📠 نظر کاربران
💬 اسماعیل پورغلامحسین:
سلام علیکم به نظر حقیر بخشی از علت روحانیت ستیزی میتواند عملکرد یک روحانی در جامعه باشد وقتی یک روحانی به خودش اجازه نمیدهد اول سلام کند ...سلام؟! ...بله ..همین سلام که وقتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه میفرمایند در سلام کردن پیشی بگیرید این خودش زمینه ساز #اخلاق اجتماعی و مبارزه با نفس پلید و خضوع و خشوع است اما متاسفانه در بین روحانیت بعضا منتظرن که دیگران سلام کنند.
یکی دیگر از علل اینکه مدرک گرایی در حوزه اخلاق حوزه و روحانیت را زیر سوال میبرد چون بعض از روحانیون بدون فهم عمیق فقط و فقط به دنبال کسب مدرک و بعد در نهایت استخدام و یا قاضی شود و دنیایی بدست آورد و بعد میبینی همین اقای روحانی بزرگترین ضربه را به دین میزند مثلا یکی همین قضاوت اگر چنانچه بدون علم و اگاهی و فهم عمیق یه حکم فقط در طول عمر قضاوت یه حکم ناعادلانه بدهد نگاه جامعه نسبت به روحانیت در واقع عوض میشود!!! و یا آن روحانی مسئول که عملش با قولش یکی نیست بزرگترین ضربه را به روحانیت وارد میکند!!
به نظر حقیر حوزه و روحانیت و مراجع که مدعی اسلام ناب هستند باید تمام تلاششان و کوششان بر روی اخلاق و اخلاق و اخلاق متمرکز شود مثلا درس و اخلاق عملی و اخلاق باطنی و در هر حال هیچگاه اخلاق را از خودشان دور نکنند چون ضربه به دین ومراجع و روحانیت و حوزه وامثالهم است.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 انتشار گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 به حول و قوه الهی و استقبال اعضای گرامی از پروندههای مناهج، گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج، آماده شد.
🔹 از این به بعد پس از پایان هر پرونده، محتوای آن در قالب گاهنامه منتشر خواهد شد.
🔹 این گاهنامه در ابعاد A3، رنگی و قابل چاپ است که میتوانید نسخه الکترونیکی آن را به دوستان طلبه و فاضل خود هدیه دهید و یا با چاپ و توزیع آن در مدارس و مؤسسات حوزوی، آن را در معرض عموم قرار دهید.
با تشکر از همه همراهان و اعضای گرانقدر مناهج
📌 اولین نسخه طراحی الکترونیک گاهنامه به ششمین پرونده مناهج «سودای مرجعیت» اختصاص دارد که میتوانید آن را در پست بعد دانلود کنید.
#گاهنامه
#مناهج
@Manahejj
گاهنامه مناهج شماره ۶.pdf
2.11M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۶؛ «سودای مرجعیت»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
💠 محتوای مهمترین مطالب این شماره:
📝 ادب مرجعیت؛ محمد حقپرست
📝 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء؛ علی مهدوی
📝 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت؛ رضا حسینی
📝 مرجعیت موروثی، پدیده عصر جدید؛ علی مهدوی
📝 تکلیف امروز، فقاهت در مسائل تکراری یا فقاهت در علوم انسانی؟؛ هادی چیتساز
📝 پراکندگی وجوهات و تضعیف قدرت مرجعیت؛ علی مهدوی
#سودای_مرجعیت
#گاهنامه
#مناهج
@Manahejj
🌀 ستیز رضاخان با روحانیت
📝 رضاخان: روحانیت مُفتخور است
رهبر معظم انقلاب
🔹 در زمان رضاخان برای این که روحانیت را از چشمها بیندازد، میگفت: روحانیت مُفتخور است؛ یعنی مثلاً عملگی و یا کار اداری نمیکند، در عین حال به زندگی خود ادامه میدهد. او با آن عقل ناقص خودش خیال میکرد که اگر کسی در بازار، داد و ستد نکرد و یا مثلاً بیل نزد و به اداره نرفت و شغلی نیافت، نباید نان بخورد و اگر خورد، مفتخوری کرده است!
او چون به رسالت دین معقتد نبود، این حرفها را میزد و کار عالِم دین را باور نداشت.
۱۶ تیر ۱۳۷۴
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#مناهج
@Manahejj
🌀 ستیز رسانهای دشمن علیه روحانیت
📝 دلایل و راهکارها
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 همواره یکی از مهم ترین سلاح دشمنان در ستیز با روحانیت، رسانه بوده است. رسانه مهمترین ابزار قدرت در دنیای امروز است؛ ابزاری به مراتب مرگبارتر از هرگونه اسلحه نظامی؛ چراکه قدرت تخریب جنگ نرم و تلفات آن بسیار بیشتر از جنگ سخت است. تلفات در جنگ سخت موجب شدت یافتن کینه مردم و آسیبدیدگان نسبت به دشمن خواهد شد؛ اما در تلفات جنگ نرم عکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه دشمن با عملیات روانی در زمین ما و از مردم ما برای خود نیروسازی میکند.
در هر جنگی طرف بیدار، برنده و طرفی که غافل است بازنده یا آسیبپذیر خواهد بود. وقتی دشمن با تمام توان سعی در تخریب چهره مقدس روحانیت دارد؛ حوزه علمیه و روحانیت نباید اجازه بدهند این تصویر، مخدوش گردد.
🔹 دلیل تخریب روحانیت توسط دشمن و رسانههای وی
جواب بسیار ساده است. چون استکبار هر اقدامی علیه دین و یا حتی علیه استقلال و حاکمیت ایران عزیز اسلامی خواسته انجام دهد به سد محکم روحانیون بیدار و همیشه در صحنه مواجه شده است. روحانیتی که در دین دارد؛ روحانیتی که حتی حافظ تاریخ و جغرافیای ایران است؛ تا وجبی از این خاک به استثمار بیگانگان در نیاید.
رسانههای دشمن تا زمانی که روحانیت را کامل از صحنه اجتماع و کنشهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منزوی نکند، قدمی عقب برنخواهد داشت. حتی به اینکه روحانیت فقط محدود به محراب و منبر شود هم راضی نیستند و حذف مطلق روحانیت را در سر دارند. دراین باره امام خمینی(ره) میفرماید:
«دشمن میگوید روحانیها بروند و در مسجد نماز بخوانند. بسیار خوب! اما آیا شما میگذارید؟ در همان مسجد میروید یک عده اشرار هم میبرید. یک نفر آدمی را که از اسلام هیچ اطلاعی ندارد، جلوی آن روحانی وا میدارید. صورت نماز درست میکنید . برای این که مسجد را هم از روحانیت بگیرید» صحیفه امام؛ ج 13؛ ص 359
🔹 راه مقابله با خباثت رسانهای دشمن
هرچه همدلی روحانیت و تاثیر اجتماعی ایشان با مردم بیشتر و بهتر باشد، طبیعی است که خدعههای دشمن نیز کارگر نخواهد افتاد. از طرف دیگر تبیین جایگاه روحانیت و رسالت ایشان نیز بسیار لازم است؛ اینکه مردم هیچگاه یک معلم یا استاد دانشگاه را بیکار یا مفتخور نمیدانند؛ اما در ذهن برخی روحانیت آنچنان بد جا افتاده که روحانیت و کارهای آخوندی را یک کار مهم، لازم و اثرگذار نمیبینند. همه این موارد نیاز به تبیین و حتی کار رسانه ای قوی دارد. طبعا در هر جنگی با همان تجهیزات طرف مقابل باید به مقابله پرداخت. نمیتوان با شمشیر به مصاف اسلحه گرم رفت و همچنین بدون رسانه به جنگ رسانهها رفت.
〰〰〰〰
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم تحول در قوانین امتحانات
📝 تحولی ساده اما ضروری
🖋 رضا حسینی
🔹 در این ده سالی که در حوزه مقدسه مشغول به تحصیل بوده ام، روزهای منتهی به امتحان، از خود امتحان برایم سخت تر و نگران کننده تر بوده است!
هر سال نزدیک ایام امتحانات نگران این بوده ام که ناگهان مرکز مدیریت قوانین جدیدی اعلام کند و یا به یک باره متوجه شوم دروسم حذف شده و فرصت اعتراض نیز نداشته باشم!
امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. امسال به یک باره اعلام شد که فرصت انتخاب محل آزمون(بخوانید فرصت فهمیدن اینکه دروستان حذف شده یا خیر) از ۱۰خرداد تا ۱۸خرداد می باشد، یعنی در بازه ی چند روز آخر ماه رمضان که اکثر طلاب یا تبلیغ هستند یا به شهرهای خود مراجعت می کنند، و عملا تنها یک روز -شنبه ۱۸م- برای اعتراض و پیگیری دروس حذف شده، فرصت باقی است.
🔹 نتیجه مشخص است، ازدحام بی سابقه طلاب در روز شنبه و طبعا عدم امکان پاسخگویی به مراجعین!
مسلماً حتی اگر همان روز مشکل طلاب بر طرف بشود(که بسیار خوشبینانه است) باز چون سایت بسته خواهد شد، طلاب زیادی متضرر خواهند شد.
اینکه حوزه چه مشکلاتی دارد و راه حل های آن چیست، حتما نیاز به اندیشه و برنامه ریزی مفصل دارد. اما یک سری اشکالات با اندک دقتی رفع خواهد شد.
اینکه حذف اشتباه درس چه اثری بر روحیه و تمرکز طلاب دارد، فرصتی دیگر می طلبد
اما اینکه قانون گذار محترم با چه توجیهی دقیقا هفته آخر ماه رمضان را برای انتخاب آزمون قرار داده است، قابل درک نیست.
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لزوم تحول در قوانین امتحانات 📝 تحولی ساده اما ضروری 🖋 رضا حسینی 🔹 در این ده سالی که در حوزه مقدس
📠 نظر کاربران
💬 مرتضی:
آقا این طرح جدید و قدیم پدر ما را دراورده.
من تهران که بودم چند تا درس پایه ۷رو خونده بودم و امتحانش رو هم دادم.
اومدم قم، نظام جدید-قدیم شد. درسهای پایه ۷ افتاد پایه ۸!!
بعد تطبیق زدن یه نیم ترمش فقط تطبیق خورد؛ اونم با کلی اصرار
بعدهم محدودهها انقد اینور اونور شد تا الانم بخاطر پر شدن سقف درس و
ترم و اینا کلا نابود شدیم.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمد:
برخی اظهار نظر می کنند که: در دادن شهریه باید عزت طلاب و کرامت آنها حفظ شود ... اما نظام حوزه برای طلاب در امور مالی که هیچ ، در امور آموزشی و اداری هم احترامی قائل نیست!! محدود بودن انتخاب محل آزمون و انتخاب «هفته آخر ماه رمضان» از همین موارد است.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 ناراحتِ امیدوار:
آقا چه وضعشه ما که تو مؤسسات درس میخونیم هم باید تو مراکز تخصصی فقهی امتحان ترم اول و دوم رو بدیم و هم باید برای مرکز مدیریت امتحان بدیم. حوزه، مراکز رو قبول نداره یا مراکز حوزه رو؟! درس همون درس، محدوده همون محدوده!!
چرا انقدر وقت طلبه و استاد و بیتالمال رو بی خود هزینه می کنید؟! ان شاءالله جوابگو باشید.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
🌀 راهکار افزایش محبوبیت روحانیت
📝 تأثیر خدمات اجتماعی در خنثیسازی روحانیتستیزی
🖋 هادی چیتساز
🔹 مردم بیشتر تشنه دیدن کار خوب هستند، نه شنیدنش. این همان نکته مقابل روحانیتستیزی است؛ یعنی دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود و ایشان را از خودشان بدانند. اگر میخواستیم کاری بکنیم که دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود، باید صدها برنامه و فیلم و کارتون و بازی میساختیم تا شاید اثر کند...
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
🌀 راهکار افزایش محبوبیت روحانیت
📝 تأثیر خدمات اجتماعی در خنثیسازی روحانیتستیزی
🖋 هادی چیتساز
🔹 عید نوروز بود. چند روزی از خبر سیل نگذشته بود که با رفقای طلبه به سمت گلستان رفتیم. مدام به حساسیتهای منطقه فکر میکردم که اهل سنت هستند و رفتارشان چگونه خواهد بود. مردم غافلگیر شده بودند. باورشان نمیشد که طلبههای شیعه دسته جمعی به کمکشان بیایند؛ خانهشان را بنائی کنند، سیل بند درست کنند و... . اول اردو نگاههای خوبی نداشتند، ولی رفته رفته بهتر شد. یکی از آنها میگفت، مردم دیدشان نسبت به روحانیت خوب نبود، اما وقتی شما به اینجا آمدید، قضاوتشان عوض شد. روز آخر که میخواستیم منطقه را ترک کنیم، موقع خداحافظی، جملهای میگفتند که خستگی را از تن تمام طلبهها بیرون میکرد: «با دیدن شما و ایثارتان، نگاه ما به روحانیت عوض شد.»
🔹 مردم بیشتر تشنه دیدن کار خوب هستند، نه شنیدنش. این همان نکته مقابل روحانیتستیزی است؛ یعنی دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود و ایشان را از خودشان بدانند. اگر میخواستیم کاری بکنیم که دید مردم نسبت به روحانیت اصلاح شود، باید صدها برنامه و فیلم و کارتون و بازی میساختیم تا شاید اثر کند، اما سیل فرصتی بینظیر برای روحانیت ساخت که بار دیگر در کنار مردم، عملاً تبلیغ کند. توقع مردم از روحانیت این است که در سخنرانی و موعظه توقف نکنند، بلکه خودشان در #تحقق_عملی بکوشند. اهمیت این مطلب برای روحانیت مضاعف است؛ چه اینکه روحانیت مردم را موعظه میکند و خودش باید در خط مقدم خدمات اجتماعی دیده شود.
🔹 البته خدمات اجتماعی، نباید منحصر در کارهای اورژانسی مثل زلزله و سیل شود، بلکه باید به سمت ناهنجاریهای اجتماعی مثل کاهش طلاق و اعتیاد برود، تا انرژی عظیم معنوی طلاب در ارتباط با مردم، جریانسازی فرهنگی را ایجاد کند. با چنین ارتباطاتی، اگر صدها فیلم و مطلب علیه روحانیت منتشر شود هم هیچ تأثیری نخواهد داشت.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 ناصری:
سلام در مورد امتحانات حوزه، یکی از مشکلات امتحانات حوزه عدم گذاشتن فرجه بین امتحانات هست بگونهای که هر روز می بایست یک درس را امتحان داد، آنهم با توجه به اینکه محدوده درسها بسیار زیاد است و غالبا اساتید محدوده را تمام نمیکنند اما طراح محترم از کل محدوده سوال طرح میکند، لذا نیاز به فرجه کاملا احساس میشود...
به خاطر همین نبود فرجه هست که می بینیم سطح نمرات پایین هست و جمعیت شرکت کننده در امتحانات شهریور(تجدیدی) تفاوتی با خرداد ندارد...
اما کو گوش شنوا..! اصلا آقایان بنظرات طلاب گوش می دهند؟!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
🌀 انعکاس تصویر روحانیت در آینه رسانههای معاند
🔹 عملیات روانی علیه روحانیت و تصویرسازی غلط از آن، همواره مهمترین راهبرد رسانهای دشمن است؛ چراکه با تخریب روحانیت، تضعیف دین و حتی تضعیف استقلال کشور و ایجاد تفرقه بین مردم، بسیار آسان خواهد بود.
ارائه تصویری خشن از روحانیت، القاء مفتخور بودن این قشر، توجه به امیال نفسانی و... همگی برای ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت است.
🔹 رسانههای ارزشی، وظیفه سنگینی در نمایش تصویر صحیح از روحانیت و جایگاه آن دارند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #روحانیت_ستیزی
#تلخند
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 وصال:
سلام علیکم
این واقعا انصافه که مثلا من طلبه پایه ۸ فقط صدوقی و پردیسان بتونم امتحان بدم؟؟
یعنی یه طلبه ای اگه بخواد امتحان بده باید دوازده بار این مسیر رو تو ایام امتحانی بره و بیاد؟
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدپور؛ حوزه علمیه خواهران شهرستان فردوس:
سلام علیکم
ضمن خداقوت به طلبه ها بابت امتحان های سخت و نفس گیر.
1⃣ عدالت یعنی هرچیزی سر جای خودش. یعنی اگه با نظر گرفتن شرایط طلاب ازشون امتحانی گرفته شد یعنی عدالت. عدالت این نیست که امتحان تمامی طلاب اعم از برادر و خواهر دقیقا عین هم باشد. با توجه به درگیری هایی که طلاب خواهر دارن باید یه تخفیفی نسبت به برادران قائل شد. هر چند در نهایت سطح نمرات خواهران بیشتر از برادران است. ولی این باعث میشه زحمت مضاعفی بر دوش طلاب خواهر احساس شود.
2⃣ استدلال مرکز مبنی بر عدم حضور استاد در سر جلسه امتحان چیست؟ گاهی اوقات سوال رو اشتباه فهمیدی بهتر نیست استاد حضور داشته باشه؟ اگه کسی خونده باشه راهنمایی کوچیک استاد براش میشه جواب ولی برای کسی که درس نخونده جواب سوال رو هم بدند براش فایده ای نداره.
3⃣ از طرفی میگویند سوالات مدرسه باید طبق ابلاغیه مرکز استاندارد باشد ولی سوالات خود مرکز فاقد این استاندرهاست؟!!
برای طرح سوالات یکسری ملاک هایی رو مرکز در نظر گرفته. و اساتیدی که در مدرسه سوال طرح میکنن باید حتما این ملاک ها رو در نظر بگیرند و گرنه از سمت مرکز تایید نمیشوند. ولی با توجه به همون ملاک هایی که اساتید به ما گفتن مشاهده میکنیم که به هیچ عنوان در طرح سوالات مرکز این ملاک ها رعایت نمیشوند. مثلا در امتحانات نباید سوال کلی و نامفهوم باشد در صورتی که در امتحان کلام دیروز پایه سوم بعضی از سوالات کلی بود!!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
🌀 #ساده_زیستی؛ توصیه امام به روحانیت
🔰حضرت امام در دیدار با خبرگان:
🔹 شما گمان نكنيد كه اگر با چندين اتومبيل بيرون بياييد وجههتان پيش مردم بزرگ میشود.
🔹 آن چيزى كه مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اينكه #زندگى_شما_ساده_باشد، همان طورى كه سران اسلام و پيغمبر اسلام و امير المؤمنين و ائمه ما زندگیشان ساده و عادى بود بلکه پایینتر از عادی.
🔹 #ائمه_جمعه و جماعاتى كه اگر عادى بيرون بيايند ممكن است از بين بروند، بايد به آن مقدارى حفظ كنند كه زياد نباشد.
🔹 اين طور نباشد كه امام جمعهاى وقتى در خيابان میآيد، خيابان را خلوت كنند و هياهو به راه بيندازند، اين طور چيزها حيثيتشان را در جامعه ساقط میكند.
🔹 بزرگى شما آقايان به دنيا نيست، بزرگى شما به آخرت است، و اينكه پيش خدا آبرومند باشيد.
۲۵ تیر ۱۳۶۴
صحيفه امام ؛ ج ۱۹ ؛ ص ۳۱۸
📌 آیت الله شعبانی #امام_جمعه_همدان بعد از ورود به دفتر امام جمعه با خوروی ماکسیما در پارکینگ دفتر مواجه میشوند. این خودرو را استانداری در اختیار دفتر امام جمعه قرار داده بود و در سفرهای خارج از استان استفاده میشد. خودروی ماکسیما به دستور آیت الله شعبانی به استانداری بازگردانده شد تا به بیانات حضرت امام عمل شود.
📷 تصویر مربوط به سرکشی آیت الله شعبانی به مناطق حاشیهای شهر همدان است.
🔰مناهج: یکی از عوامل #روحانیت_ستیزی توجه نکردن روحانیون به #ساده_زیستی است. انشاالله این اقدام #امام_جمعه جوان و محبوب همدان الگویی برای همه روحانیون شود.
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 فاطمی؛ حوزه علمیه خواهران کرج:
بسیاری از مسائلی که برادران و خواهران مطرح کردند مهم است اما به نظر من نکته ی مهمی ک ظلم به طلبه هست در این بخشها نیست... بلکه بخش ارزیابی و نتایج امتحانهاست.
به هرحال همه ی ما طلبهها در نهایت با نمره و معدل سنجیده میشویم.
الان در حوزه های خواهران به عنوان مثال... برخی امتحانات از مرکز است که سوالات هماهنگ است... اما امتحانات بسیاری از دروس داخلی هست... خب برخی اساتید، توجه دارند و کل مطلب را کار میکنند و درس میدهند و در نهایت از کل کتاب یا محدوده امتحان میگیرند... اما برخی اساتید به ۳۰ یا ۴۰ تا سوال بسنده میکنند و از همانها امتحان میگیرند...
این ظلم آشکار هست چون در نهایت طلاب با نمره سنجیده میشوند و ما که کل محدوده را مثلا امتحان میدهیم ۱۶ یا همین حدود و بزرگوارانی ک فقط ۳۰ تاسوال را خوانده اند ۲۰ میشوند... خب این چه نوع انصاف در ارزیابی هست... نمی دانم تا کی قرار است برخی طلاب حقشان این چنین پایمال شود.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مهدیار:
سلام
با اینکه در قم طرح هدایت تحصیلی تربیتی راه افتاده - برنامه به این شکل هست که در طول هفته هرکدوم از فقه و اصول رو که رفتیم کلاس، محدوده همون هفته رو با یه استاد قوی تر کار میکنیم و هرکدوم در هفته یک ساعت و نیم هست. یعنی جمعا سه ساعت. این مدت برای رفع اشکال و سوالات، تصحیح متن خوانی و ... هست با برنامه های جنبی فوق العاده خوب دیگر موقع انتخاب واحد به عزیزانی که عضو این طرح هستند اجازه انتخاب استاد مجازی داده شد و من هم انتخاب کردم که فشار کاری برامکم بشه
ولی موقع انتخاب محل آزمون همون درسایی که استاد مجازی زدم، اجازه انتخاب محل آزمون ندادن و بعد از سه ساعت دویدن بین این اتاق و آن اتاق، حرف نهاییشون این بود که ما چنین قانونی نداریم و سایت غلط کرد اجازه داد.
حالا به خاطر این سه درس، باید سال بعد برمکلاس همین سه تا منکهامید داشتم تابستون امسال پایه دهم تموممیشه.
ناچارا خونهام رومیبرم شهرستان چون هم میتونم راحت کار پیدا کنم، هم دغدغه معیشتمکم میشه و هم میشه تو شهرستان راحت تر و با خیالی آسوده تر درسها رو امتحان بدم
ان شاء اللهکهدیگه سایت از غلطها نکنه برای بقیه دوستان
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 سید محمد آذربایجانی:
عقل انسان حکم میکند که بشر در هر جایی که زندگی میکند باید برای زندگی بهتر و حفظ نظم مجموعه و استفاده حداکثری و قانونی از ظرفیت آن موقعیت، #قوانین آنجا را بداند.
فکر میکنم که اگر دو مشکل در حوزه اصلاح شود به پیشرفت حوزه کمک میکند.
اولا: قوانین دارای مبانی محکم باشد تا زود به زود دستخوش تغییرات قرار نگردد.
ثانیا: اطلاعرسانی قوی تحقق یابد تا اینکه طلاب از ظرفیت وسیع حوزه بتوانند حداکثر استفاده را بکنند.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
✍️ تسلیت آیتالله اعرافی به حوزه علمیه ایلام
✉️ متن پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت طلبه جهادی آقای حسین زاده به این شرح است:
🏴 اناللهواناالیهراجعون
◾️ درگذشت جناب آقای حسین حسینزاده(ره) از طلاب مخلص، متعهد و موفق و عضو گروههای جهادی موجب تاسف و تاثر گردید.
اینجانب ضمن ابراز همدردی مصیبت وارده را به خانواده محترمشان و حوزه علمیه استان ایلام تسلیت گفته و از درگاه احدیت برای ایشان غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر توام با اجر مسألت می نمایم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدعلی صادقی:
سلام
من پایه نه هستم امروز امتحان مکاسب ۴ با اینکه خونده بودم و بحث هم کرده بودم ولی نوع سوالها به شدت عجیب غریب بود.
مثلا سوال داده بودن «ضمان التالف عندنا و عندالجمهور» را توضیح دهید!!
همین!!
یا از مهر سوال داده بودن!
یا وسط متن فقط گفته بود این «معروف» یعنی چی!
خب اگه قراره اذیت کنید بگید خودمون صفر میگیریم اونوقت تکلیفمون رو بدونیم.
واقعا این بده که تو این امتحانای یکی دو سال اخیر(امسال خیلی بدتر) انگار فقط آقایان دنبال اینن که ثابت کنن شما چی بلد نیستید، نه اینکه بفهمن چی بلدید!
ای کاش ممتحنین فقط اندکی با حداقل استانداردهای طراحی سوال، آشنا بودند!!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عطاالله مهاجرانی: #حوزه_علمیه در چهل سالی که گذشت سازماندهی، نهادسازی و کادر سازی شده است.
🔹آیتالله #خامنه_ای با تدبیر و صرافت لازم از سال 69 درس خارج خود را شروع کردند و در این 30 سال دو سه هزار شاگرد تربیت کردند که با مبانی فکری ایشان آشنا هستند.
🔹امروز خیلی از روحانیون با زبان دومی غیر از زبان عربی آشنا هستند و به خوبی از اینترنت برای ارتباط با جهان استفاده میکنند.
🔹اگر قبل از انقلاب به شکل موردی شخصی مثل آیتالله مطهری با دانشگاه آشنا بود امروز با نسلی از روحانیون مواجهیم که مراتب دانشگاهی را طی کرده اند و یک جور آمیختگی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد.
📌 مناهج:
۱. دشمن از پیشرفت حوزه علمیه به خوبی آگاه است و برای همین بیشترین سعی را در #روحانیت_ستیزی یا #تقویت_سکولارهای_حوزوی دارد.
۲. #حوزه با وجود تمام اشکالاتی که دارد نسبت به گذشته #رشد داشته، #سیاهنمایی فقط موجب ناامیدی و تضییع #طلاب_جوان خواهد شد. امروز بر مدار امید باید به مطالبات حق #حوزه_مطلوب روی آورد.
#مناهج
@Manahejj