🌀 حوزه علمیه هیچ کاری با قرآن ندارد
📝 رکن حوزه فقط فقه و اصول است
👤 آیت الله جوادی آملی
🔸 ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه باید باشد. حوزه هم علوم فراوانی دارد منتها آنها #جنبی هستند؛
ولی رکن اساسی [حوزه] فقه و اصول است. علوم اصلی و عنصر اصلی و رگ حیات حوزه همان فقه و اصول است.
🔻 اجتهاد در اصول بدون قرآن
اصول از اول تا آخر هیچ ارتباطی با قرآن ندارد. ممکن است کسی در تمام مدت عمر اصلاً قرآن را ندیده باشد و در اصول مجتهد باشد. شما این جلد اول کفایه را ده بار تدریس بفرمایید، یک آیه ندارد که مثلاً مطلبی باشد که فنی به آیه تمسک بکند!
اما جلد دوم کفایه دو تا آیه است، همه، بدون استثنا -همه محققین- میگویند که این را ما «تشحیذاً للأذهان» میآوریم وگرنه دلیل حجیت خبر واحد، نه آیه «نبأ» است نه آیه «نفر» این همه هشت میلیارد [جمعیت زمین] که به خبر واحد عمل میکنند که آیه «نبأ» ندارند آیه «نفر» ندارند، این بنای عقلاء است و موثّقی خبری آورد به آن عمل میکنند، ما هم همین هستیم، انبیاء هم همینطور بودند، اولیاء هم همینطور بودند، ائمه هم همین روش را داشتند، من که یادم نیست یک محقق اصولی به آیه «نبأ» یا «نفر» تمسک بکند هر کس نقل کرد برای اشکال و «تشحیذاً للأذهان» است.
پس جلد اول و جلد دوم کفایه را دهها بار شما تدریس بکنید یک آیه در آن نیست که علم اصول به آیه تکیه کند، هیچ! این یک عنصر اصلی حوزه است.
⚠️ در فقه آیات هست اما...
فقه چرا، آیات هست، اما اگر هم آیات در یک مسئلهای باشد یا مطلق است یا عام، مخصصاتش مقیداتش به وسیله روایات بیان شده است، مثلاً شما اول تا آخر فقه را که تدریس کردید و میکنید، ببینید کجا فقط به یک آیه تمسک کرده باشد! اگر هم باشد گاهی برای تأیید است، چون اگر باشد به نحو اطلاق است یا به نحو عموم است که همان اطلاق و عموم به اضافه مقیدات و مخصصات در روایات ما فراوان است.
♨️ حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد!
بنابراین حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! کاری با قرآن ندارد و اگر قرآن را ما در بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمیشود.
این [قرآن] نیامد بگوید که ما فقط آمدیم زندگی را به شما یاد بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است اینها را گفته است، گفته ما آمدیم شما را زنده بکنیم، این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب میکند، به متمدّنان آن روز هم خطاب میکند.
پس معلوم میشود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو جامعه زنده است، یک نحو اقتصاد زنده است، یک نحو ملت زنده است، یک نحو امت زنده است که قرآن دوست دارد.
✅ بنابراین الا و لابد حوزه باید در خدمت قرآن باشد: یا تفسیر ترتیبی، یا تفسیر موضوعی، یا «علوم القرآن» یا امثال ذلک که بالاخره مشخص بشود این برای ما آمده است.
📗 مباحث علوم القرآن جلسه اول
📅 ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
📌 مناهج:
آیا وقت آن نرسیده که در کنار فقه و اصول، رکن دیگری به علوم اصلی حوزههای علمیه افزوده گردد؟
امیدواریم شورای عالی برای این مهم تدبیری بیندیشند.
#قرآن
#شورای_عالی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتهاند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شبچراغ ساختهاند...
📕 (منشور روحانیت امام خمینی)
⚫️ تصویر روحانی شهید و امام جماعتی که امروز در انفجار تروریستی پاکستان به فیض شهادت نائل آمد
@HozeTwit
🌀 گلایه از عدم اقدام عملی در عرصه جهاد تبیین
👤 امام جمعه تبریز
🔸 همه در رابطه با جهاد تبیین سخن میگویند، اما متاسفانه اقدام عملی در این زمینه نمیبینیم و میترسیم که این بحث نیز همانند گام دوم انقلاب در حد بیانیه و اطلاعیه بماند.
🔹 جهاد تبیین یک معیار است و باید آنچه را که درک میکنیم، به درستی تبیین کنیم.
آگاهی داشتن از اینکه دقیقا چه چیزی باید در این جهاد، تبیین شود، بسیار حائز اهمیت است.
hawzahnews.com/xbCbB
#جهاد_تبیین
@Manahejj
🌀 ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تهنیت باد
💠 امام خامنهای:
🔸 سوم شعبان پرتوی از عظمت امام حسین علیهالسلام است. روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسين عليه الصلاة والسلام روز با عظمتی است.
❇️ به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی - عالم فقیه و عارف بزرگوار- عظمت روز سوم شعبان را باید به عنوان پرتوی از عظمت حسین بن علی به حساب آورد و به شمار آورد؛ روز بزرگی است.
✅ در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریت، یک حرکتی را - که نظیر و شبیهی ندارد - ارائهی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد؛ #الگو است.
۱۳۹۰/۴/۱۳
#امام_حسین
@Manahejj
🌀 اعمال و اذکار ماه شعبان
📌 دانلود جدول مراقبه روزانه ماه شعبان:
https://eitaa.com/manahejj/4994
#مراقبه
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 شاخصهای هویت روحانیت
📝 ریزشها و رویشهای صنفی
🖋 محمد عالم زاده نوری
🔸 روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دینشناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب ««لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون»» پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقشآفرینی کند.
🔹 به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عدهای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمیآید و از دیگران برنمیآید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار میرود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلامشناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست.
🔹 تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزههای دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامیسازی علوم انسانی، تربیت دینی انسانها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بیتردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هستهای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - کارویژه روحانیت به شمار نمیآید.
📌 متن کامل یادداشت در سایت مناهج:
Manahej.ir/post/SHakhes-Hoviat
#هویت_طلبگی
#هویت
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام در دانشگاه اکوادور
🎥 چگونگی برگزاری کنگره حقوق بشر بر محور رساله حقوق امام سجاد
🌹 ولادت حضرت سیدالساجدین زین العابدین امام سجاد علیه السلام تبریک و تهنیت باد.
#امام_سجاد
@Manahejj
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
✅معاونت پژوهش حوزه های علمیه
➖پژوهشگران و طلاب گرانمایه اخبار پژوهشی حوزه را از کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه های علمیه دنبال نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/1798242459C5e2d9d0fa2
#معاونت_پژوهش_حوزه_های_علمیه
#معاونت_پژوهش
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 باید با #صحیفه_سجادیه انس بگیریم
🔺 رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدائد» با زبان درخواست و التماس حقیقت را بیان مىکند. انسان را به آنچه که هست و کیفیتى که باید پیدا بکند آشنا مىکند. ما باید با صحیفهى سجادیه انس بگیریم، و من خواهش مىکنم از همهى برادران و خواهران کتاب صحیفهى سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، هم از توجهى که انسان از دعاى صحیفهى سجادیه به خدا مىبرد، پیدا مىکند، بهره ببرند و هم معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهجالبلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفهى سجادیه بیش از این کار کنند. ۱۳۶۶/۰۶/۲۰
📥 نسخه کامل بیانات درباره حیات نورانی امام سجاد علیهالسلام👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=24495
🌀 دانستن «فلسفه» شرط لازم برای فقه فضای مجازی
📝 تزاحمات فقه فضای مجازی
👤 حجتالاسلام خسروپناه، دبیر علمی جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»
🔸 فقه فضای مجازی با فقه نماز و روزه تفاوت دارد؛ چراکه در فقه نماز و روزه اگر یک فقیه در حوزه احادیث و روایات تخصص داشته باشد میتواند احکام را روشن سازد؛ اما فقه فضای مجازی پیوند وسیعی با #فلسفه دارد و چنانچه محقق فلسفه نداند نمیتواند حکم فقهی صادر کند.
🔹 حجتالاسلام خسرو پناه سپس با ذکر نکته دیگری، با بیان اینکه تزاحم از موضوعات مهم فقه فضای مجازی است، عنوان کرد: بهعنوان نمونه در فضای مجازی ما شاهد تزاحم اقتصاد و فرهنگ هستیم؛ برخی میگویند به دلیل آثار فرهنگی، اپلیکیشنهای خارجی را تعطیل کنیم درصورتیکه با تعطیلی این اپلیکیشنها، اقتصاد خانوار آسیب جدی خواهد دید.
🔹 این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بایست در دانشگاهها، دانشکدههای فضای مجازی و همینطور مراکز آموزشی فضای علمی بینارشتهای شکل گیرد، در غیر این صورت در حوزه حکمرانی فضای مجازی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
🌐 ایسنا
#فقه_فضای_مجازی
#فلسفه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آداب سربازی امام زمان ارواحنافداه
🎥 شیخ جعفر ناصری
🔻 مبادا مسائل مالی پررنگتر از یاد امام زمان برایمان شود.
⏰ زمان به وقت جمکران و نماز حضرت
#امام_زمان
#طلبگی
#سه_شنبه_های_مهدوی
@Manahejj
🌀 مجمع فراموششده نمایندگان طلاب
📝 پرونده ویژه مناهج
🖋 درآمد
🔸 باتوجه به پیشرو بودن #انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب، پرونده جدید رسانه حوزوی مناهج به بررسی جایگاه و پیشینه مجمع نمایندگان، کارنامه دوره هشتم مجمع، ظرفیتها و پتانسلها و همچنین نقاط قوت و ضعف مجمع نمایندگان طلاب خواهد پرداخت.
🗂 پرونده «مجمع فراموششده نمایندگان طلاب» را با مناهج دنبال کنید.
✍🏻 اساتید، فضلا، نمایندگان طلاب عضو مجمع نمایندگان و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، میتوانند نظرات و یادداشتهای خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند:
📩 @Manahejj_Admin
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مجمع_نمایندگان
#نمایندگان_طلاب
@Manahejj
🌀 ثبت نام داوطلبان «انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب
📝 «قابل توجه طلاب و فضلای محترم حوزه علمیه قم»
🔸 به استحضار میرساند ثبت نام از داوطلبان «انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» از روز
دوشنبه ۱۶ اسفند لغایت ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۵ اسفند۱۴۰۰ (به مدت ۱۰ روز) آغاز شده است.
🔹 ثبت نام به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر است.
✅ حضوری با مراجعه به ستاد برگزاری انتخابات واقع در ساختمان جامعه مدرسین (ابتدای معلم۱۲) از ساعت ۸ صبح الی ۱۴
✅ غیر حضوری از طریق پیام رسان ایتا (تکمیل فرم ثبت نام و ارسال مدارک) به شماره
09109988109
〰〰〰〰〰〰〰
📑 مدارک مورد نیاز:
1⃣ یک قطعه عکس معمم(جدید و رنگی) و یا فایل عکس
2⃣ کپی صفحه اول شناسنامه یا اسکن آن(در صورت داشتن توضیحات صفحه توضیحات لازم است)
3⃣ کپی کارت ملی یا اسکن آن
4⃣ ارزیابی سطح ۳ به همراه تأییدیه ۵ سال شرکت در درس خارج (مراجع عظام تقلید و یا اساتیدی که مورد تأیید مرکز مدیریت است) و یا مدرک سطح ۴ حوزه
5⃣ تکمیل فرمهای ثبت نام
🔻 با توجه به در پیش بودن ایام پایانی سال، ارائه مدارک تحصیلی تا پایان فروردین ۱۴۰۱ مهلت داده میشود.
