eitaa logo
مکتب‌خانه
236 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان! آیت الله شب زنده‌دار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمی‌توانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمی‌دهند؟ @Tanbiholomah
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مجروحان غزه به نماینده‌ی آیت الله سیستانی در عراق گفت: تمام اشخاصی که در غزه هستند میگویند آنچه که در غزه زندگی میکنیم همان کربلاست. همانطورکه حسین را محاصره کردند، غزه را محاصره کردند. همانطور که آب را بر حسین بستند، آب را بر غزه بستند. همانطور که میخواستند حسین را به زانو در آوردند،‌‌ میخواهند غزه را به زانو در آورند اما غزه تسلیم نخواهدشد.‌ همانطور که تلاش کردند بین خانواده حسین و آنکه با حسین است فتنه‌ای بکارند،خواستند داخل غزه هم فتنه‌ای درست کنند اما بعد از گذشت ده ماه نتوانستند آنرا عملی کنند. حسین تا آخرین نفس مقاومت کرد و غزه هم تاآخرین نفس مقاومت میکند. حسین میگوید هیهات من الذله و غزه میگوید هیهات هیهات هیهات من الذله. غزه حسین است و حسین غزه،و حسین از ماست و ما از حسین.حسین همان پدر و مادر ماست. ما به فداکاری‌های حسین پرورش یافتیم.حسین الگویی برای جهادست و معنای جهاد و اخلاق جهاد را از او فرامی‌گیریم. حسین وقتی شهید شد امت را از نو زنده کرد و اینک غزه از نو امت و روح جهاد را احیا کرد. 🧷1⃣ او توانسته این سخنان را به میزبانش که نماینده‌مرجع تقلید بوده بگوید.یعنی ما این سخنان را وقتی شنیدیم که روبرویش مرجعیت نشسته است.جای مراجع تقلید در این میزبانی‌ها خالی و اگر بودند دیگر چه می‌توانستیم بشنویم و نشنیدیم و محروم شدیم؟ 2⃣هرگز،هرگز نمیتوانست بگوید ما از حسینیم و حسین از ماست.زبان میترسید و می‌لغزید.راستش موضوع حتی وحدت نیست.‌موضوع وفاداری به یک نام است،موضوع آنیست که نامش محمد است و آنان وفاداران نامی به نامی ِاحمد. @Esrar3
هدایت شده از مکتب‌خانه
⁉️ کدام برائت؟ 👈 تأمّلی در اولویّتِ تبرّی از امر تاریخی ✍ علی‌رضا ملااحمدی 1⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایره‌ی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آن‌کسی‌که به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشته‌ی ولایت را پاره کند، تبرّی می‌جوییم. 2⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان می‌افتد. اما بیش از این‌دو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنه‌ی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنه‌ی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر می‌دهد یا خوارج را و یا عاشورا را...! 3⃣ «تبرّی» اگر نقطه‌زن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد: آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنه‌ی خوارج هدف گرفته بود. این‌دو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنه‌ی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطه‌ی هدف‌گیرنده‌ی ولایت در این‌سه متفاوت است با جبهه‌ی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیه‌السلام... 🔺 خلاصه اینکه به‌تبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهم‌السلام، متفاوت است با زمانه‌ی دیگری؛ و در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطه‌ی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بی‌حاصل و کبریتِ بی‌خطر! 4⃣ در زمانه‌ی غیبت نقطه‌ی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام آن‌را هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطه‌ی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّی‌مان هم بی‌حاصل و ابتر است. 5⃣ به دلیل همه‌ی آنچه که در فلسفه‌ی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیه‌السلام در زمانه‌ی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانه‌ای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمان‌های دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود. 🔹 سوال اینست که مرکزیّت ولایت کجاست تا به‌تبعِ آن نقطه‌ی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةالله‌علیه تعریف کرده و فلسفه‌ی وجودی خودش را زمینه‌سازی برای ظهور حضرتش می‌داند. 6⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بی‌حاصل است و کبریتِ بی‌خطر! 🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودی‌اش بسته «تهدید» محسوب نمی‌شود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بی‌خطر! 🚫 بنابراین چه‌بسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند به‌مثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیل‌کننده‌ی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیه‌السلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود! @Maktabkhaaneh
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ 🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد. 🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمد رضا به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند . 🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت 🆔 @Bonyadtarikh
هدایت شده از حدیث سهر
🔶 تحقق به ولایت است که هنر است! 🔹استاد حسن رمضانی: آن زمانی که آیت الله منتظری را مجلس خبرگان به عنوان قائم مقام رهبری اعلام کردند، آیت الله بهاء الدینی (ره) فرمودند: اینها می خواهند برای خدا تکلیف تعیین کنند، عین عبارت آیت الله بهاء الدینی این بود: خیال می کنند جعل ولیّ، مثل جعل کدخداست، که یک جعل اعتباری است، آقا جعل ولایت، جعلی تکوینی مثل جعل خورشید است. شما خورشید را خورشید کرده اید که اداره کننده منظومه شمسی باشد یا اینکه دست تکوین چنین جعلی را کرده است؟ همان کسی که امام را امام کرد برای بعد امام هم فکر کرده و برای بعد امام هم تصمیم دارد. بعد از رهبری آیت الله سید علی خامنه ای هم همیشه مویّد ایشان بودند. یک وقتی ایشان فرمودند: چندی پیش آقای منتظری آمدند اینجا! من گفتم بعد از عزل یا قبل از عزل؟ ایشان فرمودند: بعد از عزل. گفتم چه کاری داشتند؟ گفتند: کتاب هایی آورده بودند در بحث ولایت فقیه. گفتم به ایشان چیزی هم فرمودید؟ فرمودند: بله گفتم: درباره ولایت کتاب نوشتن سهل است، این متحقق به ولایت شدن است که هنر است! (حدیث سهر، ص۳۴۸) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) @hadisesahar
هدایت شده از ابوقاسم
جورج فریدمن در سال ۲۰۱۵ گفته جنگ سرد جدیدی میان قدرت های شرق و غرب شکل خواهد گرفت که خیلی از جنگ سردهای قبلی عمیق تر و دامنه ش وسیع تر است آیفون و گوشی هایی که دست من و شما هست دونه دونه اش فناوری نظامی دارد از جمله جی پی اس و لنز تصویر برداری اولین کاربرد خاص جی پی اس ویژگی نظامی بود تمام این کاربردهای نظامی یک روزی به اصل خودشان بر می گردند و بعید نیست که یک روزی در جیب شما منفجر شوند و بر علیه خود شما استفاده شود‌ این همان جنگ سردی است که الان داریم می‌بینیم و این جنگ سرد به تکنولوژی هم رسیده در روزهای منتهی به سالگرد ۷ اکتبر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بهتر است مراقبت های بیشتری را برای مقامات کشور و رده های محور مقاومت پیش‌بینی کنند ابوقاسم https://eitaa.com/aboghasm
