6️⃣3️⃣
⭕️#منبر_کوتاه
💠آموزگار ایثار
توی خط مقدم جبهه، شهید فهمیده به همراه دوستش، محمدرضا شمس داخل یک سنگر بودن. محمدرضا زخمی شد و محمدحسین با سختی زیادی اون رو به پشت خط رساند و به جای قبلی خود برگشت.
آقامحمدحسین وقتی دید تانکهای عراقی که به طرف رزمندگان حمله کردن و درصدد محاصره و قتلعام اونها بودن، تاب نیاورد و تعدادی نارنجک به کمرش بست و دوتاه هم توی دستش گرفت و به طرف تانکها حرکت کرد. توی همین لحظه، تیری به پاش خورد و اون رو مجروح کرد، ولی نتوانست توی اراده محکم و استوارِ محمدحسین خللی وارد کنه.
به همین خاطر، بدون هیچ شک و تردیدی تصمیم خود رو عملی کرد و از لابهلای تیرهایی که از هرطرف به سمتش میاومد، خودش رو به تانکی که اول از همه بود، رسوند و با استفاده از نارنجک، موفق شد اون رو منفجر کنه و خودش هم تکه تکه و شهید شد.
بعد از انفجار تانک اولی، بقیه تانکها و مهاجمین عراقی خیال کردن حمله بزرگی بهشو شده و به همین دلیل، روحیه خودشون رو باختن و با سرعت هرچه تمامتر تانکهاشون رو رها کردن و با ترس زیادی پا به فرار گذاشتن. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته شد و پس از مدتی، نیروهای کمکی رسیدن و اون قسمت رو از وجود متجاوزین پاکسازی کردن.
شهید محمدحسین فهمیده بهعنوان دانشآموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خودش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن، خودش رو به خرمشهرِ قهرمان رسوند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خودش رو توی دفتر شهیدان همیشه زنده تاریخ، ثبت کرد.
❇️هدیه به روح مطهر این شهید و همه شهدا و امام شهیدانمون، صلوات
🕋 شاخصه: کرامت نفس
📎 #شهید_محمدحسین_فهمیده
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #دکلمه
📎 #8آبان
📎 #کرامت_نفس
🌐لینک صفحه مطالب نویسنده:
https://btid.org/fa/user/26545
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
6️⃣4️⃣
♨️قرار داد الجزایر پایان تسخیر لانه جاسوسی.♨️
🔵بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در 13 آبان 1359 دانشجویانی که خود را پیرو خط امام مینامیدند، سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بیش از 50 دیپلمات و کارمند سفارت را به گروگان گرفتند.
📌دلایل دانشجویان برای این اقدام، دعوت آمریکا از شاه به بهانهی معالجات پزشکی و نیز کینه و نفرت تاریخی ایرانیان نسبت به آمریکا بود که البته ریشه در کودتای 28 مرداد داشت.
♦️این اتفاق باعث گردید تا روابط ایران و آمریکا به بحرانیترین وضعیت خود برسد.
✅حضرت امام (ره) چهار ماه بعد از این ماجرا، حلوفصل موضوع دیپلماتها را به مجلس واگذار کردند.
🌿بنابراین در سال 1360 نمایندگان دولت ایران به رهبری بهزاد نبوی، قراردادی با نمایندگان دولت آمریکا در الجزایر امضا کردند.
🔥در این قرارداد، دو کشور ملزم به تعهداتی شدند. از جمله اینکه ایران با اعلام شرایطی، متعهد به آزادی گروگانها گردید و در مقابل، آمریکا نیز تعهداتی را پذیرفت. بعد از امضای بیانیه، ایران به تمام مفاد بیانیه عمل کرد و همانطور که تعهد داده بود، به فاصلهی کوتاهی از امضای بیانیه، تمامی گروگانها را آزاد کرد؛ اما آمریکا بعد از رسیدن به اهداف خود، به بهانههای مختلف، از بسیاری از تعهدات خود سر باز زد و با این اقدام، ماهیت استعماری خود را بیش از پیش نشان داد.
