🌀 پیام تسلیت امام خامنهای در پی درگذشت حجتالاسلام سید محمود دعائی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸 درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجتالاسلام آقای سیدمحمود دعائی رحمةاللهعلیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعهی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم.
❇️ ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیدهئی بودند: صفا و #سلامت_نفس، فروتنی و #سادهزیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت.
🔹 گذشتهی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است انشاءالله.
✅ از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
🖋 سیّدعلی خامنهای
📅 ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
@Manahejj
20.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حضور نمایندگان بنیاد خیرین حوزههای علمیه در آبادان و تسلیت به خانوادههای غمدیده سانحه متروپل
این دیدار به نیابت و از طرف آیت الله اعرافی صورت گرفته است.
@Bonyad_Khayerin
@Manahejj
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 روایت آیت الله اعرافی از دیدار با پاپ
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 کل فعالیت رسانهای کانال رسمی #شورای_عالی در ایتا در سال ۱۴۰۱!
🔻 فقط ۴ پیام که دو مورد آن فوروارد است!
یعنی میانگین، هر ماه یک و نیم پیام!!
❓آیا #شورای_عالی امسال هیچ جلسه یا مصوبهای نداشته است؟!
اگر جلسه داشته نباید هیچ اطلاعی به طلاب و فضلای محترم داده شود؟!
نباید این ضعف رسانهای برطرف شود؟!
هر کدام باشد نقد به شورای محترم وارد است...
@HozeTwit
🕋 حج، تعلیم ساده زیستی است
🌀 از بدبختیها و مشکلات عالم بخاطر این زیادهخواهیها و اشرافیگریها و تجملپرستیهاست
🔸 امام خامنهای صبح امروز در دیدار دستاندرکاران حج:
یک نمونهی دیگر از تعالیم #حج تعلیم ساده زیستی است، احرام مظهر ساده زیستی است دیگر، یعنی در احرام هیچ چیز زیادی وجود ندارد فقط همین که بدن شما را بپوشاند، فقط بدن شما را بپوشاند این ساده زیستی است واجب نیست که در همهی زندگی شما اینجوری بپوشید با احرام زندگی کنید نه، اما میخواهد بگوید که این کار را یاد بگیرید، یاد بگیرید که میشود ساده زیستی کرد و باید ساده زیستی را ترویج کرد. این هم باز مثل همان موضوع قبلی همزیستی است.
🔻 شما اگر نگاه کنید بسیاری از بدبختیها و مشکلات عالم بخاطر این زیادهخواهیها و اشرافیگریها و تجملپرستیها و مانند اینها است، بخش عظیمی از ثروت عالم دارد صرف این چیزها میشود در همه جا.
♨️ حالا در کشور ما هم متأسفانه همینجور، در جاهای دیگر دهها برابر، صدها برابر دارد صرف این چیزها میشود. اینجا موظفید دیگر به ساده زیستی.
یعنی خصوصیت حج این است که وقتی میخواهد تعلیم بدهد اینجوری تعلیم میدهد یعنی باید این چند روز را شما اینجور ساده زیستی داشته باشید این هم یک تعلیم است، #سبک_زندگی است.
۱۴۰۱/۰۳/۱۸
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: کتابخانه فیضیه
💬 جواد:
سلام علیکم
با توجه به این که محدودیتهای کرونایی برطرف شده، شرایط کرونایی کشور هم بهتر شده، و اکثر مراسمها و اماکن مذهبی و غیره نیز باز میباشند و در آنها برنامه برگزار میشود
کتابخانه آیتالله حائری فیضیه که به علت محدودیتهای کرونایی فقط تا ساعت۱۷:۳۰ باز میباشد،
و از طرفی ایام امتحانات طلاب نیز هست و کتابخانه بسیار شلوغ میباشد و همچنین در اوج گرما باید از کتابخانه خارج بشویم.
لطفا پیگیری نمایید که ساعت کتابخانه به قبل کرونا برگردد.
#نظر_اعضا
#کتابخانه_فیضیه
@Manahejj
🌀 جزئیات طرح هدفمندی خدمات
👤 مهدی علیآبادی، مدیرکل بهبود و تحول سازمانی مرکز خدمات
🔸 برای هدفمندی، جدول امتیازی در نظر گرفته شده است که پرداختهای گذشته بر اساس جدول آزمایشی بود و پس از اصلاحات انجام شده، پرداختهای آتی بر اساس جدول جدید و ضریب ریالی هر امتیاز، در ماههای پیش رو ۶۰ هزار ریال خواهد بود.
