eitaa logo
مدارس امین
22.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
7.3هزار فایل
✅ کانال آموزشی و محتوایی مدارس امین ✅ کانال اطلاع رسانی مدارس امین https://eitaa.com/amouzeshamin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌿🌾🌿🌾 ⚘دفع مکر و حیله بَد از مومنان در قرآن: 🌺🌺🌺 .💛.......وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰٓئِكَ هُوَ يَبُورُ ( ۱) ....... و كسانی كه حیله‌های زشت به كار می‌گیرند، برای آنان عذابی سخت خواهد بود، و بی‌تردید حیله آنان نابود می‌شود. 💚۱-مکر و حیله علیه جامعه اسلامی دارای مصادیق فراوانی است. ازجمله: مکرو حیله برای از بین بردن عقیده پاک واخلاق دینی ، گسترش فساد، وحرمت شکنی درمقدّسات دینی وگسترش فسادو عادات بد درمتن نظام آموزشی ودرفضای مجازی، مکر در ایجادبازار سیاه و اختلال در نظام اقتصادی، مکر در فرار ازمسئولیت ها ، مکر درنفوذ به نفع دشمن و ......... 💚۲- نمونه مکروحیله بَد درقرآن: مکربنی امیه است، که درقرآن طبق روایت حضرت صادق ع( ۲) بعنوان شجره ملعونه تفسیر شده، از زمان عمربن خطّاب قدرت گرفتند وبا مکر وحیله حکومت دینی رابه سرقت بردند و تبدیل سلطنت خود کامه نمودند. بنی امیه ابا عبدالله ع و یارانش را، مظلومانه به شهادت رساندند و ابدان مطهّر شهداء اهلبیت را پایمال نموده ودر بیانان رها کردند، تا طعمه حیوات وحشی وپرندگان شوند ، واثری از آنان باقی نماند. امّا به قدرت الهی ایمان و توجّه نداشتند که فرموده :والذین یمکرون السیئات لهم عذاب شدید و مکر اولئک هو یَبُور. طبق آیه شریفه هم عذاب شدید در دنیات وآخرت دارند وهم آثار مکرشان نابود می گردد ولذا 🔸️ا- ابدان مطهّره با وجود تسلط خط نفاق،با عزت بخاک سپرده شدند و مورد تعظیم قرار گرفتند 🔸️۲- با گذشت زمان زیاتگاه بِنا شد ودر سال ،هزاران نفر عاشق دلسوخته ازسراسر عالم به زیارت و عرض حاجت به کربلا مشرف می شوند 🔸️۳- فضای بیابان کربلا تبدیل به شهر با عزّت شد. 💐💐💐 🔸️۴- هرساله ،درایّام شهادت آنحضرت، اقامه عزاداری ، چنان پر شور برگزار می گردد ، کاَنّهُ دیروز به شهادت رسیده ، فدا کاری خالصانه حضرت ،برای احیای دین وشکستن خط نفاق اموی بود که ثمره طیّب داد و ماندگار شد 🔸️۵- حال ،عزّت کاذِب ودروغین بنی ُاُمیه ، معاویه ویزید ،بنی مروان کجا رفت؟ مکر اوالئک هو یَبُور. خدای عالم حتّی -اثر مکرشان را نابود کرد. ودچار عذاب ابدی شدند واین سنت الهی در صحنه روزگار است ،و تداوم دارد، کجاست نعرهای مستانه صدام ؟ و اَمثالَشان؟ 🔥♨️🔥♨️ 💚۳- سنت الهی درقرآن است که از مومنان واقعی دفاع کند ، که در سوره حج آیه ۳۸ به آن اشاره شده 💛-۞ إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوٓا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ مسلماً خدا از مؤمنان دفاع می‌كند، قطعاً خدا هیچ خیانت كار ناسپاسی را دوست ندارد. ودرسوره آل عمران آیه ۵۴ وعده فرموده که: جزای مکر وحیله بد را به آنان برگرداند 💛-وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ. و [كافران از بنی‌اسرائیل درباره عیسی و آیینش‌] نیرنگ زدند، و خدا هم كیفر نیرنگشان را داد؛ و خدا بهترین كیفر دهنده نیرنگ‌زنندگان است. (۱) آیه ۶۰ فاطر (۲) در تفسیر عیاشی ج۲ ص۳۲۰ ح۹۳ 💐⚘💐⚘
