eitaa logo
مکتب‌خانه
236 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 ظلمی که به مادران خانه دار می‌شود..... ⏪طیق گزارش مرکز آمار ایران(۱۴٠٠)، حدود ۲۶ میلیون نفر از حدود ۳۸ میلیون نفر جامعه غیر فعال کشور را بانوان تشکیل میدهند که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون زن، مسئولیتهای شخصی و خانوادگی را علت عدم جستجوی شغل اعلام کرده اند ▪️نقطه تاسف این آمار آنجاست که؛ زنان خانه دار را صرفا بر اساس شاخصهای غلط و ضدخانواده غربی، جزو جمعیت غیرفعال محسوب میکنیم! ▪️در حالی که بزرگترین سهم خلق ارزش اقتصادی را در ‎ دارند و بدون فعالیت آنها، اقتصاد که هیچ، کل جامعه با همه ابعادش دچار چالش میشود ▪️لازم است بجای نظام اجتماعی، دستگاه محاسباتی تغییر کند ... ✍️ م.طالبی دارستانی 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از دوستانِ کتاب
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
📗کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی ✍️حمید پارسانیا 💠کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: ▶️ کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: ✅«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. ✅ حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» ✅ وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. ✅ این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. 🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ 📚منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ @parsania_net 📚@dostaneketab
هدایت شده از تا ابد زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برداشت غلط از برنامه زندگی‌ پس‌از زندگی ‌ ‌🔻 هیچ کدام از تجربه‌گر ها مرگ را لمس نکرده‌اند! 🆔 @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آخرین شب‌جمعه‌ی ماه مبارک رمضان و توسّل به وجود مقدّس حضرت رقیّه‌خاتون سلام‌الله علیها 🎙 آیت‌الله‌ حاج‌اقا مجتبی تهرانی (رضوان‌الله‌علیه) @Maktabkhaaneh
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابوریحان بیرونی چگونه شعاع کره‌ زمین را محاسبه کرد؟ ابوریحان بیرونی اولين فردى بود که با ابتدايى‌ترين امكانات آن زمان،شعاع زمین را ۶۳۴۰ کیلومتر حساب کرد که تا حد زيادی به مقدار صحیح آن يعنى(۶۳۷۱ کیلومتر)نزدیک بود! بخش ریاضی دانشگاه شیراز این موضوع را به زبان طنز ساخته است @BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش سخنگوی سازمان فضایی ایران به منفجرشدن استارشیپ ایلان ماسک دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران: این فیلم را ببینید، لحظه منفجر شدن استارشیپ است و بعد از آن صدای کف و سوت تماشاگران در فضا می‌پیچد از دیروز تا حالا، رسانه‌های غربی این شکست را پله‌ای برای موفقیت‌های آینده معرفی و هیچ انتقادی مطرح نکرده‌اند اما اگر ایران یک پرتاب ناموفق داشته باشد، رسانه‌های غربی چه میگویند؟ شکست در یک آزمون از دید محققین و متخصصین، غیرعادی نیست چراکه از نتایج حاصل از یک پرتاب ناموفق، برای اصلاح رویه‌ها و رفع معایب استفاده میکنند این مسئله در دنیا پذیرفته شده و رسانه‌های غربی همیشه برای غرب به این امر قائل‌اند اما درباره ایران طوری دیگری رفتار میکنند! @BisimchiMedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله جوادی آملی: در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژه‌ای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید... عیدتان مبارک🌹 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
💎 «مردم‌سالاری» در کارنامه‌ی تاریخیِ رهبر انقلاب ⁉️ آیا مخالفت رهبر انقلاب با رفراندوم در مسائل جاری کشور، نشان از دیکتاتورمآبی دارد؟ ✍ علی‌رضا ملااحمدی 🔹 واکنش جریان رسانه‌ای دشمن به موضع صریح رهبر انقلاب درباره‌ی درباره‌ی «رفراندوم در بعضی امور جاری کشور»، ایجاد «تقابلِ کاذب» میان موضع ایشان و اصلِ «جمهوریت» بود. 🔺 برای تحلیل درستِ دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به جایگاه مردم در حکمرانی، لازم است محکمات اندیشه و سیره‌ی عملیِ ایشان را بشناسیم تا بتوانیم در موارد مبهم و احیاناً شبهه‌ناک، متشابهاتِ سخنان ایشان (از جمله آنچه درباره‌ی نامعقول‌بودنِ رفراندوم بیان کردند و دشمن تحریفش کرد) را از طریق ارجاع دادن به محکماتِ اندیشه و شخصیت ایشان، درست فهم و تحلیل کنیم. 🔸 در این نوشتار سعی کردم با مروری کوتاه بر جایگاهِ جمهوریت (مردم‌سالاری دینی) در منظومه‌ی فکری و سیره‌ی رفتاریِ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی» به بازخوانیِ یکی از محکماتِ اندیشه و شخصیّت ایشان بپردازیم. 👈 یادداشت کامل را اینجا بخوانید. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 بالاخره -بعد از یک‌سال‌ونیم تأخیر- توفیق یار شد تا به زیارت مزارِ ولیّ نازنینِ خدا، حضرت علامه حسن‌زاده آملی (قدّس الله نفسه‌الزکیّه) مشرّف شوم. 📹 این چندثانیه صدای لطیف، یادگاریِ من از این زیارت دلکش. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتوکلیپ | حقیقت مرگ ▫️مرگ انصراف قوی از عالم مادی است که برگشت‌پذیر نیست! ▫️تجربه‌هایی که از مرگ ذکر می‌شود، نوعی انصراف است که در این تجربه‌ها مساله اهل نجات و مساله حق بودن را باید توجه کرد. 🎙 گفتاری از استاد علی امینی‌نژاد. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این آخرین جملۀ دکتر در است؛ و من آن را مهم‌ترین جملۀ ایشان در آن یک‌ساعت میدانم. 🔺 او در این برنامه با موضوع «رابطۀ فلسفه و علوم انسانی» تلاش کرد بگوید که فلسفه باید تلاش کند «امکان گفت‌وگو» را برای علوم فراهم کند. فارغ از ایدۀ ایشان در این برنامه، فعلاً برایم همین یک جمله مهمّ است... 👈 ادامه در اینجا @Maktabkhaaneh
🔰 گفت‌وگو به‌مثابه امرِ مقدّس 🔸 طی سال‌های متمادی از وقتی با علم آشنا شدم تا امروز، هرچه که گذشت، باورم به «گفت‌وگو» بیشتر شد. تاحدّی که گاهی فکر میکنم چه‌بسا بهتر بود به‌جای اینکه انسان را «حیوانِ ناطق» معرفی کند، او را «حیوانِ اهل‌گفت‌وگو» معرّفی میکرد! 🔹 که او را نقطۀ عطفِ دوران جدید تفکّر برای بشر میدانند، در کوچه و خیابان راه میرفت و با مردم معمولیِ شهر میکرد. مهمترین دیدگاه‌های فلسفی او در قالب شکل گرفته است و به همین دلیل هرچه اثر از او (به روایتِ شاگردش ) باقی مانده، تحت عنوان «محاورات» منتشر شده است. نمونه‌ی امروزیِ سقراط را در شیوه‌ی استاد میتوان یافت! 🔸 تا امروز هم، نه فقط ، که اساساً «علم» هویّت خودش را در بستر گفت‌وگو سامان داده است. تاریخ دانش‌های بشری در واقع تاریخِ گفت‌وگوهایی است که میان اندیشمندان رخ داده است. اساساً در بستر گفت‌وگو شکل میگیرد و پیش می‌روَد و انسان با گفت‌وگو است که امکانِ ظهور و بروز خودش و انسانیّت خودش را پیدا میکند. 🔹 گفت‌وگو را نه امری عادی و روزمره، بلکه شاید بتوان حتی معجزه‌ای نرم دانست که خدا آن را در اختیار بشر قرار داده تا به کمک آن بتواند، ناممکن‌ها را دست‌یافتنی و به معنای حقیقی کلمه کند. 🔺 این امر آنقدر در حقیقت‌یابی برای انسان کارآمد است که بخش قابل توجّهی از -این معجزۀ آخرالزمانیِ خدا- هم بر همین اساس سامان یافته. تقریباً صفحه‎‌ای از قرآن را نمیتوان یافت که حاوی یکی از مشتقّاتِ «قول» نباشد و از یک «گفت‌وگو» روایت نکند!... این امر چنان مهمّ بوده که بعضی از متفکّرین از آن الگوهای منطقی استخراج کرده و از خداوند متعال با عنوان «خدای گفت‌وگو» یاد کرده‌اند! 🔹 جامعۀ انسانی در سطح خرد و کلان نیازمند گفت‌وگو است. بدون گفت‌وگو، انسانیّت در جامعه کمرنگ میشود و هرجا که باب گفت‌وگو بسته باشد، قطعاً شکلی از توحّش امکان ظهور و بروز پیدا میکند. 🔺 اینها را گفتم که بگویم [هیچوقت در زندگی گفت‌وگو را رها نکنید. و هیچوقت راهِ گفت‌وگو را به خودتان نبندید.] به قول «راه بستن به صدا سنگدلی میخواهد»!... ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 تا «واجب عینی» نشده، سراغ ریاست نرو! ➕ خاطرۀ جالب آیت‌الله خامنه‌ای (سایه‌اش مستدام) دربارۀ کاندیداتوری‌شان برای ریاست جمهوری 🔹 «بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم(تصمیم قطعی) بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم -حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ- دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است -هر دو را گفتند- گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم برخلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. 🔺 درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان به سراغ ریاست نرود و آن را دنبال نکند. ✔️ بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.» 🗓 بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره تبعات اخروی ریاست به تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ @Maktabkhaaneh
👁 🟢 اشعه و انواری یا امواجی از چشم ساطع می شود که در واقع آن قدرتی است و کمالی است؛ 🔹اما با توجه به شخص مورد نظر، اگر از دید توحیدی برخوردار باشد و انسان موحدّی باشد، از این قدرت در جهت درست استفاده می شود و حتی نهایتا نفوذ آن، حجاب ها را کنار می زند و حقایق پشت پرده را می بیند؛ 🔻برعکس کسی که موحّد نیست و مشرک است و یا قدرت روحی قوی برای کنترل در جهت صحیح آن ندارد، اثرات سوء امواج چشم، اثر می کند بر دیگران؛ 🔸اصل این نفوذ از طریق چشم، از دل و قلب سرچشمه می گیرد؛ کسی که می ترسد اثر سوئی از طریق چشم بر دیگران بگذارد، با گفتن ذکر« ما شاء الله لاحول و لا قوه الا بالله » اثر آن را خنثی می کند. " ۱۳۶۷ هجری شمسی " (ره) (ره) 🌐 www.shojaee.org@shojaee_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل همۀ آنچه که تاکنون علم جدید از جهان شناخته، درواقع کمتر از ۵درصدِ واقعیّتِ جهان است! و امروز فیزیک جدید و کیهان‌شناسی به این کمال رسیده که فهمیده ۹۵% آنچه در جهان هست را اصلاً نشناخته و فقط تا این حد فهمیده که چیزی مبهم و رازآلود هست که شبیه ماده است (۲۷% ماده تاریک) است و چیز دیگری هم شبیه انرژی (۶۸% انرژی تاریک) است. اما اینکه دقیقاً چیست و کجاست، نمیدانیم! 🔺 فیلم بالا گزیده‌ای از قسمت چهارمِ برنامۀ علمیِ «راه شیری» است که به زبان ساده دربارۀ «مادۀ تاریک» و «انرژی تاریک» توضیح میدهد و آن دو را معرّفی میکند. 🔗 ادامه‌ی برنامه شامل مصاحبه با دکتر کامران وفا را اینجا ببینید. @Maktabkhaaneh
هدایت شده از عصر زنان
| ♦️ در ستایش غیرت «من ناموس کسی نیستم»؛ ▪️این شعاری بود که سال‌هاست از طریق پرچمداران فمینیسم در داخل و خارج از کشور دهان به دهان شد و ماه‌هاست به اوج خود رسیده تا زمینه‌ی روانی را برای آزادی پوشش و روابط جنسی زنان فراهم کند. بماند که حاصل این آزادی‌ها بیش از هرکس، کام مردان هوس‌باز را شیرین می‌کند و به اسارت زنان در قالب ابژه‌ی جنسی ضریب می‌دهد. ▪️اما کجا هستند آن‌هایی که این لقمه‌ی زهرآلود را در دهان دختران این سرزمین گذاشتند و حالا از دور به حماقت‌شان پوزخند می‌زنند؟! آن نامردهایی که دوشادوش زنان خودفروخته هر روز در خیابان جولان می‌دادند و حافظان امنیت را بی‌غیرت و بی‌شرف می‌خواندند، به دنبال کدام غیرت و شرافت بودند؟!! ▪️مگر می‌شود مرد ایرانی بود و غیرت نداشت؟! مگر می‌شود سال‌ها از غیرت عباس شنید و بی‌تفاوت نسبت به حریم زنان عبور کرد؟! برای مرد با شرف فرقی نمی‌کند زنِ مورد بی‌احترامی مادرش باشد یا خواهرش یا دختری غریبه و حتی بی‌حجاب! همه را ناموس خودش می‌بیند؛ نه به معنی غلط تسلط بر زن که به معنی درست حمایت از زن. مرد با غیرت برای زن احترام قائل است. حاضر است جانش را بدهد ولی ناموسش در خطر و هتاکی نباشد! ▪️روزی در کربلا، روزی در مرز ایران، روزی در کردستان عراق، روزی در سوریه و امروز هم در کف خیابان‌های شهر!!! ⚫️ پ.ن: شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری چند تن از اراذل با دو دختر جوان شده و در اقدامی شجاعانه و غیرتمندانه، بلافاصله برای نجات دختران اقدام می‌کند که مورد حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی اراذل از پشت سر و روبرو قرار می‌گیرد و به دلیل شدت جراحات وارده به قلب و خونریزی زیاد ساعتی بعد در بیمارستان به شهادت می‌رسد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از بر پا
حالا که دشمن از لباس روحانیت که رخت سربازی امام عصر عج است و رخت خادمی مردم، احساس خطر کرده... حالا که پوشیدن این لباس شده نماد دشمنی با همه هویت طاغوت.... پس یا علی مدد. این لباس رزم است، لباس خدمت، لباس عزم برای نصرت و پای کار آمدن. کنار پیکر غرق به خون طلبه شهید و خادم نظام، کنار مزار فاطمه انقلاب رضوی، در شهر خون و شهر قیام، در ایام شهادت شاگرد روح الله و معلم جهاد تبیین مطهری عزیز، به یاد شهدای مظلوم اغتشاشات که در خون خود پر پر زدند، بال میگشاییم. دشمن این مردم را نشناخته و نخواهد شناخت.... بسم الله الرحمن الرحیم @ali_mahdiyan
هدایت شده از نامه جمهور
🖋شماره ۱ و ۲ فصلنامه «نامه جمهور»، بهار ۱۴۰۲ منتشر شد: 📌 در هفت فصل به همراه ویژه‌نامه «آینده عدالت‌خواهی» 📌 تعداد صفحات: ۶۴۰ صفحه ♨️ : روح‌الله رشیدی ♨️ : مجتبی نامخواه 🔰 با آثار و نوشتارهایی از ✔️ عماد افروغ ✔️ حسن سبحانی ✔️ محسن قنبریان ✔️ حسن رحیم‌پور ✔️ وحید جلیلی ✔️ مصطفی زالی و... 🔶 فصل‌ها: 🔹 : نوشتارهایی در تمنای عدالت 🔹 : بررسی و جمع‌بندی پیرامون مهم‌ترین مسائل ایران 🔹 : هویت سوژه انقلابی و عدالت‌خواه 🔹 : در جستجوی نظریه عدالت 🔹 : بررسی فرهنگ و کتاب از منظری عدالت‌خواهانه 🔹 : جمهور عدالت‌خواه 🔹 : راهبردهای سوژه انقلابی ◀️ در ویژه‌نامه آینده عدالتخواهی می‌خوانیم: ✅ آینده عدالتخواهی ✅ پارلمان عدالتخواهی ✅ عدالتخواهان در برابر عدالتخواهان ✅ کالبد شکافی ذهنیت عدالت‌خواهان ➖➖➖➖ ‼️ برای تهیه نامه جمهور با ۱۰٪ تخفیف و مبلغ ۱۳۵هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه ادرس پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
🌋 سرنوشت کوه‌ها در روز قیامت 👈 آیت‌الله جوادی آملی: این از آن بخش‌های قرآن است که معنایش قابل‌فهم نیست❗️ 🔸 (مقدمه) در این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که فرمود: «وَتَّدَ بالصُّخورِ مَیَدانَ أَرضِه» «مَیَدان» یعنی اضطراب. فرمود ذات‌اقدس‌الهی به‌وسیلۀ این صخره‌های عظیمِ سلسله جبال، جلوی اضطراب و حرکت زمین را گرفته؛ اما در قیامت خود اینها می‌لرزند! همین کوه‌هایی که اساساً برای آرامش زمین، به منزلۀ میخ‌هایی هستند که زمین با آنها محفوظ می‌ماند، در روز قیامت خود اینها می‌لرزند. ⁉️ بحث‌های [قرآن دربارۀ] قیامت را آدم اوایلش را می‌فهمد؛ اما قدری جلوتر که می‌رود، یا باید توجیه کند یا اینکه اعتراف کند که ما این را نمی‌فهمیم! 🔹  ببینید درباره این کوه‌ها از رسول‌خدا (ص) سؤال کردند که در قیامت با این سلسله‌جبال چه می‌کنند؟ فرمود: ﴿و یسئلُونك عنِ الْجِبالِ فَقُلْ ینسِفُها ربی نسفاً﴾ در آن روز کوه‌ها را در هم می‌کوبد و خرد می‌کند، ﴿فَكَانَت سَراباً﴾ این مقدار که کوه‌ها را در هم میکوبد، ریز میکند، زمین را مسطح میکند، پستی و بلندی در زمین نیست می‌شود، تا اینجا قابل فهم است؛ اما ﴿فَكَانت سراباً﴾  قابل‌فهم نیست! 🔹 چون قابل فهم نیست، خیلی‌ از مفسّرین این «کانَت» را به معنی «صارَت» (دگرگون شدن) معنا کردند؛ یعنی «صارَت سراباً». که چنین معنا شود: «در آن روز کوه‌ها به سراب و نیستی و توهّم تبدیل می‌شوند» ما اگر دلیل قطعی داشتیم که اینچنین است، می‌گفتیم «کانَت» به معنی «صارَت» است؛ [اما چنین دلیلی در دست نیست] 🔹 ﴿كَانت سراباً﴾ یعنی برای شما معلوم میشود که این از اساس سراب بوده؛ اصلاً کوهی در عالم نبوده! این است که آدم نمی‌فهمد. اگر برهان قطعی داشتیم یا روایتی داشتیم، بله میگفتیم این «کانَت» به معنی «صارَت» است؛ اما ﴿فَكَانت﴾ یعنی قبلاً هم همین طور بوده و شما خیال می‌کردید که در عالم کوه هست! خیلی از چیزها در نظر آدم بزرگ می‌آید، بعد معلوم می‌شود که این‌طور نبود... 🔹 سراب یعنی هیچ. سراب غیر از آینه است. تصویری که در آینه می‌افتد هم چیزی نیست، چیزی در آینه نیست ولی آینه راست میگوید. یعنی این تصویری که در آینه هست، آینه واقعاً آن شخص را نشان میدهد، دروغ نمی‌گوید و راست میگوید. چیزی که روبه‌روی آن نباشد را نشان نمی‌دهد. آینه این طور است؛ اما سراب دروغ می‌گوید. فرمود: ﴿فَكانت سَراباً﴾، این را واقعاً ما نمی‌فهمیم! 🔸 تازه این «کانَت» را اگر به معنی «صارَت» هم بگیریم -که زمخشری و امثالش چنین گفته‌اند- تازه اگر این را قبول هم بکنیم باز نمی‌فهمیم. چون هرچه شود، «سراب» نمی‌شود؛ به هر حال به صورت دیگری تبدیل میشود و آن دیگری واقعیتی دارد، نه اینکه هیچ باشد! 🎙 درس تفسیر به تاریخ ۲۲ و ۲۵ آذر ۱۳۹۶ @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
♨️ انرژی تاریک و مادۀ تاریک چیست؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش اوّل همۀ آنچه که تاکنون علم
35.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ کیهان به‌سمتِ ناکجاآباد! ⁉️ کیهان به کدام‌سو می‌رود؟ عمر جهان مادّه چقدر پیش‌بینی می‌شود و سرنوشت آن چه خواهد شد؟ 👈 سرنوشت کیهان از منظر فیزیک - بخش دوّم دکتر کامران وفا |(استاد دانشگاه هاروارد و از برجسته‌ترین فیزیکدانان معاصر دنیا) در این مصاحبه‌ی ویدئویی (از قسمت چهارم برنامه‌ی علمی «راه شیری») ، پروژه‌ی علمی‌اش که بر مبنای در حال انجام است و بر محور «انرژی تاریک و مادۀ تاریک» شکل گرفته است را توضیح میدهد و از «سرنوشت کیهان» سخن میگوید... 🔗 بخش اوّل را اینجا ببینید. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ مدرنیته به‌مثابه ایدئولوژی ✖️ «مدرنیسم» را به غلط برای ما «سلام‌کردن به دوران جدید» معنا کرده‌اند؛ که یعنی هر آنچه جدید و نو و به‌روز و جذّاب است، مدرن است؛ خیر دروغ به عرض‌تان رسانده‌اند! ▪️حقیقتِ یک «دین جدید» است. دینی که بر مبنای «منِ استعلایی» شکل گرفته و امتدادش چیزی جز «منِ حیوانیِ انسان» نیست که در آن «نفس أمّاره» میدان‌داری میکند و در این جهت و است! انقدر تمامیت‌خواه که هر گرایشِ حیوانی (که حتی حیوانات هم از آن ابا دارند) را با افتخار، نه‌تنها به رسمیت می‌شناسد، بلکه صیانت از تجلّیاتِ این «حیوانیّتِ بل هُم أضلّی» را وظیفۀ خودش هم میداند! 🔺 در این دینِ تمامیت‌خواه، شما یا این حیوانیّت را با همۀ ابعاد و امتدادهایش می‌پذیری یا محکوم به مرگ هستی! لذاست که یکی را بخاطر آتش‌زدنِ پرچمِ همجنس‌گرایان به ۱۶ سال زندان حبس میکنند یا کودکی را به جرم اینکه از پدرومادرش آموخته‌ همجنس‌گرایی کار بدی است، از والدینش جدا میکنند تا به رسمِ دین خودشان تربیتش کنند و در عوض برای بچه‌ها «پدوفیلی (گرایش جنسی به کودکان)» را عادی‌سازی میکنند و اگر هم کسی بخواهد مخالفت کند، به همان سرنوشت تلخ و تاریک محکوم است! 🔸 آری بمعنای دقیق کلمه یک «دین» و حامل یک «ایدئولوژی» (در عمیق‌ترین و رادیکال‌ترین شکل) است و دروغ گفته‌اند آنانکه گفته‌اند دوران ایدئولوژی‌ها به پایان رسیده است! ✍️ علیرضا ملااحمدی @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
♨️ منِ استعلایی به‌مثابه فلسفۀ استعمار! 📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریه‌ی فلسفیِ بی‌گناه، بلکه یک سلاح سیاسی با قدرتی عظیم است. 🔹 حتی زمانی‌که این نظریه پیام‌رسانِ نوعی برابری‌طلبیِ رادیکال شد و حساسیت جهانی و انتظار طولانی را در این خصوص ایجاد کرد، باز هم توجیه‌کننده‌ی رواداریِ بی‌حدوحصری نسبت به نگاه پدرمآبانه و خودبرحق‌بینیِ اروپاییان نسبت به دیگر جوامع بود. 🔸 این توجیه‌گری وظیفه‌ای بر عهده‌ی «فیلسوفان سفیدپوست» بود. فیلسوفانی که هرگز حتی زادگاهشان را ترک نکرده بودند، خود را خبرگان «طبیعت بشر» معرفی می‌کردند، و قوانین اخلاقیِ تمدن‌ها و «وحشیان» را هزاران مایل دورتر از محدوده‌ی دانش‌شان بررسی می‌کردند. 🔺 هیچگاه ایالت کُنیکسبرگ را ترک نکرد، اما اصرار داشت که در بندرگاه شلوغ این شهر این فرصت را دارد که کل بشریت را نظاره کند! 📕 فلسفه‌ی قاره‌ای (از مجموعه تاریخ فلسفه‌‌غرب آکسفورد) ؛ رابرت سی.سالمن ؛ ترجمه محمدمهدی اردبیلی ؛ ص ۱۲-۱۳ @Maktabkhaaneh