امام جمعه ملایر:
شهرداری از اجرای برنامههای فرهنگی در شهر غفلت نکند
امام جمعه ملایر گفت: در کنار پیشبرد اهداف و برنامههای راهبردی در راستای پیشرفت و آبادانی شهر توسط شهرداری، نباید از انجام برنامههای فرهنگی در سطح شهر غفلت کرد.
به گزارش ایسنا،حجت السلام و المسلمین محمد باقر برقراری در دیدار با مجید فرجی شهردار جدید شهر ملایر، فلسفه کار و فعالیت در شهرداری را خدمت بیمنت و جهادی در نقطه به نطقه شهر دانست و افزود: باید تلاش و کوشش در مجموعه شهرداری را فرصت مغتنمی برای خدمت به همه آحاد جامعه و شهروندان شهر دانست.
وی همچنین بررسی و مکانیابی مناسب برای گلنگزنی و ساخت سالن اجتماعاتی بزرگ و در خور شاُن ملایر، شهر ۱۱۰۰ شهید سرافراز و شهر "جهانی مبل منبت و انگور" توسط شهرداری با همکاری دیگر دستگاههای اجرایی استان و شهرستان را خواستار شد.
در ادامه شهردار جدید ملایر ضمن ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات و فعالیتهای صورت پذیرفته و در حال انجام توسط مجموعه شهرداری در مدت ۱۰ روز تصدی مسئولیت خود، به تشریح برنامههای جدید مدیریت شهری ملایر پرداخت.
مجید فرجی بیان کرد: اولویت و شاخصه مهم برنامههای پیشرو شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر عدالت در توزیع خدمات و امکانات شهری و توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و حاشیهنشین شهر است.
وی افزود: با هماهنگیهای صورت گرفته با فرماندار و با حضور برخی از مدیران دستگاههای خدماترسان شهرستان، هر هفته به مناطق و محلات مختلف شهر از جمله مناطق کم برخوردار سرکشی انجام شده و مورد بازید میدانی قرار میگیرند و در همان محل برای رفع مشکلات موجود تصمیمات و مصوباتی برای اجرا و عملیاتی شدن به تصویب مسئولین میرسد.
وی تحقق ارائه خدمات مطلوب و خدمت خالصانه به مردم را در گرو انسجام و اتحاد بین دستگاههای مدیریتی شهرستان با محوریت امام جمعه دانست و خاطرنشان کرد: هدف مجموعه خدوم و پر تلاش شهرداری، خدمت بیمنت و در خور شاُن و منزلت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
مراسم بزرگداشت آیت الله فاضلیان در همدان و مشهد
مراسم گرامیداشت سالگرد آیت الله سیدرضا فاضلیان، امام جمعه سابق ملایر پنجم آبان در مشهد و دهم آبان در همدان برگزار خواهد شد.
آیت الله سیدرضافاضلیان سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) بهعنوان امامجمعه ملایر منصوب شد، وی پس از ۳۴ سال عهده داری این مسئولیت، شهریورماه سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره گیری کرد و آبان ماه سال ۹۹ بعد از گذراندن یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
https://eitaa.com/joinchat/2770010212Cce88765a2e
زلزله صبح امروز دوشنبه ۱۲مهر حوالی ساعت6
در ملایر و نهاوند هم احساس شد.
نماز آیات واجب است. نیت ادا و قضا در مورد زلزله لازم نیست.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
https://eitaa.com/joinchat/2770010212Cce88765a2e
هدایت شده از طب اسلامی(طبق نظرات استاد تبریزیان)
شهادت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام رضا علیه السلام را بر همه دوستداران و عاشقان پیامبر و اهل بیت علیهم السلام تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
کانال ما در ایتا :
eitta.com/eslamiteb_tabrizian
کانال ما در سروش :
splus.ir/eslamiteb_tabrizian
کانال ما در گپ :
https://gap.im/tebeeslami_tabrizian
کانال ما در روبیکا :
https://rubika.ir/teb_1365
هدایت شده از زاهدی
آیا رحلت رسول گرامی اسلام(ص) به توفی طبیعی بوده است یا به شهادت؟
ابتدا یک مقدمه بسیار مهم عرض می کنم و آن این است که مسائل چالشی ممکن است در منابع تاریخی نقل نشده باشد و در منابع روایی آمده باشد و البته فرق هایی بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال طبری که تاریخ معروف طبری را دارد، واقعه غدیر را در تاریخش نیاورده است اما هم در تفسیرش اشاره کرده است و هم در کتابی جدا در باب ولایت، طرق حدیث غدیر را در آن جمع آوری کرده است یعنی طبری جزء معدود افرادی است که در باب ولایت کتاب مستقل دارد اما در تاریخش این موضوع را نیاورده است.
علتش هم این است که اگر شما حدیثی نقل کنید آن حدیث می تواند مجمل باشد مثلا نقل شود من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه این یک جمله مختصر است اما این که چه وقت بود و کجا بود و در چه شرایطی و برای چه چیزی بود در آن نیامده است لذا در موضوعات چالشی نقل روایت کمتر خطرناک است تا نقل تاریخ؛ علتی هم که ما در بعضی مسائل تاریخی دچار اختلاف هستیم این است که اگر جمله ای هم نقل شده است قرائن آن حذف شده است مثلا آن جمله ای که گفته شد، برای چه چیزی بود، در چه شرایطی بود و مسائلی از این دست. در واقع کار اصلی را مورخان در تاریخ باید می کردند اما آن قرائن را حذف کردند.
هدایت شده از زاهدی
اما نمونه ی دیگر اگر بخواهم مثال بزنم ماجرای ممنوعیت کتابت حدیث است که این موضوع در منابع روایی اهل سنت آمده است در منابع ماهم بعضا اشاره شده است اما در کتب تاریخی نیامده است. حال بعضی از مورخان می گویند که ماجرای ممنوعیت کتابت حدیث اگر واقعیتی داشت باید در منابع تاریخی نقل می شد در صورتیکه تاریخ از فیلترهایی عبور کرده است. خب بحث مفصل دیگری می طلبد، بگوییم که منابع تاریخی با چه انگیزه هایی نوشته می شده است و علت این سانسورها چیست.
ماجرای دوات و قلم هم نمونه ی دیگر است که در بسیاری از کتب تاریخی نیامده است البته بازتابش از برخی مسائل دیگر بیشتر است اما بیشتر در کتب روایی آمده است و یا در کتب تاریخی که سبک روایی دارند منعکس شده است.
می خواهم بگویم که مسائل حساس در منابع تاریخی کانالیزه می شده است. مانند خبرنگارهای وابسته ای که مطالب را کانالیزه منتشر می کنند و یا جزئیات را نقل نمی کنند.
اما یکی از نمونه های همین ماجرا موضوع مهم شهادت رسول خدا (ص) است. ماجرای شهادت رسول خدا اگر رخ داده باشد مسئله بسیار حساس، مهم و پیچیده است.
ماجرای شهادت رسول خدا هم در منابع تاریخی بازتاب ندارد اما در منابع روایی ما و اهل سنت بازتاب دارد. در منابع زیادی از جمله مستدرک حاکم نیشابوری مسموم شدن رسول گرامی اسلام مطرح شده است. در بین منابع شیعی هم همین موضوع انعکاس دارد.
در میان قدمای اهل سنت معروف است که قائل اند رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با سم به شهادت رسیده است. شیعیان هم همین طور.
قبض فی المدینه مسموما فی یوم الاثنین به معنای این که رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با مسمومیت از دنیا رفته است مسئله ای است که بسیار طرفدار دارد هم در میان اهل سنت و هم در میان شیعیان.لذا در منابع حدیثی و نه تاریخی، تقریبا شهادت رسول گرام اسلام (ص) در میان محدثان مشخص بوده است دلیل اش هم مشخص است.
هدایت شده از زاهدی
بعضی نگاه کلامی به ماجرا دارند و بعضی هم تقریبا تاریخی نگاه می کنند(عمدا گفتم تقریبا تارخی چون صرف کتب تاریخی کفایت نمی کند).
برخی حتی گفته اند که مگر می شود رسول گرامی اسلام با آن عظمت به شهادت از دنیا نرفته باشد و این موضوع در فریقین طرفدار دارد. مثلا ابن مسعود گفته است حاضرم نه مرتبه به تمامی مقدسات عالم قسم یاد کنم که رسول خدا را خداوند پس از رساندن به مقام نبوت به مقام شهادت هم رسانیده است.
در منابع شیعی هم حدیثی داریم که می فرماید: ما منا الا مسموم او مقتول لذا پیامبر هم شهید شده است. البته این نگاه نگاه تاریخی نیست و کلامی – حدیثی است.
اما آن نگاه تقریبا تاریخی که عرض کردم این گونه است که پیامبر سم داده شده است. از جمله آن چیزهایی که در منابع ما هست، حالت پیشگویانه ای از امام حسن (ع) نقل شده است که فرمودند: انی اموت بالسم کما مات رسول الله که من با سم کشته خواهم شد همانطور که رسول خدا به شهادت رسیده است البته امام مجتبی(ع) اشاره ای هم دارند که مرا همسرم سم خواهد داد و به شهادت خواهد رسانید که البته در مورد مسموم کننده رسول خدا در اینجا چیزی نفرموده اند. البته در بعضی از منابع ما مثل تفسیر قمی و یا تفسیر عیاشی و دیگر منابع اشاراتی در مورد عاملین مسمومیت رسول خدا داریم.
ما یک مشکل بزرگی که داریم این است که برخی از منابع خودمان را خودمان در موقع چاپ تحریف می کنیم. تحریف منابع ما با تحریف منابع اهل سنت یک تفاوت دارد. ما از ترس و رعایت برخی مسائل و آن ها از ترس فاش نشدن تحریف می کنند.
یک نفر از آقایان که از بزرگان قم هم هستند چند کتاب ما را به بهانه هایی متاسفانه تغییراتی داده است و خیال هم کردند که کسی متوجه نمی شود درصورتیکه متوجه شده اند تا جایی که در عربستان کتابی چاپ کرده اند که شیعیان تحریف گر هستند و در آن کتاب، برخی از چاپ های قدیمی کافی را با چاپ های همین آقایان مقایسه کرده است که حدود صد صفحه متفاوت است یعنی آقایان برای رعایت برخی چیزها و ترس از آن مسائل در موقع چاپ، مطالبی را حذف کرده اند.
مثلا نسبت به خلفا روایات صریحی بوده است که ایشان از چاپ جدید حذف کرده اند که جا دارد از آن آقا سوال شود که اساسا چرا کتاب را چاپ کرده اید و قسمت هایی را حذف کرده اید؟
هدایت شده از زاهدی
خب بعد ها جامعه دچار مشکل خواهد شد که کدام نسخه صحیح است؟ حتی ایشان برخی از آثار حضرت امام را هم همین کار غلط را کرده است و برخی عبارات را حذف کرده است.
در روایات ما احادیثی دال بر این موضوع که از همسران پیامبر کسانی بوده اند که عامل قتل پیامبر باشند اشاراتی وجود دارد البته نمی گویم که روایاتش قوی است اما به هر حال هست؛ که بعد ها در چاپ ها همانطور که عرض کردم برای رعایت برخی مسائل یا سه نقطه گذاشته اند یا حذف کرده اند و یا مسائلی از این قبیل.
به هر حال آن چیزی که در روایات ما وجود دارد دو نظر است؛ یکی آن که بعضی از نزدیکان پیامبر(ص) به ایشان سم داده اند و نگاه دوم هم همان ماجرایی است که مثلا آشیخ عباس قمی هم آن را ترجیح داده است و اهل سنت هم بیشتر آن را آورده اند که حالا جلوتر تفصیلا عرض خواهیم کرد.
اساسا این که بگوییم پیامبر خدا شهید شده است در فریقین بسیار طرفدارد دارد اما اختلاف اصلی در موضوع قاتل و کیفیت قتل است.
در منابع اهل سنت؛ اهل سنت عموما قائل به شهادت رسول خدا هستند اما شهادت را انداخته اند بر گردن مسموم شدن پیامبر (ص) در خیبر که در اینجا این مسئله پیش می آید که خیبر مگر چه تاریخی بوده است؟
فاصله بسیار زیادی از آن زمان تا شهادت رسول خدا وجود دارد اما تلاش کرده اند تا خیبر را برای توجیه این ماجرا به سمت جلو هول بدهند و تاریخش را به تاریخ شهادت رسول خدا نزدیک کنند. مثلا می گوید، خیبر سال پنجم نبوده، ششم هم نبوده مثلا هفتم بوده است و یا روایات و نقل هایی دارند که مثلا پیامبر فرموده اند که سر درد حاصل از مسمومیت آن گوشتی که آن زن یهودی در خیبر به من داد را الان حس می کنم و داستان هایی ساخته شده است که تبرئه و توجیه راحت تر صورت پذیرد.علامه سید جعفر مرتضی درکتاب الصحیح فی سیرة النبی(ص) به این موضوع مفصل پرداخته اند.
چون ما مجبوریم در منابع تاریخی به کتاب های اهل سنت مراجعه کنیم به همین دلیل است که علمایی چون آشیخ عباس قمی هم به اشتباه افتاده اند و این نظر را پذیرفته اند که علت شهادت رسول خدا، گوشت مسمومی بوده است که آن زن یهودی به پیامبر داده است.
به ماجرایش مختصرا بخواهیم اشاره کنیم این است که یک زن یهودی گوشت مسمومی را می آورد تا پیامبر آن را تناول فرمایند که رسول خدا از آن میل نمی کنند و آن زن می گوید می خواستم ببینم که اگر پیامبری که میفهمی و از آن نمیخوری و اگر پیامبر نیستی و مردم را گمراه می کنی مسموم شوی لذا پیامبر از آن نمی خورند. قاعدتا اگر بخواهیم نقل اهل سنت را بپذیریم باید نقل هایی باشد والبته هست که پیامبر از آن گوشت مسموم خوردند.
هدایت شده از زاهدی
البته نقل های دیگری هم درست کرده اند که قبل از تناول پیامبراز آن گوشت، یکی از اصحاب آنرا خورد و جان داد لذا پیامبر آگاه شد که آن گوشت سمی است و از آن تناول نفرمود که این ها مفصل است لذا تبلیغات به این سمت است که بپذیریم مسمومیت مربوط به خیبر و گوشت مسموم آن زن یهودی است. اگر کسی این نظریه را بپذیرد باید قائل به ترور بیولوزیکی باشد چرا که پیامبر حدودا پنج سال بعد از این واقعه به شهادت رسیده اند.
پیامبر از روز اول تا روز آخر دائما در حال ترور شدن بودند حتی داریم در شعب ابی طالب که رسول خدا در شب چند بار جایشان را عوض می کردند تا ترور نشوند.
در تبوک که ماجرای نفاق شدید مردم هست و بعد از فتح مکه است و جریان نفاق پر رنگ حضور دارد، کسی نمی توانست شهر را اداره کند لذا امیرالمومنین (ع) که سعی می کردند پیامبر را تنها نگذارند تا مسائلی چون ترور پیش آید مجبور بودند در شهر بمانند، و پیامبر بدون امیرالمومنین وارد آن جنگ شدند و منافقین پس از اطلاع از این ماجرا می روند تا شتر پیامبر را از بالا به پایین بیندازند.
دو نقل قدیمی به عنوان دم خروس باقی مانده است یکی اش را ابن حزم در المحلی آورده است که آن خبری که در موضوع ترور پیامبر در واقعه تبوک هست آن دروغ است چرا که راوی ولید ابن جمیع است که انسان ضعیفی است درصورتیکه این فرد ضعیف نیست بلکه راوی پنج کتاب از شش کتاب مهم اهل سنت است.
در نقل های حاکی از ترور پیامبر در تبوک نوشته اند <ارادوا قتل النبی فی غزوة تبوک> که البته اسم افراد ترور کننده را هم آورده اند و اتفاقا این ها به ما نشان می دهد که کسانی که بعد از رسول خدا به حکومت رسیدند انگیزه داشتند تا دستشان را از این کارها تطهیر کنند و به طور کلی از این موضوعات صحبت نشود. کما اینکه در صحیح بخاری داریم که آخرین سال حکومت خلیفه دوم وقتی می خواست در موضوع سقیفه صحبت کند مردم گفتند خلیفه می خواهد در موضوعی صحبت کند که تا به حال در باب آن سخن نگفته است.این نشان می دهد که در دوران خلفا حتی در باب سقیفه هم صحبت نشده است چه برسد به قتل پیامبر(ص).
یک نقل این بود و البته نقل دیگری هم هست که ابوالقاسم بستی نقل کرده است که زیدی بتریه هست( آن ها هم جزئی از اهل سنت محسوب می شوند) که شیعیان اتهام می زنند به دو خلیفه در ماجرای لعنت پیامبر (پیامبر فرمودند آب کم است و تا من اجازه نداده ام کسی آب ننوشد و اول من در آب وارد می شوم، پیامبر وقتی وارد برکه شدند دیدند که چند نفر قبل ایشان وارد برکه شده اند و آنان را لعنت کردند. دو الی سه نفر از آن ها گفتند ما نشنیده بودیم و توبه کردند) در صورتیکه آنان توبه کرده بودند.
هدایت شده از زاهدی
این طور نیست که ابوالقاسم بستی نوشته است. از میان آن چندین نفر دو الی سه نفر توبه کردند که ما نمی دانیم چه کسی بوده است.لذا مطالب ترور و چالش بر انگیز و امثال این ها مسائل بسیار حساسی است و بعد از 1400 سال هنوز هم حساس است چه برسد به آن زمان ها.
در صحیح بخاری نقل عجیبی هست که پیامبر فرموده بودند که در زمان خواب بودن من کسی حق ندارد بر من دارویی بدهد، عایشه می گوید من گفتم خب مریض از دارو بدش می آید فلذا عایشه همسر پیامبر گفت دارو را به پیامبر بدهید. در نقلی داریم که در حال خواب دارو را به پیامبر خوراندند و در نقل دیگری داریم که در حال بیماری رسول خدا دست و پای مبارک را گرفتند و دارو را خوراندند. حال این دارو چه بود خدا داند. ..
پیامبر پس از اینکه کمی به حال آمدند فرمودند چه کسی به من دارو داده است و هر کسی در این خانه هست باید همین دارو را به او بدهید جز عباس عموی من. در حالیکه عایشه همسر پیامبر می گوید من گفتم عباس دارو داده است اما رسول خدا فرمودند جز او به همه اهل خانهدارو را بخورانید.
بعد از مطالعه این نقل ها دو نتیجه دارد یا باید بگوییم نعوذ بالله پیامبر مانند کودک از دارو می ترسیده است یا نه باید بگوییم پس ماجرایی بوده است تا پیامبر نهی فرمودند و بعد هم واکنش نشان دادند.
از این گزارش ها که در شیعه هم اشاراتی هست. از آن طرف که جریان سقیفه برنامه ریزی کرده است تا قبیله اسلم به شهر برسد تا بتوانند واقعه سقیفه را مدیریت کنند حداقل این موضوع به عنوان حدث تاریخی قابل اعتنا باقی خواهد ماند که چه کس یا چه کسانی از مرگ پیامبر نفع می بردند؟ چه کسانی برای قتل پیامبر انگیزه داشتند و چه کسانی قبلا وارد ترور پیامبر شده بودند؟ و بعد، به قول فرمایش علامه طباطبایی ما صدها آیه در موضوع منافقین داریم و منافقین بعد از پیامبر چه شدند؟ نسلشان منقرض شد؟ یا توبه کردند؟ یا اینکه به قدرت رسیدند و صدای برخی چیزها را در نیاوردند.
لذا اگر همه این ها را ببینیم باز هم نمی توانم به عنوان مسلم تاریخی بگویم پیامبر شهید شده است اما در مجموع شهادت ایشان توسط بعضی از نزدیکان کاملا قابل اعتنا است.
این موضوع هم که امروز نمی توانیم به طور مسلم تاریخی نظر دهیم به همان علت است که برخی ها اجازه نداده اند مسائلی که به ضررشان بوده است در تاریخ منعکس شود.
هدایت شده از زاهدی
دلائل قائلین نظریه رحلت چیست؟
اگر کسی بخواهد نگاه صرفا تاریخی بکند خود من هم می گویم دلائل شهادت ضعیف است حتی من می گویم اگر کسی نگاه صرفا تاریخی داشته باشد خود غدیر هم ضعیف است چه برسد به شهادت پیامبر چوت تاریخ توسط ذی نفعان کانالیزه و سانسور شده است.
لذا در نگاه تاریخی صرف نه اینکه دلیل بر شهادت رسول خدا وجود ندارد، وجود دارد؛ لکن دلایل برای اثبات آن کافی نیست اما با نگاهی که بنده عرض کردم کفه ی شهادت بر رحلت سنگینی می کند.
این که ما بگوییم فقط باید به منابع تاریخی رجوع کنیم و منابع دیگر چون منابع روایی را دخالت ندهیم این خامی است چرا که منابع تاریخ خبرگزاری های رسمی حکومت ها بوده اند.و تاریخی که ما میبینیم از فیلتر همان متهمان عبور کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی
هدایت شده از طب اسلامی(طبق نظرات استاد تبریزیان)
حضرت محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم (صلی الله علیه و آله) طبق نظر شیعه در روز دوشنبه ۲۸ صفر رحلت نمودند.[۱] کلمه رحلت یا وفات در فرهنگ ما برای احترام به متوفی استفاده می گردد و مرگ به سبب طبیعی ، شهادت و یا فوت به هر طریق دیگری را شامل می گردد و اینکه رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به مرگ طبیعی یا شهادت از دنیا رحلت نمودند را باید بررسی نمود .
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید : هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.[۲]
امام حسن (عليه السلام) پس از شهادت پدر خود حضرت اميرالمومنین (علیه السلام) در ضمن سخنرانى خود فرمودند : پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) به من خبر داده كه امامت در اختيار دوازده امام از اهل البيت اوست كه بر گزيده اند هيچ كدام از ما نيست مگر اينكه يا مسموم میشود و يا مقتول.[۳]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد.[۴]
با توجه به احادیث ذکر شده و بسیاری احادیث دیگر در این باب اثبات می گردد که معصوم (علیهم السلام) از دنیا نمی رود مگر به طریق شهادت ، پژوهش گران بر این عقیده هستند که علت (امکان) طول عمر حضرات معصوم (علیهم السلام) نه از طریق معجزه بلکه به دلیل تسلط آنها به تمامی علوم [۵] از جمله علوم طبیعی (طب و پزشکی و ... ) است و وفات آنها فقط از طریق شهادت ممکن است به همین دلیل است که جان مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالى فرجه الشريف) با غیبت از شر دشمنان دین محفوظ مانده است.
در مورد اینکه چه شخص یا اشخاصی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را با سم به شهادت رسانده اند در احادیث تعابیر مختلفی وجود دارد و اختلافاتی است از جمله : زن یهودی [۶] دو تن زن از زنان پیامبر [۷] آن دو زن [۸] و ...... که البته برخی از آنها را می توان از باب تقیه دانست.
پی نوشت:
[۱] . تهذيب الأحكام ،شيخ طوسي ج۶ص۲
[۲] . وسائل الشیعه ج۱۴ص۲
[۳] . کفاية الاثر ص۱۶۲
[۴] . بصائر الدرجات ، ص۵۰۳
[۵] . اصول كافي : ج۱ص۲۰۲
[۵] . فروغ ابديت ، جعفر سبحانی ج۲ص۶۶۴
[۶] . بحارالانوار ج۲۲ص۵۱۶
[۷] . تفسیرالعیاشی ج۱ص۲۰۰.
کانال ما در ایتا :
eitta.com/eslamiteb_tabrizian
کانال ما در سروش :
splus.ir/eslamiteb_tabrizian
کانال ما در گپ :
https://gap.im/tebeeslami_tabrizian
کانال ما در روبیکا :
https://rubika.ir/teb_1365
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر خبر داد
برگزاری برنامههای ۲۸ صفر در یکصد نقطه شهرستان ملایر
حجت الاسلام نجفی گفت: برنامههای ۲۸ صفر در یکصد نقطه شهرستان ملایر برگزار می شود.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر از برگزاری برنامههای عزاداری و سوگواری 28 صفر در یکصد نقطه شهرستان شامل مساجد ، فضای باز و خیابانهای شهرستان ملایر خبر داد و افزود: این برنامهها با حضور هیات مذهبی و اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.
وی همچنین از ویژه برنامه عزاداری و سوگواری پیامبر اکرم (ص)در شهر ملایر خبر داد و گفت: این مراسم به صورت دسته عزاداری از مسیر میدان امام حسین (ع) مقابل دفتر امام جمعه شروع و با حرکت هیات های مذهبی و دستههای عزاداری به صورت تجمع در خیابان خیام خواهد بود.
وی با بیان اینکه اجتماع عزاداران در خیابان خیابان با عنوان مراسم عزاداری و گرامیداشت سردار همدانی و شهدای مدافع حرم همراه است گفت: سخنران این مراسم حجت الاسلام برقراری امام جمعه شهر ملایر و مداحی یکی از مداحان برجسته استان خواهد بود.
حجت الاسلام نجفی تصریح کرد: این مراسم از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ ظهر روز ۲۸ صفر در محل خیابان خیام در فضای باز برگزار میشود، و توسط هیاتهای مذهبی در مسیر از میدان امام حسین(ع) تا میدان امام(ره) تعداد محدودی موکب برپا و پذیرایی به شکل بستهبندی با رعایت موارد بهداشتی انجام می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر برگزاری این مراسم در ملایر، مراکز بخشهای ملایر میتوانند همزمان با سراسر استان در ۱۵ مهرماه نسبت به برگزاری آئین گرامیداشت سردار شهید همدانی و شهدای مدافع حرم اقدام کنند.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر با بیان اینکه همزمان با شهادت امام رضا(ع) نیز برنامه ها ویژه عزاداری در سطح شهرستان برگزار می شود گفت: در همه مساجد، بقاع متبرکه و حسبنیه های در شهادت امام رضا برنامه سوگواری و عزاداری را داریم.
وی از برگزاری مراسم تجلیل از پیر غلاملان و نوغلامان شهر سامن همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) خبر داد و گفت: مراسم تجلیل از پیر غلاملان و نو غلاملان شهرستان ملایر طی دو مرحله از اربعین انجام شده مراسم شهر سامن آخرین مرحله است.
امام رضا(ع) نیز برنامه ها ویژه عزاداری در سطح شهرستان برگزار می شود گفت: در همه مساجد، بقاع متبرکه و حسبنیه های در شهادت امام رضا برنامه سوگواری و عزاداری را داریم.
وی با بیان اینکه مراسم ویژه نیز نیز از سوی هیات مذهبی امام رضا (ع)در شهرستان برگزار می شود یادآور شد: همچنین چند برنامه قرآنی شامل ختم قرآن در فضای مجازی، محافل انس با قرآن و محفل نورالثقلین در سه مسجد شهر ملایر با حضور مداحان و قاریان قرآن در این هفته نیز از دیگر برنامههای اداره تبلیغات اسلامی ملایر در دهه آخر صفر است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
برگزاری سهشنبههای مهدوی در پایگاه شهیده لشنی ملایر
سهشنبههای مهدوی، عطرافشانی گلزار شهدا، روایتگری دفاع مقدس به همت پایگاه شهیده لشنی حوزه مقاومت فاطمه الزهرا (س) سپاه ناحیه ملایر به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
دو مهمانسرای ورزش وجوانان نهاوند به بهرهبرداری میرسد
سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان نهاوند از افتتاح دو مهمانسرای این اداره خبرداد و گفت: بهزودی و برای اولین بار در شهرستان نهاوند دو مهمانسرای اداره ورزش و جوانان این شهرستان تجهیز و بهبهرداری میرسند.
سلیمان جوانمردی اظهارکرد: یکی از نیازهای امروز ورزش شهرستان نهاوند وجود خوابگاه برای اسکان ورزشکاران در میزبانی مسابقات ورزشی است.
وی ادامه داد: دو ساختمان سازمانی اداره ورزش و جوانان شهرستان واقع در جنب سالن ورزشی حجاب با زیربنای ۸۰ و ۶۰ متری و با ظرفیت اسکان بیش از ۲۰ نفر در حال تجهیز بوده که بهزودی و بهعنوان مهمانسرای ورزشی به بهرهبرداری خواهند رسید.
بهگزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان نهاوند، جوانمردی افزود: همچنین پروژه خوابگاه ورزشکاران واقع در مجموعه ورزشی بانوان نهاوند در سه طبقه و با مساحت هزارو ۲۰۰ مترمربع با حمایتهای مدیرکل ورزش و جوانان استان در حال احداث است که امیدورایم با اتمام ساخت این پروژه مشکلات ورزش شهرستان در این زمینه مرتفع شود.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
هدایت شده از مداحی آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #استوری |
اونی که غریبتر از حسین بی کفن🥀
غریب و کریم اهل امام حسن💔
#شهادت_امام_حسن_مجتبی ع🖤🍂
#تسلیٺ_باد🍂💔
♨️ @Maddahionlin 👈
برگزاری محفل قرآنی نورالثقلین در ملایر
اولین محفل قرآنی نورالثقلین در ملایر با حضور جمعی از فعالان قرآنی برگزار شد
این مراسم با حضور مداحان و عموم مردم در شب ۲۸ صفر در مسجد چهارده معصوم برگزار شد.
در این مراسم ابتدا استاد حسین فرید از اساتید قرآنی شهرستان ملایر به تلاوت قرآن پرداختند.
در ادامه استاد حاج مسعود زنگنه نیز به مداحی پرداخت و سوگواری در رثای پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) سوگواری کردند.
حجتالاسلام روحالله نجفی مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر نیز طی سخنانی در خصوص اهمیت توجه به قرآن و اهل بیت(ع) اظهار کرد: این دو از هم جدا نمیشود و همیشه در کنار هم خواهند بود لذا حرکتهای جهادی در ترویج و تعلیم قرآن مورد تاکید است.
در پایان این محفل نیز استاد حاج سعید پیرحیاتی به تلاوت قرآن پرداخت.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
بر اساس اعلام دبیرخانه دائمی جایزه مدیریت شهری اسلامی- ایرانی از سوی هیات داوران در هشت کارگروه تخصصی، شهرداری ملایر با پروژه تفریحی و توریستی "مینیوُرلد" رتبه نخست را در حوزه گردشگری کسب کرد.
"مجید فرجی" روز سهشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیرو فراخوان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مجمع شهرهای اسلامی مبنی بر اهدای جایزه مدیریت شهری اسلامی ایرانی به پروژه های موفق شهرداریهای سراسر کشور، شهرداری ملایر با پروژه مینیوُرلد در این فراخوان شرکت کرد.
شهردار ملایر ادامه داد: جایزه مدیریت شهری اسلامی ایرانی به همت «کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی» و «مجمع جهانی شهرهای اسلامی» با تأکید بر آموزههای سبک زندگی اسلامی- ایرانی برنامهریزی شده و هدف از این اقدام، کاربردی کردن آموزههای سبک زندگی اسلامی ایرانی و سند الگوی اسلامی- ایرانی است.
فرجی گفت: بر این اساس کاربردی کردن آموزههای سبک زندگی اسلامی ایرانی به واسطه کمک به ارتقا تعامل و تشریک مساعی تخصصی در جامعه علمی و اجرایی مدیریت شهری اثربخش و نیز انتقال تجارب به سایر کشورهای اسلامی محقق میشود.
وی ادامه داد: در این راستا پروژه تفریحی توریستی جهان کوچک ملایر یا "مینیوُرلد" در مرحله اول توسط هیات داوران انتخاب و در مرحله نهایی مقام اول کارگروه گردشگری را کسب کرد و قرار است همزمان با روز جهانی شهرها از شهرداریهای حائز رتبه تقدیر شد.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
شوق و ارادت جوانان روستای تکه برای خدمت به زوار الحسین (علیه السلام) در کربلای معلی
ماه های محرم و صفر پرکارترین سال برای اعضای کانون فرهنگی هنری شهدای روستای تکه بود به طوری که اعضای کانون شهدای تکه در ایام اربعین و دهه آخر صفر به عنوان خادمین موکب شهدای گیان نهاوند در کربلای معلی به زوار امام حسین (علیه السلام) خدمات رسانی کردند.
روستای تکه واقع در۸ کیلومتری بخش مرکزی نهاوند به سمت جاده بروجرد می باشد، این روستا حلقه اتصال روستا های فیازمان، قلعه ذرتی، دره ابراهیم، رودحسن سفلی و علیا و امیر آباد است.
در لغتنامه مرحوم دهخدا از روستای تکه به معنی تکوین و تکویر و روستایی در حال رشد نام برده شده است در مورد گذشته دور این روستا اطلاعات چندانی در دست نیست ولی روستای جدید حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد به گفته رئیس سابق میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند مرحوم علی جعفری با توجه به کشف اسکلت و ظروف سفالی در پایین روستا قدمت تکه به دوران قبل از اسلام و حدود ۲۰۰۰سال قبل برمی گردد.
مردم روستای تکه در شهرستان نهاوند، همزمان با مردم سایر نقاط کشور در روز شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) به سوگ نشسته و در غم امام هشتم(ع) نیز شریک شدند.
خدمات اعضای کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه در کربلا
«علی سهرابی» مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: ماه های محرم و صفر امسال پرکارترین سال برای اعضای کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای تکه بود به طوری که آقایان« مظاهر سهرابی» و «اسدالله احسانی» به عنوان دو نفر از اعضای کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه در ایام اربعین و دهه آخر سفر به عنوان خادمین موکب شهدای گیان نهاوند به مدت ۲۰ روز در کربلای معلی مستقر و به زوار امام حسین(ع) خدمات رسانی کردند.
وی افزود: به دلیل تسلط کامل این دو عضو کانون شهدای تکه به زبان عربی خدمات شایانی را در قالب کارهای فرهنگی انجام دادند به طوری که بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری مانند اقای زارع بازیگر سریال حضرت یوسف و بسیاری از فیلم و سریال های دیگر از زحمات آنها تشکر کرد.
مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای تکه بیان کرد: این دو عضو کانون هم اکنون در کشور عراق هستند و بعد از ایام صفر به ایران بر می گردد و شبانه روز و در ۳ وعده غذایی روزانه بیش از ۱۵۰۰پرس غذا را بین زوار ایرانی و عراقی توزیع می کنند.
برگزاری مراسم تعزیه بین هنرمندان ایرانی و عراقی
وی اظهار داشت: از دیگر کارهای این اعضای کانون برگزاری مراسم تغزیه مشترک بین هنرمندان عراقی و ایرانی در محوطه این موکب در روز اربعین و توزیع بسته های فرهنگی در محل این موکب بود.
سهرابی گفت: در سال روز شهادت پیامبر اسلام (ص) امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) اعضای کانون ضمن توزیع بسته های فرهنگی در مدت ۳ روزعزاداری حلیم حلوا شربت و خرمای نذری را بین مردم و عزاداران توزیع خواهند کرد.
وی افزود: با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از ابتدای محرم تا صفر چند ایستگاه صلواتی توزیع نذورات بسته بندی در کنار کانون این روستا برگزار شده است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
هدایت شده از شهدای ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی زیبای لری که اشک رئیس جمهور را در آورد. این مراسم در جریان سفر روز جمعه حجت الاسلام رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. شهدای ایران.
هدایت شده از گل مادر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا میروید عراق؟ همین پول را مدرسه بسازید!!
🔰 جواب #شهید_مطهری
https://eitaa.com/gharargahfarhangishahidghadiri
ملایر شهر واقفان خیر اندیش با ۱۹۰ موقوفه/ سیف الدوله بزرگترین واقف جهان شهر ملایر
سیف الدوله بزرگترین واقف ملایری
روایتی در کتب تاریخی دوره قاجار ذکر شده که سلطان محمد میرزا ملقب به سیف الدوله، نوه فتحعلیشاه قاجار و حاکم ملایر، در یکی از سفرهای خود از ملایر به تهران، با خداوند عهد میبندند که چنانچه املاک خالصه ملایر از طرف دولت وقت، به وی واگذار شود، برای آبادانی این شهر اموالش را وقف کند.
ملایر در این زمان شهری تازه تأسیس بوده که هنوز آبادانی در آن راه نیافته و مردم از بیماری مالاریا و تراخم در رنج بودند. اماکن عمومی در شهر وجود نداشتند و مردم زندگی را با زحمت میگذراندند.
سیف الدوله پس از آنکه موفق به گرفتن اراضی موردنظرش میشود، به آبادی ملایر میپردازد؛ دهکدهها را بازسازی میکند؛ قنات میسازد و آب را به روستاها و مناطق مختلف ملایر میرساند؛ حمام میسازد و بیمارستانی با ۱۲ تخت برای درمان بیماران نیازمند به صورت کاملا رایگان بنا میکند
وی بازنشسته میشود هم در ملایر میماند و پس از آن است که عمرانی بیشتری برای شهر انجام میدهد؛ سه نیت اصلی موقوفات سیف الدوله در حوزه درمان، آموزش و روضه خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) در شبهای جمعه و بر سر مزار خودش است.
دو نیت فرعی هم در وقف نامه ذکر شده است؛ با توجه به اینکه ملایر در مسیر زائران عتبات بوده، اولین نیت فرعی برای در راه ماندگان سفر عتبات بوده است. به این شکل که زواری که از این مسیر عبور میکنند، اگر مشکلی پیدا کردند از محل موقوفات هزینه سفرشان پرداخت و به آنان لباس و کفش برای سفر داده شود.
ملایر شهر واقفان
«حجت الاسلام ابوذر عباسی »در گفتوگو با خبرنگار شبستان در ملایر ضمن گرامیداشت دهه وقف و یاد و خاطر واقفان خیر اندیش ملایری گفت: شهرستان ملایر در حوزه وقف در استان و کشور سرآمد است و با وجود بیش از 190 موقوفه و وجود واقفان بزرگ در حوزههای مختلف موفق عمل کرده است.
حجتالاسلام عباسی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی انجام شده و در حال اجرای اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در سطح شهرستان افزود: در حال حاضر سه پروژه بزرگ شامل پروژه مبل و منبت با 14 هزار متر و برآورد 50 میلیارد اعتبار، طرح هایپر مارکت با 50 هزار متر و اعتبار 25 میلیارد تومان و پمپ بنزین ملایر با 20 میلیارد تومان از طرح های در حال اجرا توسط اداره اوقاف و امور خیریه ملایر است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه نمای امام زاده ابراهیم طجر سامن نیز با یکصد میلیون تومان در سال گذشته و امسال انجام شد افزود: اجرای ده سوئیت خوابگاهی در دانشکده علوم قرآنی ملایر با 400 میلیون تومان، لوازم بازی کودکان در پارک بانوان با 250 میلیون تومان، اجرای طرحهای تکمیل در استخر سیفیه و اجرای طرح 17 واحدی اداری در همدان با هزینه 150 میلیون تومان را نیز از دیگر طرحهای انجام اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در سال گذشته و سال جاری بوده است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح بازسازی فضای بیرونی امام زاده عبد الله ملایر با هزینه 200 میلون تومان و همچنین بازسازی امام زاده زبیده خاتون با یکصد میلیون تومان و هزینه ده میلیون تومانی در امام زاده سید علی داوبجان از دیگر اقدامات این اداره در حوزه عمرانی بوده است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
کاهش ۸۸ درصدی جرایم رایانهای در ملایر
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ملایر از کاهش ۸۸ درصدی جرایم رایانهای در شش ماه نخست سالجاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد تصادفات فوتی درون شهری ۳۳ درصد کاهش داشته است.
سرهنگ محمد باقر سلگی چهارشنبه ۱۴ مهر در جمع خبرنگاران به مناسبت تشریح برنامههای هفته ناجا، با اشاره به اینکه امسال ۷۰ برنامه اصلی و فرعی در سطح شهرستان اجرا میشود، افزود: شعار هفته ناجا در سال جاری "پلیس هوشمند و امنیت پایدار" است.
وی هفته گرامیداشت ناجا را فرصت مغتنمی برای تشریح توانمندی های نیروی انتظامی در راستای جلب سرمایه اجتماعی مردم و مشارکت عمومی به منظور ارتقای سطح امنیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: هر جا مردم حضور و مشارکت داشتند، امنیت پایدار برقرار بود.
سلگی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرایم در سطح شهرستان و آگاه سازی و اقناع سازی مردم در زمینه آشنایی با قوانین و مقررات اجتماعی راهبرد اصلی ما در سالجاری محسوب میشود، افزود: هفته ناجا ۱۷ مهرماه تا ۲۳ مهرماه ادامه دارد.
این مقام مسئول برگزاری مراسم صبحگاه مشترک با حضور نیروهای مسلح سپاه، تیپ ۴۳ امام علی(ع)، نیروی انتظامی، خانواده معظم شهدا، اعضای شورای تأمین و جمعی از مسئولین شهرستان، برگزاری یادواره ۶۷ شهید نیروی انتظامی در سطح شهرستان ملایر تقدیر از فعالین حوزه عفاف و حجاب را از مهمترین برنامههای اصلی هفته ناجا بیان کرد.
وی با بیان اینکه شهرستان ملایر از لحاظ امنیتی در وضعیت مطلوبی به سر می برد، تصریح کرد: خبرنگاران در ارتقای سطح امنیت اجتماعی نقش مؤثری دارند.
سلگی از اجرای طرحهای ارتقای امنیت اجتماعی در سطح محلات و شناسایی نقاط آلوده و پاک سازی آنها خبر داد و گفت: همه قتل های رخ داده طی سال جاری و سال های گذشته کشف شده اند.
فرمانده انتظامی ملایر در زمینه تشریح عملکرد شش ماهه سالجاری، اظهار کرد: کاهش ۸ درصدی تعداد تصادفات فوتی و کاهش ۲۵ درصدی تصادفات جرحی برون شهری، کاهش ۴۶ درصدی جرایم مالی و اقتصادی، افزایش ۳۴ درصدی دستگیری معتادان متجاهر و بلامکان و افزایش ۵۲ درصدی شناسایی و دستگیری توزیع کنندگان و خرده فروشان مواد مخدر، از ابتدای سال تا کنون رقم خورد.
این مقام مسئول کاهش ۴۲ درصدی وقوع سرقت منزل، افزایش ۳۶ درصدی کشف سرقت از اماکن خصوصی، افزایش ۲۰۰ درصدی کشف سرقت از اماکن دولتی، افزایش ۳۳۳ درصدی کشف سرقت وسایل و لوازم و قطعات داخل خودرو، کاهش ۶۰ درصدی کیفی، افزایش سطح ۱۰۰ درصدی کشف سرقت احشام و افزایش ۱۳۱ درصدی کشف کلاهبرداری را جمله تلاش های صورت گرفته مامورین نیروی انتظامی در سال جاری عنوان کرد.
سلگی خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال از مجموع ۷۵۳ فقره پرونده ارجاعی واحدهای مشاوره در کلانتری های شهری تعداد ۴۶۵ فقره منجر به سازش شده است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
فرمانده انتظامی ملایر گفت: با تلاش شبانهروزی پلیس ۱۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در ۶ ماهه نخست امسال در این شهرستان متلاشی و منهدم شد.
به گزارش ایرنا؛ سرهنگ "محمدباقر سلگی" روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مدت یاد شده کشف انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی ۲ درصد و دستگیری معتادان متجاهر و بلامکان در این شهرستان ۳۴ درصد افزایش داشته است.
وی به افزایش ۳۰۹ درصدی کشف سیگار قاچاق، کاهش ۴۶ درصدی جرائم مالی و اقتصادی و افزایش ۵۲ درصدی شناسایی و دستگیری توزیع کنندگان خرده فروش مواد مخدر در نیمه نخست امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت با تلاش بیوقفه پلیس وقوع سرقت منزل در این شهرستان ۴۲ کاهش یافت.
فرمانده انتظامی ملایر ادامه داد: در این مدت کشف سرقت از اماکن خصوصی ۳۶ درصد، کشف سرقت از اماکن دولتی ۲۰۰ درصد، کشف سرقت از اتومبیل ۲۹ درصد، کشف سرقت از موتورسیکلت ۲۸ درصد، کشف سرقت از داخل اتومبیل ۲ درصد و کشف سرقت وسایل، لوازم و قطعات داخل خودرو ۳۳۳ درصد افزایش داشته است.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
مراسم عزاداری سالروز شهادت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان نهاوند برگزار شد.
مراسم عزاداری ۲۸ ماه صفر در مصلی نهاوند با حضور عزاداران برگزار شد.
در این مراسم عزاداران در فراق رحلت پیامبر بزرگوار اسلام و کریم اهل بیت اشک ماتم ریختند و به عزاداری پرداختند.
در این مراسم حجت الاسلام ذاکری برای عزاداران نهاوندی سخنرانی کرد و در ادامه با نوای مداحان اهل بیت به سینه زنی پرداختند.
در این مراسم امام جمعه، فرمانده سپاه و تعدادی از مسئولین نیز حضور داشتند.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
سراب های نهاوند در لیست انتظار ملی شدن
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند از تلاش برای به ثبت رساندن سرابهای این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد
محسن جانجان، نهاوند را شهر سرابها و چشمههای همیشه روان بیان کرد و گفت: در نهاوند ۱۳ سراب خروشان و پرآب وجود دارد که امسال خوشبختانه سراب کنگاور کهنه با دبی آب ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی افزود: سراب کنگاور کهنه در بخش خزل واقع شده و علاوه بر چشم انداز زیبایی که دارد آب کشاورزی اراضی پایین دست را نیز تأمین می کند.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند تأکید کرد: سراب کنگاور کهنه نهاوند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تا حفاظت و اجرای زیر ساخت های این سراب ارتقا یابد و موجب رونق گردشگری این خطه سرسبز شود.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهاوند قطب اصلی تولید سیب استان است که بیش از ۳۵ درصد سیب تولیدی استان دراین شهرستان تولید میشود
حاجباباعلی در ادامه انواع سیب تولیدی نهاوند را شامل گرانی اسمیت، فوجی و گالاو استارکینگ دانست و گفت: استفاده از پایههای سالم سیب مالینگ باعث افزایش تنوع و همچنین میزان برداشت آن شده است.
او افزود: سیب نهاوند به لحاظ طعم و کیفیت از مشتریان خوبی برخوردار است و این محصول تولیدی نهاوند علاوه بر تامین بازار مصرف داخلی به شهرهای اطراف و حتی کشور عراق نیز صادر میشود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند به برداشت گردو از باغات شهرستان اشاره کرد و افزود: در نهاوند سههزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی باغی زیر کشت گردو قرار دارد که پیشبینی میشود امسال حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو از آن برداشت و روانه بازار مصرف شود.
حاجباباعلی تأکید کرد: نهاوند یکی از مراکز اصلی تولید گردو در سطح استان است که به لحاظ طعم خوبی که دارد مشتریان زیادی از سراسر کشور دارد.
او عنوان کرد: بیش از ۱۳ هزار هکتار از مجموع زمینهای کشاورزی شهرستان به اراضی باغی اختصاص دارد که به کشت انواع میوهها از جمله سیب، گردو، هلو، شلیل، گیلاس، آلو، آلبالو و ... اختصاص دارد.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند:
کاریکاتوریست نهاوندی برگزیده ششمین جشنواره بین المللی صربستان شد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند گفت: احسان چراغی کاریکاتوریست و هنرمند نهاوندی در ششمین جشنواره بین المللی کاریکاتور در صربستان موفق به کسب دیپلم افتخار شد.
امیر بحیرایی اظهار داشت : این جشنواره با حضور ۵۳ کشور جهان و ۸۷۲ هنرمند در کشور صربستان با موضوع حیوانات شد.
وی خاطر نشان کرد: احسان چراغی از هنرمندان فعال شهرستان در رشته کاریکاتور است که دارای عناوین متعدد ملی و بین المللی در رشته کاریکاتور می باشد.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat
حضور دو بانوی ورزشکار نهاوندی در اردوی تیم ملی کوراش
سرپرست اداره ورزش و جوانان نهاوند از حضور دو ورزشکار نهاوندی صبا کرمعلی و لیلا سیاوشی در اردوی تیم ملی کوراش خبر داد.
سلیمان جوانمردی اظهارکرد: رقابتهای کوراش قهرمانی آسیا ۳۰ مهرماه به میزبانی ازبکستان در تاشکند برگزار خواهد شد و تیمهای ملی ایران در دو بخش زنان و مردان با ترکیبی کامل در این رقابتها حضور خواهند داشت.
وی افزود: بههمین منظور دومین اردوی آمادهسازی تیم ملی بزرگسالان بانوان از ۱۸ مهرماه لغایت ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در کمپ تیمهای ملی در استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد مجموعه شهید علیدخت آغاز میشود.
جوانمردی تأکید کرد: طبق برنامه این اردو با برگزاری مسابقات انتخابی درون اردویی برگزار خواهد شد و صبا کرمعلی و لیلا سیاوشی دو ورزشکار نهاوندی در دومین مرحله اردو انتخاب شدند.
کانال ملایر خبر :
@malayerbarkhat
eitta.com/malayerbarkhat