فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمایشات آقا در درس خارج فقه راه چاره ای جز نماز شب نداریم
@maktabsoleymani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمایشات آقا در مورد انتخاب اصلح ....
@maktabsoleymani
🔰عکس نوشت| شاخصهای نامزد اصلح را که برگرفته از ۶ سخنرانی ایشان در سالهای ۹۱ و ۹۲ است
#لبیک_یا_خامنه_ای_لبیک_یاحسین_است
@maktabsoleymani
🔹 چهار توصیه کلیدی به مسئولین درباره انتخابات
بیانات رهبر انقلاب در دیدار ۱۹ بهمن با نیروی هوایی ارتش حاوی نکات جدیدی دربارهی «انتخابات» بود. حضرت آیتالله خامنهای چند نکته را به عنوان «توصیه» و «تذکر» خطاب به مسئولین کشور مطرح کردند:
۱. افکار عمومی را مشوش و مردد نکنید
رهبر انقلاب با اشاره به برخی از حرفهای مطرح شده در فضای سیاسی و رسانهای نسبت به طرح مطالبی که مایهی «تشویش و تردید در دلهای مردم» میشود تذکر دادند: «حرفهایی این روزها زده میشود...که مایهی تشویش افکار عمومی و مایهی تردید دلهای مردم میشوند؛ حرفهای نامناسب و غلط، فقط با نگاه سیاسی به مسائل نگاه کردن، نگاه خدایی را بکلّی کنار گذاشتن؛ از این حرفها گاهی این روزها شنیده میشود.»
۲. از مسائل اساسی کشور غفلت نکنید
رهبری با اشاره به مقطعی بودن انتخابات به مسئولین توصیه کردند: «مسائل تبلیغاتی و روزنامهای انتخابات، مسئولین کشور را از مسائل مستمر و دنبالهدار و اساسی غافل نکند... آنچه باقی میماند، مسائل اساسی کشور است...[انتخابات]، مسئلهی گذرا است؛ کسانی که باید فکر کنند دارند فکر میکنند، کسانی که باید عمل کنند دارند عمل میکنند؛ مسئولین کشور ذهنشان را به این چیزها مشغول نکنند.»
۳. به فکر رونق تولید و رفع رکود باشید
در ادامهی همین بحث حضرت آیتا... خامنهای مجدداً مسئلهی «اقتصاد» و «مقاومسازی» آن را یکی از این موضوعات مهم کشور دانسته و وظایف مسئولین در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند: «ما اگر وابستهی به نفت نباشیم، ما اگر تولید داخلیمان را تقویت بکنیم، آن روزی که نفت از صد دلار میآید به بیستوچند دلار، دیگر تنمان نمیلرزد. ما اگر بتوانیم تولید داخلی را رونق بدهیم، رکود را از بین ببریم، آنوقتی که دشمن واردات فلان کالا را محدود میکند، ممنوع میکند، ما خم به ابرو نمیآوریم... به فکر اقتصاد باشید.»
۴. دشمن را فراموش نکنید
یکی دیگر از تذکرات رهبری به فراموش نکردن «نقش دشمنان» و توطئههای آنان برمیگشت. در این زمینه رهبر انقلاب نسبت به «غفلت از دشمن» در همهی عرصهها و از جمله در «اظهارنظرها و موضعگیریها» تذکر دادند: «دشمنها را نبایستی از یاد برد... توجّه کنیم که نقش این دشمن چیست و در همهی مسائل براساس این سیاستگذاری کنیم، براساس این قانونگذاری کنیم، براساس این اقدام کنیم، براساس این حرف بزنیم. »
#لبیک_یا_خامنه_ای_لبیک_یاحسین_است
@maktabsoleymani
🔰عکس نوشت| داستان حقالناس
اول: صلاحیت قانونی
#لبیک_یا_خامنه_ای_لبیک_یاحسین_است
@maktabsoleymani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقادات صریح و تند حسن رحیمپور ازغدی از سخنان دوگانه و متناقض گاهی انقلابی و گاهی ضد انقلابی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ... !!
آقای روحانی کمی شجاع و قوی باش ... ایدئولوژی داشته باش ... مکتبی باش ... میخوای لیبرال باشی، لیبرال باش ... میخوای انقلابی باشی، انقلابی باش ... نمیشه که گاهی نیمچه انقلابی و گاهی هم نیمچه لیبرال باشید ... گاهی حرفای انقلابی دو آتیشه و گاهی حرفای لیبرال سه آتیشه بزنید ... !!
نمیشه که صبح بیایید توی یه سخنرانی متلک بگید به فلان چیز ... و عصر همان روز، از همان چیزی که بهش حمله کردید محکم دفاع کنید ... مگه مردم بیشعورند، دارن حرفاتونو گوش میکنند ... شما خودتون هم نمیفهمید تضاد این حرفاتونو ... ؟!!
@maktabsoleymani
#عناوين
📆 روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
در کیهان امروز می خوانیم:
📂 #تیتر_اول
🔹سربلند و استوار در اولین بهار از گام دوم انقلاب
http://kayhan.ir/fa/news/182062
🖌 #یادداشت_روز
🔹چهار پیامِ ۲۲ بهمن امسال
http://kayhan.ir/fa/news/182073
❗ #نکته
🔹قورباغههای آن برکه!
http://kayhan.ir/fa/news/182069
📌 #خبر_ویژه
🔹عضو فراکسیون امید: ادعای مهندسی انتخابات دروغ است
▫نیما زم شبکه نفوذ را لو داد بیبیسی: رد داده بود(!)
