اغ ماشین را روشن کرد و پلیس رفتار خیلی بدی با او کرد البته ظاهراً رسمشان بود. در کشوری پیشرفته مثل کانادا خیلی بعید بود. ما یک ساعت زیر نورافکن پلیس بودیم و جرات نمی کردیم پایین بیاییم. زیرا خطر کتک زدن هم بود. این رفتار، غیر انسانی بود. این نظم اگر در آنجا بوجود میآید چه فایده ای دارد؟ ما نظم را برای چه میخواستیم؟ نظم را میخواستیم که منظم باشیم و یک عده ای دیگر در جامعه راحت زندگی کنند. در غرب هر نظمی ایجاد میشود به نفع سرمایه داران بزرگ است نه خود مردم. البته راضی هم هستند. راضی بودنشان هم به درد نمی خورد. به چه قیمتی این نظم را بدست آورده اند. اگر جوانی را به کازینو فرستادی و قمار باز شد و شخصیت ترسویی پیدا کرد و در مقابل پلیس عصیان نکرد، بگوییم چه جوان آرامی است. او را جایی گرفتار هوس ها و قمار بازی ها کرده ایم و تخلیه شده و دیگر عصیان نمیکند و در مقابل پلیس می گوید: چشم. این را یک شهروند خوب می دانند. اگر رفتارهای غلط مثل می خوارگی انسان را در مقابل پلیس ترسو کرد و انسان، منطقی مقابل پلیس تواضع نکرد بلکه تواضع ناشی از تحمیل ترس باشد، چه ارزشی دارد؟پس مهمترین ویژگی تربیت دینی استقلال فرد مبتنی بر روشهای اصیل انسانی است.
تا ما درباره آزادی و استقلال فرد صحبت میکنیم می گویند: بله غرب همه آزادی دارند و ثواب یکطرف و گناه یکطرف است. پس مد نظر شما از فضای خوب تربیتی چنین فضایی است. مصداق این فضای غربی است. خیر چیزی که ما در فضای غرب از آزادی می بینیم این نیست. اتفاقی که می افتد این است که شما را با یک عمل مثلاً شهوت آلودی اسیر می کنند و بعد می گویند: آزاد هستید انتخاب کنید. آن فضا عادلانه نیست. ما یک قیامت ندیده داریم. حداقل این طرف هم یک شهوات ندیده داشته باشیم. چرا خدا روی شهوات پرده می کشد؟ برای اینکه انسانها آزادی شان سلب نشود. و آزادنه انتخاب بکند. خدا میگوید: من که جلو نیامده ام اگر جلو می آمدم، همه دلباخته می شدند هرچند ظرفیت را نداریم که از ابتدا او را ببینیم. بهشت را هم بیرون نیاورده ام، اگر بیرون می آوردم کسی دنیا را انتخاب نمیکرد. آزادی را به او دادم. شما هم خیلی چیزها را جلو نیاورید که برخورد اسارت گرانه با او بشود. فضای آزاد نه اینکه گناهان را روی سر انسان بریزیم، بعد تحت تاثیر قرار بگیرد و بعد بگوییم آزاد است. مثل اینکه یک جوانی را همه بخاطر رفتار خوبش مسخره بکنند و بعد بگوییم: انتخاب کن. یکی خدا می گذارد و ده تا غیر خدا می گذارد و بعد میگوید: یکی را انتخاب کن. این عادلانه نیست. ما باید یک فضای عادلانه برقرار کنیم. در مورد این فضای آزادانه خیلی باید صحبت کرد.
خیلی وقت ها ما در جامعه مان این را رعایت نمی کنیم. فضای آزاد فضایی نیست که در آن بی بند و باری و گناه فراوان باشد چون این خودش یک نوع تحمیل است مثل اینکه من به زور چوب، فرزندم را وادار کنم نماز بخواند. وقتی هم که او را تحت شهوات زیادی قرار بدهم او را وادار به رفتار بد میکنم. اینجا فضای آزادی نیست. هر نوع وادار کردن در تربیت دینی بد است. احترام به کرامت انسانی اقتضا می کند که از انواع وادار کردن ها حتی از نوع غربی که وادار کردن زیرکانه هنرمندانه است و قدرت انتخاب را از آنها میگیرد اجتناب کنیم. اینها فضای آزاد ندارند. جامعه امام زمان، جامعه ای خواهد بود که این آزادی در آن چشیده خواهد شد. ما باید سعی بکنیم به آن سمت حرکت بکنیم.