📝 فرم ثبت نام غیرحضوری و نرم افزار مورد نیاز در کانال اطلاع رسانی انتخابات ارائه میشود.
🔹 در ثبت نام غیر حضوری ثبت نام منحصرا از طریق پیام رسان ایتا انجام میشود و امکان ارسال مدارک در تمام ساعات شبانه روز (۲۴ ساعته) امکانپذیر است.
✅ اطلاع بیشتر:
@setad9mntq
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مجمع_نمایندگان
#نمایندگان_طلاب
#ثبت_نام
@Manahejj
🌀 طرحها و مصوبات ادوار مختلف مجمع نمایندگان طلاب
1⃣ طرحها و مصوبات دوره اول
۱- اساسنامه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
۲- آئین نامه مجمع عمومی نمایندگان
۳- آئین نامه نامه انتخاباتی مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء
۴- طرح و راه اندازی و ایجاد نشریه داخلی حوزه
✅ نتیجه: راهاندازی نشریه افق حوزه
۵- اساسنامه مؤسسه خیریه مالی – خدماتی حوزه علمیه قم
✅ نتیجه: تأسیس مرکز خدمات حوزه
2⃣ طرحها و مصوبات دوره دوم
۱- طرح تقلیل تعطیلات حوزه
۲- طرح ملبس شدن به کسوت مقدس روحانیت
۳- طرح اعزام روحانی محل
✅ نتیجه: راهاندازی طرح هجرت
۴- طرح تأسیس فروشگاههای تعاونی مصرف ویژه طلاب
✅ نتیجه: تأسیس فروشگاه مرکز خدمات
۵- طرح احداث زائرسرای ویژه طلاب در مشهد مقدس
✅ نتیجه: احداث زائرسرای مشهد مقدس
3⃣ طرحها و مصوبات دوره سوم
۱- طرح تشکیل معاونت تحقیقات علمی حوزه علمیه قم
✅ نتیجه: راهاندازی معاونت تحقیقات حوزههای علمیه
۲- طرح آموزش غیر حضوری
✅ نتیجه: راهاندازی آموزش غیرحضوری در حوزه علمیه
۳- طرح پیشنهاد اضافه شدن چند تبصره به آیین نامه مقررات اعطای مدارک علمی حوزه علمیه
4⃣ طرحها و مصوبات دوره چهارم
۱- پیشنهاد تشکیل ستاد بزرگداشت سال امیرالمؤمنین
۲- طرح جذب و گزینش طلاب مبتدی
۳- طرح آموزش و تقویت بینش سیاسی و اجتماعی و ساماندهی حرکتهای سیاسی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
۴- طرح همایش «حوزه و تمدن اسلامی» چالشها و راهکارها
۵- طرح اصلاح آئین نامه انتخابات مجمع نمایندگان طلاب
✅ نتیجه: تصویب در جامعه مدرسین
۶- کلیات طرح پرداخت شهریه
۷- طرح تأسیس مجتمع فرهنگی ورزشی حوزه
۸- طرح تأسیس دفتر نظارت هنری
5⃣ طرحها و مصوبات دوره پنجم
۱- طرح اعطای امتیاز به خانواده های ایثارگران
۲- طرح ساماندهی و حضور دانش آموختگان حوزه
۳- طرح ایجاد مرکز پرسش و پاسخ حوزه علمیه قم
✅ نتیجه: تأسیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
۴- طرح اصلاح ماده ۳۸ و ۱۸ اساسنامه مجمع
✅ نتیجه: تصویب در جامعه مدرسین
۵- طرح آشنایی با اندیشه حضرت امام خمینی(ره)
۶- طرح تأسیس دبیرستانهای حوزه
۷- طرح درآمدی بر نظام آموزشی حوزه
۸- طرح جامع اردوهای حوزه علمیه قم
۹- طرح بررسی عناوین حوزوی
۱۰- طرح جامع اشتغال روحانیون
۱۱- طرح اصلاح آئین نامه انتخابات مجمع نمایندگان طلاب
✅ نتیجه: تصویب در جامعه مدرسین
6⃣ طرحها و مصوبات دوره ششم
۱- طرح تربیت مشاوره دینی
۲- طرح ساماندهی جذب و گزینش نیروی انسانی مراکز حوزوی و غیر حوزوی
۳- طرح نقشه جامع فرهنگ دینی کشور
