🌀 کوتاه و خواندنی از فتنهای که #بیت_آیت_الله_سیستانی را نشانه رفته
#اختصاصی_مناهج
🔹 چهارشنبهشب، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران با حمله یک گروه آشوبطلب حرفهای روبرو شد.
🔹 بر اساس گزارش منابع محلی، متجاوزین به کنسولگری ایران در شهر نجف، نه از اهالی این شهر بلکه عموماً گروهی نقابدار بودهاند که با برنامهریزی برای این اقدام و آتشافروزی به نجف آمده بودند.
🔹 برخی منابع خبری از احتمال وجود خطر در اطراف بیت آیت الله سیستانی هشدار دادهاند.
🔹 گروهی مسلح از ۱۴۰۰ رزمنده برای حمایت از زعیم شیعیان عراق به نجف اشرف رسیدند و در منطقه قدیمی و محلات مجاور آن مستقر شدند.
گروه های دیگر نیز در حال پیوستن به این جمع هستند.
🔹پس از بروز اغتشاشات در شهر نجف اشرف، معاون رئیس هیات الحشد الشعبی عراق با بیان اینکه این نیروها تحت فرمان مرجعیت دینی هستند بر حمایت قاطع از آیت الله سیستانی تاکید کرد.
🔹المهندس: دستی را که در پی آسیب به مقام مرجعیت باشد قطع می کنیم.
@Manahejj
🌀 درآمد حوزه از هزاران رقبه وقفی خود در حد صفر است
👤 آیت الله اعرافی
🔹 مدیر حوزه های علمیه در دیدار با نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم #احیای_موقوفات حوزه گفت: خوشبختانه با تاسیس دفتر وقف و منابع پایدار در مدیریت حوزه، قدمهای خوبی برای احیای موقوفات برداشته شده است، چرا که امروزه عوائد حوزه از هزاران رقبه وقف خود، چیزی در حد صفر است.
hawzahnews.com/news/873766
@Manahejj
🌀 لزوم پیگیری احیای موقوفات حوزوی
🔹 حضرت آيت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزه علمیه استان فارس:
پیگیری موقوفات حوزه های علمیه و احیای آنها یکی از کارهای لازمی است که باید انجام شود همانطور که مدیر حوزه های علمیه هم به بنده می گفت اگر موقوفات حوزه ها احیا شود نیازی به بودجه های دیگر نیست و حوزه علمیه می تواند خودش را اداره کند.
🌐 مدیریت حوزه علمیه فارس
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 در ردیف مراجع 📱 اپلیکیشن «ایوا» بخش پرداخت وجوهات: آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی 📌 مناهج: آیا
#اختصاصی
🌀 حفظ حریم مرجعیت
🔹 پیش از این، در پرونده «سودای مرجعیت» گفته شد:
در اپلیکیشن ایوا نام استاد محمدجواد فاضل در ردیف مراجع درج شده است برای پرداخت آنلاین وجوهات!!
منبع
🔹 در نسخه جدید این اپلیکیشن، نام ایشان حذف شده است. این کار به یقین به نفع حفظ حریم و حرمت مراجع خواهد بود و جای #قدردانی دارد.
🔹 همه ما موظفیم به حفظ حرمت مراجع معظم.
〰〰〰〰〰
📌 گاهنامه (پرونده ششم مناهج) با موضوع سودای مرجعیت را از لینک زیر پیگیری کنید:
https://eitaa.com/manahejj/1410
@Manahejj
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مقاومت دو روزه طلاب در برابر اغتشاشگران
🎥 حوزه علمیه طباطبایینژاد اصفهان
🔹 گزارشی از جزئیات مقاومت دو روزه در برابر اشرار برای حفظ جان ۱۵۰ طلبه قرآنپژوه اصفهانی در مدرسه علمیه طباطبایینژاد اصفهان
@Manahejj
🌀 امام جمعه همدان، دفتر کار نوسازش را به «مرکز تخصصی تربیت کودک و خانواده» اختصاص داد
📝 امام جمعه تراز انقلاب
🔹 حجتالاسلام والمسلمین شعبانی که امروز در شورای فرهنگ عمومی، دفتر کار خود را در سه طبقه و در مکانی مناسب به امر آموزش تخصصی دینی کودک و خانواده اختصاص داد دفتر کار خود را به محلی #قدیمی و #کوچکتر انتقال داد.
🔹 وی همچنین سال گذشته از استفاده از خودروی #ماکسیما امتناع کرد و این خودرو را به استانداری همدان بازگرداند. این دو حرکت امام جمعه جوان که کمتر از یکسال است به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان منصوب شده است بسیار مورد توجه و تحسین مردم همدان قرار گرفته است.
#امام_جمعه_تراز
#روحانیت_الگو
@Manahejj
🌀 معضل مسکن طلاب
📝 پرونده دوازدهم مناهج
🔹 دوازدهمین #پرونده مناهج به «معضل مسکن طلاب» اختصاص دارد. همواره دغدغه سرپناه یکی از جدیترین نگرانیهای معیشتی طلاب است؛ چراکه ارتباط بسیار زیادی با رشد علمی طلاب دارد. طلبهای که حتی قدرت تأمین اجارهبهای ماهیانه یک منزل کوچک با کمترین امکانات را ندارد چگونه میتواند با فراغ بال و تمرکز به علمآموزی روی بیاورد؟! بر این اساس برخلاف زعم عدهای، باید پیگیری امور معیشتی طلاب نیز در کنار سایر امور اولویتدار حوزه و روحانیت جدی گرفته شود تا خدایناکرده حوزه و روحانیت گرفتار رکود یا عقبگرد نشود. چراکه کم نیستند طلاب و حتی اساتیدی که بخاطر معضل تأمین مسکن یا درس و بحث را به کل رها کردند و یا تمرکز لازم را ندارند.
🔹 در این پرونده سعی میشود به موضوعات ذیل پرداخته شود:
➖ خانه سازمانی طلاب و شهرک مهدیه
➖ مسکنسازی مرکز خدمات برای طلاب و اساتید
➖ مهاجرت معکوس طلاب
➖ نقاط قوت و ضعف منازل طلاب در پردیسان
➖ و ...
🔹 همچنین دست تکتک عزیزانی که با یادداشتها و نظرات خود همواره یاریگر مناهج هستند را میفشاریم و مشتاقانه منتظر بذل توجهشان هستیم.
📌 گفتنی است این سومین پروندهای است که مناهج به موضوع «معیشت طلاب» میپردازد. پیش از این نیز از زوایایی دیگر به این موضوع پرداخته شده است:
🔻 پرونده شماره 1⃣ «پیشنهاد تغییر نظام شهریه»:
https://eitaa.com/manahejj/639
🔻 پرونده شماره 9⃣ «لزوم احیای موقوفات حوزوی»:
https://eitaa.com/manahejj/1755
📲 یادداشتها و نظرات خود را برای این نشانی ارسال کنید:
@Manahejj_Admin
〰〰〰〰〰
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
@Manahejj
🌀 ترس رضاخان از مدرس
🔹 در هر رژيمى يك انسان اگر پيدا بشود، متحول میكند كارها را. رضاشاه از مدرس میترسید، آن قدری که از مدرس میترسید، از دزدهای سر گردنه نمیترسید! از تفنگدارها نمیترسید. از مدرس میترسید، که مدرس مانع بود از اینکه یک کارهای زشتی را انجام بدهد، و آخر مدرس را گرفت و کشت.
📌 مناهج:
۱۰ آذر سالروز شهادت مرد میدان مبارزه علیه ظلم «شهید سید حسن مدرس» تسلیت باد.
به یقین شهید مدرس الگو و اسطورهای است برای روحانیت ادوار مختلف تاریخ.
#روحانیت_الگو
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 م.ر:
سلام...
موضوع مسکن واقعا موضوع مهمیه؛ من خودم طلبه هستم و متاهل؛ دو ماه از وقت خونه م باقی مونده و با این قیمت رهن و اجاره های بالا واقعا خونه پیدا کردن خیلی مشکل شده...
وقتی به مسئولین هم در مورد معیشت و مسکن و ... صحبت کنی میگن ساده زیست باشید؛ علمای قدیم اینطور بودند و اینطور زندگی میکردند !! در حالیکه خودشون...!!
بنده خودم برای مخارج منزل در هفته دو سه روز کارگری میکنم. خیلی طلبه های دیگه رو هم می شناسم که کارگری میکنن...
خب با این اوضاع واقعا میشه درس خوند؟ عالم شد؟ مجتهد شد؟
معیشت طلاب با سواد و علم طلاب رابطه مستقیم داره؛ طلبه ای که برای مخارج زندگی مجبوره دو سه روز در هفته کار کنه انصافا وقت کافی برای درس خوندن داره ؟!
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
@Manahejj
🌀 «فراخوان ایده»
📝 قابل توجه طلاب مدارس علمیه قم
🔹 «طلیعه»
طرح فراخوان ایده ازطلاب جوان مدارس علمیه در راستای تبیین و گفتمان سازی و عملیاتی کردن افق های بلندمطرح شد، در بیانیه گام دوم انقلاب است.
🔹 «هدف»
این کار از سوئی، نشان از تقویت روحیه مشورت پذیری مدیران حوزه و توجه به رجوع به افکار عمومی درحوزه است و از جهتی عامل تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری طلاب در رابطه با مسائل مهم و راهبردی مرتبط با انقلاب اسلامی و حوزه علمیه است.
🔹 «مطالبه»
طلاب می توانند ایده های خود را به صورت انفرادی یا گروهی در قالب های طرح مکتوب، اینفوگرافی، فیلم مستند، مصاحبه و گفتگو با صاحب نظران و ... برای ما ارسال نمایند.
🔹 «نتیجه»
تشکیل بانک ایده و استفاده از آن در سیاستگذاری های آتی در حیطه مدارس استان قم از نتایج مشارکت طلاب خواهد بود.
@Manahejj
🌀 به بهانه برگزاری اجلاسیه منطقهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در #اصفهان
📝 درخواست بیش از ۶۰ نفر از #فضلای_جوان حوزه علمیه #اصفهان برای دیدار با ریاست جامعه مدرسین
🔹 متن درخواست:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مسئول امور فضلاء اصفهان
با توجه به اینکه اصفهان میزبان نهمین اجلاسیه منطقهای جامعه مدرسین در ۱۳ و ۱۴ آذر ماه میباشد، لذا خواهشمندیم جهت آشنایی با نقطه نظرات و اندیشه های حضرات میهمان خصوصا آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و استفاده از بیانات و راهبردهای سروران گرامی و انتقال دیدگاهها جلسه ای برای فضلای حوزه علمیه اصفهان ترتیب داده شود، چرا که این سربازان انشاءالله در آینده ای نه چندان دور خود فرماندهای میشوند که گوشهای از این جنگ، بدانها سپرده میشود و آموزش سنت سلف صالحش در آن هنگام دیر است، لذا مجدا درخواست داریم جلسهای در این جهت با حضور آن سروران مهیا شود چراکه بهترین روش انتقال تجارب راه رفتگان، ملاقات از نزدیک و بی واسطه است.
والسلام علیکم
جمعی از فضلای اصفهان
۹ آذر ۱۳۹۸
@Manahejj
🌀 وقتی طلاب جوان از قم اخراج میشوند
📝 چندخطی در باب مهاجرت معکوس و نابهنگام طلاب
🖋 احسان ناصری
🔹 مقصد مهاجرت در حوزه و برای طلبهها معمولا قم است و در مواردی حوزههای مرکز هر استان. از مراکز استانها که بگذریم، عموم طلاب برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر قم را انتخاب میکنند. قمی که فضای علمی آمادهای برای تحصیل دارد.
مهاجرت به قم برای طلابی که شرایطش را داشته باشند امر مطلوبی است. طلبهای که در قم درس میخواند هم به لحاظ علمی قوت پیدا میکند و هم در ضمن تحصیل فرصت خودسازی و تعلیم نفس می یابد.
مهاجرت معکوس هم پسندیده است بلکه برای غالب طلاب به حکم آیه نفر واجب است لکن اگر به موقع انجام نشود ثمراتی که در آیه ذکر شده و هدف طلاب از مهاجرت به قم را تامین نمیکند.
طلبه باید در دوره ثمردهیاش به شهر خود رجوع کند. طلبهای که به لحاظ علمی از پس سؤالات شهر خودش بربیاید، سردوگرم روزگار را چشیده و تجربهای اندوخته باشد تا در تعامل با مردم طوری عمل کند که شایستگی نمایندگی دین خدا را داشته باشد. در مدتی هم که در قم بوده مراتبی از تهذیب را سپری کرده و عامل به «فلیبدا به تعلیم نفسه» بوده باشد؛ بالاخره این شخص قرار است امام مردم شود.
شاید عموم طلاب پس از گذراندن سطح چهار حوزه (با یکی دو سال اغماض) به این مراحل رسیده باشند؛ لذا مهاجرت معکوس اگر قبل از این دوره رخ دهد نتایج مطلوبی ندارد.
🔹 اما تابستان امسال، تابستان عجیبی بود. قیمت اجارهبهای مسکن به شکل سرسامآوری بالا رفت و بسیاری از نهالهای حوزه که آمده بودند تا درخت تنومندی شوند و سپس -به حکم قرآن- به شهرشان بازگردند از پس اجاره مسکن و هزینه رهن خانه برنیامدند. حالا طلبهای که بار علمیاش را نبسته لاجرم باید برگردد. این برگشت عموما با شکست روحی هم همراه بوده و حس ناتوانی در طلاب جوانی که مجبور به بازگشت شده بودند نیز ایجاد کرد. این دیگر نهال فروشی نبود، این اخراج نهالها به اجبار زمانه از باغستان حوزه علمیه قم بود که میتوانست تدابیری از پیش برای آن اندیشید اما به هر دلیل هیچ اتفاقی نیفتاد...
〰〰〰〰〰
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@Manahejj