eitaa logo
مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی
128 دنبال‌کننده
21.1هزار عکس
20هزار ویدیو
99 فایل
در راستای اعتلای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اسلامی، انقلابی، جهاد، شهادت و تکریم شهدا و ایثارگران حمید گلچی
مشاهده در ایتا
دانلود
Valizadeh & Ghaderpanah4_5999042875457799904.mp3
زمان: حجم: 1.81M
🔸ترتیل صفحه 488 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۸۸🌷 دو هدیه‏ ی خداوند: خدا در این آیه، یکی از نشانه های خود در جهان آفرینش را خلقت دختر و پسر خوانده است. نکته‏ ی جالب توجه این که خدا، دادن پسر یا دختر به یک زوج را با لفظ «بخشیدن»(یَهَبُ) آورده و فرزند دختر یا پسر را هدیه‏ ی خود به یک زن و شوهر معرّفی کرده است. به کارگیری این تعبیر از سوی خدا نشان می دهد که او به فرزنددار شدن انسان ها توجّه خاصی دارد و برای پسران و دخترانِ معصوم آن ها، ارزش ویژه ای قائل است. این حقیقت که در این آیه به طور سربسته به آن اشاره شده، در روایات معصومین ـ که مفسّران حقیقی قرآن هستند ـ به طور مفصّل بیان شده است. چنان که در برخی از کتاب های حدیثی معروف، فصلی جداگانه به عنوان «ارزش فرزندان و پاداش رشد و تربیت آنان» مطرح شده است . به عنوان نمونه در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «خداوند به سبب شدّت علاقه‏ ی یک نفر به فرزندش، به او رحم می کند.» در روایتی از پیامبر آمده است: «فرزندانتان را بسیار ببوسید؛ زیرا با هر بوسه ای، درجه ای در بهشت خواهید داشت که بین هر درجه، پانصد سال راه است.» در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «[پاداش] نیکی انسان به فرزندش، مانندِ [پاداش] نیکی او به پدر و مادرش است.» البته پیشوایان دین در کنار بیان این رموز تأکید کرده اند که پدران و مادران باید علاوه بر رشد و مراقبت از جسم فرزندانشان، از روح آنان نیز مراقبت کنند و ایمانشان را هم پرورش دهند. در حدیثی از پیامبر اسلام می خوانیم: «فرزندانتان را گرامی بدارید و آنان را خوب ادب کنید تا خدایتان بیامرزد. » در روایتی از امیر مؤمنان علی آمده است: «حقّ فرزند بر پدرش این است که نام نیکویی بر او بگذارد و او را به خوبی ادب کند و به او قرآن بیاموزد. » آری، در این صورت است که این هدیه های خوب خدا به گوهرهایی تبدیل می شوند که مایه‏ ی افتخار انسان در زندگی و حتّی پس از مرگ او خواهند شد. پیامبر اسلام فرموده است: «فرزند شایسته، گلی از گل های بهشت است. » از امام صادق نقل شده است: «آنچه خدا از بنده‏ ی مؤمنش به یادگار می¬گیرد، فرزند صالحی است که برای پدر و مادرش طلب آمرزش می¬کند. » در روایتی زیبا می خوانیم: «کسی که بدون فرزند شایسته بمیرد، گویی در میان مردم زندگی نکرده، و کسی که بمیرد و فرزند شایسته ای از خود به جای گذارد، گویی نمرده است.» 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌸🍃🌸🍃 هر چقدر هم که گذشته‌تان آلوده بوده باشد، آینده‌تان هنوز حتی یک لکه ندارد. زندگی هر روزتان را با تکه شکسته های دیروزتان شروع نکنید. به عقب نگاه نکنید مگر اینکه چشم‌اندازی زیبا باشد. هر روز یک شروع تازه است. هر صبح که از خواب بیدار می‌شویم، اولین روز از باقی عمرمان است. یکی از بهترین راه‌ها برای گذشتن از مشکلات گذشته این است که همه توجه و تمرکزتان را روی کاری جمع کنید که از خودتان در آینده برایش متشکر خواهید بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 سخنان پندآموز خوشبختی در زندگی نتیجه سه عبارت است: ۱- تجربه دیروز ۲- استفاده از امروز ۳- امید به فردا ... ولی اغلب ما با سه عبارت دیگر زندگی می‌کنیم: ۱- حسرت دیروز ۲- اتلاف امروز ۳- ترس از فردا ... در حالی که آفریدگار مهربان، گذشته را عفو ، امروز را مدد ، و فردا را کفایت می‌کند ...
🌸🍃🌸🍃 شخص ساده لوحی مكرر شنيده بود كه خداوند متعال ضامن رزق بندگان است و به هر موجودی روزی رسان است. به همين خاطر به اين فكر افتاد كه به گوشه مسجدی برود و مشغول عبادت شود و از خداوند روزی خود را بگيرد. به اين قصد يك روز از سر صبح به مسجد رفت و مشغول عبادت شد همين كه ظهر شد از خداوند طلب ناهار كرد. هرچه به انتظار نشست برايش ناهاری نرسيد تا اينكه شام شد و او باز از خدا طلب خوراكی برای شام كرد و چشم به راه ماند. چند ساعتی از شب گذشته درويشی وارد مسجد شد و در پاي ستونی نشست و شمعی روشن كرد و... از «دوپله» خود قدری خورش و چلو و نان بيرون آورد و شروع كرد به خوردن. مردك كه از صبح با شكم گرسنه از خدا طلب روزی كرده بود و در تاريكی و به حسرت به خوراك درويش چشم دوخته بود. ديد درويش نيمی از غذا را خورد و عنقريب باقيش را هم مي خورد بی اختيار سرفه ای كرد. درويش كه صدای سرفه را شنيد گفت: «هركه هستی بفرما پيش» مرد بينوا كه از گرسنگی داشت می لرزيد پيش آمد و بر سر سفره درويش نشست و مشغول خوردن شد. وقتی سير شد درويش شرح حالش را پرسيد و آن مرد هم حكايت خودش را تعريف كرد. درويش به آن مرد گفت: «فكر كن اگر تو سرفه نكرده بودی من از كجا می دانستم كه تو اينجايی تا به تو تعارف كنم و تو هم به روزی خودت برسی؟ شكی نيست كه خدا روزی رسان است اما يك سرفه ای هم بايد كرد!» فقط فکر کردن به هدف، هیچ تاثیری در رسیدن به هدف ندارد. اگر خواهان تغییرات هستی همین حالا اقدام کن؛ اقدامی هرچند کوچک یک راه را برایت باز میکند.
هدایت شده از سراج منیر
✳️ راهکار اسلام برای کسانی که قدرت ازدواج ندارند (4) 📖 و مَنْ لَمْ یسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ ینْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ مِنْ فَتَیاتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ ... ذلِكَ لِمَنْ خَشِی الْعَنَتَ مِنْكُمْ ... سوره نساء آيه 25 📖 و کسی از شما که به لحاظ سعه [مالی] توان آن را نداشت که با آن مومنه‌های آزاده ازدواج کند، پس، از آن کسان که تحت ملکیت شماهاست، ... این [حکم] برای آن کس از شماست که از رنج و محنت هراس داشته باشد ... 📌قانونگذار بايد به نيازهاى طبيعى افراد جامعه از يك سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى ديگر توجّه داشته باشد. (تفسير نور، ج‏۲، ص۲۷۰) و آنان را در مضيقه قرار ندهد. 📌به دو تعبیر «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ» و «فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ» توجه شود: گویی آیه می‌خواهد بگوید: از ازدواج با زن آزاد مى‌‏توان صرف نظر كرد، ولى از شرط ايمان نمى‌‏توان گذشت؛ و ايمان، شرط اساسى در هر ازدواجى است. (تفسير نور، ج‏۲، ص۲۷۱) 📌برخی از مفسران بر این باورند که این آیه ناظر به ازدواج دائم با کنیزان است؛ چون ازدواج دائم حالت عادی ازدواج است که در ذهن اغلب افراد خطور می‌کند (المیزان، ج۴، ص۲۷۶) 👈اما حق این است که چنانکه خود همان مفسران هم نهایتا تصریح کرده‌اند آیه چنین ظهوری ندارد که منحصر به ازدواج دائم شود (همان، ص۲۷۷) و طبیعی است که شامل ازدواج موقت با کنیزان هم بشود؛ چرا که طبیعتا همان طور که هزینه ازدواج دائم با کنیزان کمتر است در مورد ازدواج موقت نیز علی‌القاعده همین طور است؛ و در روایات نیز برای متعه کردن کنیز – البته با اجازه صاحبش – به همین آیه تمسک کرده‌اند، مثل اين روايت که از امام رضا (ع) سوال شد که آیا متعه کردنِ [= ازدواج موقت با] کنیز در صورتی که از صاحبش هم اذن گرفته شود، جایز است؟ فرمود: بله؛ خداوند عز و جل می‌فرماید: «با آنها با اجازه کسان‌شان نکاح کنید». 📓كافی‌ ج ‏۵ ص ۴۶۳ 📘تهذيب الأحكام ج ‏۷ ص ۲۵۷ 📔الإستبصار ج ‏۳ ص ۱۴۶ 🔺این استناد امام (ع) بخوبی نشان می‌دهد که در جایی که قرینه نباشد، «نکاح» مطلق است و شامل ازدواج موقت هم می‌شود. 📌برای ازدواج با کنیز در این آیه سه شرط ذکر شده است: الف) اینکه شخص استطاعت ازدواج با زن آزاد را نداشته باشد (لَمْ یسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً) ب) اینکه آن کنیز مذکور، از مسلمانان باشد؛ نه از مشرکان یا اهل کتاب (مِنْ فَتَیاتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ) ج) و اینکه شخص بیم آن داشته باشد که اگر به این حد از ازدواج هم اقدام نکند در مشقت و هلاکت (ارتکاب زنا) بیفتد (ذلِكَ لِمَنْ خَشِی الْعَنَتَ مِنْكُمْ). ❓اما آیا هر سه شرط فوق واجب است یا خیر؟ آنچه در میان علمای شیعه و نیز دو فرقه مالکی و شافعی مسلم است این است که مسلمان بودن کنیز شرط ضروری است و ازدواج با کنیزان اهل کتاب و مشرک (چه از جانب مرد آزاد و چه از جانب مردی که خودش غلام است) جایز نیست؛ و در این میان فقط ابوحنیفه است که معتقد به جواز ازدواج با کنیز اهل کتاب (یعنی کنیز یهودی یا مسیحی) است و دلیلش هم این است که چون خریدن کنیز اهل کتاب و نکاح صاحب آن با وی برای مسلمانان مجاز است، پس ازدواج با چنین کنیزی نیز مجاز است؛ و پاسخش را داده‌اند که تفاوت مهمی در کار است و آن این است که فرزند کنیز نیز تحت ملکیت صاحب کنیز قرار می‌گیرد؛ در حالی که این مساله در جایی که خود صاحب کنیز با وی نکاح کند منتفی است و فرزند وی آزاد خواهد بود. (الخلاف (طوسی)، ج۴، ص۳۱۹؛ تذکره الفقهاء (حلی)، ص۶۴۳؛ مفاتيح الغيب (فخر رازی)، ج‏۱۰، ص۴۷) اما در خصوص دو شرط دیگر، درباره واجب بودن یا مستحب بودنش اختلاف است؛ تصریح شافعی و ظاهر عبارت برخی از علمای شیعه (مثلا عبارات شیخ طوسی در الخلاف، ج۴، ص۳۱۳ و۳۱۹) این است که دو شرط مذکور واجب است؛ اما بسیاری از فقهای شیعه و اهل سنت با قرائن مختلف این دو شرط را استحبابی است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