eitaa logo
مکتب‌خانه
266 دنبال‌کننده
269 عکس
149 ویدیو
18 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
سه‌گانۀ ولایت، شهادت، امید (در بیان آیت‌الله یزدان‌پناه) شیعه سه اندیشه ممتاز دارد که محرک اصلی حرکتِ شیعیان در تاریخ است؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است. این را در سه امام می‌توان دید: اولی در حضرت امیر ع و در فرزندان آن حضرت، دومی یعنی شهادت در امام حسین ع و سومی که امید باشد در قیام حضرت حجت عج و آینده نورانی و مملوّ از رحمت الهی. این سه، بنیان معنای ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش)، و امیدواری به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه عنصر نفس می کشد. در این بین ولایت‌پذیری محور است، شهادت‌طلبی محرک است، و امید همواره توجه به غایت و هدف است. کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت، اساسا کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمی‌رسد. به علاوه هر جا مظلومی در خطر و ظلم باشد او حضور می‌یابد و در این حضور مرز نمی‌شناسد و این بی‌مرزی از جهت عمق کار است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایانی تصور نمی‌کند، می داند هنوز خیلی کار دارد، قد و قامتش اخلاص و کنش اجتماعی‌اش بی پایان می‌شود. حضرت امام ره نیز کار را برای خدا انجام داد و چون برای خدا کار کرد، کارش نامتناهی شد. بدین‌سان اخلاص می‌تواند موجب توحد اجتماعی شود و اساسا اخلاص است که کرانه‌های کنش فردی و اجتماعی را برمی‌دارد و آن را به امری بی‌نهایت بدل می‌کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در دوران اصلاحات که آقای دائم اصطلاح «دموکراسی» را تکرار میکرد و شعارش را میداد و خب واضح بود که دموکراسیِ غربی بر اساس مبانیِ انسان‌شناسانۀ إلحادی شکل گرفته و با اندیشۀ اسلامی قابل جمع نیست، لذا رهبر انقلاب در مواجهه‌ای همدلانه و پدرانه، سخنش را اینطور حمل به صحّت و اصلاح کردند که «بله منظور آقای رئیس‌جمهور همان خودمان است.» حالا ما هم میگوییم: بله ان‌شاءالله منظور آقای پزشکیان از همان «انسجام اجتماعی» خودمان است که ذیل ساختار اجتماعی «ولایت» معنا پیدا میکند. 🖊 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 چرا استاد مجتبی خامنه‌ای کلاس درس خارج را تعطیل کرد؟ 🖋 حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی از اساتید سطوح عالی حوزه و عضو مجلس خبرگان 1⃣ بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای تمجید می‌کرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم. 2⃣ در حوزه‌های علمیه،‌ کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیده‌ایم که وقتی برای دیگران تعریف می‌کنیم یا باور نمی‌کنند یا تعجّب می‌کنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمی‌آمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل،‌ با تشکیل کلاس ایشان،‌ جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل می‌کرد. 3⃣ اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزه‌های علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای ثبت نام کرده‌اند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کرده‌اند. 4⃣ تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای،‌ بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان می‌تواند باشد اقتدای ایشان به سیره‌ی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق می‌دیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل می‌کردند مگر اینکه حجّتی می‌یافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند. 5⃣ باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواسته‌اند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیده‌ها می‌پردازند. 🌐 تسنیم 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
