تذکّر:
۱. رهبر انقلاب، استاد مطهری را "مبناسازِ نظام جمهوری اسلامی" دانست و استاد مصباح را "عقبۀ نظریِ نظام جمهوری اسلامی"، ولی گویا ما به "حداقلها" بسنده کردهایم و این و آن را "بزرگ" و "متفکّر" و "اندیشمند" انگاشتهایم.
۲. نباید ساحت اندیشه و معرفت را گرفتار آفت "سطحینگری" و "زردگویی" و "همهچیزدانی" و "استادسازی" کنیم، و از "سرچشمههای اصیل و اوّلیّه"، دور افتیم. "آب زلال" را باید در "سرچشمه" طلب کرد و نه در پاییندست. پایینتر که بیایید، خبری از آب زلال نخواهد بود.
۳. همگان، حقّ اظهارنظر دارند، امّا فقط عدّۀ بسیار اندکی، صلاحیّت "پرچمداریِ جبهۀ فکریِ انقلاب" را دارند. اگر افراد در "حد" خودشان نبینیم و تصویرهای افسانهای و تخیّلی از آنها بسازیم، شأن و منزلت جبهۀ فکریِ انقلاب را فروکاهیدهایم.
۴. اگر جز این بود، اینهمه "فتنهانگیزی" و "قباحت" و "خباثت" و "خیانتِ" یک شوتزنِ اشرافی را به "خطا" تقلیل نمیدانند و آنگاه بهخطا، خویش را منصف و حقّگو معرفی نمیکردند. خصوصیّتِ جهلِ مرکّب، همین است.
۵. دوران زردگویی و همهچیزدانی به سر رسیده است. نیروهای نسلِ سوّمی در جبهۀ فکریِ انقلاب، "تقسیمکار" کردهاند و "عملیّاتهای خاص" انجام میدهند و "تکتیرانداز" هستند. اینان قدردان "بزرگان" و "پیشگامان" هستند و نسجیده و ناپخته دربارۀ آنها قضاوت نمیکنند.
۶. "مرزبندی" به معنی "نفرّتپراکنی" نیست...
"علی کریمی" در عرض "حسن عباسی" نیست...
"فوتبال"، مهمتر از "حقایق اسلامی و انقلابی" نیست...
"تشخیص غلط"، حاکی از "بیان حقّ" نیست...
@maktabozahratoy_ir
❌چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است
اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند.
چنگیزخان به آن ها نوشت: باهمشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت بهدست آوردید، از آن شما باشد و حاکمیت شهر را نیز به شما میدهیم. ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعلهور شد...
و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند.
اما شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سربریده شوند! چنگیز گفتهی مشهورش را گفت: اگر اینان وفا میداشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمیکردند!
👈 این عاقبت خود فروشان است.
@maktabozahratoy_ir
⭕️ آیا حتما نیاز بود پلیس انگلیس و فرانسه وحشیانه ضرب و شتمشان کند تا بفهمند پلیس ایران چقدر صبور است؟!
@maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصاویر حمله پهپادی و موشکی مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر حزب تروریستی دمکرات کردستان در منطقه کویه اقلیم کردستان.
@maktabozahratoy_ir
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 گریه نماینده ولیفقیه و امامجمعه اردبیل بخاطر شعار هتاکی به امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه😭😭
#اردبیل
@maktabozahratoy_ir
🔻«موضعگیریهای تبیینکننده» در سایۀ «واقعیّتهای عیانکننده»
🖋 مهدی جمشیدی
۱. برخی این شبهاستدلالِ تکراری را مطرح میکنند که ممکن است «تذکّر» و «نقادی»، موجب گریختن فرد به طرف مقابل بشود؛ یعنی نگویید تا «آنچنان»، «آنچنانتر» نشود. این حرف، باب «نقادی» و «مواجهۀ منطقی» را مسدود میکند از خوف اینکه مبادا «بیطرف» به «مخالف» و «منتقد» به «معارض» تبدیل شود. دربارۀ هر نقدی میتوان چنین گفت و با این توجیه، در برابر هر لغزش و خطایی، «سکوت» را توصیه کرد. چرا این اشکال را مطرح نمیکنید که «نگفتنها» و «مماشاتها» و «فقر مرزبندیها» ممکن است موجب «فرسایشِ ایدئولوژی انقلابی» شود و بهتدریج، «باطل» را بر جای «حقّ» بنشاند؟! و چرا اصرارهای طرفهای مقابل را در پنجهافکندن به چهرۀ انقلاب و نظام نمیبینید و برآشفته نمیشوید؟! آنها عناد بورزند و ارزش بفرسایند و بدبینی و ناامیدی بیافرینند و ما نیز از هراس «انحراف بیشترشان»، خاموش بمانیم؟! این چه مغالطهای است؟!
۲. استاد مطهری در مباحث تفسیری خود به این لطیفه اشاره کرده که از جمله حَسنات و برکات فتنهها و آشوبها این است که «باطنِ نهفتۀ کنشگران اجتماعی» را مشخص میکند و «صفبندیهای روشنگرِ جدید» میآفریند. باید «واقعیّت جدید» رخ بدهد تا در مواجهه با آن، «نسبتهای جدید» آشکار شوند و از این رهگذر، «ضعفها» و «نفاقها» از پردۀ ضمیر، بیرون افتند. این خاصیّت ذاتیِ رویدادهای فتنهگون است. «مواضع اشخاص»، بهطور قهری، «جبههبندیهای جدیدی» میآفرینند و به این وسیله، سطح تازهای از «رویش» و «ریزش» شکل میگیرد. پس باید این شکافهای نوپدید را به «سرشتِ واقعیّتِ اجتماعیِ فتنهگون» نسبت داد، نه «موضعگیریهای صریحِ انقلابیها». ساختارِ نهفتۀ جهانِ اجتماعی اینچنین اقتضای قهری و تکوینی دارد که در آن، فتنهها کمال و شدّت مییابند و در نسبت با این فتنههاست که جبهۀ حقّ، «خالصتر» و «نابتر» میشود.
۳. «جذب حداکثری» نیز به معنی «مداهنه» و «مصانعه» در برابر ارزشهای اساسیِ انقلاب نیست. وحدت، «ارزش ذاتی» ندارد، بلکه صورتی از وحدت، مطلوب است که نقطۀ مرکزیاش، «حقّ» باشد. «ائتلافهای سیاستزده» و «وفاقهای عملگرایانه»، با دیانت و حقّمداری نسبتی ندارند؛ حتّی اگر هدف، بسیار عالی و قدسی باشد. بر این اساس بود که استاد مطهری در روند نهضت اسلامی، همگرایی و همافزایی با هیچ گروه «غیرمسلمان» یا «مسلمانِ التقاطی»ای را برنتابید و مرزبندی کرد. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان سرشناس و مؤثّر، منطق استاد مطهری را برنمیتابیدند. استاد مصباح نیز در این باره، از الگویی که خودش آن را «الگوی دوایر متحدالمرکز» نامیده بود، برای طرّاحی مناسبات خویش با دیگران بهره میبرد. از یاد نبردهایم که بسیاری از همین روحانیانِ مدّعیِ فهم قواعدِ اجتماعی، ایشان را تخطئه و ملامت میکردند که «دافعۀ فراوان» دارد و «سخن غلیظ» میگوید و «پیشتر از رهبری» است. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی سال پیش خویش، از این نوع کنشگری دربارۀ شخص ایشان به «غیرت اسلامی و انقلابی» تعبیر کرد و ایشان را از این نظر در کنار امام خمینی نشاند!
۴. سخن من، هرچه که هست، دربارۀ «خواص» هست، نه «تودۀ مردم». تودۀ مردم اگر هم لغزشی دارند، از سرِ «ناآگاهی» است نه «غرضورزی»؛ چنانچه که استاد مطهری میگفت، همواره فساد از «طبقۀ بالای جامعه» به «طبقۀ پایین جامعه» راه مییابد و «عوام»، متأثّر از «خواص» هستند. اینکه رهبر انقلاب به «خواص اغواگر» اشاره کرد، به همین سبب است. «خواص اغواگر»، تودۀ مردم را میفریبند و دچار گمراهی میکنند. ازاینرو، باید خواص اغواگر را «رسوا» کرد و به «چالش» کشید. آنچه مایۀ زوال انقلاب و نظام است، حضور شخصیتهای منافق و ناشناختهمانده نفاق آنهاست. واقعیّتهای اجتماعیِ فتنهگون، بستر و زمینهای است برای «کشف نفاق». جالب اینکه رهبر انقلاب دربارۀ مسألۀ «حجاب اجباری» تصریح کرد که از دشمن، انتظاری نیست، اما آنچه دل انسان را میخراشد آن است که مسألۀ حجاب اجباری از زبان «خواصِ داخلی» مطرح میشود. و ایشان گفتند که در میان این خواص، «آخوند» هم هست. صراحت و غلظت از این بیشتر؟! این عبارتها، قطببندی ایجاد نمیکند؟! آری، اما میان چه کسانی؟! میان «مردم» و «مردم» یا میان «خواص اغواگر» و «مردم»؟!
۵. در این میان، کسانی نیز هستند که همواره «موقعیّت بینابینی» دارند؛ «دوپهلو» میگویند؛ «مبهم» مینویسند؛ «حد وسط» را برمیگزینند؛ نه «این» هستند و نه «آن»؛ و خلاصه، «دکّان دو نبش» زدهاند. باید اینان را که به «رندی» عادت کردهاند، وادار به انتخاب کرد. نمیشود ارزشها را «نسبی» انگاشت و در هر موقعیّتی، هر دو طرف را مقصر قلمداد کرد. نمیشود هم «نظام جمهوری اسلامی» را متهم کرد و هم «طرف مقابل» را.
@maktabozahratoy_ir
⭕️خانوم پروانه معصومی هنرمند اصیل دیگری که عشق و ارادت قلبی خود را به انقلاب اسلامی رسانهای کرد. زنده باد
درود بر شرف این بانوی انقلابی🇮🇷
@maktabozahratoy_ir
🚨 خطاب یک دختر پرسپولیسی به علی كريمی!
⭕️ من یک دخترِ فوتبالی و عاشق پرسپولیس بودم که تا سر تمرینِ شما هم آمدهام و حتی از شما عکس و امضا گرفتم. چون بازیکن محبوبَم بودید و برای وطنم افتخار آفریدید.
امروز اما شما آتش بیار معرکه شدید و از آشوبگران و کسانی حمایت میکنید که قرآن، سرباز و پرچمِ کشورم را آتش میزنند.
🔻من نیز به نشانهی اعتراض، عكسهای شما را به آتش کشیدم. باشَد که عبرتی باشد برای بدخواهان و دشمنانِ این آب و خاکِ مقدّس.
@maktabozahratoy_ir
هدایت شده از ☫ دقایقی برای تَفکُّر ☫
۱۰۰۰ روز است که در آغوش حسینی...
۱۴۰۱/۷/۷ هزارمین روز شهادت حاجقاسم
🔴 ️مرکز آموزشی کاج (مهدی موعود) واقع غرب کابل دشت برچی آماج حمله انتحاری قرار گرفته و اکثر شهدا از دختران نوجوان هستند، آیا دنیا و سلبریتی هایش برای این شهدای مظلوم عزادار خواهند بود؟
@maktabozahratoy_ir
🔴 به این چهره پاک و معصوم نگاه کنید؛ او #ريان_سليمان کودک ۷ساله فلسطینی است که امروز در نزدیکی مدرسهاش در روستای تقوع، شرق بیتلحم در کرانه باختری مورد تعقیب نظامیان مسلح رژیم صهیونیستی قرار گرفت و قلب کوچکش از ترس باز ایستاد، افتاد و به شهادت رسید.
@maktabozahratoy_ir