکنیم همان کربلاست. همانطورکه حسین را محاصره کردند، غزه را محاصره کردند. همانطور که آب را بر حسین بستند، آب را بر غزه بستند. همانطور که میخواستند حسین را به زانو در آوردند،‌‌ میخواهند غزه را به زانو در آورند اما غزه تسلیم نخواهدشد.‌ همانطور که تلاش کردند بین خانواده حسین و آنکه با حسین است فتنه‌ای بکارند،خواستند داخل غزه هم فتنه‌ای درست کنند اما بعد از گذشت ده ماه نتوانستند آنرا عملی کنند. حسین تا آخرین نفس مقاومت کرد و غزه هم تاآخرین نفس مقاومت میکند. حسین میگوید هیهات من الذله و غزه میگوید هیهات هیهات هیهات من الذله. غزه حسین است و حسین غزه،و حسین از ماست و ما از حسین.حسین همان پدر و مادر ماست. ما به فداکاری‌های حسین پرورش یافتیم.حسین الگویی برای جهادست و معنای جهاد و اخلاق جهاد را از او فرامی‌گیریم. حسین وقتی شهید شد امت را از نو زنده کرد و اینک غزه از نو امت و روح جهاد را احیا کرد. 🧷1⃣ او توانسته این سخنان را به میزبانش که نماینده‌مرجع تقلید بوده بگوید.یعنی ما این سخنان را وقتی شنیدیم که روبرویش مرجعیت نشسته است.جای مراجع تقلید در این میزبانی‌ها خالی و اگر بودند دیگر چه می‌توانستیم بشنویم و نشنیدیم و محروم شدیم؟ 2⃣هرگز،هرگز نمیتوانست بگوید ما از حسینیم و حسین از ماست.زبان میترسید و می‌لغزید.راستش موضوع حتی وحدت نیست.‌موضوع وفاداری به یک نام است،موضوع آنیست که نامش محمد است و آنان وفاداران نامی به نامی ِاحمد. @Esrar3
هدایت شده از مکتب‌خانه
⁉️ کدام برائت؟ 👈 تأمّلی در اولویّتِ تبرّی از امر تاریخی ✍ علی‌رضا ملااحمدی 1⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایره‌ی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آن‌کسی‌که به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشته‌ی ولایت را پاره کند، تبرّی می‌جوییم. 2⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان می‌افتد. اما بیش از این‌دو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنه‌ی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنه‌ی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر می‌دهد یا خوارج را و یا عاشورا را...! 3⃣ «تبرّی» اگر نقطه‌زن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد: آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنه‌ی خوارج هدف گرفته بود. این‌دو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنه‌ی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطه‌ی هدف‌گیرنده‌ی ولایت در این‌سه متفاوت است با جبهه‌ی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیه‌السلام... 🔺 خلاصه اینکه به‌تبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهم‌السلام، متفاوت است با زمانه‌ی دیگری؛ و در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطه‌ی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بی‌حاصل و کبریتِ بی‌خطر! 4⃣ در زمانه‌ی غیبت نقطه‌ی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام آن‌را هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطه‌ی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّی‌مان هم بی‌حاصل و ابتر است. 5⃣ به دلیل همه‌ی آنچه که در فلسفه‌ی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیه‌السلام در زمانه‌ی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانه‌ای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمان‌های دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود. 🔹 سوال اینست که مرکزیّت ولایت کجاست تا به‌تبعِ آن نقطه‌ی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةالله‌علیه تعریف کرده و فلسفه‌ی وجودی خودش را زمینه‌سازی برای ظهور حضرتش می‌داند. 6⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بی‌حاصل است و کبریتِ بی‌خطر! 🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودی‌اش بسته «تهدید» محسوب نمی‌شود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بی‌خطر! 🚫 بنابراین چه‌بسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند به‌مثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیل‌کننده‌ی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیه‌السلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود! @Maktabkhaaneh
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ 🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد. 🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمد رضا به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند . 🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت 🆔 @Bonyadtarikh
هدایت شده از حدیث سهر
🔶 تحقق به ولایت است که هنر است! 🔹استاد حسن رمضانی: آن زمانی که آیت الله منتظری را مجلس خبرگان به عنوان قائم مقام رهبری اعلام کردند، آیت الله بهاء الدینی (ره) فرمودند: اینها می خواهند برای خدا تکلیف تعیین کنند، عین عبارت آیت الله بهاء الدینی این بود: خیال می کنند جعل ولیّ، مثل جعل کدخداست، که یک جعل اعتباری است، آقا جعل ولایت، جعلی تکوینی مثل جعل خورشید است. شما خورشید را خورشید کرده اید که اداره کننده منظومه شمسی باشد یا اینکه دست تکوین چنین جعلی را کرده است؟ همان کسی که امام را امام کرد برای بعد امام هم فکر کرده و برای بعد امام هم تصمیم دارد. بعد از رهبری آیت الله سید علی خامنه ای هم همیشه مویّد ایشان بودند. یک وقتی ایشان فرمودند: چندی پیش آقای منتظری آمدند اینجا! من گفتم بعد از عزل یا قبل از عزل؟ ایشان فرمودند: بعد از عزل. گفتم چه کاری داشتند؟ گفتند: کتاب هایی آورده بودند در بحث ولایت فقیه. گفتم به ایشان چیزی هم فرمودید؟ فرمودند: بله گفتم: درباره ولایت کتاب نوشتن سهل است، این متحقق به ولایت شدن است که هنر است! (حدیث سهر، ص۳۴۸) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) @hadisesahar
هدایت شده از ابوقاسم
جورج فریدمن در سال ۲۰۱۵ گفته جنگ سرد جدیدی میان قدرت های شرق و غرب شکل خواهد گرفت که خیلی از جنگ سردهای قبلی عمیق تر و دامنه ش وسیع تر است آیفون و گوشی هایی که دست من و شما هست دونه دونه اش فناوری نظامی دارد از جمله جی پی اس و لنز تصویر برداری اولین کاربرد خاص جی پی اس ویژگی نظامی بود تمام این کاربردهای نظامی یک روزی به اصل خودشان بر می گردند و بعید نیست که یک روزی در جیب شما منفجر شوند و بر علیه خود شما استفاده شود‌ این همان جنگ سردی است که الان داریم می‌بینیم و این جنگ سرد به تکنولوژی هم رسیده در روزهای منتهی به سالگرد ۷ اکتبر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بهتر است مراقبت های بیشتری را برای مقامات کشور و رده های محور مقاومت پیش‌بینی کنند ابوقاسم https://eitaa.com/aboghasm
💠 سنگینیِ وحی 📍در عظمت وجودیِ حضرت محمّدِ مصطفی (ص) آیت‌الله جوادی آملی : 🔸 اين آبشارهای بلند را ديده‌اید كه از بالای كوه با فشار سرازیر می‌شوند؟ هر جا که بريزد و روی هر شیئی که فرود آید، آن را لِه می‌كند. هر چیزی تحمّل آن وزانت و سنگینی را ندارد. يک سنگ سِتَبرِ صخره‌صَمّا لازم است كه اين را تحمل بكند. مگر اين آبشار روی هر خاكی يا هر درختی يا هر تپّه و تلّی می‌تواند بريزد؟ 🔹 در مَثَل، قرآن مثل آبشاری است كه از بالا می‌ريزد روی سنگ سِتبری كه بتواند آن را تحمل كند. مگر اين قرآن بر شخص ديگري می‌توانست نازل بشود؟... اين «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً»* معنایش اين است. یعنی وجود مقدس پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از چنان استحکام و عظمت وجودی و سعۀ‌صدری برخوردار است که توانایی داشته باشد آن «قول ثقیل» که از ملکوتِ عرش نازل می‌شود را تحمّل کند و بپذیرد. 🔹 تازه وقتی حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) وحی را می‌شنيد به زحمت می‌افتاد. لذاست که در نقل‌های تاریخی می‌خوانیم در هنگام نزول وحی، بدن مادیِ ایشان متأثر می‌شده و ایشان به زحمت می‌افتادند. 🔻پس از این است که تازه ترشّحات اين آبشار به ديگر ابناء بشر می‌رسيد. لذا افراد عادی واقعاً نمی‌توانند اين كتاب را تحمل بكنند. 🗓 درس تفسیر به تاریخ ۱۳۹۱/۷/۱ * إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً : حقیقتاً ما به زودی گفتارِ سنگینی را از بالا بر تو القاء می کنیم. (زمر؛۵) @maktabkhaaneh
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
سه‌گانۀ ولایت، شهادت، امید (در بیان آیت‌الله یزدان‌پناه) شیعه سه اندیشه ممتاز دارد که محرک اصلی حرکتِ شیعیان در تاریخ است؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است. این را در سه امام می‌توان دید: اولی در حضرت امیر ع و در فرزندان آن حضرت، دومی یعنی شهادت در امام حسین ع و سومی که امید باشد در قیام حضرت حجت عج و آینده نورانی و مملوّ از رحمت الهی. این سه، بنیان معنای ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش)، و امیدواری به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه عنصر نفس می کشد. در این بین ولایت‌پذیری محور است، شهادت‌طلبی محرک است، و امید همواره توجه به غایت و هدف است. کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت، اساسا کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمی‌رسد. به علاوه هر جا مظلومی در خطر و ظلم باشد او حضور می‌یابد و در این حضور مرز نمی‌شناسد و این بی‌مرزی از جهت عمق کار است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایانی تصور نمی‌کند، می داند هنوز خیلی کار دارد، قد و قامتش اخلاص و کنش اجتماعی‌اش بی پایان می‌شود. حضرت امام ره نیز کار را برای خدا انجام داد و چون برای خدا کار کرد، کارش نامتناهی شد. بدین‌سان اخلاص می‌تواند موجب توحد اجتماعی شود و اساسا اخلاص است که کرانه‌های کنش فردی و اجتماعی را برمی‌دارد و آن را به امری بی‌نهایت بدل می‌کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در دوران اصلاحات که آقای دائم اصطلاح «دموکراسی» را تکرار میکرد و شعارش را میداد و خب واضح بود که دموکراسیِ غربی بر اساس مبانیِ انسان‌شناسانۀ إلحادی شکل گرفته و با اندیشۀ اسلامی قابل جمع نیست، لذا رهبر انقلاب در مواجهه‌ای همدلانه و پدرانه، سخنش را اینطور حمل به صحّت و اصلاح کردند که «بله منظور آقای رئیس‌جمهور همان خودمان است.» حالا ما هم میگوییم: بله ان‌شاءالله منظور آقای پزشکیان از همان «انسجام اجتماعی» خودمان است که ذیل ساختار اجتماعی «ولایت» معنا پیدا میکند. 🖊 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 چرا استاد مجتبی خامنه‌ای کلاس درس خارج را تعطیل کرد؟ 🖋 حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی از اساتید سطوح عالی حوزه و عضو مجلس خبرگان 1⃣ بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای تمجید می‌کرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم. 2⃣ در حوزه‌های علمیه،‌ کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیده‌ایم که وقتی برای دیگران تعریف می‌کنیم یا باور نمی‌کنند یا تعجّب می‌کنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمی‌آمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل،‌ با تشکیل کلاس ایشان،‌ جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل می‌کرد. 3⃣ اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزه‌های علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای ثبت نام کرده‌اند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کرده‌اند. 4⃣ تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای،‌ بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان می‌تواند باشد اقتدای ایشان به سیره‌ی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق می‌دیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل می‌کردند مگر اینکه حجّتی می‌یافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند. 5⃣ باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواسته‌اند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیده‌ها می‌پردازند. 🌐 تسنیم 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/۲۱ 🗓 به مناسبت ایام درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی 📌eitaa.com/khamenei_ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 حزب‌الله لبنان و عظمت روحیِ رزمندگانش را با این سخنان فرمانده‌اش بشناسید که چه ایمان شگفت‌انگیزی به دارند و چگونه شرایط سخت، بر صلابت‌شان می‌افزاید...❗️ ﴿ وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا ﴾ مؤمنانِ حقیقی تا دشمنانِ همدست را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و خدا و رسولش هم راست گفته‌اند.» دیدنِ دشمن فقط ایمان و تسلیمشان را بیشتر کرد. (احزاب،۲۲) @Maktabkhaaneh
موسسه آموزشی‌‌پژوهشی نفحات برگزار می‌نماید: سلسله جلسات فلسفه و فیزیک 💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری 📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفه‌ی فیزیک تیم مادلین 🖋 با حضور اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی ✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید: https://digiform.ir/philosophy_physics ⏰ زمان:‌ پنجشنبه‌ها (یک‌هفته‌درمیان) اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود. 🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتی‌پور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات @Philosophy_physics @nafahat_eri
مکتب‌خانه
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/
⛔️ حرف زیادی می‌زنی❗️ آیت‌الله زمانی قمشه‌ای: 🔹 علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) روزی در خلوت برایم حکایت کردند:‌ سحری مرا به عالم بالا بردند؛ با یک اتاق چوبی روبه رو شدم. در باز شد؛ وقتی وارد شدم، در بسته شد و راه برگشتی برای خود نمی‌دیدم. ناگهان دیدم دو مَلَک با سوزن و ریسمانی به دست، آمدند و گفتند: - «آقای حسن‌زاده می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم!» 🔸وحشت مرا گرفت و با خود گفتم اگر لب‌هایم به هم بسته شود، دیگر نمی‌توانم درس بگویم و قرآن بخوانم؛ خدایا، چه کنم؟ از این دو ملک پرسیدم: «چرا می‌خواهید لب‌های مرا بدوزید؟» گفتند: - «گاهی حرف زیادی می‌زنی؛ نه غیبت و تهمت، بلکه حرف زیادی! می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم تا دیگر حرف زیادی نزنی!» 🔹 یک دفعه به ذهنم آمد که به پنج وجود مقدس متوسل شوم تا نجات پیدا کنم؛ با حال تضرّع عرض کردم: «الهی یا حمید بحقّ محمد و یا عالی بحقّ علی و یا فاطر بحقّ فاطمه و یا محسن بحقّ الحسن و یا قدیم الأحسان بحق الحسین اعف عنّا و خلّصنا». خدایا به حق پنج وجود مقدس از ما بگذر و ما را نجات بده... ناگهان دیدم در باز شد و به عالم پایین بازگشتم. 🔖 منبع: سایت مجمع عالی حکمت اسلامی @Maktabkhaaneh
﴿ إنّه لَجهادٌ . . . نَصرٌ أو إستشهادٌ ﴾  @Maktabkhaaneh