3.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/۲۱ 🗓 به مناسبت ایام درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی 📌eitaa.com/khamenei_ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
1.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 حزب‌الله لبنان و عظمت روحیِ رزمندگانش را با این سخنان فرمانده‌اش بشناسید که چه ایمان شگفت‌انگیزی به دارند و چگونه شرایط سخت، بر صلابت‌شان می‌افزاید...❗️ ﴿ وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا ﴾ مؤمنانِ حقیقی تا دشمنانِ همدست را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و خدا و رسولش هم راست گفته‌اند.» دیدنِ دشمن فقط ایمان و تسلیمشان را بیشتر کرد. (احزاب،۲۲) @Maktabkhaaneh
موسسه آموزشی‌‌پژوهشی نفحات برگزار می‌نماید: سلسله جلسات فلسفه و فیزیک 💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری 📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفه‌ی فیزیک تیم مادلین 🖋 با حضور اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی ✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید: https://digiform.ir/philosophy_physics ⏰ زمان:‌ پنجشنبه‌ها (یک‌هفته‌درمیان) اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود. 🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتی‌پور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات @Philosophy_physics @nafahat_eri
مکتب‌خانه
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/
⛔️ حرف زیادی می‌زنی❗️ آیت‌الله زمانی قمشه‌ای: 🔹 علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) روزی در خلوت برایم حکایت کردند:‌ سحری مرا به عالم بالا بردند؛ با یک اتاق چوبی روبه رو شدم. در باز شد؛ وقتی وارد شدم، در بسته شد و راه برگشتی برای خود نمی‌دیدم. ناگهان دیدم دو مَلَک با سوزن و ریسمانی به دست، آمدند و گفتند: - «آقای حسن‌زاده می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم!» 🔸وحشت مرا گرفت و با خود گفتم اگر لب‌هایم به هم بسته شود، دیگر نمی‌توانم درس بگویم و قرآن بخوانم؛ خدایا، چه کنم؟ از این دو ملک پرسیدم: «چرا می‌خواهید لب‌های مرا بدوزید؟» گفتند: - «گاهی حرف زیادی می‌زنی؛ نه غیبت و تهمت، بلکه حرف زیادی! می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم تا دیگر حرف زیادی نزنی!» 🔹 یک دفعه به ذهنم آمد که به پنج وجود مقدس متوسل شوم تا نجات پیدا کنم؛ با حال تضرّع عرض کردم: «الهی یا حمید بحقّ محمد و یا عالی بحقّ علی و یا فاطر بحقّ فاطمه و یا محسن بحقّ الحسن و یا قدیم الأحسان بحق الحسین اعف عنّا و خلّصنا». خدایا به حق پنج وجود مقدس از ما بگذر و ما را نجات بده... ناگهان دیدم در باز شد و به عالم پایین بازگشتم. 🔖 منبع: سایت مجمع عالی حکمت اسلامی @Maktabkhaaneh
﴿ إنّه لَجهادٌ . . . نَصرٌ أو إستشهادٌ ﴾  @Maktabkhaaneh