⚘🍀⚘🍀⚘ قال علی عليه السلام : الإكثارُ يُزِلُّ الحَكيمَ و يُمِلُّ الحَليمَ ، فلا تُكثِرْ فَتُضجِرَ و تُفَرِّطْ فَتُهَنَ : امام على عليه السلام فرمودند: پرگويى، حكيم را مى لغزاند و بردبار را به ستوه مى آورد. پس، بسيار مگوى كه دلگير كنى و كمتر از اندازه هم مگوى، كه خوار و بى حرمت شوى. غرر الحكم : 2009. 🌸🌿🌸🌿🌸
🌺💐💐🌺 قال علی عليه السلام : 🔸️ ثلاثٌ مَن حافَظَ علَيها سَعِدَ ; 💛-إذا ظَهَرَتْ عليكَ نِعمَةٌ فاحمَدِ اللّه َ ، 💛-و إذا أبطَأ عنكَ الرِّزقُ فاستَغفِرِ اللّه َ ، 💛-و إذا أصابَتكَ شِدَّةٌ فَأكثِر مِن قَولِ ; لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه ِ .; 🔸️امام على عليه السلام .فرمودند: سه چيز است كه هر كس رعايت كند سعادتمند می شود ; 💛-هرگاه نعمتى به تو رسيد خدا را سپاس گوى 💛- هرگاه روزيت دير رسيد از خدا آمرزش بخواه، 💛 و هرگاه سختى به تو رسيد ذكر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه » را زياد بگو .; بحار الأنوار : 78/45/51 . 🌾🍀🌾🍀🌾
💐⚘⚘💐 ⚘قال عليٌّ عليه السلام الكلامُ في وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ في وَثاقِهِ ، فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ و وَرِقَكَ ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً و جَلَبَت نِقمَةً . 💐💐💐 امام على عليه السلام فرمود ند: تا سخن را به زبان نياورده اى، سخن در بند توست. همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى. پس همان گونه كه زر و سيم خود را در گنجينه مى نهى، زبانت را نيز در گنجخانه دهان نگه دار؛ كه بسا سخنى نعمتى را از كف برده و خشم و كيفرى [الهى] را آورده است.; نهج البلاغة : الحكمة 381. 🌴🍀🌴🍀🌴
🍀💐🍀💐🍀 💠(( عن النّبی صلی الله علیه و آله: بِالْإِخْلَاصِ تَتَفَاضَلُ مَرَاتِبُ الْمُؤْمِنِین ))[۱] به وسیلة اخلاص، برتری درجات اهل ایمان تحقق پیدا می‌کند. 🔶شرح حدیث🌴🌴🌴 این روایت نورانی تبیین و توضیح همة آیاتی است که مؤمنین را به اخلاص دعوت می‌کند. از این روایت معلوم می‌شود اخلاص درجاتی دارد که به تناسب درجات اخلاص مراتب اهل ایمان متفاوت می‌شود. یک درجه ؛ درجه ترس از دوزخ است، شوق بهشت است، تا برسد به آنجا که هیچ چیزی جز خدا در نظر نداشته باشد که درجه خیلی بالایی است. برخی تصور می‌کنند که به آسانی می‌توانند بگویند که من این کار را فقط برای خدا انجام دادم. . درقرآن آیاتی که از قول شیطان نقل می‌کند: «فَبِعِزَّتِک لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَإِلاَّ عِبادَک مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ»[۲]- همه را اغوا می‌کنم مگر آنهایی که به مرتبه بالای اخلاص رسیده اند - معلوم می‌شود که از دام شیطان رها شدن هم درجاتی دارد که درجه بالای آن عصمت است که مخصوص معصومین علیهم السلام است. در مراتب پایین تر هر چه اخلاص کمتر بشود انسان بیشتر در معرض گرفتار شدن در دام شیطان است . (۱)تنبیه الخواطر(مجموعه ورام)،ج۲،ص۱۱۹. [۲]ص/سوره۳۸، آیه۸۲ و ۸۳. 💐⚘💐⚘💐
💛⚘⚘💛 قال عليٌّ عليه السلام 🔸️-- رَوِّضوا أنفُسَكُم على الأخْلاقِ الحَسَنَةِ ؛ 💛--فإنّ العَبدَ المُسلِمَ يَبلُغُ بحُسْنِ خُلقِهِ دَرجَةَ الصّائمِ القائمِ . امام على عليه السلام فرمودند 🔸️-- نفْسهاى خود را بر اخلاق نيكو تمرين دهيد ؛ 💛-- زيرا كه بنده مسلمان، با حُسنِ خُلقِ خود به درجه روزه گيرِ شب زنده دار مى رسد . الخصال : 621/10 . 🌾💐🌾💐🌾
