eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 ضعف اصلی حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی 🖋 علی مهدوی 🔺 عجز حوزه علمیه، #دفتر_تبلیغات و دیگر سازمان‌هایی که عهده‌دار امور تبلیغ هستند در این است که نه سؤال مخاطب را به خوبی دریافته‌اند و شناختی از آن دارند و نه اینکه برای دستیابی به آن، اقدام راهگشا و جدی انجام داده‌اند. 📝 متن کامل #یادداشت در پست بعد 👇👇👇 #تبلیغ #مناهج @Manahejj
🌀 ضعف اصلی حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی 📝 نوروزی که می‌تواند به حوزه علمیه برنامه محرم و رمضان را بدهد. 🖋 علی مهدوی 🔹حوزه علمیه و بی‌برنامگی برای تبلیغ یکی از خلأهای جدی حوزه علمیه در امر «تبلیغ»، شبکه‌سازی و هم‌افزایی دستگاه‌های فعال در امر تبلیغ است. حوزه علمیه هرسال با فخر و مباهات آمار چندین هزارنفره از مبلغینی که در ایام تبلیغی به اقصی نقاط کشور سرازیر می‌شوند ارائه می‌کند؛ اما در عمل برای این فرزند اصیل خود(تبلیغ) هیچ برنامه منسجم و حساب‌شده‌ای ندارد. 🔹اصلی‌ترین آسیب تبلیغ اصلی‌ترین آسیب تبلیغ، نشتاختن مخاطب و نداستن سؤال اصلی اوست. حوزه علمیه باید برای هر طیف از مخاطبین، برنامه جدی داشته باشد. صرف اعزام مبلغ، حداقلی‌ترین کار است و هنری به حساب نمی‌آید. لکن برای مخاطب روستایی، مخاطب شهری، مخاطب مدرسه و مسجد و دانشگاه و... چه باید گفت؟! بالاتر از این سؤال مخاطب کرمانشاهی با سؤال مخاطب شیراز و اصفهان و تبریز و... یکی است؟ عجز حوزه علمیه، و دیگر سازمان‌هایی که عهده‌دار امور تبلیغ هستند در این است که نه سؤال مخاطب را به خوبی دریافته‌اند و شناختی از آن دارند و نه اینکه برای دستیابی به آن، اقدام راهگشا و جدی انجام داده‌اند. گاهی انبوه بسیاری از مشکلات تنها با یک کلید کوچک قابل گشایش و رفع و رجوع است؛ اما وقتی آن کلید کوچک را نداریم، لاجرم منابع و امکانات بسیاری را هدر می‌دهیم، اما چیز چشمگیری هم به دست نخواهیم آورد. 🔹، بهترین فرصت برای دستیابی به سؤالات مردم ایام نوروز بهترین فرصت برای حوزه علمیه است تا بیشترین بهره‌برداری را برای رسیدن به سؤالات مردم داشته باشد. در این ایام هر طلبه‌ای روانه دیار خویش است -اصل همزبانی و انس در نوروز رعایت می‌شود برخلاف دیگر ایام تبلیغی که دفتر تبلیغات مبلّغ کرد را به شیراز، فارس را به تبریز و... می‌فرستد- و در ضمن دید و بازدیدها با شبهات و سؤالات جدی مردم دیار خویش آشنا خواهد شد. اگر حوزه علمیه یک سامانه -حتی پیامکی- تعبیه کند تا هر طلبه‌ای به تفکیک استان، شهر، بخش و روستا، سؤال اصلی مخاطبین خود را ارسال کند، آیا این کم‌هزینه‌ترین و میان‌برترین راه ممکن برای دستیابی به این مهم نیست؟ چرا این فرصت طلایی را از دست بدهیم؟! 🔹، معدّ خوراک تبلیغی رمضان و محرم وقتی سوالات مخاطبین تجمیع شد؛ حال با این سرمایه عظیم براحتی می‌توان خوراک تبلیغی برای محرم و رمضان آماده کرد. دیگر می‌دانیم مبلّغی که شیراز یا هرکجای ایران اسلامی می‌رود با چه سطح آمادگی و چه جنس مطالبی باید برود. 🌐 پ.ن: رهبر معظم انقلاب: امروز، دوره‌ی انقلاب و روزهای کار و حرکت‌های جهشی است و به این‌گونه نگاه‌ها و جهت‌گیری‌های نو، بیش از پیش احتیاج دارد. در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و ، سربه‌زیر و مشغول کار خود بود اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهام‌ها و مشکلات دینی داشته باشد. ۷/بهمن/۱۳۹۷ ▫️▫️▫️▫️ 📌 پرونده حوزه و فرصت‌های طلایی نوروز @Manahejj
🌀 واکنش های حوزوی به 🔰حضور رئیس سازمان تبلیغات به عنوان در سیلاب پای درد دل مردم 🔰آیت‌الله‌ مکارم: مردم مجازند یک سوم وجوهات شرعی را به اختصاص دهند 🔰 آیت الله صافی گلپایگانی در تماس تلفنی با امام جمعه گرگان: "سلام و همدردی اینجانب را به مردم عزیزی که گرفتار سیل شده‌اند و مشکلات زیادی برای آنها پدید آمده است بويژه اهالي تركمن صحرا برسانید. از همه مسئولان می‌خواهم همه توان خود را برای خدمت به مردم به کار گیرند. اینجانب نیز دعاگوی همه مردم عزیز آن مناطق هستم." 📌هیئتی از سوی معظم له، برای بازدید و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، عازم آن مناطق خواهند شد. @Manahejj
🌀پیام رهبر انقلاب در پی حادثه سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران 🔰بسمه تعالی حادثه‌ی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانه‌ها و مزارع وارد ساخته و لطمه‌ی سختی به شهرها و روستاها بویژه آق‌قلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمک‌های مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه‌ی امداد و جبران خسارتها وظیفه‌ی مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند. مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش می‌باشند. همه وظیفه داریم به کمک سیل‌زدگان در همه‌ی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختی‌ها را جبران فرماید. سیدعلی خامنه‌ای ۳ فروردین ۱۳۹۸ 📌ساعاتی بعد رهبر انقلاب دستور گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل زده را به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صادر فرمودند 🔰متن دستور فرمانده معظم کل قوا: بسمه تعالی  سردار سرلشکر باقری رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح برابر اطلاع، سیل زدگان دو استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمایید علاوه بر آنچه تاکنون در آن مناطق بکار گرفته شده است امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید. سید علی خامنه‌ای ۳ فروردین ۱۳۹۸ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 سرآغاز تحول در تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب تهران، به سه وظیفه عمده روحانیت اشاره کردند: «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی». 🔹خدمات اجتماعی، همان «تبلیغ عملی» است که در میان روحانیت کم نمونه ندارد. در زلزله کرمانشاه، شاهد حضور هزار نفری طلاب در همان روزهای ابتدائی بودیم. گروه تبلیغی «عباد» نیز هر ساله نوروز خود را با خدمات اجتماعی در مناطق خراسان جنوبی عید می‌گیرد؛ گروه تبلیغی-جهادی «خانه طلاب» نیز هرساله نوروزش را با اردوی جهادی در منطقه بشاگرد آغاز می‌کند و چه بسیارند این گروه‌های کوچک و بزرگ. اینها گوشه‌ای از خدمات اجتماعی طلاب است که چندان رسانه‌ای نمی‌شود. 🔹اما این بار، هم‌زمان با سیل در استان‌های گلستان و مازندران، شاهد حمایت‌ها و پیگیری‌های مراجعی چون آیة‌الله‌العظمی صافی(حفظه‌الله) هستیم که تیمی را به سمت این استان‌ها اعزام کردند. 🔹این اتفاق خوشایند و البته ضروری، نشان از تحولی نو در «تعامل علما با مردم» دارد؛ رویکردی از همدلی، غمخواری و خدمت به مردم. تا قبل از این، حضور علما در کنار اقشار مستضعف و آسیب‌دیده جامعه کمتر حس می‌شد. این بیگانگی تا آنجا پیش رفته بود که بسیاری از مردم علما را از خودشان نمی‌دانستند و نگاهشان تنها به منبر و رساله محدود شده بود. 🔹اما این بار، طعم حضور علما، دلگرمی زیادی به مردم آسیب‌دیده داده است، به‌ویژه اینکه برخی از مناطق استان گلستان سنی‌نشین هستند. این حضور، همان اتحاد واقعی شیعه و سنی است. 🔹شاید معنای حضور رئیس سازمان تبلیغات به عنوان نماینده رهبری، اشاره به همین نکته باشد که مقام معظم رهبری با این انتخاب، درصدد برجسته کردن خدمات اجتماعی روحانیت و اتحاد میان شیعه و سنی هستند. 🌐 امیدواریم این رویکرد جدید، سرآغاز بسیاری از تحولات دیگر در عرصه تبلیغ باشد. @Manahejj
🌀واکنش های حوزوی به #سیل_گلستان_مازندران / 2 🔰آیت‌الله‌العظمی سبحانی: 🔻مشکلات سیل‌زدگان سریعتر حل شود 🔻انتقاد از عدم پیش‌بینی سیل شمال کشور 🔰 حضور نماینده حضرت آیت الله علوی گرگانی در منطقه سیل زده 🔻حضرت آیت الله علوی گرگانی با تاکید بر لزوم تسریع در کمک رسانی به سیل زدگان شمال کشور از کارهای جهادی طلاب در مناطق سیل زده و اظهار تسلی آنها به مردم سیل زده تشکر کردند. 🔰دستور رئیس قوه‌قضاییه در پی وقوع سیل در دو استان سیل زده به رئیس سازمان بازرسی کشور 🔻باحضور فوری‌ در مناطق سیل‌زده، ابعاد و زوایای گوناگون حادثه و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان را مورد ارزیابی و نظارت جدی و دقیق قرار دهید. 🔻قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاه‌ها چه در زمینه عدم‌پیش‌بینی‌های لازم که منجر به ایراد خسارت شده است و چه نقایص در کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی به مردم، جهت رسیدگی‌های بعدی گزارش شود. #خدمات_اجتماعی #مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی 🖋 احمدرضا کمالی 🔺 قسمت دوم 🔹بهترین راهی که برای تأثیرگذاری بر روی فامیل به نظرم رسید، تشکیل جلسات فامیلی بود. ابتدا هر چهل روز یکبار بود و مدتی بعدش تبدیل شد به جلسات ماهانه. اسمش را گذاشتم جلسات «وحدت فامیلی». در نورزو ۹۱ هنگام دید و بازدید، هر کدام از بستگان را که می‌دیدم کمی از طرحم براشون توضیح می‌دادم و اونها هم به لطف خدا استقبال کردند. بهشون می‌گفتم: «برای اینکه بیشتر همدیگه را ببینیم می‌خواهیم جلسات ثابت بگذاریم و با ساده برگزارشدن جلسات کمک کنیم تا همه بتونند مهمانی بدهند و در کنارش هم تلاوت قرآنی مختصر داشته باشیم هدیه به امواتمون و دقایقی هم نکته دینی و اخلاقی بگیم تا از کنار هم بودنمون بیشتر لذت برده و بهتر استفاده کنیم.» فامیل ما هم چون اهل رفت و آمد بودند از اینکه مهمانیها قراره نظم پیدا کنه و ساده بشه خوششون اومد و همراهی کردند. 🔰 نحوه پیشبرد جلسات: 🔹روال جلسات هم از ابتدا به این صورت است که ابتدا یک تلاوت قرآن دسته‌جمعی داریم و پس از آن بنده نیم ساعت تا یکساعت، ارائه مباحث مفید و موردنیاز. معمولا شروع جلسات همزمان با اذان است که پس از چند جلسه به درخواست فامیل، نماز جماعت هم برگزار شد. در کنار اینها صندوق قرض‌الحسنه هم تشکیل دادیم که در حال حاضر هر ماه، یک وام دو میلیون تومانی به اعضا پرداخت می‌شه. 🔹هدف از ارائه مباحث معرفتی، این بود که فامیل در پیگیری مباحث معرفتی و اصلاح سبک زندگی دغدغه‌مند شوند. و بدانند در زندگی غیر از مسائل مادی، مسائل مهمتری نیز وجود دارد ونهایتا بعد از تشنگی، خودشان بدنبال آب بروند. چرا که قطعا با یک جلسه یکساعته در ماه، مطلب چندانی نمیشه انتقال داد. 🔹چگونگی برگزاری جلسه اول: با توجه به اهداف مذکور و با توجه به شرایط مخاطبین، جلسه اول را که برای انگیزه‌بخشی اولیه بسیار مهم بود با جذابی آغاز کردم که طی آن هم جلسه به شور و شعف بیاید و هم مطلبی در این میان انتقال یابد. این جلسه در شب ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) و روز زن برگزار شد. به همین خاطر مسابقه‌ای کتبی میان آقایان جلسه با موضوع روانشناسی خانمها برگزار کردم. بعد برگه هر مرد را به همسرش برای تصحیح دادیم. در خلال مسابقه و هنگام تصحیح برگه‌ها شور و هیجان زیادی در جمع افتاد و باب خنده و شوخی بسیار فراهم بود. جایزه دو نفر اول را هم بمناسبت روز زن به همسرانشان تقدیم کردیم. بعد از مسابقه بسیاری از خانمها و آقایان فهمیده بودند در این چند سالی که در کنار یکدیگر زندگی می کردند بدیهی ترین اطلاعات از همسرشان را نمی‌دانستند. از آن روز به وضوح دیده می‌شد که همگی بخصوص زوجهای جوان در تکاپوی مباحث خانواده قرار گرفته‌اند. بطوری که در همان جلسه برخی آقایان خواستند کتابهایی در این زمینه معرفی کنم. 🔹چگونگی ارائه مباحث: جذابیت جلسه اول یکی از عوامل تأثیرگذار برای تداوم جلسات بعدی شد. نکته مهم آنکه بنده با توجه به روحیات جمع، تا بحال هر جلسه را به شکلی متفاوت از جلسات دیگر برگزار کردم تا یکنواختگی باعث کاستن علاقه اعضا نشود. ضمن اینکه چاشنی خنده و شوخی هم بعضا لحاظ می‌شد. تا کنون مباحث خانواده (روابط زوجین و تربیت فرزند)، معرفتی و اخلاقی در این جلسات مطرح بوده است. که البته غالبا اختصاص به مباحث خانواده و سبک زندگی داشته است در قالب: مسابقه، پخش کلیپ و پخش سخنرانی با ویدئو پرژکتور، سخنرانی خودم و ... . پس از مدتی اعضا را به بهانه‌های مختلف تشویق به کتابخوانی می‌کردم. بخشی از زمان جلسات را هم بعضا به برگزاری مسابقه میان بچه‌ها اختصاص می‌دادم و جوایزی هم در بعضی جلسات به آنها داده می‌شد. اکنون حدود سه تا چهارسال است که یکی از روحانیون موفق اصفهان که متخصص در زمینه کار با کودکان است در جلسات وحدت فامیلی بصورت جداگانه با بچه‌ها کار می‌کند که واقعا اثراتش محسوس و چشم‌گیر بوده. 🔹برخی از تأثیرات جلسات بر روی اعضای فامیل: ۱. اهتمام به تلاوت قرآن و بهبود قرائت ۲. افزایش کتابخوانی ۳. افزایش مهارت در ارتباط با همسر و تربیت فرزند ۴. افزایش دغدغه نسبت به مسائل دینی و اخلاقی و پیگیری بیشتر ۵. رشد معرفت دینی ۶. کاهش تجمل‌گرایی و ساده‌ترشدن پوششها و مهمانی‌ها ۷. اسلامی‌تر شدن پوشش خانمها ۸. انس و صمیمیت بیشتر اعضای فامیل با یکدیگر ۹. رشد دینی و اخلاقی بچه‌های فامیل و محجبه شدن دختران ۱۰. بهبود نگرش اعضا نسبت به روحانیت و نظام اسلامی 📌 ادامه در پست بعد👇🏻👇🏻 @Manahejj
نکات مهم پایانی: اولا) نسخه‌ای که من از تجربه خودم برای تبلیغ فامیلی ارئه دادم شاید برای فامیل شما مناسب نباشه. حتما باید برنامه‌ریزی‌ها براساس ویژگی‌های مخاطب خودتون صورت بگیره. ثانیا) در این راه باید صبوری کنید. در بسیاری از موارد، تنها گذشت و تحمل شماست که کارها را پیش میبره. ثالثا) برای کسانی که به هر دلیل امکان تشکیل جلسات فامیلی را ندارند، فضای مجازی و تشکیل کانالها و گروههای فامیلی فرصت خوبی برای تبلیغ فامیلی است. رابعا) خانواده‌هایتان را در این راه با خود همراه کنید که بسیار در پیشرفت کارتان مؤثرند. در پایان باید بگم که طی این تجربه چندین ساله‌ای که داشتم، نکات و روشهای بسیار دیگری بود که باید خدمتتون تقدیم میکردم؛ ولی بدلیل رعایت اختصار ممکن نشد. دوستانی که تمایل به پیگیری «تبلیغ فامیلی» دارند بفرمایند تا این تجربیات در اختیارشان قرار بگیره. ▫️▫️▫️▫️ 📌پرونده حوزه و فرصت‌های طلایی نوروز @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#بهترین_ایده_ارسالی 🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی 🖋 احمدرضا کمالی 🔺 قسمت دوم
💬 کاربر: یا مهدی: 🔺به ضرورت و اهمیت تبلیغ در جمع فامیل می‌توان از آغازین لحظات دعوت رسمی پیامبر(ص) در جمع نزدیکان خود پی برد. 🔺امروزه به‌نظر می‌رسد چون ارتباطات اجتماعی به طلبه، آموزش داده نشده طلبه در جمع فامیل، آنچنان تاثیری که باید داشته باشد و بگذارد را ندارد. 🔺بهترین لحظات یک خانواده و شادترین لحظه‌ها جشنهای عروسی یا تولد می‌تواند باشد که در این مواقع به خاطر برخی ملاحظات شرعی، طلبه و خانواده طلبه حضور پیدا نمی‌کند و به مرور زمان احساس گوشه‌گیر شدن اعضای خانواده طلاب می‌تواند آسیبهایی را به دنبال داشته باشد و نتواند رسالت تبلیغی خود را ایفا کند. 🌐 جای خالی آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی برای طلاب به‌شدت حس می‌شود. @Manahejj
🌀واکنش های حوزوی به #سیل_گلستان_مازندران / 3 🔰اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ وحیدخراسانی: 🔻حضرت آیت الله وحیدخراسانی، ضمن اظهار همدردی با افراد حادثه دیده، هیئتی را برای بررسی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و اهدای ارزاق و کمک‌های مورد نیاز این افراد اعزام نمودند. 🔰امدادرسانی مبلغین به سیل زدگان گلستان حوزه نیوز #خدمات_اجتماعی #مناهج @Manahejj
📝 وی 🖋 علی مهدیان 🌾 وی نام روستایی در غرب هرمزگان که هیچ خانواده ای در آن بیکار نیست. محور این حرکت طلبه ای است به نام شیخ عباس زارعی. 🌾تربیت یافته حوزه علمیه بشاگرد. میگوید جمله ای که در من تاثیر جدی کرد جمله ای از بود وقتی به من گفت «شل و ول نباش» . 🌾میگفت درس طلبگیم که پیش میرفت با خودم تصمیم گرفتم هم امام حاضرین در مسجد باشم هم امام غایبین. میگفت میز و صندلی های پایگاه بسیج را برداشتم و تبدیلش کردم به کارگاه صنایع دستی. آنقدر کار را ادامه دادم که تمام خانواده های روستا درگیر کار شدند. 🌾 هر وقت کسی بی انگیزه میشد جلساتی داشتیم برای انگیزه بخشی به نیروها. کار طلبگی من اینگونه بود. هر جا لازم بود آستین بالا میزدم. به مرور روستاهای اطراف روستا نیز درگیر کار شدند. برای خودم تیم و تشکیلاتی درست کردم و به مرور یک ۱۵ساله نوشتم. 🌾برای محصلین و نوجوانها نیز برنامه ریزی کردم که مشغول کار شوند. از فضاهای مجازی نیز برای بازار فروش استفاده کردم. 🌾سال است. امشب کنار این طلبه بشاگردی چقدر عزم دیدم چقدر فهم دیدم چقدر جدیت یافتم. جملات رهبری را چقدر با اخلاص و عمیق اما بی ادعا و گمنام پی میگرفت . این یکی از ثمرات کوثر بشاگرد، مرحوم حاج عبدالله والی است. @ali_mahdiyan @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#بهترین_ایده_ارسالی 🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی 🖋 احمدرضا کمالی 🔺 قسمت دوم
💬 کاربر: Mira: 🔹نوروز فرصت خوبی برای تبلیغ هست،قبول. باید تبلیغ رو از انحصار ایام حزن خارج کرد، قبول. نهادها و مسئولین در این دهه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی برای این موضوع غفلت کردند، قبول. 🔹اما اگر در ایام نوروز قصد تبلیغ در بین فامیل و بستگان خودتون رو دارید، این کار ملاحظات و دقت‌های جدی رو لازم داره، که تبلیغ در بین غریبه‌ها با جایگاه مبلّغ به اون مهارت‌ها نیاز نداره. 🔹افراد زیادی هستند که به دلیل احساس تکلیف و صفای باطنی که دارند در این عرصه وارد می‌شوند بدون اینکه مهارت روابط اجتماعی رو داشته باشند و من که خودم شاهد و نظاره‌گر بسیاری از این برخورد ها بودم ، به وضوح اثر ضد تبلیغی و اثر معکوس این رفتارها را دیدم . 🔰پیشنهادات من این هست که خواهشا: 1⃣ تصنعی برخورد نکنید و خودتون باشید، قرار نیست در طی ۱۳ روز تمام آشنایان و فامیل‌ها را با کلمات قصار و گریزهای عالمانه متحول کنید. 2⃣ به فامیل و آشنایان نگاه ابزاری و نگاه از موضع بالا نداشته باشید. گویی ما طلبه‌ها همه دانای کل یا کشتی نجات دیگرانیم و به جز ما همه در حال غرق شدن‌اند. 3⃣ برخی انقدر غرق در فضای تبلیغ و متمرکز بر جذب حداکثری می‌شوند که صمیمیت و برخورد عادی دوستانه و رفتار مطابق عرف را فراموش می‌کنند. 4⃣ نوروز شاید بیش از آنکه فرصت تبلیغ باشد ، فرصت یادگیری باشد. 5⃣ چه بسا به دلیل مردمی نبودن و آشنا نبودن به سوالات و دغدغه های مردم و جامعه ، نگاه درستی به مردم نداریم. خشت اول در تربیت، انسان شناسی است. تحلیل درست از انسان و هستی پیدا کنید تا از تربیت لذت ببرید. 6⃣ وسعت دین به وسعت دریاست، به مردم دینی در حد قوطی کبریت ندهید. دین یک سیستم است، یک نگاه به هستی، برنامه‌ای برای زیستن، این حیات را در رگ های جامعه پمپاژ کنید، از مسائل اساسی با مردم صحبت کنید. دین فقط آموزش نماز و حجاب نیست. شاید اهدای یک کتاب بهتر از یک ساعت حرفهای بی ثمر باشد. 7⃣ قبل از ورود به بحث‌های تبلیغی ، مدتی بین مردم و فامیل باشید و فقط گوش کنید و گوش کنید و با دقت افکار آنها را تحلیل کنید و برای آنها پاسخهای منطقی پیدا کنید. و بعد با زبان خود قوم به سوی آنها بروید، نه با زبان شیخ و آخوند و فلاسفه. اگر تحلیل دقیق و زبان قوم را نمی‌دانیم، منفعت تبلیغ نکردن ما برای اسلام بیشتر است. 8⃣ شهید مطهری می‌فرمود عیب علم اصول این است که پرداختن بیش از حد به آن ذهن را از فهم مسائل عرفی دور می‌کند. همین است که زاویه دید ما با مردم متقاوت است ، و تفاهمی نداریم . تمرین تمرین تمرین. نه افراط و نه تفریط؛ مراقب باشیم. @Manahejj