﴿ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ ﴾  @Maktabkhaaneh
💢 نصراللهِ جوان و همّتِ فرمانده 💯 خاطره‌ای جالب از فرزند شهید همّت 🔹 مرا به سینه‌اش فشرد، بعد دور ترم کرد و درحالی که هر دو بازوی مرا در دست داشت ایستاده خاطره‌ای عجیب تعریف کرد. «در شکاف دره‌‌ی جنتا برای دوره‌های آموزشی مخفی شده بودیم و برای دستگیری و شکست ما هر کاری می‌کردند، وضعیت بسیار سخت بود و تمامی ما پنجاه نفر تنها دو کلاشینکف داشتیم. باورکردنی نیست اما همین کلاشینکف‌ها تنها سلاح تشکیلات ما در آن دره سخت بود که یکی را از برادران جنبش امل گرفته و دیگری را با هزینه شخصی تهیه کرده بودیم. اولین بارقه‌ی امید ما چشمان مردی بود که در تاریکی دره می‌درخشید، آمد و درست همینطور که تو را در آغوش کشیدم مرا به سینه‌اش چسباند. او محمدابراهیم همت بود و این دیدار آغاز راهی بود که ما را از آن دره به جایی رساند که در جنگ سی‌وسه روزه دنیا را انگشت به دهان گذاشتیم.» او که سلاحی به همراه نداشت، گفت من و دو یار همراهم از طرف امام آمده‌ایم شما را آموزش بدهیم.» حسی با من می‌گويد که سید در دل گفته بود تو آموزش بده و من خودم پرورش می‌دهم، من خودم نیرو می‌سازم... و ساخت! از دو تا اسلحه انفرادی شروع کرد و یک ارتش ساخت. حالا که شهید شده روشن است که تربیت شدگان او ایستاده و مقاوم خواهند بود و خدشه‌ای به ایستادگی آنها نخواهد افتاد. سیدالشهدای مقاومت اینقدر تکثیر شده است که نگران آینده او و حزب‌اش نباشیم، تنها تلخی این ایام ماجرای آغوشی است که دیگر تکرار نخواهد شد و انگشت اشاره‌ای که دیگر بالا نخواهد رفت. ✍ محمدمهدی همت 🗓 هفتم مهرماه ۱۴۰۳ @Maktabkhaaneh
هدایت شده از أخٌ‌في‌الله
54.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم تاریخی اولین سخنرانی شهید سید حسن نصرالله بعد از انتصاب به عنوان دبیرکل حزب‌الله نکته مهم اینه که سید می گه شهادت دبیرکل حزب الله چه چیزی را ثابت می کند
♨️ عقب‌نشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه 🔰 بخش ۱ از ۲ ✍ علیرضا ملااحمدی 🔹 امروز (۲۶ ربیع‌الأول) سالروز انعقاد پیمان صلح میان امام مجتبی علیه‌السلام و معاویه است. رهبر انقلاب حقیقتِ این توافق را «عقب‌نشینیِ تاکتیکی» دانسته و لذا عنوان «آتش‌بس» را برای آن مناسب‌تر می‌داند. همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره مبارکه انفال به آن اشاره شده و هشدار داده شده که اگر عقب‌نشینی غیر از این باشد، منجر به غضب الهی خواهد شد. ❗️اتفاق تأسّف‌انگیزی که در ماجرای صلح پیش آمد، این بود که بعضی از خصّیصین از اصحاب امام حسن علیه‌السلام هم معنا و حکمتِ این پیمان را متوجّه نشدند و در دستگاه محاسباتی‌شان «تاکتیکی‌بودن» آن را ادراک نکردند و این باعث شد که حضرت را -نعوذ بالله- متّهم کنند به کنشِ غیرعزّتمندانه! 🔸 آنچه که این ایّام در جمهوری اسلامی می‌گذرد، از یک جهت به آن روزها شباهت دارد و آن اینکه جماعت کثیری از مردم انقلابی‌مان، به‌خصوص با شهادت سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله‌علیه) نظام جمهوری اسلامی را متّهم به تعلّل در انجام وظیفه در این جنگ کرده‌‎اند و این‌بار انگشت اتّهام را نه به سمت ولیّ جامعه بلکه رو به فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی (مشخصاً رئیس‌جمهور) گرفته‌اند و آنها را به انفعال و تخطّی از دستور ولیّ جامعه متّهم کرده اند. در این باره توجّه به چهار نکته لازم است: 1️⃣ این نبرد، یک جنگ معمولی نیست که با چند موشک غائله ختم شود. در این جنگ صحنه به‌شدّت پیچیده است و متغیّرهای چندوجهی و چندلایه چنان در آن تأثیرگذارند که به سادگی نه میتوان ابعادش را درست فهم کرد و نه میتوان درباره‌اش تصمیم‌گیری کرد. 2️⃣ تردیدی نیست که پاسخی «قاطع و شکننده» به رژیم، ضروری است؛ امّا چنین پاسخی در این صحنۀ پیچیده و چندوجهی «چیست» و سؤال مهم‌ترِ بعد اینکه این پاسخ دقیقاً «چگونه» باید عملیاتی شود؟ ▪️نظام جمهوری اسلامی از طرفی باید به‌گونه‌ای اقدام کند که حمایت قاطع اکثریّت مردم را با خود داشته باشد و اگر هر واکنشی داشت، قاطبۀ مردم با نظام همراهی کنند و صدای اعتراضی از داخل بلند نشود. ▪️از دیگر سو باید به‌گونه‌ای عمل کند که حتّی‌الإمکان آمریکا وارد صحنه نشود؛ مسلّماً آمریکا و بلوک غرب نظاره‌گرِ نابودی اسرائیل (در فرایندی دفعی) نخواهد بود و اگر واقعاً با خطر نابودی مواجه شود، وارد میدان می‌شود و هزینۀ بالایی هم برایش حاضر است بپردازد؛ پرواضح است که این وضعیت باید آخرین گزینۀ پیش روی جمهوری اسلامی باشد. ▪️از طرف دیگر باید در عین حال، ضربه چنان کاری و جدّی باشد که محاسبات اسرائیلِ وحشی را تغییر دهد و قواعد بازی را به نفع مقاومت دگرگون کند. از طرف چهارم باید به‌گونه‌ای اقدام کند که باز بهانه‌ای تازه برای ایران‌هراسی و تحریم‌های اقتصادی جدید دست‌وپا نشود. ▪️متغیّر مهم دیگر در این ماجرا هم ابعاد نظامیِ خود جنگ و ضربه‌زدن به مواضع آسیب‌پذیرِ دشمن است. 📍پس از همۀ اینهاست که پاسخ به سؤال «چه اقدامی؟» روشن می‌شود؛ پرواضح است که این اقدام هر چه که باشد، یک اقدام پیچیده خواهد بود و تازه وارد طرح‌ریزیِ عملیاتی برای اقدام می‌شویم که این خود پیچیدگی‌های مضاعف خود را دارد. 🔹 جواب‌دادن به این پرسش‌ها جز با اشراف کامل بر ابعاد امنیتی و نظامی و اطلاعاتیِ گستردۀ این صحنۀ پیچیده، امکانپذیر نیست. کدام‌یک از ما مردم معمولی از تمام آن متغیّرها باخبریم و چنین اطلاع و اشرافی داریم که چنین بی‌مهابا فرماندهان نظامی را متّهم به بی‌عمَلی و عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی کرده‌ایم؟! 3️⃣ آیا سکوت و بی‌عملیِ ظاهریِ این روزهای جمهوری اسلامی از سنخ سکوتِ «تاکتیکی» است یا «غیرتاکتیکی»؟ معنا و معیار تاکتیکی بودن در این بحث چیست؟ تعبیر دیگرِ پرسش بالا اینست که: آیا این سکوت به عنوان یک «راهبرد» اتّخاد شده که قرار است استمرار یابد و تعیین‌کنندۀ دیگر سیاستهای نظام باشد، یا به‌عنوان یک «آماده‌سازی برای عملیات جدّی و تمام‌کننده» اتّخاذ شده است؟ 🔺 با توجّه به مطلب قبل، پاسخ تا حدّی روشن است. از طرفی میدانیم که فرماندهان نظامی ایران بارها و حتی شخص آقای پزشکیان هم در روزهای اخیر، بر ضرورت پاسخِ تمام‌کننده به رژیم تأکید و تصریح کرده‌اند. امّا حتی اگر هیچ اطلاعی دربارۀ موضع اینان هم نداشتیم، با توجّه به شناختی که از رهبری انقلاب به عنوان «فرماندۀ کلّ قوا» داریم، با احتمال قریب به یقین میتوان گفت که گزینۀ دوّم محتمل‌تر است. 4️⃣ سهم هر یک از مسئولان نظام (بالخصوص رهبر و رئیس‌جمهور) در تصمیم‌گیری‌های نظامی و امنیّتیِ مهمّ چقدر است؟ این روزها می‌بینیم که بعضی با برجسته‌کردنِ کاریکاتوریِ نقش رئیس‌جمهور در قامت «رئیس شورای عالی امنیت ملی» سعی میکنند او را مقصّر اصلیِ بی‌عملیِ نظام تلقّی کند و رهبری را هم به عنوان «رهبرِ تنهامانده در صحنه» معرّفی کنند! 🔗 ادامه را اینجا بخوانید. @Maktabkhaaneh