▫نوبخت: دیگر مذاکره نمیکنیم نتیجه مذاکره با آمریکا را دیدیم
▫سفیر آمریکا تحقیر کرد دولت آلمان تن داد
http://kayhan.ir/fa/news/182067
💰👥 #اقتصادی_اجتماعی
🔹رئیس سازمان توسعه تجارت:
صادرات غیرنفتی در سال جاری از ۳۵ میلیارد دلار گذشت
http://kayhan.ir/fa/news/182048
▫برگزاری اولین جلسه محاکمه«روح الله زم» به اتهام افساد فی الارض
http://kayhan.ir/fa/news/182057
▫وزیر نیرو:
دسترسی مردم ایران به برق بالاتر از میانگین جهانی است
http://kayhan.ir/fa/news/182047
▫وزیر نفت:
تصمیمی برای افزایش قیمت سیانجی نداریم
http://kayhan.ir/fa/news/182049
▫خدمت جدید صنایع دفاعی به اقتصاد
راهاندازی سیستم پهپادی برای رصد شبکه آب و برق کشور
http://kayhan.ir/fa/news/182046
▫ایرانیترین فاز پارس جنوبی در آستانه تکمیل
سکوهای پایانی فاز ۱۳ پارس جنوبی با موفقیت بارگیری شد
http://kayhan.ir/fa/news/182045
🌍 #بین_الملل
🔹گزارش خبری تحلیلی کیهان
تبادل آتش سنگین میان سوریه و ترکیه پیشرویها در ادلب ادامه دارد
http://kayhan.ir/fa/news/182025
▫پنتاگون: تعداد آسیب دیدگان مغزی در حمله موشکی ایران، به ۱۰۹ نفر افزایش یافت
http://kayhan.ir/fa/news/182059
▫روزنامه العهد خبر داد
افسران ارشد سیا در اسارت طالبان
http://kayhan.ir/fa/news/182024
▫فیلیپین به ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا پایان داد
http://kayhan.ir/fa/news/182023
▫حملات بیامان هکری به سایتهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی
http://kayhan.ir/fa/news/182028
▫ابراز ارادت رئیسستاد ارتش عراق به مرجعیت؛ سرباز مرجعیتیم
http://kayhan.ir/fa/news/182022
#کیهان
@maktabsoleymani
فتنه و علل ایجاد فتنه از زبان امیر مومنان علی علیه سلام
از مقوله های سیاسی، اجتماعی ـ که تقریباً همه حکومت ها با آن دست به گریبان هستند ـ مسأله فتنه و فتنه انگیزی است که در شرایط خاص محیطی و سیاسی اجتماعی، امکان بروز و ظهور می یابد. کشور ما نیز از این واقعیت مستثنی نیست؛ خصوصاً با توجه به درگیری آن با قدرت های بزرگ و مستکبران عالم. همچنان که در سال های اولیه انقلاب اسلامی و چند سال اخیر، نمود بیشتری داشته است. لذا شناختن اصل فتنه و مصادیق آن، همچنین، دانستن راه ها و شیوه های مبارزه و مقابله با فتنه به ما کمک می کند. تا در راستای این آگاهی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی دقیق و مناسب، به خوبی در مقابله با فتنه و فتنه انگیزان مقاومت کنیم تا جامعه ای سراسر عدالت خواه و ظلم ستیز داشته باشیم و بدین گونه، زمینه های مردمی ظهور را هر چه بیشتر فراهم آوریم.
معنای فتنه
فتنه در لغت، به معنای امتحان، ابتلاء و آزمایش و در اصل، به معنای قرار دادن طلا در آتش، برای ظاهر شدن میزان خوبی آن از بدی است و به گفته بعضی، گذاشتن طلا در آتش برای خالص شدن از ناخالصی ها است. این واژه و مشتقات آن در قرآن مجید بارها ذکر شده و در معانی گوناگون به کار رفته است. گاهی به معنای آزمایش و امتحان[1]، گاه به معنای فریب دادن[2]، گاه به معنای بلا و عذاب،[3] گاه به معنای گمراهی[4] و گاه به معنای شرک و بت پرستی؛ ولی ظاهراً تمام این معانی، به همان مفهوم اصلی فتنه باز می گردد؛ زیرا این واژه در هر موردی که نوعی فشار و شدت وجود داشته باشد به کار می رود؛ مانند امتحان و عذاب و فریب و نیرنگ که معمولاً تحت فشار و شدت هستند و همچنین شرک که متضمن نوعی فشار و شدت است.[5]
ویژگی های فتنه
حضرت علیj در ابتدای خطبه 93 نهج البلاغه، گوشه ای از حوادث تلخ آینده و فتنه هایی را که به مسلمانان روی خواهد آورد اطلاع داده و در ادامه آن، به یک قانون کلّی درباره فتنه ها اشاره می کند؛ قانونی که آگاهی بر آن، می تواند خطر فتنه ها را تا حدّ زیادی تقلیل دهد. همچنین در این خطبه گران قدر، ویژگی های فتنه مورد بررسی قرار گرفته است؛ که عبارتند از:
اوّل: «إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ؛ هنگامی که فتنه ها روی آورند، خود را به لباس حق در می آورند و هنگامی که پشت کنند، (مردم را از ماهیّت خود) آگاه می سازند» از همین روست که فتنه گران با ترفندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای تبلیغی و رسانه ای و با بهره برداری از نفوذی که در افکار عمومی دارند و بعضاً با استخدام چهره های موجّه و مقبول اجتماعی، سیاسی و دینی تلاش می کنند تا امور باطل را حق، جلوه دهند. به همین دلیل، امام علیj یکی از ویژگی های فتنه را چنین معرفی می کند که بر بستر شبهه و ابهام می روید و فتنه انگیزان از فضاهای شبهه آلود و مبهم بیشترین بهره را می برند.
دوم: «یُنْکَرْنَ مُقْبِلاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرَاتٍ؛ وقتی که می آیند ناشناخته هستند و مردم نمی دانند که در فتنه افتاده اند، اما وقتی پشت می کنند تا بروند، تازه معلوم می شود که در فتنه بوده اند.»
این یک نکته بسیار مهمّ سیاسی و اجتماعی است که سران فتنه و سودجویانِ تبهکار، ماهیّت خود را در چهره ساختگی حق بجانب پنهان می دارند تا مردم را به دنبال خود بکشند، ولی هنگامی که بر مرکب مراد، سوار شدند، چهره واقعی خود را نشان می دهند و همین امر، تدریجاً سبب نابودی آن ها می شود. این قانون و قاعده ای است برای تمام اعصار و قرون. به همین دلیل طرفداران حق باید همیشه با دقّت و هوشیاری به حوادث نگاه کنند تا مبادا فریب چهره های حق بجانب و دروغین آنها را بخورند و غافلگیر شوند. هرگونه سطحی نگری و حسن ظنّ بی دلیل در این گونه موارد، جز زیان و خسران به بار نمی آورد.
سوم: «یحُمْنَ حَوْمَ الرِّیَاحِ یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً؛ این فتنه ها مانند بادها و طوفان ها هستند که به شهر یا کشوری اصابت کرده و ایجاد نابسامانی می کنند و از شهر یا کشورهای دیگر عبور می کنند و ضرری به آن ها نمی زنند.» به عبارت دیگر به بعضی از شهرها اصابت می کنند و از کنار بعضی می گذرند. زیرا زمینه های ظهور و بروز فتنه ها در همه شهرها یکسان نیست؛ بلکه عوامل متعدّد و پیچیده ای دارد که در جایی هست و در جایی دیگر یافت نمی شود. بنابراین، اگر آثاری از فتنه در شهرهایی دیده نشد، نباید فریب خورد؛ چه بسا شهر خاصی را به خاطر آمادگی هایش هدف قرار دهد. در حقیقت، فتنه را می توان به موج دریا تشبیه کرد. کسی که در ساحل صخره ای دریا شنا می کند باید بتواند وقتی موج عظیمی به سوی او می آید، به موقع آن را شناسایی کند تا عکس العمل لازم را در مقابل آن داشته باشد و با آن امواج سهمگین به ساحل صخره ای دریا کوبیده نشود؛ اما اگر نتواند به موقع آن را شناسایی کند، امواج دریا او را با خود به سنگ ها کوبیده و از بین می برند.
حضرت علیj در این خطبه و سا
یر خطبه های نهج البلاغه، پرده از یک معمای بزرگ تاریخی و اجتماعی برداشته و کاملاً ویژگی های فتنه را توصیف کرده و توصیه نموده است که هرگاه زمانه به فتنه گرفتار آمد و جلوه های آن پدیدار شد، بر جای خویش بمانید و دچار تزلزل و تردید نشوید و بدون مطالعه و بررسی همه جانبه، وارد این معرکه نشوید؛ چون فتنه از گذرگاه ها و راه های مخفی و غیر آشکار وارد می شود و دست های پنهان آن را هدایت می کند.
وقتی فتنه فرا می رسد، مانند جوانی است که در عنفوان جوانی به سر می برد. بسیار شاداب، جذاب و با نشاط است. هیچ کس از او نمی ترسد و احساس خطر نمی کند. فتنه مانند جوان، روز به روز رشد می کند و در جامعه گسترش می یابد. برخوردها و جلوه های آن بسان سنگ می ماند که اثر نمی پذیرد و تحت تأثیر عواطف و احساسات پیرامونی قرار نمی گیرد و بر عکس با ضربه های شکننده و خردکننده، محیط پیرامونی خود را ویران می کند. ستمگران و فتنه جویان در مقابل امتیازاتی که از یکدیگر می گیرند، بر سر این فتنه معامله می کنند و آن را به همدیگر وا می گذارند و مانند سگ هایی که بر سر مرداری نزاع می کنند، به جان هم افتاده و آن را از هم می ربایند.
وقتی که فتنه انگیزان تصمیم می گیرند جامعه ای را دچار سرگردانی و بحران کنند، با شعارهای فریبنده، لباس حق به باطل خود می پوشانند و با ترفندهای مختلف سیمای حق را مورد هجوم قرار می دهند و با انواع اتهام ها و دسیسه ها، چهره حق را زشت جلوه می دهند تا این که از روحیه حق پذیری مردم استفاده کنند و برنامه های شوم و پلید خود را در میان مردم رواج دهند. لذا وقتی که فتنه در جامعه گام می گذارد، مردم آن را نمی شناسند و چه بسا به استقبال آن می روند و از آن حمایت می کنند؛ ولی وقتی آتش فتنه خاموش شد و توانایی و اقتدار خود را از دست داد، پرده ها کنار می رود و سیمای زشت آن برای مردم ظاهر می گردد.
عوامل ایجاد و پیدایش فتنه
امام علیj در پنجاهمین خطبه نهج البلاغه، علت پیدایش و ایجاد فتنه ها را دو چیز می داند:
1. تبعیت از هوای نفس
اولین عامل ایجاد فتنه، تبعیت از هوای نفس یا شیطان درون است. شیطان می کوشد تا به گوهر جان آدمی دستبرد بزند و سرمایه های گران بهایش را به نابودی بکشد. او انسان را با آرزوهایش سرگرم می کند تا از مقصد اصلی بازماند. او می خواهد یاد خدا را از صفحه دل و زندگی آدمی به کلی پاک کند. پیروی از هوای نفس، شیطان را بر جان مسلط می کند و او تا از انسان، لاشه ای انسان نما باقی نگذارد، از پای نمی نشیند.
نفس اماره با داشتن خواهش های بی پایان، زینت آرایی گناه و هموار کردن و آسان نمایی جرم های سنگین، در به خطر انداختن انسان، ید طولایی دارد؛ امام سجادj در این باره می فرماید: «خدایا! از نفس سرکشی به تو شکوه می کنم که بسیار به بدی ها فرمان می دهد و در خطاها می شتابد.»[6]
مادر بت ها بت نفس شماست ز آن که آن بت، مار و این بت، اژدهاست[7]
نمونه ای از همکاری نفس با شیطان، در جنگ نهروان ظهور پیدا کرد؛ آنجا که امام علیj بر بالای جنازه کشتگان نهروان فرمود: «بدا به حال شما! آن که شما را فریب داد، زیانتان رساند». به آن حضرت عرض کردند: «ای امیر مؤمنان چه کسی آنان را فریب داد؟»؛ فرمود: «شیطان گمراه کننده و نفس های فرمان دهنده به بدی، آنان را فریفته آرزوها ساخت و راه را برای نافرمانی بپرداخت. به پیروز کردنشان وعده کرد و به آتششان درآورد.»[8] بنابر این هر چه انسان، نفس را خوار و خواهش هایش را لگد کوب کند، شیطان را خوار و پایمال کرده است؛ همچنان که امام علیj می فرماید: «کسی که با نفس خود مقابله کند، پس به تحقیق بر شیطان پیروز شده است».[9]
البته نباید فراموش کرد که گاهی انسان خیال می کند نفس سرکش را رام کرده و یا کشته است، اما در واقع: نفس اژدرهاست او کی مرده است از غم بی آلـتی افـسرده است[10]
امام علیj بعد از جریان حکمیت و بهانه گیری های برخی از اصحابش، در پاسخ به این پرسش که «چرا میان خود و آنان برای داوری و حکمیت، مدت و مهلت قرار دادی؟ و چرا شتاب زده و به سرعت عمل نکردی؟» فرمود: «علتش این بود که شخص نادان، خطای خودش را به وضوح بداند و شخص آگاه، بر عقیده خودش استوار بماند ـ شاید که خداوند در این مدت صلح و آرامش، کار این ملت را اصلاح کند ـ مجبور نشود به عجله، جستجوی حق را واگذارد و از آغاز به گمراهی، گردن دهد.» [11]
2. بدعت گذاری در دین
در تعریف بدعت گفته اند: «بدعت، داخل نمودن چیزی در دین است که در کتاب و سنّت، دستورش نبوده باشد و نیز افترا بستن بر خدا و رسول و ائمّه اطهارk است.» احادیث زیادی در مذمت بدعت و بدعت گذاری وارد شده است؛ از جمله این که امام صادقj فرمود: «هر بدعتی ضلالت و گمراهی است و هر گمراهی نیز راهش به سوی دوزخ است.»[12]
در گستره تاریخ همواره عدّه ای بوده اند که سعی در بدعت گذاری در دین خدا داشته و عقاید یا کاره
ایی را به دروغ، به دین خدا نسبت داده اند. بدعت گذاران، اساساً دین را قبول ندارند و از دین، جز به عنوان نردبان ترقی و پیشرفت خود، برداشت دیگری نمی کنند. آن ها تا وقتی با دین کنار می آیند که لطمه ای به پیشرفت مادی آن ها نزند، اما وقتی دیدند راه آموزه های دینی در مسیری است که منافع شخصی آن ها چنین راهی را برنمی تابد، خود را در سر یک دو راهی مهم می بینند؛ اگر بخواهند همچنان عوام فریبانه، دم از دین بزنند، آنگاه از دنیای خود می مانند، و اگر بخواهند به دنیا و ریاست خود بچسبند، در انظار عمومی متهّم به بی دینی می شوند؛ لذا برای حل این تعارض، دست به تحریف دین زده و با بدعت گذاری، مسیر دین را به همان سویی می کشانند که اهداف دنیایی آن ها قرار دارد. در این صورت به هر دو هدف خود خواهند رسید.
حضرت علیj در خطبه 50 نهج البلاغه فرمودند: «هیچگاه باطل با چهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را بر آن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.» مثلاً در جنگ صفین، خیانت به اسم قرآن بر مردم تحمیل شد و حکومت فاسد و ظالمانه معاویه به نام اراده خداوند، بر گردن مردم مستقر گشت. در زمان حاضر نیز به همین صورت، بسیاری از بدعت ها و باطل ها به اسم دین در جامعه رسوخ پیدا کرده است و به اسم روشنگری، به گمراهی مردم می پردازند. به نام آزادی، بی بند و باری در جامعه رونق می گیرد؛ به نام خشونت، حق طلبی ها و فریاد دین خواهی بایکوت می شود؛ به عنوان این که اسلام با نوای خوش و صوت حسن، مخالفتی ندارد، انواع موسیقی های مستهجن رواج می یابد؛ در زیر چتر ملیّت، مردم به جاهلیت قبل از اسلام باز گردانده می شوند و... اما باید دانست، بدعت ها هر اندازه هم ماهرانه و عوام فریبانه به اجتماع عرضه شوند، با متن دین ناهماهنگ و ناسازگار هستند.
راه های مبارزه با فتنه
راه ها و شیوه های مبارزه با فتنه بسیار است که ما در این مختصر به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:
1. جدا کردن صف فتنه زدگان از سران فتنه
از نخستین کارهایی که لازم است در برخورد با فتنه و کور کردن چشمان آن صورت گیرد، جدا کردن صف «فتنه زدگان» از «فتنه گران» است. بسیاری از کسانی که در جبهه فتنه قرار دارند، فریفته شعارهای زیبا و فریبنده سران فتنه می شوند. آنان را نباید خیلی سرزنش کرد. همچنین نباید همه افرادی را که در جبهه فتنه قرار دارند به یک چوب راند. همچنان که امام علیj با تعبیر زیبا خود می فرماید: «هر فریب خورده ای را سرزنش نتوان کرد.»[13]
2. عمل بر اساس یقین و تقوا
باید دانست که اگر انسان با تقوا به خدای متعال توکل کند، خدا نیز برای رهایی او از فتنه گشایشی حاصل می نماید؛ همچنان که امیرالمؤمنین علیj می فرماید: «آگاه باشید؛ آن کس که تقوای الهی پیشه کند و از خدا بترسد، خداوند، راهی برای رهایی از فتنه ها به روی او می گشاید و با نور هدایت از تاریکی ها می گریزد.» [14] از این بیان حضرت، این نکته دریافت می شود که هرگاه در جامعه ای، روحیة تقوا و پرهیزکاری گسترش یابد، آسیب پذیری آن جامعه در برابر فتنه های احتمالی کاهش خواهد یافت.
3. رجوع به قرآن
در فضای فتنه، که حق و باطل به هم آمیخته شده است و گرد و غبار چنان به هوا برخاسته که نه راه حق را می توان تشخیص داد و نه جاده های انحرافی را، یکی از بهترین معیارها برای تشخیص حق از باطل، رجوع به قرآن است؛ لذا اگر بتوان در فضای فتنه، اندیشه ها و افکار متضاد را به درستی بر قرآن عرضه کرد، می توان حق و باطل را از یکدیگر تشخیص داد. پیامبر اکرمk نیز در حدیثی، معیار عبور از فتنه ها را چنین بیان می فرماید: «زمانی که فتنه ها چون ظلمت و تاریکی یک پارچه، شما را فرا گرفت، پس به قرآن پناه ببرید.» [15]
4. چنگ زدن به ریسمان اهل بیت علی
یکی دیگر از راه های در امان ماندن از آسیب های فتنه، تمسک به اهل بیت پیامبر اسلامk است. این سفارشی است که رسول اکرمk برای نجات از فتنه های بعد از خود، به برخی از یارانش نمودند که: «ای عمار! بعد از من فتنه هایی رخ خواهد داد. در آن شرایط از علیj و حزب علیj پیروی کن؛ چرا که علیj با حق است و حق با علیj...»[16]
5. تیز هوشی و آگاهی در مقابل سران فتنه
هوشیاری در برابر فرصت طلبان، یکی دیگر از راه های مبارزه و مقابله با فتنه های اجتماعی است. امام علیj در جمله ای حکیمانه، به همگان سفارش می کند که در فتنه های اجتماعی، هوشیاری خود را حفظ کنند و مواظب باشند در دام فرصت طلبان و فتنه انگیزان گرفتار نشوند و مورد سوء استفاده آنان قرار نگیرند: «در فتنه ها همچون شتر دو ساله باش؛ نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش را بدوشند».[17]
6. آگاه سازی و افشاگری در مورد فتنه و سران فتنه
حضرت علیj در نامه ای خطاب به مردم کوفه به افشاگری درباره سران فتنه جمل پرداخت و دلایل آنان برای مقابله با خود را بهانه ای بیش ندانست: «من شما را از کار عثمان، به گونه ای که شنیدنش چون دیدن آن باشد، آ
گاه می سازم. مردم بر او خرده گرفتند و من یکی از مهاجران بودم که کمتر از دیگران او را سرزنش می کردم. اما طلحه و زبیر آسان ترین کارشان آن بود که بر او بتازند و نرم ترین برنامه شان، اعمال فشار بر وی بود. عایشه نیز ناگهان خشم درونی خود را از وی آشکار کرد. سپس گروهی برای کشتن عثمان مهیا شدند و او را کشتند و مردم بدون اکراه و اجبار، بلکه از روی رضا و اختیار با من بیعت کردند.»[18]
اینجا است که وظیفه نخبگان و عالمان جامعه اسلامی بسیار سنگین است؛ همچنان که در این باره پیامبرk می فرماید: «زمانی که بدعت ها در امت من ظاهر شد، عالمان باید علمشان را ظاهر کنند و به مقابله با آنها بپردازند و اگر چنین نکنند، مشمول لعنت خداوند خواهند بود.» [19]
7. برخورد به هنگام، شجاعانه و قاطعانه در مقابل فتنه
برخورد به هنگام و به موقع با فتنه و سران آن یکی دیگر از مهم ترین وظایف حاکمان اسلامی است؛ چرا که اگر درنگ و تعللی بیش از اندازه در این زمینه رخ دهد، ممکن است ویروس فتنه فراگیر شود و دیگر به سادگی نتوان آن را از پای درآورد. وقتی که فتنه بروز پیدا کرد، باید شجاعانه با آن به مبارزه برخاست؛ هر چند فتنه انگیزان از یاران، دوستان و هم رزمان پیشین باشند. آن حضرت در برخورد با فتنه بسیار شکننده عصر خویش، با افتخار می گوید: «من چشم فتنه را [از حدقه] در آوردم. اگر من نبودم با اهل نهروان (و اهل جمل) نبرد نمی شد و اگر ترس از این نبود که شما از کار باز ایستید و شانه خالی کنید، شما را خبر می دادم به آنچه خداوند مقدر کرده و بر زبان پیامبرتانk جاری ساخته است در مورد [پاداش] کسانی که با آنان جنگیدند و به گمراهی آنان بینا و به هدایتی که برآنیم آگاهند.»[20]
البته اقدام شجاعانه و قاطعانه در مقابل فتنه گران نباید موجب شود که مرزهای اخلاقی و حدود اسلامی شکسته شود؛ زیرا اقدام شجاعانه و قاطعانه امام علیj در برخورد با مخالفان، در چارچوب موازین اخلاقی بود.
.[1] سوره عنکبوت/ 2.
[2]. سوره اعراف/ 27.
[3]. سوره ذاریات/13.
[4]. سوره مائده/41.
[5]. تفسیر نمونه ج2، ص21.
[6]. مفاتیح الجنان، مناجات خمسه عشر.
[7]. مثنویمعنوی، دفتر اول، صفحه 37.
[8] . نهجالبلاغه، ص 532، حکمت 32.
[9]. غررالحکم، ص 243.
[10]. مثنویمعنوی، دفتر سوم، صفحه 388.
[11]. نهجالبلاغه، خطبه 125.
[12]. الکافی، ج1، ص 56.
[13]. غررالحکم، ص 326.
[14]. تحفالعقول ص 232.
[15]. الکافی، ج 2، ص599.
[16]. بحارالأنوار، ج 36، ص 327؛ کفایةالأثر، ص 121 و 122.
[17]. بحارالأنوار، ج 66، ص 408؛ غررالحکم، ص 464.
[18]. نهجالبلاغه، ص 363، نامه 1.
[19]. الکافی، ج1، ص 54.
[20]. بحارالأنوار، ج 32، ص 316؛ کشفالغمة، ج 1، ص 244.
#فتنه
@maktabsoleymani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیح با استخوان خوک و ارسال ان برای استفاده مسلمین به عربستان
@maktabsoleymani
📃دل نوشته ای به سردار دل ها:
✍دیشب به مناسبتی زندگی نامه سردار دلها را در اینترنت جستجو می کردم دلم گرفت .نوشته بود مدرک تحصیلی دیپلم
سردار به تو غبطه خوردم که تو با این عظمت و جایگاه هیچ وقت دنبال مدرک و دانشگاه و مدرک دکترا و ... نبودی
هرگز دنبال نام و عنوان نبودی
هرگز به فکر استراحت نبودی
مثل برخی ها سجاده آب کش هم نبودی
وسط نماز از یتیم شهید گل و برگ گل گرفتی و هرگز به خاطرت رسوخ نکرد که شاید نمازم باطل شده باشد شاید فکر کردی این نماز نزد حق محبوب تر است و بلافاصله بعد از نماز یتیمی را که به تو گل داده بود غرق بوسه کردی
سردار این قدر خاکی بودی که بجز در مراسم رسمی درجه هایت را نصب نمی کردی لباس سبزت یا تنت نبود یا اگر بود خاکی بود و گلی بود
خانه ات ساده بود وسایل خانه ات چقدر معمولی و حیاط منزلت چقدر ساده و خودمانی
و از همسرت خواستی که بر سنگ قبرت بنویسند سرباز قاسم سلیمانی بدون نام و عنوان
اگر به ما بود برایت مزاری درست می کردیم درجه یک با چندین گنبد و گلدسته در حد یک الگو و قهرمان
چه کنیم که خودت پیش دستی کردی و طور دیگری وصیت کردی شاید تو ما را بهتر شناخته بودی
سردار کرار همیشه در سفر سفر بخیر و سلامت
وقتی در سایت ها دنبال می گشتم و دیدم نوشته به جز تاریخ تولد و محل تولد اطلاعات بیشتری در دسترس نیست فهمیدم که ما واقعا تو را نمی شناختیم
تو از افلاک بودی نه در خط املاک
اهل همت بودی نه اهل صحبت
مرد عمل بودی و نه مرد شعار
دارای مقام بودی نه صاحب عنوان و مقام
خوشا بحالت که یار نظام بودی و نه مثل ماها بار نظام
تو سرباز ایران بودی نه سربار ایران
تو به انتظار ایستاده بودی نه به انتظار نشسته
تو سوار بر تانک بودی نه سرمایه دار بانک
تو یار مردم بودی و در مشکلات همیشه پشت مردم بودی
هر جا که عازم بودی حتما آن جا لازم بودی چه در اهواز چه حلب چه بغداد و چه دمشق و یا اربیل
و در آخر
در سرزمین کوفه به شهادت رسیدی
بدن مطهرت هم باز به زیارت رفت کربلا کاظمین نجف قم مشهد و آن وقت در خاک آرام خواهی گرفت تا بر افلاک قدم بگذاری
سردار شهادتت مبارک
سردار ما را ببخش که تو را نشناختیم والبته مهم هم نیست چون که صد البته آسمانیان تو را بهتر می شناسند
سردار ببخش که درجه ای نظامی بالاتر از سپهبد نداریم که بردوش و یا برسینه است بگذاریم .
سردار ما تا بحال فکر می کردیم که تو فتح الفتوح کردی ولی تشییع جنازه ات به ما فهماند که تو فتح القلوب کردی
صبح دیدیم که دوباره در اهواز سیل آمد اما این دفعه سیل جمعیت بود که با لطف خدا تبعات این سیل درخت ظلم و ستم را از ریشه برخواهد کند
به امید آن روز
سردار برای ما دعا کن که به دعایت سخت محتاجيم.
دلنوشته زیبای یکی از دوستان
@maktabsoleymani
⭕️ اگر توانستید، با این متن اشک نریزید... بسیااار زیباست 👇
امروز، عجب روزی بود! همه غافلگیر شدیم. ما در خانه بودیم. پدر خواب بود، مادر در آشپزخانه مشغول پخت و پز، من و برادر کوچکم سر کنترل تلویزیون جرّ و بحث میکردیم! که ناگهان آن صدای عجیب و دلنشین در خانه پیچید، آیه ای از قرآن. به خیال اینکه شاید صدا از بیرون آمده، پنجره را باز کردم و دیدم که صدا در خیابان نیز به وضوح می آید.
صدایت آشنا و پررنج بود؛ پدرم بی درنگ از خواب پرید، مادرم با کفـگیر، به زمین تکیه داده بود، من و برادرم کنترل را به کناری پرت کردیم و سراپا گوش شدیم، اصلاً مجری تلویزیون و مهمانان آن هم از جای خود بلند شده بودند و با دهانی باز و چشمانی متعجب، آسمان را ورانداز می کردند.
و تو خود را معرفی کردی:
« ای اهل عالم! من بقیهالله و حجت و جانشین خداوند روی زمینم...»
باورمان نمیشد. آنجا بود که گل از گلمان شکفت و زیر لب سلام دادیم: «السلام علیک یا بقیهالله فی ارضه»
بعد با طنین محمدی ات ما را خواستی: «...در حقّ ما از خدا بترسید و ما را خوار نسازید، یاریمان کنید که خداوند شما را یاری کند. امروز از هر مسلمانی یاری می طلبم» ..وصف نشدنی است. در پوست خود نمی گنجیدیم. پدرم همان پایین تخت به سجده شکر افتاد. مادرم سرش روی زانو بود و های های گریه میکرد و من و برادرم به خیابان دویدیم!
خودت دیدی که کوچه و خیابان غلغله بود! مردم مثل مورچه هایی که خانه هایشان اسیر سیلاب شده بیرون میریختند، یکی دکمه پیراهنش را بین راه میبست، دیگری گِرِه روسری اش را میان کوچه محکم میکرد، عده ای زیر بغل پیرزنی ناراحت را که پایه عصایش بخاطر عجله شکسته بود گرفته بودند و دیدی آن کودکی که به عشق تو کفشهای پدرش را با عجله پوشیده بود و هی می افتاد!
مردمی که روزی از سلام کردن به یکدیگر اکراه داشتند، خندان به هم تبریک میگفتند. قنادی رایگان شیرینی پخش میکرد و دم گلفروشی سر خیابان، مردم صف بسته بودند برای خرید گل ولو یک شاخه برای تهنیت به گل نرگس!
ماشینها بوقزنان و بانوان کِـلکشان و گلاب پاشان، پشت سر جمعیت عظیمی از جوانان به راه افتادند. جوانانی که دست می افشاندند و با شور میخواندند: «صلّ علی محمد *** حضرت مهدی آمد»
خیلی از نگاهها به ویترین یک تلویزیون فروشی در آن سوی خیابان دوخته شده بود تا اولین تصویر جمال زیبایت، مخابره جهانی شود. نذر ۳۱۳ صلوات کردم مبادا اَجنبی چشم زخمت بزند. وقتی چهره دلربایت به قاب تلویزیون آمد، شیشه مغازه غرق بوسه شد. یکی بلندبلند صلوات میفرستاد، دیگری قسم میخورد که تو را قبلاً در محلهشان دیده وخیلیها اشکهایشان را با آستین پاک میکردند تا یک دل سیر تماشایت کنند.
در این مدت که علائم پیش از ظهور یکی پس از دیگری نمایان میشد، دل شیعیانت مثل سیروسرکه میجوشید اما کسی فکر نمیکرد به این زودیها ببـیندت.
راست گفت جدّت رسول خدا که فرمود:« مَثَلِ ظهور مهدی، مَثَلِ برپایی قیامت است. مهدی نمی آيد مگر ناگهاني" قسم میخورم این اثرِ دعای توست که تا کنون ما زیر عَلَمت مانده ایم."
کاش زودتر برسی...
📌 #نشر_حداکثری
@maktabsoleymani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بخوان قاسم سلیمانی🌹
🌹ادای دین واحترام گروه همخوانی محمدرسول الله(صل الله علیه واله) به شهید والامقام ، سردار دل ها سپهبد قاسم سلیمانی
زره بر تن کن ای سردار
دگرباره عَلم بردار بسوزان ریشه ی دشمن ،
قلم کن دست استکبار حرم را جلوه ی غیرت ،
تویی قاسم سلیمانی تویی عاشق ترین سردار ،
که از نسل شهیدانی سرود فتح و پیروزی ،
بخوان قاسم سلیمانی
#کلیپ #سردارسلیمانی #سرداردلها #نماهنگ
#اللهم_صل_علي_محمدﷺو_آل_محمدﷺو_عجل_فرجهم
@maktabsoleymani
میراث مکتب سلیمانی
برای شانا و پایداری و دیگران
✍️ اگر قرار بود سردار سلیمانی، سید حسن نصر الله، انصار الله یمن و مقاومت در عراق و سوریه، مانند "شانا" و "جبهه پایداری" تعصب و یک دندگی به خرج دهند، هرگز پیروزی های بزرگ محور مقاومت در چند سال اخیر رقم نمی خورد، بلکه شکست و ناکامی قطعی بود.
🔹آنها با وجود پایبندی به اصول و مبانی، توانستند پای مذاکره و تعامل و و ائتلاف نسبی حتی با مذاهب و طوایف غیر شیعی و غیر مسلمان بروند تا جامه واقعیت بر تن موفقیت های بزرگ بپوشانند. سردار سلیمانی، از مسکو تا اربیل و بغداد و بیروت و [...] مذاکره کرد و ظرفیت های بسیاری را پای کار آورد.
♦️سید حسن نصرالله، حکیمانه با بخش هایی از سُنی ها و مسیحیان تعامل کرد تا کار مقاومت پیش برفت؛ همچنان که اتفاقی مشابه، با همه موانع و دشواری هایش در عراق اتفاق افتاد.
🔹در یمن، انقلابیون علیه علی عبدالله صالح قیام کردند اما وقتی پای عربستان به تجاوز و قشون کشی باز شد، انقلابیون سعی کردند تا همین اواخر، از ظرفیت عبدالله صالح استفاده کنند. عبدالله صالح از سال ۲۰۱۴ و از ابتدای تجاوز نظامی عربستان با انصارالله همپیمان شد و تا دسامبر ۲۰۱۷ که خیانت کرد، با مقاومت یمن همکاری می کرد.
♦️به عبارت دیگر، فرماندهان مقاومت با وجود رویکرد آرمان خواهانه و انقلابیِ پیشرو، نگاه صفر و صدی به تعامل نداشتند و پنجاه یا هفتاد درصد موفقیت ممکن را فدای 100 درصد آرمانگرایی ناممکن (خیالی) نکردند تا سرانجام به غلبه دشمن، دستاورد صفر درصد و نا امیدی و رها کردن کل تکلیف در میان مدت تن بدهند.
🔹دیدن واقعیت های دشمنی پنهان و آشکار جبهه دشمن، مآل اندیشی و تنازل برای هم پوشانی و هم افزایی (تعاون)، تکلیف بر زمین مانده شانا و جبهه پایداری و دیگرانی است که گویا هنوز مشق کافی در مجال سیاست نکرده اند. اینجا جای حکمت و مآل اندیشی و تواضع است و نه بیرون زدن رگ های گردن که جا را برای خرد و مصلحت تنگ می کند.
♦️مقتدای حکیم انقلاب درباره رویکرد سردار سلیمانی نکاتی فرمودند که نیاز همیشه ماست: "رفیق خوب و عزیز و خوشبخت ما شهید سلیمانی، هم شجاع و هم با تدبیر بود. صرف شجاعت نبود. برخی شجاعت دارند ولی تدبیر و عقل لازم را برای شجاعت ندارند. برخی اهل تدبیر هستند ولی دل و جگر لازم برای اجرای آن تدبیر را ندارند.
🔹این شجاعت و تدبیر توامان فقط در میدان نظامی هم نبود، بلکه در میدان سیاست هم همینطور بود. بنده بارها به دوستانی که در عرصه سیاسی فعال هستند می گفتم که رفتار و کارهای را مورد توجه داشته باشند. از همه این ها بالاتر اخلاص او بود. این ابزار شجاعت و ابزار تدبیر را مخلصانه خرج می کرد. اهل ریا و تزویر نبود. اخلاص خیلی مهم است و باید در خودمان آن را تمرین کنیم".
#محمد_ایمانی
@maktabsoleymani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #رائفی_پور
« هنرمندان سفارشی »
کار برای آمریکا علیه کشور ایران
گرین کارت- اقامت- خونه بزرگ- دلار- ماشین مدل بالا
@maktabsoleymani
4_5956394795101324663.mp3
2.22M
💽 حکایت پیوستن خادم مهربان
به جمع یاران حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه)
🔉 #فایل_صوتی کوتاه
@maktabsoleymani
🎤 #استاد_عالی✅
┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄
🌺سالروز ولادت نائب الامام، مجاهد و مبارز انقلابی، احیاگر اسلام ناب محمدی، منادی وحدت، قیام و عدالت و پیشوای شیعیان و مستضعفان جهان حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی گرامی باد.
@maktabsoleymani