eitaa logo
مدارس امین
21.6هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
5.5هزار ویدیو
7.1هزار فایل
✅ کانال آموزشی و محتوایی مدارس امین ✅ کانال اطلاع رسانی مدارس امین https://eitaa.com/amouzeshamin
مشاهده در ایتا
دانلود
💐⚘💐⚘ ⚘عزّت در قرآن 🔸️«مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُوْلَئِكَ هُوَ يَبُورُ»(۱ ) [هر كس سربلندی وعزّت می‏خواهد، عظمت وسربلندی يكسره از آن خداست‏. سخنان پاكيزه به سوی او بالا می‏رود و كار شايسته به آن رفعت می‏بخشد و كسانی كه با حيله و مكر كارهای بد می‏كنند، عذابی سخت ‏خواهند داشت و نيرنگشان خود تباه می‏گردد] 💛 -امام صادق علیه السلام پیرامون تفسیر آیه «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ» فرمود: منظور ولایت ما اهل بیت علیهم السلام است (در حالی كه با دست خود به سینه‌اش اشاره می كرد). پس هر كس كه ولایت ما در سینه‌اش نباشد، خداوند هیچ عملی را از او نمی‌پذیرد(۱) 🔸️۱- عزّت واقعی نه کاذب ، فقط در نزد خداست، و هر کس عزّت و بزرگی می خواهد ، باید از خدا طلب کند 🔸️۲- عزّ ت واقعی درکلیم الطیّب، عقیده پاک و عمل صالح ، ولایت امام معصوم و اخلاص ،نداشتن مکر وبد اندیشی علیه مومنین ودین خدا حاصل می گردد. 🔸️۳- کفّار یاعزّت رادر دلبستگی به اشیاءمادی می جویند و تکیه به غیر خدا می کنند که آیه۸۱ مریم بیان کرده 💛وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا : و به جای خدا معبودانی گرفتند تا برای آنان مایه عزت و توانمندی باشد. 🔥🔥🔥 ویا از راه وابستکی به افراد عزت را طلب می کنند وحال آنکه عزت کامل در نزدخداست. درهر دو صورت باعث ذلّت آنان می شود. 🔸️۴-نمونه تکیه کردن منافقان به کفار برای بدست آ وردن عزّت وقدرت چنانکه در آیه ۱۳۹ نسا آمده که سبب ذلّت آنان می گردد. 💛الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا همان كسانی كه كافران را به جای مؤمنانْ سرپرست و دوست خود می‌گیرند؛ آیا عزت و قدرت را نزد آنان می‌طلبند؟ یقیناً همه عزت و قدرت فقط برای خداست. 🔸️۵- عزت فقط اختصاص به خدا وپیامبرو مومنان دارد. خدای عالم عزّت مومن را درکنار عزّت خود و پیامبرش قرار داده. چنانکه در سوره منافقان آیه ۸ آمده💛 .....وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ ...... در حالی كه نیرومندی و اقتدار برای خدا و پیامبر او و مؤمنان‌ است، ولی منافقان [به این حقیقت‌] آگاهی ندارند. 🍀🍀🍀 🔸️۶- در روایت از حضرت صادق علیه السلام آمده: مَن أرادَ عِزّا بِلا عَشيرَةٍ ،وغِنىً بِلا مالٍ ، وهَيبَةً بِلا سُلطانٍ ، فَلْيُنقَلْ مِن ذُلِّ مَعصِيَةِ اللّه ِ إلى عِزِّ طاعَتِهِ . امام صادق عليه السلام فرموده اند: 🔸️هر كه مى خواهد بى آن كه ايل و تبارى داشته باشد ،عزتمند باشد 🔸️و بدون آنكه مال و ثروتى داشته باشد بى نياز باشد 🔸️و بدون آن كه قدرتى داشته باشد هيبت و شكوه داشته باشد، بايد از خوارى معصيت خدا به عزّت طاعت او در آيد.(۲) 💚💚💚 🔸️۷-وامّا عزّت در مکتب امام حسین علیه السلام درمقابل یزیدیان: 💛-لا اُعطیکم بِیدی اِعطاء الذلیل. هیچگاه همانند انسانهای پست وذلیل دست بیعت باشما نخواهم داد(۳) 💛- موت فی عزّ خیر من حیات فی ذُل مرگ با عزّت بهتر از زندگی ذلیلانه است(۴) 💛- جمله مشهور....هیهات منّا الذِلّ 🔸️برای پیروان آن حضرت درس زندگی باشرافت است.⚘ (۱) فاطر آیه ۱۰- وکافی ج۱ ص۳۵۶ ح۸۵ (۲)خصال صدوق ره (۳)لهوف سید )(۴) مناقب ابن شهرآشوب ج۴ 🌴🌴🌴
🌴🌺🌺🌴 قال علی عليه السلام : و اعتَبِروا بِما قَد رَأيتُم مِن مَصارِعِ القُرون قَبلَكُم، قَد تَزايَلَت أوصالُهُم، و زالَـت أبصارُهُم و أسماعُهُم، و ذَهَبَ شَرَفُهُم و عِزُّهُم، و انقَطَعَ سُرورُهُم و نَعيمُهُم . 🍀🍀🍀 امام على عليه السلام فرموده اند: 💛 از نابودى نسلهاى پيش از خود كه ديده ايد عبرت گيريد 🔸️ بندهاى بدنشان از هم گسيخت 🔸️و چشمها و گوشهايشان نابود شد 🔸️ و شُكوه و شوكتشان از ميان رفت 🔸️و شادى و نعمتشان، به سر رسيد.; نهج البلاغة : الخطبة 161 🌾🌿🌾🌿🌾
🌴⚘⚘🌴 ⚘. وعده حتمی خداوند رسول خدا صلی الله علیه و آله: مَعاشِرَ النّاسِ! أبْشِرُوا بِالْفَرَجِ، فإنَّ وَعْدَ اللّه ِ حَقٌّ لا یُخْلَفُ وَ قَضاؤهُ لا یُرَدُّ؛ ای مردم! مژده باد به فرج! همانا وعده الهی راست و تخلّف ناپذیر است و تقدیر الهی برنمی گردد. [۱] ای شب زدگان خفته بیدار شوید خورشید دل، از مشرق جان می‌آید در گلشن شعله سربداران شهید گفتند که صاحب الزمان می‌آید --------------- [۱]: ۱. منتخب الأثر، ص ۱۵۵. 🌾🌺🌾🌺🌾
🌾🌿🌾🌿🌾 ⚘دفع مکر و حیله بَد از مومنان در قرآن: 🌺🌺🌺 .💛.......وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰٓئِكَ هُوَ يَبُورُ ( ۱) ....... و كسانی كه حیله‌های زشت به كار می‌گیرند، برای آنان عذابی سخت خواهد بود، و بی‌تردید حیله آنان نابود می‌شود. 💚۱-مکر و حیله علیه جامعه اسلامی دارای مصادیق فراوانی است. ازجمله: مکرو حیله برای از بین بردن عقیده پاک واخلاق دینی ، گسترش فساد، وحرمت شکنی درمقدّسات دینی وگسترش فسادو عادات بد درمتن نظام آموزشی ودرفضای مجازی، مکر در ایجادبازار سیاه و اختلال در نظام اقتصادی، مکر در فرار ازمسئولیت ها ، مکر درنفوذ به نفع دشمن و ......... 💚۲- نمونه مکروحیله بَد درقرآن: مکربنی امیه است، که درقرآن طبق روایت حضرت صادق ع( ۲) بعنوان شجره ملعونه تفسیر شده، از زمان عمربن خطّاب قدرت گرفتند وبا مکر وحیله حکومت دینی رابه سرقت بردند و تبدیل سلطنت خود کامه نمودند. بنی امیه ابا عبدالله ع و یارانش را، مظلومانه به شهادت رساندند و ابدان مطهّر شهداء اهلبیت را پایمال نموده ودر بیانان رها کردند، تا طعمه حیوات وحشی وپرندگان شوند ، واثری از آنان باقی نماند. امّا به قدرت الهی ایمان و توجّه نداشتند که فرموده :والذین یمکرون السیئات لهم عذاب شدید و مکر اولئک هو یَبُور. طبق آیه شریفه هم عذاب شدید در دنیات وآخرت دارند وهم آثار مکرشان نابود می گردد ولذا 🔸️ا- ابدان مطهّره با وجود تسلط خط نفاق،با عزت بخاک سپرده شدند و مورد تعظیم قرار گرفتند 🔸️۲- با گذشت زمان زیاتگاه بِنا شد ودر سال ،هزاران نفر عاشق دلسوخته ازسراسر عالم به زیارت و عرض حاجت به کربلا مشرف می شوند 🔸️۳- فضای بیابان کربلا تبدیل به شهر با عزّت شد. 💐💐💐 🔸️۴- هرساله ،درایّام شهادت آنحضرت، اقامه عزاداری ، چنان پر شور برگزار می گردد ، کاَنّهُ دیروز به شهادت رسیده ، فدا کاری خالصانه حضرت ،برای احیای دین وشکستن خط نفاق اموی بود که ثمره طیّب داد و ماندگار شد 🔸️۵- حال ،عزّت کاذِب ودروغین بنی ُاُمیه ، معاویه ویزید ،بنی مروان کجا رفت؟ مکر اوالئک هو یَبُور. خدای عالم حتّی -اثر مکرشان را نابود کرد. ودچار عذاب ابدی شدند واین سنت الهی در صحنه روزگار است ،و تداوم دارد، کجاست نعرهای مستانه صدام ؟ و اَمثالَشان؟ 🔥♨️🔥♨️ 💚۳- سنت الهی درقرآن است که از مومنان واقعی دفاع کند ، که در سوره حج آیه ۳۸ به آن اشاره شده 💛-۞ إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوٓا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ مسلماً خدا از مؤمنان دفاع می‌كند، قطعاً خدا هیچ خیانت كار ناسپاسی را دوست ندارد. ودرسوره آل عمران آیه ۵۴ وعده فرموده که: جزای مکر وحیله بد را به آنان برگرداند 💛-وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ. و [كافران از بنی‌اسرائیل درباره عیسی و آیینش‌] نیرنگ زدند، و خدا هم كیفر نیرنگشان را داد؛ و خدا بهترین كیفر دهنده نیرنگ‌زنندگان است. (۱) آیه ۶۰ فاطر (۲) در تفسیر عیاشی ج۲ ص۳۲۰ ح۹۳ 💐⚘💐⚘
⚘🍀⚘🍀⚘ قال علی عليه السلام : الإكثارُ يُزِلُّ الحَكيمَ و يُمِلُّ الحَليمَ ، فلا تُكثِرْ فَتُضجِرَ و تُفَرِّطْ فَتُهَنَ : امام على عليه السلام فرمودند: پرگويى، حكيم را مى لغزاند و بردبار را به ستوه مى آورد. پس، بسيار مگوى كه دلگير كنى و كمتر از اندازه هم مگوى، كه خوار و بى حرمت شوى. غرر الحكم : 2009. 🌸🌿🌸🌿🌸
🌺💐💐🌺 قال علی عليه السلام : 🔸️ ثلاثٌ مَن حافَظَ علَيها سَعِدَ ; 💛-إذا ظَهَرَتْ عليكَ نِعمَةٌ فاحمَدِ اللّه َ ، 💛-و إذا أبطَأ عنكَ الرِّزقُ فاستَغفِرِ اللّه َ ، 💛-و إذا أصابَتكَ شِدَّةٌ فَأكثِر مِن قَولِ ; لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ .; 🔸️امام على عليه السلام .فرمودند: سه چيز است كه هر كس رعايت كند سعادتمند می شود ; 💛-هرگاه نعمتى به تو رسيد خدا را سپاس گوى 💛- هرگاه روزيت دير رسيد از خدا آمرزش بخواه، 💛 و هرگاه سختى به تو رسيد ذكر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه » را زياد بگو .; بحار الأنوار : 78/45/51 . 🌾🍀🌾🍀🌾
💐⚘⚘💐 ⚘قال عليٌّ عليه السلام الكلامُ في وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ في وَثاقِهِ ، فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ و وَرِقَكَ ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً و جَلَبَت نِقمَةً . 💐💐💐 امام على عليه السلام فرمود ند: تا سخن را به زبان نياورده اى، سخن در بند توست. همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى. پس همان گونه كه زر و سيم خود را در گنجينه مى نهى، زبانت را نيز در گنجخانه دهان نگه دار؛ كه بسا سخنى نعمتى را از كف برده و خشم و كيفرى [الهى] را آورده است.; نهج البلاغة : الحكمة 381. 🌴🍀🌴🍀🌴
🍀💐🍀💐🍀 💠(( عن النّبی صلی الله علیه و آله: بِالْإِخْلَاصِ تَتَفَاضَلُ مَرَاتِبُ الْمُؤْمِنِین ))[۱] به وسیلة اخلاص، برتری درجات اهل ایمان تحقق پیدا می‌کند. 🔶شرح حدیث🌴🌴🌴 این روایت نورانی تبیین و توضیح همة آیاتی است که مؤمنین را به اخلاص دعوت می‌کند. از این روایت معلوم می‌شود اخلاص درجاتی دارد که به تناسب درجات اخلاص مراتب اهل ایمان متفاوت می‌شود. یک درجه ؛ درجه ترس از دوزخ است، شوق بهشت است، تا برسد به آنجا که هیچ چیزی جز خدا در نظر نداشته باشد که درجه خیلی بالایی است. برخی تصور می‌کنند که به آسانی می‌توانند بگویند که من این کار را فقط برای خدا انجام دادم. . درقرآن آیاتی که از قول شیطان نقل می‌کند: «فَبِعِزَّتِک لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَإِلاَّ عِبادَک مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ»[۲]- همه را اغوا می‌کنم مگر آنهایی که به مرتبه بالای اخلاص رسیده اند - معلوم می‌شود که از دام شیطان رها شدن هم درجاتی دارد که درجه بالای آن عصمت است که مخصوص معصومین علیهم السلام است. در مراتب پایین تر هر چه اخلاص کمتر بشود انسان بیشتر در معرض گرفتار شدن در دام شیطان است . (۱)تنبیه الخواطر(مجموعه ورام)،ج۲،ص۱۱۹. [۲]ص/سوره۳۸، آیه۸۲ و ۸۳. 💐⚘💐⚘💐
💛⚘⚘💛 قال عليٌّ عليه السلام 🔸️-- رَوِّضوا أنفُسَكُم على الأخْلاقِ الحَسَنَةِ ؛ 💛--فإنّ العَبدَ المُسلِمَ يَبلُغُ بحُسْنِ خُلقِهِ دَرجَةَ الصّائمِ القائمِ . امام على عليه السلام فرمودند 🔸️-- نفْسهاى خود را بر اخلاق نيكو تمرين دهيد ؛ 💛-- زيرا كه بنده مسلمان، با حُسنِ خُلقِ خود به درجه روزه گيرِ شب زنده دار مى رسد . الخصال : 621/10 . 🌾💐🌾💐🌾
🌺⚘⚘🌺 قال علی عليه السلام 💚-- قِوامُ الدنيا بأربَعةٍ ; 🔸️--بعالِمٍ مُستَعمِلٍ لِعِلمِهِ ، 🔸️--و بغَنِيٍّ باذِلٍ لِمَعروفِهِ ، 🔸️--و بجاهِلٍ لا يَتكَبَّرُ أن يَتَعلَّمَ ، 🔸️--و بفَقيرٍ لا يَبيعُ آخِرَتَهُ بدنيا غيرِهِ ، 💛--و إذا عَطَّلَ العالِمُ عِلمَهُ ، 💛--و أمسَكَ الغَنيُّ مَعروفَهُ ، 💛--و تَكَبَّرَ الجاهِلُ أن يَتَعلَّمَ ، 💛--و باعَ الفَقيرُ آخِرَتَهُ بدنيا غَيرِهِ ، ❣--فَعَلَيهِمُ الثُّبورُ .; 🌴🌴🌴 امام على عليه السلام فرمودند: 💚- قوام دنيا به وجود چهار كس است; 🔸️- به عالِمى كه علم خود را به كار بندد، 🔸️-به توانگرى كه بخشش كند، به نادانى كه تكبّر مانع علم آموختن او نشود 🔸️-و به تهيدستى كه آخرتش را براى دنياى ديگرى نفروشد. 💛-هرگاه عالِم علمش را به كار نبندد 💛-و توانگر از بخشش خوددارى كند 💛- و جاهل از آموختن تكبّر ورزد 💛- و تهيدست آخرت خود را براى دنياى ديگرى بفروشد، ❣- پس هلاكت بر آنان باد.; تحف العقول : 222. 🌾💐🌾💐🌾
💛⚘⚘💛 🔸️سکرات موت ،مقرّبین ومکذّبین در قرآن: 💚-«فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُقَرَّبِينَ(۸۸)فَرَوحٌ ورَيْحَانٌ وجَنَّةُ نَعِيمٍ(۸۹)وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ اليَمِينِ(۹۰) فَسَلامٌ لكَ مِنْ أَصْحَابِ اليَمِينِ(۹۱)وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُكَذِّبِينَ الضَّالينَ(۹۲)فَنُزُل مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳)وتَصْليَةُ جَحِيمٍ (۹۴) إِنَّ هَذَا لهُو حَقُّ اليَقِينِ(۹۵)فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ العَظِيمِ(۹۶)» ۱- [و اما اگر (او) از مقربان باشد * (در) آسايش و راحت و بهشت پر نعمت (خواهد بود) * و اما اگر از ياران راست باشد * از ياران راست بر تو سلام باد * و اما اگر از دروغگویان گمراه است * پس با آبی جوشان پذيرايی خواهد شد * و(سرانجامش ) درافتادن به جهنم است * اين است همان حقيقت راست (و) يقين * پس به نام پروردگار بزرگ خود تسبيح گوی] 💛--۱) امام باقر علیه السلام، از پدرش، از جدش علیه السلام نقل كرده است كه: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام‌ گفت: تو آن كسی هستی كه خداوند در ابتدای آفرینش انسان‌ها در آن موقعی كه به صورت سایه و شبح بودند، با تو بر آنها حجت و دلیل آورد و به آنها گفت: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بلی هستی. گفت: ‌آیا محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرستاده من نیست؟ گفتند: بلی، هست. و گفت: آیا امیرالمؤمنین علی علیه السلام جانشین من نیست؟ اما همه مردم از روی تكبر و نافرمانی از ولایت تو سرباز زدند به جز افراد كمی كه از كم هم كمترند. و آنها همان اصحاب یمین هستند«۲». 🌾🌾🌾 💛--۲) امام موسی بن جعفر، از پدرش امام صادق علیه السلام نقل كرده است كه فرمود: وقتی مؤمن می‌میرد، هفتاد هزار فرشته تا قبرش او را همراهی می‌كنند. وقتی داخل قبرش قرار داده می‌شود، منكر و نكیر به نزد او می‌آیند و او را می‌نشانند و به او می‌گویند: پروردگار تو كیست؟ دین تو چیست؟ و پیامبر تو چه كسی است؟ او در پاسخ می‌گوید: خداوند پروردگار من است و محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر من است و اسلام دین من. و آنها در یك چشم به هم زدن، قبر او را برایش فراخ می‌سازند و از بهشت برای او غذا می‌آورند و راحتی و خوشی را به او می‌دهند و این كلام خداوند عز و جل است كه می‌فرماید: «فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ* فَرَوحٌ ورَیْحَانٌ وجَنَّةُ نَعِیمٍ» یعنی در قبرش نصیبش می‌شود «وجَنَّةُ نَعِیمٍ» یعنی در آخرت. 💐⚘💐 🔸️سپس حضرت علیه السلام فرمود: وقتی كافر می‌میرد، هفتاد هزار مأمور آتش او را تا قبرش مشایعت می‌كنند. و او با صدایی بلند به گونه‌ای كه همه به جز ثقلین [جن و انس] آن را می‌شنوند، به حاملان خود می‌گوید: اگر دوباره به دنیا برگردم از مؤمنان خواهم بود. ومی‌گوید: مرا به دنیا باز گردانید تا كارهای نیكی را كه ترك كرده‌ام انجام دهم. مأمور آتش به او جواب می‌دهد: نه این گونه نیست، این فقط جمله‌ای است كه گوینده‌اش آن را می‌گوید و فرشته‌ای آنها را صدا می‌زند و می‌گوید: اگر باز گردد، كارهایی را كه نباید انجام دهد، انجام خواهد داد. وقتی داخل قبرش قرار داده می‌شود و مردم او را ترك می‌كنند؛ منكر و نكیر در ترسناك‌ترین صورت به نزد او می‌آیند و او را سر پا نگه می‌دارند و به او می‌گویند: پروردگار تو كیست و دین تو چیست و پیامبر تو چه كسی است؟ زبانش دچار لكنت می‌شود و از جواب دادن باز می‌ماند. سپس ضربه‌ای به او می‌زنند كه حاكی از عذاب خدا است. ضربه‌ای كه همه از آن وحشت می‌كنند. سپس به او می‌گویند: پروردگار تو كیست و دین تو چیست و پیامبر تو چه كسی است؟ او در جواب می‌گوید: نمی‌دانم. آن گاه به او می‌گویند: نه می‌دانی و نه هدایت شدی و نه رستگار گردیدی. سپس دری را كه به آتش باز می‌شود برای او باز می‌كنند و آب جوشان حمیم را برای او آماده می‌سازند 🔸️ و این كلام خداوند عز و جل است كه می‌فرماید: «وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُكَذِّبِینَ الضَّالینَ* فَنُزُل مِّنْ حَمِیمٍ» یعنی در قبر و«وتَصْلیَةُ جَحِیمٍ» یعنی در آخرت.«۳ __🔥🔥🔥____________________________________________ ۱- واقعه آیات ۸۸- ۹۶ ۲- امالی، ج ۱، ص ۳۲۷ ۳- امالی صدوق، ص ۲۳۹، ح ۱۲. 🌾🌺🌾🌺🌾
🌺⚘⚘🌺 ⚘توحید و یکتاپرستی لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۲۲﴾ لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ ﴿۲۳) [اگر در آنها (=زمين و آسمان) جز خدا خدايانی (ديگر) وجود داشت، قطعا (زمين و آسمان) تباه می‏شد پس منزه است ‏خدا پروردگار عرش، از آن چه وصف می‏كنند * در آن چه (خدا) انجام می‏دهد چون و چرا راه ندارد و(لی) آنان (=انسان­ها) سئوال خواهند شد *] (۱) ⚘⚘⚘ ۲) هشام بن حكم در حدیث زندیقی كه نزد امام جعفر صادق علیه السلام آمد، روایت می كند كه حضرت به او فرمودند: سخن تو كه مدعی هستی خدا دو تا است،‌ از دو حالت خارج نیست؛ یا دو تا خدای قوی و قدیم هستند و یا ضعیف می باشند و یا یكی قوی و دیگری ضعیف می باشد. اگر هر دوی آنان قوی هستند،؟ چرا یكی از آنها دیگری را كنار نمی زند ؟و خود تدبیر امر را به تنهایی در دست نمی گیرد؟ و اگر بپنداری كه یكی از آنها قوی است و دیگری ضعیف،‌ ناتوانی خدای دومی ثابت می شود كه خدا همان طور كه ما می گوییم یكی است. اگر بگویی كه خدا دو تا است؛ یا باید از هر نظر با هم همسان باشند و یا از هر جنبه ای با هم متفاوت باشند؛ در هر صورت، هنگامی كه می بینیم انسان ها با نظم و ترتیب آفریده شده اند و آسمان در حركت است و تدبیر امر یكی است، و شب و روز و خورشید و ماه هر یك كارشان را به درستی انجام می دهند، این درستی امور و تدابیر و یكپارچگی آنها بر این دلالت می كنند كه مدبر امور یكی است. 🌾🌾🌾 و همچنین ادعای دو خدایی، مستلزم این است كه بین آنها شكافی باشد تا دو تا باشند و در این صورت شكاف بین آنها خود خدای سومی می گردد كه از قدیم با آنها بوده و این امر مقتضی سه خدایی است و در عقیده سه خدایی نیز همان موضوع شكافی را كه در دوخدایی بود، وجود دارد و بین آنها نیز شكافی است كه از آن پنج خدا می سازد. به همین ترتیب عدد به سمت بی نهایت می رود و زیادتر می شود. هشام می گوید: یكی از سئوال های زندیق این بود كه دلیل بر وجود خدا چیست؟ امام صادق علیه السلام پاسخ دادند: وجود افعال انجام شده (پیدایش) دلالت بر این می كند كه سازنده ای آنها را به وجود آورده است.‌ آیا نمی بینی كه هرگاه به ساختمانی بزرگ می نگری، به این فكر می كنی كه آن، سازنده ای دارد،‌ هرچند كه سازنده آن را نمی بینی و مشاهده نمی كنی؟ او گفت: او (سازنده) كیست؟ ایشان فرمودند: چیزی بر خلاف اشیاء دیگر، سعی كن از گفته ام معنایی درك كنی. او شئ است به معنای حقیقی شیء بودن، با این تفاوت كه او نه جسم است و نه صورت است و نه حس و لمس می شود. با حواس پنج گانه نیز درك نمی گردد. وهم او را درك نمی كند و روزگار نیز از او نمی كاهد و زمان­ها نیز تغییری در او ایجاد نمی نماید«۲». 💐💐💐 ۳) هشام بن حكم روایت می كند كه به امام صادق علیه السلام گفتم: دلیل این كه خدا یكی است،‌ چیست؟ ایشان جواب دادند: پیوستگی تدابیر و كمال آفرینش، همان طور كه خود خدا نیز بدان اشاره می كند: «لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا«۳»» ___________________________________________ (۱) انبیا -آیات ۲۲- ۲۳ ۲- كافی، ج ۱، ص ۶۳ ح ۵. ۳- توحید ص ۲۵۰ ح ۲ . 🌸🌿🌸🌿🌸
💐🍀💐🍀 قال علی عليه السلام اِعلَمْ أنَّ الدنيا دارُ بَلِيَّةٍ لم يَفرُغْ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ علَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ . امام على عليه السلام فرمودند: بدان كه دنيا سراى آزمايش و گرفتارى است، كه آدمى هرگز در آن ساعتى آسوده و بي كار نشود، مگر اين كه آن بيكارى در روز قيامت مايه افسوس او گردد. نهج البلاغة: الكتاب59. 🌾🌼🌾🌼🌾
💐🌾💐🌾 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام إذا فَرَغتَ مِن صَلاتِكَ فقُل ; اللّهُمّ ··· أسألُكَ أن تَعصِمَني مِن مَعاصيكَ ، و لا تَكِلْني إلى نَفسي طَرفَةَ عَينٍ أبَدا ما أحيَيتَني، لا أقَلَّ مِن ذلكَ و لا أكثَرَ ، إنّ النَّفسَ لَأمّارَةٌ بالسُّوءِ إلاّ ما رَحِمتَ يا أرحَمَ الرّاحمينَ .; امام صادق عليه السلام فرمودند: پس از آنكه نمازت را تمام كردى بگو ; بار خدايا!··· از تو مى خواهم كه مرا از نا فرمانيت حفظ كنى و تا زنده ام، هرگز كمتر و بيشتر از چشم برهم زدنى، مرا به خودم وا مگذارى؛ زيرا كه نفْس همواره به بدى فرمان مى دهد مگر اينكه تو رحم كنى، اى مهربانترين مهربانان!; الكافي : 3 / 345 / 26. ⚘🍀⚘🍀
🌾🌺🌾🌺 ⚘میزان اعمال درقرآن وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَی بِنَا حَاسِبِينَ ﴿۴۷﴾ * و ترازوهای عدل را در روز رستاخيز می‏ نهيم. پس هيچ كس (در) چيزی ستم نمی‏ بيند و اگر (عمل) هموزن دانه خردلی باشد آن را می‏ آوريم و كافی است كه ما حسابرس باشيم (۱) ⚘⚘ 💛-سعید بن مسیب، از امام سجاد علیه السلام در حدیثی كه مردم را در آن پند می دهد، روایت كرده است كه آن حضرت در آن حدیث گفتند: سپس قول خداوند در قران متوجه گناهكاران می شود و می فرماید: «وَلَئِن مَّسَّتْهُمْ نَفْحَةٌ مِّنْ عَذَابِ رَبِّكَ لَیَقُولُنَّ یَا وَیْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِینَ» ای مردم! اگر بگویید كه منظور خداوند از این آیه مشركان بوده است، چگونه این آیه شریفه را توجیه می كنید: «َنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَكَفَی بِنَا حَاسِبِینَ». «بدانید ای بندگان خدا كه برای مشركان ترازویی نصب نمی گردد، و دیوانی (امان نامه) برای ایشان پخش نمی شود، بلكه آنها گروه گروه به جهنم برده می شوند و نصب ترازو و پخش نامه اعمال مخصوص مسلمانان است. پس ای بندگان خدا، تقوای او را پیشه كنید.»«۲» 🌺🌺 💛-امام جعفر صادق علیه السلام در مورد آیه «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا» فرمود: منظور از موازین قسط ، انبیا و اوصیا می باشند ( مراد مشابهت اعمال است)«۳». 🌸🌸 💛- از امیرالمؤمنین علیه السلام در گفتگوی آن حضرت با یك زندیق روایت شده كه آن حضرت در جواب سئوالات زندیق فرمودند: و اما آیه «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا» همان ترازوی عدل است‌ كه انسان ها در روز قیامت بر اساس آن حسابرسی می شوند و خداوند با آن، حق انسان ها را از یكدیگر می­ گیرد و پاداش كارهایشان را می دهد و انتقام ستمدید­گان را از ظالمان می­ گیرد. و معنی آیه «فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ» «۴» [هر كس میزان­های (عمل) او گران باشد] آنان و آیه «وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ» «۵» [و هر كس میزان­های (عمل) او سبك باشد] كمی و فراوانی حساب و كتاب می باشد‌ و مردم در آن روز جایگاه ها و طبقه هایی دارند: برخی از آنها حساب و كتابی آسان دارند و شادمان به سوی اهلشان بازمی گردند و برخی بدون حساب وارد بهشت می شوند، چرا كه آنها به چیزی از امور دنیا، آلوده و آغشته نشده اند و حساب در آن جا برای كسی است كه در دنیا به آنها آلوده شده باشد. حسابرسی برخی به ظرافت گودی هسته خرما و لایه نازك رویی آن است و سپس به سمت عذاب جهنم سوزان می روند و برخی از آنان، امامان كفر و رهبران گمراهی هستند. خداوند برای ایشان ارزشی قائل نمی شود‌ و به آنان اهمیتی نمی دهد؛ چرا كه آنها به امر و نهی او توجهی نكرده بودند. بنابراین آنان برای همیشه در جهنم می مانند و آتش، صورت­هایشان را می سوزاند و در میان آتش، ناراحت (و عبوس) می باشند«۶». 💐💐 💛- فردی از امام جعفر صادق علیه السلام پرسید: آیا اعمال ما وزن می شود،‌ ایشان جواب دادند: نه، اعمال ما جسم نیست و منظور از وزن، ویژگی اعمال انسان هاست. بی گمان، كسی نیاز دارد كه اشیاء را وزن كند كه عدد آن را نداند و نسبت به سنگینی و سبكی آن ناآگاه باشد،‌ حال آن كه هیچ چیز از خداوند تبارك و تعالی پنهان نیست. او پرسید پس معنای ترازو (میزان) چیست؟ ایشان پاسخ دادند: «عدالت». گفت: پس معنای آن در عبارت «فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ» «۷» [و هر كس میزان­های (عمل) او سنگین باشد] چیست؟ آن حضرت گفتند: هر كسی كه عمل او برتر باشد«۸». ____________________________________________ (۱) انبیا آیه ۴۷ ۲- كافی، ج ۸ ص ۷۲ ح ۲۹ ۳- كافی، ج ۱ ص ۳۴۷ ح ۳۶. ۴- اعراف/ ۸. ۵- اعراف/ ۹. ۶- احتجاج، ص ۲۴۴. ۷- اعراف/ ۸. ۸- احتجاج، ص ۳۵۱. 🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🌼🌾🌼🌾 🔸️مرگ و بقا كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ هر كسی چشنده مرگ است و ما شما را [چنانكه سزاوار است‌] به خیر و شر [كه تهیدستی و ثروت، سلامت و بیماری، امنیت و بلاست‌] آزمایش می‌كنیم، و به سوی ما بازگردانده می‌شوید. (۳۵) ۱- 💚- علی بن ابراهیم در تفسیرش فرموده: روزی امیرالمؤمنین علیه السلام جنازه ای را تشییع می كرد و دید كه مردی می خندد. ایشان با دیدن این صحنه گفتند: (ما چنان رفتار می كنیم كه) گویی مرگ در دنیا برای كسانی جز ما نوشته شده و تقدیر الهی بر افرادی غیر از ما واجب گشته است و گویا كسانی را كه تشییع می كنیم، مسافرانی هستند كه بعد از مدتی نزد ما باز می گردند. ما جسدهایشان را در قبر می­گذاریم و میراث آنان را می خوریم و گویی كه بعد از آنان جاویدان خواهیم بود. هر امر پند دهنده ای را فراموش كردیم و تمامی آفات را از خود بروز می دهیم. 🔸️-ای مردم! خوشا به حال كسی كه عیبش او را از عیوب دیگران بازداشته است و بدون هیچ نقصی از خود تواضع به خرج می دهد و با اهل فقه و رحمت، نشست و برخاست می كند و با ناتوانان و مسكینان می آمیزد و از مالی كه بدون گناه و نافرمانی آن را جمع كرده است، می بخشد. 🔸️-_ ای مردم! خوشا به حال كسی كه نفسش خوار گشته و درآمدش پاكیزه است و درونش پاك و اخلاقش نیكو می باشد و اضافی مالش را می بخشد و از زیاده روی در سخن خویش، جلوگیری می كند و شرش را از مردم دور نموده است و سنت، همه وجودش را فرا گرفته و به بدعت بی توجهی كرده است. 🔸️- ای مردم!‌ خوشا به حال كسی كه به خانه نشسته (خود را مكلف به خانواده اش نموده است) و از اندك روزی اش می خورد و بر گناهش می گرید و از نفسش در سختی است و مردم از دست او در آسایش اند«۲». ______________________________________________ ۱- آیه ۳۵ انبیا ۲- تفسیر قمی، ج ۲ ص ۴۵. ⚘🌼⚘🌼⚘
امام خمینی وبچه ها.pdf
7.75M
🔆قصه های امام خمینی وبچه ها 🔆 🔹در این فایل دوازده قصه کوتاه، مصور، شیرین وخواندنی از سیره رفتاری امام خمینی در رفتار با کودکان ونوجوانان آمده است🔹 🔸پدر ومادر های عزیز ابتدا خودتان داستان ها را بخوانید که خیلی برای امروز همه مان قابل درس است . سپس برای کودکانتان تعریف نمایید🔸 🌈معلم خلاق 🌈 👇👇👇 @moallem_khallagh 🌈حتما برای دوستان خودبفرستید🙏 ┄┄┅🍃🌸♥🌸🍃┅┅┄
قصه واره هایی از زندگانی امام خمینی .pdf
3.58M
🌞ده قصه واره از زندگانی امام خمینی ویژه نوجوانان🌞 🌳دراین فایل پی دی اف که خدمتتان تقدیم می گردد ، ۱۰ داستان خواندنی وزیبا از زندگانی رهبر مهربان امام خمینی ویژه نوجوانان قرار دارد.🌳 ⚡️برگرفته از کتاب به سوی دریا ، نوشته مهری ماهوتی ⚡️ 🌈معلم خلاق 🌈 👇👇👇 @moallem_khallagh 🌈حتما برای دوستان خودبفرستید🙏 ┄┄┅🍃🌸♥🌸🍃┅┅┄
شوخی ها وبازی های کودکان وامام .pdf
1.33M
✅ دانلود و بازی ها وشوخی های کودکان وامام خمینی ✔️در این اثر 12 خاطره کوتاه از شوخی ها وبازی های امام خمینی با نوه هایشان به شکل تصویری ،جذاب وخواندنی مناسب مقطع ابتدایی آمده است. ✍️نویسنده: محمد عامری 🌱نشر: رسول اکرم 🌈معلم خلاق 🌈 👇👇👇 @moallem_khallagh 🌈حتما برای دوستان خودبفرستید🙏 ┄┄┅🍃🌸♥🌸🍃┅┅┄
4_574941592306059061.pdf
1.03M
◾️وصیتنامه الهی -سیاسی.pdf👆 🌹همه باید وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند ♦️امام خامنه ای : وصیتنامه امام، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. 🖤رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) تسلیت باد.
تحول از نگاه رهبری چیست؟ 1-عدم اکتفابه داشته های خود/میل به شتاب واجتناب از تحجر/ومشهورات غلط 2-تحول صحیح پشتوانه فکری می خواهد/اندیشه شکل یافته درباره عدالت چیست؟تابه سمت آن حرکت کنیم/پایه های ایمانی ضعیف ثبات قدم نمی مانند 3-تحول رابا استحاله فکری اشتباه نگیریم/تجدد را به نام تحول وارد ابران کردند که هویت دینی وملی وتاریخی رااز دست داد/روشنفکران غربزده رضاخانی به این استحاله دامن زدند./ 4-بی صبری برای تحول نباید باشد /حرکت تدریجی دست هدایت گر مورد اطمینان وقابل اعتماد می خواهد. 5-تحول رابا کارهای سطحی نباید اشتباه گرفت. تحول کار هوسی نیست/ 6-تحول در چه زمینه هایی: اقتصاد از نفت نباشد بودجه را ناظربه موضوع وعملکردی وعملیاتی باشد -در آموزشی /آموزش های عمقی وکاربردی وفایده محور مطرح شود/برخی درس ها هیچ فایده ای ندارد/ -مسائل اجتماعی/حل اعتیاد/خانواده/ -نترسیدن از دشمن ودشمنی ها/مخالف مخالفت می کند/ملاحظه دشمن خارجی نباید کرد/ -نیروهای جوان وارد صحنه شوند /استفاده از فکر واقدام وجسارت جوان
🍀⚘🍀⚘ الإمامُ عليٌّ عليه السلام إنّ للّه ِِ عِبادا كَسَرَت قُلوبَهُم خَشيَتُهُ فَأسكَتَتهُم عنِ المَنطِقِ ، و إنّهُم لَفُصَحاءُ عُقَلاءُ ، يَستَبِقُونَ إلَى اللّه ِ بالأعمالِ الزَّكيَّةِ، لا يَستَكثِرُونَ لَهُ الكثيرَ ، و لا يَرضَونَ لَهُم مِن أنفُسِهم بالقَليلِ . امام على عليه السلام فرمودند: خدا را بندگانى است كه ترس و خشيتِ از او دلهايشان را شكسته و زبانشان را از گفتار فرو بسته است، در حالى كه مردمانى سخنور و خردمندند. با كارهاى پاك به سوى خداوند پيشى مى گيرند، عملِ بسيار را در پيشگاه خدا، زياد نمى شمارند و به عملِ اندكِ خود، رضايت نمى دهند. تحف العقول : 394. ⚘🌼⚘🌼⚘
🌴🌾🌾🌴 الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ لاِبنِه الصّادِقِ عليه السلام ـ يا بُنَيَّ ، اِعرِفْ مَنازِلَ الشّيعَةِ عَلى قَدرِ رِوايَتِهِم و مَعرِفَتِهِم ؛ فإنَّ المَعرِفَةَ هِيَ الدِّرايَةُ لِلرِّوايَةِ ، و بِالدِّراياتِ لِلرِّواياتِ يَعلو المُؤمِنُ إلى أقصى دَرَجاتِ الإيمانِ ، إنّي نَظَرتُ في كِتابٍ لِعَلِيٍّ عليه السلام فَوَجَدتُ فِي الكِتابِ . أنَّ قيمَةَ كُلِّ امرِئٍ و قَدرَهُ مَعرِفَتُهُ . ⚘⚘ امام باقر عليه السلام ـ خطاب به فرزند خود حضرت صادق عليه السلام ـ فرمود فرزندم! منزلتِ شيعيان را از اندازه روايت و معرفتشان بشناس؛ زيرا معرفت همان فهم روايت است و با فهم روايات است كه مؤمن به عاليترين درجات ايمان مى رسد. من در كتاب على عليه السلام نگريستم؛ در آن جا اين جمله را يافتم; همانا قدر و قيمت هر انسان، به معرفت اوست. معاني الأخبار : 1/2. 🌾🌿🌾🌿
تربیت دینی جلسه اول - 1388/04/24   از نظر شما تربیت یعنی چه؟ من کلمه تربیت را از نظر مفهوم دین نفی میکنم. البته اصطلاحات ارزشمندی است و گاهی هم در معانی خوبی استفاده میشود. این کلمه در قرآن کریم به این معنی بکار نرفته است. ما تعبیری نداریم که پیامبران ما، مربی هستند. برخی از شقوق تربیت را در مفاهیم دینی داریم: آنجایی که از کلمه ی رب و ربوبیت الهی استفاده میشود. چون کلمه ی رب که تربیت هم از آن گرفته شده، یک نوع جبر و سلطه ای در آن وجود دارد که بین انسانها در متون اصلی ما این کلمه استفاده نشده است. از کلمه هدایت استفاده شده است. از کلمه ی رشد استفاده شده است. حتی از کلمه تزکیه و تعلیم استفاده شده است. این ها همه کلمات خوب و قشنگی هستند اما کم کم رایج شده است. کلمه تربیت اگر بخواهیم به لغتش مراجعه کنیم، کلمه ای است که زیاد برای این مفهومی که ما بکار می بریم مناسب نیست. مثلاً کلمه تربیت درباره ی گل و گیاه درست است. چون بی اختیار و بی اراده هستند و آنها را تربیت میکنیم. تربیت درباره کودک شیرخوار درست است. چون هنوز اراده و آگاهی و استقلال ندارد. شما با او تعاملی ندارید و حالت یکطرفه است. تربیت درمورد خداوند متعال هم درست است. او اداره کننده ی عالم است. مقدرات عالم را او تعیین می فرماید. ولی درباره ی انسان و روابط انسانی تاثیر گذاری هایی که نامش تربیت قرار گرفته، یک غلط مصطلح است. در عین حال ما می پذیریم. حالا چرا این را مطرح کردیم؟ برای اینکه رشد دادن یک انسان یا کمک کردن به رشد یک انسان، باید همراه نوعی آزادی باشد، همراه نوعی توجه، نوعی توجه او و متربی باشد که من هم از این غلط رایج استفاده میکنم. اینجا دیگر نمی شود کلمه تربیت را استفاده کرد. هدایت کردن که معنای سوق دادن بیشتر دارد، نشان دادن، معنا دارد و حتی در هدایت آنجایی که انسان می خواهد دست کسی را بگیرد و به مقصد برساند چون این دستگیری بدون جبر است، باز کلمه تربیت را بطور دقیق نمی شود استفاده کرد. به این دلیل من این نکته را درباره تربیت عرض کردم. حالا ما می توانیم به همان معنایی که خودمان از تربیت منظورمان هست و بر اساس روایت دینی برداشت می کنیم به آن بپردازیم. تربیت در قاموس دین، نوعی هدایت، نوعی کمک به رشد افراد و حتی رشد دادن افراد شاید کلمه دقیقی نباشد زیرا من چه کاره هستم که شخصی را رشد بدهم؟ در قرآن داریم: هرکس را که دوست داری نمی توانی هدایت بکنی. کمک به رشد انسانهاست. خودشان باید بخواهند. این خود، خیلی نقش دارد. من هر وقت کلمه تربیت را می شنوم، پشتم می لرزد و میگویم این خود، دارد حذف میشود. در علوم تربیتی می بینیم که این خود فرد حذف میشود. در آموزش و پرورش در کلمه پرورش خود، دارد حذف میشود. کلمه پرورش اندام کلمه درستی است. چون اندام در اختیار شماست. شما این قدر دستور می دهی که رفت و برگشت بازو را انجام میدهی تا پرورش بخشی از بدن شما محقق بشود. درباره انسانها نمی توان این جوری گفت. لذا کلمه تربیت را می خواهیم استفاده بکنیم و ترجمه خوب هم برای آن بکار ببریم. از همین اول باید مواظب آسیب آن باشیم. آسیب آن این است که نقش فرد در آن حذف میشود و حتی کسی که می خواهد تربیت بشود، دانش آموز یا کودک ما یا افرادی که در اطراف ما هستند ممکن است برای خودشان هم اشکال پیش بیاید که بگویند: شما ما را خوب تربیت نکردید. فکر می کنند خُم رنگرزی است ما باید با اراده برویم و آنها را تربیت کنیم. تربیت با توجه به اراده، آزادی، آگاهی و استقلال فرد، کمک به رشد اوست. این را می توانیم برای معنای تربیت در نظر بگیریم. به اجمالی که در ابتدا عرض کردم. از این به بعد هر موقع خواستیم از این کلمه استفاده بکنیم با تحفظ از آن استفاده می کنیم. بخاطر اینکه غلط رایج، غلط نیست. اگر ما الان می خواستیم اصطلاح چینی بکنیم، از این کلمه استفاده نمی کردیم. چرا اسم پیامبر اسلام هادی و بشیر و نذیر نام گرفت؟ معلم هستند. تزکیه کننده هستند. کلمه تربیت هم عربی است و خداوند می توانست بگوید: تو مربی هستی ولی استفاده نکرده است. البته ما سر لفظ دعوا نداریم. از تربیت یک جورهایی معنای هدایت فهمیده بشود کفایت می کند و ما استفاده می کنیم. ولی وقتی تربیت در علوم تربیتی می رود گاهی اوقات آزادی و استقلال و این شان انسانی در برنامه های تربیتی ملاحظه نمی شود. چرا بعضی مواقع تربیت را نمی پذیریم؟ اگر کسی تربیت را نپذیرفت، شاید روش مان در تربیت درست نبوده است. ما اول باید روش ها را متهم کنیم. اهداف تربیتی را باید متهم کنیم. شاید اول باید مربی را متهم کنیم که با انگیزه های قشنگ جلو نیامده است. این بخاطر طرفداری از آدمهایی که تربیت را نمی پذیرند نیست، این بخاطر طرفداری کردن از فطرت است. فطرت انسان ربایش دارد. اگر آن حرف را نگرفت، شاید بجا نبوده است. شاید قشنگ گفته نشده و یا از راهش وارد نشده است. اگر ما برای رشد بخواهیم دیگری را
تربیت کنیم، اول خودمان را متهم می کنیم و بعد طرف را. در مرحله بعدی طرف مقابل باید مسئولیت تربیت یعنی رشد خودش را بپذیرد. آن جا به خود آگاهی برسد و ببینیم مشکلش چیست که حقیقت را نمی پذیرد. اینکه حقیقت است، قلب تو هم نورانی است، باید می پذیرفت باید ببینیم مشکل کجاست. دین از نگاه شما یعنی چه؟ من نسبت به تلقی که عموم به دین دارند، یک کمی مسئله دارم. فکر می کنم تعبیر دقیقی از دین وجود ندارد. این تعابیر زیبا میتواند تلقی نادرستی از دین در دیگران ایجاد بکند. وقتی ما دین را به قانون، چارچوب، اصول و راهی که برای ما مشخص شده و البته راه درستی هم هست تعبیر میکنیم، این ها چه تلقی ناصوابی را ممکن است از دین در ذهن ها ایجاد بکند؟ من با این کار دارم. اگر ما تلقی مان را اصلاح بکنیم بد نیست. شما همین الان که این تعابیر را مطرح نمودید که شاید مقدمه ای از تعریف دین بود، فکر می کنید چه کسانی با این تعابیر مشکل پیدا میکنند. تعابیر چارچوب، راه مشخص هر چند درست و به سوی سعادت، اصول و قوانین. چه کسانی با این ها مشکل پیدا می کنند؟ کسانی که دوست دارند آزادی بیشتری را تجربه کنند. یک خصلت روانی قانون گریزی در خودشان می بینند در حالیکه از نظر نظری با قانون مشکلی ندارند، با ضرورت قانون مشکل ندارند و اینکه انسان مجبور است قانونمند زندگی بکند با این ها مشکلی ندارند ولی بالاخره آن روزی که تعطیل است و انسان هر کاری را دوست دارد انجام می دهد، فرق میکند با آن روزی که مجبور است سرکار برود. اینکه فردا تعطیل است، کم کم تبدیل به مصرع دوم یک شعاری که کودکان هم از آن خوششان می آید می شود، این یک ریشه روانی دارد و من با آن کار دارم. من می خواهم به این حس با احترام نگاه کنم. ببینیم چرا این جوری میشود؟ همان حس قانون گریزی که نه تنها در انسانهای بد هست بلکه در آدمهای معمولی هست. می خواهیم گاهی اوقات از قانون استراحت کنیم. می خواهم ببینم می توانیم با آن حس کنار بیاییم. آیا آن حس بدی است؟ در انسان یک نیازی به شکفتن و شکوفایی وجود دارد. این شکوفایی یعنی بیرون آمدن خواسته های من، تحقق اراده های من. ما فی الضمیرم را کشف کنم و تجلی بدهم. این احساس، احساس بسیار گران سنگی در انسان است و انسان در برخورد با ضوابطی که در بیرون قرار دارد، چه روابط اجتماعی چه روابط بیرون، همیشه برخورد اولش با این ضوابط با این احساس توام میشود که اگر این ضوابط نگذارند که من شکفته بشوم چه؟ اینجاست که من نیاز به احساس آزادی، احساس نیاز به تجربه ی یک محیط فراخی که من بتوانم آزادانه در آن تجلی بکنم و من خودم را پیدا بکنم که شادی متفاوت با من های دیگر باشد، احترام می گذارم. من باید قبل از اینکه به دین بعنوان چارچوبی که انسان را به نظم در می آورد نگاه بکنم و این جوری تعریف بکنم، این را یک جور دیگر تعریف بکنم. درست است دین به یک ضوابطی می رسد، منتهی قبل از اینکه این ضوابط را ببینم، علاقمند هستم که بگویم دین آمده انسان را کمک بکند تا انسان به خود شکوفایی برسد. اینجا طعم آزادی در دین بیشتر چشیده میشود. البته این خود شکوفایی با تخریب شکوفایی متفاوت است. ضابطه هایی هم پیدا می کند و این بحث بعدی است. من فعلاً می خواهم خودم را کشف کنم. خودم را در محیط آزادی بشناسم. چاه عمیق بزنم. ببینیم این معادنی که در وجود ما هستند چیست؟ آنگونه که هستم باشم. در اینجا هنوز نوبت چارچوب و ضابطه نرسیده و من درست صحبت می کنم. اگر فرمود: دین مطابق فطرت است و فطرت در لابلای درون روح انسان پنهان است، دین برنامه ای برای کشف خود میشود و بی دینی یعنی بیگانگی با خود. قبل از اینکه من بیایم دین را بعنوان یک ضابطه و محدود کننده نشان بدهم، می گویم: دین یک آزاد کننده انرژی های انسان است. دین راهی است که تو به نیروهای خودت پی ببری. دین، هرکسی را هم یک جور شکوفا می کند و تو را به خلاقیت می رساند. از این جهت شباهتی به خالق خودت پیدا می کنی. هنری که در خلقت تو بخرج برد، تو هم دوست داری این هنر را در رشد خودت یا در تربیت خودت خلاقیت را بکار ببندی. پس اگر بخواهیم دین را تعریف بکنیم. این تعریف بیشتر با فطرت بشر سازگار است. مبنایی تر هم هست. دلنشین تر هم هست. دین برنامه ای است برای خود شکوفایی انسان، دین راهنمایی است البته راهنما بهتر از برنامه است لطیف تر است. در برنامه جبر زیاد است. این دین مظلوم این قدر غیر اجبارانه با انسان برخورد می کند حتی در واجباتش لطفی وجود دارد که باید جداگانه به آن پرداخت. معنی حرف من این نیست که دین هیچ ضابطه و برنامه ای ندارد. دین راهنمایی است برای انسان که در اوج آزادی به شکوفایی برسد و اگر برنامه ای هم برای آزادی می دهد، برای این است که آزادی شما صدمه نخورد. در جمع اجباری من نمی گویم: خوب باشید، من می گویم: خودتان باشید و از اینجا شروع می کنم. چرا شما از موعظه گر دین انتظار دارید به شما یک برنامه بدهد و بگوید