🔔این بیانیه شامل اصولی بود که دربرگیرندهی تعهدات دولتین ایران و آمریکا در مقابل یکدیگر است. تعهدات آمریکا در مقابل ایران عبار ت بود از:
1️⃣تعهد حتیالمقدور ایالات متحده به بازگرداندن وضعیت داراییهای ایران به دورهی قبل از 14 نوامبر 79 (23 آبان 58) که تاریخ صدور دستور انسداد سرمایههای ایران از طرف رئیسجمهور وقت آمریکا بود.
2️⃣ لغو کلیهی تحریمهای تجاری علیه ایران
3️⃣ استرداد داراییهای ایران در آمریکا
4️⃣ استرداد داراییهای شاه ایران
5️⃣ تعهد به عدم مداخله در امور داخلی ایران
6️⃣ پس گرفتن کلیهی دعاوی مطروحهی آمریکا در دادگاههای بینالمللی علیه ایران[1].
⛔️در مقابل، ایران نیز متعهد گردید که بعد از امضای بیانیه، تمامی گروگانها را آزاد کند. اما گذشت زمان نشان داد که آمریکاییها چندان به مفاد بیانیه پایبند نبوده و به بهانههای مختلف، از اجرای بسیاری از اصول آن سر باز زدند.
✅گروهی از کارشناسان علت این نتایج را ضعف کادر مذاکرهکنندهی ایرانی و خوشخیالی آنان به مذاکره میدانند و معتقدند که «بهزاد نبوی تجربه و توانایی برای این مذاکرات را نداشت. او حتی کوشش نکرد از تعدادی که از نظر حقوقی کموبیش میتوانستند او را یاری کنند کمک بگیرند و در گروه او یک حقوقدان قابل قبول نیز وجود نداشت[2]
🎯جالب است بدانید اکثر کسانی که سفارت ایران را تسخیر کردند و همچنین مذاکره کنندگان با آمریکا اکنون جزو اصلاح طلبان هستند که درقضیه هسته ای با آمریکا مذاکره کردند و مانند قبل نتیجه ای حاصل نشد و آنها از گذشته تجربه نگرفته اند
پینوشت:
[1]. قربانی، مصطفی (1375)، «پیامدهای تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا»، مجلهی حوزه (حضور)، شمارهی 17.
[2]. ویژهنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، در گفتوگوی ایران با محمود کاشانی، «بهزاد نبوی با فریب مجلس .توافقنامهی الجزایر را مصوب کرد»، ص 80.
📎 #شبهه
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #جهادـایثار
📎 #13_آبان
📎 #لانه_جاسوسی
6️⃣7️⃣
شیطان که از آتش است چگونه در جهنم می سوزد؟
اول: یخ از آب درست شده است و آب جوش هم از آب است اما همین که آب جوش به یخ برخورد کند آن را نابود میکند با اینکه هر دو از یک جنس و مادهاند ولی دلیل نمیشود که بر هم اثر نداشته باشند.
دوم: شخصی از بهلول همین سوال را پرسید که شیطان از آتش است و جهنم او را نمیسازند. بهلول هم کلوخی برداشت و زد تو سر او و سرش شکست طرف گفت چرا اینکار را کردی؟! بهلول گفت خودت گفتی شیطان از آتش است و آتش او را نمی سوزاند تو هم از خاکی منم با خاک زدم تو سرت ببینی اثر دارد یا ندارد؟! اگر آتش بر شیطان اثر نداشته باشد چون از آتش است پس خاک هم باید بر تو اثر نکند چون از خاکی.
بنابراین شیطان آتش نیست بلکه از آتش آفریده شده است مثل انسان که خاک نیست بلکه از خاک آفریده شده است پس آتش و خاک در آنها اثر دارد.
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #شیطان_آتش
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
6️⃣5️⃣
73ـ آدم پدرماست و همه ما ازآدم وحوا هستیم پس باهم همه برادروخواهریم و محرم هستیم بحث محرم و نامحرم معنا ندارد؟
اول : اگر پدر بزرگ شما چهار فرزند داشته باشد دو تا دختر و دو تا پسر این چهار فرزند با هم برادر و خواهر و محرم هستند ولی فرزندان آنها با اینکه پدر بزرگشان یکی است محرم نیستند چون پسر عمو و دختر عمو و یا پسر دایی و دختر دایی یا برعکس میشوند و نامحرم هستند. وقتی نوههای پدر بزرگ شما که با یک فاصله به پدربزرگ میرسند با هم نامحرم هستند چطور خیال دارید نوههای حضرت آدم با هزار نسل فاصله با هم محرم باشند؟!
دوم: بحث محرم و نامحرم یک قانون خدایی است و خداوند تعیین کرده چه کسانی محرم باشند چه کسانی نامحرم باشند.
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Azarpeykan2769
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #محرم_نامحرم_فرزندان_آدم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
6️⃣8️⃣
💠داستان های انگیزشی مناسب جهت اجراء توسط مربی💠
🔺تفکر خارج از چارچوب (تفکر خلاقانه)
🔹صدها سال پیش در یک شهر ایتالیایی کوچک، بازرگانی مبلغ زیادی به یک نزولخوار بدهکار بود. نزولخوار پیرمرد زشترویی بود که ازقضا خیال دختر بازرگان را در سرمیپروراند. سرانجام تصمیم گرفت پیشنهادی به بازرگان بدهد تا حسابشان به کل صاف شود.
🔸پیشنهاد پیرمرد ازدواج با دختر او بود. نیازی به گفتن نیست که پیشنهادش با نگاه نفرتآمیز بازرگان مواجه شد. نزولخوار پیر پیشنهاد داد دو سنگریزه را داخل کیسه بیاندازد، یکی سفید و دیگری سیاه، دختر بیاید و یک سنگریزه را از داخل کیسه بیرون بیاورد. اگر سیاه از آب درآمد بدهی آنها با شرط ازدواج صاف میشود. اگر سفید از آب درآمد، بدهی آنها بدون شرط ازدواج صاف میشود.
آنها روی مسیری پوشیده از سنگریزه در باغ بازرگان ایستاده بودند. پیرمرد خم شد و دو سنگریزه برداشت. دراینبِین دختر دید که پیرمرد دو سنگریزهی سیاه را داخل کیسه انداخت. پیرمرد که گمان نمیکرد دختر بویی برده از او خواست به سمت کیسه بیاید و یکی از آنها را از کیسه بیرون بیاورد.
🔹دختر سه انتخاب پیشروی خود داشت:
نپذیرد که سنگریزهای از داخل کیسه بردارد.
هر دو سنگریزه را بیرون بیاورد و حقهبازی پیرمرد را فاش کند.
یک سنگریزه را از کیسه بیرون بیاورد و با دانستن این که سیاه است خودش را فدای بدهی پدرش کند.
او سنگریزهای را از داخل کیسه بیرون آورد و قبل از اینکه چشم بقیه به آن بیفتد، طوری وانمود کرد که «تصادفاً» از دستش به روی زمین پوشیده از سنگریزه افتاده و رو کرد به نزولخوار و گفت:
وای چقدر من بیدستوپام! مهم نیست. سنگریزهای که داخل کیسه جامانده نشان میدهد سنگریزهی افتاده کدام بوده؟
🔸روشن است که سنگریزه جامانده هم سیاه است و نزولخوار ازآنجاکه نمیخواست حقهاش برملا شود چارهای نداشت جزاینکه وانمود کند سنگریزهای که به زمین افتاده سفید است و بدهی بازرگان را بدون شرط ازدواج با دخترش صاف کند.
✅نتیجه گیری توسط مربی:
همیشه میتوانید با تفکر خلاقانه بر موقعیتهای دشوار غلبه کنید. تسلیم گزینههایی که فقط دیگران پیش روی شما میگذارند نشوید.»
🕋 شاخصه:کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی خود.
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #کرامت_نفس_و_شناخت_جایگاه_انسانی_خود
📎 #داستانهای_انگیزشی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
7️⃣1️⃣
⭕️#منبر_کوتاه
💠نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
حضرت عبدالعظیم حسنی، در چهارم ربیع الثانی سال 173هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبداللّه بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی (علیهالسلام) بود که نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت میرسد.
ایشان از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین (علیهمالسلام) و نیز از چهرههای بسیار محبوب و مورد اعتماد، نزد اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) به شمار میرفت. دوران وی، گرچه عصر حاکمیت عباسیان و ایجاد خفقان و سختگیری نسبت به شیعیان بوده است، ولی مدافعان دین و حافظان مکتب که روایات امامان را ثبت و نقل میکردند، نقش عمدهای در پاسداری و صیانت از فرهنگ والای اهلبیت (علیهالسلام) داشتند و این بزرگوار نیز یکی از سنگربانان عقیده تابناک تشیع محسوب میشود که درحفظ و انتشار سخنان ائمه اطهار، سخت کوشا بود و ستایشهای فراوان ائمه (علیهمالسلام) از او، نشاندهنده شخصیت والای علمی و معنوی ایشان میباشد.
در مورد مقام و منزلت ایشان گفتهاند که وقتی که حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) خدمت امام هادی (علیهالسلام) مشرف شد و عقاید و اعتقادات خود را به ایشان عرضه کرد، امام فرمود: «یَا أَبَا الْقَاسِمِ أَنْتَ وَلِيُّنَا حَقّاً؛ ای اباالقاسم، تو از دوستان حقیقی ما هستی».[1]
یکی از ویژگیهای مهم در زندگی حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) این بود که توفیق یافت محضر پرفیض سه حجّت الهی را - که عبارتند: از امام رضا، جواد و امام هادی (علیهمالسلام) - درک نماید، از تعالیم آن بزرگواران بهرهمند گردد و سخنان و روایات آنان را به نسلهای بعد منتقل نماید.
✅بیان نکته توسط مربی محترم امین:
همیشه و چند وقت یکبار عقایدمان را مرور کنیم و اگر خدایی نکرده در آنها نقص و خللی وارد شده است انها را به بزرگان دین عرضه کنیم و اصلاحشان کنیم.
حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام) با اینکه از اصحاب مورد اعتماد و مورد تأیید سه امام عصر خودشان بودن، با این حال در زمان هر امام باز عقاید خودشان را به امام زمانشان عرضه میکردند و عیبیابی میکردند و اگر اشکالی به وجود آمده بود اصلاح میکردند. ما نیز باید چنین رفتاری را نسبت به خودمان و عقایدمان داشته باشیم.
——————
پینوشت:
[1]. أمالی(شیخ صدوق)، ص ۳۳۹.
🕋 شاخصه: محبت و عشق به اهلبیت
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #دکلمه
📎 #8آبان
📎 #ولادت_حضرت_عبدالعظیم_حسنی
📎 #محبت_و_عشق_به_اهلبیت
🌐لینک صفحه مطالب نویسنده:
https://btid.org/fa/user/26545
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
♨️عملیات انتحاری یا استشهادی؟♨️
💢تاریخچه
✅استفاده از شیوه «انتحار» در تاریخ بشر دارای ریشه طولانی است.
🔥به گونه ای که برخی از محققین از عملیاتهای انتحاری در قرن یازدهم میلادی در ایران اشاره می کنند. آنها به «فدائیان» حسن صباح اشاره می کنند که در حین عملیات، با خود حشیش حمل می کردند و در صورتی که در آستانه مرگ قرار می گرفتند، دست به خودکشی می زدند.
🌺فدائیان که رهبر آنان «بزرگ امیر» بود با تغلیظ شیره تریاک، آنرا در محفظه عایق مانندی در درون یکی از دندانهای خود جاسازی می کردند، هنگامی که در حین عملیات در دام نیرو های سلاطین گرفتار می شدند و امیدی به نجات نداشتند، مواد درون دندان خود را بلعیده و پس از دو ساعت می مردند.
♦️کامیکازه که در فرهنگ سیاسی دنیا در زمینه عملیتهای انتحاری شهره است، نام یک انتحاری خلبان ژاپنی بود که در خلال جنگ جهانی دوم با هواپیمای نظامی خود را به قلب ناوهای نظامی آمریکا می کوبید.
💯پس از وی کامیکازه که در زبان ژاپنی معادل «تندباد خدایان است و نشانی از تقدسی دارد که افراد برای مقابله با برتری هوایی آمریکا خود را فدا می کردند، به یک استراتژی مهم ژاپنی ها علیه آمریکا تبدیل شد.
🌿همانگونه که امروزه فلسطینی ها از لقب شهید برای انتحارکنندگان استفاده می کنند، در ژاپن کامیکازه و کامیکازه کردن در نزد ژاپنی ها بسیار با ارزش تلقی می شد به گونه ای هنوز کامیکازه برای ژاپنی ها مورد تقدیر و تحسین است.
📌در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق، محمد حسین فهمیده کودک 13 ساله ایرانی با کمربندی حامل نارنجک خود را به زیر تانک عراقی ها انداخته و آنرا منهدم نمود. فهمیده به یک الگو برای ایرانی ها تبدیل شد و رهبر انقلاب با تایید عمل شهادت طلبانه فهمیده وی را رهبر انقلاب نامید.
🔦عملیات استشهادی با عملیات انتحاری اگرچه در ظاهر با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ اما از سه جهت با هم اختلاف دارند
1️⃣ انگیزه و نیت. در عملیات استشهادی، نیت و انگیزه مجاهد، دفاع از ایمان، مقدسات و سرزمین اسلامی است، در حالی که در عملیات انتحاری، چنین قصدی نیست.
2️⃣ هدف: مجاهد در عملیات استشهادی از جهت شخصی، دستیابی به مقام شهادت است و از جهت اجتماعی، ضربهزدن به دشمن و تقویت روحیه مسلمانان است، در حالی که عملیات انتحاری، ترساندن مردم است .
3️⃣عملیات استشهادی در جنگ با دشمن استفاده می شود و تنها نظامیان مورد هدف هستند درحالیکه عملیات انتحاری اینگونه نیست و زنان و کودکان و افراد غیر نظامی مورد سو قصد قرار می گیرند
🍀تفاوت ترور با عملیات استشهادی هم در این است که ترور، یک فعالیت مجرمانه و خشونتآمیز بوده و برای ایجاد رعب و وحشت و با هدف سیاسی انجام می گیرد، در حالیکه عملیات استشهادی، دفاعی و در مقابل تجاوز و برای استیفای حقوق از دسترفته است و راه دیگری نیز برای دریافت حق وجود ندارد.
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #روز_دانش_آموز
کدوم بهتره؟
امروز میخوایم بدونیم کدام دانش آموز بهتره؟!
بچهها به نظر شما چه دانش آموزی بهتره؟! حاضرید با هم برخی ویژگیهای دانش آموزان را مرور کنیم ببینیم کدوم دانش آموز بهتره؟! بعد خودتون قضاوت کنید کدوم بهتره؟!
اول؛ یه دانش آموز داریم جسور و تلاشگره تا یه چیزی معلم ازش میخواد سریع میره و دنبالش و پیداش میکنه و جواب رو بدست مییاره. شاید بعضی وقتها هم جوابی که بدست آورده درست نباشه، ولی تلاش خودش رو کرده و از همه مهمتر اگه جوابش اشتباه باشه و تلاشش نتیجه نده ناامید نمیشه باز به تلاشش ادامه میده. بچهها همه شنیدید ادیسون 1000 بار تلاش کرد ولی هر بار شکست خورد تا بار 1001 تونسط موفق بشه و برق رو اختراع کنه. یا علامه طباطبایی بزرگترین مفسر تاریخ معاصر وقتی اومده بود حوزه هیچی یاد نمیگرفت به طوری استادش و خیلیها بهش گفتند ول کن برو تو هیچی یاد نمیگیری ولی علامه طباطبایی ناامید نشد و تلاش کرد و موفق شد به جایی رسید که شد علامه، میدونید به کی میگن علامه؟! به کسی که در چند علم به بالاترین مهارت رسیده باشه و چند علم را در بالاترین درجهاش یاد گرفته باشه.
یه دانش آموزام داریم تنبلی میکنه هر چیزی معلم میگه گوش نمیده و تلاشی هم برای نتیجه گرفتن نمیکنه و شاید یه بار تلاش کنه ولی همین که شکست بخوره و نتیجه نگیره ناامید میشه و ولش میکنه. به نظر شما اگه ادیسون هم بار اول شکست خورد میگفت ولش کن، نمیشه، آیا امروز اسمی از او بود؟! اصلا ادیسون ، ادیسون میشد؟!
دوم؛ یه دانش آموزی جستجوگره دنبال چیزای تازه و جدیده و دنبال راههای مختلف برای رسیدن به هدفش میگرده. مثلا بهش بگن آب این حوض رو توی 3 دقیقه خالی کن و سه تا وسیله بیشتر هم نداری یه سطل یه بیل و یه قلاب و طوری باید آب رو خالی کنی که خودتم خیس نشی! اگه دانش آموز جستجوگری باشه دنبال بهترین راه میگرده و فکر میکنه اگه با بیل بخوام انجام بدم وقت زیادی میبره با سطل بخوام انجام بدم وقت کمتری میبره ولی باز کافی نیست و ممکنه خیس بشم پس چه کار کنم؟! میگه بهترین راه اینه با قلاب بندازم دریچه خروجی و سیفون حوض رو بکشم از همه زودتر خالی میشه و خیسم نمیشم. ولی اگه یه دانش آموز جستجوگر نباشه و فقط دنبال سنبل کاری باشه دنبال راه بهتر نمیره و فوری سطل رو بر میداره و شروع میکنه به خالی کردن و هم خودش رو خسته میکنه هم کار انجام نمیشه.
سوم: یه دانش آموز داریم که تحقیق کننده و سرسخته و هر چیزی رو به راحتی قبول نمیکنه تا خودش تحقیق نکنه و یقین پیدا نکنه. به نظر شما این ویژگی خوبه یا بده؟! که هر چیزی رو به راحتی قبول نکنیم و در پذیرش حرفها و گفتههای دیگران سرسخت باشیم؟!
و یه دانش آموز هم داریم هر حرفی رو بهش بزنی سریع باور میکنه و از آن آدماییه که اگه خودشم یه دروغ بگه و چند نفر دروغش رو باور کنن خودشم کم کم باورش میشه که این دروغ، راسته میشه مثل اون بنده خدایی که به دروغ گفت سر کوچه نذری میدن همه مردم دویدن برای نذری بعد خودشم باور کرد نکنه نذری میدن دنبال مردم دوید که جا نمونه. به نظر شما کدوم بهتره؟ کدوم باشیم؟
مسلما اهل تحقیق باشیم بهتره ولی سرسخت نباشیم وقتی یه کسی یه چیزی گفت فورا قبول نکنیم تحقیق کنیم اگه حقیقت داشت قبول کنیم اگه حقیقت نداشت قبول نکنیم نه اینکه اگه تحقیقم کردیم و فهمیدیم درسته یا اشتباهه چون باب میل ما نیست سرسخت باشیم و قبول نکنیم.
خود خدا هم در قرآن فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا؛ ای مومنین هر وقت یه انسان فاسقی براتون خبر آورد تحقیق کنید»(حجرات/6)
بچهها خودتون بگید کدوم دانش آموز بهتره؟! دانش آموز تلاشگر، جستجوگر و تحقیقگر یا دانش آموز تنبل، سمبل کار و زودباور؟!
خوب چه کار کنیم اینگونه باشیم؟! با تلاش و تحقیق و جستجوگری و ناامید نشدن.
🕋 شاخصه:کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی خود.
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #بابصیرت
📎 #ویژگی_دانش_آموز
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
خواب خوب
طرف میگفت هر کسی به هر جایی رسیده از خواب بوده! گفتم مگه میشه آدم از خواب به جایی برسه؟
گفت آره چرا نشه، نگاه کن اصحاب کهف 309 سال خوابیدن شدن اصحاف کهف، عزیر پیامبر 100 سال خوابید شد عزیر پیامبر که یهودیان از بین اون همه پیامبر که براشون اومده خیلی برای حضرت عزیر احترام قائلاند. یا حضرت یوسف از خواب اون دو زندانی و پادشاه مصر شد عزیز مصر، یا راه دور نریم همین 50 ، 60 سال پیش طرف خوابید داخل مسجد شد حافظ قرآن ملا کاظم ساروقی. خوب چرا ما هم خودمون رو خسته کنیم و تلاش کنیم بخوابیم تا به جایی برسیم.
گفتم بابا شما فقط خوابیدنهاشون رو میبینی، علت کارهاشون رو نمیبینی؟! اصحاب کهف اگه شدن اصحاف کهف به خاطر خوابیدن نبود به خاطر اینکه در برابر ظالم ایستادن و از دین خدا دفاع کردن خدا هم اونها رو عزیز کرد و با خواب اونها رو به مردم شناسوند و مقام داد.
عزیر پیامبر چون میخواست بهتر زنده شدن روز قیامت رو ببینه خدا با خواب 100 ساله به یقین او افزود چون پیامبر خدا بود میخواست به مردم یه نمونه از قیامت رو نشون بده.
حضرت یوسف به خاطر خواب زندانیها و پادشاه مصر عزیز مصر نشد بلکه به خاطر اینکه خودش رو از گناه در برابر ذولیخاه حفظ کرد و دامن خودش رو به گناه آلوده نکرد خدا پاداش این کارش رو تعبیر خواب قرار داد و شد عزیز مصر.
ملا کاظم هم به خاطر خواب نبود که حافظ قرآن شد بلکه چون انسان پاک و درستکاری بود و تمام واجبات خدا را انجام میداد و خمس و زکات مالش رو میداد و از گناه دوری میکرد خدا پاداش این دنیاش رو حافظ قرآن قرار داد و اینگونه او رو عزیز کرد.
درسته شاید این بنده خدا از روی شوخی این حرفا رو میزد ولی این یه حقیقتی است که برخی از ما اینگونه به برخی چیزها نگاه میکنیم. به جای دیدن اصل ماجرا همیشه حاشیه رو میبینیم. پولداری و ثروت طرف رو میبینیم ولی شب نخوابی و تلاشش رو نمیبینیم.
جایگاه و موقیت دیگری رو میبینیم اما تلاش و شبانه روزیش رو نمیبینیم.
دوست و همکلاسی که تا دیروز توی یه میز بودیم و با هم فوتبال بازی میکردیم الان شده استاد دانشگاه و دانشمند و عالم کشور، ما فقط کنار ما نشستن و فوتبال بازی کردنش رو دیدیم، تلاش و کوشش و درس خواندناش رو ندیدیم.
خوب ماهم اگه بخوایم مثل اونا بشیم باید چه کار کنیم و چه رو ببینیم؟!
باید تلاش کنیم و زحمت بکشیم زیرا انسان با تلاش و کوشش است که به نتیجه میرسد نه با خواب و تنبلی، همان طور که خدا هم در قرآن فرموده: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى؛ برای انسان جز تلاش او چیزی نیست و تلاشش به زودی دیده میشه»[نجم/39 و40].
🕋 شاخصه:کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی خود.
📎 #دانش_آموزی
📎 #متوسطه
📎 #بابصیرت
📎 #ویژگی_دانش_آموز
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه