اگر دقت کرده باشید رهبری برای یاد کردن طوفان الاقصی به جای استفاده از ۷ اکتبر که در سراسر دنیا مطرح است از عبارت ۱۵ مهر استفاده کردند.
این اصرار رهبری بر استفاده از الفاظ و عبارات فارسی در جای خود قابل تحسین است.
اما نکته ی مهم تر از حفاظت از زبان فارسی نپذیرفتن سلطه ی غرب حتی در جعل اصطلاحات است یعنی ما نباید در اصطلاحات و نام گذاری ها از غرب پیروی کنیم بلکه باید بر اساس فرهنگ و عقیدهی خودمان عبارت سازی کنیم.
مثلا غرب برای منطقه ی ما اصطلاح خاورمیانه را جعل کرده و خیلی از ماها هم سهواً داریم این عبارت را به کار می بریم ولی رهبری اصرار دارند که به جای خاورمیانه از اصطلاح غرب آسیا استفاده کنند.
دلیل مخالفت رهبری با عبارت خاورمیانه این است که غربی ها خودشان را اصل حساب کردند و جهان را بر اساس دوری یا نزدیکی با خودشان نام گذاری می کنند اگر جایی به غرب دور باشد میشود خاور دور و اگر نزدیک باشد می شود خاور نزدیک و اگر میانه باشد می شود خاورمیانه
رهبری اصرار دارند این آقایی غرب را خراب کنند لذا در اصطلاحات ابداً از آنان پیروی نمی کنند. نمونه اش هم همین هفت اکتبر که به پانزده مهر تغییر دادند.
محل اظهار نظر
#طوفان_الاقصی
#امام_خامنه_ای
#اسرائیل
@maktubateman
تحلیلی بر بیانات امام خامنه ای در روز ۱۴ خرداد
هشتک های تأیید شده و نشده
اگر تعریف های رهبری از شهید رئیسی دقت شود این مطلب به دست می آید که ایشان از شخصیت آقای رئیسی بسیار تعریف کردند نه از دولت ایشان
ما باید بین شهید رئیسی و دولت رئیسی تفاوت قائل شویم ، مطلب مهمی که اگر تفاوتش درک نشود میتواند برای ما دردسر ساز شود قبلا در این خصوص جمله ای نوشته بودم.
الحق و الانصاف جملاتی که در تعریف مرحوم رئیسی به کار بردند کم نظیر و در بعضی جاها بی نظیر بود
مثل آن جمله که فرمودند در خدمت گذاری به کشور نصاب جدیدی به وجود آورد ما شخصیت های خدمت گذار هم داشتیم قبلا هم اما نه در این حد نه با این حجم نه با این کیفیت نه با این صداقت نه با این پر کاری و شب و روز نشناختن ( این جمله ای که اول نوشتم بی ربط با این بیان آقا نبوده )
اما در این بین تطبیق قرآن ( ۱۵۴ بقره ) بر شهید رئیسی خیلی جالب و قابل توجه بود ، اینکه استدلال قرآنی برای صحیح بودن به کار بردن لفظ شهید بر این کشته شده ی فی سبیل الله به کار گرفتند. و کار کردن برای جمهوری اسلامی را مصداق فی سبیل الله دانستند چیزی که قبلا یک اشاره ای به آن داشتم
پس هشتک هایی که رهبری به قول ما ترند کردند #شهیدجمهور و #شهیدخدمت بود که فرمودند این عناوین از دل مردم بلند شد.
اما هشتک هایی که مردم ترند کردند ولی رهبری آنها را نپذیرفت عدد بازی ها بود.
منظورم از عدد بازی حرف هایی بود که روز و ماه و سال شهادت را با حروف ابجد سید ابراهیم تطبیق داده بود (۳۳۳) یا مثلاً عدد هشت را به تناسب هشتمین رئیس جمهور و امام هشتم پر رنگ کرده بود و سایر پست های این شکلی که در مجازی پر شده بود.
یکی از مظلومیت های شهیدرئیسی این بود که بیشتر از اینکه فضائلش بیان بشه شخصیتش پشت این عدد بازی ها گم می شد
#انتخابات
محل اظهار نظر
@maktubateman
تحلیلی بر بیانات امام خامنه ای در روز ۱۴ خرداد
وجه جمع عبارت درگذشت شهادت گونه با شهید چیست ؟
رهبری در پیام تسلیتشان به مناسبت درگذشت شهید رئیسی از عبارت درگذشت شهادت گونه استفاده کردند و در سخنرانی شان در روز ۱۴ خرداد صراحتا با تطبیق آیه ی ۱۵۴ سوره بقره ایشان را شهید خواندند و ایشان را با عناوین #شهیدخدمت و #شهیدجمهور نامیدند.
اگر مرحوم رئیسی ، شهید بوده پس چرا در پیام تسلیت گفتند شهادت گونه و اگر شهید نبوده پس چرا در سخنرانی گفتند شهید ؟
منشأ اشکال آنجا است که ما گمان می کنیم منظور از درگذشت شهادت گونه ارتحالی است که شبیه شهادت بوده ولی مصداق و از جنس شهادت نیست و به خاطر وجوه شباهتی که بین این ارتحال و شهادت وجود دارد عنوان شهادت گونه بهش داده شده اما درستش این است که منظور از شهادت گونه ، یعنی ارتحالی که به مثابه و مانند و گونه ی ارتحال یک شهید بوده.
شهادت گونه یعنی اینکه اگر ایشان در سانحه ی هوایی فوت کردند این شبهه نشود که شهید نیست بلکه این درگذشت شهادت گونه بوده یعنی به گونه ی #شهادت شهدا بوده و از همان جنس بوده.
التماس کمی تأمل 🤲
محل اظهار نظر
@maktubateman
💐💐💐
#پیام_شما
بنده نفیا و اثباتا نه تأیید می کنم و نه رد اگر کسی کاری از دستش بر میاد بگه.
چون امکان تحقیق ندارم ، و از طرفی نمی خواستم روشون رو زمین بندازم
@maktubateman
May 11
💐💐💐
از امام صادق علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
امیرالمؤمنین علیهالسلام مرد بسیار دعا کننده ای بود
کافی ج ۲ ص ۴۶۰
#حدیث
@maktubateman
💐💐💐
از امام صادق علیه السلام روایت شده که ایشان فرمودند:
هر کس می ترسد از بلایی که بهش برسد پس زودتر از آن بلا دعا کند ، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را به او نشان نخواهد داد.
کافی ج ۲ ص ۴۷۵
#حدیث
@maktubateman
جان کندن یا جان دادن ؟
فلسفه ی سختی جان دادن بخاطر جدا شدن از وابستگی ها است وقتی ما به چیزی تعلّق خاطر پیدا کردیم حتی فکر جدا شدن از آن هم ما را آزار می دهد چه برسد به جدایی از آن.
ما در زندگی دنیایی خودمون به خیلی چیز ها وابسته میشیم و معنای وابستگی هم اینه که احساس می کنیم بدون آن چیز نمی توانیم زندگی کنیم
وابستگی غیر از آنکه خودش نوعی شرک است ، به شدت جان دادن را سخت می کند.
چون هنگام مرگ تمام چیز هایی که آدم بهشون وابسته بود رو ازش می گیرند و این گرفتن هم یک باره انجام میشه پس سخت ترین لحظه برای انسان رقم می خوره.
حتی ممکن است انسان در همان هنگام العیاذ بالله با بغض نسبت به خدای عالم بمیرد.
چون می بیند آن کسی که دارد او را از محبوبش جدا می کند خدا است پس لحظه ی آخر کینه ی خدا را به دل می گیرد و با همان حال خدا را ملاقات می کند.
پس ما برای اینکه هنگام مرگ ، گرفتار آن مصیبت بزرگ نشویم باید در این دنیا تا آنجا که از دستمون بر میاد از وابستگی هامون کم کنیم
ادامه دارد...
محل اظهار نظر
@maktubateman
وابستگی یا دل بستگی ؟
وابسته شدن یعنی بدون آن چیز نتوانستن. این یک توهم شرک آلود است.
مثلا بگوید اگر خانه یا شغلم را بگیرند نمی توانم زندگی کنم.
هر چیزی که ما فکر می کنیم زندگی مون به آن بنده و اگر آن نباشه زندگی مون مختل میشه وابستگی ما است
اما دل بستگی چیز بدی نیست ، یعنی دوست داشتن. خیلی وقت ها دین به ما دستور داده به دوست داشتن. ولی این محبت به نحوی نیست که بگیم اگر فلان شخص نباشد من دیگر نمی توانم زندگی کنم و زندگی ام مختل می شود.
وابستگی برای ما ایجاد ترس و دلهره می کند ، وابستگی ما را ذلیل و تو سری خور می کند چون از ترس از دست ندادن ها مجبور می شویم به هر خفت و خاری ای راضی شویم
لذا یکی از مهم ترین اهداف زندگی ما باید این باشد که از وابستگی ها رها شویم تا هم در دنیا راحت شویم و هم هنگام جان دادن ، جان نکَّنیم.
محل اظهار نظر
@maktubateman
شنیدی می گن هر چیزی رو دوست داشته باشی خدا ازت می گیره ؟
درستش اینه به هر چیزی که وابسته بشی خدا ازت می گیره نه هر چیزی که دوست داشته باشی.
خداوند مهربان برای اینکه ما سخت جان ندیم در مسیر زندگی ، حوادثی را رقم می زنه تا وابستگی های ما به خطر بیفته.
و بعد از آنکه آن را از ما گرفت آیاتش را نشانمون میده تا به ما بفهماند که این من هستم که زندگی ات را تأمین می کنم نه فلان چیزی که از دست دادی.
دیدی وقتی از دستش دادی اتفاق خاصی نیفتاد و اتفاقا وضعت بهتر هم شد ؟ پس بفهم و بدان که این اشخاص و احوال نیستند که امور تو را تدبیر می کنند بلکه مدبر الامور من هستم که این اسباب را برایت فراهم کردم هر وقت هم بخواهم اسبابم را تغییر می دهم تا تو به یک سبب خاص دل نبندی و وابسته نشی
عزیز من ! این تغییرات و دگرگونی هایی که در زندگی هامون شکل می گیرد و ما همیشه به چشم بلا و مصیبت بهشون نگاه می کنیم همه اش در صدد تغییر اسباب معیشت ما هستند تا به ما بفهمانند ، زندگی ما با این اسباب اداره نمی شود پس دل نبند و شکر کن.
خدا را شکر کن که رهایت نکرده ، فراموشت نکرده و در حال رشد و تربیت و فهماندن به تو است.
محل اظهار نظر
@maktubateman
این دو سه تا مطلبی که اینجا و اینجا و اینجا در مورد وابستگی و دل بستگی و ربطشان به جان دادن و تغییر احوال و اوضاع زندگی نوشتم را حتماً بخوانید
إن شاءَ اللــهُ نگاه مون به زندگی واقعی تر بشه و مقداری از جدی گرفتن دنیا و اسباب آن فاصله بگیریم تا شاید کمی آرام تر و صبور تر شویم
@maktubateman