اگر انسان بخواهد کرامت انسانی خودش را حفظ کند باید چه کار کند؟
یک راه روشنی وجود دارد تا ما به افراد کمک کنیم تا استقلال خودشان را بیابند و بعد باور بکنند و راه روشن این است که تشویق ها و تنبیه ها را در فضای خانه و مدرسه کاهش دهیم. در مدرسه هر درسی را که بچه می خواند یک نمره بعنوان تشویق به او می دهیم چون بچه ها در مدرسه نمره را بعنوان یک ارزیابی نگاه نمیکنند. نمره را نشان میدهند و توسط دیگران تشویق می شوند. اگر جنبه ارزیابی بود و جنبه ی حقوقی نداشت، نمره را نگاه می کرد و کنار میگذاشت. ولی نمره می ماند و ارزش های فرد را شکل می دهد. من نمیخواهم بگویم اجتناب پذیر است. نمیخواهم بگویم بیاییم و نمره را حذف کنیم. میگویم: نگاه کنید ببینید با ما چه کار میکند. همین تشویق نمره که ظاهراً نمی توانیم آنرا حذف بکنیم، موجب می شود شخصیت دانش آموزپ طوری شکل پیدا بکند که تحت تاثیر نمره درس بخواند. آن وقت اگر قرار شد جایی بدون نمره درس بخوانیم آن شخصیت جستجو گر علم و عاشق علم را نداریم. عمری این را با آن نمره ها در ما کشته اند. اذان که میگویند: می گوییم نمره ندارد و تنبلی مان میآید که بلند شویم و نماز بخوانیم. ایمان و علاقه مان سرجایش است. من همیشه جوری زندگی کرده ام که در مقابلش فوری چیزی دریافت کرده ام. این فضایی ایجاد میکند که نماز خواندن در این فضا سخت است. چون بعد از نماز خواندن چیزی دریافت نمیکنم و اگر نخوانم تنبیه نمی شوم. کارهای سخت تر هم
هستند که براحتی انجام می دهیم چون تشویق و تنبیه دارند. تشویق ها و تنبیه ها شخصیت ما را این طوری بار می آورد.
گاهی تشویق خوب است ولی زندگی ما پر از تشویق و تنبیه اجباری شده است. پس حذف عوامل انسانی خصوصاً در خانواده ها باید در الویت قرار گیرد. بعضی وقتها ما خودمان بعنوان تنبیه گر حاضر هستیم و غضب ما هم حاضر است و محبت ما هم در این وسط حاضر است و فرزند می خواهد با من ارتباط برقرار کند و من بخاطر فلان خطایی که انجام داده، می خواهم او را محروم کنم و در این راه مبالغه میکنیم و در این راه مُدام از ابزار تشویق و تنبیه استفاده میکنیم. راه نفس کشیدن را می بندیم. وقتی من غضب کردم و تنبیه کردم، میخواهم هم حق و هم خودم را بر فرد سوار کنم، این جوری کار دشوارتر میشود.
1_1267111882.pdf
193K
شاخصه : #طهارت
عنوان درس : #می خواهم پاکیزه باشم
مقطع: #ابتدایی
تدوین : سرکارخانم محمدی مقدم از مبلغات مدارس امین استان #گلستان
مدیریت مدارس امین
کانال و سایت مدارس امین
کانالی برای مبلغان و معلمان و مربیان و..
ارتباط با ادمین : 👇
@yaali2
لینک کانال 👇
https://eitaa.com/mamin110
لینک سایت http://amin.zitova.ir
روانشناسی دختران.pdf
6.88M
روانشناسی دختران
🙏در نشر معارف فرهنگی اسلامی سهیم باشیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺سفیر امین🌺🌿•✾•••┈┈•
✏️https://eitaa.com/safiramin
dcc2_62cce8e02fe2ad2b93debc44915bd4c0.mp3
17.02M
🤲 قرائت #دعای #سمات
🎙 بانوای : #حاج_میثم_مطیعی
محـبان مهــــــــــــدي(عج) او خواهد آمد
او خواهـــد آمـــد...
#با_كولـــــه_باری_از_عــــدالـــت😍🌺
#السلام_علیک_یا_ابا_صالح_المهدی
♥️امروز خستگی چشامونو با دیدن تصاویر شهید حاج حسن #طهرانی_مقدم دَر میکنیم
که نه تنها امنیت ایران عزیز رو موجب شد بلکه سید حسن نصرالله در وصف شهید فرمود:
هر زن لبنانی که به راحتی و در امنیت از شمال به جنوب لبنان میره مدیون شهید طهرانی مقدم هست!
۲۱آبان سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم🌷
او چمران زمان ما بود...🥀
#پدر_موشکی_ایران
هدیه به روح مطهرش صلوات
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
سلام ✋
شما به #ابرگروهفدائیانامامخامنهایعزیز دعوت شدید.🌹
با افتخار پذیرای حضور شما دوستداران ولایت هستیم.🇮🇷🌹
🔴 برنامه ها📣📣📣📣📣
1⃣ برنامه روزانه انس با قران
قرائت و تفسیر یک صفحه از قران کریم بعد از اذان صبح
2⃣ کتابخوانی صوتی ◀️ خون دلی که لعل شد
"زندگینامه و خاطرات رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای از دوران زندان و مبارزه با پهلوی"
3⃣ ده دقیقه با نهج البلاغه ساعت ۱۵
3⃣ هرروز دوقسمت از کتاب پسرک فلافل فروش داستان زندگی شهید هادی ذوالفقاری ساعت ۱۶
4⃣ برگزاری مسابقه معماهای قرانی ومذهبی🎁 راس ساعت۱۷
5⃣ اصلی ترین و مهمترین برنامه گروه #کنفرانسهایآنلاین شبانه با موضوعات سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی ...می باشد که با حضور اساتید برجسته و معمولا در ساعات 21:00 و 22:00 برگزار می شود و دوستان می توانند ابهامات و سوالات خود را در مورد موضوع کنفرانس با اساتید بزرگوار مطرح نمایند.
6⃣معرفی و زندگینامه شهدا شبهای جمعه
7⃣کتابخوانی ◀️ فرهنگ الفبایی مهدویت هر شب
🔊لینک #ابرگروهفدائیانامامخامنهایعزیز
https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
💎🆔 آرشیو کنفرانسهای گروه
@Fedayeen
در این ارشیو کنفرانس های متنوع با موضوعات سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی.. ارائه شده اساتید عزیز قرار داده می شود که با عضویت در آن میتوانید بهره لازم را ببرید.
سپاس از همراهی تک تک سروران بزرگوار🙏
🌺 یک خبر عالی برای شما طلاب 🌺
🔰اگر برای امتحاناتتون🔰
➖#شرح
➖#تلخیص
➖#حل_تمارین
➖#جزوه
➖#ترجمه
➖و #نمونه_سوالات_امتحانی
❇️ میخواهید، یک کانال عالی و مفید آوردم براتون با کلی فایل #pdf که #پیشنهاد میکنم #حتما در این کانال #عضو بشین🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/4258005048C4f7b60cff6
🌴🎊🔮چِ گونه 21🔮🎊🌴
✏چگونه به تفکر ''تعالی''دسترسی پیدا کنیم'1'؟
1. دائم به دنبال''انتخاب برتر''باشیم. انتخابی که منفعت دنیایی و آخرتیش بیش از ضررش باشد.📊 👈ربنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه
2.پسوند''تر و ترین''در زندگی ما فراوانی داشته باشد؛ زیباترین،مناسب ترین؛ کم هزینه تر؛ با کیفیت تر و...🎶
3. توسط خود و اطرافیان ابعاد متفاوت شخصیت فردی، خانوادگی و اجتماعیمان را مورد ارزیابی قرار دهیم.
😊با آغوش باز انتقاد ها و پیشنهاد ها را بپذیریم.منتقدینِ آگاه و خیر خواه؛ کشاورز پاییز هستند که درخت را برای پر بار شدن پایش می کنند😎.
4.قبل از هر گونه اقدام و تصمیم؛ مرحله ایده آل تر را متصور شویم؛
💞این تصمیم خوب است؛خوبتر از آن، عالی از آن؛ عالی تر از آن
📛البتع مواظب باشیم به دام رویا پردازی، بلند پروازی، وسواس در انتخاب و عُجب نیفتیم.🔥
5. اولین مانع برای بهترین نبودن؛ رضایت به وضعیت موجود و تصور برتر بودن و برتر ماندن است.''الاعجاب یمنع الازدیاد'' 📋
6.به دنبال تعالی و پیشرفت مادی و معنوی باشیم. این دو باید در کنار همدیگر باشند.
💞 اسلامِ عزیز دوستت دارم. ادامه دارد....
#خانه ی مهارت
Safir.Amin-nahaii000712.pdf
43.09M
قابل توجه مربیان و مبلغانی که در عرصه تبلیغ دانشآموزی و کودک و نوجوان فعالیت میکنند
شماره چهار ماهنامه «سفیر امین» به صورت رایگان قابل دانلود میباشد.
برخی موضوعات منتشر شده در این ماهنامه عبارتاند از:
✍️روش اردوداری
✍️هفت تکنیک تدریس
✍️روش ارتباط با نوجوانان معتاد
✍️تشکیل هیئت دانشآموزی
✍️آراستگی ظاهری و تأثیر آن در برقراری ارتباط
🙏در نشر معارف فرهنگی اسلامی سهیم باشیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺سفیر امین🌺🌿•✾•••┈┈•
✏️https://eitaa.com/safiramin
Safir.Amin-nahaii000820.pdf
44.68M
قابل توجه مربیان و مبلغانی که در عرصه تبلیغ دانشآموزی و کودک و نوجوان فعالیت میکنند
شماره پنجم ماهنامه «سفیر امین» به صورت رایگان قابل دانلود میباشد.
برخی موضوعات منتشر شده در این ماهنامه عبارتاند از:
✍️روش اردوداری
✍️مهارت تفکر انتقادی
✍️روش ارتباط با نوجوانان معتاد
✍️فرصت تبلیغی کلاس درس
✍️فرهنگ فن آوری اطلاعات و ارتباطات
✍️سخنرانی کوتاه دختران دانشمند
#مجله_سفیر_امین ۵
🙏در نشر معارف فرهنگی اسلامی سهیم باشیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺سفیر امین🌺🌿•✾•••┈┈•
✏️https://eitaa.com/safiramin
4_5794097889475037878.mp3
8.3M
🔊 #صوتی | #سرود
📝 سامرا شد با قدمهای تو غرق نور و شادی...
👤 کربلاییسیدرضا #نریمانی
🌸 ویژه ولادت #امام_حسن_عسکری
🌠☫﷽☫🌠
🌺🍃 زیارتنامه امام حسن عسکری علیه السلام
⬅️آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِالْعَالَمِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ
السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِالْمُنْتَجَبِينَ
🔹️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ وَ الْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الانْدِرَاسِ
🔹أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ
🔹أَسْأَلُ اللهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
#امام_حسن_عسکری(؏)
#میلاد_امام_حسن_عسکری(؏)
تبریک به #امام_زمان 🎊🎉
13921018_7942_192k.mp3
5.03M
موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، به فضل امام حسن عسکری سلاماللهعلیه، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها، شهادت دادند و اعتراف کردند.
#ولادت_امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#الگوی_جوانان_مؤمن
#امام_خامنهای
نکات قابل توجه روز اول ورود به کلاس
1. فراموش نکنید که خودتان را معرفی کنید؛ و در صورت لزوم نام خود را روی تخته سیاه بنویسید.
2. انتظار خود از دانش آموزان را به صراحت برایشان بیان کنید؛ مشخص کنید که در کلاس چه کارهایی را میتوانند انجام دهند و چه کارهایی را نمیتوانند. چند قانون رفتاری ساده وضع کنید و در مورد آنها جدی باشید. میتوانید از خود دانش آموزان دعوت کنید پیشنهادات خود را در مورد وضع مقررات بیشتر ارائه دهند.
3. هرچه سریعتر نام دانش آموزان خود را یاد بگیرد.
4. کمک کنید دانش آموزان نام یکدیگر را یاد بگیرند؛ البته اگر تاکنون یاد نگرفتهاند.یک راه این است که آنها را دور هم جمع کنید و از هرکدام بخواهید که بگوید «اسم من (مثلاً) «حسن» است، و اینها دوستان من علی، محسن، و … هستند و ببینید چه کسی میتواند اسامی بیشتری را به خاطر آورد. این کار به شما نیز در یادگیری نام آنها کمک میکند!
5. کمک کنید دانش آموزان با همدیگر آشنا شوند؛ (که این عمل باعث میشود شما نیز با آنها آشنا شوید).
6. دانش آموزان را کاملاً آگاه کنید که در چند هفته آینده به چه کاری مشغول خواهند بود و چرا.
7. کاملا مهربانانه و مقتدرانه رفتار کنید
8. از دانش آموزان در مورد موضوع مباحث نظر بخواهید
9. با دانش آموزانی که اعتماد به نفس ندارند و عصبی هستند، رفتاری محتاطانه داشته باشید. وارد جر و بحثها و مشاجرات نشوید؛ وقتی با شاگردان بیشتر آشنا شدید میتوانید از خود انعطاف بیشتری نشان دهید.
آشنایی با دانش آموزان
وقتی مردم اسم خود شما را فراموش کردند، آن وقت متوجه میشوید که این مسأله چقدر ناراحت کننده است. با صدا کردن مردم با نامشان، پیغامی را که برای آنها دارید، بسیار قویتر و خودمانی تر میکنید. البته، اغلب این گونه به نظر میرسد که باید در آن واحد اسامی زیادی را به خاطر بسپاریم. توصیههای زیر میتوانند در این مورد برای شما مفید واقع شوند. همیشه با نامهایی روبه رو خواهید شد که حفظ کردن آنها خیلی مشکل است، اما این کار ارزش امتحان کردن را دارد. ممکن است شما تنها کسی باشید که میتواند چنین نامهایی را به خاطر بسپارید.
1- اجازه دهید خود دانش آموزان نام خود را تعیین کنند! از آنها بپرسید دوست دارند به چه اسمی نامیده شوند وسعی کنید آنها را با همان اسامی صدا کنید، مگر آن که نام خیلی احمقانه به نظر برسد. ممکن است «محمد حسین دامغانی» دوست نداشته باشد او را محمد دامغانی صدا بزنید، اما سلیم محمد زاده سمنانی بدش نیاید او را سلیم سمنانی خطاب کنید.
2- نسبت به اسامی مستعار احتیاط کنید! در مورد اسامی مستعاری که در ظاهر برای ما بی آزار به نظر میرسند، اما در هنگام استفاده تمام کلاس را به خنده وامی دارند، احتیاط کنید. بسیار محتمل است بدون آشنایی قبلی و ناآگاهانه از اصطلاح زشتی استفاده کرده باشید!
3- هنگام سؤال کردن از دانش آموزان، آنها را به نام صدا کنید. به خاطر این که بتوانید بعضی از اسامی را یاد بگیرد، نام شاگردانی را که در نظر دارید سؤالات (ساده) خود را از آنها بپرسید، از دفتر کلاس استخراج کنید و به مرور زمان اسامی آنها را به خاطر بسپارید.
4- با استفاده از نام دانش آموزان، نقشه ای برای کلاس ترسیم کنید. نقشه ای تهیه کنید که در آن، موقعیت نشستن دانش آموزان مشخص شده باشد، و سعی کنید آنها در چند جلسه ی اول و تا موقعی که بیشتر با آنها آشنا شدهاید جای خود را عوض نکنند.
5- هر اسمی را که میآموزید، به کار بگیرید. به محض این که نام چند نفر را یاد گرفتید، هر دفعه با آنها صحبت میکنید، نام آنها را بر زبان آورید (البته نگذارید خیال کنند سر به سر آنها میگذارید!).
6- اسامی را در معرض دید قرار دهید. برخی از دانش آموزان خوشحال هم میشوند بر چسب نام خود را برای چند جلسه اول روی لباسشان بزنند، یا میتوانید روی میز آنها اتیکتهای تا شده مقوایی که حاوی نام آنها است، قرار دهید. فراموش نکنید که از آنها بخواهید نام خود را با حروف درشت بنویسند.
7- گام به گام! در اوایل سال تحصیلی بر نام کوچک آنها متمرکز کنید و سپس به تدریج نام خانوادگی آنها را بیاموزید.
8- مواظب اسامی مشابه باشد. در ابتدا ببینید چه کسانی دارای اسامی مشابه هستند و نام آنها را یاد بگیرید. وقتی توانستید سه نفر را به اسم حسن، دو نفر را به اسم حمید و چهار نفر را به اسم علی به خاطر بسپارید، آن موقع شروع خوبی داشتهاید.
9- از درستی نام آنها اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها را درست صدا میزنید و از آنها بخواهید در صورت بروز اشتباه، شما را اصلاح کنند. تلفظ صحیح نام آنها را نیز بپرسید. خیلی بد میشود اگر در انتهای سال متوجه شوید که از ابتدای سال نام دانش آموزی را به غلط تلفظ میکردهاید.