🌺⚘⚘🌺 قال علی عليه السلام 💚-- قِوامُ الدنيا بأربَعةٍ ; 🔸️--بعالِمٍ مُستَعمِلٍ لِعِلمِهِ ، 🔸️--و بغَنِيٍّ باذِلٍ لِمَعروفِهِ ، 🔸️--و بجاهِلٍ لا يَتكَبَّرُ أن يَتَعلَّمَ ، 🔸️--و بفَقيرٍ لا يَبيعُ آخِرَتَهُ بدنيا غيرِهِ ، 💛--و إذا عَطَّلَ العالِمُ عِلمَهُ ، 💛--و أمسَكَ الغَنيُّ مَعروفَهُ ، 💛--و تَكَبَّرَ الجاهِلُ أن يَتَعلَّمَ ، 💛--و باعَ الفَقيرُ آخِرَتَهُ بدنيا غَيرِهِ ، ❣--فَعَلَيهِمُ الثُّبورُ .; 🌴🌴🌴 امام على عليه السلام فرمودند: 💚- قوام دنيا به وجود چهار كس است; 🔸️- به عالِمى كه علم خود را به كار بندد، 🔸️-به توانگرى كه بخشش كند، به نادانى كه تكبّر مانع علم آموختن او نشود 🔸️-و به تهيدستى كه آخرتش را براى دنياى ديگرى نفروشد. 💛-هرگاه عالِم علمش را به كار نبندد 💛-و توانگر از بخشش خوددارى كند 💛- و جاهل از آموختن تكبّر ورزد 💛- و تهيدست آخرت خود را براى دنياى ديگرى بفروشد، ❣- پس هلاكت بر آنان باد.; تحف العقول : 222. 🌾💐🌾💐🌾
💛⚘⚘💛 🔸️سکرات موت ،مقرّبین ومکذّبین در قرآن: 💚-«فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُقَرَّبِينَ(۸۸)فَرَوحٌ ورَيْحَانٌ وجَنَّةُ نَعِيمٍ(۸۹)وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ اليَمِينِ(۹۰) فَسَلامٌ لكَ مِنْ أَصْحَابِ اليَمِينِ(۹۱)وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُكَذِّبِينَ الضَّالينَ(۹۲)فَنُزُل مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳)وتَصْليَةُ جَحِيمٍ (۹۴) إِنَّ هَذَا لهُو حَقُّ اليَقِينِ(۹۵)فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ العَظِيمِ(۹۶)» ۱- [و اما اگر (او) از مقربان باشد * (در) آسايش و راحت و بهشت پر نعمت (خواهد بود) * و اما اگر از ياران راست باشد * از ياران راست بر تو سلام باد * و اما اگر از دروغگویان گمراه است * پس با آبی جوشان پذيرايی خواهد شد * و(سرانجامش ) درافتادن به جهنم است * اين است همان حقيقت راست (و) يقين * پس به نام پروردگار بزرگ خود تسبيح گوی] 💛--۱) امام باقر علیه السلام، از پدرش، از جدش علیه السلام نقل كرده است كه: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام‌ گفت: تو آن كسی هستی كه خداوند در ابتدای آفرینش انسان‌ها در آن موقعی كه به صورت سایه و شبح بودند، با تو بر آنها حجت و دلیل آورد و به آنها گفت: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بلی هستی. گفت: ‌آیا محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرستاده من نیست؟ گفتند: بلی، هست. و گفت: آیا امیرالمؤمنین علی علیه السلام جانشین من نیست؟ اما همه مردم از روی تكبر و نافرمانی از ولایت تو سرباز زدند به جز افراد كمی كه از كم هم كمترند. و آنها همان اصحاب یمین هستند«۲». 🌾🌾🌾 💛--۲) امام موسی بن جعفر، از پدرش امام صادق علیه السلام نقل كرده است كه فرمود: وقتی مؤمن می‌میرد، هفتاد هزار فرشته تا قبرش او را همراهی می‌كنند. وقتی داخل قبرش قرار داده می‌شود، منكر و نكیر به نزد او می‌آیند و او را می‌نشانند و به او می‌گویند: پروردگار تو كیست؟ دین تو چیست؟ و پیامبر تو چه كسی است؟ او در پاسخ می‌گوید: خداوند پروردگار من است و محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر من است و اسلام دین من. و آنها در یك چشم به هم زدن، قبر او را برایش فراخ می‌سازند و از بهشت برای او غذا می‌آورند و راحتی و خوشی را به او می‌دهند و این كلام خداوند عز و جل است كه می‌فرماید: «فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ* فَرَوحٌ ورَیْحَانٌ وجَنَّةُ نَعِیمٍ» یعنی در قبرش نصیبش می‌شود «وجَنَّةُ نَعِیمٍ» یعنی در آخرت. 💐⚘💐 🔸️سپس حضرت علیه السلام فرمود: وقتی كافر می‌میرد، هفتاد هزار مأمور آتش او را تا قبرش مشایعت می‌كنند. و او با صدایی بلند به گونه‌ای كه همه به جز ثقلین [جن و انس] آن را می‌شنوند، به حاملان خود می‌گوید: اگر دوباره به دنیا برگردم از مؤمنان خواهم بود. ومی‌گوید: مرا به دنیا باز گردانید تا كارهای نیكی را كه ترك كرده‌ام انجام دهم. مأمور آتش به او جواب می‌دهد: نه این گونه نیست، این فقط جمله‌ای است كه گوینده‌اش آن را می‌گوید و فرشته‌ای آنها را صدا می‌زند و می‌گوید: اگر باز گردد، كارهایی را كه نباید انجام دهد، انجام خواهد داد. وقتی داخل قبرش قرار داده می‌شود و مردم او را ترك می‌كنند؛ منكر و نكیر در ترسناك‌ترین صورت به نزد او می‌آیند و او را سر پا نگه می‌دارند و به او می‌گویند: پروردگار تو كیست و دین تو چیست و پیامبر تو چه كسی است؟ زبانش دچار لكنت می‌شود و از جواب دادن باز می‌ماند. سپس ضربه‌ای به او می‌زنند كه حاكی از عذاب خدا است. ضربه‌ای كه همه از آن وحشت می‌كنند. سپس به او می‌گویند: پروردگار تو كیست و دین تو چیست و پیامبر تو چه كسی است؟ او در جواب می‌گوید: نمی‌دانم. آن گاه به او می‌گویند: نه می‌دانی و نه هدایت شدی و نه رستگار گردیدی. سپس دری را كه به آتش باز می‌شود برای او باز می‌كنند و آب جوشان حمیم را برای او آماده می‌سازند 🔸️ و این كلام خداوند عز و جل است كه می‌فرماید: «وأَمَّا إِن كَانَ مِنَ المُكَذِّبِینَ الضَّالینَ* فَنُزُل مِّنْ حَمِیمٍ» یعنی در قبر و«وتَصْلیَةُ جَحِیمٍ» یعنی در آخرت.«۳ __🔥🔥🔥____________________________________________ ۱- واقعه آیات ۸۸- ۹۶ ۲- امالی، ج ۱، ص ۳۲۷ ۳- امالی صدوق، ص ۲۳۹، ح ۱۲. 🌾🌺🌾🌺🌾
🌺⚘⚘🌺 ⚘توحید و یکتاپرستی لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۲۲﴾ لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ ﴿۲۳) [اگر در آنها (=زمين و آسمان) جز خدا خدايانی (ديگر) وجود داشت، قطعا (زمين و آسمان) تباه می‏شد پس منزه است ‏خدا پروردگار عرش، از آن چه وصف می‏كنند * در آن چه (خدا) انجام می‏دهد چون و چرا راه ندارد و(لی) آنان (=انسان­ها) سئوال خواهند شد *] (۱) ⚘⚘⚘ ۲) هشام بن حكم در حدیث زندیقی كه نزد امام جعفر صادق علیه السلام آمد، روایت می كند كه حضرت به او فرمودند: سخن تو كه مدعی هستی خدا دو تا است،‌ از دو حالت خارج نیست؛ یا دو تا خدای قوی و قدیم هستند و یا ضعیف می باشند و یا یكی قوی و دیگری ضعیف می باشد. اگر هر دوی آنان قوی هستند،؟ چرا یكی از آنها دیگری را كنار نمی زند ؟و خود تدبیر امر را به تنهایی در دست نمی گیرد؟ و اگر بپنداری كه یكی از آنها قوی است و دیگری ضعیف،‌ ناتوانی خدای دومی ثابت می شود كه خدا همان طور كه ما می گوییم یكی است. اگر بگویی كه خدا دو تا است؛ یا باید از هر نظر با هم همسان باشند و یا از هر جنبه ای با هم متفاوت باشند؛ در هر صورت، هنگامی كه می بینیم انسان ها با نظم و ترتیب آفریده شده اند و آسمان در حركت است و تدبیر امر یكی است، و شب و روز و خورشید و ماه هر یك كارشان را به درستی انجام می دهند، این درستی امور و تدابیر و یكپارچگی آنها بر این دلالت می كنند كه مدبر امور یكی است. 