🔺 شاخصهای جدول هدفمندی خدمات
1⃣ تحصیل
2⃣ تدریس
3⃣ پژوهش
4⃣ تبلیغ
5⃣ ایثارگران و خانواده شهدا
🔻 ضرایب جدول هدفمندی خدمات
1⃣ عائلهمندی
2⃣ محل سکونت
3⃣ نخبگی
📌 متن کامل مصاحبه، نحوه محاسبه امتیازات و ...:
Manahej.ir/post/Hadaf-KHadamat1
#هدفمندی
#هدفمندی_خدمات
#هدفمندی_مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 غنای زیست اخلاقی و عدالت اجتماعی در ایران اسلامی
📝 چند خطی در پاسخ به استاد عندلیب همدانی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش نخست: رابطه قلت و کثرت
🔸 استاد عندلیب همدانی، در راستای دغدغههای اجتماعی خود، نکاتی را درباره شاخصه دینداری فرمودهاند که به نظر میرسد، ابهامات و پرسشهایی درباره آنها وجود دارد.
🔻 ایشان فرمودهاند: «هرگز نباید صرف برپایی شعائر و یا حضور در مراسم و محافل دینی توسط عدهای از مردم را نشانه دینداری اکثریت جامعه دانست».
1️⃣ آیا در مراسمات مذهبی، با «عدهای از مردم» به مثابه گروه و فرقه و جمعی خاص روبروییم که در شهر و استان و بخشی مشخص از کشور، به اقامه شعائر میپردازند، یا اینکه، آن عده از مردم، در تمام استانها و شهرها و محلات و روستاها حاضرند؛ به گونهای که هیچگاه منطقهای خالی از اقامه شعائر نیست، هرچند با تعداد افراد کمی تشکیل شود؟
گویا در ذهن استاد عزیز، عدهای از مردم، به صورت یک ترکیب جمعیتی مشخصِ منفکِ جدا افتاده از اکثریت جامعه تلقی شده است در حالیکه خود ایشان نیز بعید است چنین باوری داشته باشند.
2️⃣ وجود اجتماعاتِ متکثرِ منتشرِ در جای جای کشور، نشان از آن دارد که فضا و جو اجتماعی، دینی و مذهبی است، و اگر چنین نبود و فقط عدهای از مردم دغدغه اقامهی دین داشتند، قطعاً نمیتوانستند در بدنهی جامعه منتشر گردند و حتماً منزوی شده و به گوشهای خزیده و مناسک خود را در خلوت برپا میداشتند.
وجود فضا و جو غالب دینی نیز حکایت از آن دارد که آن «عده ای از مردم» در حقیقت مرتبط با آن «اکثریت جامعه» است و از آن بریده نیست، و حتی از آن اکثریت نیز نمایندگی میکند.
بنابراین به نظر میرسد در این تحلیل باید دقت نمود که جامعه را به موزائیکهای کنار هم چیدهشده تقلیل ندهیم، به گونهای که برخی از انسانها را تبدیل به «عده» نموده و در کنار «اکثر» به حساب بیاوریم. بلکه بدنهی جامعه یک پیکر واحد است که در این پیکره، هم عالم است و هم جاهل؛ هم عابد است و هم فاسق؛ که باید دید غلبه جو اجتماعی با کدام است؟
به عنوان نمونه پاسخ این پرسش را میتوان از اجرای سرود «سلام فرمانده» به دست آورد. وقتی که این اجرا، میتواند یک موج اجتماعی بزرگ در شهرهای متعدد بیافریند، باید به گستره این موج و ریشههای آن در دل دریا نگریست؛ نه اینکه با نظر به تعداد افراد حاضر در مراسم و شمارش آنها، چشم خود را بر اکثریتِ قرار گرفته در وراء آنها بست.
📌 ادامه دارد...
🗂 #دینداری_مردم
#شعائر_و_دینداری
@Tanbiholomah
@Manahejj
🌀 غنای زیست اخلاقی و عدالت اجتماعی در ایران اسلامی
📝 چند خطی در پاسخ به استاد عندلیب همدانی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش دوم
💢 رابطه اقامه شعائر و زیست اخلاقی
استاد عندلیب فرمودهاند: «چگونه میتوان شعائر الهی را بدون اخلاق انسانی و عدالت اجتماعی، معیار تحقق دین در جامعه دانست، مگر هدف دین، زیست اخلاقی و برپایی عدالت نیست؟»
1️⃣ در عین باور به این نکته که اخلاق و عدالت، دو معیار از معیارهای تحقق دین هستند اما بسیار جای تعجب است که استاد، چرا «اقامه شعائر» را امری غیر از «زیست اخلاقی» میداند؟ حضور در مراسم عزاداری، جلسات مناجات و لیالی قدر، اعتکاف و توسل، نمونههای بارز اقامه شعائر هستند، آیا این اعمال، امری غیر از زیست اخلاقی هستند؟ بله، این اعمال تمامِ زیست اخلاقی انسان نیست اما غیر از آن هم نیست، پس دوگانهسازی اینچنینی، خالی از دقت است. و تعبیر درست آن است که گفته شود: علاوه بر اقامه شعائر، باید به رفتارهای اخلاقی دیگر نیز توجه نمود، و چه کسی این توصیه بجا را انکار خواهد نمود؟
2️⃣ پرسش از استاد این است که؛ اگر بنای جامعه بر زیست اخلاقی باشد، چه باید بکند؟ آیا مگر غیر از این است که یکی از مهمترین بسترهای اجتماعیِ رواج اخلاق در جامعه، وعظ و خطابه و توبه و مناجات و بکاء است؟
قطعاً ایشان هم چنین باوری دارند، پس نباید در دوگانه کاذب (اقامه شعائر یا زیست اخلاقی) قرار گرفت و بلکه، باید تأکید نمود بر اینکه اقامه شعائر، مقدمهای است برای زیست اخلاقی. و اگر هم ادعا شود که زیست اخلاقی جامعه ایرانی مبتلا به نقیصه است، نیاز به پژوهشهای دقیق دارد که در متن ایشان منعکس نشده است.
3️⃣ از درون اقامه شعائر، و از متن فرهنگ حسینی است که مجاهدت پزشکی در دوران کرونا، ایثار کریمانه با طرح مواسات، بذل مال و منال در بلایا و حوادث از سوی گروههای جهادی متولد و در سطح جامعه به شکل چشمگیری فراگیر میشود.
آیا میتوان ایثار و مجاهدت بی چشمداشت را زیست اخلاقی ندانست؟ و آیا میتوان این دو اخلاق والامرتبه را بیارتباط با اقامه شعائر -علی الخصوص شعائر حسینی- دانست؟
💢 و اما درباره عدالت اجتماعی
🔹 پرواضح است که تحقق عدالت اجتماعی، در اولین و مهمترین مرحله، متوجه مسئولین و حاکمان جامعه است، هرچند مردم نیز باید عدالتخواه باشند تا تحقق عدالت آسان گردد. حال، اگر مقام معظم رهبری (دام ظله الوارف) از عقبماندگی در زمینه عدالت اجتماعی میگویند، این امر متوجه به مدیران نظام است نه مردم. درحالیکه، موضوع دینداری، ارتباط مستقیم با بدنه و آحاد مردم دارد. پس نمیتوان وظیفه اولیه حاکمیت را به پای مردم نوشت.
و همچنین پرواضح است که؛ تحلیل عقبماندگی نظام در مقوله عدالت اجتماعی به رفتارهای فردی مدیران، نوعی «تقلیل مسئله» است. مهمترین عاملی که فقرآفرین، فسادزا و تبعیضساز است نه رفتار فردی چند مدیر بلکه «ساختارهای فسادزا» است. مدیر بانکی که تهجد و نمازشبش ترک نمیشود، نمیتواند سیستم اداره بانک را به سمت مستضعفین بچرخاند، و این سیستم است که بر او غلبه کرده و مسیر سرمایهداری را در پی خواهد گرفت.
🔹 و حال، این پرسش مطرح میشود که: در تبدیل ساختارهای فسادزا به ساختارهای عدالت آفرین، چه سهمی داشتهایم؟
حوزههای علمیه، علما و اساتید و محققین عرصه فقاهت که همواره در طول تاریخ منادی اخلاق و عدالت بودهاند، آیا سهم خود را اداء کردهاند یا اینکه بنای خویش را صرفا بر توصیه و نصیحت گذاردهاند؟
به نظر میرسد، باید به میدان درآمد و نرم افزار اداره جامعه اسلامی را از متن وحی استخراج نمود و از اسارت اندیشه غربی رهانید، و سپس، توقع آن را داشت که عدالت اجتماعی تحقق یابد. و اگر گمان بریم که با نگارش کتاب و ارائه سخنرانی و توصیهنامههای مجازی بتوانیم کاری پیش ببریم، سخت به بیراهه رفتهایم.
🗂 #دینداری_مردم
#شعائر_و_دینداری
@Tanbiholomah
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 تشییع #غریبانه آیتالله خویی؛ تجلیل باشکوه از آیتالله سید سعید حکیم!
📌 تفاوت در چیست؟!
🔹 شاید کمتر کسی در زمانه نزدیک ما، به اندازه مرحوم آیتالله خویی بر حوزهها تاثیر گذاشته باشد؛
هرطور حساب کنیم، مرحوم آیتالله خویی در کنار امام و شهید صدر، سه عالمی هستند که از نظر وزن و هیمنه علمی بیشترین نقش را در حوزه معاصر دارند.
🔹 با این حال وقتی مرگ غریبانه و مظلومانه و تشییع غریبانه آیتالله خویی و شهادت ددمنشانه و گمنامی پیکر شهید صدر! و از آن طرف شکوه بزرگترین تشییع تاریخ جهان برای امام خمینی را ملاحظه میکنیم تنها و تنها یک گزاره در ذهنمان نقش میگیرد:
✅ حوزه تا در حکومت دخالت نکند، محکوم به فنا است!
🔹 اگر نبود اقتدار حکومت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، هنوز چه بسا صدام ملعون روی کار بود و کنار رفیق صمیمیاش پهلوی ملعون، خدای نکرده تشییع خمینی و تمام علمای اعلام نیز همینطور غریبانه برگزار میشد!
🔹 کجایند قائلین به کنارهگیری حوزه از حکومت، که ببینند به برکت اقتدار ایران و رهایی عراق از چنگال صدام و داعش (که در هر دو نقش ایران مما لاریب فیه است) برای شاگرد آقای خویی اینطور مراسم و تجلیل برگزار میشود ولی بدون حکومت مقتدر اسلامی، افراد حاضر در تشییع آیتالله خویی از ۲۰ نفر فراتر نمیروند. 😞
♨️ لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید!
@HozeTwit
🌀 طالبان دفاتر دو مرجع تقلید شیعیان را در غزنی تعطیل کرد
📝 بازداشت مسؤولین دفاتر آیات فیاض و محقق کابلی
🔸 طالبان دفترهای آیتالله محمداسحاق فیاض و آیتالله محقق کابلی، دو مرجع تقلید شیعیان را در شهر غزنی افغانستان بستند.
به گفته برخی منابع، در روزهای اخیر افراد طالبان در چند نوبت دفاتر این دو مرجع مذهبی را بازرسی کرده و مسئولان آن را بازداشت کردهاند. طالبان دلیل بستن این دفاتر را نداشتن مجوز فعالیت عنوان کردهاند.
🔹 منابع معتبر میگویند که طالبان دو نفر از مسئولان دفتر آیتالله فیاض را پس از بازداشت با قید ضمانت آزاد کردهاند اما مسئولان دفتر آیتالله محقق کابلی هنوز در بازداشت طالبان بهسر میبرند.
🔹 دفاتر مرکزی آیتالله فیاض و آیتالله محقق کابلی در شهر نجف عراق است. این دو مرجع شیعیان افغانستان در شماری از ولایتهای عمدتاً شیعهنشین دفاتر منطقهای دارند.
🔹 طالبان درحالی دفاتر مراجع تقلید شیعیان را بستهاند که اخیراً سخنگوی این گروه در واکنش به گزارش وزارت خارجه امریکا مبنی بر نقض شدید آزادی مذهبی در افغانستان گفت که «همه حقوق اقلیتهای مذهبی در افغانستان محفوظ است».
♨️ طالبان پس از بازداشت مسئولان دفتر این دو مرجع تقلید به آنها گفتهاند:
«شما دولت در درون دولت ایجاد کردید. مکتب و مدرسه میسازید، دعوا حل میکنید. کمک جمعآوری و کمک توزیع میکنید. دفتر ثبت ازدواج و طلاق دارید».
مقامهای طالبان به مسئولان دفتر این مراجع تقلید گفتهاند که باید از وزارت حج و اوقاف این گروه مجوز فعالیت بگیرند.
🔹 حوزه فعالیت دفاتر مراجع تقلید در افغانستان متنوع و گسترده است. مسئولان این دفاتر به سوالهای شرعی مراجعان پاسخ میدهند، دعواهای خانوادگی را حل و فصل میکنند، دفترهای عقد نکاح و طلاق دارند، وجوهات شرعی مردم را دریافت و مصرف آنها را محاسبه میکنند، کمکهای خیریه جمعآوری و به نیازمندان کمک میکنند. دفترهای مراجع تقلید همچنین ضمن اداره مدارس دینی، شفاخانه و مکتب نیز میسازند.
🌐 دولت دین
📌 مناهج:
سکولارهای حوزوی وقتی از «استقلال حوزه پیش از انقلاب اسلامی» سخن میگویند و برایش هزار افسوس و حسرت میخورند، مرادشان همین استقلال حوزههای علمیه افغانستان است؟! که حتی اجازه اجرای احکامی همچون نکاح و طلاق و اخذ وجوهات ندارند؟!
یا اینکه به خوبی از بسط ید و توسعه حوزههای علمیه پس از انقلاب باخبرند و صرفا به جهت سودای مرجعیت، تاریخ را تحریف میکنند و دنبال جمعکردن مرید و مقلد هستند؟!
در آینده بیشتر از سکولارهای حوزوی خواهیم گفت...
#سکولارهای_حوزوی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj