📠 نظر کاربران
💬 وصال:
سلام علیکم
این واقعا انصافه که مثلا من طلبه پایه ۸ فقط صدوقی و پردیسان بتونم امتحان بدم؟؟
یعنی یه طلبه ای اگه بخواد امتحان بده باید دوازده بار این مسیر رو تو ایام امتحانی بره و بیاد؟
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدپور؛ حوزه علمیه خواهران شهرستان فردوس:
سلام علیکم
ضمن خداقوت به طلبه ها بابت امتحان های سخت و نفس گیر.
1⃣ عدالت یعنی هرچیزی سر جای خودش. یعنی اگه با نظر گرفتن شرایط طلاب ازشون امتحانی گرفته شد یعنی عدالت. عدالت این نیست که امتحان تمامی طلاب اعم از برادر و خواهر دقیقا عین هم باشد. با توجه به درگیری هایی که طلاب خواهر دارن باید یه تخفیفی نسبت به برادران قائل شد. هر چند در نهایت سطح نمرات خواهران بیشتر از برادران است. ولی این باعث میشه زحمت مضاعفی بر دوش طلاب خواهر احساس شود.
2⃣ استدلال مرکز مبنی بر عدم حضور استاد در سر جلسه امتحان چیست؟ گاهی اوقات سوال رو اشتباه فهمیدی بهتر نیست استاد حضور داشته باشه؟ اگه کسی خونده باشه راهنمایی کوچیک استاد براش میشه جواب ولی برای کسی که درس نخونده جواب سوال رو هم بدند براش فایده ای نداره.
3⃣ از طرفی میگویند سوالات مدرسه باید طبق ابلاغیه مرکز استاندارد باشد ولی سوالات خود مرکز فاقد این استاندرهاست؟!!
برای طرح سوالات یکسری ملاک هایی رو مرکز در نظر گرفته. و اساتیدی که در مدرسه سوال طرح میکنن باید حتما این ملاک ها رو در نظر بگیرند و گرنه از سمت مرکز تایید نمیشوند. ولی با توجه به همون ملاک هایی که اساتید به ما گفتن مشاهده میکنیم که به هیچ عنوان در طرح سوالات مرکز این ملاک ها رعایت نمیشوند. مثلا در امتحانات نباید سوال کلی و نامفهوم باشد در صورتی که در امتحان کلام دیروز پایه سوم بعضی از سوالات کلی بود!!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
🌀 #ساده_زیستی؛ توصیه امام به روحانیت
🔰حضرت امام در دیدار با خبرگان:
🔹 شما گمان نكنيد كه اگر با چندين اتومبيل بيرون بياييد وجههتان پيش مردم بزرگ میشود.
🔹 آن چيزى كه مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اينكه #زندگى_شما_ساده_باشد، همان طورى كه سران اسلام و پيغمبر اسلام و امير المؤمنين و ائمه ما زندگیشان ساده و عادى بود بلکه پایینتر از عادی.
🔹 #ائمه_جمعه و جماعاتى كه اگر عادى بيرون بيايند ممكن است از بين بروند، بايد به آن مقدارى حفظ كنند كه زياد نباشد.
🔹 اين طور نباشد كه امام جمعهاى وقتى در خيابان میآيد، خيابان را خلوت كنند و هياهو به راه بيندازند، اين طور چيزها حيثيتشان را در جامعه ساقط میكند.
🔹 بزرگى شما آقايان به دنيا نيست، بزرگى شما به آخرت است، و اينكه پيش خدا آبرومند باشيد.
۲۵ تیر ۱۳۶۴
صحيفه امام ؛ ج ۱۹ ؛ ص ۳۱۸
📌 آیت الله شعبانی #امام_جمعه_همدان بعد از ورود به دفتر امام جمعه با خوروی ماکسیما در پارکینگ دفتر مواجه میشوند. این خودرو را استانداری در اختیار دفتر امام جمعه قرار داده بود و در سفرهای خارج از استان استفاده میشد. خودروی ماکسیما به دستور آیت الله شعبانی به استانداری بازگردانده شد تا به بیانات حضرت امام عمل شود.
📷 تصویر مربوط به سرکشی آیت الله شعبانی به مناطق حاشیهای شهر همدان است.
🔰مناهج: یکی از عوامل #روحانیت_ستیزی توجه نکردن روحانیون به #ساده_زیستی است. انشاالله این اقدام #امام_جمعه جوان و محبوب همدان الگویی برای همه روحانیون شود.
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 فاطمی؛ حوزه علمیه خواهران کرج:
بسیاری از مسائلی که برادران و خواهران مطرح کردند مهم است اما به نظر من نکته ی مهمی ک ظلم به طلبه هست در این بخشها نیست... بلکه بخش ارزیابی و نتایج امتحانهاست.
به هرحال همه ی ما طلبهها در نهایت با نمره و معدل سنجیده میشویم.
الان در حوزه های خواهران به عنوان مثال... برخی امتحانات از مرکز است که سوالات هماهنگ است... اما امتحانات بسیاری از دروس داخلی هست... خب برخی اساتید، توجه دارند و کل مطلب را کار میکنند و درس میدهند و در نهایت از کل کتاب یا محدوده امتحان میگیرند... اما برخی اساتید به ۳۰ یا ۴۰ تا سوال بسنده میکنند و از همانها امتحان میگیرند...
این ظلم آشکار هست چون در نهایت طلاب با نمره سنجیده میشوند و ما که کل محدوده را مثلا امتحان میدهیم ۱۶ یا همین حدود و بزرگوارانی ک فقط ۳۰ تاسوال را خوانده اند ۲۰ میشوند... خب این چه نوع انصاف در ارزیابی هست... نمی دانم تا کی قرار است برخی طلاب حقشان این چنین پایمال شود.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مهدیار:
سلام
با اینکه در قم طرح هدایت تحصیلی تربیتی راه افتاده - برنامه به این شکل هست که در طول هفته هرکدوم از فقه و اصول رو که رفتیم کلاس، محدوده همون هفته رو با یه استاد قوی تر کار میکنیم و هرکدوم در هفته یک ساعت و نیم هست. یعنی جمعا سه ساعت. این مدت برای رفع اشکال و سوالات، تصحیح متن خوانی و ... هست با برنامه های جنبی فوق العاده خوب دیگر موقع انتخاب واحد به عزیزانی که عضو این طرح هستند اجازه انتخاب استاد مجازی داده شد و من هم انتخاب کردم که فشار کاری برامکم بشه
ولی موقع انتخاب محل آزمون همون درسایی که استاد مجازی زدم، اجازه انتخاب محل آزمون ندادن و بعد از سه ساعت دویدن بین این اتاق و آن اتاق، حرف نهاییشون این بود که ما چنین قانونی نداریم و سایت غلط کرد اجازه داد.
حالا به خاطر این سه درس، باید سال بعد برمکلاس همین سه تا منکهامید داشتم تابستون امسال پایه دهم تموممیشه.
ناچارا خونهام رومیبرم شهرستان چون هم میتونم راحت کار پیدا کنم، هم دغدغه معیشتمکم میشه و هم میشه تو شهرستان راحت تر و با خیالی آسوده تر درسها رو امتحان بدم
ان شاء اللهکهدیگه سایت از غلطها نکنه برای بقیه دوستان
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 سید محمد آذربایجانی:
عقل انسان حکم میکند که بشر در هر جایی که زندگی میکند باید برای زندگی بهتر و حفظ نظم مجموعه و استفاده حداکثری و قانونی از ظرفیت آن موقعیت، #قوانین آنجا را بداند.
فکر میکنم که اگر دو مشکل در حوزه اصلاح شود به پیشرفت حوزه کمک میکند.
اولا: قوانین دارای مبانی محکم باشد تا زود به زود دستخوش تغییرات قرار نگردد.
ثانیا: اطلاعرسانی قوی تحقق یابد تا اینکه طلاب از ظرفیت وسیع حوزه بتوانند حداکثر استفاده را بکنند.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
✍️ تسلیت آیتالله اعرافی به حوزه علمیه ایلام
✉️ متن پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت طلبه جهادی آقای حسین زاده به این شرح است:
🏴 اناللهواناالیهراجعون
◾️ درگذشت جناب آقای حسین حسینزاده(ره) از طلاب مخلص، متعهد و موفق و عضو گروههای جهادی موجب تاسف و تاثر گردید.
اینجانب ضمن ابراز همدردی مصیبت وارده را به خانواده محترمشان و حوزه علمیه استان ایلام تسلیت گفته و از درگاه احدیت برای ایشان غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر توام با اجر مسألت می نمایم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدعلی صادقی:
سلام
من پایه نه هستم امروز امتحان مکاسب ۴ با اینکه خونده بودم و بحث هم کرده بودم ولی نوع سوالها به شدت عجیب غریب بود.
مثلا سوال داده بودن «ضمان التالف عندنا و عندالجمهور» را توضیح دهید!!
همین!!
یا از مهر سوال داده بودن!
یا وسط متن فقط گفته بود این «معروف» یعنی چی!
خب اگه قراره اذیت کنید بگید خودمون صفر میگیریم اونوقت تکلیفمون رو بدونیم.
واقعا این بده که تو این امتحانای یکی دو سال اخیر(امسال خیلی بدتر) انگار فقط آقایان دنبال اینن که ثابت کنن شما چی بلد نیستید، نه اینکه بفهمن چی بلدید!
ای کاش ممتحنین فقط اندکی با حداقل استانداردهای طراحی سوال، آشنا بودند!!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
4.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 عطاالله مهاجرانی: #حوزه_علمیه در چهل سالی که گذشت سازماندهی، نهادسازی و کادر سازی شده است.
🔹آیتالله #خامنه_ای با تدبیر و صرافت لازم از سال 69 درس خارج خود را شروع کردند و در این 30 سال دو سه هزار شاگرد تربیت کردند که با مبانی فکری ایشان آشنا هستند.
🔹امروز خیلی از روحانیون با زبان دومی غیر از زبان عربی آشنا هستند و به خوبی از اینترنت برای ارتباط با جهان استفاده میکنند.
🔹اگر قبل از انقلاب به شکل موردی شخصی مثل آیتالله مطهری با دانشگاه آشنا بود امروز با نسلی از روحانیون مواجهیم که مراتب دانشگاهی را طی کرده اند و یک جور آمیختگی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد.
📌 مناهج:
۱. دشمن از پیشرفت حوزه علمیه به خوبی آگاه است و برای همین بیشترین سعی را در #روحانیت_ستیزی یا #تقویت_سکولارهای_حوزوی دارد.
۲. #حوزه با وجود تمام اشکالاتی که دارد نسبت به گذشته #رشد داشته، #سیاهنمایی فقط موجب ناامیدی و تضییع #طلاب_جوان خواهد شد. امروز بر مدار امید باید به مطالبات حق #حوزه_مطلوب روی آورد.
#مناهج
@Manahejj
🌀 تند تند و نصفه نیمه
🖋 هادی چیتساز
🔹 هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری میگوید!!
🔹 یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوهخوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#نظام_آموزش
#مناهج
@Manahejj
🌀 تند تند و نصفه نیمه
🖋 هادی چیتساز
🔹 اگر کسی به لیست انبوه دروس و امتحانات نگاهی بیندازد، به این نتیجه خواهد رسید که هر طلبهای در چند رشته، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد.
هرکس سه سال ادبیات عرب با کتابهایی مثل سیوطی و مغنی بخواند، مجتهد در ادبیات عرب خواهد بود. هرکس این همه درس فقه و اصول را، آن هم کتابهایی مثل لمعه، الموجز، اصول فقه، رسائل، مکاسب و کفایه را امتحان دهد، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد. با ده سال امتحان ترجمه و تفسیر، مسلط به روش تفسیر آیات و انواع مکاتب تفسیری است. با چهار دوره اعتقادات، مسلط به بحث با دیگران در زمینههای مختلف اعتقادی است. و... .
🔹 آری، هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری میگوید!!
🔹 کجای کار اشکال دارد که طلاب بعد از خواندن چهار دوره اصول فقه، توفیق زیادی در این علم ندارند. چرا بعد از ده سال امتحان تفسیر، هنوز با مبانی اولیه تفسیر هم آشنا نیستند؟
🔹 بعضی تقصیر را از طلبه میدانند که تنبل است و... . اما وقتی آمار منفی خیلی زیاد باشد، همه تقصیر از طلبه نیست، بلکه اشکال در شیوه آموزش است. یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوهخوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن. تندخوانی کل مکاسب و لمعه، از خوب خواندن یک جلد مکاسب یا یک باب لمعه، ارزش بیشتری دارد.
🔹 حال آنکه اگر یک دوره ادبیات در حد صمدیه همراه با کارگاه آیات و روایات تدریس شود، نفعش از چند دوره تدریس سیوطی و مغنی بیشتر است. اگر یک دوره اصول فقه بدون زوائد، همراه با تطبیق تدریس شود، مطالب اصول در ذهن طلبه ماندگار خواهد شد و میتواند گام های بعدی فهم متون دینی را بردارد. اگر یک دوره روش تفسیر قرآن، و فقط با تطبیق بر ۱۰۰ آیه از قرآن خوانده شود، قرآن از طاقچهها به میان مباحثات طلبگی میآید. این روش، همان ماهیگیری یاددادن است.
🔹 اما روش فعلی، یاددادن ماهیگیری در اتاق بسته بدون دریا و تور است. هدف این است که چند کتاب، تند تند و نصفه نیمه پاس شود. عیب ندارد کیفیت فدای کمیت شود، تعداد زیاد کتابها و امتحانات را بچسب!!
#نظام_آموزش
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدحسین:
سوالی برایم مطرح شده است این که اساسا امتحان برای چیست؟
به جوابی علی الظاهر رسیدم:
1. وقتی به هدف امتحان نگاه می اندازیم درمی یابیم که امتحان سنجشی است برای میزان فهم طلبه از درس.
2. از طرفی می دانیم فهمیدن غیر از بخاطر سپردن است (البته حفظ مقدمه فهم شاید باشد) برای درک بهتر بیایید نگاهی بیندازیم به امتحانات علوم مختلف
برخی علوم مثل زبان و ریاضی و فیزیک حل مساله است سوال از کاربرد قواعد است نه حفظ فقط خود قاعده ولی برخی علوم متاسفانه با آن که مهم هستند حل مساله ای نیستند مانند فلسفه،فقه،اصول، حدیث و ...
واقعا قرار است بدانیم شیخ انصاری چه گفته است و یا آنکه بر اساس مبنای شیخ این مساله چه جوابی دارد؟
3. و براین اساس ملازمه ای هم میان این نوع سنجش فهم با کلاس درس دارد، یعنی طلبه را حل مساله ای باید بار آورد.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj