📠 نظر کاربران
💬 همسر طلبه:
بنده همسر طلبه هستم و ساکن هزاره هشتم پردیسان هستیم. یادمه همین یکی دو سال پیش همسایه ما یک شب روضه گرفته بودند و افراد زیادی را هم دعوت کرده بودند. آن شب آخرین شب خوشی همسایه ما در آن مجتمع بود؛ چون از قضا صاحبخانهشان که ساکن #مهدیه بود و خانهاش را به اینها اجاره داده بود آمده بود برای سرکشی به خانهاش و ناباورانه دیده بود در منزلش اقامه روضه شده است و جمعیت زیادی درون خانهاش هستند.
همان شب به همسایه ما گفته بود: «دنبال خانه دیگری باشید. من خانهام را ندادهام که جمعیت زیادی دعوت کنید. نمیگویید خانهام آسیب میبیند!»
اتفاقات تلخ و شکایتهایی که کرد و حتی امان نداد اینها به سر صبر خانه پیدا کنند به جای خود... فقط خواستم بگم تو رو خدا به کسی که خانه دارد؛ در مهدیه خانه ندهید...
📌 مناهج:
فقدان تمکن مالی از شروط تخصیص منازل مهدیه است؛ لذا افرادی که به دروغ گفتهاند منزلی ندارند و ساکن مهدیه هستند مصداق غصب است؛ کما اینکه اگر مسؤولین شهرک مهدیه اطلاع پیدا کنند کسی خانه یا ملکی دارد برای اخراجش اقدام میکنند.
#نظر_اعضا
#مهدیه
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیندهنگری و برنامه کارآمد، راه حل مشکلات معیشتی و مسکن
📝 وظیفه شورای عالی و مدیریت
🖋 هادی چیتساز
گزیده یادداشت:
🔹 مشکل دوم: عدم تأمین آینده شغلی طلاب است. اکنون حوزه با موجی از خروجی طلاب مواجه است که دنبال شغلهای مناسب میگردند که درآمد ثابتی داشته باشد و بیشتر از شهریه باشد. واقعیت آن است که طلاب بسیاری به خاطر کمی شهریه و مشکلات معیشتی، متقاضی شغلهای دولتی میشوند و یکباره از راهی که سالها برای آن زحمت کشیدند، تغییر مسیر میدهند. معنایش این است که حوزه سالها خرج طلاب میکند تا بتواند در افقهای بلند حوزه از آنها استفاده کند، اما به خاطر نبود بودجه مناسب، نیروهایش را از دست میدهد.
بنابراین حل مشکلات معیشتی و مسکن طلاب، سه راه عمده دارد:
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 آینده نگری و برنامه کارآمد، راه حل مشکلات معیشتی و مسکن
📝 وظیفه شورای عالی و مدیریت
🖋 هادی چیتساز
🔹 وقتی از مشکلات مسکن نزد برخی مسئولان مطالبه راه حل می کنیم، بسیاری از آنها سریع پاسخ می گویند: «کاری که از دست ما برمی آید این است که شهرکهای سازمانی مثل مهدیه بسازیم. ساخت شهرک هم پول میخواهد که ما سالهاست بودجه ای نداریم.» ولی آیا مشکل مسکن با امثال مهدیه حل می شود؟ آیا خانه سازمانی، بهترین راه حل برای مسکن است؟ بخوانید.
🔹 چه بسیار طلابی که بعد از سکونت در مهدیه یا خانه های سازمانی دیگر هنوز دچار مشکل مسکن هستند. خانه سازمانی خوب و لازم است، اما راه حل اصلی نیست و حتی اگر حجم خانه های سازمانی چند برابر شود، باز هم مشکل باقیست. مشکل مسکن طلاب زیرشاخه معیشت است و مشکل معیشت به دو مشکل عمده و ریشه ای برمی گردد:
🔹 مشکل اول: مشکلات تحصیلی طلاب است؛ مثل دیر نتیجه دادن دروس حوزوی، فرسایشی بودن تحصیلات عالیه، غیر تخصصی بودن دروس، زوائد کتب درسی، آموزش غیر عملی در بسیاری از رشته ها و عدم نیاز به برخی دروس و کتب، ضعف در آموزش مهارتهایی چون نویسندگی و سخنرانی.
🔹 مجموع این مشکلات باعث شده تا طلاب بعد از هفت هشت سال تحصیل تازه اول راه عالم شدن باشند نه در میانه و انتهای آن. طلابی که قصد اجتهاد داشته باشند، با وضع کنونی این هدف بسیار طولانی است و تمام وقت ایشان را می گیرد. از سوی دیگر، تنها راه معیشت ایشان شهریه است و رفته رفته معیشت ضعیف و غیر متناسب با تورم جامعه، تمرکز لازم ایشان را از بین می برد.
بنابراین وقتی ثمردهی دیر باشد، بسیاری از طلاب در میانه راه آن را رها می کنند و به وضعی نمی رسند که بتوانند از همان راه طلبگی امرار معیشت خوبی داشته باشند. در نتیجه مجبور به کارهایی غیر طلبگی می شوند تا فقط بتوانند تأمین معیشت کنند.
🔹 مشکل دوم: عدم تأمین آینده شغلی طلاب است. اکنون حوزه با موجی از خروجی طلاب مواجه است که دنبال شغلهای مناسب میگردند که درآمد ثابتی داشته باشد و بیشتر از شهریه باشد. واقعیت آن است که طلاب بسیاری به خاطر کمی شهریه و مشکلات معیشتی، متقاضی شغلهای دولتی میشوند و یکباره از راهی که سالها برای آن زحمت کشیدند، تغییر مسیر میدهند. معنایش این است که حوزه سالها خرج طلاب میکند تا بتواند در افقهای بلند حوزه از آنها استفاده کند، اما به خاطر نبود بودجه مناسب، نیروهایش را از دست میدهد.
🔹 بنابراین حل مشکلات معیشتی و مسکن طلاب، سه راه عمده دارد:
1⃣ افزایش شهریه: به نظر میرسد حوزه در تأمین شهریه فعلی دچار مشکلات است. برخی مراجع شهریهای که به طلاب خارجی میدادند، قطع کردند. پس این پیشنهاد شدنی نیست.
2⃣ کمکردن سالهای تحصیلی و در عوض کیفی کردن نظام آموزش.
3⃣ تأمین شغلهای مناسب طلاب و حفظ تناسب ورودی و خروجی حوزه.
🔹 دو مورد آخر، وظیفه #شورای_عالی و مدیریت حوزه است و باید نسبت به فرصتهای موجود پاسخگو باشند. این دو وظیفه بیش از آنکه نیاز به بودجه داشته باشد، نیاز به «آینده نگری، برنامهریزی و مدیریت» دارد.
هرچه نسبت به حل این بحران دیرتر اقدام شود و شورای عالی درگیر برخی مسائل درجه چندم باشد، طلبههای با استعداد بیشتری از حوزه به دانشگاهها و ادارات و ارگانهای مختلف میروند؛ این همان نهال فروشی مذموم است.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مستند طلبه دروازه غار
حجت الاسلام مصطفی اینانلو در منطقه دروازه غار تهران توانسته با یاری مردم منطقه در جمع آوری معتادین و ساماندهی آنان و فعالیتهای مختلف فرهنگی و اجتماعی و... موفق باشد
🎞 دانلود فیلم کامل مستند 👇
https://aparat.com/v/dhCti
#روحانیت_متعهد_انقلابی
#آخوندها_چکار_می_کنند
#مستند
@Manahejj
@Allah4all_سیاست_ها_و_شگردهاى_تبلیغى.pdf
331.1K
🌀 سیاست ها و شگردهاى تبلیغى وهابیت در جهان
🔹 در این مقاله دهها شگرد و سیاستهای تبلیغی جریان وهابیت در فضای حقیقی و فضای رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
🔹 رسول خضرلو(استادیار جامعه المصطفی)
🔹 سید حسین شرف الدین
(دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
🌐 کانال تبلیغ بین الملل اسلام
@Manahejj
🌀 ناچار به تعطیلی بسیاری از برنامه ها شده ایم
👤 حجت الاسلام والمسلمین #مدنی مدیر #جامعه_الزهرا:
🔹با وجود مشکلات بودجه ای تلاش شده است ظرفیت پذیرش را افزایش داده ایم که در سال جاری نیز تلاش شده است پذیرشی را در حد امکانات و ظرفیت های جامعه داشته باشیم.
🔹در سال گذشته فقط 47 درصد بودجه جامعه الزهرا نقد شد در نتیجه ناچار به تعطیلی بسیاری از برنامه ها شدیم.
🌐 رسا
@Manahejj
🌀 ۴۵ هزار خانه خالی و ۱۳۰ هزار مستاجر در قم!
معاون عمرانی استاندار قم:
🔹۴۵ هزار خانه خالی در استان قم شناسایی شده است.
🔹 ۱۳۰ هزار خانوار مستأجر در قم وجود دارند که از داشتن مسکن محروم هستند.
🔹در کمتر از یک ساعت ۴ هزار و ۴۰۰ نفر برای طرح اقدام مسکن ثبت نام کردند که این میزان واحد مسکونی پاسخگوی متقاضیان نبوده و این نشان از این مسئله دارد که متقاضیان قادر به خرید خانه خالی هم نیستند.
🌐 همشهریقم
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 حضرت آیت الله خامنهای در حکمی حجتالاسلام حمید شهریاری را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.
🔻 بخشی از متن حکم رهبر انقلاب اسلامی:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ حمید شهریاری دامت توفیقاته
🔹 به پیشنهاد شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی جنابعالی را که بحمدالله از دانش و تجربهی لازم برخوردار میباشید به دبیرکلی آن مجمع منصوب میکنم و امیدوارم در ادامهی تلاشهائی که در مدیریتهای پیشین به کار رفته، جنابعالی نیز به توفیقات بزرگ دست یابید.
🔹 انتظار از مجمع تقریب آن است که با استفاده از ظرفیت بی انتهای عقلانیت اسلامی که در نیروهای فکری و علمی جهان اسلام وجود دارد بویژه برگزیدگان جوان و پر نشاط، گام بلندی در تقریب فکری و عملی مذاهب اسلامی، برداشته و حرکتی را که از چند دهه پیش آغاز شده نوسازی نماید، بحول الله و قوّته
🔹 لازم میدانم از زحمات ارجمند عالم بزرگوار جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای اراکی در مدت تصدی این مسئولیت سنگین تشکر کنم. توفیقات الهی را برای همگان خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ آذر ۱۳۹۸
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| واکنش جالب یک روحانی به بودجههای فرهنگی
▫️میگه چه خبره بودجه کشور رو کشیدید بالا 😊
⁉️ اصلا #آخونداچیکارمیکنن ؟!
@HawzahNews
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ایده هدفمندکردن واگذاری مسکن 📝 بخش نخست 🖋 علی منتظرالمهدی 🔹 این مسأله تقریبا اجماعی است که گسترش
🌀 ایده هدفمندکردن واگذاری مسکن
📝 بخش دوم
🖋 علی منتظرالمهدی
ب) مسکن دائم
1⃣ مهمترین مشکل فعلی در واگذاری مسکن دائم، سردرگمی مسؤولان در تشخیص افراد دارای استحقاق است. به طلاب سطح اول و دوم که حتما تعداد زیادی از آنها هر لحظه امکان دارد مسیر تحصیلی یا شغلی دیگری را انتخاب کنند، مسکن واگذار میشود ولی اساتید حوزه مستاجرند؛ نخبگان تبلیغی که بار رونق فرهنگی شهرها را باید بر عهده بگیرند در قم اسکان میدهند؛ طلابی که بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال طلبگی اشتغال به هیچ شأنی از شئون روحانیت ندارند را سامان میدهند اما دهها روحانی فعّال را رها میکنند و بعضی اشتباهات دیگر. دلیلش هم واضح است ولی عجالتا از عموم طلاب و مسئولین تقیه میکنیم و کریمانه میگذریم.
🔹 پیشنهاد مشخص در این قسمت تلاش برای تمرکززدایی است؛ فعال بورس، مشاور املاک با بقالی که از قضا کد طلبگی هم دارد را کار ندارم، ولی طلبه معمولی هم که در شهر مذهبی قم صاحب مسکن، وسیله نقلیه و شهریه مختصری هست و بعد از مدتهای طولانی طلبگی چندان حرارت و رمقی ندارد، چرا باید سختی زندگی میان مردم در شهرستانها را به آسایش زندگی در میان هم صنفانش را در قم ترجیح دهد؟
🔹 بهتر نیست حداقل اگر توان سوق دادنش به بازگشت را نداریم، بسترساز و تشویقکنندهاش به سکون و رکود نباشیم؟ آن مقدار که الان به ذهن میرسد اسکان دائم اختصاصی قم مختصّ چند دسته است: اساتید طراز اول حوزه در تمامی رشته و سطح ها، پژوهشگران برجسته تمامی علوم اسلامی و نخبگانی که حضور آن ها در مرکز تصمیمگیری و تصمیمسازیها لازم است، همچنین فعالین فرهنگی که نیازهای شهر قم به صورت خاص را تامین می کنند. اگر مرکز مدیریت یا فلان اداره احتیاج به کارمند هم دارد واضح است که حق ندارد مشکلش را از جیب طلاب حل کند. مکمّل این طرح تامین مسکن در شهرستانها برای مبلغان و اساتید سطوح پایینتر است.(در یادداشت سابق گذشت: محصلین در قم هم باید مدت قابل توجهی ازطریق سکونت در منازلی مانند شهرک مهدیه مورد حمایت باشند، ولی اسکان دائم به نحو عمومی، خیر!)
2⃣ مشکل دوم هزینههای زیاد مسکن است که بسیاری طلاب از آن عاجزند، وقتی که مثلا قرار باشد هر ۴ یا ۵ سال ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ واحد مسکن واگذار کنیم طبیعتا وجود حمایتهای ویژه ممکن نیست، ولی اگر به حکم تقوا و با شجاعت پیشنهاد اول عملی شود، این واگذاریها به بیش از ربع یا خمس کاهش پیدا میکنند لذا میتوان حمایتها را چند برابر کرد. حتی وقتی ارزشمندی و تاثیر این اسکان هدفمند نمایان شود میتوان برای باقیماندهی هزینهها از دفاتر مراجع، اوقاف، خیّرین و صندوقهای حوزوی مانند صندوق دفتر تبلیغات مطالبه کمکهای بلاعوض یا وامهای بلند مدت کرد؛ با تحقّق این برنامه آیا واقعا شخص صاحب حقّی بدون مسکن باقی میماند؟
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🌀 پیگیری #معیشت_طلاب در دیگر رسانهها
🔹 با شروع پرونده جدید #مناهج و پرداختن به موضوع معیشت روحانیت، دیگر رسانههای حوزوی همچون خبرگزاری حوزه، خبرگزاری رسا و همچنین برخی از کانالهای حوزوی نیز به این مهم پرداختند که جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.
🔹 بخشی از گزارش #رسا از پیشنهادات و انتقادات مخاطبان در مورد #معیشت_طلاب و راهکارهایی که طلاب ارائه کردهاند را در لینک زیر ببینید:
rasanews.ir/002dqC
@rasanewsagency
@Manahejj
🌀 پیگیری دغدغه مسکن طلاب در دیگر کانالها
🔹 کانال «آخرین اخبار مسکن» در راستای پیگیری دغدغه مسکن طلاب، پویش درخواست از مدیر مرکز خدمات (حجتالاسلام والمسلمین ربانی) را کلید زده است.
این پویش، ضن تشکر از خدمات حجتالاسلام ربانی، خواهان اقدام مرکز خدمات برای طرحهای جدید ثبتنام و واگذاری مسکن به طلاب است.
🔹 برای شرکت در این پویش میتوانید از لینک زیر اقدام کنید:
https://eitaa.com/NewsMaskan/130
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@NewsMaskan
@Manahejj
🌀 سفر هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به شیراز
🔹 هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس و طلاب و روحانیون حوزه علمیه استان فارس، به شیراز سفر کرده است.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، مسئول دبیرخانه و حجت الاسلام والمسلمین اخویان، مسئول نظارت و بازرسی شورای عالی حوزههای علمیه کشور و آیتالله سید محمد غروی عضو شورای عالی در این سفر حضور دارند.
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 جلسه هیئت اعزامی شورای عالی به استان فارس با طلاب
🔹 حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس:
سه ضلع مسؤولان، اساتید و طلاب در موفقیت حوزههای علمیه نقش دارند. هر کدام از این سه ضلع به وظیفه خود عمل نکند حوزه دچار آسیب میشود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
🌀 بیانات آیتالله غروی در دیدار با طلاب کازرون
🔹 آیتالله سید محمد غروی، در جمع طلاب کازرون و نورآبادممسنی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صالحیه کازرون برگزار شد، به نقش و جایگاه شورای عالی حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: شورای عالی نقش سیاست گذاری حوزههای علمیه کشور را ایفا میکند. البته این شورا مدیر حوزههای علمیه را منصوب میکند، اما نقش آن سیاست گذاری و بررسی مسائل کلان مربوط به حوزههاست.
🔹 آیتالله غروی، نقش دیگر شورای عالی حوزه را نظارت کلان بر کارهای مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بخشی از کار بر عهده دبیرخانه شورای عالی است که مسئولیت نظارت را بر عهده دارد.
🔹 عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور همچنین تأمین و تخصیص بودجه را سومین وظیفه مهم شورای عالی دانست و یادآور شد: اعضای این شورا با مسائل حوزه آشنا بوده و مورد تأیید مراجع عظام تقلید نیز هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی در هفته دو جلسه برگزار میکند و به مسائل کلان حوزه میپردازد.
📌 مناهج:
اینکه اعضای شورای عالی با وجود کهولت سن و مشاغل مختلف، در حوزههای علمیه استانهای مختلف حضور پیدا میکنند اقدام مبارک و لازمی است که جای تقدیر دارد.
طلاب حوزه علمیه قم نیز بیصبرانه منتظر چنین نشستها و دیدارهایی با اعضای محترم شورای عالی هستند.
جلساتی که دو سویه باشد؛ هم طلاب از ایدهها و نظرات و انتقاداتشان بگویند و هم سخنان اعضای شورای عالی درباره دستاوردها، موانع و اقدامات آن شورا شنیده شود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
♦️در نظام اسلامی، علم و دین پابهپا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این.
📘(مقام معظم رهبری 29 آذر 1368 )
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@Manahejj
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. یک سال با شما مخاطبین عزیز همراه بودیم تا صدای مطالبات حوزه و روحانیت باشیم.
دوازده ماه گذشته و دوازده پرونده مهم و جدی را مطرح و دنبال کردیم.
📌 گزارشی از یک سال گذشته «مناهج» بزودی منتشر خواهد شد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 به نام تحولخواهی به کام دینستیزان
📝 درنگی در راهبردهای آقای اکبرنژاد
🖋 علی مهدوی
🔹 چندی پیش آقای اکبرنژاد در یک رسانه عمومی به طرح مباحثی شاذ درباره لباس روحانیت پرداخت. مطالبی که ظاهری فقهی داشت؛ اما از همان ابتدا مشخص بود دیر یا زود خوراک تبلیغاتی دشمنانی خواهد شد که زمانی به زور سر نیزه نتوانستند لباس روحانیت را از روحانیت بگیرند؛ اما امروز به شدت به دنبال راههای نرم برای تحقق اهداف خویش هستند. در همان ایام، مناهج خطاب به آقای اکبرنژاد هشدار داد: «بر فرض که هیچ مدرک شرعی برای لباس روحانیت موجود نباشد؛ آیا صرف خوشحالی #دشمن از اقدام شما و تاریخچه مبارزهاش با این لباس، برای شما کافی نیست؟!»
عاقبت آقای اکبرنژاد به قدری روی این موضوع، مانور رسانهای ایجاد کرد که بیبیسی وارد معرکه شد و به تبع آن دیگر رسانههای ضد انقلاب. ای کاش قدری از پوسته تحلیلهای فقهیانگارانه بیرون میآمدند و در تحلیلشان احتمال سوءاستفاده دشمن را نیز لحاظ میکردند.
🔹 این تنها اشتباه عملیاتی و راهبردی آقای اکبرنژاد نیست. پیش از این نیز به قصد تحولخواهی و با نیت پیشرفت حوزه علمیه و اعتلای انقلاب نیز آب به آسیاب دیگران ریختهاند؛ از جمله خطاهای راهبردی وی از قرار ذیل است:
1⃣ بمباران یأس و نومیدی در میان آحاد روحانیت و حتی تسری آن به خانوادههای روحانیون: هیچ انقلابیِ حوزوی، منکر لزوم تحول حوزه علمیه نیست؛ اما راه به ثمر نشستن تحول هم تبر زدن بر امید طلاب نیست. براستی بهجای فعالکردن انگیزههای جدی مطالبهگری در طلاب، چرا نامیدشان کنیم.
2⃣ سیاهنمایی: تصویری که آقای اکبرنژاد از حوزه علمیه نشان میدهد همواره نشانگر مخروبهای است که نهتنها هیچ نقطه قوت و آثار مفید اجتماعی نداشته بلکه به مراتب به زیان انقلاب و اسلام عمل کرده است!!
3⃣ تحلیلهای عقیم: بیانات وی درباره لباس روحانیت و قضاوتش درباره خروجی تربیت حوزه علمیه از این قرار است: «لباس روحانیت، لباس آقایی کردن است و نه خدمت و نوکری! حوزه به ما آقابودن را یاد میدهد نه خاکساری را! ما را طلبکار احترام و خدمت بار میآورد نه بدهکار دین و مردم».
براستی اگر حوزه علمیه بجای خاکسار، فرعون تربیت میکند؛ چرا در بحرانهای اجتماعی و حوادث طبیعی هزاران طلبه بدون کمترین چشمداشت باید ترکِ خانه و خانواده کنند و سرازیر مناطق حادثهزده شوند؟!!
4⃣ فقدان عقلانیت انقلابی: اگر مطالبهگری و انقلابیگری در ریل عقلانیت حرکت نکند جز تخریب و هزینه، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. وی به دلیل شدت نیاز انقلاب به حوزه علمیه سعی دارد حوزه علمیه را در سریعترین زمان ممکن به بالاترین نقطه انقلابیگری و آرمانهایی که تصویر کرده است برساند. وقتی به وضع موجود مینگرد (تحول را زمانبر میبیند اگر ناممکن نبیند)؛ همین امر موجب خشمی میشود که خروجیاش یا توهین به بزرگان حوزه علمیه است یا توهین به ساختارها و نهادهایی که با خون دل رهبری و صبر انقلابی ایشان از لابلای هزاران مانع، در حوزه علمیه قد برافراشته و جوانه زدهاند. تعابیر وی درباره مجمع نمایندگان طلاب، شاهدی است بر این مدعا.
5⃣ تحریم و تخریب بجای اصلاح و تقویت: درست زمانی که بیم ورود افراد غیر انقلابی، سکولار یا بیتفاوت در مجمع نمایندگان طلاب میرود وی یکباره فرمان تحریم انتخابات آن مجمع را صادر میکند. چرا؟ چون آن را مولودی از بدو تولد، مرده میپندارد. مولودی که چون ذیل جامعه مدرسین تعریف شده است پس مشخص است نتیجهای ندارد و باید از اساس، نهادش منهدم گردد!!
6⃣ دستور به نافرمانی مدنی بجای تلاش و مبارزه: فقدان صبر انقلابی منجر میشود سراغ خطرناکترین گزینهها برویم. لذا آقای اکبرنژاد، امتحانات حوزه علمیه و حضور در کلاسهای درس را نیز به تیغ تیز تحریم میکشد. با وجود توهین به افرادی که گردن به تحریم ندادند، حتی شاگردانش در امتحانات و انتخابات مجمع نمایندگان شرکت کردند و وی را تنها گذاشتند.
7⃣ آمارهای برساخته از تخیل: آقای اکبرنژاد هیچگاه اعلام نکرد دقیقا بر اساس چه محاسبه علمی و منطقی آمارهایش را اعلام میکند!! اینکه 70 درصد اصول زائد است! اینکه نیمی از فاصله مردم از روحانیت به دلیل لباس روحانیت است!! و آمارهای دیگر... براستی این نوع گزارشهای آماری بدون پشتوانه، چیزی جز شانتاژ و عملیات روانی است؟!
8⃣ شدید الانتقام: برخی محتواهای کانال ایشان برای برخی که ساده از مطالب آن کانال عبور میکنند نامفهوم و بی ربط است؛ مثل تاختن علیه تولیت جدید آستان قدس رضوی، آیتالله شبزندهدار و ...؛ البته اهل اطلاع میدانند اگر کانال وی از کسی کینه داشته باشد به هر حشیشی چنگ میزند برای مسلوب الحیثیه کردن آن فرد!!
🔹 بنظر نگارنده موارد فوق کفایت میکند برای اثبات این ادعا که مسیر تحول بدون عقلانیت و صبر، نه تنها هموار نخواهد شد؛ بلکه صعبالعبورتر از گذشته نیز خواهد شد.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج 📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج 🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز ب
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. در ابتدای کار برخی از دلسوزان، ورود یک کانال جدید به مسائل حوزوی را عبث میدیدند؛ چراکه کثرت کانالهای حوزوی موجب اشباع مخاطبین شده است و ورود کانالی دیگر به این عرصه را فاقد استقبال مخاطبین پیشبینی میکردند.
اما امروز تنها پس از یک سال ورود به عرصه رسانهای و گفتمانی، «مناهج» بیش از ده هزار عضو حوزوی از سراسر کشور دارد. بزرگترین کانال حوزوی گفتمانی (غیر خبری) که رویکرد اصلیاش تولید محتواست؛ نه صرفا بازتاب تولیدات دیگران.
🔹 مناهج طی دوازده ماه، دوازده پرونده در موضوعات مختلف حوزه و روحانیت عرضه کرده است. موضوعاتی که مسائل و چالشهای اصلی و جدی برای حوزه علمیه و طلاب و اساتید هستند. موضوعاتی نظیر: سودای مرجعیت، ادب آزاداندیشی، معیشت حوزویان (شهریه، موقوفات حوزوی و مسکن)، تعطیلات حوزه علمیه، تبلیغ (عید نوروز، رمضان و محرم)، تصویر روحانیت در رسانهها، مأموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه و سر درگمی حوزه علمیه بین سنن اصیل حوزوی و قوانین دانشگاهی.
🔹 ورود موضوعی و پرونده به پرونده برای ایجاد تمرکز همهجانبه در موضوعات، پرهیز از روزمرگی و لزوم درگیر کردن افکار حوزه و روحانیت در مسائل بود تا نتیجه بهتری حاصل شود. در هر پرونده سعی کردیم تا جای ممکن تحقیق و بررسی انجام دهیم و با صداقت و آمار دقیق به استقبال مخاطبین برویم. حتی از صرف انتقاد کردن پرهیز کردیم تا مسؤولین و مخاطبین حس نکنند قصد غر زدن داریم؛ بدانند هدف اصلاح و رشد حوزه و روحانیت است و برای آن راهکار هم داریم.
🔹 طی این مدت، مناهج همواره سعی کرد ارتباط دو سویه خود را با مخاطبین حفظ کند و پلی باشد برای ارتباط بین بدنه حوزه علمیه با مسؤولین حوزوی. همین اعتماد حوزویان عزیز باعث شد مناهج، بزرگترین کانال مطالبات حوزه و روحانیت شود. دو پویش بزرگ در سطح حوزههای علمیه از آثار همین اعتماد است: پویش «نه به تصویرسازی غلط از روحانیت» با 1067 امضا و پویش «لزوم احیای موقوفات حوزوی» با 1923 امضا رکوردی بیسابقه در کار رسانهای حوزوی شد. پویش اول باعث شد فصل دوم فیلم «ن خ» دیگر بازیگر نقش روحانی نداشته باشد و کمیسیونی تخصصی بین حوزه علمیه و رسانه ملی ایجاد شد. در پویش دوم نیز دستاوردهایی از احیای موقوفات حوزوی تاکنون حاصل شده که امید است ثمرات آن بیشتر و بهتر شود.
🔹 مناهج به عرصه رسانههای حوزوی وارد شد تا نشان دهد بدون بمباران یأس در آحاد طلاب هم میتوان مطالبهگری کرد؛ تا روشن شود سیاهنمایی نه تنها وضعیت موجود حوزه و روحانیت را به سمت مطلوب سوق نمیدهد؛ بلکه عقبگرد و خسارتی زیانبار است.
🔹 مخاطبان عزیز، امروز مناهج با حضور شما، دلگرمیها و انتقادات شما ارزش پیدا کرده است و عملا هر رسانهای بدون لحاظ مخاطب، فاقد ارزش و اعتبار است. مناهج، نهالی نوپاست که تازه اول راه است و افقهای بلندی دارد. در این راه، بهترین راهنما و همیارش نظرات شما خواهد بود.
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
🖋 محمد حقپرست
🔹 با ظهور شبکههای اجتماعی، فصل جدیدی از فعالیتهای رسانهای نیز بین طلاب و روحانیون آغاز شد. امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی فعال داریم. اما آیا همه این کانالها در شأن و اندازه حوزه هستند؟
آیا آنچنان که انتظار میرود، توانستند باعث گفتمان تحول مطلوب و رفع مشکلات حوزه شوند؟
آیا کانالهای حوزوی در عرصه رسانه توانستند الگویی مطلوب در انتقاد سازنده، امید به آینده و اقناع اندیشه، برای کانالهای غیرحوزوی باشند؟
🔹 مناهج در دو بخش انتقادی و پیشنهادی، به بررسی رویکرد امروز و آینده این کانالها مینشیند:
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
📝 بخش دوم: پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی
📌 پستهای بعدی را دنبال کنید
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
🖋 محمد حقپرست
🔹 امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی داریم. اگر کسی دغدغهها، خبرها، یادداشتها و تحلیلهای این کانالها را بررسی کند، به سه نتیجه خواهد رسید:
1⃣ عدم بررسی مشکلات حوزه در اغلب موارد:
مثل اینکه انبوهی از کانالهای پزشکی داشته باشیم ولی کمتر چیزی که در آنها یافت شود، مسائل مربوط به پزشکی و ارتقاء این رشته باشد. اما تا دلت بخواهد از سیاست و اقتصاد و اجتماع، پست بگذارند.
2⃣ عدم نگاه تخصصی به موضوعات: معمولا موضوعات مطرحشده، کشکولی از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... هستند، بدون اینکه نامی از مسائل و مشکلات خود حوزه به میان بیاید.
تا قبل از گرانی بنزین، مسئله این کانالها چندهمسری بود. بعد به مسئله بنزین و اغتشاشات پرداختند و این روزها درگیر نامزدهای انتخاباتی و استعفای رئیس جمهور و استیضاح وزیر هستند. احتمالا فردا هم درگیر تعیین نامزد میشوند و به نفع فلان نماینده و علیه نمایندهای دیگر مطلب منتشر میکنند.
بر فرض که کانالی وظیفهاش را تبیین و تحلیل سیاسی برای روحانیت بداند، باید به همین یک موضوع، نگاه تخصصی داشته باشد نه اینکه از همهچیز بگوید و گاهی از سیاست هم دم بزند. این کانالها معمولا به بهانه حوزه انقلابی، از همه مسائل جامعه، از طلاق و بچههای کار گرفته تا گرانی اجارهبها، طرح مسئله میکنند ولی چون تخصصی بحث نمیکنند و ایدهای ندارند، مخاطب قانع نشده و نتیجه خاصی نخواهد داشت. چنین حرکت رسانهای، حرکت «گنجشکوار رسانهای» است که مدام از این موضوع به آن موضوع میروند و هنوز تکلیف یکی را مشخص نکرده، مسئله بعدی را مطرح میکنند.
3⃣ رویکرد «کپی محوری»: ویژگی دیگر بسیاری از کانالها، رویکرد «کپی محوری» در آنهاست و جالب اینکه معمولا از نویسنده متنها و یا سازنده و منتشرکننده فیلمها نامی نمیبرند. با اینکه چند ادمین حوزوی در آنها فعالیت میکنند، اما دریغ از اینکه هفتهای یک یادداشت از خود این ادمینها منتشر شود. تنها وظیفه ایشان، کپی کردن مطالبی است که مطابق سلیقه و تفکر آنهاست؛ آن هم مطالبی بینام و هویت. تنها انتظارشان هم این است که روزنامهها و کانالهای دیگر مطلبی منتشر کنند و ایشان بازنشر کنند تا نزد مخاطبشان به عنوان منبع اول خبر و تحلیل شناخته شوند.
🔹 از سویی دیگر، کمتر کانال حوزوی پیدا می کنید که یک خلأ مشخص را دنبال کرده و برای رفع همان خلأ «برنامه رسانهای پیوسته» داشته باشد.
📌 پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی را در پست بعد دنبال کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
📝 بخش دوم: پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی
🖋 محمد حقپرست
🔹 اگر هر کدام از کانالها در چند موضوع مشخص از مسائل حوزه و روحانیت به صورت تخصصی ورود کنند، بعد از دو سه سال مجموعهای از طرحها و ایدهها جمع شده که میتوانند مؤثر واقع شوند و راهگشای مسؤولان و آیندگان خواهد شد. برای این مهم نیاز به چند رویکرد داریم:
1⃣ #نگاه_تخصصی به موضوعات مشخص در مقابل رویکرد کشکولوار به موضوعات مختلف.
2⃣ #نگاه_جامع به تمام ابعاد مسئله و بررسی تمام نظرات مطرح؛ گاهی نظریهای حق است ولی شبهات و سؤالاتی پیرامون آن وجود دارد که مانع اقناع مخاطب است. اینکه هرکس دیدگاه خودش را بگوید و نگاهی به نظرات، طرحها و انتقادات اشخاص دیگر نداشته باشد، خروجی مؤثری نخواهد داشت. حکایت ما، حکایت بیماری است که هر پزشکی برای او دارویی متفاوت تجویز میکند بدون اینکه از داروی دیگری نفی کند و بیمار را قانع کند که فقط باید از داروی او مصرف کرد.
3⃣ #پشتوانه_مطالعاتی و تحقیقاتی عمیق: معضل بسیاری از کانالها این است که به موضوعاتی ورود میکنند که اطلاعات کافی نسبت به تاریخ مسئله و نظریههای آن ندارند. نگارنده، کانالهای طلبگیای را سراغ دارد که درباره اقتصاد مقاوتی مطلب منتشر میکنند ولی هنوز «سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» را نخواندهاند!
4⃣ تمرکز بر #کیفیسازی به جای کمیت محوری مطالب. گاهی یک تحلیل دقیق از یک مسئله، یا یک پیشنهاد و طرح عملیاتی به اندازه دهها مطلب بدون تفکر ارزش دارد. روزگار ما، عصر انفجار اطلاعات است و به حدی مطالب مختلف به مخاطب القاء میشود که او را دچار سردرگمی میکند. اما با این همه، جای مطالب ناب و دقیق هنوز خالی است و مخاطب، تشنه همین مطالب است.
5⃣ پرهیز از #تبلیغات بیمربوط و بیمایه: متأسفانه برخی کانالها با اخبار سلبریتیها، یا انتشار مطالب حاشیهای از حوزویهای معروف، دنبال افزایش عضو هستند. حتی گاهی دست به دامن اجنه و شیاطین میشوند. حکایت اینها، حکایت کسی است که با دزدی و دروغ پول جمع میکرد و بعد صدقه میداد.
6⃣ #همکاری و تعاون با یکدیگر: هر انگشتی توان نگهداشتن پاکتی یک کیلویی دارد. اما یک دست توان نگهداشتن یک کیسه بزرگ ده کیلویی دارد. این قانون طبیعت است که کار تشکیلاتی و تعاون افراد مختلف با همدیگر، منجر به افزایش چندبرابری بازدهی میشود. پر واضح است، مسئله تحول صحیح و حل مشکلات حوزه نیاز به همکاری و هماندیشی تمام حوزویان دارد. پس چرا از ظرفیت کانالهای حوزوی در این راستا استفاده نشود؟ منکر اختلاف سلیقهها نیستم، اما باید به اشتراک برسیم و بتوانیم در کنار یکدیگر فعالیت کنیم نه اینکه هرکدام جزیرهای در گوشهای باشیم.
7⃣ استفاده از #قالبهای_مختلف رسانهای: بیشترین مطالب کانالهای حوزوی در قالب یادداشتهای تحلیلی هستند. درست است که در اقناع اندیشه کمتر چیزی به پای متن استدلالی میرسد، اما نباید از دیگر قالبهای متنی و تصویری غافل شد. نمونه بارز آن، قالب طنز است که با تأثیرگذاری زیادی که دارد ولی حوزویان کمتر سراغ آن می روند. خط قرمز طنز لودگی و توهین است، اما با رعایت خطوط قرمز، چرا از آن استفاده نشود؟
همچنین خلأ رسانههای تصویری مثل عکسنوشتههای جذاب و معنادار، مستند، کاریکاتور، اینفوگرافی، موشنگرافی و پادکست به شدت احساس میشود، طوری که حتی جا دارد کانالهای اختصاصی برای این قالبها ایجاد شوند.
@Manahejj
🌀 سهم «دين و مذهب» از بودجه کل کشور
📝 چهارصدم كل بودجه‼️
🔹 از مجموع بودجه عمومی دولت، حدود دو درصد آن به امور فرهنگ، تربيتبدنی و گردشگری اختصاص پيدا ميكند كه در ذيل آن ده فصل وجود دارد؛ در سال ۹۹ چيزی حدود ده هزار ميليارد تومان بودجهاي است كه دولت براي بخش فرهنگ، تربيتبدنی و گردشگری اختصاص داده است.
🔹 قرار است اين مبلغ در بخشهاي فرهنگوهنر، دينومذهب، گردشگري و ...ديده شود.
🔹 از بين اين ده بخش، ۲۰ درصد به دينومذهب، ۲۲ درصد برای حوزه فرهنگوهنر و مابقی بودجه به ساير فصلها اختصاص دارد يعنی بخش «دينومذهب» ۲۰ درصد از دو درصد كل بودجه عمومی كشور را شامل میشود.
🌐 بیداری ملت
📌 مناهج:
حوزه و روحانیت در قرنهای متمادی عهدهدار دین و دیانت مردم بودهاند. با تحریم بودجهای در حوزه دین و فرهنگ، روحانیت عقب نخواهد نشست؛ چراکه شاگردان مکتب صادقین علیهماالسلام، در سختیها فعالتر و زندهتر خواهند شد.
سربازان حضرت حجت (عج) تا وقتی گزینه آتشبه اختیار را دارند، باکی از هیچ تنگنا و مضیقهای ندارند.
@Manahejj