🌀 سالروز میلاد باسعادت حضرت علی علیه السلام تهنیت باد
💠 عنه صلى الله عليه و آله :
يا عليُّ، إنَّ اللّه َ قد زَيَّنَكَ بزِينَةٍ لَم يُزَيَّنِ العِبادُ بِزينَةٍ أحَبَّ إلىَ اللّه ِ مِنها، زَيَّنَكَ بالزُّهدِ في الدنيا و جَعَلَكَ لا تَرْزَأُ مِنها شيئا و لا تَرْزَأُ مِنكَ شيئا. (الأمالي للطوسي: ۱۸۱/۳۰۳)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
اى على! خداوند تو را به زيورى آراسته، كه بندگان را به زيورى دوست داشتنى تر از آن نزد خود نياراسته است؛ تو را با بى رغبتى به دنيا آراسته و چنانت قرار داده كه نه تو از او به نوايى مىرسى و نه او از تو.
📌 شرح حدیث فوق در بیان امام خامنهای:
farsi.khamenei.ir/ndata/news/45144/13970121_47852_l.mp4?eitaafly
@Manahejj
🌀 توصیه رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف
🔸 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد.
با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
✅ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیهای مرقوم داشتند:
بسمه تعالی
امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را بهجا آورند.
#مراقبه
#رجب
#اعتکاف
@Manahejj
🌀 وظیفه سنگین فضلای حوزوی
💠 امام خامنهای دام ظلّه
✅ «تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی» و «بهروزرسانی نرم افزار آن» را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی بهعهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی بهدور باشند.
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 آخرین فرصت برای دریافت ۶۰ گیگ اینترنت
📝 برای طلاب خواهر و برادر کل کشور
🔹 آخرین فرصت ثبت نام ۱۰ اسفند
🔹 برای دریافت این بسته در سامانه ictgifts.ir ثبتنام کنید.
📌 توضیح:
پیش از این برخی طلاب خواهر و همچنین برخی از طلاب دروس خارج برای ثبتنام مشکل داشتند که طبق توضیح روابط عمومی مرکز خدمات، امکان ثبتنام برای همه طلاب کل کشور فراهم شده است.
✅ آموزش نحوه ثبتنام بسته اینترنت
@Manahejj
🌀 عشق و معرفت
📝 عنایت امیرالمؤمنین علیهالسلام به علامه امینی ره
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸 حجتالاسلام شیخ آصفی از حجتالاسلام شیخ محمد نوری که در کتابخانه نجف اشرف ملازم علامه امینی بود، نقل میکند:
🔹️ علامه امینی میفرمود: یک شب جمعه زائر حرم حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام شدم، مشغول زیارت و دعا بودم و از خدا میخواستم به خاطر حضرت علی علیهالسلام کتاب «درر السمطین» که در آن زمان کمیاب بود و در تکمیل مباحث کتاب الغدیر نیاز داشتم را برایم مهیا کند.
🔹️ در این زمان یک عرب دهاتی برای زیارت حضرت مشرف شد و از حضرت میخواست که حاجت او را برآورده کند و گاوش را که مریض بود شفا دهد.
یک هفته گذشت و من کتاب را پیدا نکردم، بعد از یک هفته دوباره برای زیارت مشرف شدم. از حُسن اتفاق، وقتی که مشغول زیارت بودم، دیدم همان مرد دهاتی به حرم مشرف شد و از حضرت تشکر مینمود که حاجت او را برآورده کرده. وقتی من کلام آن مرد را شنیدم محزون شدم چون دیدم امام علیهالسلام حاجت او را برآورده کرده بود ولی حاجت مرا برآورده نکرده است.
🔹️ خطاب به حضرت گفتم: جواب این مرد دهاتی را دادی و حاجتش را برآورده کردی! و من مدتی است متوسل میشوم به خدا و شما را شفیع قرار میدهم که آن کتاب را برای من مهیا کنید ولی آن کتاب مهیا نشده آیا من کتاب را برای خودم میخواهم؟ یا به خاطر کتاب شما الغدیر؟ گریه کردم، از حرم بیرون آمدم آن شب از ناراحتی چیزی نخوردم و خوابیدم.
🔹️ در عالم خواب دیدم به خدمت حضرت امیر(ع) مشرف شدهام، حضرت به من فرمود: آن مرد ضعیف الایمان بود و نمیتوانست صبر کند... از خواب بیدار شدم و صبح سر سفره بودم که در زده شد. در را باز کردم، دیدم همسایهای که شغلش بنایی بود داخل شد و سلام کرد، سپس گفت: من خانه جدیدی خریدهام که بزرگتر از این خانه است و بیشتر اساس خانه را به آنجا انتقال دادهام، این کتاب را در گوشه خانه پیدا کردم، همسرم گفت: این کتاب به درد شما نمیخورد و شما آن را نمیخوانی آن را به همسایهمان شیخ عبدالحسین امینی هدیه کن شاید او استفاده کند.
🔹️ کتاب را گرفتم و غبارش را پاک کردم، دیدم همان کتاب خطی «درر السمطین» است که دنبالش بودم.
📗 مهدی، لطفی، علامه امینی جرعه نوش الغدیر، ص،۷۵
#نشان_کوی_دوست
#به_وقت_تفکر
#تهذیب
@Manahejj
📣 قرار «هستههای مقاومت» طلاب خواهر در راستای تربیت حلقههای میانی
👤 حجت الإسلام مصطفی جلالی:
تهذیب انقلابی
👤 استاد محمدهانی ایرانمنش:
مأموریت بانوی طلبه در تحقق تمدن اسلامی
👤 استاد حوزه خانم مریم اسماعیلی:
بانوی طلبه جهادی
👤 خانم سارا طالبی(مسئول بال طلبگی نهضت):
بازخوانی هویت بانوی طلبه ذیل مکتب امام
📅 پنجشنبه ۱۴ اسفند
🕰 ۸ صبح الی ۱۷ بعدازظهر
🗺 تهران، سازمان تبلیغات، سالن آمفی تئاتر
📲 هماهنگی حضور در همایش:👇🏻
@Baharnarenj
🔺 حضور طلاب عضو تشکلهای طلبگی، رایگان است.
🔺 هزینه نشست بیست هزار تومن میباشد.
🔺 همزمان با نشست، امکان ثبتنام در هستهها موجود است.
🔺 طلاب ثبتنامی، جهت ادامه اردوهای اسلام ناب و تربیت مبلغات سازمان تبلیغات، در اولویتند.
🔺 پذیرایی صبحانه، ناهار و مهد کودک مهیاست.
🔺 به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، محدودیت در تعداد مخاطبین وجود دارد.
🌀 رؤسا و دبیران کمیتههای تخصصی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس معرفی شدند
🔸 شامگاه جمعه در مراسمی و با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مسئولین و دبیران کمیتههای تخصصی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معرفی و احکام آنها اهدا شد.
🔹 بر اساس احکام صادره آیت الله کعبی به عنوان رئیس کمیته تخصصی حقوق، حجت الاسلام پارسانیا به عنوان رئیس کمیته تخصصی فرهنگ، حجت الاسلام میر معزی به عنوان رئیس کمیته تخصصی اقتصاد و دکتر عبدالله توکلی به عنوان رئیس کمیته تخصصی مدیریت معرفی شدند.
همچنین حکم انتصاب دکتر حجت الله ابراهیمیان معاون علمی اجرایی دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس توسط دکتر زاکانی به وی داده شد.
🔹 همچنین حجت الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی به عنوان دبیر کمیته تخصصی حقوق، حجت الاسلام دکتر سید محمد حسین هاشمیان به عنوان دبیر کمیته تخصصی فرهنگ، حجت الاسلام جواد عبادی به عنوان دبیر کمیته تخصصی اقتصاد و عباس علم الهدی به عنوان دبیر شورای برنامهریزی و پژوهشی منصوب شدند.
🔺 گفتنی است دفتر قم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چهارم بهمن ماه امسال با سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
@Manahejj
🌀 گزارش سخنان و مطالبات طلاب نخبه در دیدار با آیت الله اعرافی
📝 بخش دوم
💬 حجت الاسلام محمدی:
نشستهای این چنینی در حوزه باید ارتقا یابد. نشستهای صمیمی هم نیازمند صمیمیت بیشتری است. باید فضای طلبگی در بستر حوزه توسعه یابد.
🔻 مدیران حوزه باید در حجرههای طلاب حضور یابند و از حال و احوال آنها مطلع باشند.
سوال ما این است که حوزه ما، برای حفظ نخبگان حوزه چه کرده است و آیا نخبگان حوزه از حوزه خارج نمیشوند؟
آیا خروج یک حوزه نخبه از حوزه، مثل برجام یک #خسارت_محض نیست؟
🔻 #گزارش_دهی مشکلات ما را حل نمیکند. باید بنشینیم و مشکلات را حل کنیم. چرا همیشه میگویید که پول و بودجه نداریم ولی همه مشکلات ما بودجه نیست؟
متاسفانه در حوزه همه جزیرهای عمل میکنند...
هویتبخشی به نخبگان در مجامع علمی هم از امور بسیار مهم است. می گویند به طلاب نگویید دکتر! شما باید وجههای به حوزویان بدهید که دکترا هم نداشته باشید. بسیاری از دروس سطح پایینتر حوزه جزو بالاترین دروس دکتری هستند.
🔻 باید #مدارک_حوزوی قوی بدهید تا دانشگاه در مقابل دروس حوزوی زانو بزند. اگر گروههای علمی و هیئتهای علمی درحوزه شکل نگیرد نخبگان فعلی حوزه هم از حوزه خواهند رفت.
💬 محمد شوندی:
برنامه های منسجمتر و بهتری برای پذیرش طلاب باید ایجاد شود. آیا نباید حوزه برنامه بهتری برای جذب اساتید سطح داشته باشد؟ آیا نباید شرایط به شکلی باشد که رابطه طلاب و اساتید، رابطه پدر و فرزندی باشد؟
بارها شنیده ایم که محیط علمی قم به اقیانوس تشبیه شده است. مدیریت حوزه چه برنامه ای برای پیمودن طلاب از این اقیانوس متلاطم دارد؟ بهترین کار این است که از نظرات اساتید و طلاب در کرسی های آزاد اندیشی استفاده کنیم.
چرا مسائل مهمی چون مباحث ولایت فقهی، قانون حجاب، جایگاه عقل در استنباط و... در حوزه بحث نمی شود...
💬 حجت الاسلام منصور غفاری:
اساتید و طلاب دو رکن مهم حوزه های علمیه هستند. رشد و بالندگی طلاب وابسته به اساتید مهذب و متخلق و دانشمند است.به نظر می رسد که باید در دو محور اساسی از جمله ارزشیابی میدانی و مبتنی بر عملکرد نسبت به اساتید و مدیران موجود و تلاش برای تکمیل مهارت ها و جلوگیری از ادامه یافتن روندهای موجود به خصوص در حوزه مقدماتی و همچنین تلاش برای جذب نخبگان حوزه و به کارگیری آنها کار کرد. امروزه با گسترده شدن زمینه های نقش آفرینی حوزویان، ضرورت شکل گرفتن یک سامانه جامع بیش از گذشته حس می شود. در این رابطه باید سامانه جامع نظارت و ارزیابی طلاب به شکل قوی تر شکل گیرد و لحظه به لحظه روند آموزش و رشد طلاب را رصد کنیم.
🔻 امروزه گویا طلاب رادر کف حوزه رها کرده ایم و هیچگاه کسی از ما سوال نکرده که چه می کنید و برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟
💬 حجت الاسلام علیزاده:
چگونه می توانیم با نگاه سطحی و گذرا از حذف کرسی های آزاد اندیشی بگذریم در حالی که رهبر انقلاب بارها روی این مساله تاکید دارند. ایشان گفتند: چرا این کرسی ها در قم برگزار نمی شود.
اسلامی سازی علوم انسانی از جمله مهمترین کارهایی است که باید در حوزه انجام شود.طلاب نظریه پردازان این انقلاب هستند که باید این نقش مهم را از طلاب درخواست کرد.
🔻 آیا حوزه توانسته است چنین طلابی را تربیت کند؟ یعنی آیا کسانی را تربیت کرده ایم که اقتصاد لیبرالی را شکست داده و اقتصاد اسلامی را حاکم کند؟
حوزه انقلاب حوزه انفعالی نیست و باید قوی تر از این مساله عمل کند. رهبری انقلاب در این سالها ۳۱ مرتبه به این مساله پرداخته اند. ایشان روی مساله تحول علوم انسانی توجه داشتند. رهبری معظم می فرمایند که این علوم انسانی غربی باعث می شود که نگاه دانشجویان و طلاب ما به این مسایل را غیر اسلامی کند. ایشان روی این مساله تاکید خاص دارند که مدیران حوزوی باید با وحدت حوزه و دانشگاه و پیگیری مباحث فقه مضاف و دغدغه مند بار آوردن طلاب به این سمت حرکت کنند، در سالهای اخیر شاهد بی انگیزه شدن حوزویان به سمت امور تهذیبی هستیم که باید در این زمینه ریشه یابی قوی تری انجام داد. معیشت طلاب در وضعیت بغرنجی قرار دارد و یک طلبه حوزوی پس از ۱۵ سال تحصیل در حد اقل معاش دارد. احیای موقوفات حوزه و کسب درآمد از این طریق، فعالیت اقتصادی در موارد مجاز از جمله اموری است که می تواند به افزایش قدرت مالی حوزه کمک کند.
📌 بیشتر بخوانید:
hawzahnews.com/news/945449
@Manahejj
🌀 زیر سایه بابا مجید
🔹 نام او بابا مجید است. او به وصیت مادرش عمل کرده و پنج سالی میشود که موسسه خیریه تشکیل داده تا از کودکان بدسرپرست و بیسرپرست مراقبت کند.
🔹 بابا مجید اکنون بیش از ۱۰۰ کودک را سرپرستی میکند.
🌐 فارس
#خدمات_اجتماعی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 حوزه خواهران و رشته اخلاق و تربیت اسلامی؛
📝 لزوم بروزرسانی و اهمیتبخشی به جایگاه این رشته
🖋 فاطمه فرهادیان
🔹 جامعیّتِ دین و توسعه شگرف دانشهای دینی، تخصّصیکردن دانشهای حوزوی را با بسترسازی مناسب و برنامهریزی دقیق و استوار ناگزیر میسازد. یکی از دانشهای تخصصی در این زمینه «گرایش رشته اخلاق» است که با وجود قدمت این علم، چند صباحی بیش، از تولد این رشته در حوزههای علمیه نمیگذرد. از آنجا که ترکیب نظام آموزشی حوزه بیشتر منحصر به طرّاحی هندسه دانشهایی همچون فقه، اصول، تفسیر و حدیث، فلسفه و کلام و رجال است؛ همواره غفلت و نبود اهتمامی شایسته نسبت به گرایش اخلاق و تربیت در نظام آموزشی حوزوی، به چشم میخورد که این امر با ساز و کار و رسالتی که برای حوزههای علمیه تعریف شده است، همخوانی ندارد. بایسته است از محدودشدن در چنین نگاههای تقلیلگرایانه پرهیز شود و به بازشناخت دانشهای تخصّصی و علمی دیگر همچون «رشته اخلاق و تربیت اسلامی» نیز پرداخته شود.
🔹 بیگمان، اگر یک نظامِ آموزشی ، نَفَس نَفَس با دگرگونیها و تحوّلهای معنوی و اخلاقی همراه نباشد، در این روزگار پُرشتاب، جان خواهد سپرد یا واپس خواهد نشست. از این رو بررسی و اهمیتبخشی به جایگاهِ این رشته با توجّه به پتانسیلهایی که دارد، در خور توجه است و بیتوجهی به توانمندسازی این رشته میتواند از کارآمدیِ نظام آموزشی حوزه بکاهد.
➕ لزوم تأسیس سطح ۴ رشته اخلاق و تربیت اسلامی...
📌 متن کامل یادداشت در سایت مناهج:
Manahejj.ir/post/Akhlagh-HKH
#حوزه_خواهران
#اخلاق
@Manahejj
🌀 ارگانی که باید بلندگوی تفکرات امام باشد، محل افراد مجیزگوی رضاخان شده است
👤 حجتالاسلام رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران
🔹 امروز بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب میبینیم که دشمنان چگونه همه توان خود را برای مقابله با این انقلاب بهکار گرفتهاند.
🔹 متأسفانه مرکز و ارگانی که باید بلندگوی تفکرات امام باشد، تبدیل به جای افرادی شده که رضا پهلوی را رضاخان کبیر مینامند و این نشانگر نفوذ در مراکز حساس است. علیرغم همه فشارها و توطئهها باز میبینیم که در ۲۲ بهمن، حماسهای دیگر به شکل دیگر آفریده میشود.
#امام_خمینی
🌐 رسا
@Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی
📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم
📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا
📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد
💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم.
🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید...
⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه
📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان
#رادیو_روایت
#خانه_طلاب_جوان
#طلاب_جهادی
#جهادگران_سلامت
#کرونا
🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 علت فراموشی دروس و کم بهرهبردن از کلاسها
🎥 آیتالله حائری شیرازی
❌ حضور و غیاب اگر سیره مستمر قطعی شود، تأثیر عکس میگذارد و احساس مسؤولیت را از طلبه میگیرد.
❌ درس خواندن برای امتحان خوبه اما اگر طلبه عادت کرد برای نمره درس بخواند، وقتی نمره را گرفت مطالب یادش میرود.
✅ اگر درس برای خدمت خوانده شود فراموش نمیشود.
بسیاری از طلاب فکر میکنند حافظه خوبی ندارند، اشتباه میکنند...
#طریق_علم_آموزی
@Manahejj
🔸 مراسم نکوداشت و #رونمایی از نرمافزار مجموعه آثار استاد #خسروشاهی قدس سره به صورت #مجازی برگزار خواهد شد.
📅 سهشنبه ۱۲ اسفند
🕰 ساعت ۱۱:۰۰
🔻 اطلاعات بیشتر:
noo.rs/Bde0z
🔻 شرکت در جلسه مجازی:
noo.rs/live
هدایت شده از مجمع کانالهای حوزوی
🏴 انّا لله و انّا الیه راجعون
👓 توهین بی سابقه کانال بظاهر #تحول_خواه به مراجع معظم تقلید حفظهم الله
❗️ کانال مدعی تحول همانند رسانه معاند منوتو و آمدنیوز، مراجع را (معاذالله) انسانهایی جوگیر و بدون اراده میخواند که آلت دست وزارت بهداشت هستند و با تعبیر بسیار زشت #ماشین_امضا به این بزرگان توهین کرده است.
🔻 جریان انقلابی حوزه این توهین زشت را محکوم میکند و میداند کوبیدن مراجع پلی است، برای کوبیدن مرجعِ حاکم جامعه و ولایت مطلقه فقیه! که بزرگترین حامی رعایت پروتکلها برای کنترل بیماری منحوس کرونا بودهاند!
🌀 حوزه علمیه قم برگزار کرد
📝امروز، برگزاری همایش بینالمللی قرهباغ
🔸 همایش بینالمللی قرهباغ با هدف تبیین گفتمان مقام معظم رهبری از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه، با حضور مهمانانی از داخل و خارج کشور در قم برگزار شد:
👤 آیتاللهالعظمی سبحانی:
مراقب باشید منطقه به کانون وهابیت و گروه های تروریستی مبدّل نگردد
hawzahnews.com/xb4q7
👤 اعرافی، مدیر حوزههای علمیه:
هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اشاعه جنگ طلبی و خشونت خواهی مذهبی شود
hawzahnews.com/xb4pX
👤 سفیر جمهوری آذربایجان در ایران:
مردم آذربایجان و قره باغ کمک های ایران را فراموش نکرده و نخواهند کرد
hawzahnews.com/xb4qm
👤 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
جمهوری اسلامی با همه توان از آذربایجان و قرهباغ دفاع کرد
hawzahnews.com/xb4qb
👤 آلهاشم، نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی:
حمایتهای رهبر انقلاب و مراجع تقلید مسئله قره باغ را به خوبی روشن ساخت
hawzahnews.com/xb4q5
👤 نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی:
نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی پاسخ کوبندهای خواهد داشت
hawzahnews.com/xb4q2
#حوزه_بین_الملل
@Manahejj
🌀 عشق و معرفت
📝 عنایت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام به بادیهنشین بامعرفت
🔹️جَاءَ أَعْرَابِيٌّ وَ قَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنِّي مَأْخُوذٌ بِثَلاَثِ عِلَلٍ عِلَّةِ اَلنَّفْسِ وَ عِلَّةِ اَلْفَقْرِ وَ عِلَّةِ اَلْجَهْلِ فَأَجَابَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ يَا أَخَا اَلْعَرَبِ عِلَّةُ اَلنَّفْسِ تُعْرَضُ عَلَى اَلطَّبِيبِ وَ عِلَّةُ اَلْجَهْلِ تُعْرَضُ عَلَى اَلْعَالِمِ وَ عِلَّةُ اَلْفَقْرِ تُعْرَضُ عَلَى اَلْكَرِيمِ.
🔹️ فَقَالَ اَلْأَعْرَابِيُّ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ اَلْكَرِيمُ وَ أَنْتَ اَلْعَالِمُ وَ أَنْتَ اَلطَّبِيبُ
🔹️ فَأَمَرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِأَنْ يُعْطَى لَهُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَالِ ثَلاَثَةَ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ قَالَ تُنْفِقُ أَلْفاً بِعِلَّةِ اَلنَّفْسِ وَ أَلْفاً بِعِلَّةِ اَلْجَهْلِ وَ أَلْفاً بِعِلَّةِ اَلْفَقْرِ
〰️〰️〰️〰️
🔹️بادیهنشینی نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام آمد و عرض كرد يا اميرالمؤمنين من سه گرفتاری دارم. گرفتاری نفس و گرفتاری فقر و گرفتاری جهل.
🔹️ پس اميرالمؤمنين عليهالسّلام فرمود اى برادر عرب، گرفتاری نفس بر طبیب عرضه میشود و گرفتاری جهل بر عالم عرضه میشود و گرفتاری فقر بر كريم عرضه میشود.
🔹️پس بادیهنشین عرض كرد كه يا اميرالمؤمنين تویى كريم و تویى عالم و تویى طبيب.
🔹️ پس امير المؤمنين عليهالسّلام فرمود که او را از بيتالمال سه هزار درهم دادند و گفت نفقه كن هزار درهم را برای گرفتاری نفس و هزار درهم برای گرفتاری جهل و هزار درهم برای گرفتاری فقر.
📗 جامع الأخبار، ج ۱، ص ۱۳۸، الفصل ۹۶ في حق السائل.
بیمعرفت مباش که در من یزید عشق
اهل نظر معامله با آشنا کنند
#نشان_کوی_دوست
#به_وقت_تفکر
#تهذیب
@Manahejj
🌀 هشت سؤال اساسی از مجمع تشخیص مصلحت نظام
📝 بیانیه مجمع نمایندگان طلاب
🔸 مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون بررسی لوایح استعماری پالرمو و سی.اف.تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه ای صادر کرد:
💠 «بارها تأکید کردهایم که باید اقتصاد را با فرض برداشتهنشدن تحریمها جوری برنامهریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگریهای دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیت های داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریمها نیز به تدریج در حال بیاثر شدن هستند.» امام خامنهای (دامظله) - ۱۹ دیماه ۱۳۹۹
1⃣ دو لایحه مربوط به «گروه ویژه اقدامات مالی» موسوم به «fatf» یعنی «عضویت ایران در کنوانسیون های پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی)» و «سی اف تی (مقابله با تأمین مالی تروریسم)» با ارسال نامه دولت به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست تمدید زمان بررسی، بار دیگر در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
2⃣ این دو لایحه که درخواست عضویت ایران به صورت مشروط در این کنوانسیونها را نموده بود، در شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مردود گردید؛ چراکه شروط مذکور در کنوانسیون نمیتواند منافع ملی را تامین نماید و تهدیدات را از بین ببرد. غیر از این، آنچه بر کارشناسان ثابت شده است این است که این لوایح حتی در صورت تصویب، گرهگشایی از اقتصاد این کشور نخواهد داشت.
البته همان طور که از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص انتظار می رفت، این لوایح بار دیگر از نظر کارشناسی مرود گردید ولی آنچه مورد نگرانی امت حزب الله می شود، پیشنهاد برخی از اعضای محترم مجمع تشخیص مبنی بر «تصویب لوایح بدون اجرا تا زمان لغو تحریم ها» است.
3⃣ سوال اساسی این است که آیا در آشوب های سال 96، اثر ارائه اسناد مالی کشور را در تغییر قیمت ارز شاهد نبودیم؟ براستی آیا گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به لوایحی استعماری که در اصلیترین مسائل مربوط به پولشویی مثل قوانین مربوط به چک یا اسناد مالکیتی ناقص است، چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا ما در زمینه قوانین مربوط به پولشویی، با مشکل کمبود قانون روبرو هستیم و قوانین داخلی دچار ناقص است؟ اساسا چه حقوقدانی خلاف همه معاهدات بین المللی، اینگونه مشاوره داده است که fatf تصویب این لوایح را بدون اجرا می پذیرد؟
4⃣ آیا بعد از اثبات وجود تهدیدات جدی امنیتی و نیز اثبات ضعف این لوایح، در میان کارشناسان و عقلای نظام جمهوری اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب آن، به منزله ارسال پیام ضعف جمهوری اسلامی به دنیا و مستکبران عالم نیست، آن هم در دوره افول بیش از پیش قدرت های پوشالی استکباری؟ آیا این کار، خلاف صریح کلام رهبر عزیز انقلاب اسلامی در همین چندماه گذشته نیست که باید با فرض وجود تحریم ها، برنامه ریزی کرد تا با رفتن و آمدن تحریم ها دچار مشکل نشویم؟
5⃣ آیا چنین اقدامی، اجازه دادن به دشمنان نظام برای تغییر سیاست ها بلکه آسیب زدن در زمان دلخواه نیست؟ آیا حافظه تاریخی ملت، از یاد میبرد که دولت فعلی، با زیرپاگذاشتن وعده های خویش و گره زدن برطرف کردن مشکلات آب آشامیدنی به برجام و امثال آن، چه بلایی بر سر ملت آورد؟ آیا شروط مقام معظم رهبری در مورد برجام عملی شد تا بار دیگر به چنین دولتی در اجرای شروط اعتماد شود؟
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ضمن تشکر از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که بررسی دقیق و کارشناسی این لوایح پرداخته اند، به نمایندگی از امت حزب الله، رد شفاف، صریح و بدون ملاحظه این لوایح استعماری را خواستار است تا برگ زرین دیگری بر افتخارات مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران افول تفکر لیبرالی بر حاکمیت کشور را شاهد باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
اسفندماه ۱۳۹۹
b2n.ir/d07714
#مجمع_نمایندگان
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تیزر | گفتوگوی علمی استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه
🎥 مباحثهای درباره وجود و عدم اقتصاد اسلامی
🔸 استاد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنشهایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفتوگو و مناظره علمی نموده بود که در چند روز اخیر این گفت و گوی علمی بین این دو استاد حوزه برگزار گردید.
📄 متن کامل این گفتوگوی علمی:👇
Manahejj.ir/post/Elmi-Mobahese
📹 فیلم کامل:👇
Manahejj.ir/post/Elmi-Film
#علمی
#اقتصاد_اسلامی
@Manahejj
🌀 تأخیر میکنیم
👤 استاد شیخ جعفر ناصری
⏱ زمان دارد میگذرد. كسى كه پیوسته راه خدا را تأخير مىاندازد دائماً شخصیتش نسيه و توخالى مىشود...
✅ این راهی را که خدای متعال به ما عنایت کرده است سبک نشماریم.
🔹 این #کلید در هر ذهنی نمیخورد. این #جرقه [معنوی]، در هر نفسی اتفاق نمیافتد؛ منتها ما داریم معطل میکنیم، بازیگوشی میکنیم، تأخیر میکنیم.
➕ مراقبه ماه رجب
#مراقبه
#سلوک
#معنویت
@Talabegi1
@Manahejj
🌀 مشغولکردن علما به چیزهای بیفایده، غیرضروری و فاقد اولویت
📝 در زمین بازی دشمن...
👤 آیتالله احمد عابدی
🔸 یک استعمار قدیم داریم، یک استعمار نو و یک استعمار فرانو.
🔹 استعمار فرانو این است كه میگوید یک كاری بكنیم كه مردم آن طور كه ما میخواهیم فكر بكنند. یا مثلا زمانی كه كمونیستها بودند، رئیس جمهور رومانی كه كمونیست بود... روسها به ایشان گفتند معاون اول شما جاسوس آمریكائیهاست.
🔹 وقتی معاون اول را دستگیر كردند به او گفتند تو چه اطلاعاتی به آمریكائیها میدادی؟ گفت هیچ، آمریكائیها فلان قدر پول به من داده و گفتند هیچ اطلاعاتی نمیخواهد به ما بدهی كه یک وقت گیر نیفتی. فقط دو كار برای ما بكن، كار اول اینكه همیشه اولویتهای كشور رومانی را عوض كن، كار دوم هم اینكه همیشه مسئولین ضعیف سر كارها بگذار، همین كار را برای ما بكن خودبخود رومانی عوض میشود.
🔹 حالا این در عرصه سیاسی است و من و شما در كار حوزوی و آخوندی و كار علمی و فرهنگی، اولین كاری كه خدمت به آمریكائیها و خدای نكرده باعث سرنگونی دین یا حوزه این است كه اولویتها را عوض كنیم، یعنی آن كارهایی كه ضرورت دارد انجام بدهیم را انجام ندهیم و یک كارهایی كه ضرورت ندارد را انجام دهیم.
🔻 كاری كه هارون الرشید می كرد علما را جمع كرد و می گفت بنشینید تحقیق كنید كه ریشه فلان كلمه چه بوده و جایزه هم تعیین می كرد و ماه ها و سالها علما مینشستند بحث می كردند كه ریشه این كلمه چیست.
💥اولین كار برای ما اگر میخواهیم به دینمان خدمت كنیم شناخت اولویتهاست.
🔻 دومین خدمت به دشمنان دین هم این است كه آدمهای ضعیف را برای كارهای قوی بگذاریم. مثلاً یک كسی كه یک درسی را نمیتواند بگوید این بنشیند آن درس را بگوید، یک كسی اهل آن كتاب نوشتن نیست بنشیند آن كتاب را بنویسد، یک جاهایی كه یک منبر حساسی است به آدمهای ضعیف بدهیم و آنجاهایی كه حساس و مهم نیست به آدمهای قوی بدهیم، مسئولیتهای مهم را به آدمهای ضعیف و مسئولیتهای ضعیف را به آدمهای مهم بدهیم. این خودش كافی است برای اینكه خدای نكرده یک نظامی را تغییر بدهیم.
#شناخت_وظیفه
@Manahejj
🌀 پزشکان و پرستاران به حضور اثرگذار طلاب جهادی در بیمارستانها باور و اعتقاد قلبی پیدا کردهاند
👤 حجتالاسلام شفیعی؛ مسئول نهاد رهبری در دانشگاههای خوزستان
🔸 یکی از ویژگیهای و امتیازات روحانیت شیعه این است که همیشه با مردم همراه بوده چراکه خودش جزئی از مردم است.
🔹 بهطور مثال شما در ۸ سال دفاع مقدس میتوانید ببینید که ازنظر میزان و میانگین نسبت در اصناف و اقشار جامعه، روحانیت بیشترین شهید را نسبت به آمارش داده است.
🔹 طلبه از روزی که #عمامه بر سر میگذارد این علامت و نشانی است که خودش را خادم و در خدمت جامعه میداند.
🔹 در سیل خوزستان همه مشاهده کردند که حضور روحانیت مایه سربلندی بود امروز نیز در داستان کرونا نیز همینگونه است و طلاب و روحانیت در این زمینه نیز خوش درخشیدند.
🔹 حضور طلاب در بیمارستانها یک ظرفیت مغفول بوده و باید بعد از عبور از کرونا به این مسئله فکر کنیم که زمینه ای فراهم کنیم تا روحانیت در مراکز درمانی برای تقویت روحی بیماران، پاسخگویی به مسائل شرعی و پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی حضور پیدا کند.
🔹 خداوند متعال فرصتهایی به وجود آورده تا جامعه ما روحانیت را آن چنان که هست، بینند که امروز در قصه کرونا نیز هم بیماران و هم کادر درمانی به روحانیت اعتماد و باور پیداکرده و حضور آنها را در بیمارستانها مطالبه میکند.
#خدمات_اجتماعی
@Manahejj
🌀 رهبر معظم انقلاب درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین را تسلیت گفتند
📝 پیام امام خامنهای خطاب به دبیرکل حزب الله لبنان؛
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام آقای حاج سیدحسن نصرالله دامت برکاته
خبردرگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را دریافت کردم. وظیفهی خود میدانم این حادثهی مولمه را به علمای معزز و بازماندگان و ارادتمندان و شاگردان ایشان در لبنان و سایر بلاد عموماً و جنابعالی خصوصاً، تسلیت بگویم.
دفاع مسئولانه و عالمانه او از نهضت امام خمینی و از مقاومت علیه جبهه استکبار و صهیونیزم و همراهی با ثبات ایشان با مبارزات ضداستکباری ملتهای منطقه در طول سالیان طولانی، هیچگاه از خاطره تاریخ مقاومت نخواهد رفت.
اینجانب ضمن تسلیت مجدد به مردم لبنان و خصوصاً به همراهان و همرزمان ایشان در تجمع علمای مسلمین لبنان، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم.
🖋 سیّد علی خامنهای
۱۹ رجب ۱۴۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
@Manahejj
🌀 معلم موفق و واعظ موفق
📝 مختصات و تفاوت هریک
👤 استاد عالمزاده نوری
🔸 معلم موفق آن کسی است که شما از کلاس درسش که بیرون میآئید، چیزهای جدیدی یاد گرفته اید. ذهن شما را انباری از معلومات تازه کرده است.
معلم موفق آن کسی است که در زمان کوتاه تری بتواند، انبوهی از مطالب جدید را به ذهن شما وارد کند.
🔹 مخاطب معلم، ذهن شاگرد است، اما #واعظ ابتدائاً با ذهن، کاری ندارد. اصراری ندارد که چیز جدیدی بیاموزد. واعظ با دل کار دارد. واعظ میخواهد برانگیزد، نه اینکه تنها بیاموزد.
البته ممکن است، چیزهای جدیدی هم بگوید که من و شما بلد نباشیم و ما بیاموزیم، اما اصل هدف او آموختن نیست، هدفش انگیختن است.
🔹 معلم موفق، کسی بود که سر درسش چیزهای زیادتری آموخته باشید و واعظ موفق، کسی است که پای منبرش، انگیزش بیشتری برایتان پدید آمده باشد. این واعظ، واعظ موفقی است؛
✅ و ما احتیاج به هر دو داریم، هم احتیاج به معلم داریم، هم احتیاج به واعظ. هم احتیاج به رفع جهل داریم، هم احتیاج به رفع غلفت:
«آدمی فربه شود از راه گوش»
🔹 این شنیدنها اثر دارد. بزرگان، حتی گفتهاند که فایدهای که در شنیدن هست، در دانستن نیست. خیلی وقتها، خیلی چیزها را میدانیم، اما باید برویم دنبال کسی بگردیم که همین چیزهایی را که ما میدانیم، برایمان دوباره بگوید. به نحو مؤثری بگوید، تا ما برای عملکردن به دانستههایمان انگیخته شویم و به آنها عمل کنیم.
🔹 به همین جهت، از #تکرار نباید دلآزرده و رنجیدهخاطر شد. باید برای حضور در #مجالس_ذکر برنامهریزی کرده و از مجالس موعظه استقبال کنیم.
@Manahejj