eitaa logo
🇮🇷ملک شهر🇮🇷
77 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
به نام خدا.کانال اخبار اطلاع رسانی ملک شهر و‌حومه ارتباط با ادمین: @Mohammmadrezasafari
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال👇 حقیقت «عبادت» چیست؟ برای یافتن پاسخ این سئوال باید بفهمیم «عبد» و «عبودیت» چیست؟! «عبد» از نظر لغت عرب به انسانی می گویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده اش تابع اراده ی او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزی نیست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمی دهد.
«يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» حج/77 «ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجود بجا آورید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.» ◾️ رکوع و سجود از میان تمام ارکان نماز به خاطر اهمیت فوق العاده آنها در این عبادت بزرگ است. ◾️دستور عبودیت به طور مطلق که بعد از این دو بیان شده هر گونه عبادت و بندگی خدا را شامل می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه طباطبایی حقیقت عبادت را این می‌داند که بنده، خود را در مقام ذلت و عبودیت قرار داده و از هر چیز دیگر بریده، به یاد پروردگار خود باشد و او را ذکر گوید. طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۸، ص۳۸۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهرست انواع عبادات:👇 ۱ - توصیف اجمالی اقسام عبادات ۱.۱ - عبادات فردی ۱.۲ - عبادات اجتماعی ۱.۳ - عبادات خدائی ۲ - اقسام عبادات فردی ۲.۱ - روزه ۲.۲ - اعتکاف ۲.۳ - حجّ ۲.۴ - علم و دانش ۲.۵ - تامین معاش ۲.۶ - انتظار فرج ۲.۷ - نیت پاک ۳ - اقسام عبادات اجتماعی ۳.۱ - نبرد و فداکاری ۳.۲ - امر بمعروف و نهی از منکر ۳.۳ - دفاع از حقوق مسلمانان ۳.۴ - کمک به نیازمندان ۳.۵ - احسان به پدر و مادر ۳.۶ - خانه داری ۳.۷ - پیمان زنا شوئی ۳.۸ - مجالست باعالم ۳.۹ - تولِّی و تَبَّری ۳.۱۰ - نگاه برادرانه ۳.۱۱ - هدایت و ارشاد ۳.۱۲ - اصلاح بین مردم ۳.۱۳ - خمس ۳.۱۴ - زکات ۳.۱۵ - پرداخت صدقات ۳.۱۶ - انفاق ۳.۱۷ - عفت و پاکدامنی ۳.۱۸ - آموختن علم ۳.۱۹ - عدالت پیشوا ۴ - اقسام عبادات خدائی ۴.۱ - نماز ۴.۲ - به یاد خدا بودن ۴.۳ - دعا ۴.۴ - تفکر در اسرار آفرینش
۱.۱ - عبادات فردی👇 منظور از این نوع عبادت، اعمال و تکالیفی است، که بر اساس نیّت بندگی و تقرّب صورت می‌گیرد، اما جنبه‌ی فردی دارد، و منافع آن نیز بیشتر و در درجه‌ی اول متوجه خود شخص می‌گردد، مانند: روزه، اعتکاف، حج، تحصیل علم، کسب معاش، انتظار فرج، و نیت پاک.
۱.۲ - عبادات اجتماعی این نوع عبادات شامل سلسله اعمال و وظایفی می‌شود؛ که در درجه‌ی اول منافع و آثار آن متوجه‌ی افراد اجتماع می‌گردد، و این دسته اعمال را باز بدو دسته‌ی وظائف جسمی و بدنی؛ و تکالیف مادّی و مالی می‌توان تقسیم نمود: دسته‌ی اول، وظائف واعمالیست که مربوط بجسم و فعالیت بدنی انسان است، مانند: جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، همکاری درکارهای اجتماعی؛ دفاع از حقوق جامعه، رعایت حقوق پدر و مادر و همسایه و استاد، توّلی و تبرّی، صلح و سازش بین افراد، و خانه‌داری زن، و دسته‌ی دوم؛ کارهائی که مربوط بصرف مال و ثروت است، مانند پرداخت خمس؛ زکات؛ انفاق؛ صدقات؛ و سایر حقوق مالی.
۱.۳ - عبادات خدائی اگر چه این دسته عبادات، با احکام دو دسته‌ی قبل چندان تفاوتی ندارد؛ و معمولا وظائف خدائی و مردمی انسان درهم آمیخته است؛ اما در عین حال در درجه‌ی اول؛ جهت معنوی و بندگی آن بیشتر مورد توجه است، تا آثار و جهات فردی و اجتماعی آن، مانند: نماز، مناجات، ذکر، دعا،شناخت صفات خدا، تفکّر در نظام خلقت، و آشنائی با اسرار و حکمت‌های پروردگار.
۲_ اقسام عبادات فردی اکنون طبق سه دسته بندی فوق، قسمتی از آیات و روایات عبادات فردی را از نظر می‌گذرانیم: ۲.۱ - روزه درباره‌ی روزه و احکام و شرایط آن در قرآن کریم ۱۳ آیه وجود دارد، که یکی از آن آیات چنین است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛[۱]حکم روزه برای شما مقرّر و نوشته شد، همچنانکه این حکم برای امم قبل از شما هم نوشته شده بود.»
۲.۲ - اعتکاف اعتکاف یک عبادت اسلامی است، که طبق شرائطی؛ مانند: سه روز توقّف در مسجد با روزه گرفتن؛ و خودداری از معاشرت‌های جنسی، باید انجام گیرد، گاهی هم پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) بعنوان اِعتکاف ده روز در مسجد می‌ماند و در حال عبادت و مناجات بسر می‌برد و می‌فرمود: «اعتکاف عشر فی شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین.[۲] ده روز اعتکاف در ماه رمضان مساوی است با دو حجّ و دو عمره.»
۲.۳- حجّ پیرامون عمل حج و شرائط و دستورات آن؛ در قرآن ۲۲ آیه وجود دارد، که یکی از آن آیات چنین است: «وَ اَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَاْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَاْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ؛ [۳]ای ابراهیم! اعلام حجّ کن، تا مردم پیاده و سوار؛ از هر نقطه‌ای دور دست بسوی تو آیند، و به اعمال حجّ و منافع آن دست یابند.»