eitaa logo
محمدامین نخعی
13هزار دنبال‌کننده
290 عکس
203 ویدیو
7 فایل
یک طلبۀ معمولی استاد دوره «روایت انسان» علاقه مند به «تربیت تمدنی» راه ارتباطی و تعامل با کانال👇 @Na_Pasokhgoo 📎هماهنگی برای دعوت های حضوری و جلسات @nakhaei_davat
مشاهده در ایتا
دانلود
قدیم وقتی در ایام محرم و عاشورا توی هر شهری که گذرت می افتاد، یک سبک خاص عزاداری و نوحه خوانی وجود داشت که مال همان منطقه و شهر بود. اما امروزه در بیشتر مناطق سبک های خاص سنتی عزاداری منسوخ شده و فقط یک مدل خاص و یک سبک خاص رایج است. شما با کدام سبک عزاداری‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید، سبک‌های بومی و سنتی خودتان یا سبک‌های همه گیر شده؟؟ به نظر شما آیا این یکسان سازی مدل های عزاداری و مداحی کار درستی است⁉️ آیدی پاسخگو ⬅️ @Na_Pasokhgoo https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. یکی از سئوالات سختی که میشه از من پرسید این سئواله که روایت انسان چیه ؟ از اون بدتر اینه که بگن: یک دوره تاریخیه!! یعنی هر آنچه در تولید دنبالش بودیم را به یک کلمه کلیشه ای به نام تاریخ تقلیل بدهند. این تیزر تقریبا پاسخ مناسب برای سئوال سخت «روایت انسان چیه؟» ساخته شده ببینید و ببینانید ...😅 https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
خب... درباره بحث دیروزمون (عزاداری سنتی یا جدید) نظرات خیلی متفاوتی برامون ارسال شده خیلی ها گفته بودند عزاداری های سنتی و قدیمی دارای نقطه ضعف هاییه... بخاطر همینم باید سراغ سبک عزاداری جدید بریم.. داشتن نقطه ضعف کاملا درسته! اما سوالی که باید بهش فکر کرد اینه که اگه یه روش یا یه تکنولوژی دارای نقطه ضعف هایی بود، آیا باید کاملا اون روش رو نابود و محو کرد و سراغ روش دیگری رفت؟؟؟ یعنی آیا اون چهارچوب و قالب رو باید از ریشه دور انداخت و به سراغ یه چهارچوب دیگه رفت؟! یا اینکه باید تلاش کرد تا نقطه ضعف های اون چهارچوب رو برطرف کرد؟!🧐🤔
عزاداری با صفای یزدی ها رو حتما دیدید🖤 چقدر قشنگ توصیف کرده اند برامون
اینم نکته جالبی بود👌 توجه به خانواده محوری در هیأت ها و البته دوپس دوپسی نبودن🙄 📌پ.ن: قابل توجه مسئولین هیأت ها و مراسمات مذهبی؛ حواستون به تنوع مخاطبین تون باشه... (چه از لحاظ جنسیتی، چه از لحاظ سِنی) شاید بعدا فرصتی شد و درباره تفاوت هیأت های جنسیتی (هیأت های خانم ها و آقایان) هم صحبت کردیم...!
‌ 🔹هیأت های سنتی یا جدید؟ 🧐 از قدیم الایام یکی از مهم ترین خطوط انتقال معارف در جامعه مومنین، هیئت های مذهبی و تکیه های عزاداری بوده است. از آنجایی که هر منطقه و هر بومی شرایط فرهنگی و اقلیمی خاصی داشته، عناصر دخیل در خطوط انتقال معارف متفاوت بوده است. مثلا در مناطقی که فرهنگ غالب آنجا حماسه و دلیری بوده است، سبک قصه گویی و حتی سبک موسیقی اش هم متناسب با همان روح حماسه و دلیری شکل می‌گرفته است. سبک عزاداری و تکیه های عزا نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ یعنی هر منطقه ای متناسب با شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی خودش، یک نوع سبک خاص عزاداری و مرثیه خوانی را داشته و همین مساله باعث می‌شد تا همیشه، جذابیت فرم و محتوای مرثیه ها برای مخاطبین حفظ شود!! کاملا طبیعی است که اگر آهنگ و محتوا و سبک ضرب آهنگ مرثیه ها و سبک و سیاق عزاداری متناسب با ذائقه فرهنگی و اقلیمی افراد باشد، بیشتر به روح و جانشان می نشیند. ✳️ این سبک های خاص عزاداری باعث می‌شد تا عامه مردم آن منطقه و اکثریت افرادِ آن بومِ محلی، با مجالس عزا و اشعار مرثیه و سبک عزاداری، ارتباط عمیق معنایی و عاطفی و روحی برقرار کنند! ⚠️ حالا به نظر شما امروزه که آن سبک های سنتی کم رنگ تر شده، آیا هنوز هم جذابیت های مجالس مذهبی برای عامه مردم یک منطقه وجود دارد یا اینکه هیأت های جدید مخاطبین خاص و شرکت کننده‌های خاص پیدا کرده اند⁉️🤔🤔 🆔 پاسخگو ⬅️@Na_Pasokhgoo 🗂پرونده هیأت های سنتی و جدید ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
1_6065496415.mp3
29.21M
🔰فایل صوتی کامل گفتگوی آقای نخعی با آقای جوان آراسته 🔻 اهمیت روایت انسان در جنگ روایت‌ها https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
‌ 🔺هیأت های سنتی یا جدید 2⃣ توی بخش قبلی پیام ها گفتیم که هر منطقه ای متناسب با شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی خودش، یک نوع سبک خاص عزاداری و مرثیه خوانی را داشته... 🔴 اگر دقت کرده باشید حتی اسطوره ها و قهرمان های داستان های مناطق مختلف هم باهم فرق دارند. مثلا در مناطق جنوبی ایران که در جوار دریا 🌊 هستند قصه ها و داستان ها بیشتر حال و هوای دریا و دریانوردی داشته و قهرمانانی درون آن قصه ها حضور داشتند که با دلیری و سلحشوری بر روی امواج متلاطم دریاها سیر می کردند و قهرمانانی که با «بَپ دریا» مبارزه می کردند! یا در مناطق شمالی کشور، توی قصه هایشان حتما می توان رد پای کشاورزان و مزرعه هایشان و جنگل ها🌲 را هم دید. 🔰بخواهیم یا نخواهیم قصه‌های عامیانه و شفاهی بازتابی از فرهنگ، آداب، رسوم و سنت‌های هر منطقه‌ای است که در لالایی های مادرانه و قصه های قصه گوها و نقال ها و نویسنده ها بروز و ظهور داشته است. این قصه ها و اسطوره ها ریشه در یک باور عمیق قلبی و یک فرهنگ و یک تاریخ کهن داشته نه این که صرفا ساخته و پرداخته توهمات و تخیلات ذهنی باشند. این قصه ها با فانتزی های موجود در ادبیات داستانی مدرن امروزین و فیلم های ژانر فانتزی دنیای مدرن، زمین تا آسمان تفاوت دارد!! خب؛ سبک و سیاق مداحی و عزاداری در هر منطقه و هر اقلیمی هم از زیست بوم و فرهنگ و تاریخ آن منطقه متأثر است. در پیام بعدی چن تا از این نمونه ها رو خدمتتون عرض خواهم کرد انشاالله. ادامه دارد... 🗂پرونده هیأت های سنتی و جدید https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
🖍 ای کاش این حرف ها به گوش هیأت‌دارها، مداح ها و تریبون دارها برسد... همانطور که توی پیام قبلی گفتیم ادبیات و هنر هر منطقه ای برخواسته از فرهنگ عمیق آن منطقه بوده، سبک و سیاق مداحی و عزاداری هم از زیست بوم و فرهنگ و تاریخ آن منطقه متأثر است. ▫️حتما سبک عزاداری مناطق نزدیک به دریا را دیده اید؛ در این مناطق، حلقه های عزاداری بازتابی از امواج به هم پیوسته دریاست که بالا و پایین می شود. ▫️یا مثلا در برخی مناطق، فرهنگ همبستگی و اتحاد و برادری چنان موج می زده که مردم در عزاداری شان دور هم حلقه می زده اند و دست به کمربند یکدیگر میگرفته و عزاداری می کردند. شور و حماسه ای که توی این نوع عزاداری ها موج می زد حتی مخاطب و بیننده را هم به وجد می آورد تا چه رسد به عزادارانی که درون حلقه بودند!! 🔴 امروزه اما به سمتی پیش می رویم که فقط یک سبک مداحی و عزاداری و حتی یک سبک خاص هیأت داری، به عنوان سبک طراز معرفی می شود و در همه جا سعی می کنند که فقط همان سبک را اجرا کنند، آن هم سبکی که از مرکز و پایتخت برای دیگر مناطق بسته بندی می‌شود و رسانه ها هم فقط همان را منعکس می‌کنند.😞 وقتی در جامعه، سنت ها و فرهنگ های بومی مناطق مختلفش دیده نشود، خلاقیت ها و زایش های بعدی هم عقیم می ماند‼️ چون عملا فقط یک دیسیپلین خاص به عنوان هیأت و مجلس عزا معرفی می‌شود و هیچ کس هم حق ندارد که از آن چهارچوب معرفی شده تخطی کند❗️ ✅ خلاقیت و نو آوری در سنت های بومی و محلی به طور طبیعی اتفاق می افتد؛ این خیلی واضح است! چیزی که این روزها داریم درباره اش صحبت می‌کنیم تحمیل کردن سبک عزاداری یک منطقه به تمام مناطق دیگر و سبک عزاداری است. مثلا فرض کنید یکی از اهالی محترم یزد بخواهد سبک عزاداری سنتی شان را به بندرعباس و بوشهر هم تحمیل کند. خب نمیشود دیگر!! بابا، ذائقه ها و فرهنگ ها و اقلیم ها باهم فرق دارند!! و اساسا تحمیل با هر منطقی ناکارآمد است! 🚫چرا امروزه باید فقط یک سبک عزاداری که مختص به مرکز و‌ پایتخت است به عنوان معیار هیأت ها شناخته شود و تنوع فرمی و قالبی در سبک هیأت داری و عزاداری وجود نداشته باشد⁉️ چیزی که عملا دارد اتفاق می افتد، قطع شدن ارتباط نسل جدید با برخی از میراث کهن مذهبی و فرهنگی شان است. اصلا منظورم اجبار کردن نیست ها! نه! کسی جوان ها را مجبور نمی کند که فقط به این سبک علاقه مند بشوید و لا غیر!! اما وقتی شاعران و نویسنده ها و مداحان و هنرمندان، هیچ «روایتی از میراث اصیل مذهبی شان» نکنند و فرم متداول را به جای میراث اصیل فرهنگی شان به نسل بعدی منتقل کنند، خب در نتیجه نسل بعدی هم خبری از میراث گذشته اش نخواهد داشت؛ از آن بدتر یعنی مسیر بازتولید سنت عزاداری محلی و بومی متوقف و متروک می شود. و این یعنی قطع شدن خط انتقال معارف! قطع کردن ارتباط یک نسل با تراث و آثار فرهنگی کهنش، موجب از بین رفتن هویت فرهنگی، هویت ملّی و حتی هویت مذهبی اش می شود. ⚠️ یکی از راه های بی هویت کردن یک تمدن، قطع ارتباط نسل های جدید با میراث آن تمدن است؛میراث مذهبی و فرهنگی ای که برخواسته از باورهای معنوی آن تمدن است. 🗂پرونده هیأت های سنتی و جدید ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
‌ 🔴سوال مهم یکی از اعضا👆 جواب: سلام خدمت شما ممنون بابت سوال خوبتون توی متن هم تاکید کردیم که ما با رشد قالب ها و یا حتی تغییر قالب ها اصلا مخالف نیستیم... چیزی که باهاش مخالفت کردیم این بود که چرا باید این تغییر قالب ها منجر به یکسان سازی و حذف تمام تنوع های قالبی دیگه در عزاداری بشه؟ خب میشه این قالب جدید هم به عنوان یکی از نمونه های عزاداری مطرح کرد که برخی از ذائقه ها اون رو می پسندند، در این صورت بعداً شما یک منوی کامل از تنوعات فرمی اصیل عزاداری دارین که مخاطب شما میتونه طبق ذائقه خودش هرکدوم رو خواست «انتخاب» کنه. باید به مخاطبین مون حق انتخاب و تصمیم گیری بدیم... اما متاسفانه امروزه از طرف مسئولین هیأت ها، مداح ها و رسانه ها فقط و فقط یک سبک به عنوان سبک طراز معرفی میشه یا رسما گزارش جذابی توی رسانه ها از تنوع های فرمی دیگه نشون داده نمیشه! (البته امسال کمی در حسینه معلا به آن پرداختند اما خیلی دیر و خیلی کم بود) اینجوری به صورت آرام، تمام ذائقه ها داره فقط به سمت یک نوع فرم و قالب سوق داده میشه و بعد از گذشت چند دهه دیگه هیچ خبری از قالب های دیگه عزاداری نخواهد بود. البته منم به اندازه خودم از برنامه حسینه معلا که امسال از رسانه ملی پخش شد و قدری این تنوع ها رو به تصویر کشید و این حرکت رو شروع کرد واقعا تشکر می‌کنم🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ما در دوره ای زندگی میکنیم که در متن یک جنگ روایت های تمام عیار قرار گرفته ایم! صدها خُرده روایت دور و بر ما قرار گرفته اند تا برای مان ذهنیت بسازند، معشوق و محبوب درست کنند. روایت زیبایی، روایت شغل خوب، روایت یک ازدواج موفق، روایت رشته با کلاس، روایت زن، و... در این صحنه نبرد زرهی کارآمدتر از روایت انسان و سلاحی قدرتمند از روایت انسان سراغ ندارم ... https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
ما متحجّر نیستیم...‼️ تصور کنید شما معلم یک کلاس ۲۰ نفره هستید و می‌خواهید بهترین برنامه را در طول سال تحصیلی به آن ها ارائه دهید. سوال: اگر این ۲۰ نفر روحیات و سلیقه های یکدست و مشابهی داشته باشند کار شما راحت تر است؟ یا اینکه هرکدامشان یک شخصیت متفاوت با نظرات و سلیقه های متفاوت داشته باشند؟؟ در کدام حالت شما برای برنامه ریزی و اثرگذاری روی دانش آموزانتان راحت تر هستید؟ ❇️خب معلوم است دیگر؛ اگر بچه های کلاس یکدست نباشند شما نمیتوانید برای همه یک دست فرمان تربیتی واحد داشته باشید و برای اثرگذاری روی آنها از یک فرمول استفاده کنید! بلکه باید برای تک تک آن ها یک نقشه و برنامه ریزی مجزا طراحی کنید. ▪️حالا چرا این مثال را زدم؟! ▫️برای اینکه بگویم برنامه ریزی کردن برای تاثیر گذاری روی یک عده از افراد هم شکل و هم عقیده خیلی راحتتر است و برعکسش کمی سخت و زمانبر! 🔴 خب لطفا از اینجا به بعد رو کمی بیشتر دقت کنید؛🙏 حالا تصور کنید دشمن تمدنی شما می‌خواهد یک عملیات ویژه فرهنگی علیه هیأت ها و مجالس عزاداری شما طراحی کند! اگر دشمن فقط با یک نوع سبک اصیل عزاداری مواجه باشد کارش سخت تر است یا زمانی که با چند نوع متفاوت از آنها؟!🤔 کدامیک پیروزی دشمن را سختتر می‌کند؟! ✅ تنوع فرم ها و قالب های عزاداری اصیل، مقاومت فرهنگی را در مقابل هجمه دشمن بالا می‌برد. چون اگر فقط یک نوع سبک عزاداری داشته باشیم دشمن می‌تواند با یک فرمول واحد همه‌ی آن ها را مورد هجوم قرار دهد؛ اما داشتن تنوع در فرم مجالس عزا، تهاجم فرهنگی را در چند نقطه متفاوت درگیر می کند و همین، کار را برای طرف مقابل سخت می‌کند‼️ ⚠️از بین بردن تنوع های فرهنگی در یک تمدن و یکسان سازی آن‌ها، عملا موجب تضعیف بُعد فرهنگی آن تمدن در مقابل هجمه های رقبای تمدنی اش می شود. این حرف من اصلا به معنای سنت گرایی یا تحجّر یا سَلَفی مآبی نیست؛ لطفا دقت کنید! قطعا برخی از سنت ها و آداب و رسوم فرهنگی دارای ضعف های جدی بوده و هستند؛ باید اصلاح شوند نه اینکه از ریشه حذف شوند! 📌حرف من فقط و فقط این بوده و هست که سنت های اصیلی داشته ایم که ریشه در باورهای عمیق و فرهنگ اصیل آن دیار داشته اند؛ یکسان سازی فرهنگی علاوه بر اینکه خلاقیت‌های جدید را در حوزه های فرهنگی از بین می برد، موجب تضعیف مقاومت فرهنگی در مقابل حمله رقبای تمدنی مان هم می شود. 🗂 پایان پرونده هیأت های سنتی و جدید قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
aud-20170930-wa00001.mp3
5.02M
🎙 این نوا شما رو یاد چه چیزی می‌اندازد؟؟ 🔴لطفا اول گوش کنید و بعدش ادامه متن را بخوانید🙏🙏 . . . . . 🔺اگر حتی ابتدای فایل صوتی بالا را هم گوش داده باشید تا الان حدس زدید که این همان نوای مداحی معروف «ممّد نبودی...» است. جالب است بدانید که این نوای اصیل را مرحوم «جهانبخش کردی زداه» معروف به «بخشو» در دهه ۴۰ شمسی برای حضرت علی اکبر خوانده! و حدودا ۲۰ سال بعد همان نوا بعد از آزادسازی خرمشهر خوانده می‌شود. 🔸تلفیقی از آن نوای قدیمی و محتوای حماسی جدیدش این را برای مخاطب تداعی می کند که انگار این اتفاقات، امتداد همان عاشورا و کربلایی ست که بخشو در دهه ۴۰ به تصویر کشیده بود! 🔹این یک نوع خلاقیت و بر طرف کردن نقاط ضعف سنت هاست! https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ دوتا پسرش ناشنوا هستن پدرشون روضه ها رو با اشاره براشون توضیح میده😭 ای که به عشقت اسیر، خیل بنی آدمند...❤️ https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
‌ 🗓به بهانه مناسبت امروز انصافا گاهی اوقات آدم خیال می کند این مناسبت هایی که توی تقویم های رسمی جمهوری اسلامی ثبت شده، صرفا جنبه تزیینی و نمایشی دارد‼️ مثلا همین امروز یعنی ۲۲ مرداد روز تشکل ها و مشارکت اجتماعی است؛ خب این یعنی چی؟!🤔🤔 اینکه امروز صدا و سیما چند تا کلیپ تبلیغاتی پخش کند که «امروز چه روزیه» و مسئولین در نطق هایشان این روز را فقط گرامی بدارند، دقیقا نمایشی بودنش را می رساند! گاهی هم ایام انتخابات که می رسد بازار کلید واژه مشارکت های مردمی خیلی داغ می شود اما بعد از تمام شدن همه این مناسبت ها،«مشارکت مردمی» آنقدر که توی تبلیغات و صحبت ها پر رنگ بود، در میدان تحققش اصلا پر رنگ نیست! 🔺اما به نظرم رهبر انقلاب از این کلیدواژهٔ مشارکت مردم چیزی بیش از نمایشی بودن آن را اراده کرده باشد؛ مثلا یک نمونه اش خطاب به دولت مردان می گوید👇 شما [دولتتان را] میگویید «دولت مردمی»؛ دولت مردمی فقط به این نیست که بروید میان مردم؛ این کار لازم است امّا کافی نیست؛ باید بتوانید مشارکت مردم را در کارهای گوناگون و بخش‌های گوناگون جلب کنید. من قبلاً هم یک وقتی گفته‌ام این را، ظاهراً در جمع شما شاید گفتم که بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی کنید، تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی، چگونه می‌شود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد در بخشهای مختلف؟ این برنامه‌ریزی میخواهد. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ۱۴۰۱/۰۶/۰۸) https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلبٍ ینقلبون 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حُسین، همه جوره بهت بدهکارم... آخرین ماه محرم🖤 فرقی نمی کند کجا هستی؛ از همینجا هم میتوانی زائرش باشی! ❤️ سلام میدهم و دلخوشم که فرمودید: هرآنکه در دلِ خود یادِ ماست، زائرِ ماست😢 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ ص تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ ع فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ. امام صادق(ع) فرمود: فاطمه دختر محمد (ص) نزد زائران قبر پسرش حسین حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش می کند. «کامل الزیارات» زیارت قبول! https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
🔔
ایستگاه تفکر
✓ [ آینده نگری ] آیت الله خامنه ای حدود ۵۰ سال پیش : 🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع). 🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند. 🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ⚫ ام مزهر، مثل خیلی از ما یک آدم معمولی بود. هر سال می آمد زیارت اربعین و برمیگشت. توجه به حسین علیه السلام کم کم با او کاری کرد که مدت 18 سال وقتی پیاده روی می آمد نه آب و غذا می خورد و نه سوار ماشین میشد. همه اش هم شرمنده زینب بود https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منطق دنیای امروز، منطق سود وطمع است، منفعت بیشتر!💰 در این منطق آدم ها تلاش میکنند توی معاملات و بیزینس هایشان حتی به اندازه یک ریال هم که شده بیشتر سود کنند و اگر سود کمتری عایدشان شد همه اش غصه و حسرت می خورند. اصلا بعضی هایشان به جایی رسیده اند که همممه چیز را به شکل پول می‌بینند🤑 و بجز پول و سود هیچ چیز دیگری نمی فهمند!😑 مقایسه شدن و مقایسه کردن، طبیعت اینجور زندگی هاست؛ هر روز باید ببینی چقدر سرمایه انباشته ات بزرگتر شده و چقدر جیبت پر پول تر! و مدام با همه اطرافیانتان در رقابت برای پول دارشدن هستی! ارزش آدم ها به سرمایه های انباشته شان است؛ نشنیدید که می گویند فلانی پولدارترین آدم جهان است؛ بَهمانی دومین ثروتمند جهان و ازینجور حرفا؟ توی این مدل همه در حال دویدن هستند تا از همدیگر عقب نمانند؛ «داراها» حرص و طمع بیشتری دارند و «ندارها» هم حسرت و آه بیشتر. آرزوها و رویاهای بچه ها و بزرگترها توی چنین جامعه ای طبیعتا یک زندگی لوکس و یک شغل پردرآمد، یک ماشین و خانه لاکچری و یک شأن اجتماعی و یک رابطه باحال و یک دست لباس شیک و اینجور چیزاست! اما توی رویاها و آرزوها فرق دارد؛❤️ همه فقط یک رویا و آرزو دارند: اینکه به چشم حسین بیاییم،اینکه حسین کم ما رو هم قبول کنه! ❤️‍🔥اتفاقا اینجا ندارها خیلی به چشم می آیند چون بیشتر دست و پا می زنند برای نوکری😢 و هرکی بیشتر نوکر باشه عزیزتره! می‌دوند تا در مسابقه خیرات عقب نمانند! اینجا مسابقه و رقابت بر روی برادری و مواسات است؛ این نبرد بین دو است. https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171