🔰راهکارهای گرایش دانش آموزان به نماز(10)
✅فضا سازی محل قرائت نماز
🔻خداوند در قرآن می فرمایند: يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ(اعراف-31)
🔻ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید!
◀️خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمىفرمود، «خُذُوا زِينَتَكُمْ» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مىبرد.
◀️با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران است.
◀️محسوسات بر کودک و نوجوان اثر زیادی دارد لذا تمیز بودن نمازخانه، قرار گرفتن آن در بهترین مکان مدرسه، حذف مسایلی که موجب رنجش انسان می شود موجب جذب کودک و نوجوان به سمت نمازخواهد شد
⛔️مواردی مثل اینکه نماز خانه فقط موکت داشته باشد و یا وسایل سرمایشی و گرمایشی درآن موجود نباشد و یا اینکه فرش ها کهنه و کثیف باشند و اینکه کلا نماز خانه هارمونیک نباشد مثل اینکه کتابخانه ای که کتب ادعیه و قرآن در آن قرار گرفته، کتب به صورت نا منظم و شلخته قرار داشته باشد یا اینکه ابزار و وسایل کمد سیستم صوتی به صورت نامنظم قرار گرفته باشد سیم کشی ها مرتب نباشند و از این قبیل مسایل
📌آنچه در سیره ائمه مشاهده می شود قرین کردن بوی خوش با نماز است
♦️قرین کردن بوی خوش با نماز موجب خوشایند شدن فضای نماز برای کودک و نوجوان می شود و سبب ایجاد انگیزه در او و جذب به نماز می شود.
🔻حضرت فاطمه سلام اللّه علیها در لحظات آخر عمر، چند لحظه قبل از مغرب به اسماء فرمود: عطر مرا بیاور تا خود را خوش بو کنم و لباسی را که با آن نماز می خوانم نیز بیاور.
🔻سپس وضو گرفت وقتی خواست نماز بخواند، حالش منقلب شد، سرش را به زمین نهاد. به اسماء گفت: کنارم بنشین هنگامی که وقت نماز فرا رسید مرا بلند کن...
🔻[به نظر می رسد عادت حضرت استفاده از عطر برای اقامه نماز بوده و در لحظات آخر عمر چون توان جسمی نداشتند از اسماء خواستند تا برای ایشان عطر حاضر کنند]
ادامه دارد
#شیوه_های_دعوت_به_نماز
#متوسطه
#ابتدایی
#نماز
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
✍️ شبهات دانش آموزی
❌ من با تمام عشق وعلاقه ای که به اهلبیت علیهم السلام و امام زمان دارم بعضی وقتها از ذهنم عبور میکند که همه اعمالی که به نیابت از ایشان انجام میدهم بعداً بفهمم که وجود نداشتند گناه نیست؟
🔶 اول: اینگونه شکها در سن نوجوانی طبیعی است و ممکن است مکررا به ذهن تداعی کند ولی باید بدانیم که این یک حالت گذرا است و در روایات علامت استقرار ایمان معرفی شده است و بعد از مدتی از بین میرود مخصوصا اگر با ذکر گفتن و عبادت خود را انس بدهید چرا که وقتی با استدلال به دست آوردید که خدایی باید باشد و این خدا باید راهنمایانی داشته باشد که بشر را هدایت کنند و... یعنی از نظر ذهنی پذیرفتهاید ولی از از نظر قلبی دچار شک شدهاید که با عبادت و ذکر خدا قلب نیز آرام میگیرد.
🔷 دوم: بر فرض اینکه اهل بیت علیهم السلام نباشند شما چیزی ضرر نکردهاید؟! چون کارهایی که انجام دادهاید موجب خوشحالی و آرامش شما شده است و از لحاظ روحی و معنوی احساس خوشایندی پیدا کردهاید، ولی اگر وجود داشتند دو حالت دارد:
1️⃣ شما وظیفهات را انجام دادید و سود کردید و خوش به حالتان میشود.
2️⃣ ولی اگر عملی نداشته باشید چه کار میکنید آیا شما ضرر نکردید؟ و دچار خسران نشدهاید؟!
🔻 این یک دلیل عقلی است که هر کسی کمترین احتمالی را که میدهد در نظر بگیرد چه برسد به احتمالی که خیلی زیاد است.
🔶 سوم: اما اینکه شک کردن در وجود امامان اگر شک گذرا باشد که شما را وادار به تحقیق و پژوهش کند و از شک به حقیقت برسید اینگونه شکها مشکلی ندارد و گناه هم نیست وبه قول شهید مطهری شک گذرگاه خوبی است ولی توقفگاه و منزلگاه خوبی نیست. یعنی شک کردن خوب است ولی شکی که از آن گذر کنید و توقف نکنید و در شک نمانید.
🔷 چهارم: برای اینکه در شک نمانید باید تلاش کنید و با تحقیق و پژوهش و مطالعه منابع به یقین برسید و خدا را شکر منابع و دلایل برای این موضوع به حد کافی وجود دارد.
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
@mortaza31314
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دوستی_اهل_بیت
📎 #روزامید
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
❓سوال) حجاب به این است که دلت پاک باشد، به ظاهر که نیست!
✍️جواب) این حرف شما خیلی خوب است اما کامل نیست. فکر کنید که به رستورانی رفتهاید و غذا سفارش دادهاید. وقتی غذا را برای شما میآورند، ببینید که ظرف آن کثیف است، همه چیز با هم مخلوط شده و در مجموع غذا اصلاً شکل خوبی ندارد. شما نسبت به آن غذا چه حسی پیدا میکنید؟ حالا هر مقدار هم که صاحب رستوران توضیح بدهد که ظاهر مهم نیست، من بهترین برنج و مرغوبترین گوشت را با بهترین روغن و زعفران در این غذا به کار بردهام. ولی اکثر افراد میلی به خوردن این غذا نخواهند داشت. حتما باطن هر چیز مهمتر از ظاهر آن است اما این امر به معنای بیاهمیتی ظاهر نیست.
و یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که آیا دل پاک که یک امر درونی است، باید نشانههای بیرونی هم داشته باشد یا خیر؟ یعنی میشود کسی دلش پاک باشد اما هر گناهی را انجام دهد؟ هر روابطی را داشته باشد؟ و از هیچ عمل بدی دوری نکند؟ اگر چنین چیزی ممکن باشد پس دل ناپاک چه نشانههایی خواهد داشت؟
اگر مقداری بیشتر فکر کنید شما هم متوجه میشوید که ظاهر عفیفانه و با حجاب، میتوانند نشانهای از حیای درونی و پاکی دل داشته باشد. البته وقتی که این حجاب واقعا از یک دل پاک و اعتقاد قلبی و برای اطاعت از خداوند متعال برخواسته باشد. بنابراین؛ بخشی از حرف شما درست که دل پاک اهمیتش از ظاهر بیشتر است؛ اما این به معنی بیتوجهی به ظاهر نیست.
(برگرفته از «بالاتر از بهشت»)
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#حجاب
📎#جان_فدا
📎#ایران_مقتدر
به کانال #مدارس_امین
@mamin
هدایت شده از تربیت دینی کودک و نوجوان
با #نوجوان بدحجاب چطور رفتار کنیم
*با نوجوانان از درِ نصیحت و دستور وارد نشویم!
با مادری که از دست دخترش به دلیل بدحجابی گله مند بود هم کلام شدیم. مادر با ناراحتی میگفت؛ هر چه دخترم را نصیحت میکنم، به او اثر نمیکند. تا زبان باز میکنم دخترم بهانهای پیدا میکند که از من فرار کند.» یک نکته مهم است که در نظر داشته باشیم نوجوان را نباید بیش از حد نصیحت کنیم یا با جملات دستوری به او بگوییم که مثلا فلان طور لباس بپوش یا حجابت را رعایت کن. چون قطعا این کار را نخواهد کرد، چرا که میخواهد استقلال داشته باشد و کاری که خودش دوست دارد را انجام دهد. پس بهترین راه این است که از روش صحیحش وارد شویم تا نوجوان به پرخاش یا لجبازی نیافتد.
یکی از راهکارها در این زمینه این است که بچه ها را وارد بحث های خانوادگی کنیم، یعنی زمانی که درباره یک موضوع صحبت میکنیم، از او نظر بخواهیم و فرزندمان را در کنار خودمان قرار دهیم ، جای اینکه فکر کنیم او شخصی است که در مقابل ما قرار دارد، کم کم او کنار ما قرار می گیرد و درباره مسائل مختلف نظر می دهد و این مشارکت باعث می شود که ما بتوانیم از در مکالمه با نوجوان وارد شویم.
من خانواده های زیادی را دیدم که به راحتی می توانند دور هم جمع شوند و نظر بدهند، حتی اگر همه نظرات هم را هم قبول نداشته باشند اما در مقابلش خانواده هم زیاد دیدم که حتی دو کلمه حرف حساب نمی توانند با هم بزنند چرا که حرف هم را نمی فهمند و همه همدیگر را جبهه مقابل هم می دانند . در این دست خانواده ها اغلب بچه ها سرکش و لجباز می شوند و کار خودشان را انجام می دهند ، بدون اینکه بدانند راه درست چیست. بنابراین کنترل و تذکر بیش از حد در هر زمینه ای از جمله حجاب داشتن ، نماز خواندن یا هر کار دیگری اثر معکوس دارد.
ادامه دارد.....
#حجاب
#نوجوانان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
📲ویژه نامه #مبعث پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله منتشر شد.
📤🌟سخنرانی مکتوب
📥🌟مقالات
📤🌟پرسش پاسخ
📤🌟اشعار و پیامک
📥🌟کلیپ و نماهنگ
📤🌟عکس و پوستر
📤🌟سخنرانی و مداحی
📤🌟استوری
💢لطفا جهت دریافت #ویژه_نامه روی👆 آیکن های بالا کلیک کنید.
♨️ https://btid.org/fa/vmabas
May 11
5️⃣8️⃣3️⃣ قصه شب
💠 راز قهرمانی نیشو
✍️نویسنده: فرهادی حصاری محمدرضا
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: آموزش راز موفقیت در تمام مراحل زندگی
🔶 همینکه به خونه نیشو رسیدن، یه دفعه در باز شد و مار قهرمان از خونهاش بیرون اومد. بچهها که خیلی خوشحال شده بودن، بهش سلام کردن و دورش جمع شدن. خرگوشی بدون معطلی پرسید: آقای نیشو! میشه به ما هم یاد بدین که چطور میتونیم مثل شما یه قهرمان بزرگ و دوست داشتنی بشیم؟
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید.
❇️ ادامه قصه در لینک زیر👇👇
https://btid.org/fa/news/233440
📎 #کودک_نوجوان
📎 #قصه_شب
📎 #موفقیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5️⃣8️⃣3️⃣ قصه شب
💠 راز قهرمانی نیشو
✍️ نویسنده: فرهادی حصاری محمدرضا
🎤 با اجرای: سما سهرابی، رضا نصیری، زهرا صادقی، مریم مهدی زاده و راحیل سادات موسوی
🎞 تنظیم: محمدعلی حکیمی و محسن معمار
🔷 مناسب سن ۴ سال به بالا
💠 هدف قصه: آموزش راز موفقیت در تمام مراحل زندگی به کودکان
📣📣 هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا کمک در تولید قصه بهتر را با آیدی @T_Child در میان بگذارید.
https://btid.org/fa/video/236362
📎 #کودک_نوجوان
📎 #قصه_شب
📎 #موفقیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
📆 تقویم روز
📌جمعه
☀️ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ هجری شمسی
🌙 ۲۶ رجب ۱۴۴۴ هجری قمری
🎄 17 فوریه 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. رحلت حضرت ابوطالب علیه السلام [عموی بزرگوار پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله] (۳ سال قبل از هجرت)
📎 #تقویم
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🌹🤲🌹🤲🌹🤲🌹
🎥انیمیشن👆
🦋دعای سلامتی امام زمان عج ﷲ فرجه
🤲🏴🤲🏴🤲🏴🤲🏴
🌸هر روزمان را با سلام به امام مهربانمون و دعای سلامتیشون شروع کنیم🌸
📎 #دانش_آموزی
📎 #دعای_فرج
📎 #کودک
کودک شاد🍀
🌱https://eitaa.com/koudakshad
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزههای علمیه
🌐 btid.org
🔅 چگونه مفاهیم دینی را به کودکمان آموزش دهیم؟
🔻 یکی از نیازهای کودک در سنین پیشدبستانی، آموختن مفاهیم دینی است. برخی از مفاهیم را میتوان بهطور مستقیم البته در حد توان شناختی کودک آموزش داد. برای نمونه آموزش مفهوم خدا را میتوان با استفاده از صفات عینی خداوند، مانند مهربانی، آغاز کرد. منظور از صفات عینی، صفاتی است که کودک میتواند مصادیق آن را در والدینش ببیند؛ مانند مهربان بودن، قوی بودن و کمک کردن به دیگران. در مقابل، صفات انتزاعی مانند جسم داشتن و دیده نشدن را باید در دورههای بعد آموزش داد؛ زیرا کودک هنوز ظرفیت فهم این صفات را ندارد.
📕 برگرفته از کتاب «روانشناس کودک خود باشید: ویژگی ها، نیازها و مسائل کودکان ۳ تا ۶ سال»
📖 ص۱۲۶
👤 دکتر مبین صالحی
📎#تربیت_فرزند
📎 #مربیان
📎 #اولیاء
📎 #ایران_مقتدر
📎 #جان_فدا
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
🔅 باعث ناکامی کودکتان نشوید!
🔻 منظور از اعتماد_به نفس، باور کودک دربارهی میزان توانایی خود است. کودکی که توانایی خود برای انجام تکالیف روزمره را باور ندارد، اعتماد به نفس پایینی دارد...
🔷 کودکان در دوره پیشدبستانی(۲یا ۲/۵ سالگی تا سن ورود به دبستان) برداشت درستی از توانایی خود و دشواری تکلیف ندارند. آنها خود را توانمندتر از واقعیت و دشواری تکلیف را کمتر از واقعیت میدانند. این تحریف شناختی، زمینه ناکامیهای فراوان را برای کودکان فراهم میآورد...
🔸 ممکن است کودک با وجود شکست در هدف موردنظرش، احساس ناکامی نکند، اما والدینی که بهجای کودک و پیش از آغاز عمل قضاوت میکنند، مانند اینکه «نمی تونی»، «خیلی سنگینه» «خودم کفشت رو می پوشانم» و والدینی که پس از شکست، کودک را سرزنش میکنند، مانند «دیدی نتونستی» و «ببین انداختیش زمین»، باعث ایجاد احساس ناکامی و در نتیجه احساس گناه میشوند؛ احساس گناه نیز باعث بازداری عقلی کودک میشود. یعنی کودک دیگر حاضر نیست برای حل مشکلات خود فکر کند و تصمیم بگیرد.
📕 برگرفته از کتاب «روانشناس کودک خود باشید: ویژگیها، نیازها و مسائل کودکان ۳ تا۶ سال»
📖 ص ۴۸ و ۴۹
👤 دکتر مبین صالحی
📎 #تربیت_فرزند
📎#اعتماد_به_نفس
📎 #مربیان
📎 #اولیاء
📎 #ایران_مقتدر
📎 #جان_فدا
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
🔅 تشویق فقط شکلات دادن نیست!
🔻 شما پیوسته واژههایی مانند «تشویق» و « پاداش» را برای تقویت کارهای خوب کودک میشنوید. در وهلهی نخست به ذهن بسیاری از والدین خطور میکند که منظور از تشویق و پاداش، استفاده از مادیات است؛ مانند دادن یک اسباببازی یا شکلات؛ در حالی که بیزحمتترین اما موثرترین و پایدارترین تشویق، دادن حس_افتخار به کودک است.
🔸 وقتی سلمان کوچولوی سهساله به پدرش که تازه از سر کار برگشته بود سلام کرد، مادر به او گفت: «وقتی به بابا سلام میکنی، خیلی خوشحال میشوم. با خودم میگویم چه پسر خوب و فهمیدهای دارم. من به داشتن پسری مثل او افتخار میکنم». در اینجا مادر نخست رفتار سلمان را توصیف کرد( وقتی به بابا سلام میکنی)؛ سپس احساس درونی خود را شرح داد( خیلی خوشحال میشوم)؛ و در ادامه او را تکریم کرد( با خودم میگویم چه پسر خوب وفهمیده ای دارم. من به داشتن پسری مثل تو افتخار میکنم).
🔸 در واقع مادر سلمان طی عبارتی کوتاه، سه نوع از بهترین و موثرترین اصول تربیت کودک را به کار گرفت: ۱. توصیف رفتار مطلوب کودک؛ ۲.بیان احساس خود دربارهی آن؛ ۳.دادن حس افتخار به او.
📕 برگرفته از کتاب «یک قدم تا باور»
📖 صفحات ۴۵و۴۶
👤 مبین صالحی، معصومه قلی زاده
📎 #مربیان
📎 #اولیاء
📎 #ایران_مقتدر
📎 #جان_فدا
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
🔰نجات از مرگ یا رفع شبهه؟(اهمیت کار مربی)
🔶 شخصي نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) آمد و گفت: اي آقاي ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بدانديش و گمراه شده که البته نميخواهد او را بکشد، ولي شبهههايي القا ميکند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ گرچه شايد براي رهايي شخص اول خود به خطر افتاده، کشته شوم، رهايي شخص دوم تنها نيازمند فرصت و نيرويي است که نگذارم عقيدهاش دگرگون و ايمانش زايل شود، با آنکه خودش سالم و حتي به دور از زيان مالي و جاني است.
امام در پاسخ فرمودند: آيا ميداني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟
آن مرد گفت: آمدهام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست.
🔶 امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستادهاي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه ميخورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه ميشود.
مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد.
امام فرمودند: به همان اندازه که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبههها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد.
📚 آفتاب مطهر؛ آیت الله مصباح یزدی ص ۱٣۴ و ۱٣۵
#مربیان
#علم_آموزی
🌸به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110