۴- طرح شورای تبلیغ دینی استانهای کشور
7⃣ طرحها و مصوبات دوره هفتم
۱- شرح وظایف و آئین نامه داخلی کمیسیونها
۲- طرح آئین نامه داخلی واحد نظارت و تهذیب مجمع
۳- طرح مجامع استانی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
۴- طرح نحوه حضور نمایندگان مجمع در سطوح تصمیم گیری حوزههای علمیه
۵- طرح مبارزه با جریانهای تکفیری
۶- طرح ساماندهی پایاننامههای حوزه علمیه
۷- طرح تعیین شناسه رشته برای مدرک علمی حوزوی
۸- طرح ارتقاء نظارت علمی، معنوی و مدیریتی در حوزه
۹- طرح مشاوره تخصصی تحصیلی
۱۰- طرح جذب و تربیت استاد راهنما و مشاور پایان نامه
۱۱- طرح ارزیابی عملکرد نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
۱۲- طرح نهضت و شکوفایی تبلیغ در حوزههای علمیه
۱۳- طرح حضور علمای بلاد در شهرستان
8⃣ طرحها و مصوبات دوره هشتم
⚠️ تا این لحظه اطلاعات جامعی در دسترس نیست و در صدد هماهنگی و کسب اطلاعات از مجمع نمایندگان طلاب هستیم.
🌐 سایت مجمع نمایندگان طلاب
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مجمع_نمایندگان
#نمایندگان_طلاب
#کارنامه_مجمع
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آغاز و پایان سال معنوی
🎥 آیتالله جوادی آملی
♨️ موقع تسویه حسابهای آخر سال است.
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید
از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
#مراقبه
#شعبان
#ماه_شعبان
@Manahejj
🌀 انتصاب سرپرست حوزههای علمیه خواهران
📝 بزودی
🔸 با تصویب شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام مجتبی فاضل به عنوان سرپرست این حوزه انتخاب و جایگزین حجتالاسلام بهجتپور خواهد شد.
♨️ برخی سوابق حجتالاسلام فاضل:
➖ معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران
➖ مسئول مرکز امور صیانتی حوزههای علمیه برادران
➖ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس
➖ قائم مقام مدرسه علمیه معصومیه
➖ مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران
➖ مدیر پژوهش مؤسسه شیعهشناسی
➖ سردبیر مجله اخبار شیعیان
🔹 قرار است جلسه معارفهی وی و تودیع حجتالاسلام بهجتپور در ایام پایانی سال جاری برگزار شود.
🔻 گفتنی است حکم دوره مدیریت حجتالاسلام بهجتپور بهمن سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است.
#حوزه_خواهران
@Manahejj
بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری.pdf
1.62M
🌀 متن کامل بیانات امام خامنهای
📝 دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
📱 نسخه مطالعه در گوشی همراه
📅 ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
📌 مناهج:
معظم له نکات بسیار مهمی را در این سخنرانی بیان فرمودند که نه فقط برای خبرگان، بلکه باید مد نظر آحاد حوزویان باشد.
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اغوای خواص
📝 وسیلهی اغوای تودههای مردم
🎥 امام خامنهای
♨️ یکی از سنگینترین جنگهای نرم تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه [اغوای خواص] است.
