15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهترین روزهای عمرم بود
نه دروغی نه کبر نه غضبی
کام من شد به خاک تو شیرین
تربت کربلا مگر رطبی
دل من لک زده برای حرم
یک زیارت مرا نمیطلبی
شاید این گریه های آخر است
بسته است عمر آدمی به تبی
🛑 ترجمه متن عربی تحلیل حماسی و بسیار زیبا《 ابو مصطفی الاعرجی 》از حشدالشعبی عراق :
🇮🇶
🟢 جمهوری اسلامی ایران حرم است .
⚠️ زلزلهای که در راه است... .
۲۰۲۵/۷/۲۱
🖌 چه کسی شیعیان عراق و گروههای مقاومتشان را حمایت خواهد کرد؟
👈 چه کسی از این گروهها محافظت خواهد کرد زمانی که تفنگها به تودهای زنگزده تبدیل شوند و گلولهها به خاطرهای دور بدل شوند؟
📣 سقوط ایران پایان یک نظام نیست بلکه آغاز نسلکشی شیعیان است.
👈 آنچه در خفا برای آن تدارک دیده میشود صرفاً سرنگونی یک نظام سیاسی در اینجا یا آنجا نیست بلکه آخرین میخ تابوت تشیع به عنوان یک موجودیت _ هویت و عقیده در این خاورمیانهی زخمی است.
👈 احتمال سقوط جمهوری اسلامی ایران به معنای پایان یک کشور نیست بلکه آغاز پایان تمام منظومه تشیع در عراق _ سوریه _ لبنان _ خلیج فارس و شاید در کل جهان اسلام باشد.
📣 بله بدون پرده پوشی سقوط شیعیان ایران مساوی است با سقوط شیعیان عراق _ خلیج فارس و شام .
👈 هر کس این معادله را درک نمیکند یا سادهلوح است یا همدست .
✅ ایران فقط یک متحد سیاسی نبود بلکه دیوار محافظتی بود که شیعیان عراق در زمان توطئه جهانی علیه آنها به آن پناه بردند.
👈 در دوران داعش پایتختهای سنینشین فقط تماشا میکردند و کف میزدند در حالی که ایران به تنهایی انبارهای تسلیحات خود را گشود ، مردانش را فرستاد و خون خود را داد تا بغداد و جنوب شیعی را از سقوط و نسلکشی ریشهای نجات دهد.
🔴 بعد از سقوط این دیوار چه خواهد شد؟
📣 همه بدون سلاح در برابر گیوتین تاریخ خواهند ایستاد و ذبح از آخرین گلوله شلیک نشده آغاز میشود از آخرین فریاد نشنیده شده !
👈 بله چتر بازدارندگی فرو خواهد ریخت و آسمان برای فاجعه بارترین طوفان طایفهای این عصر گشوده خواهد شد.
👈 بنیامیه از خواب برمیخیزند و با فرمانهایی خاموش از قدرتهای جهانی مأموریت تاریخی خود را آغاز میکنند《 ریشهکن کردن تشیع 》.
📣 مناطق شیعه نشین از مدائن و الطارمیه تا فلوجه، از دیالی تا کمربند بغداد، در موصل و تکریت و ... ، به محلهای سلاخی خاموش تبدیل خواهند شد بدون دوربین _ بدون شاهد.
📣 حسینیهها به آتش کشیده میشوند ، عمامهها تعقیب میشوند و منارهها فرمان خواهند داد که «تکبیر بگویید بر اجسادشان».
🔪 کل جنوب در سکوت سلاخی خواهد شد ، سکوت جهان ، سکوت داخل و سکوت شما.
📣 پرچمهای سیاه در راهند اما این بار
از خراسان نمیآیند بلکه از صحرای غربی ، از بقایای تکفیریها و از مرزهای " سایکس _ پیکو " و اعلام خواهد شد که «شیعیان باید نابود شوند و جنوب باید آزاد شود» گویی شیعیان عراق مهاجماند !
✅ نگو که این حرفها اغراق است بلکه بگو این یک پیشبینی واقعگرایانه است.
📣 کسی که با شمشیر کشته نشود با تشنگی میمیرد _ با گرسنگی ؛ برق از او قطع میشود ، سفر ممنوع میگردد ، از کار اخراج میشود و ... .
📣 و کسی که " شهرش ویران نشود تاریخش ویران خواهد شد " ، میراثش نابود میشود ، مذهبش تحریف میشود و کودکانش در مدارسی تربیت میشوند که به آنها میآموزند شیعهها کافر و نجساند و حق با بنیامیه و یزید بود که حسین ( ع ) را که بر امام زمانش خروج کرده بود کشتند و علی(ع) را مسبب تفرقه امت معرفی میکنند.
📣 هویتها پاک خواهد شد با پاککن خلیجی ( فارس ) _ منطقهای و بینالمللی .
📣 و عقاید با شمشیر حاکمیت طایفهای نوشته خواهد شد.
✅ شما تنها دو راه بیشتر ندارید یا
اکنون آتش را خاموش کنید یا فردا همگی
در آتش بسوزید.
🔊 ما اکنون نه در لحظه مذاکره هستیم و نه در لحظه بازنگری بلکه در لحظهی مواجهه وجودی هستیم .
🔴 یا عزت و هویت و وفاداری پیروز خواهد شد یا زیر بار خیانت _ خذلان و تسلیم فرو خواهد ریخت.
🔴 از مرجعیت نجف اشرف می خواهیم
که صدای خود را اکنون بلند کند نه فردا.
👈 صدایی که دیروز فتنه را خاموش کرد امروز نیز قادر است طوفان را متوقف سازد.
🔴 از سید مقتدی صدر میخواهیم که موضعی روشن اعلام کند که قابل تفسیر نباشد.
👈 چرا که از امروز به بعد سکوت بخشیده نخواهد شد .
📣 این زمان ، زمان یاری دین است نه تماشای مرگ آن.
🔊 از حشد شعبی با همه شاخههایش میخواهیم درک کند که سلاحش فقط برای دفاع از مرزها نیست بلکه برای دفاع از عقیده _ مذهب و مستضعفانی است که چشم به راه محافظ خود هستند پیش از آنکه نابود شوند.
📣 هوشیار باشید :
👈 سکوت بی طرفی نیست بلکه خیانت است ؛ صبر حکمت نیست بلکه خذلان است .
👈 تأخیر احتیاط نیست بلکه همدستی در قتل عام آینده است و در پایان :
🇮🇷 ایران فقط یک کشور نیست امروز آخرین دژ تشیع است و سقوط آن یعنی آغاز رسمی یک 《 هولوکاست شیعی 》فراگیر در عراق _ لبنان _ سواحل سوریه _ خلیج فارس و در هر نقطه ای که دوستدار علی (ع) و حسین (ع)یافت شود .
♦️روایت شهادت یک راننده جرثقیل در جنگ ۱۲ روزه
🔹در اوایل دوران جنگ، یک خودروی نظامی سپاه مورد اصابت قرار گرفت و برای جابجایی آن نیاز به جرثقیل بود. اما سپاه منطقه در آن لحظه، دسترسی به جرثقیل نداشت. بنابراین، به سرعت با رانندهٔ یک جرثقیل خصوصی تماس گرفتند. او که نه ظاهری انقلابی داشت و نه در آن شرایط، تمایل چندانی برای این کار نشان میداد، حاضر شد.
🔹وقتی رسید نگاهی کرد و گفت: برای جابجایی این، سی میلیون تومان میگیرم. نیروهای سپاه با او صحبت کردند و گفتند: اگر راه دارد کمتر بگیر، بودجهٔ ما الان محدود است. پس از گفتوگو، سرانجام قبول کرد که کار را در ازای بیست میلیون تومان انجام دهد.
🔹وسط کار، تشنه شد و گفت: آب میآورید؟ برایش یک لیوان آب آوردند. کمی از آن را نوشید و باقی مانده را با بیمیلی کنار گذاشت. پرسید: آب خنکتر ندارید؟ شما خودتان از این آب میخورید؟ بچه ها پاسخ دادند: بله، همه مان از همین آب مینوشیم. با تعجب پرسید: یعنی شما واقعاً در چنین شرایطی و با همین امکانات محدود میجنگید؟ گفتند: آری. او سکوت کرد و به کارش ادامه داد.
🔹پس از پایان کار، وقتی خواستند پولش را بدهند، گفت: نه، من از شما پولی نمیگیرم و رفت. اما فردای آن روز، خودش نزد همان بچهها بازگشت. آنها با تعجب پرسیدند: چه شد؟ دیروز با اکراه آمدی، اما امروز چطور خودت پیش ما برگشتی؟
🔹گفت: دیشب به خانه رفتم و ماجرا را برای مادرم تعریف کردم. وقتی او فهمید شما در چه شرایطی میجنگید، به من گفت: از این به بعد، هر زمان بچههای سپاه نیاز به کمک داشتند، باید بدون گرفتن هیچ پولی به آنها خدمت کنی؛ وگرنه شیرم را بر تو حلال نمیکنم. حالا، هر کاری داشته باشید، من در خدمت شما هستم.
🔹چند روز بعد، یک لانچر توسط پهپاد هدف قرار گرفت و دوباره نیاز به جرثقیل احساس شد. با همان راننده تماس گرفتند. او بیدرنگ خود را به محل رساند. اما در میانۀ کار، پهپادهای دشمن بار دیگر حمله کردند و او در این حمله به شهادت رسید.
🔹یاد و خاطرهٔ شهید والامقام، محمد دالوند را گرامی میداریم و برای آرامش روحش فاتحهای میفرستیم.
▪️
🔴ماندلا: همانند آپارتاید، وقت انزوای اسرائیل رسیدهاست
🔹«ماندلا ماندلا» نوه رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژادپرستی در فرودگاه ژوهانسبورگ پیش از پرواز به تونس برای پیوستن به کاروان چندملیتی کمکرسانی به غزه، گفت «بسیاری از ما که به سرزمینهای اشغالی فلسطین سفر کردهایم، تنها با یک نتیجه بازگشتهایم: فلسطینیها شکلی بسیار بدتر از آپارتاید را تجربه میکنند.»
🔹او گفت: «همانگونه که کشورهای جهان در دوران آپارتاید در کنار سیاهپوستان آفریقای جنوبی ایستادند، اکنون نیز باید از فلسطینیها حمایت کند.»
⚡️دلت را خانه ما کن، مصفا کردنش با من✨
💫به ما درد دل انشا کن ،مداوا کردنش با من🌱
🍂اگر عمری گنه کردی مشو نومید از رحمت 🕊
🌿تو توبه نامه را بنویس ،امضا کردنش با من✨
****
https://eitaa.com/https_Tarke_Gonahhh
ماهگرفتگی در ایران روز یکشنبه ۱۶ شهریور بین ساعت ۱۹:۵۷ تا ۲۳:۲۶ به وقت تهران . مراحل کامل ماهگرفتگی به وقت تهران به شرح زیر
شروع گرفت جزئی: ساعت ۱۹:۵۷
شروع گرفت کلی: ساعت ۲۱:۰۰
اوج گرفت: ساعت ۲۱:۴۱
پایان گرفت کلی: ساعت ۲۲:۲۲
پایان گرفت جزئی: ساعت ۲۳:۲۶
قسمت دوم 👉👉
1⃣همگام ماه گرفتگی دعا و نیایش را و بالاخص ذکر صلوات و《لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم》 فراموش نکنید
یکی دیگر از کارهایی که هنگام ماه گرفتگی می توانید انجام بدهید شکرگزاری و اتصال به نیروی لایزال الهی است. از خداوند بزرگ به خاطر نعمت های فراوانی که به شما ارزانی کرده و شما را از نور و رحمتش بی نصیب نگذاشته تشکر و قدردانی کنید. سپاس و تشکر هنگام ماه گرفتگی یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند انرژی های بسیاری را در آینده برای شما جاری کند.
2⃣هنگام ماه گرفتگی از خوردن و خوابیدن و آشامیدن پرهیز کنید
زمانی که در ماه گرفتگی به سر می برید که این زمان ممکن است دو تا سه ساعت طول بکشد از خوردن و آشامیدن و خوابیدن پرهیز کنید.
3⃣اسپند و نمک سنتی و کندر دود بدهید
4⃣در حوزه ی میدان های مغناطیسی و الکتریکی قرار نگیرید به ویژه برای این چند ساعت از موبایل دور باشید خیلی بهتر است
5⃣انرژی زیادی در این ماه گرفتگی آزاد میشود در زمان رخداد سعی کنید بیرون از منزل نباشید
6⃣به صورت زنده و مستقیم ماه گرفتگی را نگاه نکنید میتوانید فیلم آن را ببینید
7⃣زن باردار و زن زائو به هیچ وجه به آن نگاه نکند
8⃣اگر فردی بیماری خاصی دارد نگاه نکند
9⃣ماه گرفتگی در حضیض رخ میدهدزنان حائض به هیچ وجه نگاه نکنند
0⃣1⃣همبستری و انعقاد نطفه انجام نشود
دستور و کیفیت نماز آیات
مسأله ۱۵۰۷- نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و دستور آن است كه ۱ انسان بعد از نيت، تكبير بگويد۲ و يك حمد و يك سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
۱- زنجاني: به چند شكل مي توان آن را بجا آورد: يكي از شكلهاي آن اين است كه...
۲- جوادی آملی: نماز آيه دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و به چند صورت میتوان آن را بهجا آورد. صورت يکم: نمازگزار پس از نيت، تكبير بگويد...
*
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۳- نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و به چند صورت می توان آن را به جا آورد:
صورت اول: در هر رکعت، پنج بار حمد و سوره خوانده میشود؛ به این صورتکه بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، یک حمد و سوره ی کامل می خواند و به رکوع می رود، سپس سر از رکوع برداشته، دوباره حمد و سوره را می خواند و به رکوع دوم می رود و باز سر از رکوع برمی دارد و به همین شکل ادامه میدهد تا پنج رکوع انجام شود، سپس به سجده می رود و پس از انجام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا می آورد و پس از انجام دو سجده تشهد را خوانده و سلام می دهد.
صورت دوم : در هر رکعت فقط یک حمد و سوره خوانده میشود؛ به این صورت که سوره را پنج قسمت کرده و بعد از نیّت و تکبیرۀ الاحرام، حمد و یک قسمت از سوره را (چه یک آیه باشدیا کمتر و یا بیشتر) می خواند و به رکوع می رود و بعد از رکوع بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم سوره و سپس رکوع دوم را انجام میدهد، و همین طور ادامه میدهد تا سوره ای که پیش از هر رکوع، یک قسمت از آن را خوانده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را به جا می آورد و به سجده میرود و پس از اتمام دو سجده، رکعت دوم را مانند رکعت اول انجام داده و تشهد را خوانده و سلام میدهد.
مسأله ۱۵۰۸- در نماز آيات ممكن است انسان۱ بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه هاي يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا بيشتر۲ از آن بخواند و به ركوع رود۳ و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد ، مثلاً به قصد سوره «قل هو الله أحد»، «بسم الله الرحمن الرحيم» بگويد۴ و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد: «قل هو الله أحد» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد: « الله الصمد » باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: « لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع ، با ز هم سر بردارد و بگوید: «و لم يكن له كفواً أحد» ۵ و بعد از آن به ركوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد۶.
۱- زنجاني: شكل ديگر خواندن نماز آيات اين است كه انسان...
۲- خوئي، گلپايگاني، صافي، زنجاني، تبريزي، وحید: يك آيه يا كمتر يا بيشتر...
فاضل: و يك قسمت از آن را...
۳- سيستاني: يك آيه يا بيشتر از آن را بخواند بلكه كمتر از يك آيه را نيز مي تواند بخواند، ولي بايد بنابراحتياط، جمله تامّه باشد و از اول سوره شروع كند و به گفتن «بسم الله» اكتفا نكند و سپس به ركوع رود...
۴- مكارم: بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه هاي يك سوره را پنج قسمت كند و يك قسمت از آن را بخواند و به ركوع رود بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به ركوع رود و همينطور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد وبعد به ركوع رود و ركعت دوم را هم به همين صورت بجا آورد، مثلاً سوره «قل هو الله احد» را به ترتيب زير تقسیم كند: قبل از ركوع اول «بسم الله الرحمن الرحيم» بگويد:...
۵- سيستاني: مثلاً در سوره فلق اول «بسم الله الرحيم قل أعوذ برب الفلق» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد:«من شر ما خلق» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد: «و من شرّ غاسق اذا وقب» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد: « ومن شر النفّاثات في العقد» و برود به ركوع باز هم سربردارد و بگويد: «و من شرّ حاسدٍ اذا حسد»...
تبريزي: مثلاً به قصد سوره «قل هو الله أحد»، «بسم الله الرحمن الرحيم قل هو الله أحد» بگويد و به ركوع رود بعد بايستد و بگويد: «الله الصمد» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد: «لم يلد» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد: «ولم يولد» و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگويد« و لم يكن له كفواً أحد»...
۶- خوئي، سيستاني، تبريزي، نوري: و نيز جايز است كه به كمتر از پنج قسمت تقسيم نمايد لكن هر وقت سوره را تمام كرد، لازم است حمد راقبل ازركوع بعدي بخواند (تبريزي: و بنابراحتياط لازم با بسلمه تنها ركوع نكند).
وحید: و نیز جایز است به کمتر از پنج قسمت تقسیم کند ولی هر وقت سوره را تمام کرد لازم است حمد را قبل از رکوع بعدی بخواند. و بعد از آن یک سوره یا بعض از یک سوره را نیز بخواند.
زنجاني: [و] شكل ديگر نماز ايات آن است كه سوره را به كمتر از پنج قسمت تقسيم كند، لكن هر وقت سوره را تمام كرد، لازم است حمد را بخواند، و سپس تمام يا بعضي از سوره را به شكلي كه اشاره شد، بخواند و سپس به ركوع رود.
امام خامنه ای: رجوع کنید به مسأله ۱۵۰۷.
مسأله اختصاصی
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۴- بنابر احتیاط واجب «بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» را نمی توان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد.
مسأله ۱۵۰۹- اگر در يك ركعت از نماز آيات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در ركعت ديگر يك حمد بخواند و سوره را پنج قسمت كند۱ مانعي ندارد۲.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست.
۱- زنجاني: پنج قسمت يا كمتر كند...
۲- گلپايگاني، صافي: اشكال ندارد.
مسأله ۱۵۱۰- چيزهايي كه در نماز يوميّه واجب است و مستحب است در نماز آيات هم واجب و مستحب مي باشد ۱ولي در نماز آيات مستحب است بجاي اذان و اقامه سه مرتبه به قصد اميد ثواب ، بگويند «الصلاة»۲.
۱- وحید: ولی در نماز آیات ،در صورتی که با جماعت باشد ،به جای اذان و اقامه رجاء سه مرتبه بگوید «الصلاة».
۲- بهجت: و مستحب است نماز آيات را به جماعت بخوانند و در اين صورت، مثل نمازهاي يوميّه، قرائتهاي نماز را امام مي خواند و مستحب است قرائت اين نماز را حتي در آفتاب گرفتنگي بلند بخوانند.
گلپايگاني: سه مرتبه بگويد: «الصلاة».
خوئي، تبريزي: در نماز آيات در صورتي كه با جماعت باشد، مستحب است بجاي اذان و اقامه سه مرتبه بگويند: «الصلاة» و در غير جماعت چيزي نيست.
مكارم: در نماز آيات اذان و اقامه نيست و بجاي آن سه مرتبه به اميد ثواب «الصلاة» مي گويد.
سيستاني: ولی نماز آیات اذان و اقامه ندارد و اگر با جماعت خوانده میشود بهتر است رجاءً بجای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند «الصلاة» و در غیر جماعت گفتن سه مرتبه «الصلاة» وارد نشده است. شایان ذکر است مشروعیت جماعت در نماز آیات در غیر گرفتن ماه و خورشید ثابت نیست.
صافي: در نماز آيات درصورتي كه به جماعت باشد استحباب گفتن سه مرتبه الصلوة بعيد نيست.
زنجاني: در نماز آيات، اذان واقامه مشروع نيست بلكه اگر با جماعت بخوانند مستحبّ است سه مرتبه بگويند:«الصلاة»
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۵.
مسأله ۱۵۱۱- مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید: «سمع الله لمن حمده» و نیز پیش از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست.۱
۱- فاضل: بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر به عنوان بعد از رکوع مستحب نیست ولی مستحب است به قصد قبل از سجده تکبیر بگوید.
سبحانی: ولی برای رفتن به رکوع تکبیر مستحب است.
مظاهری: بعد از رکوع پنجم و دهم تکبیر مستحب است.
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۶.
*
خوئي، تبريزي: ۱۵۲۰، سیستانی: مسأله ۱۴۹۰- مستحب است پيش از ركوع و بعد از آن تكبير بگويد و بعد از ركوع پنجم و دهم قبل از تكبير «سمع الله لمن حمده» نيز بگويد..
. سيستاني: بعد از ركوع پنجم و دهم، تكبير مستحب نيست بلكه مستحب است بگويد: «سمع الله لمن حمده».
مكارم: مسأله ۱۳۰۲- مستحب است در هر ركعت قبل از خم شدن براي سجده «سمع الله لمن حمده» و «الله أكبر» بگويد و نيز قبل از هر ركوع و بعد از آن تكبير بگويد.
مسأله ۱۵۱۲- مستحب است پيش از ركوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط يك قنوت پيش از ركوع دهم ۱ بخواند كافي است.
۱- بهجت: و يا دو قنوت، پيش ازركوع پنجم و دهم...
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۷.
*
مكارم: مسأله ۱۳۰۳- مستحب است قبل از ركوع دهم قنوت بخواند.
مسأله ۱۵۱۳- اگر در نماز آيات شك كند كه چند ركعت خوانده و فكرش به جايي نرسد نماز باطل است۱.
این مسأله در رساله امام خامنه ای نیست.
۱- جوادی آملی: يقين يا گمان او به جايی نرسد، نماز باطل است.
مسأله اختصاصي
فاضل: مسأله ۱۵۲۱- چنانچه گمان به عدد ركعات و يا افعال در نماز آيات برايش پيدا شود بايد به گمان عمل نمايد.
مسأله ۱۵۱۴- اگر شك كند كه در ركوع آخر ركعت اول است يا در ركوع اول ركعت دوم و فكرش به جايي نرسد، نماز باطل است،۱ ولي اگر۲ مثلاً شك كند كه چهار ركوع كرده يا پنج ركوع۳، چنانچه برای رفتن به سجده خم نشده۴، بايد ركوعي را كه شك دارد بجا آورده، يا نه، بجا آورد، و اگر براي رفتن به سجده خم شده۵، بايد به شك خود اعتنا نكند.
۱- وحید: و اگر در عدد رکوع ها شک کند بنارا بر کمتر بگذارد مگر در صورتی که شک کند چهار رکوع کرده یا پنج رکوع. که در این صورت چنانچه برای رفتن به سجده خم نشده باید رکوعی را که شک کرده بجا آورد و اگر شک او بعد از خم شدن برای سجده و پیش از رسیدن به سجده باشد بنابراحتیاط واجب برگردد و رکوع را بجا آورد و نماز را تمام نماید و اعاده کند ولی اگر به سجده رسیده باشد باید به شک خود اعتنا نکند
۲-زنجاني: ولي اگر بداند دركدام ركعت است و در عدد ركوع شك كند...
۳- سبحانی: چنانچه به سجده نرسیده باید رکوعی را که شک دارد بجا آورده یا نه بجا آورد و اگر به سجده رسیده است باید به شک خود اعتنا نکند.
۴- خوئي، تبريزي، زنجاني: چنانچه شك او پيش از رسيدن به سجده بوده...
سيستاني: چنانچه شك او پيش از خم شدن براي سجده باشد...
بهجت: چنانچه هنوز به سجده نرفته...
۵-خوئي، تبريزي، زنجاني: ولی اگر به سجده رسیده باشد ...
بهجت: اگر به سجده رفته...
*
مكارم: مسأله ۱۳۰۴- اگر در عدد ركوع ها شك كند، بنابركمتر مي گذارد و اگر از محل گذشته يعني وارد سجده شده باشد، اعتنا نمي كند.
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۸- اگر شک کند چهار رکوع انجام داده یا پنج رکوع، چنانچه برای رفتن به سجده خم نشده باشد، باید یک رکوع دیگر انجام دهد و اگر برای رفتن به سجده خم شده، باید به شک خود اعتنا نکند.
مسأله ۱۵۱۵- هر يك از ركوع هاي نمازآيات ركن است كه اگر عمداً يا اشتباهاً كم يا زياد شود نماز باطل است.
امام خامنه ای: مسأله ۶۷۹.
*
سيستاني: مسأله ۱۴۹۴- هر يك از ركوعهاي نماز آيات ركن است كه اگر عمداً كم يا زياد شود، نماز باطل است و همچنين است اگر اشتباهاً كم شود يا – بنابراحتياط – اشتباهاً زياد شود.
زنجاني: مسأله ۱۵۲۴- اگر يكي از ركوعهاي نماز آيات عمداً يا اشتباهاً كم يا زياد شود، نماز باطل است.
برنامه سخنرانی میلاد باسعادت پیامبر رحمت و امام صادق علیهم السلام
۱.سه شنبه ۱۸ شهریور مسجد روستای درزی محله
۲. چهارشنبه ۱۹ شهریور حسینیه روستای اسماعیل آقامحله