♨️ حفظ «کدام نظام» أوجب واجبات است؟
👈 نقد دو تفسیرِ غلط از جملۀ حکیمانۀ «حفظ نظام از أوجب واجبات است».
2️⃣ بخش دوم
🔗 بخش اول یادداشت
✍️ علیرضا ملااحمدی
رهبر انقلاب، سخن حضرت امام (ره) دربارۀ معنای «حفظ نظام» را چنین توضیح میدهد:
✔️ «اينكه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است يا اوجب واجبات است، بعضى تصوّر ميكنند كه منظور از «نظام» كه در اينجا گفته ميشود صرفاً همين ساختار سياسىِ موجود است كه اين را ما بايد به هر قيمتى حفظ كنيم؛ [نه،] تنها اين نيست، نظام فقط ساختار سياسى نيست؛ نظام يعنى ساختار سياسى با مجموعهى اهداف و آرمانهايى كه در آن است. حفظ نظام، يعنى حفظ همهى ارزشهايى كه نظام اسلامى خودش را متعهّد به آنها ميداند.» (۱۳۹۶.۰۴.۱۲)
🔰 پس «حفظ نظام» یعنی حفظ همزمانِ «صورت و سیرت انقلاب».
🔻حاصل اینکه: جمهوری اسلامی بهخاطر بقاء نظام سیاسیاش، نه حقّ دارد کاری برخلاف ارزشهای اصیل اسلامی و الهی بکند؛ و نهاینکه حقّ دارد از پیگیریِ مُجدّانهی آن ارزشهایی که هویّتش به آنها وابسته است و در کالبد «احکام فقهی» متجلّی شده (از جمله حجاب) دست بکشد.
🔹 حقیقتی که در کلام حضرت امام (ره) نهفته، اینست که «نحوۀ اجرای همۀ احکام فقهی» باید بهگونهای تدبیر شود که با «حفظ صورت و سیرتِ نظام» همآهنگ و موزون باشد. بنابراین اگر نحوۀ اجرای حکم شرعی -مثل حجاب- بهگونهای باشد که به ساخت حقوقی و یا نظام ارزشیِ اسلامی خدشهای وارد کند (ازجمله توقّف پیگیریِ حکم حجاب ولو موقّتاً) این برخلاف اصل «حفظ نظام» خواهد بود. در نتیجه اساساً «حفظ نظام» است که ایجاب میکند احکام فقهی، مجدّانه -البته حکیمانه و مدبّرانه- پیگیری شوند.
@Maktabkhaaneh
🍃 صلّى الله عَلَيكَ يا أميرَالمؤمنين 🍃
▪️ قفس دنیا بیش از حد برایش تنگ شده است. شیدای وعدهایست که سالها منتظرش بوده...
گوشهای نشسته است و غرق در ملکوت الهیست. این مرد، مظهر ارادهٔ الهیست؛ خلقت به ارادهٔ او در جریان است. اما گویا اینبار بدن خاکیاش بیش از حد خسته است. پلکهایش سنگینی میکنند. به خواب میرود که خواب علی، حقیقتی جز هشیاری ندارد...
▪️ روح از بدن خاکی جدا میشود و به ملکوت می.رود. با حبیبش رسول خدا در ملکوت قرار دیدار دارد؛ تا محبوبش را میبیند، گویا داغش تازه میشود و لب به درد دل میگشاید:
- یا رسولالله!… این چه امتی است؟! چقدر لجباز و بدقلق و غیرقابل ترمیماند اینان!
▪️رسولالله که مظهر «إنّه على كلّ شيءٍ شهيد» است، خوب میفهمد حال علی را...
- علی جان! نفرینشان کن!
پناه بر خدا…
سبحان الله...
▪️لحظهٔ شگرفیست. اگر علی نفرین کند، عالم به نابودی میگراید. تمام انبیای الهی که با نفرینشان امتی را نابود کردند، تا به ولایت علیّبنابیطالب اقرار نکردند، به مقام نبوت نرسیده اند. حالا اگر علی نفرین کند چه خواهد شد؟!
سخت تر اینکه، پیامبر این قوم، که «رحمةٌ للعالَمين» است، خودش از وصیّ خودش میخواهد که امت را نفرین کند! مگر اینان چه جفاکار امتی هستند؟!
امیرالمؤمنین چه میکند؟! نفرین او چیست که قرار است دنیا را به آتش بکشد؟! چه وحشتی بر این دنیا سختتر از نفرین علی؟!...
▪️ ناگاه علی -علیه آلاف التهیّةوالثّناء- لب به دعا میگشاید:
- خدایا... مرا از اینان بگیر...
تمام شد!
آه که دنیا هیچگاه عذابی چنین به خود ندید...
حالا دیگر تیغ شمشیر اجازه دارد فرق علی را بشکافد و زهر هم اجازه دارد مغز او را به نابودی بکشاند!...
مرغ از قفس پرید، ندا داد جبرئيل!
اینک شما و وحشت دنیای بی علی...
(اقتباس از خطبه ۷۰ نهج البلاغه)
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
🔥ایران و هسته ای شدن
بالاخص بعد از 7 اکتبر و اخیرا بعد از حمله صهیونیستها خط "هسته ای" شدن ایران در رسانه و شخصیت ها برجسته شد و بازتاب های بیرونی مختلفی داشته است.
✅بحث مفصلی است و با ساده سازی نمیتوان به آن پرداخت، اما از دو منظر مبنایی میتوان نقد کرد و معتقدم در لزوم هسته ای شدن تهران "خیری" نیست.
اما چرا؟
1⃣ اما اول
هسته ای شدن ایران، پایان گفتمان "جمهوری اسلامی" است!
اثر اول تصمیم به هسته ای شدن، پیغام ایدیولوژی آن در ذهن هاست. منطق فتوای حرمت بمب هسته ای، ذیل یک نگاه کلان اسلامی است:
✳️✳️ فتوا نه فقط برای هسته ای بلکه برای هر سلاح کشتارجمعی است. اگر یک برهه بمب های هسته ای و دوره ای کشتار جمعی در دنیای غرب "بازدارندگی" تعریف شود، ما باید در همان پازل باشیم؟!
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۹/۱۲/۰۴):
فکر اسلامی ما میگوید سلاحی که در [کاربرد] آن، غیر مسلّحین، غیر نظامیها، و مردم عادّی تلف میشوند، این سلاح ممنوع است. این سلاح ممنوع است؛ حالا هستهای باشد یا شیمیایی باشد یا غیر اینها؛ این سلاح ممنوع است. ما بهخاطر نظر اسلام است که نخواستیم دنبال این سلاح برویم وَالّا اگر میخواستیم برویم شماها کی هستید، چه کاره هستید که بتوانید جلوگیری کنید.»
❌برخی میگویند فتواست، فتوا تغییر پذیر است. تغییر تنها فتوای ثبت شده در سازمان ملل، چه معنایی از هویت شیعی و اسلامی منعکس خواهد کرد؟
✳️ معتقدم اصرار بر هسته ای شدن یعنی:
داریم به مخاطب میگوییم با پارادایم و گفتمان انقلاب اسلامی و ادعایش تا اینجا، بازدارندگی ممکن نیست!
❌یعنی میگوییم: گفتمان دینی و ایدئولوژی برای دنیای کنونی ناکارآمد است و اکنون دنیای واقع گرایی است! و چاره ای جز جنگ در پازل آنها نیست.
چنین القایی از بن بست در تفکرات "انقلاب اسلامی" برای حفظ موجودیت در آنچه تاکنون اصول انسانی خودش تعریف میکرده است، "پایان جمهوری اسلامی است"
✳️علی(ع) آمده بود بگوید، میتوان بدون معادلات معاویه ایستاد، حکومت عدل ساخت و این شدنی است.
اینکه برخی معاویه را بخاطر عدم تعهدش به اصول انسانی و اخلاقی و اسلامی، پیروز بر حکومت علوی جا بزنند ، اشتباه بزرگی است بنظرم.
2⃣ بازدارندگی
گمان میشود در صورت هسته ای شدن ایران، رفتار با ایران از سوی رژیم و در سطح کلان تر آمریکایی ها متفاوت خواهد شد
اثبات این گزاره نیاز به بحث زیادی دارد، اما رد آن مصداق زیادی دارد.
🔴 آیا 7 اکتبر علیه یک ساختار هسته ای نبود؟
🔴 آیا هسته ای بودن رژیم بازدارندگی ای در نوع کنش و تصمیمات تهران و ضاحیه داشته است؟
🔴 گمان میکنم اگر تهران در نوع پاسخ به تل آویو در وعده صادق ها مولفه هایی بررسی کرده، مولفه بیستم هم هسته ای بودن رژیم نبوده است!
❗️آیا هسته ای بودن رژیم در تصمیم شهید سید حسن در 8 اکتبر برای ورود به معادله طوفان الاقصی تأثیری داشته است؟
🔴آیا هسته ای بودن امریکا در تصمیم یمنی ها در هدف قرار دادن کشتی ها و... نقشی یا ملاحظه ای ایجاد کرده است؟
آیا هسته ای بودن ده ها بازیگر در معادلات جنگ اوکراین و روسیه دخیل اند؟
❌دوره بازدارندگی هسته ای گذشته است. چون معادلات قدرت و جنگ، دیگر جنگ جهانی دوم و پس از آن نیست. مگرنه خیلی اتفاقات متفاوت باید رقم میخورد. مگرنه سرنوشت جنگ اوکراین چیز دیگری بود.
و نکته اخر:
بمبی که میدانند استفاده نمیشود، هیچ معادله ای نمیسازد. مثل خیلی بازیگرانی که هسته ای اند و درگیر جنگ اند!
هسته ای شدن، افتادن در تله امنیتی سازی و تهدید سازی از ایران در منطقه و دنیا توسط غربی هاست. و انگاه خیلی از دوستان و همسایگان دشمن ما خواهند شد.
@Thirdintifada
هدایت شده از برنامه تلویزیونی محفل
✨ آرشیو قسمت های پخش شده برنامه محفل به صورت کامل و باکیفیت در تلوبیون:
🔻 لینک قسمت سیام برنامه محفل
شاهکار قاری جوان
داستان قرآنی قوم لوط
استعداد بینظیر از بین تماشاگران
مداح عراقی دوست حسنین (عمار الکنانی)
مادر گیلانی و فرزند حافظش
وداع با ماه رمضان
🔻 لینک قسمت سی و یکم برنامه محفل
حضور مجدد قاری جوان مصری
داستان قرآنی بت شکنی حضرت ابراهیم (ع)
سه تا کودک بامزه حافظ قرآن
اجرای قطعه در حمایت از مقاومت توسط جانباز پیجری لبنانی
قاری نوجوان با تقلید از ۲۰ استاد تلاوت قرآن
🔻 لینک قسمت سی و دوم برنامه محفل
قاری بنگلادشی
داستان قرآنی حضرت آدم (ع) از زبان نوجوان قاری اصفهانی
تلاوت قاری نوجوان اصفهانی
شروع حفظ مرد بنا با شنیدن سوزاندن قرآن
صوت قرآن معروف پیادهروی اربعین
مرثیهخوانی حسن عبدی
——————————————————
🌙مستند های قرآنی محفل
🔻 لینک مستند نوح(ع)
🔻 لینک مستند ذوالقرنین
🔻 لینک مستند ابراهیم(ع)
🔻لینک مستند اصحاب کهف
🔻 لینک مستند هاروت و ماروت
@mahfeltv3
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فلسفه، استاد میخواهد
🎙آیتالله جوادی آملی:
🔹غزالی خیال میکرد، فلسفه را با مطالعه میتواند حل کند، فلسفه یک علمی است که ولو اگر شخص غزالی باشد الا و لابد باید استاد ببیند.
◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️
🎥 برای مشاهده فیلم کاملِ نشست «دین و فلسفه»، کلیک کنید
#نشست_علمی #برشی_از_نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#منتشر_شد
📋 مقالهی علمی-پژوهشی با عنوان «نظریه نظام حقّ؛ چارچوب نظری برای إلهیات عملی» در فصلنامۀ «حکمت اسلامی».
👈 این مقاله در واقع صورتبندیِ فلسفیِ آن رویکرد هستیشناختی است که برخی حکمای معاصر (بهویژه رهبر معظّم انقلاب) نظام إلهیاتی خویش را بر آن اساس بنا کردهاند.
🔹 تلقّی نویسنده -که اثبات آن در مقالهای دیگر انجام میشود- بر اینست که بنیان نگرش توحیدی حضرت آیتالله العظمی خامنهای -سایهاش مستدام- بر این نگرش (#نظام_حق) استوار است.
🔻 ایشان گرچه هیچگاه به مثابه یک «نظریه» به این دیدگاه تصریح نکرده، امّا از اشارتهایی که نسبت به مبانی هستیشناسی وحیانی دارند، چنین برمیآید که ایشان نظام إلهیاتی خویش را بر محور توحید، بر این نگرش استوار کرده و اینکه در «امتدادبخشیِ عملی به معارف اسلامی» اینچنین موفّق بوده نیز ریشه در همین نگرش نظاممند به مجموعۀ معارف اسلامی دارد.
🔹 بههرحال این نظریّه به مثابه یک «چارچوب نظری» میتواند سرآغاز مجموعهای مطالعات بنیادین در معارف توحیدی و بازخوانی معارف إلهی قرار گیرد.
📌 پ.ن: یکی از ثمرات این پژوهش -که شخصاً برایم اهمّیت داشت- اینست که عُمق فکریِ آیتالله خامنهای در عِداد حکیمان بزرگی چون ابنسینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و علامه طباطبایی (رضوان الله علیهم) مطرح شود. (این دغدغه در مقالات دیگر که هنوز منتشر نشده نیز پیگیری شده است). این از آنجهت مهمّ است که میتواند امکانی برای دریدنِ «حجابِ معاصرت» و دریچهای -هرچند تنگنظرانه- به شناخت شخصیّت علمی ایشان باشد.
📤 دریافت مقالۀ کامل
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
در این مقاله، ضمن تلاشی ستودنی سعی کردم مقالهای ۱۲۰۰۰ کلمهای را با مشقت فراوان در ۳۵۰۰ کلمه خلاصه
👆 متن این مقاله در وبلاگ شخصی بارگزاری شد.
🔖 مطالعه متن کامل مقاله «زندگی بهمثابه مبارزه ؛ در فلسفهی مقاومت»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
🔥قفس غزه
#روایت_انتفاضه
یکی از سوالات و پرسش هایی که زیاد با آن مواجه میشیم، وجود یک کلیپ یا مجموعه کلیپ هایی برای مرور سریع داستان فلسطین با زبان عامیانه است:
در این کار مجموعه 80 دقیقه ای در 9 قسمت، داستان فلسطین را از ابتدا تا طوفان الاقصی با زبانی عامه فهم با خط سیر زمانی مرور کردیم:
✳️کارگردان:امیرحسین قلی زاده
✅متن: محسن فایضی
🔰با کلید بر روی عنوان ها فایل کم حجم را در همین سکو و با کلید بر لینک، کیفیت بهتر را در سایت میتوانید دانلود کنید:
1️⃣قسمت اول: فروپاشی عثمانی: آغاز درد فلسطین
https://tn.ai/3174279
2️⃣قسمت دوم: چرا بریتانیا را پدر رژیم صیونیستی میدانند؟
https://tn.ai/3174961
3️⃣قسمت سوم: از یوم النکبت تا جنگ شش روزه
https://tn.ai/3175401
4️⃣قسمت چهارم: از شوک جنگ ۶ روزه تا انتفاضه اول
https://tn.ai/3176432
5️⃣قسمت پنجم: از پیمان اسلو تا انتفاضه ۲۰۰۰
https://tn.ai/3177142
6️⃣قسمت ششم: از انتفاضه مسجدالاقصی تا خروج اسرائیل از غزه
https://tn.ai/3178826
7️⃣قسمت هفتم: از انتخابات تا محاصره نوارغزه
https://tn.ai/3179483
8️⃣قسمت هشتم: تلاش برای حذف حماس در جنگ های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴
https://tn.ai/3179935
9️⃣قسمت نهم و پایانی: نبرد برای مسجدالاقصی(سیف القدس ۲۰۲۱ و طوفان الاقصی ۲۰۲۳)
https://tn.ai/3179764
در دیده شدن اینکار همراه ما باشید❤️
@Thirdintifada
♨️ کدام «اسلامِ بنیامیّه»؟
❌ مسئله اصلاً این نیست که در عربستان مرکز قمار و... برقرار است یا برقرار نیست!
❓مسئله اینست که آیا "مرکز قمار داشتن و امثالش" مشکل اصلی عربستان است؟! یعنی اگر هیچ مرکز قماری در عربستان نباشد و همهی حرفهای آقای قاسمیان اشتباه باشد یا مثلا درست باشد و بعداً اصلاح شود، دیگر اسلامشان اسلامِ بنیامیّه نیست؟!
🔰 آیا مرکز قمارداشتن گناه کبیرهی بزرگتری است یا رهاکردنِ رژیم صهیونیستی در جنایاتش و حتی عادیسازی روابط با آن رژیم؟ قمار زشتتر است یا سرمایهی اقتصادی منطقهی حجاز را در خدمت اهداف بزرگترین طاغوت تاریخ (آمریکا) قرار دادن؟ اصلاً شدت قبح این دو سنخ گناه قابل قیاس با هم هستند؟! کدامیک روحِ بنیامیّه را بیشتر زنده میکند؟
🔹 وقتی این دو سنخ گناهِ حکومتی را با هم مقایسه میکنیم، آنوقت متوجه میشویم آقای قاسمیان چقدر اشتباه زده و چطور افکار عمومی را از یک مسئلهی اصلی به مسئلهای فرعی منصرف کرده و دچار چه خبط بزرگی شده!
🔸 حالا حاشیهی بیثمر و هزینهای که برای دیپلماسی و حتی چهبسا برای دیگر زائران ایجاد کرده بهجای خود!
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
نظام حق - معرفی.mp3
زمان:
حجم:
4.3M
💢 پادکست معرفی اجمالیِ «نظریّهی #نظام_حق»
🎙 تولیدشده توسط هوش مصنوعی NotebookLM
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
نظریه نظام حق - امتدادها.mp3
زمان:
حجم:
3.43M
💢 پادکست «امتدادهای عمَلیِ نظریّهی #نظام_حق»
🎙 تولیدشده توسط هوش مصنوعی NotebookLM
📌 اینبار اشتباهات لفظی بامزهای داشت.
@Maktabkhaaneh