🧠 فلسفهورزی با هوش مصنوعی
یکی از استدلالهای فلسفیِ معروف در باب تجرّد نفس (در سنت فلسفه اسلامی) رو به chatGPT دادم و ازش خواستم اون رو تحلیل کنه و توضیح بده. میخواستم بدونم چقدر میتونه فهم صحیح و دقیقی داشته باشه. پاسخ مبسوط و شفاف و نسبتاً دقیقش غافلگیرکننده بود.
🔻 اما بعدش ماجرا جالبتر شد:
ازش پرسیدم چه نقدهایی به این استدلال وارد هست؟ ۷ نقد جدّی وارد کرد. پرسیدم آیا همۀ این نقدها در تاریخ اندیشه مشخصاً به این استدلال وارد شدهاند یا تحلیل خودت بودند؟ جواب داد که «نه همهاش» و مفصّل توضیح داد که ۳ تاش مشخصاً توسط فخررازی و ابنرشد و غزالی به همین استدلال وارد شدن اما ۲ تاش نه مشخصاً به این استدلال بلکه تحلیل خودم «بر اساس فلسفههای معاصر» هستند و ۲ تای دیگر «استنتاجات خودم از مشکلات درونی خود استدلال» هستند!
❗️معناش اینه که فقط ۳ تا از ۷ نقد در تاریخ مطرح شدهاند و ۴ تای دیگر، مستقیماً توسط خود هوش مصنوعی ارزیابی، تحلیل و استنباط شدهاند.
🔸 ازش پرسیدم براساس دیدگاههای فیزیکالیستی (درعلوم شناختی معاصر) چه نقدهایی به این استدلال میشه وارد کرد؟ ۷ نقد جدّی مطرح کرد.
🔸 باز پرسیدم حالا اگر این استدلال رو مفروض بگیریم و بعنوان یک استدلال صحیح و معتبر لحاظ کنیم، بر اساسش چه نقدهایی به دیدگاههای فیزیکالیستی قابل مطرح شدن هست؟ ۸ نقد جدّی هم از این زاویه مطرح کرد.
🔁 این بازیِ فلسفی و رفت و برگشت بین نقدها و پاسخها رو ادامه دادم و از هوشمندی و تواناییِ تحلیلش به شعف آمدم. این هوش مصنوعی برای من اصلاً «ترسناک» نیست؛ بلکه یک مشاور علمی و همبحثِ فلسفیِ خوب و باسواد است؛ البته با تجربهای که ازش دارم دو نقطهضعف مهم دارد:
۱- از لحاظ فلسفی نهچندان عمیق.
۲- از لحاظ حجم اطلاعات در یک موضوع خاص، نهچندان دقیق.
👈 به بیان دیگر، آن تمثیل معروف «دریایی وسیع از اطلاعات با عمقی اندک» تا حدّ زیادی در مورد هوش مصنوعی صدق میکند؛ با این تفاوت مهمّ که اطلاعاتِ صرف نیست، بلکه تحلیل و ارزیابی و استنباط هم بههمراه دارد؛ و این، جذّابتر و کارآمدترش میکند.
✍️ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از حجهالاسلام محمد امیری طیبی
📌«میخواهم نفس بکشم»
💢 رهبری معظم انقلاب : « فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است .»
🔸 یکی ازاشتباهاتی که به طور معمول در زمان تحلیل پدیده ها و ابزارهای اجتماعی اتفاق می افتد، این است که مباحثات، تقابل و صف بندی ها در روبناهای اجرایی و میدانی شکل میگیرد حال آن که مساله اصلی و اختلافات مبنایی در این موارد در پیوست های فلسفی و فرهنگی آن ابزار است یعنی در اتمسفر و جوی است که ایجاد می کند .
🔸 ابزار اجتماعی فرهنگ ساز است یعنی اتمسفر ایجاد میکند و این فضا و جوغالب جامعه است که سلایق، اولویت ها، باورها و ارزشها را در بدنه جامعه و توده های مردم شکل میدهد.
🔻 مساله ما در کنسرت ها صرفا محتوای اشعار ارائه شده، ساز به کار گرفته شده و نوع پوشش شرکت کننده ها نیست؛ مساله اصلی این است که « ترویج موسیقی با اهداف عالیه نظام اسلامی در تعارض است.»
🔻 مساله ما در بورس تنها ایجاد انحصاروغیر شفاف بودن فرآیندها نیست که با اصلاح فرایندها مساله حل شود؛ اساس اشکال در روح این بازار است چرا اینکه ازعلایم مومن«اَلتَّجَافِيَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ» است و طراحی این بازار سرمایه (بورس) به گونه ای است که تنها کسی در آن توفیق می یابد که روزانه دهها بار نوسان گیری کند، اتمسفری که این بازار در جامعه ایجاد میکند انسان را به دنیا میدوزد و آخرت را از نگاه او دور می کند. پس این بازار در جامعه روحیه ایمانی را هدم میکند .
🔻 مساله ما با مال سازی و سیتی سنتر سازی فقط این نیست که کالای مصرفی را تبدیل به کالای لوکس میکند و بانوان بی حجاب را عامل جذب به بازار قرار میدهد؛ فریاد ما از این است طراحی این فضاهای توزیعی به گونه ای است که اتمسفر و فرهنگ مصرف گرایی در جامعه ایجاد میکند .
🔻 مساله ما با سرای ایرانی، شهر لوازم خانگی و امثالهم به این تمام نمیشود که با دوپینگ بانک ها انحصار در توزیع ایجاد میکنند و خرده اشتغالات توزیعی را نابود میکند؛ غصه ما از این است که این رویکرد در بازار اتمسفروفرهنگ تامین رفاه بر اساس منابع اعتباری را ایجاد میکند و این یعنی زندگی بر مدار قرض، در حالی که اسلام برای پایداری خانواده و روان آحاد جامعه تامین رفاه بر اساس منابع قطعی را با کلید واژه «قناعت» نسخه کرده است.
📍 به این فیلم خوب نگاه کنیم و توجه کنیم روزی که بعضی بزرگان و مراجع، با ورود بانوان به ورزشگاهها مخالفت میکردند، تمام مساله فحاشی در فضای ورزشگاه و ایجاد زمینه برای ایجاد نظر حرام به بدن ورزشکاران نبود.
⛔️ باور کنیم یک ابزار اجتماعی بدون دوره آموزشی، کلاس، کتاب و آزمون فرهنگ می سازد و اتمسفری ایجاد میکند که نتیجه آن تغییر اولویت ها، باورها و ارزش های بانوی ایرانی است.
⛔️ این بانو دیگر نه مادر است و نه فداکار، یعنی دو رکن اساسی هویتی بانوی ایرانی را ندارد . او برای تیم محبوبش، مریض خانه اش و فرزندان و همسرش را رها میکند تا به اولویت جدیدش برسد .
🔹 اگر تاکید دین، رهبری و علما بر فراگیری، کثرت و کیفی سازی ابزار اجتماعی «هیات» است و رهبری معظم رشد دین مداری در جامعه را در مولفه های هیات بنیاد تبیین میفرمایند نه از جهت تعصب دینی است نه به دلیل حساسیت صنفی روحانیت و مادحین معظم است .
🔹 مساله این است که ابزار هیات فرهنگ و اتمسفری در توده هاایجاد میکند که در آن فضا و فرهنگ، بدنه جامعه ولایی خود را مکلف میداند تا با مرکزیت جامعه ولایی که امام جامعه است تنظیم شود و تلاش میکند ذهن خود را با او هم افق کند تا توان نصرت او را داشته باشد.
✅ خروجی فرهنگ سازی بر مدار هیات صحنه با شکوه اهدای طلای بانوان فداکار و مجاهد ایرانی است که اولویت و ارزششان عمل به فریضه های و دستورات امام جامعه به جای تامین زیورآلات پر ارزش فردی است.
📣 محمد امیری طیبی
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
داستان نویسی فلسفی.mp3
زمان:
حجم:
3.96M
🌀 ضرورت داستان نویسی فلسفی
#استاد_امینی_نژاد
🎙 بخشی از جلسه سی و دوم درس «مبانی و اصول حکمت عملی»
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🔹 ارتباط جدی داستان های فلسفی با حکمت عملی
🔸 تبدیل مضامین عقلی به شکل داستان کوتاه و بلند
🔹 فلسفه کودکان در قالب داستان
🔸 تبدیل داستان به فیلم، مستند و انیمیشن
🔹 ارج و بها ندادن به داستان نویسی فلسفی؛ علت عدم رشد آن
#داستان_نویسی_فلسفی
#امتداد_فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_عملی
💢 مؤسسه آموزشی و پژوهشی نفحات
@Nafahat_eri
💢 سه نکتۀ بدیهی دربارۀ آتشبس:
#جنگ_روایتها
1️⃣ اسرائیلِ کثیف، از ابتدا «نابودی حزبالله»، «پاکسازی جنوب لبنان از شیعیان» و نهایتاً «گسترش مرزهای خودش از سمت شمال» رو هدف خودش از حمله به جنوب لبنان اعلام کرده بود. وقتی هیچیک از این اهداف حاصل نشده، معنای صریحش «شکست اسرائیل» است.
2️⃣ حزباللهِ عزیز و شریف، از ابتدا «ناامنسازیِ شمال اسرائیل» رو هدف خودش اعلام کرده بود. این هدف امروز زنده است و ۸۰۰هزار شهرکنشین صهیونیست آوارهاند. معنای صریحش «پیروزی حزبالله» است. حتّی خود اسرائیلیها هم به این شکست معترفند و معترض به اینکه «الان شیعیان دارند به خانههایشان برمیگردند و این شهرکنشینها هستند که آوارهاند.»
3️⃣ این یک جنگِ کاملاً نامتقارن بود. تجهیزات نظامی و تکنولوژیک و اقتصادی دو طرف اصلاً قابل قیاس با هم نیست. شکست اسرائیل در چنین جنگی، معنا و طعم شکست را برای اسرائیل کثیف دوچندان میکند. ذلّت بیش از این؟
🔻 رحمت خدا بر سیّدالشهداء مقاومت بخاطره وعدۀ صادقش: «خداوند جنوب لبنان را برای ذلّت اسرائیلیها آفرید.»
✍️ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال حسین دارابی
بازگشت به خانه
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
ایران اگر میلیاردها دلار هزینه میکرد نمیتونست به این صراحت و شفافی ارتباط تنگاتنگ بین اسرائیل و تروریستهای سوری رو ثابت کنه.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
🔥قفس غزه
#روایت_انتفاضه
یکی از سوالات و پرسش هایی که زیاد با آن مواجه میشیم، وجود یک کلیپ یا مجموعه کلیپ هایی برای مرور سریع داستان فلسطین با زبان عامیانه است:
در این کار مجموعه 80 دقیقه ای در 9 قسمت، داستان فلسطین را از ابتدا تا طوفان الاقصی با زبانی عامه فهم با خط سیر زمانی مرور کردیم:
✳️کارگردان:امیرحسین قلی زاده
✅متن: محسن فایضی
🔰با کلید بر روی عنوان ها فایل کم حجم را در همین سکو و با کلید بر لینک، کیفیت بهتر را در سایت میتوانید دانلود کنید:
1️⃣قسمت اول: فروپاشی عثمانی: آغاز درد فلسطین
https://tn.ai/3174279
2️⃣قسمت دوم: چرا بریتانیا را پدر رژیم صیونیستی میدانند؟
https://tn.ai/3174961
3️⃣قسمت سوم: از یوم النکبت تا جنگ شش روزه
https://tn.ai/3175401
4️⃣قسمت چهارم: از شوک جنگ ۶ روزه تا انتفاضه اول
https://tn.ai/3176432
5️⃣قسمت پنجم: از پیمان اسلو تا انتفاضه ۲۰۰۰
https://tn.ai/3177142
6️⃣قسمت ششم: از انتفاضه مسجدالاقصی تا خروج اسرائیل از غزه
https://tn.ai/3178826
7️⃣قسمت هفتم: از انتخابات تا محاصره نوارغزه
https://tn.ai/3179483
8️⃣قسمت هشتم: تلاش برای حذف حماس در جنگ های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴
https://tn.ai/3179935
9️⃣قسمت نهم و پایانی: نبرد برای مسجدالاقصی(سیف القدس ۲۰۲۱ و طوفان الاقصی ۲۰۲۳)
https://tn.ai/3179764
در دیده شدن اینکار همراه ما باشید❤️
@Thirdintifada