هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فلسفه، استاد میخواهد
🎙آیتالله جوادی آملی:
🔹غزالی خیال میکرد، فلسفه را با مطالعه میتواند حل کند، فلسفه یک علمی است که ولو اگر شخص غزالی باشد الا و لابد باید استاد ببیند.
◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️
🎥 برای مشاهده فیلم کاملِ نشست «دین و فلسفه»، کلیک کنید
#نشست_علمی #برشی_از_نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#منتشر_شد
📋 مقالهی علمی-پژوهشی با عنوان «نظریه نظام حقّ؛ چارچوب نظری برای إلهیات عملی» در فصلنامۀ «حکمت اسلامی».
👈 این مقاله در واقع صورتبندیِ فلسفیِ آن رویکرد هستیشناختی است که برخی حکمای معاصر (بهویژه رهبر معظّم انقلاب) نظام إلهیاتی خویش را بر آن اساس بنا کردهاند.
🔹 تلقّی نویسنده -که اثبات آن در مقالهای دیگر انجام میشود- بر اینست که بنیان نگرش توحیدی حضرت آیتالله العظمی خامنهای -سایهاش مستدام- بر این نگرش (#نظام_حق) استوار است.
🔻 ایشان گرچه هیچگاه به مثابه یک «نظریه» به این دیدگاه تصریح نکرده، امّا از اشارتهایی که نسبت به مبانی هستیشناسی وحیانی دارند، چنین برمیآید که ایشان نظام إلهیاتی خویش را بر محور توحید، بر این نگرش استوار کرده و اینکه در «امتدادبخشیِ عملی به معارف اسلامی» اینچنین موفّق بوده نیز ریشه در همین نگرش نظاممند به مجموعۀ معارف اسلامی دارد.
🔹 بههرحال این نظریّه به مثابه یک «چارچوب نظری» میتواند سرآغاز مجموعهای مطالعات بنیادین در معارف توحیدی و بازخوانی معارف إلهی قرار گیرد.
📌 پ.ن: یکی از ثمرات این پژوهش -که شخصاً برایم اهمّیت داشت- اینست که عُمق فکریِ آیتالله خامنهای در عِداد حکیمان بزرگی چون ابنسینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و علامه طباطبایی (رضوان الله علیهم) مطرح شود. (این دغدغه در مقالات دیگر که هنوز منتشر نشده نیز پیگیری شده است). این از آنجهت مهمّ است که میتواند امکانی برای دریدنِ «حجابِ معاصرت» و دریچهای -هرچند تنگنظرانه- به شناخت شخصیّت علمی ایشان باشد.
📤 دریافت مقالۀ کامل
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
در این مقاله، ضمن تلاشی ستودنی سعی کردم مقالهای ۱۲۰۰۰ کلمهای را با مشقت فراوان در ۳۵۰۰ کلمه خلاصه
👆 متن این مقاله در وبلاگ شخصی بارگزاری شد.
🔖 مطالعه متن کامل مقاله «زندگی بهمثابه مبارزه ؛ در فلسفهی مقاومت»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
🔥قفس غزه
#روایت_انتفاضه
یکی از سوالات و پرسش هایی که زیاد با آن مواجه میشیم، وجود یک کلیپ یا مجموعه کلیپ هایی برای مرور سریع داستان فلسطین با زبان عامیانه است:
در این کار مجموعه 80 دقیقه ای در 9 قسمت، داستان فلسطین را از ابتدا تا طوفان الاقصی با زبانی عامه فهم با خط سیر زمانی مرور کردیم:
✳️کارگردان:امیرحسین قلی زاده
✅متن: محسن فایضی
🔰با کلید بر روی عنوان ها فایل کم حجم را در همین سکو و با کلید بر لینک، کیفیت بهتر را در سایت میتوانید دانلود کنید:
1️⃣قسمت اول: فروپاشی عثمانی: آغاز درد فلسطین
https://tn.ai/3174279
2️⃣قسمت دوم: چرا بریتانیا را پدر رژیم صیونیستی میدانند؟
https://tn.ai/3174961
3️⃣قسمت سوم: از یوم النکبت تا جنگ شش روزه
https://tn.ai/3175401
4️⃣قسمت چهارم: از شوک جنگ ۶ روزه تا انتفاضه اول
https://tn.ai/3176432
5️⃣قسمت پنجم: از پیمان اسلو تا انتفاضه ۲۰۰۰
https://tn.ai/3177142
6️⃣قسمت ششم: از انتفاضه مسجدالاقصی تا خروج اسرائیل از غزه
https://tn.ai/3178826
7️⃣قسمت هفتم: از انتخابات تا محاصره نوارغزه
https://tn.ai/3179483
8️⃣قسمت هشتم: تلاش برای حذف حماس در جنگ های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴
https://tn.ai/3179935
9️⃣قسمت نهم و پایانی: نبرد برای مسجدالاقصی(سیف القدس ۲۰۲۱ و طوفان الاقصی ۲۰۲۳)
https://tn.ai/3179764
در دیده شدن اینکار همراه ما باشید❤️
@Thirdintifada
♨️ کدام «اسلامِ بنیامیّه»؟
❌ مسئله اصلاً این نیست که در عربستان مرکز قمار و... برقرار است یا برقرار نیست!
❓مسئله اینست که آیا "مرکز قمار داشتن و امثالش" مشکل اصلی عربستان است؟! یعنی اگر هیچ مرکز قماری در عربستان نباشد و همهی حرفهای آقای قاسمیان اشتباه باشد یا مثلا درست باشد و بعداً اصلاح شود، دیگر اسلامشان اسلامِ بنیامیّه نیست؟!
🔰 آیا مرکز قمارداشتن گناه کبیرهی بزرگتری است یا رهاکردنِ رژیم صهیونیستی در جنایاتش و حتی عادیسازی روابط با آن رژیم؟ قمار زشتتر است یا سرمایهی اقتصادی منطقهی حجاز را در خدمت اهداف بزرگترین طاغوت تاریخ (آمریکا) قرار دادن؟ اصلاً شدت قبح این دو سنخ گناه قابل قیاس با هم هستند؟! کدامیک روحِ بنیامیّه را بیشتر زنده میکند؟
🔹 وقتی این دو سنخ گناهِ حکومتی را با هم مقایسه میکنیم، آنوقت متوجه میشویم آقای قاسمیان چقدر اشتباه زده و چطور افکار عمومی را از یک مسئلهی اصلی به مسئلهای فرعی منصرف کرده و دچار چه خبط بزرگی شده!
🔸 حالا حاشیهی بیثمر و هزینهای که برای دیپلماسی و حتی چهبسا برای دیگر زائران ایجاد کرده بهجای خود!
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
نظام حق - معرفی.mp3
زمان:
حجم:
4.3M
💢 پادکست معرفی اجمالیِ «نظریّهی #نظام_حق»
🎙 تولیدشده توسط هوش مصنوعی NotebookLM
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
نظریه نظام حق - امتدادها.mp3
زمان:
حجم:
3.43M
💢 پادکست «امتدادهای عمَلیِ نظریّهی #نظام_حق»
🎙 تولیدشده توسط هوش مصنوعی NotebookLM
📌 اینبار اشتباهات لفظی بامزهای داشت.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
💢 پادکست معرفی اجمالیِ «نظریّهی #نظام_حق» 🎙 تولیدشده توسط هوش مصنوعی NotebookLM @Maktabkhaaneh
🔁 یکبار دیگه به سراغ NotebookLM رفتم و اینبار براش پرامپت نسبتاً مفصّلی نوشتم تا پادکست رو طبق دستورالعمل تولید کنه. تا حدّ خوبی رضایتبخش بود. 😊
🔺 پادکست ارتقاءیافته را جایگزین قبلی کردم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از روزنه
✅ اجازهنامه آیتالله العظمی میلانی(ره) به آیتالله خامنهای(مدّظلّه العالی)
بیش از 60 سال قبل و در زمانی که مقام معظم رهبری 22 سال داشته اند.
▫️تعابیر مندرج در اجازهنامه از جهات متعدد قابل توجه است:
⚜«عَلَم الاعلام، ذُخرُالایام، قدوة الفضلاء الکرام، غیاث الاسلام، الحاج السید علی الخامنهای دامت مکارمه...»
⚜«ان یتصدی فی الامور الحسبیه بانواعها و اصنافها التی قد تبینت لدیه جهاتها الحکمیه و الموضوعیه...»
🔸حاشیه روزنه
برخی تعابیر مندرج در اجازهنامه آیتالله العظمی میلانی فراتر از متنهای رایج در اجازه در امور حسبیه است و ممکن است دلالت بر اجازه اجتهاد داشته باشد!
زیرا عادتاً کسی که مجتهد یا لا اقل قریب الاجتهاد باشد، جهات حکمی و موضوعی همه اصناف امور حسبیه در نزد او مبین است.
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مثل وجودى كه ماهيات را هستى مىبخشد!
حضرت آیةالله العظمی خامنهای (مدّظلّه العالی) :
ريشهى اين شجرهى طيبه (انقلاب اسلامی ایران) همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند. او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچچيز نداشتيم.
در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مىرفتيم و بيشتر بر سرمان مىخورد و شخصيت ما هضم مىشد.
بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مىبخشد، و مثل خورشيدى كه مىتابد و اشيا را آشكار مىكند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مىشود و اجزاى آن را زنده مىسازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛ آنوقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد.
او كليد بود. او ريشهى اين درخت محسوب مىشد. اين ريشه بايد محفوظ بماند. اگر اين نظام از ريشهى خود - يعنى از امام عزيز (ره) - جدا شود، مثل درختى است كه «اُجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ اَلْأَرْضِ» ؛ يعنى از روى زمين آن را اره كرده باشند و بين تنه و ريشهى آن فاصله انداخته باشند. ممكن است چهار روزى هم نمود و هيكلى داشته باشد، اما سرنوشتش معلوم است: ديگر رابطهى حياتى و تغذيهاى بين اين دو نيست.
۱۳۶۸/۰۴/۲۸
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ این همان جنگ تاریخیِ حقّ و باطل است...
رهبر معظّم انقلاب حضرت آیةالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) :
🔻 كسانى هستند كه به اينكه ما #در_حال_جنگ_هستيم اعتراض دارند كه چرا با دنيا بايد ما جنگ داشته باشيم؟ تصوّر آنها اين است كه جمهورى اسلامى اين جنگ را شروع كرده؛ لذا ميگويند خب چرا ما اينجور و در اين وضع هستيم؟ به نظر ما اين غفلت است:
🔹 جمهورى اسلامى جنگى را با اين ابعاد با دنيا شروع نكرده، بلكه نفسِ وجود جمهورى اسلامى يعنى آرمانها و اهداف و شعارهايى كه در جمهورى اسلامى مطرح است - كه خلاصه ميشود در حكومت دين، خلاصه ميشود در جامعهى دينى - دشمندرستكن است، دشمنتراش است، جنگراهبينداز است.
🔹 اين همان جنگ معروف حق و باطل است كه در طول تاريخ بوده؛ اين چيز جديدى هم نيست؛ هرجايى كه نغمهى توحيد بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانى در آنجا بهوجود آمدند؛ اين مال امروز نيست: «وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيٰاطِينَ اَلْإِنْسِ وَ اَلْجِنِّ»
🔸 ما در جمهورى اسلامى شعارمان عبارت است از توحيد، از ولايت الله و ولايت اولياء الله، عدالت اجتماعى، تكريم انسان؛ اين شعارهايى كه ما داريم و دنبالش هستيم، اينها است، و اينها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفيم؛ «كونا للظّالم خصماً و للمظلوم عونا» ؛ ما اين مكتب را داريم؛ خصم ظالميم، عون مظلوميم. اين موضع، طبعاً دشمن بهوجود مىآورد، دشمنى بهوجود مىآورد، دعوا راه مىاندازد.
🗓 ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
@qom_khamenei_ir