🌾🌾🌾 و همچنین ادعای دو خدایی، مستلزم این است كه بین آنها شكافی باشد تا دو تا باشند و در این صورت شكاف بین آنها خود خدای سومی می گردد كه از قدیم با آنها بوده و این امر مقتضی سه خدایی است و در عقیده سه خدایی نیز همان موضوع شكافی را كه در دوخدایی بود، وجود دارد و بین آنها نیز شكافی است كه از آن پنج خدا می سازد. به همین ترتیب عدد به سمت بی نهایت می رود و زیادتر می شود. هشام می گوید: یكی از سئوال های زندیق این بود كه دلیل بر وجود خدا چیست؟ امام صادق علیه السلام پاسخ دادند: وجود افعال انجام شده (پیدایش) دلالت بر این می كند كه سازنده ای آنها را به وجود آورده است.‌ آیا نمی بینی كه هرگاه به ساختمانی بزرگ می نگری، به این فكر می كنی كه آن، سازنده ای دارد،‌ هرچند كه سازنده آن را نمی بینی و مشاهده نمی كنی؟ او گفت: او (سازنده) كیست؟ ایشان فرمودند: چیزی بر خلاف اشیاء دیگر، سعی كن از گفته ام معنایی درك كنی. او شئ است به معنای حقیقی شیء بودن، با این تفاوت كه او نه جسم است و نه صورت است و نه حس و لمس می شود. با حواس پنج گانه نیز درك نمی گردد. وهم او را درك نمی كند و روزگار نیز از او نمی كاهد و زمان­ها نیز تغییری در او ایجاد نمی نماید«۲». 💐💐💐 ۳) هشام بن حكم روایت می كند كه به امام صادق علیه السلام گفتم: دلیل این كه خدا یكی است،‌ چیست؟ ایشان جواب دادند: پیوستگی تدابیر و كمال آفرینش، همان طور كه خود خدا نیز بدان اشاره می كند: «لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا«۳»» ___________________________________________ (۱) انبیا -آیات ۲۲- ۲۳ ۲- كافی، ج ۱، ص ۶۳ ح ۵. ۳- توحید ص ۲۵۰ ح ۲ . 🌸🌿🌸🌿🌸
💐🍀💐🍀 قال علی عليه السلام اِعلَمْ أنَّ الدنيا دارُ بَلِيَّةٍ لم يَفرُغْ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ علَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ . امام على عليه السلام فرمودند: بدان كه دنيا سراى آزمايش و گرفتارى است، كه آدمى هرگز در آن ساعتى آسوده و بي كار نشود، مگر اين كه آن بيكارى در روز قيامت مايه افسوس او گردد. نهج البلاغة: الكتاب59. 🌾🌼🌾🌼🌾
💐🌾💐🌾 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام إذا فَرَغتَ مِن صَلاتِكَ فقُل ; اللّهُمّ ··· أسألُكَ أن تَعصِمَني مِن مَعاصيكَ ، و لا تَكِلْني إلى نَفسي طَرفَةَ عَينٍ أبَدا ما أحيَيتَني، لا أقَلَّ مِن ذلكَ و لا أكثَرَ ، إنّ النَّفسَ لَأمّارَةٌ بالسُّوءِ إلاّ ما رَحِمتَ يا أرحَمَ الرّاحمينَ .; امام صادق عليه السلام فرمودند: پس از آنكه نمازت را تمام كردى بگو ; بار خدايا!··· از تو مى خواهم كه مرا از نا فرمانيت حفظ كنى و تا زنده ام، هرگز كمتر و بيشتر از چشم برهم زدنى، مرا به خودم وا مگذارى؛ زيرا كه نفْس همواره به بدى فرمان مى دهد مگر اينكه تو رحم كنى، اى مهربانترين مهربانان!; الكافي : 3 / 345 / 26. ⚘🍀⚘🍀
🌾🌺🌾🌺 ⚘میزان اعمال درقرآن وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَی بِنَا حَاسِبِينَ ﴿۴۷﴾ * و ترازوهای عدل را در روز رستاخيز می‏ نهيم. پس هيچ كس (در) چيزی ستم نمی‏ بيند و اگر (عمل) هموزن دانه خردلی باشد آن را می‏ آوريم و كافی است كه ما حسابرس باشيم (۱) ⚘⚘ 💛-سعید بن مسیب، از امام سجاد علیه السلام در حدیثی كه مردم را در آن پند می دهد، روایت كرده است كه آن حضرت در آن حدیث گفتند: سپس قول خداوند در قران متوجه گناهكاران می شود و می فرماید: «وَلَئِن مَّسَّتْهُمْ نَفْحَةٌ مِّنْ عَذَابِ رَبِّكَ لَیَقُولُنَّ یَا وَیْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِینَ» ای مردم! اگر بگویید كه منظور خداوند از این آیه مشركان بوده است، چگونه این آیه شریفه را توجیه می كنید: «َنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَكَفَی بِنَا حَاسِبِینَ». «بدانید ای بندگان خدا كه برای مشركان ترازویی نصب نمی گردد، و دیوانی (امان نامه) برای ایشان پخش نمی شود، بلكه آنها گروه گروه به جهنم برده می شوند و نصب ترازو و پخش نامه اعمال مخصوص مسلمانان است. پس ای بندگان خدا، تقوای او را پیشه كنید.»«۲» 🌺🌺 💛-امام جعفر صادق علیه السلام در مورد آیه «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا» فرمود: منظور از موازین قسط ، انبیا و اوصیا می باشند ( مراد مشابهت اعمال است)«۳». 🌸🌸 💛- از امیرالمؤمنین علیه السلام در گفتگوی آن حضرت با یك زندیق روایت شده كه آن حضرت در جواب سئوالات زندیق فرمودند: و اما آیه «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا» همان ترازوی عدل است‌ كه انسان ها در روز قیامت بر اساس آن حسابرسی می شوند و خداوند با آن، حق انسان ها را از یكدیگر می­ گیرد و پاداش كارهایشان را می دهد و انتقام ستمدید­گان را از ظالمان می­ گیرد. و معنی آیه «فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ» «۴» [هر كس میزان­های (عمل) او گران باشد] آنان و آیه «وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ» «۵» [و هر كس میزان­های (عمل) او سبك باشد] كمی و فراوانی حساب و كتاب می باشد‌ و مردم در آن روز جایگاه ها و طبقه هایی دارند: برخی از آنها حساب و كتابی آسان دارند و شادمان به سوی اهلشان بازمی گردند و برخی بدون حساب وارد بهشت می شوند، چرا كه آنها به چیزی از امور دنیا، آلوده و آغشته نشده اند و حساب در آن جا برای كسی است كه در دنیا به آنها آلوده شده باشد. حسابرسی برخی به ظرافت گودی هسته خرما و لایه نازك رویی آن است و سپس به سمت عذاب جهنم سوزان می روند و برخی از آنان، امامان كفر و رهبران گمراهی هستند. خداوند برای ایشان ارزشی قائل نمی شود‌ و به آنان اهمیتی نمی دهد؛ چرا كه آنها به امر و نهی او توجهی نكرده بودند. بنابراین آنان برای همیشه در جهنم می مانند و آتش، صورت­هایشان را می سوزاند و در میان آتش، ناراحت (و عبوس) می باشند«۶». 💐💐 💛- فردی از امام جعفر صادق علیه السلام پرسید: آیا اعمال ما وزن می شود،‌ ایشان جواب دادند: نه، اعمال ما جسم نیست و منظور از وزن، ویژگی اعمال انسان هاست. بی گمان، كسی نیاز دارد كه اشیاء را وزن كند كه عدد آن را نداند و نسبت به سنگینی و سبكی آن ناآگاه باشد،‌ حال آن كه هیچ چیز از خداوند تبارك و تعالی پنهان نیست. او پرسید پس معنای ترازو (میزان) چیست؟ ایشان پاسخ دادند: «عدالت». گفت: پس معنای آن در عبارت «فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ» «۷» [و هر كس میزان­های (عمل) او سنگین باشد] چیست؟ آن حضرت گفتند: هر كسی كه عمل او برتر باشد«۸». ____________________________________________ (۱) انبیا آیه ۴۷ ۲- كافی، ج ۸ ص ۷۲ ح ۲۹ ۳- كافی، ج ۱ ص ۳۴۷ ح ۳۶. ۴- اعراف/ ۸. ۵- اعراف/ ۹. ۶- احتجاج، ص ۲۴۴. ۷- اعراف/ ۸. ۸- احتجاج، ص ۳۵۱. 🌸🌿🌸🌿🌸