🔻 توطئه برای اغوای خواص:
➖ مزدورپروری با تطمیع و تهدید
➖ حرامخوارسازی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سلاح مؤثر در جهاد تبیین
📝 تبیین مفاهیم عالی اسلامی
🎥 امام خامنهای
🔸 امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک #سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینههای مختلف.
✅ ما در زمینهی مسائل معرفتی، مسائل معارفی، حرفهای نگفته زیاد داریم؛ حرفهای قابل گفتنی که برای دنیا جذّاب و شیرین است، زیاد داریم.
❇️ در زمینهی مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، ما خیلی حرفِ نگفته داریم. فرض کنید:
➖ محیط زیست
➖ معاملهی با حیوانات (حقوق حیوانات)
➖ خانواده
➖ سبک زندگی
در همهی اینها اسلام حرفهای جذّاب دارد؛ معارف اسلامیای که اینها را میشود از درون متون اسلامی تخلیص کرد و تجرید کرد و در اختیار همه گذاشت.
➖ آئین حکمرانی اسلامی؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و میتوان این را مطرح کرد، مسئلهی حکمرانی اسلامی است. حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانیهای رایج جهان متفاوت است.
#امام_حوزه
#امام_جامعه
@Manahejj
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.98M
🌀 کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت»
📝 حاوی دیدگاهها و هشدارهای تاریخی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درباره غربزدگی و روحانيتستیزی در تاريخ معاصر
🖋 به کوشش:
گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🏴 انتشار به مناسبت اربعین ارتحال آیتالله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
#مرجع_بصیر
#آیت_الله_صافی
@Manahejj
🌀 آغاز مرحله جدید ثبت نام در شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم
🔸 مرحله جدید ثبت نام در شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم از روز جمعه ۲۰ اسفندماه آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
❇️ شرایط ثبت نام:
۱- دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛
۲- سکونت در قم؛
۳- اتمام سطح یک حوزه؛
۴-متاهل بودن؛
۵-تلبس دائم؛
۶- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات معاونت آموزش؛
۷-عدم اشتغال؛
۸-عدم مالکیت زمین، خانه و سایر مستغلات شهری و یا روستایی.
🌐 ثبت نام در پیشخوان حوزه:
login.ismc.ir
📌 مناهج:
شواهد حاکی است مدیریت جدید شهرک مهدیه و همچنین حمایت آیت الله اعرافی موجب شد طی همین چند ماه گذشته حدود ۵۰۰ طلبه در مهدیه اسکان پیدا کنند.
و این امر یک جهش قابل توجه در مدیریت مهدیه محسوب میشود.
امیدواریم در ثبتنام جدید نیز نهایت دقت و #عدالت در گزینش طلاب و همچنین سرعت عمل در تعمیر منازل مهدیه و اسکان طلاب لحاظ شود.
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj
🌀 چرا انتخابات «مجمع نمایندگان طلاب» مهم است؟
🖋 محمد حق پرست
🔢 بخش نخست
🔸 شاید برخی از طلاب اسم مجمع را هم نشنیده باشند یا وظایفش را ندانند. اما مجمع نمایندگان، با اهداف مهم و خوبی شکل گرفته و در طول این سالها بعضا اقدامات مؤثری داشته است.
🔹 هرچند فعالیت نمایندگان در دورههای سابق با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد، لکن ضعف نمایندگان دلیل بر بیخاصیتبودن تشکل مجمع و توجیه برای منفعلبودن ما در برابر آن نیست.
✅ از این رو، انتخابات مجمع از چند جهت حائز اهمیت است:
1️⃣ مؤثر در پیشرفت حوزه
در نگاه کلان، هر نهادی که بتواند برای رشد حوزه و روحانیت انقلابی گام مؤثری بردارد، قابل تکریم است و باید تقویت شود. ما وظیفه داریم از چنین تشکلهایی حمایت کنیم. هرچند به تمام مقاصدشان نرسند.
برخلاف کسانی که این مجمع را تحریم کردند و قصد منزویکردن آن را داشتند، یا کسانی که امیدی به مجمع نداشته و گمان میکنند بدون تعامل با دیگران میتوان به حوزه مطلوب رسید، حقیقت این است مجمع نمایندگان میتواند اثرات خوبی در مسیر ارتقا و رشد حوزه داشته باشد؛ به شرط اینکه از نمایندگان فعال، انقلابی و تحولخواه شکل بگیرد. اگر کسی واقعا دنبال تحول حوزه باشد، برای پویایی این مجمع فعالیت میکند نه آنکه تضعیفش کند.
2️⃣ شأن حقوقی برای پیگیری مطالبات طلاب
مجمع نمایندگان «شأن حقوقی» دارد و اگر طرح و مصوبهای داشته باشد، قابل پیگیری است. به غیر از مجمع، آیا تشکل حقوقی دیگری میتواند خواستههای طلاب را مصوب کند و آنها را از مسئولان مربوطه پیگیری نماید؟
آیا نهاد دیگری میتواند از جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه، خواستههای حوزه و روحانیت را مطالبه کند؟
چرا باید از این فرصت صرف نظر کنیم و فقط با کارهای انفرادی دنبال تحول باشیم؟
📌 ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مجمع_نمایندگان
#نمایندگان_طلاب
#انتخابات_مجمع
@Manahejj
🌀 چرا انتخابات «مجمع نمایندگان طلاب» مهم است؟
🖋 محمد حق پرست
🔢 بخش دوم
🔸 در یادداشت نخست، به دو دلیل مهم اهمیت مجمع نمایندگان طلاب پرداختیم.
در ادامه دو دلیل دیگر را بررسی میکنیم:
3⃣ مخاطب رهبری در دستورات مهم حوزه
رهبر انقلاب، در دیدارهایی که با مجمع نمایندگان طلاب داشتند، بسیاری از خواستههای مهم را از ایشان مطالبه کردند مثل #حوزه_انقلابی.
معنای آن این است که ما نیاز به تشکلی داریم که هم با بدنه طلاب در ارتباط باشد، هم در طرح و برنامهریزی حوزه مؤثر باشد تا حوزه به جایگاه اصلیاش نزدیک شود.
حضرت آقا، اولین بار بقاء «حوزه انقلابی» را در دیدار با مجمع نمایندگان مطرح کردند چون به اعتقاد ایشان این نهاد میتواند بیشترین اثر را برای این مهم داشته باشد.
4⃣ ارتباط با نهادها و سازمانهای کشور
مجمع میتواند به عنوان نمایندگان حوزه و روحانیت، با مسئولان کشوری ارتباط حقوقی بگیرد و خواسته و دغدغههای خود را با ایشان مطرح کرده و تحقق آن را مطالبه کند.
🔹 همچنین دلیلهای دیگری برای اهمیت مجمع وجود دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت؛
❓ اما جان کلام این است: طلاب و فضلایی که خود را انقلابی میدانند و برای سربلندی اسلام و انقلاب وارد حوزه علمیه شدند، و از سویی دغدغه #تحول_حوزه را دارند، اگر میدان این عرصه را خالی کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
معلوم است، کسانی انتخاب میشوند که یا دغدغههای انقلابی ندارند، یا طرح و ایدههایی برای پویایی حوزه ندارند و اوضاع بهتر نخواهد شد.
✅ پس وظیفه ضروری برای کسانی است که واجد شرایط هستند، در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کنند تا گامی مؤثر در راستای تحول برداشته شود؛ إنشاءالله.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مجمع_نمایندگان
#نمایندگان_طلاب
#انتخابات_مجمع
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حمله با موشکهای بالستیک به پایگاههای اسرائیل در اربیل
🎥 جزییاتی از برخورد چندین موشک به مرکز سری موساد در اربیل
🔹 سازمان ضدتروریسم منطقه کردستان عراق اعلام کرد: ۱۲ فروند موشک به اربیل برخورد کردند.
@Manahejj