💠 سنگینیِ وحی 📍در عظمت وجودیِ حضرت محمّدِ مصطفی (ص) آیت‌الله جوادی آملی : 🔸 اين آبشارهای بلند را ديده‌اید كه از بالای كوه با فشار سرازیر می‌شوند؟ هر جا که بريزد و روی هر شیئی که فرود آید، آن را لِه می‌كند. هر چیزی تحمّل آن وزانت و سنگینی را ندارد. يک سنگ سِتَبرِ صخره‌صَمّا لازم است كه اين را تحمل بكند. مگر اين آبشار روی هر خاكی يا هر درختی يا هر تپّه و تلّی می‌تواند بريزد؟ 🔹 در مَثَل، قرآن مثل آبشاری است كه از بالا می‌ريزد روی سنگ سِتبری كه بتواند آن را تحمل كند. مگر اين قرآن بر شخص ديگري می‌توانست نازل بشود؟... اين «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً»* معنایش اين است. یعنی وجود مقدس پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از چنان استحکام و عظمت وجودی و سعۀ‌صدری برخوردار است که توانایی داشته باشد آن «قول ثقیل» که از ملکوتِ عرش نازل می‌شود را تحمّل کند و بپذیرد. 🔹 تازه وقتی حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) وحی را می‌شنيد به زحمت می‌افتاد. لذاست که در نقل‌های تاریخی می‌خوانیم در هنگام نزول وحی، بدن مادیِ ایشان متأثر می‌شده و ایشان به زحمت می‌افتادند. 🔻پس از این است که تازه ترشّحات اين آبشار به ديگر ابناء بشر می‌رسيد. لذا افراد عادی واقعاً نمی‌توانند اين كتاب را تحمل بكنند. 🗓 درس تفسیر به تاریخ ۱۳۹۱/۷/۱ * إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً : حقیقتاً ما به زودی گفتارِ سنگینی را از بالا بر تو القاء می کنیم. (زمر؛۵) @maktabkhaaneh
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
سه‌گانۀ ولایت، شهادت، امید (در بیان آیت‌الله یزدان‌پناه) شیعه سه اندیشه ممتاز دارد که محرک اصلی حرکتِ شیعیان در تاریخ است؛ یکی ولایت است، دیگری شهادت و سومی امید است. این را در سه امام می‌توان دید: اولی در حضرت امیر ع و در فرزندان آن حضرت، دومی یعنی شهادت در امام حسین ع و سومی که امید باشد در قیام حضرت حجت عج و آینده نورانی و مملوّ از رحمت الهی. این سه، بنیان معنای ولایت پذیری، شهادت طلبی(شهادت پذیری با همه آثارش)، و امیدواری به قیام حضرت حجت ع است. همیشه شیعه با این سه عنصر نفس می کشد. در این بین ولایت‌پذیری محور است، شهادت‌طلبی محرک است، و امید همواره توجه به غایت و هدف است. کسی که منطق احدی الحسنین و منطق شهادت فی الله را پذیرفت، اساسا کسی که اندیشه شهادت دارد فعل و کنشش به اتمام نمی‌رسد. به علاوه هر جا مظلومی در خطر و ظلم باشد او حضور می‌یابد و در این حضور مرز نمی‌شناسد و این بی‌مرزی از جهت عمق کار است. کسی که می خواهد شهید فی الله بشود پایانی تصور نمی‌کند، می داند هنوز خیلی کار دارد، قد و قامتش اخلاص و کنش اجتماعی‌اش بی پایان می‌شود. حضرت امام ره نیز کار را برای خدا انجام داد و چون برای خدا کار کرد، کارش نامتناهی شد. بدین‌سان اخلاص می‌تواند موجب توحد اجتماعی شود و اساسا اخلاص است که کرانه‌های کنش فردی و اجتماعی را برمی‌دارد و آن را به امری بی‌نهایت بدل می‌کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
در دوران اصلاحات که آقای دائم اصطلاح «دموکراسی» را تکرار میکرد و شعارش را میداد و خب واضح بود که دموکراسیِ غربی بر اساس مبانیِ انسان‌شناسانۀ إلحادی شکل گرفته و با اندیشۀ اسلامی قابل جمع نیست، لذا رهبر انقلاب در مواجهه‌ای همدلانه و پدرانه، سخنش را اینطور حمل به صحّت و اصلاح کردند که «بله منظور آقای رئیس‌جمهور همان خودمان است.» حالا ما هم میگوییم: بله ان‌شاءالله منظور آقای پزشکیان از همان «انسجام اجتماعی» خودمان است که ذیل ساختار اجتماعی «ولایت» معنا پیدا میکند. 🖊 ملااحمدی @Maktabkhaaneh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 چرا استاد مجتبی خامنه‌ای کلاس درس خارج را تعطیل کرد؟ 🖋 حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی از اساتید سطوح عالی حوزه و عضو مجلس خبرگان 1⃣ بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای تمجید می‌کرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم. 2⃣ در حوزه‌های علمیه،‌ کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیده‌ایم که وقتی برای دیگران تعریف می‌کنیم یا باور نمی‌کنند یا تعجّب می‌کنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمی‌آمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل،‌ با تشکیل کلاس ایشان،‌ جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل می‌کرد. 3⃣ اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزه‌های علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای ثبت نام کرده‌اند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کرده‌اند. 4⃣ تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای،‌ بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان می‌تواند باشد اقتدای ایشان به سیره‌ی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق می‌دیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل می‌کردند مگر اینکه حجّتی می‌یافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند. 5⃣ باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواسته‌اند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیده‌ها می‌پردازند. 🌐 تسنیم 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/۲۱ 🗓 به مناسبت ایام درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی 📌eitaa.com/khamenei_ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 حزب‌الله لبنان و عظمت روحیِ رزمندگانش را با این سخنان فرمانده‌اش بشناسید که چه ایمان شگفت‌انگیزی به دارند و چگونه شرایط سخت، بر صلابت‌شان می‌افزاید...❗️ ﴿ وَ لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا ﴾ مؤمنانِ حقیقی تا دشمنانِ همدست را دیدند، گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و خدا و رسولش هم راست گفته‌اند.» دیدنِ دشمن فقط ایمان و تسلیمشان را بیشتر کرد. (احزاب،۲۲) @Maktabkhaaneh
موسسه آموزشی‌‌پژوهشی نفحات برگزار می‌نماید: سلسله جلسات فلسفه و فیزیک 💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری 📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفه‌ی فیزیک تیم مادلین 🖋 با حضور اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی ✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید: https://digiform.ir/philosophy_physics ⏰ زمان:‌ پنجشنبه‌ها (یک‌هفته‌درمیان) اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود. 🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتی‌پور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات @Philosophy_physics @nafahat_eri
مکتب‌خانه
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون 🔹️بخشهایی از دیدار رهبر انقلاب و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در شهر آمل. ۱۳۷۷/۳/
⛔️ حرف زیادی می‌زنی❗️ آیت‌الله زمانی قمشه‌ای: 🔹 علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) روزی در خلوت برایم حکایت کردند:‌ سحری مرا به عالم بالا بردند؛ با یک اتاق چوبی روبه رو شدم. در باز شد؛ وقتی وارد شدم، در بسته شد و راه برگشتی برای خود نمی‌دیدم. ناگهان دیدم دو مَلَک با سوزن و ریسمانی به دست، آمدند و گفتند: - «آقای حسن‌زاده می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم!» 🔸وحشت مرا گرفت و با خود گفتم اگر لب‌هایم به هم بسته شود، دیگر نمی‌توانم درس بگویم و قرآن بخوانم؛ خدایا، چه کنم؟ از این دو ملک پرسیدم: «چرا می‌خواهید لب‌های مرا بدوزید؟» گفتند: - «گاهی حرف زیادی می‌زنی؛ نه غیبت و تهمت، بلکه حرف زیادی! می‌خواهیم لب‌هایت را بدوزیم تا دیگر حرف زیادی نزنی!» 🔹 یک دفعه به ذهنم آمد که به پنج وجود مقدس متوسل شوم تا نجات پیدا کنم؛ با حال تضرّع عرض کردم: «الهی یا حمید بحقّ محمد و یا عالی بحقّ علی و یا فاطر بحقّ فاطمه و یا محسن بحقّ الحسن و یا قدیم الأحسان بحق الحسین اعف عنّا و خلّصنا». خدایا به حق پنج وجود مقدس از ما بگذر و ما را نجات بده... ناگهان دیدم در باز شد و به عالم پایین بازگشتم. 🔖 منبع: سایت مجمع عالی حکمت اسلامی @Maktabkhaaneh
﴿ إنّه لَجهادٌ . . . نَصرٌ أو إستشهادٌ ﴾  @Maktabkhaaneh
﴿ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ ﴾  @Maktabkhaaneh
💢 نصراللهِ جوان و همّتِ فرمانده 💯 خاطره‌ای جالب از فرزند شهید همّت 🔹 مرا به سینه‌اش فشرد، بعد دور ترم کرد و درحالی که هر دو بازوی مرا در دست داشت ایستاده خاطره‌ای عجیب تعریف کرد. «در شکاف دره‌‌ی جنتا برای دوره‌های آموزشی مخفی شده بودیم و برای دستگیری و شکست ما هر کاری می‌کردند، وضعیت بسیار سخت بود و تمامی ما پنجاه نفر تنها دو کلاشینکف داشتیم. باورکردنی نیست اما همین کلاشینکف‌ها تنها سلاح تشکیلات ما در آن دره سخت بود که یکی را از برادران جنبش امل گرفته و دیگری را با هزینه شخصی تهیه کرده بودیم. اولین بارقه‌ی امید ما چشمان مردی بود که در تاریکی دره می‌درخشید، آمد و درست همینطور که تو را در آغوش کشیدم مرا به سینه‌اش چسباند. او محمدابراهیم همت بود و این دیدار آغاز راهی بود که ما را از آن دره به جایی رساند که در جنگ سی‌وسه روزه دنیا را انگشت به دهان گذاشتیم.» او که سلاحی به همراه نداشت، گفت من و دو یار همراهم از طرف امام آمده‌ایم شما را آموزش بدهیم.» حسی با من می‌گويد که سید در دل گفته بود تو آموزش بده و من خودم پرورش می‌دهم، من خودم نیرو می‌سازم... و ساخت! از دو تا اسلحه انفرادی شروع کرد و یک ارتش ساخت. حالا که شهید شده روشن است که تربیت شدگان او ایستاده و مقاوم خواهند بود و خدشه‌ای به ایستادگی آنها نخواهد افتاد. سیدالشهدای مقاومت اینقدر تکثیر شده است که نگران آینده او و حزب‌اش نباشیم، تنها تلخی این ایام ماجرای آغوشی است که دیگر تکرار نخواهد شد و انگشت اشاره‌ای که دیگر بالا نخواهد رفت. ✍ محمدمهدی همت 🗓 هفتم مهرماه ۱۴۰۳ @Maktabkhaaneh
هدایت شده از أخٌ‌في‌الله
54.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم تاریخی اولین سخنرانی شهید سید حسن نصرالله بعد از انتصاب به عنوان دبیرکل حزب‌الله نکته مهم اینه که سید می گه شهادت دبیرکل حزب الله چه چیزی را ثابت می کند
♨️ عقب‌نشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه 🔰 بخش ۱ از ۲ ✍ علیرضا ملااحمدی 🔹 امروز (۲۶ ربیع‌الأول) سالروز انعقاد پیمان صلح میان امام مجتبی علیه‌السلام و معاویه است. رهبر انقلاب حقیقتِ این توافق را «عقب‌نشینیِ تاکتیکی» دانسته و لذا عنوان «آتش‌بس» را برای آن مناسب‌تر می‌داند. همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره مبارکه انفال به آن اشاره شده و هشدار داده شده که اگر عقب‌نشینی غیر از این باشد، منجر به غضب الهی خواهد شد. ❗️اتفاق تأسّف‌انگیزی که در ماجرای صلح پیش آمد، این بود که بعضی از خصّیصین از اصحاب امام حسن علیه‌السلام هم معنا و حکمتِ این پیمان را متوجّه نشدند و در دستگاه محاسباتی‌شان «تاکتیکی‌بودن» آن را ادراک نکردند و این باعث شد که حضرت را -نعوذ بالله- متّهم کنند به کنشِ غیرعزّتمندانه! 🔸 آنچه که این ایّام در جمهوری اسلامی می‌گذرد، از یک جهت به آن روزها شباهت دارد و آن اینکه جماعت کثیری از مردم انقلابی‌مان، به‌خصوص با شهادت سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله‌علیه) نظام جمهوری اسلامی را متّهم به تعلّل در انجام وظیفه در این جنگ کرده‌‎اند و این‌بار انگشت اتّهام را نه به سمت ولیّ جامعه بلکه رو به فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی (مشخصاً رئیس‌جمهور) گرفته‌اند و آنها را به انفعال و تخطّی از دستور ولیّ جامعه متّهم کرده اند. در این باره توجّه به چهار نکته لازم است: 1️⃣ این نبرد، یک جنگ معمولی نیست که با چند موشک غائله ختم شود. در این جنگ صحنه به‌شدّت پیچیده است و متغیّرهای چندوجهی و چندلایه چنان در آن تأثیرگذارند که به سادگی نه میتوان ابعادش را درست فهم کرد و نه میتوان درباره‌اش تصمیم‌گیری کرد. 2️⃣ تردیدی نیست که پاسخی «قاطع و شکننده» به رژیم، ضروری است؛ امّا چنین پاسخی در این صحنۀ پیچیده و چندوجهی «چیست» و سؤال مهم‌ترِ بعد اینکه این پاسخ دقیقاً «چگونه» باید عملیاتی شود؟ ▪️نظام جمهوری اسلامی از طرفی باید به‌گونه‌ای اقدام کند که حمایت قاطع اکثریّت مردم را با خود داشته باشد و اگر هر واکنشی داشت، قاطبۀ مردم با نظام همراهی کنند و صدای اعتراضی از داخل بلند نشود. ▪️از دیگر سو باید به‌گونه‌ای عمل کند که حتّی‌الإمکان آمریکا وارد صحنه نشود؛ مسلّماً آمریکا و بلوک غرب نظاره‌گرِ نابودی اسرائیل (در فرایندی دفعی) نخواهد بود و اگر واقعاً با خطر نابودی مواجه شود، وارد میدان می‌شود و هزینۀ بالایی هم برایش حاضر است بپردازد؛ پرواضح است که این وضعیت باید آخرین گزینۀ پیش روی جمهوری اسلامی باشد. ▪️از طرف دیگر باید در عین حال، ضربه چنان کاری و جدّی باشد که محاسبات اسرائیلِ وحشی را تغییر دهد و قواعد بازی را به نفع مقاومت دگرگون کند. از طرف چهارم باید به‌گونه‌ای اقدام کند که باز بهانه‌ای تازه برای ایران‌هراسی و تحریم‌های اقتصادی جدید دست‌وپا نشود. ▪️متغیّر مهم دیگر در این ماجرا هم ابعاد نظامیِ خود جنگ و ضربه‌زدن به مواضع آسیب‌پذیرِ دشمن است. 📍پس از همۀ اینهاست که پاسخ به سؤال «چه اقدامی؟» روشن می‌شود؛ پرواضح است که این اقدام هر چه که باشد، یک اقدام پیچیده خواهد بود و تازه وارد طرح‌ریزیِ عملیاتی برای اقدام می‌شویم که این خود پیچیدگی‌های مضاعف خود را دارد. 🔹 جواب‌دادن به این پرسش‌ها جز با اشراف کامل بر ابعاد امنیتی و نظامی و اطلاعاتیِ گستردۀ این صحنۀ پیچیده، امکانپذیر نیست. کدام‌یک از ما مردم معمولی از تمام آن متغیّرها باخبریم و چنین اطلاع و اشرافی داریم که چنین بی‌مهابا فرماندهان نظامی را متّهم به بی‌عمَلی و عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی کرده‌ایم؟! 3️⃣ آیا سکوت و بی‌عملیِ ظاهریِ این روزهای جمهوری اسلامی از سنخ سکوتِ «تاکتیکی» است یا «غیرتاکتیکی»؟ معنا و معیار تاکتیکی بودن در این بحث چیست؟ تعبیر دیگرِ پرسش بالا اینست که: آیا این سکوت به عنوان یک «راهبرد» اتّخاد شده که قرار است استمرار یابد و تعیین‌کنندۀ دیگر سیاستهای نظام باشد، یا به‌عنوان یک «آماده‌سازی برای عملیات جدّی و تمام‌کننده» اتّخاذ شده است؟ 🔺 با توجّه به مطلب قبل، پاسخ تا حدّی روشن است. از طرفی میدانیم که فرماندهان نظامی ایران بارها و حتی شخص آقای پزشکیان هم در روزهای اخیر، بر ضرورت پاسخِ تمام‌کننده به رژیم تأکید و تصریح کرده‌اند. امّا حتی اگر هیچ اطلاعی دربارۀ موضع اینان هم نداشتیم، با توجّه به شناختی که از رهبری انقلاب به عنوان «فرماندۀ کلّ قوا» داریم، با احتمال قریب به یقین میتوان گفت که گزینۀ دوّم محتمل‌تر است. 4️⃣ سهم هر یک از مسئولان نظام (بالخصوص رهبر و رئیس‌جمهور) در تصمیم‌گیری‌های نظامی و امنیّتیِ مهمّ چقدر است؟ این روزها می‌بینیم که بعضی با برجسته‌کردنِ کاریکاتوریِ نقش رئیس‌جمهور در قامت «رئیس شورای عالی امنیت ملی» سعی میکنند او را مقصّر اصلیِ بی‌عملیِ نظام تلقّی کند و رهبری را هم به عنوان «رهبرِ تنهامانده در صحنه» معرّفی کنند! 🔗 ادامه را اینجا بخوانید. @Maktabkhaaneh
♨️ عقب‌نشینیِ تاکتیکی و صحنۀ هزار لایه 🔰 بخش ۲ از ۲ 🔗 بخش اول را اینجا بخوانید. ✍️ علیرضا ملااحمدی 🔹 با سه نکتۀ پیشین روشن شد که اساساً صورتمسئله‌ی «عقب‌نشینیِ غیرتاکتیکی» یک تصویر غلط از موضع این‌روزهای نظام است. امّا علاوه بر این، تجربۀ تاریخی در مورد مدیریّتِ قاطعانه و شجاعانۀ شخص رهبر انقلاب هم ثابت کرده که چنین تصویری که سعی میکند رهبری را یک عنصر ضعیف و مظلوم در کنج صحنه ترسیم کند که مسئولان و فرماندهان نظامی دورش را خالی کرده‌اند و او هم مجبور است به خواسته‌شان تن دهد، اصلاً نمیتواند نگاهی واقع‌بینانه باشد. 📍حرف آخر: در ماجرای صلح امام مجتبی علیه‌السلام، وقتی سلیمان‌بن‌صُرد خزاعی به حضرت اعتراض کرد که چرا صلح کردی، حضرت در پاسخ، به این آیه اشاره فرمودند: «لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا» [تو نمیدانی، چه‌بسا پس از این، اتفاق دیگری رخ دهد] و بعد او را به خلوت بردند و برنامه‌شان برای ضربۀ مُهلک و تمام‌کننده به باند اموی را با او در میان گذاشتند. برنامه‌ای که در یک فرایند ۲۰ ساله با قیام عاشورا، چنان مُهلک و تمام‌کننده بود که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای : «قیام عاشورا آخرین تیری بود که از چلّه‌ی کمانِ این صلح پرتاب شد و به سینۀ دشمن نشست و او را از از پا درآورد.» (همرزمان حسین علیه‌السلام؛ ۱۳۳) 🔹 در صحنۀ جنگ امروز هم، رهبر انقلاب در قامت «فرماندۀ کلّ قوا» تکلیف صحنه را مشخص کرده است: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌اللهِ سرافراز رقم خواهد زد.» امّا اینکه این «سرنوشت» دقیقاً چگونه و در چه فرایندی قرار است رقم بخورد، قاعدتاً به ابعاد مکتوم و ناگفتنیِ صحنه بازمی‌گردد. اساساً ذاتِ چنین موقعیّتی، پررنگ‌بودن ابعاد امنیّتی و اطلاعاتی در آن است. لذا برای ما کنشگرانِ جزئی که عمدتاً فقط نظاره‌گر هستیم هم عاقلانه‌ترین کنش، اعتماد و اطمینان به سخنِ فرمانده است و حمایت از تصمیماتش. 📌 اینجاست که «صبرِ انقلابی» معنا پیدا میکند؛ صبری که نه انفعال بلکه یک انتظارِ فعّالانه برای به‌ثمرنشستنِ تلاشهای جبهۀ حقّ است. آن صلحِ امام مجتبی علیه‌السلام که در فرایندی ۲۰ ساله منجر به ضربۀ کاریِ «عاشورا» شد، در شرایطی بود که جبهۀ حقّ در اوج ضعف بود. امروز امّا جبهۀ حقّ در قدرتمندترین موقعیّت تاریخی‌اش هست و راه درازی نیست تا ثمرات این «طمأنینۀ تاکتیکی» به تدریج روشن شود. @Maktabkhaaneh
🔖 میگم... حالا که حمله شد، معنیش اینه که رئیس‌جمهور به رهبر و فرماندهان نظامی «اجازه» داد که حمله صورت بگیره؟!... 🤔 @Maktabkhaaneh
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 امام آمد وسط میدان ✊ نقطه اوج و تمام‌کننده میدان، مردم هستند ✊ حماسه تاریخی باید رقم بخورد 🎙 حجت‌الاسلام ❇️@Resaalat1542 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از اخبار سوریه
اما در تصویر بعدی شاهد آن هستیم که یکی از موشک‌ها سقف شلتر را سوراخ و وارد آن شده است. این دقت اصابت بسیار مهم است، کما اینکه در تصویر پیشین هم دقت‌ها خیلی خیلی عالی بودند. نکته مهم آن استکه ایران توانسته از فاصله‌ای دور پرتابه‌هایی را شلیک کند که در میان پدافند سنگین و چند لایه ناتو و رژیم عبور کرده وبا موفقیت به زمن اصابت کنند. این موضوع وقتی مهم می‌شود که برای زدن یک پایگاه به جای اختصاص 30 موشک، شما قرار است 200 موشک شلیک کنید و البته از کلاهک‌های سنگین‌تر و قوی‌تر هم بهره بگیرید. بر اساس تصاویر متعددی که منتشر شده، همه پرتابه‌ها در پایگاه فرود آمده‌اند که بخشی از آن‌ها به منطقه باز اصابت کرده، اما بخش بزرگ‌تری (دو سوم از آن‌ها) به شلترها، ساختمان‌ها، سایه‌بان‌های جنگنده‌ها و برخی تاسیسات دیگر اصابت مستقیم داشته است. همانگونه که در بالا گفته شد، مهم و مبنا، اصابت و عبور از سامانه چند لایه پدافندی است که امریکا و ناتو برای رژیم تدارک دیده بودند و فکر می‌کردند که هیچ سلاحی توان نفوذ از این لایه‌ها را ندارد. @SyrianKhabar
📌 وحدت با کدام تفکر و فلسفه؟ بزرگترین پرسشی که بعد از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب می‌بایست مطرح شود این است: ❇️ با کدام فکر و فلسفه می‌توان بنیان‌های نظری و معرفتی ایجاد را فراهم کرد؟ این پرسش اصلی به پرسش‌های فرعی ذیل قابل تحقیق و بررسی است: ✔️کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان هویت ملی و هویت اسلامی ملل مسلمان جمع سالم کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند میان دانش‌ها و میراث علمی و فرهنگی ملل و مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کند و باب گفتگو و بحث سازنده را باز کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند بنیاد فرهنگ اسلامی را فراتر از دعواهای مذهبی، کشف و به عنوان نرم‌افزار جوامع اسلامی صورت بندی کند؟ ✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه می‌تواند فقاهت اسلامی را به یک الگوی راهبردی و برنامه زندگی و تمدنی امت اسلامی تبدیل کند و جوامع اسلامی را به تعاون بر خیر و تقوا و مقاومت در برابر جبهه استکبار دعوت کند؟ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2093
❇️ تأمّلی در معنای «جهان‌بینی» ✍️ علیرضا ملااحمدی 🔹 «جهان‌بینی (Weltanschauung)» اصطلاحی فلسفی است که ریشه در سنت دارد و نخستین‌بار در قرن نوزدهم توسط در کتاب «نقد قوّۀ حکم» استفاده شد. برای فهم بهتر معنای این اصطلاح ابتدا باید نگرش معرفتی ایدئالیسم را بشناسیم: 🔸 طبق این نگرش که به‌لحاظ تاریخی و معرفتی پایۀ فلسفۀ مدرن غربی است، در فرایندِ «شناخت»، این ذهن انسان است که محوریّت و فاعلیّت اصلی را دارد و به واقعیّت، ساختار و معنا می‌بخشد. بدین معنا که ما به شناختِ مستقیم جهان «همانگونه که واقعاً هست» هیچ راهی نداریم؛ بلکه ذهن با ساختارهای خودش، تجربه‌مان از جهان را برایمان ترجمه میکند. در این نگاه «جهان» چیزی نیست جز «مفاهیمِ ساخته و پرداختۀ ذهن ما». 🔹 این نگرش در مقابل سنّت فلسفی «رئالیسم» شکل گرفته که نقش ذهن انسان را نه «خلق» بلکه «کشف» جهان واقع می‌داند و نگرش غالب در فلسفه‌های پیشامدرن از جمله مبنای پذیرفته‌شده از سوی فیلسوفان مسلمان است. 📍در ایدئالیسم، جهان نه چیزی مستقل و جدا از ذهن، بلکه عبارتست از همان چیزی که توسط ذهن تفسیر و ساخته می‌شود. از این رو، جهان‌بینی آن «چارچوبِ صرفاً ذهنی» است که تجربه و تفسیر واقعیت را ممکن می‌سازد. ▪️ در نگاه جهان‌بینی صرفاً یک ساختار ذهنی است که فرایند شناخت در آن شکل میگیرد. همین نگرش را ادامه داد و «من» را محورِ جهان‌بینی قرار داد و توضیح داد که جهان صرفاً نتیجهٔ کنش‌های آگاهانهٔ ماست، نه یک واقعیت مستقل که خارج از ذهن وجود دارد. به عبارت دیگر، جهان‌بینی برای فیشته با خودآگاهی و آفرینش مستمرّ واقعیّت از سوی ذهن گره خورده است. ▪️ نیز در امتداد همین رویکرد توضیح داد که جهان‌بینی یک مرحله از دیالکتیکِ آگاهی است؛ و از آنجا که آگاهی روَندی تاریخمند دارد، لذا هیچ جهان‌بینیِ معیار و ثابتی وجود ندارد، بلکه جهان‌بینی‌ها در یک فرآیند تاریخی تغییر می‌کنند و به سطوح بالاتر نزدیک می‌شوند. در نگاه او جهان‌بینی‌های مختلف تنها نمودهایی از مراحل مختلفِ آگاهی انسان هستند. ▪️در دوران معاصر این اصطلاح بیشتر در آن معنایی استفاده می‌شود که مطرح کرد. او که در امتداد سنّت ایدئالیسم می‌اندیشد، همین نگرشِ نسبی به جهان‌بینی را تعمیق بخشید و توضیح داد هر دوره‌ی تاریخی یک جهان‌بینی خاص را تولید می‌کند که نتیجه‌ی تعاملِ فرهنگ، تجربه و آگاهی تاریخی است. در واقع «تاریخ انسان» عبارت است از رشته‌ای از جهان‌بینی‌های مختلف که هر یک وابسته به شرایط خاص زمانی و مکانی هستند و نه یک هدف غاییِ مشخص. 🔹 در فضای فکری ایران ظاهراً نخستین کسی بود که این اصطلاح را وارد کرد و به دلیل بی‌اطلاعی از مبنای ایدئالیستی‌اش، مورد توجّه و استقبال اندیشمندان بزرگی چون هم قرار گرفت. ✅ آن معنایی که شهید مطهّری (ره) و دیگر اندیشمندانِ اصیل مسلمان جهان‌بینی را در آن قصد کرده‌اند، همان چیزی است که در سنّت فلسفیِ خودمان با عنوان «حکمت نظری» از آن یاد شده است. بنابراین بهتر است ما نیز به همان اصطلاح اصیل خودمان بازگردیم. @Maktabkhaaneh