🌀 شخصیت حضرت کاظم علیهالسلام
🕯مشعل روشنگر...
🔹 رهبرانقلاب: شخصیت حضرت موسیبنجعفر(ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن میکند؛ ببینید حق این است...
🏴 #مناهج شهادت امام کاظم علیهالسلام را تسلیت عرض میکند.
📌 پ.ن: حق این است که حوزه و روحانیتی که امروز در اوج احترام و اقتدار قرار دارد، از این فرصت، نهایت استفاده را داشته باشد. مبادا آتش تهاجمات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، خرمن ایمان و اعتقاد مردم را بسوزد؛ اما نهاد روحانیت، بیاعتنا یا منفعل باشد. #روشنگری (بلاغ مبین)، رسالت ذاتی حوزه و روحانیت است.
🌐 به امید آنکه حوزه علمیه، هرچه بهتر و مقتدرتر این رسالت ذاتی را در خدمت به انقلاب برعهده گیرد.
#مناهج
@Manahejj
🌀چرا امام در تشییع جنازه آیت الله بروجردی شرکت نکرد؟
5⃣ غیبت امام در تشییع جنازه آیتالله بروجردی
🔻علیرضا متولّی در کتاب «شهاب سبز» چنین مینویسد: حاج آقا روح الله با این که خودش فقه و اصول تدریس مینمودند و فقیه برجستهای بودند، برای تقویت موقعیت و کلاسهای آیتالله بروجردی، در کلاسهای ایشان شرکت میکردند. آیتالله بروجردی هم برای حاج آقا روحالله احترام ویژهای قائل بودند و در اکثر مجالس، ایشان را نزد خود جای میدادند.
🔻اما با وجود این رابطه صمیمی و پیوند قلبی عمیق، امام خمینی(س) در تشییع پیکر استادش در روز سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هجری قمری (دهم فروردین سال ۱۳۴۰) شرکت نکرد، چرا که آیندهنگری و هوشمندی ایشان افقهای پیش رو را میدید.
🔻حجتالاسلام حاج شیخ محمدرضا توسلی رئیس دفتر حضرت امام(س) ماجرا را این گونه نقل میکند: «بعد از فوت مرحوم آیتالله بروجردی درصدد شدیم که در تشییع جنازه آقای بروجردی از امام خمینی رحمة الله تجلیل کنیم و به این طریق در عمل بفهمانیم که عده کثیری از طلاب حوزه علمیه طرفدار مرجعیت امام هستند. شاگردان مترصد بودند که امام در تشییع جنازه هر جا باشند، اطراف ایشان را بگیرند و سلام و صلوات راه بیندازند و به این طریق ارادت قلبی خودشان را به ایشان ابراز کنند و ایشان را هم به مردم معرفی کنند. متأسفانه هرچه در تشییع جنازه گشتیم، ایشان را پیدا نکردیم. بعد از چند روز معلوم شد که اصلاً امام به تشییع جنازه نیامده بود! پس از چند روز یکی از آقایان در محضر امام از یکی از دوستان امام شکایت کرد که ایشان به عنوان تجلیل از شما به من توهین کرده است. امام پاسخ فرمود: «من راضی نیستم کسانی که به من علاقه دارند، علاقهشان از قلبشان تجاوز کند و آن را ابراز نمایند. هرکسی که به من علاقه دارد، بگذارد در همان محدوده قلبش بماند. کسی برای ریاست من، حتی یک وجب هم قدم برندارد.» بعد این جمله را فرمود: «من که به تشییع جنازه آقای بروجردی رحمةالله نیامدم، برای این نبود که کسالتم آن قدر شدید بود که نمیتوانستم به تشییع بیایم. نیامدنم برای این بود که دیدم تشییع جنازه تبعاتی دارد، آنجا مسائلی مطرح خواهد شد و من برای خاطر آنکه از آن مسائل دور بمانم و کنار باشم، از تشییع جنازه صرف نظر کردم».
#اختصاصی_مناهج
#ویژهنامه_آیتالله_بروجردی
#مناهج
@Manahejj
🌀 عصر پس از آیتالله بروجردی
6⃣ طلوع خمینی، سرآغاز تحولی عظیم
#اختصاصی
🔰مداد کدام عالم، افضل از خون شهید
🔹حالا، آن کدام علم و عالم هست که مدادش بر یک چنین فضیلتی باز ترجیح دارد که به ما میگویند: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»؟ اینجاست که من میخواهم به برادران و خواهران حوزه علمیه و در حقیقت به همه کسانی که در این سلک مُنسلکاند، عرض بکنم:
🔰روحانیت نمیدانست به چهدرد میخورد
🔹امروز وظیفه ما از همیشه سنگینتر است. چون سابق نمیدانستیم وجود ما به چه درد میخورد، این حقیقتی بود. درس میخواندیم، زحمت میکشیدیم، اما آن چیزی که هدف این درس خواندن بود واقعاً چه بود «بیننا و بین الله»؟ ما فکر میکردیم که روحانیون درس میخوانند تا هزار مسجد را آباد کنند، یا آنی که خیلی همت دارد بغل مسجدش چهار حجره بزند، چهار طلبه را هم اداره کند؛ همت ما این بود.
🔰امام فهماند میتوان دست به اصلاح جامعه زد
🔹بعد دیدیم که روحانی، عالم دین اگر علم و تقوا و همت و اراده؛ این چهار چیز را با همدیگر داشته باشد، همچنانی که این مرد بزرگ [امام خمینی] داشت، هم علم داشت، هم تقوا داشت، هم همت بلند داشت، به کم قانع نبود، هم اراده داشت که دنبال این کارها برود. میتواند از مرز هزار مسجد و هزار خانه فراتر برود. میتواند یک جامعه را اصلاح کند، حتی از مرز یک جامعه هم میتواند فراتر برود و پرچم اصلاح را در دنیا برافرازد. این طوری است. الان همین جور است. الان پرچم اصلاح جهانی در دست جمهوری اسلامی و امام عزیز ماست. لذاست آن جاهایی که در کشورهای دوردست، کشورهای جهان سوم، آن جاهایی که عقدههای غمِ ناشی از سلطه استکبار جهانی در طول زمان مرتب بر روی هم زده شده در کار آنها، به یاد امام و به نام امام ارج میگذارند و به آن امید میبندند.
🔰امام برای #مرجعیت قدمی برنداشت
🔹یک روحانی! ایشان [امام خمینی] هیچ وقت حرکت نکرده بودند در درس خواندن برای اینکه بروند یک کشور را اداره کنند. دنبال جاهطلبی و مقام نبودند. ایشان همان مقامی که روحانیون بزرگی در حد ایشان یا پایینتر از ایشان دنبالش بودند آن وقتها و در فکرش بودند، مرجعیت، مثلاً، اشکالی هم نداشت، ایشان در فکر آن هم نبوده. برادرهایی که قم بودند یادشان هست، سال ۱۳۴۰ که مرحوم آیتالله بروجردی رضواناللهعلیه وفات کردند، امام رساله هم نداشتند، رساله هم نمیدادند، هرچه هم به ایشان اصرار میشد آقا یک رساله، ایشان قبول نمیکردند. دنبال این کارها نبود ایشان. اما بر طبق آمادگیهای معنوی و همتی که برای اصلاح داشت و انگیزهای که برای اصلاح جامعه داشت، خدای متعال توفیق داد، کمک کرد و بحمدالله ایشان منشأ بزرگترین خیرات این عصر شد.
مقام معظم رهبری؛ ۱۹/آبان/۱۳۶۳
#ویژهنامه_آیتالله_بروجردی
#نشر_فقط_با_منبع
#مناهج
@Manahejj
🌀 به بهانه سالروز رحلت آیتالله بروجردی
7⃣ راوی شخصیتها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟!
🖋 رضا حسینی
🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل میشود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخشها رجوع میشود.
افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند.
🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیتالله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) میروند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بودهاند.
متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع میشود.
به طور مشخص این غفلت (یا غرضورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهتدهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشتهاند، بیشتر مشهود است! آیتالله بروجردی و امام خمینی!
اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهتگیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟
صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کردهاند؟
🔺حجتالاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجتالاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیتالله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت!
ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی میشود؟
اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بودهاند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند.
🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار #مصادره_بزرگان خواهیم شد.
📌پ.ن:
این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است.
#ویژهنامه_آیتالله_بروجردی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آنچه "نون خ" از روحانیت به نمایش گذاشته:
🔰 پرت، نابلد و دروغگو؛ در یک دقیقه و نیم
۱. حدیث بیارتباط با فضای جلسه
۲. غلطخوانی حدیث
۳. ترجمهی غلط
۴. متهم شدن به دروغگویی و توجیه آن
📌 این تنها نمونهای از رفتارهای روحانی این سریال است.
#تبلیغ_علیه_روحانیت
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده ویژه مناهج
🌀 تصویر روحانیت در رسانه
💠 هنجارها
🔺«طلبه-کارگر» کاراکتر جذاب سینمای ایران!
🔺آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟
🔺کدام آثار، تصویر دقیقی از روحانیت نمایش دادهاند؟
💠 گزارش
🔺کدام بازیگران معروف در نقش «روحانی» ظاهر شدهاند؟
💠 راهکار:
🔺آیا حوزه علمیه نمیخواهد از لباس و حرمت علمای اسلام دفاع کند؟
📣 مطالب این پرونده به مرور منتشر میشود
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟
🖋 هادی چیتساز
🔻انتقاد از روحانیت قطعا جایز، بلکه واجب است. روحانیت، سازمانی است که در عمر هزارساله خود، شریف ترین انسانها و رهبران اجتماعی را به خود دیده است، اما با این حال، خالی از اشکال و انتقاد نیست. امامان انقلاب نیز از منتقدان این سازمان هستند. حضرت امام(ره) در منشور روحانیت رویکرد انتقادی و سازنده به روحانیت دارند. پس انتقاد بر دیگران عیب نیست.
🔻اما انتقاد سازنده و دلسوزانه، نه هر نوع نقدی با هر روشی. انتقاد آداب خود را دارد. انتقاد غیر از تخریب و ضربه زدن است. انتقاد غیر از مسخرگی و لودگی است. انتقاد یعنی نقطه ضعف را در کنار نقطه قوت دیدن و برای رفع آن پیشنهاد دادن.
🔻در دنیای سینما و رسانه، انتقاد یعنی نقطه قوت و ضعف یک جریان یا شخصیت حقوقی را در کنار هم به نمایش گذاشتن. مانند فیلمهای «ابوالقاسم طالبی» که هر دو چهره خوب و بد در کنار همدیگر هستند. در «قلادههای طلا» دو پلیس خیانت میکنند و باعث آشوبهای بعدی میشوند، اما فرمانده اصلی و سایر پلیسها صادقانه خدمت میکنند. در «یتیمخانه ایران» نیز دو چهره از روحانیت نمایش داده میشود: اولی آخوند انگلیسی که طرفدار سیاستهای انگلیس است، و دومی نماینده مراجع که طرفدار مردم و ضد سیاستهای انگلیس است.
🔰 اما در کنار انتقادها، با سه نوع غرضورزی در نمایش انتقاد مواجهیم:
1. نمایش یک چهره و نپرداختن به سایر چهره ها؛ بدیهی است اگر فقط یک چهره هرچند با رویکرد انتقادی نمایش داده شود، سایر چهرهها و شخصیتها نفی نمی شوند. اما از بدیهیات رسانه این است که اگر رسانه به چهره ای بپردازد، مهم میشود و بقیه مسائل و چهرهها از اهمیت میافتند. به سخن دیگر، نمایش چهره خاص از اقلیت یک صنف و پردازش آن، معنایش سرایت دادن این چهره به اکثریت صنف است.
2. نمایش حماقت و کودنی؛ این نمایش دیگر به معنای انتقاد نیست، که همان لودگی است؛ مانند گریم متفاوت، دیالوگ های غیر مؤدبانه و رفتارهای زننده ای که دور از شئون اجتماعی مردم است. دویدن های خنده دار، شوخیها و خنده های غیر مؤدبانه، رانندگی بد و کلمات دوپهلو، از این قبیل هستند.
3. بدسلیقگی در انتخاب بازیگر؛ انتخاب بازیگر، یکی از هنرهای کارگردان است. معمولا آینده بازیگر، از گذشتهاش وام میگیرد و بازیهای قبلی، تعیین کننده نقشهای آینده هستند. اوج این نکته در پر رنگ شدن چهرهای مثل طنز در بازیگر است. پر واضح است اگر بازیگری در طنز شناخته شود، سایر نقشهایش اگر جدی هم باشند، نمایشی طنزگونه خواهند داشت. همین که مخاطب تصور کند «اکبر عبدی» یا «حمید لولایی» آخوند شدند، کافیست خودش را برای دیدن تمسخر روحانیت آماده کند.
🔶 در سریال «نون خ» که یکی از نقشهای اصلی روحانی است، هر سه غرضورزی وجود دارد. بازیگر نقش روحانی، «هومن حاج عبداللهی» است که یک چهره معروف طنز است که مخاطب را آماده شوخیهای تند و تیز میکند. از سوی دیگر، حاج آقا در کنار آخوندی، داور و وکیل است. واقعیت آن است که تعداد روحانیونی که داور باشند، از میان 200 هزار روحانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند. پس انتخاب چهره داور برای روحانی، با واقعیت روحانیت سازگار نیست، چه رسد به اینکه نقد شود.
جالب آنکه بسیاری از صحنه های طنز سریال، داوری های حاج آقا است که نمایش حماقت و کودنی در رفتار و گفتار است مثل کارت قرمزهای زیاد، دویدن های مسخره و اشتباهات داوری بزرگ.
اشکال بزرگتر آنکه چهره این روحانی، به عنوان تک چهره از روحانیت نمایش داده میشود و این ذهنیت را برای مخاطب میسازد که اکثر روحانیون حتی از داوری یک مسابقه برنمیآیند چه رسد به سایر فعالیتهای اجرائی، یا رفتارهای احمقانهای دارند و دغدغههایشان فوتبال و اموال دیگران است.
📌با این اوصاف، آیا سریال «نون خ» را مصداق یک طنز فاخر بدانیم، یا مصداق لودگی و تخریب روحانیت؟
🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه"
#تبلیغ_علیه_روحانیت
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
🌀 تصویر روحانیت در سراشیبی لودگی
🖋 هادی چیتساز
#اختصاصی_مناهج
🔹ذهنیت مردم از هر صنف و شغلی، واقعیت آن صنف را میسازد. از دکترها، انتظار تمیزی و تغذیه سالم دارند؛ چون نسبت به بیماریها آگاهی دارند. از پلیسها انتظار رعایت قوانین و دوری از بزهکاری دارند.
🔹فرض کنید، پزشکی نمایش داده شود که زندگی چندان تمیزی ندارد؛ یا پلیسی که بیش و کم قوانین را رعایت نمیکند. نتیجه آنکه، ذهن ناخودآگاه مخاطب از تصویر قبلی اش تغییر میکند و همانی میشود که در نمایش میبیند. بیشک، نمایش یک نفر به معنای قضاوت برای همه افراد صنف نیست، اما در قاب تلویزیون اگر همان یک نفر نمایش داده شود، میشود نماینده همه صنف برای قضاوت کردن مردم. پس رسانه است که برای مردم ذهنیت میسازد.
🔹روحانیت هم صنفی از جامعه ایران است که طبیعتا در نمایشها میآید. انتظار مردم از روحانیت، انتظار روح معنویت و زهد و تقید به آداب مذهبی است. واقعیت آن است که مردم از یک روحانی، توقع هر شوخی یا مزهای را ندارند. طنز با روحانیت، ذاتا فاصلهای بسیار دور دارد، چنانچه از پلیس نیز فاصلهای دور دارد.
🔹اما امروزه نمایش روحانیت، در سراشیبی طنز و لودگی قرار دارد. بسیاری از اين فيلمها کمدی هستند. برخی دیگر که کمدی نیستند، بازيگری کمدی نقش روحانی را بازی میکند و در بسیاری از آنها نقش روحانی، تهمايه طنز دارد.
🔹پر واضح است که تصویر طنز و کمدی، در ذهن مخاطب دیگر جایی برای #مرجعیت اعتقادی و رفتاری نمیگذارد؛ یعنی خالی کردن روحانیت از وظیفه ذاتیش.
🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه"
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
🌀کدام بازیگران نقش روحانی ایفا کردهاند؟
🎥 چهل بازیگر در چهلویک فیلم
#اختصاصی_مناهج
🔹 بازیگران زیادی در نقش روحانی ظاهر شدهاند؛ اما آنچه قابل توجه است میزان بکارگیری بازیگرانی است که سابقه نقشهای #طنز را دارند.
🔹 نکته دیگر عدم آشنایی عوامل فیلم با شکل و شمای لباس روحانیت است تا آنجایی که در فیلم کیمیا و خاک و فیلم مدرس، بازیگر نقش روحانی(حامد بهداد / مرحوم خسرو شکیبایی) عمامه را برعکس بر سر گذاشتهاند.‼️
🔻پرویز پرستویی / مارمولک
🔻محمدرضا گلزار/ توفیق اجباری
🔻اکبرعبدی / رسوایی
🔻جعفر دهقان / شیخ شریف
🔻محمدرضا فروتن / طبقه حساس
🔻مهران رجبی / پارادایس
🔻حامد بهداد / کیمیا و خاک
🔻محسن تنابنده / شاهگوش
🔻جواد عزتی / دودکش
🔻پژمان بازغی / روز ملاقات
🔻پارسا پیروزفر / فصل چیدن گردوها
🔻و...
📌 #مناهج در گزارشی، فیلمها و بازیگرانی که در نقش روحانی بازی کردهاند را معرفی میکند.
🌐بازیگران، فیلمها و خلاصه داستان هر فیلم را در ( Manahejj.ir ) ببینید.
🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه"
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 صحنههایی از سریال دودکش
🎥 سال پخش: ۱۳۹۲
🔻جواد عزتی در نقش روحانی:
فراموشکار، کودن و گیج
📌 به شیوه راه رفتن و لحن حرف زدن وی توجه کنید.
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj
🌀 چراغ سبز مدیر حوزه علمیه به فیلمسازها ‼️
🖋 محمد حقپرست
🔹یکی از سریالهای طنز سال ۱۳۹۲، «دودکش» بود که «جواد عزتی» در قالب روحانی نقش بازی میکند؛ روحانی که شخصیتی ضعیف و احمق دارد؛ مسخره و تند حرف میزند، در موتورسواری هول است؛ میخواهد روایت بخواند ولی یادش میرود و باعث تمسخر دیگران میشود.
🔻اما در واکنشی دور از انتظار، آیتالله حسینی بوشهری (مدیر وقت حوزههای علمیه سراسر کشور)، در مراسمی از عوامل این فیلم و سایر برنامههای رمضان آن سال تقدیر میکنند، بدون اینکه انتقادی از شیوه نمایش صنف روحانیت کنند. ( b2n.ir/24222 )
🔹هرچند ایشان بعدها در همایش مبلغان، نسبت به بازیگران نقش روحانیت انتقاد کلی کردند، ولی آن تقدیر در حافظه رسانهها ماندگار شده است.
🔹وقتی جامعه فیلمساز حساسیت روحانیت را نسبت به شأن اجتماعی خودشان نمیبینند، بلکه تقدیر هم میشوند، آیا جز این است که انواع لودگیها و حماقتها را به بهانه طنز به نمایش گذارند؟ وقتی چراغ قرمزی احساس نکنند، جز این است که هر روز بر سرعتشان در تخریب چهره روحانیت بیفزایند و حیثیت هزارساله روحانیت را بیآبرو کنند؟
#روحانیت_در_رسانه
#مناهج
@Manahejj