10- از خود پشتکار نشان دهید. انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا اسم همه را یاد بگیرید. این کار به چند هفته وقت نیاز دارد. دانش آموزان آمادگی دارند از معلمانی که سعی نمیکنند نام آنها را یاد بگیرند، انتقاد کنند
نکته اول
یکی از عوامل موثر تربیتی و آموزشی در نظام آموزش و پرورش نوین چگونگی شاداب سازی محیط مدرسه است.
معلم، کتاب، دانش آموز، روش های تدریس، مدیریت و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثرند و در حالی که در تعلیم و تربیت جدید فضای فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری محسوب نمی شود بلکه به عنوان عاملی زنده و پویا در کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند.
واحد آموزشی بزرگ، زیبا و سرسبز حقیقتا یادگیری را آسان می کند و نشاط و شادابی را برای دانش آموزان به ارمغان می آورد.
یکی از ویژگی هایی که خداوند متعال در خلقت انسان به ودیعه نهاده است ویژگی زیبایی جویی است. انسان فطرتا زیبایی خواه است و از زیبایی ها لذت می برد.
در بین اقشار مختلف جامعه، کودکان و نوجوانان بیش از سایرین از زیبایی های ظاهری لذت برده و از لطافت آن بهره مند می شوند. روح لطیف و فطرت پاک جوانان و نوجوانان بیش از دیگران پذیرای زیبائی ها و ارزش هاست.
دانش آموزان وقتی وارد مدرسه می شوند در مدرسه نیز به دنبال زیبایی می گردند و جذب زیبائی ها می شوند.
لذا در آموزش و پرورش نوین، بادرک ضرورت توجه به این نیاز عاطفی و روانی دانش آموزان برگسترش زیبایی و استفاده ازهنر و فعالیت های هنری تاکید می شود.
به طور کلی زیبایی و نشاط ایجاد آرامش و شادابی در مخاطب می کند و آرامش روان و انبساط خاطر، زمینه فراگیری را مساعدترمی سازد و زمینه را برای حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در محیط تعلیم و تربیت مساعد می کند.
ادامه دارد....
نکته دوم
در تبيين موضوع شاداب سازي را از ابعاد مختلف مي توان بررسي نمود چرا که در ابتدا شاداب کردن محيط مدرسه در کلا م به ايجاد فضاي مناسب و فضاسازي ظاهري منتج مي شود. ليکن با نگاهي دقيق تر بايد عنوان کرد که شاداب نمودن فقط جنبه ظاهري ندارد چون داشتن بهداشت رواني سالم نيازمند رعايت اصولي است که هم جنبه مادي و هم جنبه معنوي دارد و در واقع شاداب سازي را در ابعاد ظاهري و ابعاد معنوي جست و جو کرد که هر يک از اين موارد شامل بررسي موضوعات و مواردي مهم است که با در نظر گرفتن آن ها مطمئنا مي توانيم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنيم چرا که نوجوان بايد ابتدا از درون وجودش احساس شادماني داشته باشد و اين احساس شادماني همان ايجاد رضايت از زندگي است که بايد در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.
ادامه دارد....
نکته سوم
شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس
الف- تربيت معنوي و ديني (آشنايي با لطافت طبيعي و...)
بي ترديد تربيت روحي و معنوي نوجوانان بايد از آغاز حيات آنان مدنظر گرفته شود ليکن چون در سنين نوجواني مي خواهند هويت شخصي پيدا کنند کم کم از والدين خود جدايي بيشتري پيدا مي کنند و وابستگي کمتري مي يابند و همين امر باعث مي شود هدايت معنوي ويژگي خاصي پيدا کند. آشنايي آنان با لطافت طبيعت (آب و هوا و آفتاب و کوه و دريا و... مي تواند نشاط و شادابي را با ادراک طبيعت خداوندي به دست آورد به طوري که نوجوان با ديدن هر يک از ابعاد طبيعت حتي با ديدن يک گل احساس لذت و شادماني کند.
ب- شرکت دادن نوجوان در فعاليت هاي گروهي
فعاليت هاي گروهي و جمعي نوجوانان جزو لا ينفک از زندگي اجتماعي آنان به شمار مي رود و اگر خوب هدايت شود مي تواند آثار سازنده اي را در پي داشته باشد و در واقع مي تواند احساس لذت دروني را براي او به وجود آورد.
ج- جذب مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس
شکي نيست که يکي از وظايف مهم تربيتي مديريت مدارس تشويق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان مي توانند با تدوين برنامه هاي مناسب به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و اين موضوع مي تواند به احساس مفيد بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود يکي از موارد شاد زيستن است.
ادامه دارد......