🌀 قانعکردن نسل فعلی ایران اصلیترین وظیفه است
🔺محمد مسجدجامعی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان:
🔹ایران اولویتش برای ما باید بیشتر از خارج از ایران باشد. استقرار فرهنگی، اجتماعی و قانع کردن نسل فعلی ایران خود از اصلی ترین وظایف است.
🔹بهترین گفتگوهای ادیانی به لحاظ علمی همیشه با ایران بوده است
🔹نباید گفتگوهای ادیانی با صاحبان ادیان داخل ایران کم رنگ شود
🔹ورود حوزه علمیه به عرصه بین الملل باید حضوری محترمانه و با شرایط لازم باشد
🔹کاملا با ارتباط ناسنجیده مخالف هستم؛ برای ارتباط گیری نیاز به پشتوانه هست و بدون پشتوانه این فعالیت نتیجهای نخواهد داشت.
🔹حوزه نهادی آموزشی است که ارتباطاتهای بین المللی آن باید در راستای آموزش باشد.
مشروح گفتگو:
http://hawzahnews.com/detail/News/498155
#مناهج
@Manahejj
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حضور تولیت آستان قدس رضوی در بین ایتام شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد
📌 مناهج:
بهترین راه برای خنثیکردن توطئههای دشمن علیه روحانیت و اصلاح تصویر غلطی که دشمن از روحانیت ساخته، خدمات اجتماعی است.
خدمات اجتماعی روحانیت باید برای مردم، محسوس و همیشگی باشد.
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم ورود حوزه علمیه به مسائل روز
📝 علمای اسلام همچون علمای نصرانی نباشند
💠 امام خمینی (ره)
🔹 مگر نمیبينيد كه اسرائيلیها دارند میزنند و میكشند و از بين میبرند و انگليس و آمريكا هم به آنها كمک میكنند، و شما نشستهايد تماشا میكنيد. آخر شما بايد بيدار شويد؛ به فكر علاج بدبختیهاى مردم باشيد.
🔹 #مباحثه به تنهايى فايده ندارد؛ #مسأله_گفتن به تنهايى دردها را دوا نمیكند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين میبرند، بساط اسلام را به هم میزنند، خاموش ننشينيد مانند نصرانیها كه نشستند درباره روح القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آنها را گرفته از بين بردند. بيدار شويد، و به اين حقايق و واقعيتها توجه كنيد. به مسائل روز توجه كنيد. خودتان را تا اين اندازه مهمل بار نياوريد.
🔹 شما با اين اهمال كاریها میخواهيد كه ملائكه اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟ مگر ملائكه تنبلپرورند؟ ملائكه بالشان را زير پاى اميرالمؤمنين (علیه السلام) پهن میكنند؛ چون مردى است كه به درد اسلام میخورد؛ اسلام را بزرگ میكند؛ اسلام به واسطه او در دنيا منتشر میشود و شهرت جهانى پيدا میكند؛ با زمامدارى آن حضرت جامعهاى خوشنام و آزاد و پر حركت و پر فضيلت به وجود میآيد.
براى شما كه جز مسأله گفتن تكليفى نداريد خضوع معنى و مورد ندارد.
کتاب ولایت فقیه، ص۱۴۵
#روحانیت_حقیقی
#مناهج
@Manahejj
🌀 تبرئه کردن حوزه، غفلت بزرگ
📝 هادی چیتساز
🔹 فرض کنید وضع اقتصادی مملکت بدتر از این شود؛ شرایط تولید بسیار سخت تر، دلال بازی راحت تر، فروشگاه های زنجیره ای هر روز بیشتر از دیروز، قیمت خرید و فروش و اجاره ملک به آسمان برسد، رشوه و رانت سر به فلک بگذارد، هزینه تحصیل نفس گیر شود، درد هزینه درمان برای بیماران قابل تحمل نباشد و... .
🔺 اما عکسالعمل حوزویها (وضع موجود):
بزرگان: ۱. به مسئولان تذکر داده ایم. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
ائمه جمعه: ۱. همه چیز تقصیر مدیریت مجلس و دولت است. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
منبری های معروف و به اصطلاح انقلابی: ۱. تقصیر خودتان است که کاندیدا یا نماینده ای که ما گفتیم، انتخاب نکردید. (خربزه خوردید، پای لرزش بنشینید.) ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
کانالها و سایتهای حوزوی: ۱. مشغول قر زدن و سوتی گرفتن از دولت و مجلس فعلی. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام.
🔹 اما وظیفه حوزه (وضع مطلوب):
۱. تحقیق و تدوین طرح های اقتصاد اسلامی؛
۲. ارائه راهکارهای عملی برای راهبردهای کلی نظام؛
۳. تربیت نیروی کارآمد؛
۴. پیگیری جدی از راه های قانونی برای تصویب و اجرائی شدن طرح ها؛
۵. مطالبه گری فراگیر رسانه ای و تبلیغی حوزوی ها برای اجرائی شدن طرح ها در صورت عدم تمکین مجلس و دولت.
پ.ن ۱: هر صنفی باید وظیفه خودش را صحیح و کامل انجام دهد تا مشکلات حل شوند. انتقاد حوزویان در جای خودش لازم است، اما مهمتر و قبل از انتقاد، حوزوی ها باید به نیازهای نظام پاسخ علمی دقیق داده و نیرو تربیت کنند.
پ.ن ۲: اشکال حوزه این است که در مشکلات اقتصادی و فرهنگی و غیره، خودش را تبرئه کرده و تقصیر را از دیگران می داند. در حالیکه انتقاد اصلی به حوزویان است که به جای عمل به وظیفه اصلی، به کارهای درجه چندم روی آورده و نتوانسته اند از ظرفیتهای انقلاب در راستای اجرای اسلام محمدی استفاده کنند.
#رسالت_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 سیتیسنترها، حوزه علمیه را میبلعند
📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم
🖋 مجید ریاضیات
🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات.
اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند:
۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم
۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم
۳. بهروز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا
۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم
۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم
۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم
۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم
۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم
۹. تاثیرات سیاستهای اجرایی کشور
۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور
🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شمارههای ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد.
🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است.
🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود.
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم ورود حوزه علمیه جهت اعتلای دستگاه قضا
💠 آیتالله رئیسی
🔹 فقه پویا و اجتهاد تمدنساز دارای چنان غنایی است که میتواند پاسخگوی همه سؤالات در حوزههای مختلف باشد و تمام علما و اساتیدی که با فقه و حوزههای علمیه مرتبطند، به ویژه ائمه جمعه و اثرگذاران در سنگرهای مساجد و مدیریت حوزه علمیه که از فرهیختگان و نیروهای انقلابی هستند، میتوانند با ارتباط موثر با دستگاه قضایی در راستای پیشبرد امور همکاری کنند.
🔹 رئیسی بر لزوم میداندادن به طلاب و دانشجویان برای نظریهپردازی تاکید کرد و گفت: پژوهشهای امروز حوزه و دانشگاه باید همراه با پیشنهادات اجرایی باشد و تنها امری که بعد از توکل به خدا و اعتماد به نفس میتواند برتری ما را در عالم اثبات کند، برتری علمی است.
hawzahnews.com/detail/News/498669
#قوه_قضاییه
#مناهج
@Manahejj
🔰 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛
👈 انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید
🔻 حضرت آیت الله خامنهای در احکام جداگانهای آقایان آیتالله یزدی و آیتالله آملیلاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید بهعنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در حکم دیگری، حجتالاسلام والمسلمین اعرافی را بجای مرحوم آیت الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
📝 متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🔹️بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای حاج شیخ محمّد یزدی دامت توفیقاته
با توجه به پایان یافتن دورهی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دورهی جدید منصوب میکنم.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته
با توجه به پایان یافتن دورهی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دورهی جدید منصوب میکنم.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
🔹️بسم الله الرحمن الرحیم
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمّد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم نصب میکنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ تیر ۱۳۹۸
#مناهج
@Manahejj
🌀 برخورد با دختران یا جلوگیری از تولید و عرضه پوشاک نامناسب؟!
💠 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان:
🔹 هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را میبیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانمها ایراد بگیریم که چرا این لباس را میپوشید، بلکه باید #نظارت خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباسها تولید و یا به فروش برسد.
🔹 امام جمعه همدان با گلایه از قیمتهای بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمتهای پایین برای لباسهای نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بیدینی کنیم، چرا که اینها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند.
🔹 غالب طرح های اقتصادی موجود دارای #پیوست_فرهنگی نیستند و باید قانونی مصوب شود که همانند طرح های دیگر که نیازمند تاییدیه از ادارات مختلف هستند هر طرحی را ملزم به داشتن پیوست فرهنگی کنیم.
🔹 ممکن است امروز تنها به فکر #توسعه باشیم، اما در ۲۰ سال آینده با مشکلات فرهنگی و یا حتی مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شویم.
📌 مناهج:
روحانیت معزز در امر به معروف و نهی از منکر همیشه باید مراقب باشد که سرچشمه فساد را بخشکاند. وقتی لباس مبتذلی برای فروش نباشد، شاهد مبتذلپوشی هم نخواهیم بود.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 عدم آزاداندیشی حوزه علمیه؛ از تهمت تا واقعیت
🔹 جریانی مدام در پی القای عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه است. همچنین برای اثبات حقانیت خود، بسیار از بیانات رهبری استفاده (مصادره به مطلوب) میکند.
🔹 براستی این ادعاها تا چه حد واقعیت دارد؟! آیا فضای حوزه علمیه، ناامیدکننده و تیره است؟ یا میتوان و باید از راه صحیح مطالبهگری وارد شد و سیاهنمایی نه تنها راهگشا نیست، بلکه موجب هزینهسازی بیشتر و ناامیدی و سرخوردگی بدنه طلاب خواهد شد؟
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزه آزاداندیش هست یا نیست؟
📝 نظر رهبر انقلاب درباره وجود و عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه
🖋 رضا حسینی
🔹 یکی از ایراداتی که چندی است به حوزه وارد می شود این است که حوزه آزاداندیش نیست، ادب آزاداندیشی در حوزه جای ندارد و منتقدین در حوزه سرکوب می شوند!
🔹 برای فهم اینکه حوزه آزاداندیش هست یا خیر، نیاز به ملاک آزاداندیشی داریم. لذا یا باید کارشناس درجه یک بود تا ملاک و وضع موجود حوزه علمیه را شناخت و یا باید از شخص خبره و خریط فن سوال کرد.
به اذعان هر دو طیف (قائلین به آزاداندیشی و قائلین به عدم آزاداندیشی) رهبر معظم انقلاب، خبره و صاحبنظر در این زمینه است؛ فلذا به عنوان فصلالخطاب، نظر ایشان باید مورد مداقه قرار گیرد.
🔹 طیفی که قائل به عدم آزاداندیشی است معمولا به بیاناتی از ایشان استناد میکند که ایشان بارها به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی دستور دادهاند ولی این کرسیها تشکیل نشده است، فلذا عدم تشکیل کرسی را دال بر عدم آزاداندیشی گرفتهاند. اگر دقیق به بیانات ایشان توجه شود ملاحظه میشود که برگزارشدن یا نشدن کرسیها، فقط در تقویت آزاداندیشی مؤثر است، نه در اصل آن!
🔹 از نظر رهبر انقلاب حوزه آزاداندیش هست، اما برای گسترش این آزاداندیشی نیاز به برگزاری کرسیهای آزاداندیشی است.
🔹 ملاک آزاداندیشی هم نقد مکرر مبانی در دروس است که نه تنها مخالفت جدی با ان نمیشود بلکه درسهای نقادانه، مشتری بیشتری هم دارد. به جهت اتمام حجت و فهم این ملاک، نص بیان امام حوزهها ذکر میشود تا پایانی بر همه تهمتها و سیاهنماییها باشد:
«نكتهى ديگر اينكه حوزه آزادانديش است. خاصيت علمىبودن، آزادانديشى است. تحجر در ميدان علم معنى ندارد. يعنى اگر عالم هستيم، حوزه علميه هستيم، دنبال علم هستيم، بايد فكر را آزاد گذاشت؛ البته براى اهل فكر. معلوم است كه در يك مجموعه علمى كسى كه صلاحيت فكرى ندارد، جرأت اظهار نظر هم پيدا نمیكند؛ اگر اظهار نظر كرد، مچ او را میگيرند، غلط او آشكار میشود. آن كسى كه صلاحيت اظهار نظر دارد، بايستى اظهار نظر كند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در كلام، چه در بقيهى مباحث و علوم حوزوى و رائج در حوزه؛ يعنى بايد آزادانديشى باشد.
🔺البته اين آزادانديشى هست؛ اين را #بايد همه قبول كنيم.
🔺من يك جایى خواندم كه نوشته شده بود امروز در حوزه علميه قم آزادانديشى علمى نيست؛ ديروز بود، امروز نيست. اين درست نيست؛ ديروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بيشتر از ديروز هم هست. آراء فقهى و اصولى از برترين فقها مورد نقد قرار میگيرد. آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوقالعادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيه امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمىگويد چرا.
🔺نمىشود حوزه را متهم كرد به اينكه در آن، نقد و انتقاد و آزادى نيست. متأسفانه يك جایى ما خوانديم كه نوشتهاند اين حرفها نيست؛ در حالى كه اين خلاف است، اين متهمكردن حوزه است.» (۲ آبان ۱۳۸۹؛ دیدار با اساتید، فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم)
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj