eitaa logo
مکتب‌خانه
237 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طرحی نو🌱
♦️شیخ حسین انصاریان در مراسم شب قدر: 🔸حضرت علی تا روز آخر روزی کسانی که میگفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید. 🔹یک‌مصداق اسیر، زندانی ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید. 🔸ای برادران زندان بان و ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن(ع) گفت ابن ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید. 🔹آنها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند. 🔸حالا اگر میخواهید من را دستگیر کنید و بگویید مخالف جمهوری اسلامی هستم. خیلی خوب، شاید من و چند نفر دیگر مخالفتی هم داشته باشیم و جریمه هم بشویم. 🔹۹۰ درصد خانم های بی حجاب را مقصر نمی دانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برای شان می سوزد حتی اگر بگویند غلط کرده ای. باطن این خانم ها با خدا است. با نماینده های آنها صحبت کنید و خواسته هایشان را بشنوید. به (طرحی نو) بپیوندید. 👇👇 🆔 @Tarhi_No1
هدایت شده از احمد اولیایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"وقتی یک «مجتهد تبلیغ» خطابه می کند..." _ رحمت خدا را معرفی می کند _ پروژه دشمن در حجاب را تبیین می کند _ مهر را نثار بدحجاب و بی حجاب می کند _ وجوب حجاب را اشاره می کند _ از زنان الگو در اسلام بهره می برد _ عشق نهادینه شده در دل مخاطب نسبت به اهل بیت علیهم السلام را برای حجاب، تحریک می کند _ بصیرت سیاسی (اشاره به دشمن)، اعتقادی (اشاره به رحمت خدا)، ملی(اشاره به دختران ایران)، بصیرت مناسکی (اشاره به حضرت زهرا و حضرت رقیه علیهما السلام) اش را یکجا به رخ می کشد ✍ او در سخنوری دینی در اوج قدرت، اخلاص و توانایی همه کار می کند. او مجتهد تبلیغ و جذب دینی در عین وفاداری به مبانی اسلام، تشیع و نظام است. نابجا نیست اگر همین چهار دقیقه کارعملی کلاسهای تبلیغ در حوزه ها و میان مبلغان باشد. @ahmad_olyaei
|||| ✍️هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه 📅زمان: 21 و 23 فروردین ماه 1402 مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث قرآنی و تمدنی بارگزاری شده در رادیو پژوهش ،کانال صوت ایتا و کانال صوت تلگرام 💠ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز اول ( 21 فروردین ماه 1402) 1.هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه | فایل کامل) 1️⃣تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت 🎙حجت الاسلام سعید بهمنی 2️⃣تعبد به مثابه جوهره ی تمدن 🎙دکترمحسن الویری 3️⃣”عبودیت“ معیار قرآنی 🔹تمدنی شدن مناسبات انسانی 🎙دکتر محمدرضا بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/WIMcZ 2.تفسیر تمدنی سوره ی حمد با تأکید بر معنای کانونی عبودیت 🎙حجت الاسلام سعید بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/NRly2 3.📁تعبد به مثابه جوهره ی تمدن 🎙حجت الاسلام دکتر محسن الویری 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/HrMkj 4.”عبودیت“ معیار قرآنی تمدنی شدن مناسبات انسانی 🎙 دکتر محمدرضا بهمنی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/OA1eJ 5.دیدگاه های حضار و برخی از اساتید حاضر در جلسه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Co0Nh ارائه دهندگان و موضوعات ارائه شده در روز دوم ( 23 فروردین ماه 1402) 6.تعبد سنن گرا در امر تمدنی 🎙حجت الاسلام محمد علی میرزایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/ABI4t 7.جریان عبودیت درزمان مندی وجودی تمدنی 🎙حجت الاسلام احمد آکوچکیان 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/x64k8 8. رحمت و معنای تمدنی آن 🎙حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/mNwyG 9. هم‌اندیشی «عبودیت و تمدن» در سپهر سورة الفاتحه جلسه دوم ( فایل کامل) 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/0jbjO ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔵 گوشه‌ای از نشانه‌های دین‌گریزی و بی‌دینی مردم شب قدر 🔻حرم رضوی : دو میلیون نفر 🔻بهشت زهرا : ورود ۱۴۰ هزار خودرو 🔻حرم امیرالمؤمنین ۳ میلیون نفر که بسیاری از آنها ایرانی هستند.. 🔻ده‌ها هزار مسجد و حسینیه مملو از مردم که تا سحر مناجات می‌کردند. همه جور با همه اعتقاد و قیافه‌ای... حالا بگذار بگویند مردم بی‌دین شده‌اند و این اسلام و حکومت اسلامی را نمیخواهند... حسین‌دارابی 👈 عضوشوید @hosein_darabi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب آیت‌الله حق‌شناس در جریان انقلاب آیت‌الله حق‌شناس_فقیه و عارف معاصر_ امام خامنه‌ای را علمدار می‌دانستند. همچنین امام زمان(عج) را در خواب دیده بودند که جلوتر ایستاده‌اند و امام خمینی(ره) پشت سر ایشان هستند. @BisimchiMedia
💯 فراگیرترین دعای لیلةالقدر 🔹 از پیامبراعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سؤال شد «اگر شب‌قدر را درک کردم از خدا چه بخواهم؟» ایشان فرمودند: 👈 «عافیت» ❓اما چگونه از خدا عافیت بخواهیم؟ امام سجاد علیه‌السلام در «دعای ۲۳ صحیفه‌ی سجادیه» به شیعیان‌شان آموخته‌اند که چگونه عافیت را دعا کنند. 🔺با تأمّل در مضامین دعا معلوم می‌شود چرا این دعا انقدر مهمّ و فراگیر (در همه‌ی عرصه‌های زندگی) است که سفارش رسول‌الله (ص) است. 📍قِيلَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى‌اَللَّهُ عَلَيْهِ‌وَ آلِهِ: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي؟ قَالَ صَلَّى‌اللَّهُ عَلَيْهِ‌وَآلِهِ: «اَلْعَافِيَةَ». 📖 المستدرک، ج ۷، ص ۴۵۸ @Maktabkhaaneh
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 اعمال مخصوصه شب قدر شیخ عباس قمی در اعمال روز اول ماه مبارک رمضان دعایی نقل می کند که آغازش با این فرازها است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي دَانَ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ...» امام کاظم علیه السلام فرمودند: «خداوند را در ماه مبارک رمضان، ابتدای سال با این دعا بخوان!» توصیه حضرت استاد یزدان پناه جناب استاد خواندن این دعا را مخصوصا در شب بیست و سوم توصیه می کنند، با توجه به فرمایش امام صادق علیه السلام که فرمودند: «آغاز سال، شب قدر است.» https://eitaa.com/nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیبر خیبر یا یهود / جیش المحمد (ص) سنعود فریاد جوانان فلسطینی در صحن مسجدالاقصی المبارک در شب قدر. حالی که مسجد به صورت کامل در محاصره صهیونیست‌ها قرار دارد... @syriankhabar
مکتب‌خانه
خیبر خیبر یا یهود / جیش المحمد (ص) سنعود فریاد جوانان فلسطینی در صحن مسجدالاقصی المبارک در شب قدر.
🔰 این برای من با همه‌ی راهپیمایی‌هایی که سال‌های قبل در روز قدس‌ می‌رفتم یک تفاوت مهمّ دارد: 🔻 قبلاً همواره اینطور بود که برای انجام وظیفه‌ی شرعی و روسیاه‌نشدن در محضر امام عصر علیه‌السلام به راهپیمایی قدم میگذاشتم و آزادیِ قدسِ شریف برایم بیشتر شبیه یک «آرزو» بود. 🔺 امّا این‌بار علاوه‌بر انگیزه‌ی بالا، یک انگیزه‌ی دیگر هم دارم و عامل دیگری هم اضافه شده که اشتیاقم به این حضور را بیشتر می‌کند: ✔️ این‌بار با مشاهده‌ی شرایط منطقه (که شرحش در این مجال نمی‌گنجد) و داخل سرزمین فلسطین (اعمّ از تزلزل درونیِ بی‌سابقه‌ی اشغالگرانِ فلسطین و اتّحاد و تحرّک بی‌سابقه‌ی جوانان فلسطینی) بیش از هر زمانی آزادیِ را نزدیک می‌بینم و حالا می‌خواهم در راهپیمایی شرکت کنم با این انگیزه‌ی مضاعف که در آینده‌ی نه‌چندان‌دوری که ان‌شاءالله مسجدالأقصی آزاد شد، دل‌خوش و امیدوار باشم که من هم سهمی -هرچند بسیار کوچک و ناچیز- در این آزادی داشته‌ام و به این حضور سربلند باشم و افتخار و مباهات کنم که من هم سیاهی‌لشگرِ این جبهه بودم... ان‌شاءالله :) ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh
✅ «قیامت» را قيامت گويند؛ چون در آن روز، همه به احترام الهی «قائم» می‌شوند و در برابر شکوه و عظمت مُلک خداوند می‌ایستند؛ هيچ موجودی خفته و نشسته و افتاده و لنگان و تکیه‌داده به جایی نيست، همه می‌ايستند در برابر خدا. آن روز «رستاخیز» است. 🔺 لذا تعبیر خداوند در قرآن این است: «يومٌ يقُوم الناسُ لِرَبّ الْعالَمين» روزی‌که تمام بشریت در برابر پروردگار جهانیان می‌ایستند. «يومٌ تَقُوم الساعةُ» روزی‌که زمان بر پا می‌شود. 💬 آیت‌الله جوادی آملی 📍ترجمه‌ی آیه: «آنها بزرگیِ خدا را آن‌طورکه بایدوشاید نشناخته‌اند و حال آنکه روز قیامت، زمین یکسره در مشت اوست و بساط آسمان‌ها به‌دست قدرت او برچیده می‌شود! بله، خدا منزّه و متعالی است از آنچه که شرک می‌ورزند.» (زمر ؛ ۶۷) @Maktabkhaaneh
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
تصور کن یک مورچه بسیار کوچک کنار پایت ایستاده و از تو معذرت خواهی می‌کند و تو صدایش را می‌شنوی. حالا چکار کرده؟ یک آسیبی به خودش رسانده! از تو عذرخواهی می‌کند و التماس که مرا ببخش. تصور کن همینطور که نگاهش می‌کنی و لبخند بر لب داری یک‌دفعه آن مورچه با یک حالت زار و شکسته‌ای می‌گوید: آخه من چی‌ام؟ اینجا یکدفعه لبخند روی لب‌هایت خشک می‌زند. دلت می‌خواهد آن مورچه کوچک را بغلش کنی. آنقدر که حس کند بزرگ است. حس کند خیلی شده است. حس کند یک چیزی هست... در دعای ابوحمزه به خدا عرضه می‌دارد: ما اَنا یاربّ و ماخطری؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از نجف لک زایی
Page 16 (7).pdf
1.22M
نگاهی گذرا بر تاملات مرحوم افروغ درباره تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه به‌جایی نمی‌برد شریف لک زایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روزنامه فرهیختگان، شنبه ۲۶فروردین ۱۴۰۲
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خود فراموشی موجب خارج شدن انسان از دین ✏️ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه تفسیر سوره حشر 🗓 مجموعه | نکات جلسات تفسیر قرآن که در سال ۱۳۶۱ ایراد شده است 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 کلیشه‌های فلسفۀعلمی در ایران 👈 معرّفی و نقد کتاب «مسئله‌ی علم در ایران» اثر دکتر موسی اکرمی 📍منتشرشده در فصلنامه‌ی تخصّصی علوم انسانیِ اسلامی صدرا ؛ شماره ۲۴  ✍ بخشی از یادداشت: «علی‌رغم وجود مباحث گسترده و حجم قابل توجهی که در این کتاب به فلسفۀعلم اختصاص دارد، شاهد هیچ راه‌حل یا ارائه‌ی ایده و نظریه‌ در باب اینکه «چه باید کرد؟» نیستیم.... گویی تمام آنچه برای «مسئله‌ی علم در ایران» ضرورت دارد، ورود و انتقالِ صحیح و کاملِ آن اندیشه‌های تولید شده در جهانِ غرب به داخل کشور است و دیگر هیچ؛ گویی هویّت علم و فلسفۀعلم در ایران، صرفاً با ترجمه و انتقال از آن‌سو به این‌سو معنا پیدا می‌کند. مسئله اینست که آیا ما ایرانیان هم فهمی از عالَم نداریم و آیا حق نداریم بر اساس فهم خویش، وارد دیالوگ و مفاهمۀ مستقل (و نه صرفاً ترجمه‌وار) با علم و فلسفۀعلم غربی شویم؟ آیا مسیر ورود به جریانِ جهانیِ تولید علم، فقط و فقط از مسیرِ ترجمه می‌گذرد؟» 🔗 یادداشت کامل را در این پیوند مطالعه کنید. @Maktabkhaaneh
هدایت شده از «آیه‌جان»
هدایت شده از «آیه‌جان»
«دل به زینت دنیا نبند» ✍ نویسنده: ✏️ گرافیک: "خبری نیست؟" معمولا این سوال در فضای ارتباطی اطراف من از هر تازه عروسی پرسیده می‌شود. دقیقا بعد از و احوالپرسی اولیه. با نیم‌نگاهی به مختصات شکم. انقضای این سوال تا مشهود شدن اولین علایم بارداری سر می‌رسد. آن وقت است که احساس می‌کنی انگار زن‌های اطرافت به یک رسیده‌اند. انگار شبیه ساختمان نیمه‌کاره‌ای بوده‌ای دیوار به دیوار خانه‌ی مجللشان. طوری که هر روز با خودشان فکر کرده‌اند صاحب این خانه کی سر می‌آید و رنگ و لعابی به و محله می‌دهد. پنج سال بعد از هر سلام و احوالپرسی در میهمانی‌ها منتظر جمله‌ی پرسشی «خبری نیست؟» بوده‌ام. هر بار بهانه‌ای تراشیده‌‌ام. یک‌بار و تحصیل، بار دیگر کم سن و سال بودنم و بار دیگر بی‌حوصلگی و عدم علاقه‌ی خودم و همسرم به ! البته هیچ بار بهانه‌هایم برای کسی قانع کننده نبوده‌اند. یکی دوسال اول محکوم به و بی‌اعتقادی به وعده‌ی الهی می‌شدم. اما از سال سوم بی‌اعتنا به بهانه‌ها لیست پزشک‌های حاذق و پنجه طلای و مدرن به سمتم روانه می‌شد. یک‌بار زنی بعد از شنیدن بهانه هایم ابرو بالا انداخت و با صدای بلند گفت: «خیلی امیدوار نباش. بعد از پنج سال دیگه رحم سرد می‌ شه...». یادم هست که دیگر روی پاهایم نمی‌توانستم بند شوم. نه برای اینکه توی کلماتش، امیدم را نشانه گرفته بود. به‌خاطر سنگینی نگاه آدم‌های اطرافم. آدم‌هایی که نازایی یک نقص بزرگ برایشان به حساب می‌آمد. زن‌هایی که به جز زاییدن شأنیت دیگری برای زنی مثل خودشان قائل نبودند. بعد از پسرم سعی کردم با این نگاه بجنگم. هر جا زنی را دیده‌ام که گونه‌اش به خاطر مادر نشدن غیر ارادی سرخ شده از او دفاع کردم. تا جایی که توانسته‌ام پای درد و دل زن‌های نابارور نشسته‌ام. زن‌هایی که نمی‌خواهند ازشان پرسیده شود «خبری نیست؟». زن‌هایی که گاهی تنها دلیل مادری‌شان ، بستن دهان این و آن می‌شود. میان تمام زن‌های با این ، فاطمه رفیق قدیمی‌ام برایم زنی عجیب بود. رفیقی که شش سال از ازدواجش می‌گذشت و من از نزدیک شاهد هزینه‌های گزاف و درمان‌های طاقت فرسایش بودم. اما هر بار جواب «خبری نیست؟» را با إن‌شاءالله و می‌داد. هیچ‌وقت منزوی نشد. هیچ‌وقت خودش را از تک‌و‌تا نینداخت. اما پنج سال زندگی با درد ناقص بودن از نگاه اطرافیان، شامه‌ام را تیز کرده است. می‌توانم اتمسفر نگاه ترحم‌آمیز را بشناسم. از او پرسیدم چه‌طور می‌تواند چنین نگاه‌‌هایی را تحمل کند؟ چه‌جوری هنوز انگیزه دارد توی چنین جمع‌هایی حضور داشته باشد؟ اشک توی چشم‌های میشی‌اش حلقه زد. سرش را آورد کنار گوشم و گفت: «از قرآن کمک گرفتم. راستش خدا خیلی قشنگ باهام حرف زد». سرم را عقب کشیدم و گفتم: «منظورت کدوم آیه‌ست؟» گفت: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ...» با شنیدن آیه و آرامش فاطمه به لحظاتی از زندگی‌ام کردم که به خاطر نگاه آدم‌ها اشکی شده بودم. لحظاتی از جوانی‌ام که می توانستند خیلی قشنگ‌تر باشند. انگار تمام آن دقیقه‌ها بخار شدند و رفتند هوا. احساس‌کردم به روحم چیزی بدهکارم. جای خالی زمان‌های نزیسته‌ام خالی شد. زمان‌هایی که می‌شد به باقیات‌ُالصالحات فکر کرد تا نگاه‌های خیره به زینت حیات دنیایم! الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلً مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست؛ و باقیات صالحات [= ارزشهای پایدار و شایسته‌] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخش‌تر است! 🌺 آیه‌جان: آیه‌هایی که به جان نشسته‌اند. @ayehjaan
مکتب‌خانه
‌ «دل به زینت دنیا نبند» ✍ نویسنده: #زهرا_مالمیر ✏️ گرافیک: #اعظم_مؤمنیان "خبری نیست؟" معمولا این
⛔️ تذکّر مهمّی‌ست! این سال‌ها که «فرزندآوری» به‌مثابه یک امرِ تمدّنی اهمّیت و ارزش مضاعف پیدا کرده، روی دیگرِ این سکّه امّا واقعیّت تلخِ «افزایش عجیبِ نرخ ناباروری» است (که بعید نیست حاصل یک توطئه‌ی بلندمدّت غذایی باشد)؛ پس خیلی باید مراقب باشیم با سؤال‌ها، شوخی‌ها، قضاوت‌ها، تکّه‌ها و حتّی احیاناً نگاه‌هایمان، خدایی‌ناکرده قلبی را به درد نیاوریم که مکافاتش بد دامن‌مان را می‌گیرد. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 در تفکّر توحیدی «تفاوت نژادها» نه یک تهدید برای امنیّت ملّی یا منطقه‌ای، بلکه «نشانه‌ی حکمت بالغۀ الهی» است که به‌مثابه یک «فرصتِ تمدّنی» می‌توان از آن بهره بُرد؛ چگونه؟ با معیار قراردادنِ فقط«تقوا» تا امتیازبخشیِ آدمیان نه در خاک، که در افلاک رقم بخورد. 👌 خوش‌سلیقه‌گیِ این دو قاری‌مجریِ برنامۀ «محفل» در انتخاب دو آیه‌ی کاملاً مرتبط، تحسین‌برانگیز است.... @Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
🔸این کتاب ها، آدم نادان رو تبدیل به یک آدم نادان با توهم دانایی میکنه. 📝مهران @makshufateita
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی ▫️برخی از دیدگاههای ایشان : 🔹 یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد.حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سال‌ها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس می‌کرد. 🔹 انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کل‌گرایانه‌اش بیان می‌کند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلاب‌مان نیز عاجز خواهیم بود. 🔹 آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم. 🔹از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔘 سیاهچاله‌ی «خدای رخنه‌پوش» 👈 «چرا جهان وجود دارد؟» + نقدی مختصر 🔹 کتاب خوب و بس‌عالمانه‌ایست. همۀ نویسندگان مقالاتش، فیلسوف-فیزیکدان های برجستۀ غربی هستند که تلاش کرده‌اند با رویکرد میان‌رشته‌ای (فیزیک و فلسفه) به تحلیل مسئله‌ «چراییِ وجود جهان» بپردازند. 🔺 ایشان سعی کرده‌اند با رفت‌وبرگشت در آراء موافقان و مخالفانِ ، به بررسی این مسئله بپردازند که «آیا از منظر علم فیزیک (و البته با نگرش فلسفی) ما برای توضیح چراییِ وجودِ جهان فیزیکی، نیازی به ایده‌ی خدا داریم؟» 🔸 اما نکتۀ جالبی که به‌عنوان یک پیش‌فرضِ وجودشناختی و الهیاتی، حاکم بر همه‌ی این مقالات است، رویکردِ «خدای رخنه‌پوش» به جهان هستی است. بدین‌معنا که در سرتاسر کتاب، مسئله‌ی اصلی و محوری گفتارها –اعم از طرفدارانِ خداباوری و مخالفانش- این است که «آیا می‌توان برای وجود جهان تبیینی علمی (علم تجربی) ارائه داد که همه‌ی ابعادِ این پدیده را تبیین کند یا خیر؟» 🔺 و نکتۀ مهمّ این نگرش اینست که «اگر نتوانیم تبیینِ جامعِ علمی برای پیدایش جهان ارائه دهیم، آنگاه ناگزیر از پذیرش خدا به‌عنوان «تبیین‌گرِ پدیده‌های ناشناخته» خواهیم بود. اما اگر بتوانیم، دیگر نیازی به فرض وجود خدا نخواهیم داشت؛ چرا که قوانین فیزیکی، تبیین کافی برای پدیده‌ها ارائه داده‌اند.» 🚫 و این، همان اشتباهِ قدیمیِ قرون‌وسطایی است که حتی الهیات و فلسفۀعلم مدرن هم هنوز نتوانسته از این نگرش اشتباه به خدا و هستی رهایی یابد. چه، که همه‌ی چالش‌های اساسیِ علم و دین طی این قرون، از همین نگرشِ اشتباه نشأت گرفته است... ✍ علی‌رضا ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گام اوّل برای «معرفت نفس» 👈 نسخه‌ای برای مراقبه 📌 طبق صریح روایات و تأکید آیات قرآن، «معرفت نفس» مهم‌ترین حرکت برای سلوک الی الله و عبودیّت حق تعالی است. 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری (فرزند آیت‌الله ناصری و از شاگردان مرحوم آیت‌الله کشمیری) @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
🔰 «تحوّل» در نرم‌افزار تمدّنیِ انقلاب اسلامی 🔸 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهّر ام
🔺 رهبر انقلاب سال‌هاست که به بیان‌ها و زبان‌های مختلف دارند از ضرورت «تحوّل» برای انقلاب اسلامی سخن می‌گویند. 🔹شاید این تعبیر مناسب باشد که مطالبه‌ی ایشان، ایجاد یک «انقلاب در متنِ انقلاب اسلامی» است. 🔸 تجربه ثابت کرده این مرد با افقی که دارد، با ایده‌ی «تحوّل» در حال ارائه‌ی طرحی برای جهش تمدّنیِ انقلاب اسلامی است. 🗓 رمضان المبارک ۱۴۰۲ 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 این یک دقیقه، به‌لحاظ گوینده‌ی سخن که از موضعِ «دشمن» در حال اعتراف است، به اندازه‌ی ساعت‌ها آموزش نکته دارد! 💢 همه‌ی پروژه‌ی جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن طی این سال‌ها (به‌ویژه از ۸۸ به این‌سو) را در همین یک دقیقه میتوان خلاصه کرد: «تنها راه شکست انقلاب اسلامی اینست که کسانیکه نسبت به این نظام احساس تعلق و خویشاوندی دارند، از درون فرو بریزند!...» 🔍 حالا با همین نگاه، کلیدواژه‌هایی همچون «نفوذ جریانی» ، «استعمار فرانو» ، «زنجیره‌ی تواصیّ» ، «جریان تحریف» و مهم‌تر از همه «دستگاه محاسباتی» را در بیانات رهبر انقلاب که پی‌گیری کنیم، تازه معلوم می‌شود ایشان از چه افق بلندی و از چه زمانی نسبت به این مسئله هشدار داده بودند... 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh