eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 ماجرای تعمیر خانه‌های مهدیه طلبه: خب خداروشکر یه خونه خالی شد. مسئول: شرمنده...این واحد احتیاج به تعمیرات داره. طلبه: پس کی تحویل میدید؟ مسئول: هر وقت پول برسه. طلبه: کی پول میرسه؟ مسئول: فعلا معلوم نیست. طلبه: پس فعلا بریم امتیاز جمع کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #معیشت #مهدیه #مسکن @Manahejj
🌀 بچه‌های مردم نرفتند شهید شوند که ما از این غلط‌ها بکنیم 🔰 سلوک عملی امام جمعه بروجرد آیت‌الله سیدعلی حسینی امام جمعه محترم شهرستان بروجرد: 🔹 من یکبار خواستم بروم نماز؛ سرباز دفتر گفت: فلانی می‌‎خواهی خیابان را خلوت کنم؟ گفتم: برای چه خلوت کنی؟ گفت:، چون شما می‌خواهید بروید نماز! گفتم: اولاً که من پیاده می‌روم، بعدش هم مگر کی می‌خواهد برود که می‌خواهی از این کار‌های طاغوتی بکنی؟! یا بعضی اوقات بچه‌های دفتر لطف دارند و می‌خواهند کفش من را جفت یا در ماشین را برایم باز کنند؛ به همه‌شان تذکر داده‌ام! 🔹 خمین که بودم، هم دفتر و هم منزلم خیلی ساده‌تر از اینجا بود. اینجا که آمدم بعضی چیز‌ها را که تصور می‌کردم، زائد است کم کردم. مثلاً کیوسکی بود که روزانه در سه شیفت، شیفتی هم دو نفر نگهبانی می‌دادند. من دیدم شش نفر از نیرو‌های انتظامی باید وقتشان را صرف اینجا کنند. فرمانده سپاه، اطلاعات و نیروی انتظامی را دعوت کردم و گفتم من نظرم این است که این‌ها را بردارم. شما مسئول امنیت هستید. ببینید می‌شود یا نه که گفتند می‌شود و برداشتیم یا مثلاً در کوچه با تقریباً یک و نیم متر از دیوار میله‌هایی را کوبیده بودند که کسی ماشینش را پارک نکند یا چند تابلوی توقف ممنوع جلوی در دفتر زده بودند که من دیدم خیلی از این‌ها معنا ندارد و زائد است. 🔹 من واقعاً وقتی خبر زندگی برخی مسئولان در این خانه‌های ۴۰۰، ۵۰۰ متری را می‌بینم، گریه‌ام می‌گیرد. بچه‌های مردم نرفتند شهید شوند که ما از این غلط‌ها بکنیم. خدا می‌داند ما راه را گم کرده‌ایم و این میز‌ها و صندلی‌ها را امتیازی برای خودمان تلقی می‌کنیم در حالی که بار و مسئولیت انسان است. 🔹 یک روز به یکی از همین آقایان مسئول زنگ زدم، تا گفتم سلام علیکم فلانی هستم، با یک حالت تفاخر و خودبرتربینی‌ای گفت: «بفرررماااا»! تا اینطور گفت، تلفن را قطع کردم! مسئول باید برای مردم مجسمه اخلاق باشد نه اینکه مردم را نوکر خودش تلقی کند! مردم صداقت، صفا و صمیمیت می‌خواهند و از هر کس این را ببینند، مرید او خواهند شد. 🔹 من قبلاً که در شهرستان ازنا بودم، پیکان داشتم. مدیر کارخانه آنجا که ماشین من را دید، خواست خودرویی به ما هدیه بدهد که من قبول نکردم. استان مرکزی هم که رفتم، دفتر استاندار خواست مبلغی را برای خرید خودرو بدهد که گفتم من ماشین دارم و بیشتر از پیکان هم نیاز ندارم. بعد، اما حاج آقای گرکانی که امام جمعه مرکز استان مرکزی بود، گفتند من می‌خواهم خودرویی برای دفتر بخرم. ما هم گفتیم برای دفتر عیبی ندارد. خودرویی برای دفتر خریدند که همانجا گذاشتم و آمدم.بعد از آن پیکان را نیاز شد و فروختیم. 🔹 من هر شب در مسجد هم هستم. شماره تلفن همراهم را هم در نماز جمعه اعلام کرده‌ام. به مردم گفته‌ام تلفنم را یادداشت کنید هر کس کار داشت زنگ بزند. همه مردم شماره‌ام را دارند؛ از پیرزن، پیرمرد، جوان و همه قشری الان زنگ می‌زنند و مشکلاتشان را می‌گویند. هیچ خط دیگری هم ندارم. تلفن‌چی هم ندارم. 🌐 فارس پلاس @Manahejj
🌀 دست نوشته مادر یکی از طلاب خطاب به مدیر مدرسه که رضایت خود را جهت حضور فرزندش در حوزه اعلام می کند و حتی نسبت به شهادت فرزند خود ابایی ندارد. 📌 چنین مادرانی فقط در مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها تربیت می شوند. @Manahejj
🌀 ایده هدفمند‌کردن واگذاری مسکن 📝 بخش نخست 🖋 علی منتظرالمهدی 🔹 این مسأله تقریبا اجماعی است که گسترش کمّی سریع حوزه‌ها در دهه‌های گذشته حداقلّ به نحوی که انجام شده قابل دفاع نیست؛ آسیب‌های آن هم هر روز نمایان‌تر می‌شود. فقدان زیر ساخت‌های رفاهی حداقلّی مقدّمه برای معضلاتی بزرگ مانند نهال‌فروشی حوزه‌ها شده و پروژه‌هایی مانند شهرک مشارکتی مهدیه یا ساختمان‌سازی‌های مرکز خدمات در پردیسان، کارکرد مطلوبشان را از دست داده‌اند. به نظر «هدفمند‌کردن واگذاری مسکن» ایده‌ای است که هر چند با تبدیل به طرح کامل عملیاتی فاصله دارد، اما با همّت و درایت می‌تواند باری را از زمین بردارد. 🔹 پیشنهادات این ایده عبارتند از: الف) مسکن موقّت 🔹 قدم اول و ضروری‌تر، اسکان فوری و موقت طلابی است که اگر حمایت نشوند مجبورند میان طلبگی یا خانواده یکی را انتخاب کنند؛ «طلاب متاهل سطح 1، طلاب با عائله زیاد و همچنین طلاب متاهلی که به هر دلیلی ناتوان از اشتغال‌های جنبی و محروم از حمایت‌های خانوادگی هستند» مخاطبان این گام هستند. اتکاء پیشنهاد مطرح‌شده بر سامان‌دهی شهرک‌های مسکونی فعلی و لزوم تعامل قوی با بیوتات توانمند (مانند بیت آیت الله سیستانی یا مرحوم آیت الله سید محمد شاهرودی) است، اما از جهاتی با وضع فعلی حاکم تفاوت دارد: 1⃣ اولویت ها بر نیازهای واقعی ابتناء می‌شوند؛ نه مزایای ارزشمندی مانند حافظ قرآن بودن، سابقه تدریس و تبلیغ، تعداد کتب و مقالات پژوهشی، سابقه شرکت در درس الفائق! و ... . اینکه به طلبه سطح اولی با حدود ۳۰۰ هزار شهریه گفته می‌شود برو چند سالی امتیاز جمع کن، ولی به روحانی کارمندی که شاید ۱۰ برابر تو درآمد دارد اسکان می‌دهیم! آن قدر غیر معقول است که نیاز به توضیح نداشته باشد. 2⃣ دوره‌های زمانی اسکان حتّی الإمکان در بازه‌ای تعریف می‌شوند که نیاز طلبه، کم یا رفع شده باشد؛ نه تعداد سال‌های یکسان برای همه. بارها دیده‌ایم بزرگورانی را که بعد از چند سال سکونت در مهدیه و قبل از اتمام دوره‌شان مالک خانه شده‌اند، اما با قدرت، خانه اصلی را اجاره می‌دهند و در خانه سازمانی باقی می‌مانند؛ یا بالعکس طلابی که بنا به اتفاقات معاششان سخت‌تر از ابتدای دوره اسکان شده اما مجبورند خانه‌ها را تخلیه کنند؛ چون زمانشان به سر آمده. بدیهی است تحقّق این شرط مستلزم پالایش دائمی و البته مقداری اعتماد است، طبیعتا اگر متخلّفی هم پیدا شد می‌توان اقداماتی تنبیهی – مانند محرومیت از بعضی مزایا – را برایش در نظر گرفت. 3⃣ ساکنین هر خانه با توجه به توانشان مقدار کمی اجاره پرداخت می‌کنند تا صرف توسعه و ساخت واحدهای مشابه شود. 4⃣ وجه اندکی در ابتدای سکونت دریافت می‌گردد برای ضمانت تخلیه ساکنانی که احیانا علقه روحی به منزل‌ها پیدا می کنند! 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 خروج طلاب با استعداد از حوزه به دلیل فشارهای معیشتی خسارت است آیت الله #شبیری_زنجانی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه: 🔹وقتی که کسی برای مدرک درس می خواند ملّا نمی شود. 🔹سیره علمای گذشته این بوده که درباره افرادی که از نظر علمی مستعد بودند، رسیدگی خاصی داشتند. 🔹بسیاری از طلاب با استعداد به خاطر شرایط مالی نمی توانند ادامه بدهند. 🔹آقای مطهری گفته بود اگر وضع مالی ام قابل تحمل بود از حوزه خارج نمی شدم. 🔹حوزه باید برای پرورش شخصیتهایی نظیر آخوند خراسانی و حاج شیخ عبدالکریم حائری، برنامه مشخص داشته باشد. 🔹اگر افراد مستعد بخواهند به خاطر مسائل مالی ترک تحصیل کنند خسارت بزرگی به حوزه وارد می شود. 🌐 رسا #معیشت @Manahejj
🌀 طباطبائی‌های امروز را دریابید 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در زندگینامه علامه طباطبائی(ره) آمده که در اوج تحصیل علمی، بخاطر #مشکلات_معیشتی مجبور می‌شود ده سال برود روستایش و کشاورزی کند. 🔹 در روزگار ما هم کم نیستند طباطبائی‌هایی که در نیمه‌های تحصیل مجبور می‌شوند بروند شهر و روستای خویش؛ فقط و فقط بخاطر معیشت. اما علامه، استثنایی بود که با قوت برگشت و ادامه داد، ولی کمتر کسی مثل ایشان با قوت برمی‌گردد. اگر خیلی مقید باشند، منبری‌های متوسط و ضعیفی می‌شوند. بعضی‌ هم کلا درس را رها می‌کنند و مشغول کار و کاسبی می‌شوند. 🔹 مسئولین! با شما هستم. با شما که امروز نوبت به شما رسیده برای حوزه و طباطبائی‌هایش کاری کنید. می‌دانم دغدغه دارید ولی کافی نیست. تا دیر نشده استعدادهای حوزه را دریابید. با وضع موجود مطمئن باشید مذمت و توبیخ آیندگان را خواهیم داشت، که در فرصت انقلاب و امکاناتش طلبه‌های زیادی مثل قبل از انقلاب -در اوج زمان تحصیل- مهاجرت معکوس کردند و مسئولان فقط تماشا کردند و گفتند بودجه نداریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #معیشت #مسکن @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 هادی: سلام می دانم که از آنجاییکه نظرم خلاف مسیر کانال هست پست بنده را منتشر نمی کنید. بنده هم مثل شما دوستان طلبه ام و به عملکرد مسؤولین حوزه منتقد؛ ولی این نگاه که از حوزه انتظار داریم با افزایش شهریه، مساعدت یا امثال این پیشنهادت به علمی‌تر شدن ما کمک کنند انتظاری بی‌جا و خود انحرافی عمیق است. طباطبایی و مطهری و علمای سلف همه از مهاجرت معکوس و زندگی بین مردم و خوردن نان بازو عالم شدند. ماندن در قم و گرفتن شهریه و نان خور حوزه بودن نه بر علمیت ما می‌افزاید نه کمکی به رشد شخصیت ما می‌کند. از قضا مهاجرت معکوس باعث می‌شود که افسردگی و خمودی از ذهن و جان ما کنده شود و با نشاط مضاعف و انگیزه جدی‌تر در راه تحصیل قدم برداریم. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 امین: سلام علیکم راجع به اظهار نظر دوست عزیز بنده استاد حوزه‌ام که از قم مهاجرت کردم اما الان کاملا حس می‌کنم باید بیشتر از ما کار و زحمات علمی می‌خواستند حرف شما در مورد هجرت طلاب درست است به شرط آنکه حوزه نهال فروشی نکند و استعدادهایش را ابتدا خوب بارور کرده تا به خاطر فشارهای اقتصادی مهاجرت نکنند؛ سپس با سری بالا و صلابت نان بازوی خود را بخورند. به نظر حقیر مدیریت صحیح امکانات و مزایا ضروری‌ترین نیاز حوزه است و اگر این ضرورت هر چه زودتر درک نشود خیانتی نابخشودنی به معارف اهل بیت علیهم السلام کرده‌ایم... @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محمد: سلام‌ علیکم این نظری که مهاجرت معکوس را تایید کرده قبول داریم، ولی نه برای طلبه ای که تازه آمده به قم. طلبه باید لااقل تا 5 سالی را در درس خارج تحصیل کند و به شهر خود برگردد، آیا باید همان یکی دو سال اول برگشت؟ @Manahejj
🌀 سهم حوزه از بودجه کشور 🖋 محمد دانش‌پژوه 🔹 طبق اخبار موثق، بودجه سال آینده مجموعه نظامی کشور (سپاه و ارتش و نیروی انتظامی) بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است. گذشته از ناچیز بودن آن نسبت به بودجه شرکت ها و بانک های دولتی که بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است -که به ادعای برخی مورد کنکاش جدی مجلس هم قرار نگرفته!- اما یک سوال ذهن انسان را می‌کاود و آن اینکه: 🔹 آیا محافظت از مرزهای اعتقادی و فرهنگی مردم و تامین امنیت فکری و اخلاقی و روانی آنان و طراحی نظامات دینی و پژوهش های بنیادین معرفتی و ترسیم الگوی سبک زندگی اسلامی اهمیتی ندارد که مسئولان و دست اندرکاران نظام، بودجه ای مستقل و درخور برای رفع احتیاجات حوزه های علمیه و حوزویان پی ریزی نمی کنند؟ 🔹 آیا حوزه و حوزویان با دستان خالی و بدون بودجه و امکانات لازم می توانند در تراز نظام اسلامی باشند و احتیاجات معرفتی و دینی مردم و جامعه و نظام را تامین کنند؟! 🔹 آیا طلبه و دانش پژوه معارف دینی که عمر خود را صرف نهاد دین کرده، بدون بودجه و امکانات لازم کارکرد حداکثری دارد؟ آیا فقر و تنگی معیشت، به او اجازه می دهد تا در شرایط روحی روانی مناسب تحصیل و تدریس و پژوهش کند و متمرکز بر رسالت اصلی خود یعنی تبلیغ و ترویج معارف اسلامی باشد؟! @Manahejj
🌀 طرحی کم‌هزینه برای تعمیر خانه‌های خالی مهدیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 طبق بررسی‌ها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در شهرک مهدیه وجود دارند که فقط به علت تعمیرات معطل مانده‌اند. هزینه تقریبی این تعمیرات حدود هشت میلیارد تومان برآورد می‌شود. تاکنون چند طرح برای رفع این مشکل از سوی کانال مناهج ارائه شده است. 🔹 پیشنهاد دیگری نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد: از هشت میلیارد ذکر شده، تقریبا ۷۰ درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی و نیروی انسانی است که می‌شود ۵/۶ میلیارد، و برای تأمین مصالح و مواد اولیه حدود ۲/۴ میلیارد نیاز است. 🔹 از سویی دیگر، گروه های «جهادی سازندگی طلبگی» داریم که در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند. اگر تعدادی از نیروهای جهادی حاضر شوند برای خود حوزه آستینی بالا بزنند، با یک مدیریت و هماهنگی ساده می‌توان از ظرفیت خود طلاب برای تعمیرات مهدیه استفاده کرد و فقط دغدغه تأمین هزینه مصالح را داشت. 🔹 به عنوان مثال، اگر نقاشی یک خانه دو میلیون تومان هزینه داشته باشد: ۲۰۰ هزار تومان بهای رنگ و یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان اجرت نقاش. هزینه نقاش، همان هزینه نیروی انسانی است که ۹۰ درصد هزینه می‌باشد. حالا حسابش را بکنید با همکاری نیروهای جهادی چقدر از هزینه‌ها می‌توان کم کرد و طلاب زیادی را از وضعیت بحرانی مسکن نجات داد. 🔹 ناگفته نماند، هرچند طلاب جهادی که اعلام آمادگی می‌کنند انگیزه مالی ندارند، اما تشویقها و امتیازاتی را باید برای ایشان در نظر گرفت. کانال «مناهج» آمادگی دارد برای فراخوان و هماهنگی با گروه‌های جهادی اقدام کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #مهدیه #مسکن @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 جواد: سلام بنده یه طلبه هستم و سال های زیادی کار فنی تخصصی کردم مغازه پدرم از تولید بخاری تا لوله و زانو برای بخاری و تعمیر خودرو و لوازم خانگی و هم ابزار لازم و نیز تخصص برای رنگ‌کاری دارم چون بعد از مرحله ساخت قطعات بخاری نیاز است بخاری رنگ شود ما این را در مغازه پدر آموختیم. بنده آماده هر گونه خدمت به تعمیر خانه‌های مسکونی در مهدیه برای طلاب عزیز هستم به صورت جهادی ضمنا جوشکاری و کاربیت و ملزوماتش هم بلدم خلاصه در خدمت مهدیه برای برون رفت از این تعمیر خانه های مهدیه هستم کار را به طلاب انقلابی بسپارند آنوقت ببینند چطور کار پیش می‌رود با پشت میز نشستن و صندلی چرخدار به امید اینکه بودجه از راه یه روزی می رسد کار انجام نمی‌شود. @Manahejj