eitaa logo
اندیشکده فقهی مناط
574 دنبال‌کننده
132 عکس
45 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 🔘 مبانی اخلاقی، فقهی و حقوقی الگوی مواجهه ملی با بیماری‌های واگیر دار 👤 دکتر بخش آخر: اصول و قواعد اجرای الگو 🔸 در بخش سوم و پایانی مقاله استاد حکمت نیا، توجه به اصل عدالت در مواجهه عملیاتی و اجرایی حاکمیت مورد کنکاش قرار گرفته است. توجه به این اصل در دو شاخه عدالت در رفتار و عدالت در توزیع امکانات بررسی شده است. 📝 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: bit.ly/2Z6enIt @manaatt
35.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 🎬 ببینید 🔘 بررسی ضمان حاکمیت در قبال صدماتی که به مردم وارد می‌شود. (بخش اول: اثبات شخصیت حقوقی برای دولت اسلامی) 👤 استاد 🔸مناط؛ مباحثات نو در اجتهاد طراز @manaatt
35.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 🎬 ببینید 🔘 بررسی ضمان حاکمیت در قبال صدماتی که به مردم وارد می‌شود. (بخش دوم: بررسی نظریه‌های ضمان دولت اسلامی) 👤 استاد 🔸مناط؛ مباحثات نو در اجتهاد طراز @manaatt
"فقه اسلام آنگاه که اداره زندگی فرد و جامعه را - با آن گستردگی و پیچیدگی وتنوع - مطمح نظر می‌سازد، مباحثی تازه و کیفیتی ویژه می‌یابد، و این همانطور که نظام اسلامی را از نظر مقررات و جهت گیری‌های مورد نیازش، غنی می‌سازد، حوزه فقاهت را نیز جامعیت و غنا می‌بخشد." رهبر معظم انقلاب 💠مناط؛ مباحثات نو در اجتهاد طراز 💡پرونده‌های «مناط» را دنبال کنید: تارنما | اینستاگرام | بله | تلگرام @manaatt
📌 🔘 جستاری در نظریه‌های مسئولیت مدنی دولت 👤استاد 🔸این نوشتار مشروح مباحث یادداشت صوتی استاد مهدی علوی مهر در خصوص مسئولیت مدنی دولت است که در قسمت های قبلی منتشر شد. ایشان در بررسی ضمان حاکمیّت در قبال صدماتی که به مردم وارد می­‌شود پس از اثبات شخصیّت حقوقی دولت، چهار نظریه را مورد دقت قرار داده و با بحث در ادله مثبت و مانع هر کدام قول مختار را ارائه می‌کنند. 📝 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: 🔗bit.ly/3bIPS9b @manaatt
📌 🔘 پشه و نمرود؛ تاملاتی تمدنی در پدیده کرونا 👤استاد 🔸استاد عبدالله محمدی در نوشتار حاضر با نگاهی مقایسه ای زمینه ها و پیامدهای معرفتی شیوع ویروس کرونا را در دو مکتب لیبرالیسم و اسلام بررسی کرده اند. ایشان مزایای گفتمان اسلام نسبت به غرب را در مواجهه با شیوع کرونا برشمرده و تفوق نظام اخلاقی اسلام را نشان داده اند. در ادامه به مبانی فلسفی غرب اشاره کرده و پیامدهای نگاه مادی را در موقعیّتی همچون اپیدمی کویید 19 بیان کرده‌اند. همچنین به مقایسه جایگاه و کارکرد خانواده در این دو مکتب در مواجهه با ویروس کرونا پرداخته و در آخر معنای زندگی و مقوله عدالتخواهی را در چارچوب این دوگانه تحلیل کرده اند. پرداختن به سرفصل های این مقاله می‌تواند در فهم روح حاکم بر مساله از نظر مبانی اسلامی راه گشا باشد. هر چند دلیل لفظی در برخی موارد موجود نباشد، لکن دانستن مذاق کلی شریعت در استنباط احکام شرعی اثرگذار است. لذا مباحثی از این قبیل در موضوع‌شناسی، شناخت مقاصدالشریعه حاکم بر مسئله، گزینش قواعد فقهیه، حل تعارضات ادله و تزاحمات موجود در استنباط احکام مرتبط با این بلیه مثمر ثمر خواهد بود. 📝 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: 🔗bit.ly/2GZDKWj @manaatt
📌 🔘 ضمان دولت در صورت ضرر به افراد 👤 استاد 🔸حجت الاسلام صادق طهوری در یادداشت خود با بررسی دلالی روایت قتل عام بنی جذیمه ضمان حکومت در قبال ضررهایی که به مردم وارد می شود را به نحو مطلق اثبات کرده اند. ایشان در پایان مباحث خود، بندی از قانون اساسی که مربوط به ضمان دولت است را مورد ارزیابی قرار داده اند. 📝 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید: bit.ly/2FGKkjS @manaatt
📚 ویژه‌نامه منتشر شد. این مجموعه حاوی ۱۱ گفتار از اساتیدِ مشارکت‌کننده در پرونده چهارم مناط است و با نگاهی فقهی به مباحث و چالش‌های متاثر از ویروس کرونا به طبع رسیده است. در این ویژه‌نامه مسائلی همچون تعارض اقتصاد و سلامت، قاعده لاضرر، قاعده احسان، ضمان حاکمیت و … مورد بررسی قرار گرفته است. برای دریافت ویژه نامه کلیک کنید: manaatt.ir/elementor-2559/ https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
📌 : ؛ معنا، امکان و روش 🎞 اقتصاد اسلامی شاید مهمترین عرصه ای باشد که مناقشات اسلامی سازی آن از بعد نظری فراتر رفته و به جهت نیاز فوری حاکمیت به عرصه عمل وارد شده است... (ادامه در لینک) ویدیوی مربوطه را در لینک زیر ببینید: https://manaatt.ir/اقتصاد-اسلامی؛-معنا،-امکان-و-روش/ 🔸 تولیدات این پرونده ادامه خواهد داشت... @manaatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پرونده پنجم: قتل فجیع دختر تالشی (رومینا اشرفی) توسط پدرش یکی از اتفاقات مهمی است که در سال جاری به صورت فراگیر سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و به دنبال آن طرح مباحثی همچون قصاص والد و … شده است. در این میان با وجود قیل و قال های فراوان، پرداخت فقهی و اخلاقی پیرامون ابعاد اجتماعی این قتل مورد غفلت واقع گشته است. غفلتی که به تکرار این حوادث و مخفی ماندن مسببین اصلی منجر می شود. "مناط" در پرونده جدید خود واکاوی مسائلی از این دست را در دستور کار قرار داده است.  (لینک ویدیو) این پرونده به تدریج منتشر خواهد شد. @manaatt
📌 پرونده پنجم: “مناط” در پرونده پیش رو درصدد است تا با بررسی عوامل دخیل در قتل دختر تالشی، نظرگاهی به اسباب اجتماعی دخیل در موضوعات فقهی پیش روی مخاطبین قرار دهد. برای بررسی همه جانبه، در درجه اول به یک موضوع شناسی دقیق نیازمندیم تا ابعاد مسئله از یک سو و یافتن پاسخ‌های فقهی ضابطه‌مند از سوی دیگر مشخص شود. علاوه بر بررسی از جهت فقهی، این موضوع را می‌توان از حیث اخلاقی نیز بررسی نمود. 📝 پرونده پنجم مناط را در اینجا بخوانید: 👈 لینک نظام مسائل @manaatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر پرونده پنجم مناط: (بررسی فقهی ابعاد اجتماعی قتل دختر تالشی) با گفتارهایی از اساتید ارجمند: عبدالمجید مقامی علی محمدی جورکویه احمد فربهی محمد استوار میمندی قاسم عارف محسن انبیایی مهدی توسلی سلمان رئوفی 🔸 تولیدات این پرونده به تدریج منتشر می‌شود. وب سایت | اینستاگرام | بله https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
📌 پرونده پنجم: 🔸 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی استاد عبدالمجید مقامی مدرس خارج فقه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @manaatt
🎞 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی قسمت اول: آسیب شناسی زمینه های فرهنگی (لینک ویدئو) @manaatt
🎞 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی قسمت دوم: شرط شریک بودن پسر اغفال گر در قتل، بر اساس قاعده مباشرت و تسبیب (لینک ویدئو) @manaatt
🎞 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی قسمت سوم: اثبات ضمان قتل برای پسر اغفالگر بر مبنای نظریه صاحب ریاض (لینک ویدئو) @manaatt
🎞 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی قسمت چهارم: بازخوانی جرم جوان اغفالگر در چارچوب قاعده‌های “مباشرت و سبب”، “لاضرر”، “اعانت براثم” (لینک ویدئو) @manaatt
🎞 گفتار اول: بررسی و اثبات شراکت اسباب در قتل دختر تالشی قسمت پنجم: اثبات سببیتِ شبکه‌های مجازی به عنوان شخصیت حقوقی (لینک ویدئو) @manaatt
📌 پرونده پنجم: 🔸 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی جورکویه - عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @manaatt
🎞 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) بخش اول: آیا میتوان فرد اغفال گر را مسئول در قتل دانست؟ (لینک ویدئو) @manaatt
عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم: "العِلْمُ وَدِیعَةُ اللَّهِ فی أرْضِهِ، والعُلَماءُ أُمَناؤه علیهِ، فَمَن عَمِلَ بِعلْمِهِ أدّی أمانَتَهُ، و مَنْ لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ کُتِبَ فی دیوانِ الخائنین" (بحارالانوار ج ۷۴ ص ۱۶۶) رحلت عالم ربانی، علامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمةالله‌عليه) را تسلیت می‌گوییم. @manaatt
اندیشکده فقهی مناط
🎞 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) بخش اول: آیا میتوان فرد
🎞 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) بخش دوم: سیاست جنایی اسلام (لینک ویدئو) @manaatt
اندیشکده فقهی مناط
🎞 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) بخش دوم: سیاست جنایی اس
🎞 گفتار دوم: فقه و سیاست جنایی اسلام (افزایش کارآمدی فقه در جرائم اجتماعی) بخش سوم: لزوم تحول در شیوه اجتهاد و نگاه تخصصی در فقه (لینک ویدئو) @manaatt
🎞 گفتار سوم: ملاک تعزیر نهادهای اجتماعی در فقه حکومتی استاد مهدی توسلی، مدرس سطوح عالی بخش اول: قلمرو علم فقه (لینک ویدئو) @manaatt