eitaa logo
مکتب‌خانه
236 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کلیشه‌های فلسفۀعلمی در ایران 👈 معرّفی و نقد کتاب «مسئله‌ی علم در ایران» اثر دکتر موسی اکرمی 📍منتشرشده در فصلنامه‌ی تخصّصی علوم انسانیِ اسلامی صدرا ؛ شماره ۲۴  ✍ بخشی از یادداشت: «علی‌رغم وجود مباحث گسترده و حجم قابل توجهی که در این کتاب به فلسفۀعلم اختصاص دارد، شاهد هیچ راه‌حل یا ارائه‌ی ایده و نظریه‌ در باب اینکه «چه باید کرد؟» نیستیم.... گویی تمام آنچه برای «مسئله‌ی علم در ایران» ضرورت دارد، ورود و انتقالِ صحیح و کاملِ آن اندیشه‌های تولید شده در جهانِ غرب به داخل کشور است و دیگر هیچ؛ گویی هویّت علم و فلسفۀعلم در ایران، صرفاً با ترجمه و انتقال از آن‌سو به این‌سو معنا پیدا می‌کند. مسئله اینست که آیا ما ایرانیان هم فهمی از عالَم نداریم و آیا حق نداریم بر اساس فهم خویش، وارد دیالوگ و مفاهمۀ مستقل (و نه صرفاً ترجمه‌وار) با علم و فلسفۀعلم غربی شویم؟ آیا مسیر ورود به جریانِ جهانیِ تولید علم، فقط و فقط از مسیرِ ترجمه می‌گذرد؟» 🔗 یادداشت کامل را در این پیوند مطالعه کنید. @Maktabkhaaneh
هدایت شده از «آیه‌جان»
هدایت شده از «آیه‌جان»
«دل به زینت دنیا نبند» ✍ نویسنده: ✏️ گرافیک: "خبری نیست؟" معمولا این سوال در فضای ارتباطی اطراف من از هر تازه عروسی پرسیده می‌شود. دقیقا بعد از و احوالپرسی اولیه. با نیم‌نگاهی به مختصات شکم. انقضای این سوال تا مشهود شدن اولین علایم بارداری سر می‌رسد. آن وقت است که احساس می‌کنی انگار زن‌های اطرافت به یک رسیده‌اند. انگار شبیه ساختمان نیمه‌کاره‌ای بوده‌ای دیوار به دیوار خانه‌ی مجللشان. طوری که هر روز با خودشان فکر کرده‌اند صاحب این خانه کی سر می‌آید و رنگ و لعابی به و محله می‌دهد. پنج سال بعد از هر سلام و احوالپرسی در میهمانی‌ها منتظر جمله‌ی پرسشی «خبری نیست؟» بوده‌ام. هر بار بهانه‌ای تراشیده‌‌ام. یک‌بار و تحصیل، بار دیگر کم سن و سال بودنم و بار دیگر بی‌حوصلگی و عدم علاقه‌ی خودم و همسرم به ! البته هیچ بار بهانه‌هایم برای کسی قانع کننده نبوده‌اند. یکی دوسال اول محکوم به و بی‌اعتقادی به وعده‌ی الهی می‌شدم. اما از سال سوم بی‌اعتنا به بهانه‌ها لیست پزشک‌های حاذق و پنجه طلای و مدرن به سمتم روانه می‌شد. یک‌بار زنی بعد از شنیدن بهانه هایم ابرو بالا انداخت و با صدای بلند گفت: «خیلی امیدوار نباش. بعد از پنج سال دیگه رحم سرد می‌ شه...». یادم هست که دیگر روی پاهایم نمی‌توانستم بند شوم. نه برای اینکه توی کلماتش، امیدم را نشانه گرفته بود. به‌خاطر سنگینی نگاه آدم‌های اطرافم. آدم‌هایی که نازایی یک نقص بزرگ برایشان به حساب می‌آمد. زن‌هایی که به جز زاییدن شأنیت دیگری برای زنی مثل خودشان قائل نبودند. بعد از پسرم سعی کردم با این نگاه بجنگم. هر جا زنی را دیده‌ام که گونه‌اش به خاطر مادر نشدن غیر ارادی سرخ شده از او دفاع کردم. تا جایی که توانسته‌ام پای درد و دل زن‌های نابارور نشسته‌ام. زن‌هایی که نمی‌خواهند ازشان پرسیده شود «خبری نیست؟». زن‌هایی که گاهی تنها دلیل مادری‌شان ، بستن دهان این و آن می‌شود. میان تمام زن‌های با این ، فاطمه رفیق قدیمی‌ام برایم زنی عجیب بود. رفیقی که شش سال از ازدواجش می‌گذشت و من از نزدیک شاهد هزینه‌های گزاف و درمان‌های طاقت فرسایش بودم. اما هر بار جواب «خبری نیست؟» را با إن‌شاءالله و می‌داد. هیچ‌وقت منزوی نشد. هیچ‌وقت خودش را از تک‌و‌تا نینداخت. اما پنج سال زندگی با درد ناقص بودن از نگاه اطرافیان، شامه‌ام را تیز کرده است. می‌توانم اتمسفر نگاه ترحم‌آمیز را بشناسم. از او پرسیدم چه‌طور می‌تواند چنین نگاه‌‌هایی را تحمل کند؟ چه‌جوری هنوز انگیزه دارد توی چنین جمع‌هایی حضور داشته باشد؟ اشک توی چشم‌های میشی‌اش حلقه زد. سرش را آورد کنار گوشم و گفت: «از قرآن کمک گرفتم. راستش خدا خیلی قشنگ باهام حرف زد». سرم را عقب کشیدم و گفتم: «منظورت کدوم آیه‌ست؟» گفت: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ...» با شنیدن آیه و آرامش فاطمه به لحظاتی از زندگی‌ام کردم که به خاطر نگاه آدم‌ها اشکی شده بودم. لحظاتی از جوانی‌ام که می توانستند خیلی قشنگ‌تر باشند. انگار تمام آن دقیقه‌ها بخار شدند و رفتند هوا. احساس‌کردم به روحم چیزی بدهکارم. جای خالی زمان‌های نزیسته‌ام خالی شد. زمان‌هایی که می‌شد به باقیات‌ُالصالحات فکر کرد تا نگاه‌های خیره به زینت حیات دنیایم! الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلً مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست؛ و باقیات صالحات [= ارزشهای پایدار و شایسته‌] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخش‌تر است! 🌺 آیه‌جان: آیه‌هایی که به جان نشسته‌اند. @ayehjaan
مکتب‌خانه
‌ «دل به زینت دنیا نبند» ✍ نویسنده: #زهرا_مالمیر ✏️ گرافیک: #اعظم_مؤمنیان "خبری نیست؟" معمولا این
⛔️ تذکّر مهمّی‌ست! این سال‌ها که «فرزندآوری» به‌مثابه یک امرِ تمدّنی اهمّیت و ارزش مضاعف پیدا کرده، روی دیگرِ این سکّه امّا واقعیّت تلخِ «افزایش عجیبِ نرخ ناباروری» است (که بعید نیست حاصل یک توطئه‌ی بلندمدّت غذایی باشد)؛ پس خیلی باید مراقب باشیم با سؤال‌ها، شوخی‌ها، قضاوت‌ها، تکّه‌ها و حتّی احیاناً نگاه‌هایمان، خدایی‌ناکرده قلبی را به درد نیاوریم که مکافاتش بد دامن‌مان را می‌گیرد. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 در تفکّر توحیدی «تفاوت نژادها» نه یک تهدید برای امنیّت ملّی یا منطقه‌ای، بلکه «نشانه‌ی حکمت بالغۀ الهی» است که به‌مثابه یک «فرصتِ تمدّنی» می‌توان از آن بهره بُرد؛ چگونه؟ با معیار قراردادنِ فقط«تقوا» تا امتیازبخشیِ آدمیان نه در خاک، که در افلاک رقم بخورد. 👌 خوش‌سلیقه‌گیِ این دو قاری‌مجریِ برنامۀ «محفل» در انتخاب دو آیه‌ی کاملاً مرتبط، تحسین‌برانگیز است.... @Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
🔸این کتاب ها، آدم نادان رو تبدیل به یک آدم نادان با توهم دانایی میکنه. 📝مهران @makshufateita
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️درگذشت دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و یکی از نظریه پردازان تبیین فلسفی انقلاب اسلامی ▫️برخی از دیدگاههای ایشان : 🔹 یقین من این است که انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد.حضرت امام خمینی (ره) یک فیلسوف صدرایی بود و سال‌ها کتاب «اسفار» ملاصدرا را تدریس می‌کرد. 🔹 انقلاب اسلامی ایران یک سوال اساسی را مطرح کرد: آیا بین دین و سیاست، اخلاق و سیاست، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و نَفس با بدن رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟ تفکر صدرایی با آن نگاه کل‌گرایانه‌اش بیان می‌کند که بین همه این مفاهیم ارتباط وجود دارد. اگر ما این مساله را درک نکنیم از درک انقلاب‌مان نیز عاجز خواهیم بود. 🔹 آیا امام تفکر جهانی داشت یا خیر؟ پاسخ این است که بله، تفکر جهانی امام، در تفکر صدرایی ریشه دارد که شامل مدینه فاضله، امت فاضله و آبادانی و عمران ارض، یعنی کل جهان است. نگاه جهانی امام نیز همان گونه است، پس باید در موردقابلیت ها و ظرفیت های خویش در تبیین انقلاب اسلامی، در نگرش صدرایی و بسط این اندیشه با نمود جمهوری اسلامی و با توجه به عنصرجامعه و تحول تاریخی، و نیز فلسفه سیاسی خاص مورد نظر امام،اهتمام خاصی بورزیم. 🔹از شاهکارهای امام این بود که انقلاب را از التقاط و آشفتگی ایدئولوژیک نجات داد و در مسیر صحیح خویش هدایت کرد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
🔘 سیاهچاله‌ی «خدای رخنه‌پوش» 👈 «چرا جهان وجود دارد؟» + نقدی مختصر 🔹 کتاب خوب و بس‌عالمانه‌ایست. همۀ نویسندگان مقالاتش، فیلسوف-فیزیکدان های برجستۀ غربی هستند که تلاش کرده‌اند با رویکرد میان‌رشته‌ای (فیزیک و فلسفه) به تحلیل مسئله‌ «چراییِ وجود جهان» بپردازند. 🔺 ایشان سعی کرده‌اند با رفت‌وبرگشت در آراء موافقان و مخالفانِ ، به بررسی این مسئله بپردازند که «آیا از منظر علم فیزیک (و البته با نگرش فلسفی) ما برای توضیح چراییِ وجودِ جهان فیزیکی، نیازی به ایده‌ی خدا داریم؟» 🔸 اما نکتۀ جالبی که به‌عنوان یک پیش‌فرضِ وجودشناختی و الهیاتی، حاکم بر همه‌ی این مقالات است، رویکردِ «خدای رخنه‌پوش» به جهان هستی است. بدین‌معنا که در سرتاسر کتاب، مسئله‌ی اصلی و محوری گفتارها –اعم از طرفدارانِ خداباوری و مخالفانش- این است که «آیا می‌توان برای وجود جهان تبیینی علمی (علم تجربی) ارائه داد که همه‌ی ابعادِ این پدیده را تبیین کند یا خیر؟» 🔺 و نکتۀ مهمّ این نگرش اینست که «اگر نتوانیم تبیینِ جامعِ علمی برای پیدایش جهان ارائه دهیم، آنگاه ناگزیر از پذیرش خدا به‌عنوان «تبیین‌گرِ پدیده‌های ناشناخته» خواهیم بود. اما اگر بتوانیم، دیگر نیازی به فرض وجود خدا نخواهیم داشت؛ چرا که قوانین فیزیکی، تبیین کافی برای پدیده‌ها ارائه داده‌اند.» 🚫 و این، همان اشتباهِ قدیمیِ قرون‌وسطایی است که حتی الهیات و فلسفۀعلم مدرن هم هنوز نتوانسته از این نگرش اشتباه به خدا و هستی رهایی یابد. چه، که همه‌ی چالش‌های اساسیِ علم و دین طی این قرون، از همین نگرشِ اشتباه نشأت گرفته است... ✍ علی‌رضا ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گام اوّل برای «معرفت نفس» 👈 نسخه‌ای برای مراقبه 📌 طبق صریح روایات و تأکید آیات قرآن، «معرفت نفس» مهم‌ترین حرکت برای سلوک الی الله و عبودیّت حق تعالی است. 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری (فرزند آیت‌الله ناصری و از شاگردان مرحوم آیت‌الله کشمیری) @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
🔰 «تحوّل» در نرم‌افزار تمدّنیِ انقلاب اسلامی 🔸 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهّر ام
🔺 رهبر انقلاب سال‌هاست که به بیان‌ها و زبان‌های مختلف دارند از ضرورت «تحوّل» برای انقلاب اسلامی سخن می‌گویند. 🔹شاید این تعبیر مناسب باشد که مطالبه‌ی ایشان، ایجاد یک «انقلاب در متنِ انقلاب اسلامی» است. 🔸 تجربه ثابت کرده این مرد با افقی که دارد، با ایده‌ی «تحوّل» در حال ارائه‌ی طرحی برای جهش تمدّنیِ انقلاب اسلامی است. 🗓 رمضان المبارک ۱۴۰۲ 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 این یک دقیقه، به‌لحاظ گوینده‌ی سخن که از موضعِ «دشمن» در حال اعتراف است، به اندازه‌ی ساعت‌ها آموزش نکته دارد! 💢 همه‌ی پروژه‌ی جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن طی این سال‌ها (به‌ویژه از ۸۸ به این‌سو) را در همین یک دقیقه میتوان خلاصه کرد: «تنها راه شکست انقلاب اسلامی اینست که کسانیکه نسبت به این نظام احساس تعلق و خویشاوندی دارند، از درون فرو بریزند!...» 🔍 حالا با همین نگاه، کلیدواژه‌هایی همچون «نفوذ جریانی» ، «استعمار فرانو» ، «زنجیره‌ی تواصیّ» ، «جریان تحریف» و مهم‌تر از همه «دستگاه محاسباتی» را در بیانات رهبر انقلاب که پی‌گیری کنیم، تازه معلوم می‌شود ایشان از چه افق بلندی و از چه زمانی نسبت به این مسئله هشدار داده بودند... 🖌 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 ظلمی که به مادران خانه دار می‌شود..... ⏪طیق گزارش مرکز آمار ایران(۱۴٠٠)، حدود ۲۶ میلیون نفر از حدود ۳۸ میلیون نفر جامعه غیر فعال کشور را بانوان تشکیل میدهند که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون زن، مسئولیتهای شخصی و خانوادگی را علت عدم جستجوی شغل اعلام کرده اند ▪️نقطه تاسف این آمار آنجاست که؛ زنان خانه دار را صرفا بر اساس شاخصهای غلط و ضدخانواده غربی، جزو جمعیت غیرفعال محسوب میکنیم! ▪️در حالی که بزرگترین سهم خلق ارزش اقتصادی را در ‎ دارند و بدون فعالیت آنها، اقتصاد که هیچ، کل جامعه با همه ابعادش دچار چالش میشود ▪️لازم است بجای نظام اجتماعی، دستگاه محاسباتی تغییر کند ... ✍️ م.طالبی دارستانی 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از دوستانِ کتاب
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
📗کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی ✍️حمید پارسانیا 💠کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: ▶️ کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: ✅«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. ✅ حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» ✅ وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. ✅ این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. 🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ 📚منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ @parsania_net 📚@dostaneketab
هدایت شده از تا ابد زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برداشت غلط از برنامه زندگی‌ پس‌از زندگی ‌ ‌🔻 هیچ کدام از تجربه‌گر ها مرگ را لمس نکرده‌اند! 🆔 @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آخرین شب‌جمعه‌ی ماه مبارک رمضان و توسّل به وجود مقدّس حضرت رقیّه‌خاتون سلام‌الله علیها 🎙 آیت‌الله‌ حاج‌اقا مجتبی تهرانی (رضوان‌الله‌علیه) @Maktabkhaaneh
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابوریحان بیرونی چگونه شعاع کره‌ زمین را محاسبه کرد؟ ابوریحان بیرونی اولين فردى بود که با ابتدايى‌ترين امكانات آن زمان،شعاع زمین را ۶۳۴۰ کیلومتر حساب کرد که تا حد زيادی به مقدار صحیح آن يعنى(۶۳۷۱ کیلومتر)نزدیک بود! بخش ریاضی دانشگاه شیراز این موضوع را به زبان طنز ساخته است @BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش سخنگوی سازمان فضایی ایران به منفجرشدن استارشیپ ایلان ماسک دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران: این فیلم را ببینید، لحظه منفجر شدن استارشیپ است و بعد از آن صدای کف و سوت تماشاگران در فضا می‌پیچد از دیروز تا حالا، رسانه‌های غربی این شکست را پله‌ای برای موفقیت‌های آینده معرفی و هیچ انتقادی مطرح نکرده‌اند اما اگر ایران یک پرتاب ناموفق داشته باشد، رسانه‌های غربی چه میگویند؟ شکست در یک آزمون از دید محققین و متخصصین، غیرعادی نیست چراکه از نتایج حاصل از یک پرتاب ناموفق، برای اصلاح رویه‌ها و رفع معایب استفاده میکنند این مسئله در دنیا پذیرفته شده و رسانه‌های غربی همیشه برای غرب به این امر قائل‌اند اما درباره ایران طوری دیگری رفتار میکنند! @BisimchiMedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله جوادی آملی: در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژه‌ای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید... عیدتان مبارک🌹 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
💎 «مردم‌سالاری» در کارنامه‌ی تاریخیِ رهبر انقلاب ⁉️ آیا مخالفت رهبر انقلاب با رفراندوم در مسائل جاری کشور، نشان از دیکتاتورمآبی دارد؟ ✍ علی‌رضا ملااحمدی 🔹 واکنش جریان رسانه‌ای دشمن به موضع صریح رهبر انقلاب درباره‌ی درباره‌ی «رفراندوم در بعضی امور جاری کشور»، ایجاد «تقابلِ کاذب» میان موضع ایشان و اصلِ «جمهوریت» بود. 🔺 برای تحلیل درستِ دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به جایگاه مردم در حکمرانی، لازم است محکمات اندیشه و سیره‌ی عملیِ ایشان را بشناسیم تا بتوانیم در موارد مبهم و احیاناً شبهه‌ناک، متشابهاتِ سخنان ایشان (از جمله آنچه درباره‌ی نامعقول‌بودنِ رفراندوم بیان کردند و دشمن تحریفش کرد) را از طریق ارجاع دادن به محکماتِ اندیشه و شخصیت ایشان، درست فهم و تحلیل کنیم. 🔸 در این نوشتار سعی کردم با مروری کوتاه بر جایگاهِ جمهوریت (مردم‌سالاری دینی) در منظومه‌ی فکری و سیره‌ی رفتاریِ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی» به بازخوانیِ یکی از محکماتِ اندیشه و شخصیّت ایشان بپردازیم. 👈 یادداشت کامل را اینجا بخوانید. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 بالاخره -بعد از یک‌سال‌ونیم تأخیر- توفیق یار شد تا به زیارت مزارِ ولیّ نازنینِ خدا، حضرت علامه حسن‌زاده آملی (قدّس الله نفسه‌الزکیّه) مشرّف شوم. 📹 این چندثانیه صدای لطیف، یادگاریِ من از این زیارت دلکش. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتوکلیپ | حقیقت مرگ ▫️مرگ انصراف قوی از عالم مادی است که برگشت‌پذیر نیست! ▫️تجربه‌هایی که از مرگ ذکر می‌شود، نوعی انصراف است که در این تجربه‌ها مساله اهل نجات و مساله حق بودن را باید توجه کرد. 🎙 گفتاری از استاد علی امینی‌نژاد. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این آخرین جملۀ دکتر در است؛ و من آن را مهم‌ترین جملۀ ایشان در آن یک‌ساعت میدانم. 🔺 او در این برنامه با موضوع «رابطۀ فلسفه و علوم انسانی» تلاش کرد بگوید که فلسفه باید تلاش کند «امکان گفت‌وگو» را برای علوم فراهم کند. فارغ از ایدۀ ایشان در این برنامه، فعلاً برایم همین یک جمله مهمّ است... 👈 ادامه در اینجا @Maktabkhaaneh
🔰 گفت‌وگو به‌مثابه امرِ مقدّس 🔸 طی سال‌های متمادی از وقتی با علم آشنا شدم تا امروز، هرچه که گذشت، باورم به «گفت‌وگو» بیشتر شد. تاحدّی که گاهی فکر میکنم چه‌بسا بهتر بود به‌جای اینکه انسان را «حیوانِ ناطق» معرفی کند، او را «حیوانِ اهل‌گفت‌وگو» معرّفی میکرد! 🔹 که او را نقطۀ عطفِ دوران جدید تفکّر برای بشر میدانند، در کوچه و خیابان راه میرفت و با مردم معمولیِ شهر میکرد. مهمترین دیدگاه‌های فلسفی او در قالب شکل گرفته است و به همین دلیل هرچه اثر از او (به روایتِ شاگردش ) باقی مانده، تحت عنوان «محاورات» منتشر شده است. نمونه‌ی امروزیِ سقراط را در شیوه‌ی استاد میتوان یافت! 🔸 تا امروز هم، نه فقط ، که اساساً «علم» هویّت خودش را در بستر گفت‌وگو سامان داده است. تاریخ دانش‌های بشری در واقع تاریخِ گفت‌وگوهایی است که میان اندیشمندان رخ داده است. اساساً در بستر گفت‌وگو شکل میگیرد و پیش می‌روَد و انسان با گفت‌وگو است که امکانِ ظهور و بروز خودش و انسانیّت خودش را پیدا میکند. 🔹 گفت‌وگو را نه امری عادی و روزمره، بلکه شاید بتوان حتی معجزه‌ای نرم دانست که خدا آن را در اختیار بشر قرار داده تا به کمک آن بتواند، ناممکن‌ها را دست‌یافتنی و به معنای حقیقی کلمه کند. 🔺 این امر آنقدر در حقیقت‌یابی برای انسان کارآمد است که بخش قابل توجّهی از -این معجزۀ آخرالزمانیِ خدا- هم بر همین اساس سامان یافته. تقریباً صفحه‎‌ای از قرآن را نمیتوان یافت که حاوی یکی از مشتقّاتِ «قول» نباشد و از یک «گفت‌وگو» روایت نکند!... این امر چنان مهمّ بوده که بعضی از متفکّرین از آن الگوهای منطقی استخراج کرده و از خداوند متعال با عنوان «خدای گفت‌وگو» یاد کرده‌اند! 🔹 جامعۀ انسانی در سطح خرد و کلان نیازمند گفت‌وگو است. بدون گفت‌وگو، انسانیّت در جامعه کمرنگ میشود و هرجا که باب گفت‌وگو بسته باشد، قطعاً شکلی از توحّش امکان ظهور و بروز پیدا میکند. 🔺 اینها را گفتم که بگویم [هیچوقت در زندگی گفت‌وگو را رها نکنید. و هیچوقت راهِ گفت‌وگو را به خودتان نبندید.] به قول «راه بستن به صدا سنگدلی میخواهد»!... ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh